Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Ustaw rok 2017 poz. 1565
Wersja aktualna od 2018-01-01
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 2017 poz. 1565
Wersja aktualna od 2018-01-01
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)

z dnia 3 sierpnia 2017 r.

zmieniające rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego

(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2017 r., poz. 2404)  

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1.[Rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego] W rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 22 listopada 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 694, z późn. zm.3)) wprowadza się następujące zmiany:

1) w załączniku nr 1 do rozporządzenia w części I „Świadczenia scharakteryzowane procedurami medycznymi” po poz. 99.104 dodaje się poz. 99.111 w brzmieniu:

99.111

Wstrzyknięcie globuliny anty D (Rhesus)

2) w załączniku nr 4 do rozporządzenia:

a) w lp. 18 w kolumnie 4:

– część „Personel” otrzymuje brzmienie:

„1) lekarze – specjalista w dziedzinie radioterapii lub radioterapii onkologicznej, równoważnik co najmniej 3 etatów;

2) technicy elektroradiolodzy – równoważnik co najmniej 4 etatów;

3) osoby posiadające specjalizację w dziedzinie fizyki medycznej, zwane dalej „fizykami medycznymi” – równoważnik co najmniej 3 etatów;

4) pielęgniarki – równoważnik co najmniej 1 etatu;

5) osoba posiadająca uprawnienia inspektora ochrony radiologicznej, o którym mowa w art. 7 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. – Prawo atomowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 576 i 935), zwana dalej „inspektorem ochrony radiologicznej” – równoważnik co najmniej 1 etatu, lub osoba, o której mowa w pkt 2 lub 3, posiadająca te uprawnienia.”,

– część „Wyposażenie w sprzęt i aparaturę medyczną” otrzymuje brzmienie:

„1) dwa megawoltowe aparaty terapeutyczne, w tym jeden przyspieszacz liniowy generujący promieniowanie fotonowe i elektronowe; wiązka fotonowa powinna posiadać co najmniej dwie energie nominalne: jedną między 4 MeV i 9 MeV i drugą powyżej 9 MeV; wiązki elektronowe powinny posiadać co najmniej trzy energie w zakresie od 6 MeV wzwyż;

2) symulator lub TK z opcją symulacji wirtualnej;

3) system planowania radioterapii z liczbą stacji co najmniej równą liczbie posiadanych akceleratorów;

4) bezpośredni (sieciowy) dostęp do TK;

5) co najmniej dwa zestawy urządzeń do okresowej kalibracji i dozymetrii aparatury terapeutycznej;

6) zestaw do unieruchamiania pacjenta na każdym aparacie terapeutycznym;

7) co najmniej jeden analizator pola napromieniania;

8) urządzenia do wykonywania zdjęć sprawdzających zgodność pola napromienianego z planowanym lub system wizualizacji wiązki promieniowania (EPID) na każdym aparacie;

9) co najmniej dwa zestawy do dozymetrii in-vivo.”,

b) w lp. 19 w kolumnie 4:

– w części „Personel” pkt 5 otrzymuje brzmienie:

„5) inspektor ochrony radiologicznej – równoważnik co najmniej 1 etatu, lub osoba, o której mowa w pkt 2 lub 3, posiadająca uprawnienia inspektora ochrony radiologicznej.”,

– część „Wyposażenie w sprzęt i aparaturę medyczną” otrzymuje brzmienie:

„1) co najmniej dwa akceleratory liniowe z kolimatorem wielolistkowym i systemem wizualizacji wiązki promieniowania (EPID), generujące co najmniej dwie wiązki promieniowania fotonowego, przy czym co najmniej jedną o niskiej energii między 6–9 MeV oraz co najmniej jedną o energii powyżej 9 MeV; wiązki elektronowe powinny posiadać co najmniej trzy energie w zakresie od 6 MeV wzwyż;

2) co najmniej jeden TK symulator, opcja TK 4D – w przypadku technik bramkowania oddechowego;

3) co najmniej jeden system planowania radioterapii opcja dla IMRT, 4D, VMAT – w przypadku stosowania tych technik;

4) fantom wodny;

5) co najmniej dwa zestawy urządzeń do okresowej kalibracji i dozymetrii aparatury terapeutycznej;

6) zestaw do unieruchamiania pacjenta na każdym aparacie terapeutycznym;

7) co najmniej jeden analizator pola napromieniania;

8) co najmniej dwa zestawy do dozymetrii in-vivo;

9) co najmniej jeden system dozymetryczny do weryfikacji dynamicznych planów leczenia – w przypadku stosowania tych technik;

10) komputerowy system zarządzania radioterapią, rejestracją i archiwizacją danych.”,

– część „Pozostałe wymagania” otrzymuje brzmienie:

„Pracownia lub zakład radioterapii posiadają system zarządzania jakością w zakresie świadczonych usług medycznych z wykorzystaniem promieniowania jonizującego.”,

c) w lp. 22 w kolumnie 4:

– część „Personel” otrzymuje brzmienie:

„1) lekarze – specjalista w dziedzinie radioterapii lub radioterapii onkologicznej, równoważnik co najmniej 2 etatów;

2) technicy elektroradiolodzy – równoważnik co najmniej 2 etatów;

3) fizyk medyczny – równoważnik co najmniej 1 etatu;

4) pielęgniarka – równoważnik co najmniej 1 etatu;

5) inspektor ochrony radiologicznej – równoważnik co najmniej 1 etatu, lub osoba, o której mowa w pkt 2 lub 3, posiadająca uprawnienia inspektora ochrony radiologicznej.”,

– w części „Wyposażenie w sprzęt i aparaturę medyczną” pkt 1 otrzymuje brzmienie:

„1) co najmniej jeden aparat do brachyterapii (zdalnego sterowania) do aplikacji źródeł o średniej (MDR) lub wysokiej mocy dawki (HDR, PDR);”,

– część „Pozostałe wymagania” otrzymuje brzmienie:

„1) pracownia lub zakład brachyterapii posiadają system zarządzania jakością w zakresie świadczonych usług medycznych z wykorzystaniem promieniowania jonizującego;

2) zapewnienie dostępu do modelarni w przypadku brachyterapii wymagającej wykonania indywidualnych aplikatorów metodą odcisków lub odlewów.”,

d) w lp. 25 w kolumnie 4 część „Wymagania formalne” otrzymuje brzmienie:

„Centrum urazowe lub centrum urazowe dla dzieci umieszczone w wojewódzkim planie działania systemu określonym na podstawie ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym.”,

e) w lp. 35 w kolumnie 4:

– w części „Personel” pkt 1 otrzymuje brzmienie:

„1) lekarz specjalista w dziedzinie radioterapii onkologicznej – równoważnik co najmniej 6 etatów;”,

– w części „Pozostałe wymagania” w pkt 3 lit. d otrzymuje brzmienie:

„d) weryfikację planu leczenia, obejmującego dozymetrię i kontrolę jakości, przed pierwszym seansem terapeutycznym w celu zapewnienia prawidłowego przebiegu terapii protonowej zgodnie z zaakceptowanym planem leczenia,”,

f) dodaje się lp. 37–39 w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2.[Termin realizacji świadczeń opieki zdrowotnej] Świadczeniodawcy niespełniający w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia wymagań określonych w rozporządzeniu zmienianym w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, realizują świadczenia opieki zdrowotnej na dotychczasowych warunkach przez okres, na jaki zawarto umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, nie dłużej jednak niż do dnia 1 stycznia 2018 r.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2a.[Udzielanie świadczenia gwarantowanego] [1] Świadczenie gwarantowane, o którym mowa w § 1 pkt 1 oraz lp. 39 załącznika nr 4 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, może być od dnia 1 stycznia 2018 r. udzielane z wykorzystaniem immunoglobuliny anty-RhD dystrybuowanej przez regionalne centra krwiodawstwa i krwiolecznictwa do czasu wyczerpania jej zapasów będących na stanie magazynowym centrów na dzień 1 stycznia 2018 r.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem § 1 pkt 1 oraz lp. 39 załącznika nr 4 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2018 r.


1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. poz. 1908).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2016 r. poz. 1807, 1860, 1948, 2138, 2173 i 2250 oraz z 2017 r. poz. 60, 759, 777, 844, 858, 1089, 1139, 1200, 1292, 1321, 1386 i 1428.

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2016 r. poz. 855, 918 i 2163 oraz z 2017 r. poz. 237, 1270 i 1293.

Załącznik do rozporządzenia Ministra Zdrowia
z dnia 3 sierpnia 2017 r. (poz. 1565)

37

Replantacja kończyny górnej

84.21 Replantacja kciuka

84.22 Replantacja palca

84.23 Replantacja przedramienia/nadgarstka/dłoni

84.24 Replantacja górnej części ramienia

Wymagania formalne

Oddział o profilu chirurgia plastyczna lub chirurgia ogólna, lub neurochirurgia, lub ortopedia i traumatologia narządu ruchu, lub chirurgia dziecięca, lub chirurgia plastyczna dla dzieci, lub neurochirurgia dla dzieci, lub ortopedia i traumatologia narządu ruchu dla dzieci.

Warunki kwalifikacji do świadczenia

Do świadczenia są kwalifikowani pacjenci z następującymi rozpoznaniami:

1) S48.0 Urazowa amputacja w miejscu stawu ramiennego;

2) S48.1 Urazowa amputacja na poziomie pomiędzy barkiem i łokciem;

3) S48.9 Urazowa amputacja barku i ramienia, poziom nieokreślony;

4) S58.0 Urazowa amputacja na poziomie łokcia;

5) S58.1 Urazowa amputacja na poziomie między łokciem i nadgarstkiem;

6) S58.9 Urazowa amputacja przedramienia, poziom nieokreślony;

7) S68.0 Urazowa amputacja kciuka (całkowita) (częściowa);

8) S68.1 Urazowa amputacja pojedynczego, innego palca (całkowita) (częściowa);

9) S68.2 Urazowa amputacja dwóch lub więcej palców (całkowita) (częściowa);

10) S68.3 Złożona amputacja (części) palca (palców) i innej części nadgarstka i ręki;

11) S68.4 Urazowa amputacja ręki na poziomie nadgarstka;

12) S68.8 Urazowa amputacja innych części nadgarstka i ręki;

13) S68.9 Urazowa amputacja nadgarstka i ręki, poziom nieokreślony;

14) T05.0 Urazowa amputacja obu rąk;

15) T05.1 Urazowa amputacja jednej ręki i drugiej kończyny górnej (na każdym poziomie z wyjątkiem ręki);

16) T05.2 Urazowa amputacja obu kończyn górnych (każdy poziom).

Personel

1) lekarz specjalista w dziedzinie:

a) ortopedii i traumatologii narządu ruchu lub ortopedii z chirurgią urazową, lub ortopedii i chirurgii urazowej, lub chirurgii ortopedycznej, lub chirurgii urazowo-ortopedycznej, lub ortopedii i traumatologii, lub

b) chirurgii ogólnej lub chirurgii, lub

c) chirurgii plastycznej, lub

d) chirurgii dziecięcej, lub

e) neurochirurgii lub neurochirurgii i neurotraumatologii

– z udokumentowanym doświadczeniem w zakresie mikrochirurgii – równoważnik co najmniej 2 etatów (nie dotyczy dyżuru medycznego);

2) pielęgniarka specjalista w dziedzinie pielęgniarstwa operacyjnego lub pielęgniarka po kursie kwalifikacyjnym w dziedzinie pielęgniarstwa operacyjnego, lub pielęgniarka z co najmniej dwuletnim doświadczeniem w instrumentowaniu do zabiegów – równoważnik co najmniej 2 etatów.

Wyposażenie w sprzęt i aparaturę medyczną

1) co najmniej 2 lupy operacyjne o powiększeniu co najmniej 4x lub mikroskop operacyjny oraz co najmniej 2 lupy operacyjne o powiększeniu co najmniej 2,5x;

2) co najmniej 3 pełne zestawy narzędzi mikrochirurgicznych, w tym:

a) imadło,

b) pęseta,

c) nożyczki,

d) aproksymator do zespalania mikronaczyń;

3) nici chirurgiczne w zakresie od 6/0 do 9/0;

4) co najmniej 2 wiertarki do zespalania małych kości.

Pozostałe wymagania

1) liczba wykonanych operacji w przypadkach amputacji kończyn górnych (całkowitych i prawie całkowitych) – co najmniej 20 rocznie na oddział, w tym:

a) co najmniej 5 replantacji,

b) co najmniej 15 rewaskularyzacji;

2) wszystkie przypadki powinny być udokumentowane w postaci:

a) pisemnej (historia choroby z oddziału),

b) fotograficznej (zdjęcia ręki lub palca przed operacją i po operacji oraz przy wypisie pacjenta).

38

Leczenie melfalanem podanym dotętniczo we wskazaniu nowotwór złośliwy oka (siatkówczak) ICD-10: C69.2

Wymagania formalne

Oddział szpitalny o profilu onkologia i hematologia dziecięca.

Personel

W trakcie zabiegu:

1) lekarze:

a) specjalista w dziedzinie anestezjologii i intensywnej terapii lub anestezjologii, lub anestezjologii i reanimacji,

b) specjalista w zakresie radiologii i diagnostyki obrazowej lub radiologii, lub radiodiagnostyki, lub rentgenodiagnostyki, z udokumentowanym doświadczeniem w radiologii zabiegowej;

2) pielęgniarki:

a) pielęgniarka specjalista w dziedzinie pielęgniarstwa anestezjologicznego i intensywnej opieki lub pielęgniarka po kursie kwalifikacyjnym w dziedzinie pielęgniarstwa anestezjologicznego i intensywnej opieki, lub pielęgniarka w trakcie specjalizacji w dziedzinie pielęgniarstwa anestezjologicznego i intensywnej opieki,

b) pielęgniarka współpracująca z lekarzem, o którym mowa w pkt 1 lit. b,

c) technik elektroradiologii z odpowiednim przeszkoleniem w radiologii zabiegowej.

Organizacja udzielania świadczenia

W lokalizacji:

1) oddział o profilu okulistyka lub okulistyka dla dzieci;

2) pracownia radiologii zabiegowej lub pracownia hemodynamiki, lub sala operacyjna spełniająca wymagania wymienione w części „Wyposażenie w sprzęt i aparaturę medyczną"

3) OAIT.

Wyposażenie w sprzęt i aparaturę medyczną

1) pracownia radiologii zabiegowej lub pracownia hemodynamiki, lub sala operacyjna:

a) cyfrowy aparat angiograficzny typu DSA ze wzmacniaczem o średnicy co najmniej 35 cm, skoplą pulsacyjną i „roadmap” (pożądana funkcja angiografii rotacyjnej dla rekonstrukcji 3D); możliwość uzyskiwania projekcji PA, bocznej, skośnej, strzykawka automatyczna, rejestracja obrazów: archiwizacja cyfrowa (format DiCOM 3.0),

b) wielofunkcyjny rejestrator funkcji życiowych: EKG, pulsoksymetr, pomiar ciśnienia tętniczego metodą bezpośrednią i nieinwazyjną,

c) defibrylator,

d) zestaw reanimacyjny,

e) stanowisko znieczulenia – w lokalizacji;

2) oddział o profilu okulistyka lub okulistyka dla dzieci:

a) mikroskop operacyjny, fundus kamera do wykonywania zdjęć w pozycji leżącej (retCam),

b) wziernik pośredni,

c) ręczna lampa szczelinowa,

d) ręczny tonometr aplanacyjny.

Zapewnienie realizacji badań

Rezonans magnetyczny (RM), w tym w znieczuleniu ogólnym – w lokalizacji.

Pozostałe wymagania

1) zapewnienie opieki przed- i pooperacyjnej w oddziałach:

a) okulistyki,

b) anestezjologii i intensywnej terapii;

2) zapewnienie konsultacji lekarza specjalisty w dziedzinie chirurgii dziecięcej – w lokalizacji.

39

Podanie immunoglobuliny anty-RhD pacjentce RhD-ujemnej

99.111 Wstrzyknięcie globuliny anty D (Rhesus)

Wymagania formalne

Oddział szpitalny o profilu: położnictwo i ginekologia lub położnictwo i ginekologia – drugi poziom referencyjny, lub położnictwo i ginekologia – trzeci poziom referencyjny.

Kryteria kwalifikacji

Świadczenie udzielane pacjentce RhD-ujemnej:

1) po porodzie lub

2) po poronieniu samoistnym, lub

3) po przerwaniu ciąży, lub

4) po inwazyjnej diagnostyce prenatalnej, lub

5) po usunięciu ciąży pozamacicznej, lub

6) w przypadku zagrażającego poronienia lub porodu przedwczesnego, przebiegającego z krwawieniem z dróg rodnych, lub

7) po wykonaniu obrotu zewnętrznego płodu.

Pozostałe wymagania

Świadczenie polega na podaniu immunoglobuliny anty-RhD zgodnie z aktualnymi zaleceniami konsultantów krajowych w dziedzinie położnictwa i ginekologii, transfuzjologii klinicznej oraz perinatologii.

[1] § 2a dodany przez § 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 15 grudnia 2017 r. zmieniającego rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego (Dz.U. poz. 2404). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2018 r.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00