Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 4 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.190.2022.2.KW

Wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ulga prowzrostowa).

Interpretacja indywidualna  – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia

      czy wytwarzane przez Wnioskodawcę uszczelki płaskie oraz uszczelnienia kołnierzowe wskazane w opisie stanu faktycznego stanowią rzeczy wytworzone przez Wnioskodawcę w rozumieniu art. 18eb ust. 2 CITU,

      czy Wydatki na promowanie Produktów za pomocą usługi (…) wskazane w opisie stanu faktycznego mające na celu zwiększenie przychodów ze sprzedaży Produktów stanowią koszty działań promocyjno- informacyjnych w rozumieniu art. 18eb ust. 7 pkt 2 CITU.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 grudnia 2022 r. (data wpływu 30 grudnia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca :

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Wnioskodawca oferuje sprzedaż uszczelek płaskich oraz uszczelnień kołnierzowych.

Uszczelki płaskie produkowane są poprzez wycinanie z różnych materiałów za pomocą plotera (...), dzięki zastosowaniu wysokiej jakości głowicy z nożem oscylacyjnym:

·z płyt na bazie kauczuku fluorowego (…)

·z płyt na bazie kauczuku etylenowo-propylenowo-dienowy (…)

·z płyt na bazie kauczuk butadienowo-akrylonitrylowego (…)

·z płyt na bazie kauczuk butadienowo-styrenowego (…)

·z płyt na bazie kauczuku silikonowego (…)

·z płyt na bazie politetrafluoroetylenu (…)

·z bezazbestowych płyt uszczelniających (...)

·płyt uszczelniających z ekspadnowanego grafitu (…)

·płyt ePTFE (…).

Uszczelnienia kołnierzowe produkowane są poprzez wycinanie z różnych materiałów za pomocą plotera CNC o rozmiarach według norm PN-EN1514, PN-86, ANSI B 16.5, DIN 2690:

·z płyt na bazie kauczuku fluorowego (…)

·z płyt na bazie kauczuku etylenowo-propylenowo-dienowy (…)

·z płyt na bazie kauczuk butadienowo-akrylonitrylowego (…)

·z płyt na bazie kauczuk butadienowo-styrenowego (…)

·z płyt na bazie kauczuku silikonowego (…)

·z płyt na bazie politetrafluoroetylenu (…)

·z bezazbestowych płyt uszczelniających (…)

·płyt uszczelniających z ekspadnowanego grafitu (…)

·płyt ePTFE (…).

Plotery … to maszyny stosowane do wycinania, nacinania, wiercenia i grawerowania w płytach z tworzyw sztucznych, aluminium, kompozytów, a także do cięcia folii, kartonu i papieru.

Zarówno uszczelki płaskie jak i uszczelnienia kołnierzowe podlegają każdorazowo indywidualnej wycenie ze względu na mnogość rodzajów materiałów z jakiego mają być wykonane, mnogość rozmiarów, mnogość grubości a w przypadku uszczelek płaskich również mnogość kształtów. Każdorazowo kupujący składając zamówienie wskazuje, z jakiego materiału, w jakim kształcie i jakiego rozmiaru mają być wytworzone uszczelki płaskie i uszczelnienia kołnierzowe.

Zastosowanie uszczelek płaskich jest niezwykle szerokie w każdej dziedzinie przemysłu. Z powodzeniem używa się ich w instalacjach wodnych, gazowych i chemicznych w różnego typu maszynach oraz urządzeniach technicznych. Ich działanie polega na zminimalizowaniu ryzyka wystąpienia nieszczelności i pojawienia się wycieku z przestrzeni roboczej, którą dodatkowo zabezpieczają przed działaniem szkodliwych czynników zewnętrznych. Uszczelnienia kołnierzowe wykorzystuje się do uszczelniania połączeń kołnierzy w różnego rodzaju urządzeniach, instalacjach, a także sieciach. Zapewniają szczelność, trwałość, a co za tym idzie sprawne działanie oraz bezpieczeństwo użytkowania.

Wnioskodawca ponosi i będzie ponosił różnego rodzaju wydatki mające na celu zwiększenie przychodów ze sprzedaży uszczelek płaskich oraz uszczelnień kołnierzowych (dalej: "Produkty").

Między innymi w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży Produktów, Wnioskodawca ponosi i będzie ponosić wydatki na promowanie Produktów za pomocą usługi (...) to system reklamowy grupy (...)umożliwiający wyświetlanie reklamy tekstowej i produktowej w internetowej wyszukiwarce, reklamy graficzne (banerowe) w sieci reklamowej (...) oraz reklamy wideo w portalu (...) umożliwia tworzenie i prowadzenie kampanii reklamowych. Stworzenie kampanii reklamowej w (...) obejmuje m.in.: określenie celu i typu kampanii, segmentu odbiorców, do których ma być kierowana, słów kluczowych, zasięgu terytorialnego i języka kampanii, a także tekstu i treści wizualnej reklam, które mają pojawiać się w ramach kampanii. Po utworzeniu kampanii reklamowejm (...) Wnioskodawca upoważnia usługodawcę do stosowania zautomatyzowanych narzędzi do formatowania materiałów reklamowych oraz do umieszczania materiałów reklamowych Wnioskodawcy we wszelkich treściach lub obiektach dostarczanych przez grupę (...) Wnioskodawca tworzy i modyfikuje kampanie reklamowe na bieżąco w zależności od aktualnych potrzeb Spółki, reakcji rynku oraz skuteczności konkretnych kampanii reklamowych.

Kampanie reklamowe można podzielić na:

kampanie w sieci wyszukiwania (tzw. kampanie searchowe) polegające na wyświetlaniu się reklam tekstowych Produktów w wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce … po wpisaniu przez użytkownika określonych słów kluczowych;

kampanie w sieci reklamowej (tzw. kampanie displayowe) polegające na wyświetlaniu się reklam banerowych zwierających zdjęcia Produktów odpowiednim odbiorcom w witrynach internetowych, aplikacjach oraz innych usługach należących do grupy (...).

Po kliknięciu w tekst lub baner, odbiorca zostaje przekierowany na stronę internetową Spółki (stronę główną lub podstronę produktową).

Głównym celem przeprowadzanych kampanii reklamowych w systemie (...) jest dotarcie na stronę internetową Wnioskodawcy potencjalnych klientów, którzy po kontakcie z Wnioskodawcą na podstawie dostarczonych do Wnioskodawcy danych (m.in. wymiar, kształt, grubość, warunki pracy urządzenia, ilość) otrzymują indywidualną wycenę na Produkty Wnioskodawcy.

Na stronie internetowej Wnioskodawcy znajdują się:

informacje na temat Produktu np. opis, zdjęcia oraz specyfikacja techniczna Produktu - w przypadku podstrony produktowej;

informacje na temat działalności Wnioskodawcy, w szczególności dane kontaktowe (adres e-mail, telefon) - w przypadku strony głównej.

Wnioskodawca zamierza odliczyć od podstawy opodatkowania koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży Produktów na podstawie art. 18eb CITU.

Wydatki poniesione w celu zwiększenia przychodów nie zostały, ani nie zostaną zwrócone Wnioskodawcy w jakiejkolwiek formie, ponadto nie były odliczone i nie będą odliczone przez Wnioskodawcę od podstawy opodatkowania w inny sposób, niż zgodnie z art. 18eb CITU.

Pytanie

1.Czy wytwarzane przez Wnioskodawcę uszczelki płaskie oraz uszczelnienia kołnierzowe wskazane w opisie stanu faktycznego stanowią rzeczy wytworzone przez Wnioskodawcę w rozumieniu art. 18eb ust. 2 CITU?

2.Czy Wydatki na promowanie Produktów za pomocą usługi (...) wskazane w opisie stanu faktycznego mające na celu zwiększenie przychodów ze sprzedaży Produktów stanowią koszty działań promocyjno- informacyjnych w rozumieniu art. 18eb ust. 7 pkt 2 CITU?

Państwa stanowisko w sprawie

Stanowisko dotyczące pytania nr 1

W pierwszej kolejności wskazać należy, że z tzw. „ulgi na ekspansję”, o której mowa w przepisach art. 18eb CITU, mogą skorzystać podatnicy, którzy wytworzyli produkty w ramach swojej działalności gospodarczej. Zgodnie bowiem z art. 18eb ust. 2 CITU przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika. Wskazać należy, że pojęcie „rzeczy” należy odnieść do definicji zawartej w art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny, (Dz.U. z 2020, poz. 1740 ze zm.) w świetle którego: rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne.

Wymaga podkreślenia, że ustawy podatkowe odwołują się odrębnie do pojęcia „rzeczy” i „praw majątkowych”. Dla przykładu, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 CITU: Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie (...)”. Stosownie natomiast do treści art. 14 ust. 1 ustawy o CIT: Przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy, praw majątkowych lub świadczenia usług jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. (...)” Powyższe regulacje oznaczają w sposób niewątpliwy, że intencją ustawodawcy przy projektowaniu przepisów art. 18eb CITU, było objęcie przedmiotową ulgą wyłącznie produktów stanowiących rzeczy (a zatem przedmioty materialne) wytworzone przez podatnika.

W ocenie Wnioskodawcy uszczelki płaskie oraz uszczelnienia kołnierzowe produkowane poprzez wycinanie z różnych materiałów za pomocą plotera CNC stanowią "rzeczy wytworzone przez podatnika", o których mowa w art. 18eb ust. 2 CITU. Wnioskodawca prowadzi w ten sposób działalność produkcyjną - nabywa określone materiały z których ma powstać uszczelka płaska lub uszczelnienie kołnierzowe a następnie wycina z nich za pomocą plotera CNC odpowiednie do potrzeb kupującego kształty. W ten sposób powstaje produkt o właściwościach, których oczekuje klient - jest to równoznaczne z fizycznym wyprodukowaniem towaru. Intencją ustawodawcy przy projektowaniu przepisów art. 18eb ustawy o CIT było objęcie przedmiotową ulgą produktów stanowiących rzeczy (przedmioty materialne) wytworzone przez podatnika.

W opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca nie prowadzi działalności handlowej (która polega jedynie na zakupie towarów handlowych, które następnie są odsprzedawane z zyskiem w niezmienionej formie, nawet po zmianie opakowania).

Stanowisko dotyczące pytania nr 2

Zgodnie z art. 18eb ust. 7 pkt 2 CITU, za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów. Zauważyć należy, że użycie w powyższym przepisie sformułowania „w tym” wskazuje na przykładowe wyliczenie kosztów związanych z działaniami promocyjno-informacyjnymi.

Mając powyższe na względzie wskazać należy, że zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN https://sjp.pwn.pl) promocja, to działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia. Natomiast reklama, to działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług, plakat, napis, ogłoszenie, krótki film itp. służące temu celowi. Natomiast pojęcie „reklama” wg „Słownika języka polskiego” pod red. M. (...) (Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002 r.) oznacza rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję i inne podobne środki, np. plakaty, napisy i ogłoszenia służące temu celowi.

Zdaniem Wnioskodawcy wydatki na promowanie Produktów za pomocą usługi (...) wskazane w opisie stanu faktycznego mające na celu zwiększenie przychodów ze sprzedaży Produktów mieszczą się w katalogu działań promocyjno- informacyjnych, o którym mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 2 CITU.

Potwierdzenie stanowiska Wnioskodawcy znajdujemy m. in. w interpretacji indywidualnej z 6.10.2022 r. nr 0111-KDIB1- 1.4010.466.2022.2.SG, w której zauważono: "(...) działania reklamowe Spółki prowadzone za pośrednictwem sieci Internet, tj. (...) - system reklamowy (...), poprzez który odbiorca po kliknięciu w tekst lub baner, zostaje przekierowany na stronę internetową Spółki (stronę główną, podstronę produktową lub oddzielną stronę dedykowaną konkretnemu Urządzeniu) mieszczą się w katalogu działań promocyjno-informacyjnych, o którym mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 2 updop.".

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Jedną z form wsparcia przedsiębiorców w ramach Polskiego Ładu jest ulga na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, czyli tzw. „ulga na ekspansję”. Celem ulgi  jest zachęcenie przedsiębiorców do rozwoju swojej działalności i rozszerzania działalności nie tylko na rynek krajowy, ale także na zagraniczne rynki zbytu.

Regulacje dotyczące tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) art. 18eb, który w ust. 1 stanowi, że:

Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.

Zgodnie z art. 18eb ust. 2 ustawy o CIT:

Przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika.

W świetle art. 18eb ust. 3 ww. ustawy:

Przez zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w ust. 1, rozumie się odpłatne zbycie produktów do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4.

W myśl art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT:

Podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Stosownie do art. 18eb ust. 5 ustawy o CIT:

Przy ustalaniu spełnienia warunku, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się wyłącznie przychody, z których dochód podlega opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 18eb ust. 6 tej ustawy:

W przypadku gdy podatnik, który skorzystał z odliczenia, nie spełni warunku, o którym mowa w ust. 4, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym upłynął termin do osiągnięcia przychodów ze sprzedaży produktów, do odpowiedniego doliczenia kwoty uprzednio odliczonej.

Zgodnie natomiast z art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT:

Za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:

1)uczestnictwa w targach poniesione na:

a)organizację miejsca wystawowego,

b)zakup biletów lotniczych dla pracowników,

c)zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników;

2)działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;

3)dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;

4)przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;

5)przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest w pierwszej kolejności kwestia ustalenia czy wytwarzane przez Wnioskodawcę uszczelki płaskie oraz uszczelnienia kołnierzowe wskazane w opisie stanu faktycznego stanowią rzeczy wytworzone przez Wnioskodawcę w rozumieniu art. 18eb ust. 2 CITU.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego w pierwszej kolejności wskazać należy, że z tzw. „ulgi na ekspansję”, o której mowa w przepisach art. 18eb ustawy o CIT, mogą skorzystać podatnicy, którzy wytworzyli produkty w ramach swojej działalności gospodarczej. Zgodnie bowiem z art. 18eb ust. 2 updop przez „produkty” rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika. Wsparciem w ramach ulgi, w świetle art. 18eb ust. 3 updop wymienionych regulacji objęte zostało odpłatne zbycie produktów wytworzonych przez podatnika, do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 updop.

Wskazać należy, że pojęcie „rzeczy” należy odnieść do definicji zawartej w art.  45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny, (Dz.U. z 2022 poz. 1360 ze zm.) w świetle którego:

rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne.

Wymaga podkreślenia, że ustawy podatkowe odwołują się odrębnie do pojęcia „rzeczy” i „praw majątkowych”.

Dla przykładu, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie (…)”

Stosownie natomiast do treści art. 14 ust. 1 ustawy o CIT:

Przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy, praw majątkowych lub świadczenia usług jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. (…)”

Powyższe regulacje oznaczają w sposób niewątpliwy, że intencją ustawodawcy przy projektowaniu przepisów art. 18eb ustawy o CIT, było objęcie przedmiotową ulgą wyłącznie produktów stanowiących rzeczy (a zatem przedmioty materialne) wytworzone przez podatnika.

Zaznaczenia w tym miejscu wymaga, że w doktrynie i orzecznictwie przyjmuje się pierwszeństwo wykładni językowej nad pozostałymi rodzajami wykładni, tj. systemową i celowościową. Tylko w wyjątkowych sytuacjach wolno odstąpić od literalnego brzmienia przepisu, w szczególności, gdy językowe dyrektywy interpretacyjne nie pozwalają z danego tekstu prawnego wyinterpretować jednoznacznej normy postępowania lub gdy wykładnia językowa pozostaje w oczywistej sprzeczności z treścią innych norm. Jak podkreślił Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 11 kwietnia 2014 r., II FSK 1077/12, wykładnia językowa konkretnego przepisu prawa jest nie tylko punktem wyjścia wykładni prawa, ale także zakreśla jej granice. Próba dokonania wykładni, która byłaby sprzeczna z językowym znaczeniem przepisu prawa byłaby naruszeniem zasady praworządności. Językowe znaczenie przepisu prawa wyznacza bowiem granice dopuszczalnej wykładni, gdyż „formuła słowna jest (...) granicą wszelkiego dopuszczalnego sensu, jakiego możemy poszukiwać w tekście przepisów prawa” (zob. wyrok NSA z dnia 18 grudnia 2000 r., III SA 3055/09, „Monitor Podatkowy” 2001, nr 4; również R. Mastalski, Wprowadzenie do prawa podatkowego, Warszawa 1995, s. 101-102). Nie ma w szczególności konieczności potrzeby sięgania po argumenty celowościowe wtedy, gdy już po zastosowaniu reguł znaczeniowych albo metody językowej i dyrektyw systemowych uda się osiągnąć właściwy wynik wykładni, to jest ustalić pozbawione cech niedorzeczności znaczenie interpretowanej normy (por. uchwała składu siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z dnia 1 marca 2007 r., III CZP 94/06, OSNC 2007, nr 7-8, poz. 95 i wyrok Sądu Najwyższego z dnia 8 maja 1998 r., I CKN 664/97, OSNC 1999, nr 1, poz. 7). Jeżeli przepis prawa jest jednoznaczny w swej warstwie językowej, nie zachodzi potrzeba, ani możliwość, stosowania innych metod wykładni. W innych przypadkach ustalenie treści normy prawnej zawartej w gramatycznym sformułowaniu przepisu prawa może wymagać odwołania się do dalszych metod wykładni, np. wykładni systemowej wewnętrznej lub zewnętrznej. Metodami wykładni systemowej czy celowościowej nie można wykroczyć poza ramy możliwych znaczeń interpretowanego przepisu wynikające z jego wykładni gramatycznej. Wykładnia przepisu dokonana z naruszeniem tej zasady stanowi już wykładnię contra legem, a więc prowadzi do naruszenia przepisu podlegającego interpretacji.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku Spółka oferuje sprzedaż uszczelek płaskich oraz uszczelnień kołnierzowych. Zarówno uszczelki płaskie jak i uszczelnienia kołnierzowe podlegają każdorazowo indywidualnej wycenie ze względu na mnogość rodzajów materiałów z jakiego mają być wykonane, mnogość rozmiarów, mnogość grubości a w przypadku uszczelek płaskich również mnogość kształtów. Każdorazowo kupujący składając zamówienie wskazuje, z jakiego materiału, w jakim kształcie i jakiego rozmiaru mają być wytworzone uszczelki płaskie i uszczelnienia kołnierzowe. Zastosowanie uszczelek płaskich jest niezwykle szerokie w każdej dziedzinie przemysłu.

W związku z powyższym należy zgodzić się ze Spółką, że uszczelki płaskie oraz uszczelnienia kołnierzowe produkowane poprzez wycinanie z różnych materiałów za pomocą plotera … stanowią "rzeczy wytworzone przez podatnika", o których mowa w art. 18eb ust. 2 CITU. Wnioskodawca prowadzi w ten sposób działalność produkcyjną - nabywa określone materiały z których ma powstać uszczelka płaska lub uszczelnienie kołnierzowe a następnie wycina z nich za pomocą plotera … odpowiednie do potrzeb kupującego kształty. W ten sposób powstaje produkt o właściwościach, których oczekuje klient - jest to równoznaczne z fizycznym wyprodukowaniem towaru. Intencją ustawodawcy przy projektowaniu przepisów art. 18eb ustawy o CIT było objęcie przedmiotową ulgą produktów stanowiących rzeczy (przedmioty materialne) wytworzone przez podatnika.

W opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca nie prowadzi działalności handlowej (która polega jedynie na zakupie towarów handlowych, które następnie są odsprzedawane z zyskiem w niezmienionej formie, nawet po zmianie opakowania).

Jak wskazano powyżej, intencją ustawodawcy przy projektowaniu przepisów art.  18eb ustawy o CIT, było objęcie przedmiotową ulgą wyłącznie produktów stanowiących rzeczy (przedmioty materialne) wytworzone przez podatnika.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Natomiast odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy zawartej w pytaniu nr 2 zauważyć należy, że wydatki na promowanie Produktów za pomocą usługi … wskazane w opisie stanu faktycznego mające na celu zwiększenie przychodów ze sprzedaży Produktów stanowią koszty działań promocyjno- informacyjnych w rozumieniu art. 18eb ust. 7 pkt 2 CITU.

Zgodnie ze wskazanym powyżej art. 18eb ust. 7 pkt 2 updop, za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów. Zauważyć należy, że użycie w powyższym przepisie sformułowania „w tym” wskazuje na przykładowe wyliczenie kosztów związanych z działaniami promocyjno-informacyjnymi.

Mając powyższe na względzie wskazać należy, że zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN https://sjp.pwn.pl/ promocja, to działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia. Natomiast reklama, to działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług, plakat, napis, ogłoszenie, krótki film itp. służące temu celowi. Natomiast pojęcie „reklama” wg „Słownika języka polskiego” pod red. M. (...) (Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002 r.) oznacza rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję i inne podobne środki, np. plakaty, napisy i ogłoszenia służące temu celowi.

Z kolei pod pojęciem usług reklamowych rozumie się wszelką działalność promocyjną, w wyniku której lub w trakcie której następuje przekazywanie treści mających za zadanie informować o istnieniu lub cechach oferowanych towarów lub usług w celu zwiększenia sprzedaży tych produktów. Usługi reklamowe mogą być wykonywane zarówno przez podmioty, które profesjonalnie zajmują się świadczeniem usług reklamowych, jak i podmioty, dla których wykonanie usługi reklamowej nie jest realizowane w ramach ich podstawowej działalności gospodarczej.

Jak wynika z opisu sprawy Spółka ponosi i będzie ponosić różnego rodzaju wydatki mające na celu zwiększenie przychodów ze sprzedaży uszczelek płaskich oraz uszczelnień kołnierzowych (dalej: "Produkty").

Między innymi w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży Produktów, Wnioskodawca ponosi i będzie ponosić wydatki na promowanie Produktów za pomocą usługi ….to system reklamowy grupy … umożliwiający wyświetlanie reklamy tekstowej i produktowej w internetowej wyszukiwarce, reklamy graficzne (banerowe) w sieci reklamowej … … oraz reklamy wideo w portalu …. umożliwia tworzenie i prowadzenie kampanii reklamowych. Stworzenie kampanii reklamowej w … obejmuje m.in.: określenie celu i typu kampanii, segmentu odbiorców, do których ma być kierowana, słów kluczowych, zasięgu terytorialnego i języka kampanii, a także tekstu i treści wizualnej reklam, które mają pojawiać się w ramach kampanii. Po utworzeniu kampanii reklamowej … Wnioskodawca upoważnia usługodawcę do stosowania zautomatyzowanych narzędzi do formatowania materiałów reklamowych oraz do umieszczania materiałów reklamowych Wnioskodawcy we wszelkich treściach lub obiektach dostarczanych przez grupę …. Wnioskodawca tworzy i modyfikuje kampanie reklamowe na bieżąco w zależności od aktualnych potrzeb Spółki, reakcji rynku oraz skuteczności konkretnych kampanii reklamowych.

Kampanie reklamowe można podzielić na:

kampanie w sieci wyszukiwania (tzw. kampanie searchowe) polegające wyświetlaniu się reklam tekstowych Produktów w wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce … po wpisaniu przez użytkownika określonych słów kluczowych;

kampanie w sieci reklamowej (tzw. kampanie displayowe) polegające na wyświetlaniu się reklam banerowych zwierających zdjęcia Produktów odpowiednim odbiorcom w witrynach internetowych, aplikacjach oraz innych usługach należących do grupy ….

Po kliknięciu w tekst lub baner, odbiorca zostaje przekierowany na stronę internetową Spółki (stronę główną lub podstronę produktową).

Głównym celem przeprowadzanych kampanii reklamowych w systemie … jest dotarcie na stroną internetową Wnioskodawcy potencjalnych klientów, którzy po kontakcie z Wnioskodawcą na podstawie dostarczonych do Wnioskodawcy danych (m.in. wymiar, kształt, grubość, warunki pracy urządzenia, ilość) otrzymują indywidualną wycenę na Produkty Wnioskodawcy.

Na stronie internetowej Wnioskodawcy znajdują się:

informacje na temat Produktu np. opis, zdjęcia oraz specyfikacja techniczna Produktu - w przypadku podstrony produktowej;

informacje na temat działalności Wnioskodawcy, w szczególności dane kontaktowe (adres e-mail, telefon) - w przypadku strony głównej.

Wnioskodawca zamierza odliczyć od podstawy opodatkowania koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży Produktów na podstawie art. 18eb CITU.

Wydatki poniesione w celu zwiększenia przychodów nie zostały, ani nie zostaną zwrócone Wnioskodawcy w jakiejkolwiek formie, ponadto nie były odliczone i nie będą odliczone przez Wnioskodawcę od podstawy opodatkowania w inny sposób, niż zgodnie z art. 18eb CITU.

Odnosząc zatem powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że działania reklamowe Spółki prowadzone za pośrednictwem sieci Internet, tj. … - system reklamowy grupy …, poprzez który odbiorca po kliknięciu w tekst lub baner, zostaje przekierowany na stronę internetową Spółki (stronę główną lub podstronę produktową) mieszczą się w katalogu działań promocyjno-informacyjnych, o którym mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 2 updop.

Zatem Wnioskodawca będzie mógł zaliczyć ww. koszty do katalogu kosztów wskazanych w art. 18eb ust. 7 pkt 2 updop dotyczących działań promocyjno-informacyjnych, jako koszty poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów i odliczyć od podstawy opodatkowania koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów przy spełnieniu przez Spółkę pozostałych warunków zastosowania ulgi określonej w art. 18eb ustawy o CIT.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyOrdynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...).Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA) albo

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00