Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 9 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.431.2022.2.JK

Prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup mediów.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie:

-prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup mediów w przypadku, gdy w umowie sprzedaży z najemcami brak jest informacji o mediach oraz wysokości obciążenia za nie oraz w przypadku, gdy w umowie sprzedaży z najemcami jest zapis o pobieraniu opłaty za media w formie ryczałtu, a brak jest szczegółowego sprecyzowania za jakiego rodzaju media kontrahent zostanie obciążony – jest nieprawidłowe;

-prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup mediów w okresach, kiedy nie występuje sprzedaż opodatkowana z niezależnych przyczyn w jednostkach oświatowych – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 sierpnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup mediów. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 października 2022 r. (wpływ 4 listopada 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina Miasto X podlega centralizacji rozliczeń podatku VAT z jednostkami budżetowymi i zakładem budżetowym, tworząc z nimi wspólnie jednego podatnika podatku VAT – zarejestrowanego i czynnego. Gmina poprzez swoje jednostki/zakład budżetowy prowadzi działalność: zarówno opodatkowaną, zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), zwolnioną z VAT, jak również działalność niepodlegającą opodatkowaniu, realizowaną na podstawie ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. z 2022 r. poz. 559). Każda z jednostek/zakład budżetowy na fakturach sprzedaży, jako sprzedawcę przedstawia dane Gminy, podając jako wystawcę dokumentu dane konkretnej jednostki/zakładu budżetowego, która faktycznie sprzedaży dokonuje. Analogiczna sytuacja ma miejsce w przypadku faktur zakupu – każda z jednostek/zakład budżetowy otrzymuje dokumenty, w których jako nabywca wskazana jest Gmina, a odbiorcą jest faktyczna jednostka/zakład budżetowy, dokonujące danego zakupu na swoje potrzeby. Jednostka/zakład budżetowy samodzielnie dokonuje bezpośredniej alokacji zakupów przyporządkowując, jakiego rodzaju działalności w danej jednostce/zakładzie budżetowym, dotyczy zakup. Na tej podstawie podatek VAT naliczony albo nie jest odliczany albo jest odliczany: w całości, lub z uwzględnieniem wskaźników wyliczonych dla każdej jednostki budżetowej na podstawie art. 86 i 90 ustawy o VAT. Na podstawie dokumentów zakupu i sprzedaży w każdej jednostce/zakładzie budżetowym dokonywane jest rozliczanie podatku VAT.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00