Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 2 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.840.2022.2.EC

Możliwość skorzystania z ulgi na zabytki.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 września 2022 r. złożył Pan wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który  dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania  z ulgi na zabytki. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem złożonym  27 grudnia 2022 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, której przeważającym przedmiotem jest kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek (PKD 68.10.Z). Wnioskodawca opodatkowuje dochód podatkiem liniowym. W 2015 r. i 2016 r. Wnioskodawca nabył odpłatnie dwa lokale wraz z udziałem w nieruchomości wspólnej, która to nieruchomość wspólna obejmuje budynek wpisany do rejestru zabytków, tj. oba lokale wchodzą w skład zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków, w budynku wielolokalowym położonym w ..., który to budynek wpisany jest do rejestru zabytków województwa ..., na podstawie decyzji ... nr ….. z dnia 11 czerwca 2015 r., jako budynek w dawnym zespole koszar. Wpis budynku do rejestru nastąpił przed nabyciem przez Wnioskodawcę omawianych lokali.  

Tym samym Wnioskodawca jest wyłącznym właścicielem dwóch lokali stanowiących przedmiot odrębnej własności oraz jest współwłaścicielem nieruchomości budynkowej wpisanej do rejestru zabytków. Budynek ten wymaga licznych remontów oraz modernizacji, które teoretycznie w większości pozostają w gestii wspólnoty mieszkaniowej, tworzonej przez właścicieli lokali położonych w tym budynku. Wspólnota jednak, z powodu braku środków, nie podejmuje żadnych działań w kierunku konserwacji, restauracji, modernizacji czy remontu budynku.

W związku z powyższym Wnioskodawca, jako właściciel dwóch lokali w budynku, planuje przeprowadzić w 2022 r. na swój koszt prace polegające na dokonaniu zewnętrznej obróbki okien należących do lokali oraz wykonaniu instalacji klimatyzacyjnej wraz z montażem modułu zewnętrznego w jednym lub obu lokalach, co związane jest z kwestią zarządzania ciepłem w budynku wybudowanym w latach 1896-1898. Celem wykonania obu zakładanych rodzajów prac (tj. zewnętrznej obróbki okien oraz wykonania instalacji klimatyzacji wraz  z modułem zewnętrznym), Wnioskodawca zobowiązany jest do uzyskania pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków i wykonania prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych zgodnie z tym pozwoleniem. Wnioskodawca wskazuje, że otrzymał od ... pozwolenie na dokonanie prac w zakresie zewnętrznej obróbki okien. Wniosek o zezwolenie na wykonanie prac związanych z montażem klimatyzacji jeszcze nie został rozpoznany. Planowane przez Wnioskodawcę pracę stanowić będą prace konserwatorskie, prace restauratorskie lub roboty budowlane. Powyższe nieruchomości lokalowe zakupione przez Wnioskodawcę nie podlegają amortyzacji.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca nadmienia, że na dzień 27 grudnia 2022 r. wykonał większość prac restauratorskich oraz prac budowlanych w zakresie dokonania zewnętrznej obróbki okien należących do lokali będących Jego własnością oraz w znacznej mierze montażu instalacji klimatyzacyjnej w lokalu nr …. Wszystkie prace zostaną zakończone, a wszystkie wydatki z nimi związane zostaną poniesione do dnia 31 grudnia 2022 r.  Na wszystkie wykonane prace Wnioskodawca uzyskał pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków. Z uwagi na zrealizowanie zakreślonego we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów podatkowego zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca udzielając odpowiedzi na zadane pytania, będzie aktualizował ich treść do stanu faktycznego na dzień sporządzania niniejszego pisma. Lokal nr …. został nabyty przez Wnioskodawcę  w dniu 6 listopada 2015 r., a lokal nr ….. został nabyty w dniu 31 sierpnia 2016 r. Lokale te zostały nabyte na podstawie umów ustanowienia odrębnej własności lokalu oraz sprzedaży za łączną kwotę .... zł brutto (lokal nr … za ....zł brutto, lokal nr ….. za .... zł brutto). Lokale położne są w budynku leżącym przy ul. …. w ..., są to lokale o nr … oraz nr … Lokal nr …. posiada 49,04 m2 powierzchni użytkowej, natomiast lokal nr ……… posiada 61,50 m2 powierzchni użytkowej. Adresy każdego z lokali to ul. ... oraz ul. ... Wnioskodawca wskazuje,  że w budynku przy ul. …. znajduje się 20 wyodrębnionych lokali mieszkalnych oraz użytkowych. W budynku znajduje się też około 5 lokali samodzielnych, ale niewyodrębnionych. 17 właścicieli tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wnioskodawca nie posiada dokładnej wiedzy na temat przeznaczenia lokali, których nie jest właścicielem. Zgodnie z informacji posiadanych przez Wnioskodawcę około 10 lokali jest przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej. Lokale, które są własnością Wnioskodawcy, są przedmiotem najmu, z którego Wnioskodawca uzyskuje czynsz. Wydatki zostaną przez Wnioskodawcę odliczone od przychodu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca nie odliczy wydatków w ramach innych ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej. Nakłady nie zostaną sfinansowane czy też dofinansowane, ani nie zostaną Wnioskodawcy zwrócone w jakiejkolwiek formie. Prace nie wykroczyły poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniach wojewódzkiego konserwatora zabytków. Wnioskodawca posiada sporządzone na piśmie zalecenia konserwatorskie dotyczące zakresu prac wskazanych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego. Budynek i nabyte lokale w budynku są ogrzewane za pomocą ciepła miejskiego (ogrzewanie miejskie). Lokale posiadają zainstalowaną instalację grzewczą podłogową lub w postaci grzejników. Zainstalowanie klimatyzacji ma na celu obniżenie temperatury w okresie letnim w lokalu nr … należącym  do Wnioskodawcy, a co za tym idzie, klimatyzatory nie będą dodatkowym źródłem ciepła. Wnioskodawca posiada fakturę wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku (wykonawcę). Data wystawienia faktury w zakresie klimatyzacji to 19 grudnia 2022 r. W zakresie obróbki okien jedna faktura została wystawiona dnia 15 grudnia 2022 r. Ostania faktura związana z obróbką okien będzie wystawiona do dnia 31 grudnia 2022 r. Wnioskodawca w znacznej wysokości wydatki już poniósł w 2022 r., a pozostałe poniesie do końca 2022 r. Wnioskodawca poniósł wydatki na prace restauratorskie oraz prace budowlane, w rozumieniu ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Wnioskodawca wskazuje, że prace wykonane zostały w oparciu i w ramach udzielonych pozwoleń przez wojewódzkiego konserwatora zabytków zgodnie z programem prac. Co do konieczności prac przy oknach, Wnioskodawca wskazuje, że przy montażu okien (montaż miał miejsce zanim Wnioskodawca stał się właścicielem lokalu), obróbka została wykonana w sposób wadliwy, nieestetyczny oraz niezgodny ze sztuką. Mając na względzie popełnione błędy, wpływ warunków atmosferycznych oraz upływ czasu, obróbka wokół okien przestała spełniać swoje społeczno-gospodarcze przeznaczenie. Z pozwolenia nr …. wynika, że pozwolenie zostało wydane na przeprowadzenie prac restauratorskich w budynku przy ul. …. w ... w zakresie usunięcia nadmiaru pianki montażowej i nadmiaru tynku pozostawionych po montażu okien w zewnętrznych wnękach okiennych lokali nr …. i nr … oraz uzupełnienie przestrzeni podokiennej płytkami ceglanymi z cegły rozbiórkowej. Powyższe było i jest wykonywane według programu prac uzgodnionego pod nr …., tj. Wnioskodawca zrealizował prace restauratorskie polegające na usunięciu nadmiaru pianki montażowej i nadmiaru tynku, pozostawionych po montażu okien w zewnętrznych wnękach okiennych lokali nr … i nr …. oraz uzupełnienie przestrzeni podokiennej płytkami ceglanymi z cegły rozbiórkowej. Nadzór nad pracami został objęty zgodnie z wymogami Konserwatora Zabytków przez osobę posiadającą uprawnienia określone w … do wykonania robót oraz uzyskania pozwolenia przez Wnioskodawcę, a nie przez wspólnotę mieszkaniową. Wnioskodawca wskazuje, że wspólnota nie posiada funduszy na zrealizowanie przedmiotowych obróbek okien, a co za tym idzie, Wnioskodawca postanowił samodzielnie wykonać konieczne prace.  Wpis do rejestru zabytków przedmiotowego budynku przy ul. … obejmuje „budynek w dawnym zespole koszar, ul. ….” (nr decyzji o wpisie …..  z 11 czerwca 2015 r.). Wnioskodawca wskazuje, że odliczenie od podstawy odliczenia wydatków na nabycie zabytku ruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku nie przekroczy iloczynu 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej zabytku nieruchomego i kwoty 500 000 zł na wszystkie wydatki poniesione z tego tytułu.

Pytanie

1.Czy w opisanej sytuacji Wnioskodawcy przysługuje prawo do skorzystania z odliczenia wydatków na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku, określonych w art. 26hb ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli dokona On w 2022 r. wydatków na cele obróbki okien, które to wydatki stanowić będą wydatki określone w art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy  o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2.Czy w opisanej sytuacji Wnioskodawcy przysługuje prawo do skorzystania z odliczenia wydatków na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku, określonych w art. 26hb ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli dokona On w 2022 r. wydatków na cele wykonania instalacji klimatyzacji wraz z modułem zewnętrznym, które to wydatki stanowić będą wydatki określone w art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pana stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, zarówno w zakresie pytania nr 1 i nr 2 będzie przysługiwało Mu prawo do skorzystania z odliczenia wydatków z lat 2015-2016 na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku, określonych  w art. 26hb ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Art. 26hb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który wszedł w życie dnia  1 stycznia 2022 r., w sposób wyraźny dokonuje dyferencji czasowej dokonania wydatków celem umożliwienia dokonania ich odliczenia na podstawie tego przepisu. I tak w odniesieniu do wskazanych w ust. 1 pkt 1 i 2 wydatków ustawodawca zastrzegł, że wydatki te, aby mogły podlegać odliczeniu od podstawy obliczenia podatku, muszą zostać poniesione w danym roku podatkowym. Jednakże w zakresie wydatków określonych w ust. 1 pkt 3, tj. wydatków na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku, ustawodawca nie zawarł wskazania, że wydatek ten musi zostać poniesiony w danym roku podatkowym. W tymże roku podatkowym musi zostać poniesiony jedynie wydatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 tego artykułu. Na tej też podstawie, Wnioskodawca wnioskuje, że dokonując w 2022 r. wydatków, o których mowa w art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na lokale znajdujące się w budynku wpisanym do rejestru zabytków nieruchomych, przysługuje Mu prawo do odliczenia  od podstawy obliczenia podatku wydatków na odpłatne nabycie udziału w tym budynku, poniesionych przez Niego w 2015 r. i w 2016 r.

Powyższe potwierdza również fakt, że w ust. 7 ust. 2 omawianego przepisu wskazano, że odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 3, dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym po raz pierwszy na rzecz nabytego zabytku nieruchomego poniesiono wydatki określone w ust. 1 pkt 2. Tym samym, po raz kolejny ustawodawca zrezygnował z obwarowania prawa do odliczenia wydatków wskazanych w ust. 1 pkt 3 cezurą czasową,  a jedynie wskazał, że ich odliczenie może nastąpić w roku podatkowym, w którym zostały  na nieruchomość dokonane nakłady, o których mowa w ust. 1 pkt 2.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Z dniem 1 stycznia 2022 r. ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) został dodany art. 26hb do ustawy  z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.; Dz. U. z 2022 r. poz. 2647).

Zgodnie z art. 26hb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki:

1)poniesione w roku podatkowym na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków;

2)poniesione w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się ewidencji zabytków;

3)na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku, pod warunkiem że podatnik na nabytą nieruchomość poniósł wydatek, o którym mowa w pkt 2.

W myśl art. 26hb ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenie, o którym mowa w

1)ust. 1 pkt 1, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego;

2)ust. 1 pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie:

a)pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych - w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków,

b)zalecenia konserwatorskie - w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków;

3)ust. 1 pkt 3, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie dokonywania odliczenia podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem nieruchomości, o której mowa w tym przepisie.

Stosownie do art. 26hb ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za datę poniesienia wydatków z tytułów określonych w ust. 1 pkt 3 uznaje się dzień nabycia własności.

Zgodnie natomiast z art. 26hb ust. 5  ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie może przekroczyć iloczynu kwoty 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej zabytku nieruchomego, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie więcej jednak niż 500 000 zł na wszystkie wydatki poniesione z tego tytułu.

Stosownie do art. 26hb ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 3, dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym po raz pierwszy na rzecz nabytego zabytku nieruchomego poniesiono wydatki określone w ust. 1 pkt 2.

W myśl art. 26hb ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez sześć lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia.

Zwracamy uwagę, że zgodnie z art. 26hb ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej:

1)zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;

2)zostały uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej;

3)wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich;

4)zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Stosownie natomiast do art. 26hb ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Przy czym, jak stanowi art. 26hb ust. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ust. 1-11 jest mowa o:

1)powierzchni użytkowej – oznacza to powierzchnię, o której mowa w art. 16 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2021 r. poz. 1043);

2)pracach konserwatorskich – oznacza to prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

3)pracach restauratorskich – oznacza to prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

4)robotach budowlanych – oznacza to roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

5)zabytku nieruchomym – oznacza to zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c)-e) ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

W odniesieniu do powyższych przepisów wskazujemy, że z ulgi mogą skorzystać członkowie wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych, którzy są współwłaścicielami zabytku oraz indywidualni właściciele nieruchomości.

Ulga jest skierowana do podatników podatku dochodowego od osób fizycznych, którzy płacą podatek według skali podatkowej, podatek liniowy lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Ponadto z ulgi tej mogą skorzystać podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych będący właścicielami lub współwłaścicielami zabytków nieruchomych, którzy ponieśli wydatki na:

  • wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków,
  • prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w ewidencji zabytków,

·  odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku, pod warunkiem, że podatnik na nabytą nieruchomość poniósł wydatek o charakterze remontowo – konserwatorskim.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą, której przeważającym przedmiotem jest kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek. Opodatkowuje Pan dochód podatkiem liniowym. W 2015 r. i 2016 r. nabył Pan odpłatnie dwa lokale wraz z udziałem w nieruchomości wspólnej, która to nieruchomość wspólna obejmuje budynek wpisany do rejestru zabytków, tj. oba lokale wchodzą w skład zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków. Jest Pan wyłącznym właścicielem dwóch lokali stanowiących przedmiot odrębnej własności oraz jest współwłaścicielem nieruchomości budynkowej wpisanej do rejestru zabytków. Budynek ten wymaga licznych remontów oraz modernizacji, które teoretycznie w większości pozostają   w gestii wspólnoty mieszkaniowej, tworzonej przez właścicieli lokali położonych w tym budynku. Wspólnota jednak, z powodu braku środków, nie podejmuje żadnych działań  w kierunku konserwacji, restauracji, modernizacji czy remontu budynku. Jako właściciel dwóch lokali w budynku, przeprowadził Pan w 2022 r. na swój koszt prace polegające na dokonaniu zewnętrznej obróbki okien należących do lokali oraz wykonaniu instalacji klimatyzacyjnej wraz z montażem modułu zewnętrznego w jednym lub obu lokalach, co związane jest z kwestią zarządzania ciepłem w budynku wybudowanym w latach 1896-1898. Na dzień 27 grudnia 2022 r. wykonał Pan większość prac restauratorskich oraz prac budowlanych w zakresie dokonania zewnętrznej obróbki okien należących do lokali będących Pana własnością oraz w znacznej mierze montażu instalacji klimatyzacyjnej. Wszystkie prace zostaną zakończone, a wszystkie wydatki z nimi związane zostaną poniesione do dnia 31 grudnia 2022 r. Na wszystkie wykonane prace uzyskał Pan pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków. W budynku, w którym nabył Pan dwa lokale mieszkalne, znajduje się 20 wyodrębnionych lokali mieszkalnych oraz użytkowych. W budynku znajduje się też około 5 lokali samodzielnych, ale niewyodrębnionych. 17 właścicieli tworzy wspólnotę mieszkaniową. Budynek i nabyte lokale w budynku są ogrzewane za pomocą ciepła miejskiego (ogrzewanie miejskie). Lokale posiadają zainstalowaną instalację grzewczą podłogową lub w postaci grzejników. Zainstalowanie klimatyzacji ma na celu obniżenie temperatury w okresie letnim w lokalu  nr … należącym do Pana, a więc klimatyzatory nie będą dodatkowym źródłem ciepła. Posiada Pan fakturę wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku (wykonawcę). Data wystawienia faktury  w zakresie klimatyzacji to 19 grudnia 2022 r. W zakresie obróbki okien jedna faktura została wystawiona dnia 15 grudnia 2022 r. Co do konieczności prac przy oknach, wskazuje Pan, że przy montażu okien (montaż miał miejsce zanim Pan stał się właścicielem lokalu), obróbka została wykonana w sposób wadliwy, nieestetyczny oraz niezgodny ze sztuką. Mając na względzie popełnione błędy, wpływ warunków atmosferycznych oraz upływ czasu, obróbka wokół okien przestała spełniać swoje społeczno-gospodarcze przeznaczenie. Zrealizował Pan prace restauratorskie polegające na usunięciu nadmiaru pianki montażowej i nadmiaru tynku, pozostawionych po montażu okien w zewnętrznych wnękach okiennych lokali oraz uzupełnienie przestrzeni podokiennej płytkami ceglanymi z cegły rozbiórkowej. Postanowił Pan samodzielnie wykonać konieczne prace, gdyż wspólnota nie posiada funduszy na zrealizowanie przedmiotowych obróbek okien.

W związku z tym powziął Pan wątpliwość, czy może Pan w ramach wskazanej ulgi odliczyć wydatki:

  • na nabycie nieruchomości, w sytuacji gdy poniósł Pan w 2022 r. wydatki na obróbkę okien w zakupionym lokalu, które to wydatki stanowić będą wydatki określone  w art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • na nabycie nieruchomości, w sytuacji gdy poniósł Pan w 2022 r. wydatki na wykonanie instalacji klimatyzacji wraz z modułem zewnętrznym, które to wydatki stanowić będą wydatki określone w art. 26hb ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

W odniesieniu do powyższego zaznaczamy, że odliczenie wydatków z tytułu ww. ulgi  na zabytki dotyczy wydatków poniesionych po 31 grudnia 2021 roku.

W związku z faktem, że poniósł Pan wydatki na nabycie wskazanych we wniosku nieruchomości w latach 2015 i 2016, nie będzie mógł Pan skorzystać z odliczenia tych wydatków, na podstawie art. 26hb ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, poniesienie przez Pana w 2022 r. wydatków na obróbkę okien oraz wykonanie instalacji klimatyzacji wraz z modułem zewnętrznym, tj. wydatków, o których mowa  w art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uprawnia Pana do skorzystania, na podstawie art. 26hb ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, z odliczenia od podstawy obliczenia podatku wydatków poniesionych w 2015 i 2016 r. na nabycie dwóch lokali w wraz z udziałem w nieruchomości wspólnej w budynku wielolokalowym wpisanym do rejestru zabytków.

Zatem Pana stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, tj. do dnia 31 grudnia 2022 r.

Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację indywidualną w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Należy wskazać, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne  ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli zatem, przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie się różniło od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co  do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00