Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 11 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.1081.2022.1.MT

W zakresie zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 listopada 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 17 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Jest Pan przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą wpisaną do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod nazwą X. Jest Pan osobą fizyczną i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

Podstawowym przedmiotem Pana działalności jest odzysk surowców z materiałów segregowanych, przemiał tworzyw sztucznych oraz produkcja i dystrybucja regranulatu polipropylenu. Prowadzi Pan działalność w (…) Specjalnej Strefie Ekonomicznej na podstawie Decyzji o wparciu nr (…) z dnia 29 listopada 2021 r. (dalej: „Decyzja”). Decyzja została wydana na prowadzenie działalności gospodarczej rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie następujących wyrobów wytworzonych lub usług określonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2015 r. (dalej: „PKWiU 2015”):

Sekcja C, dział 22:

-klasa 22.21 - Płyty, arkusze, rury i kształtowniki z tworzyw sztucznych;

-klasa 22.22 - Opakowania z tworzyw sztucznych;

-klasa 22.23 - Wyroby z tworzyw sztucznych dla budownictwa;

-klasa 22.29 - Pozostałe wyroby z tworzyw sztucznych;

Sekcja E, dział 38, podkategoria 38.32.33 - Surowce wtórne z tworzyw sztucznych.

Inwestycja ma na celu kompleksowe zwiększenie mocy produkcyjnych istniejącego zakładu, a jej realizacja będzie podzielona na 2 części:

1.Budowa hali produkcyjnej i zakup wtryskarek oraz własnych form wtryskowych

Przed wydaniem Decyzji i rozpoczęciem Inwestycji Firma miała jedną wtryskarkę, na której były produkowane gotowe detale z tworzywa sztucznego na zlecenie klientów Firmy. Planuje Pan rozbudowę tej części biznesowej poprzez budowę nowej hali produkcyjno-magazynowej z częścią biurowo-socjalną oraz zakup dodatkowych maszyn (wtryskarek), własnych form wtryskowych i niezbędnej infrastruktury zapewniającej poprawne przeprowadzenie procesu wtryskiwania tworzyw sztucznych (np. system chłodzenia, instalacja dozowania i mieszania surowca). Dzięki realizacji I etapu Inwestycji stworzy Pan dodatkowe powierzchnie produkcyjne, w których zostanie rozpoczęty nowy proces produkcyjny, tj. wtryskiwanie. Na skutek realizacji tego etapu Inwestycji będzie Pan mógł wprowadzić na rynek własne produkty, na przykład z branży ogrodowej (np. obrzeża trawnikowe) oraz produkty z branży budowlanej (np. kołki do styropianu, pojemniki, wiadra).

2.Modernizacja linii do recyklingu (modernizacja będzie opierać się na przebudowie istniejących linii)

Linia produkcyjna wykorzystywana do recyklingu składała się z kilkunastu maszyn ustawionych szeregowo, które tworzą funkcjonalnie zespolony ciąg technologiczny. Linię można podzielić na część rozdrabniającą, myjąco-suszącą i granulacyjną.

Proces recyklingu tworzyw skutkuje ponadnormatywną eksploatacją maszyn wchodzących w skład linii technologicznej. Jest to spowodowane faktem, że wszystkie urządzenia mają kontakt z odpadem (zanieczyszczonym materiałem), w którym występuje piach, kamienie, metale itd. Dodatkowo wszystkie maszyny pracują przy dużych prędkościach obrotowych, w niekorzystnych warunkach.

Powyższe powoduje to, że proces zużywania i ryzyko powstania awarii maszyn jest nieporównywalnie większe niż w przypadku innych procesów. Uszkodzenie choćby jednej części maszyny powoduje przestój całej linii technologicznej. Często zdarza się, że  nie jest Pan w stanie dokonać napraw na terenie swojego zakładu, gdyż nie posiada Pan odpowiedniej infrastruktury warsztatowej. Wtedy konieczne jest korzystanie z usług firm zewnętrznych, przez co czas konieczny do ponownego rozruchu linii wydłuża się kilkunastokrotnie.

W ramach Inwestycji planuje Pan dokonać wymiany i modernizacji poszczególnych maszyn, które ograniczają wydajność całej linii. Maszyny będą wymienione lub zmodernizowane w każdej z ww. części ciągu technologicznego. Dzięki temu w Firmie zostaną wdrożone najnowocześniejsze rozwiązania branży recyklingowej dostępne obecnie na rynku.

Planuje Pan skupić się zwłaszcza na wymianie rozdrabniacza, myjek dynamicznych, przenośników, zwiększeniu efektywności procesu suszenia przez zakup nowoczesnych pras ślimakowych oraz poprawie wydajności wytłaczarek poprzez zakup i montaż innych układów plastyfikujących przystosowanych specjalnie pod typ przetwarzanego przez Pana odpadu. Dodatkowo planuje Pan zakupić lub wytworzyć linię granulacyjną.

Dla II etapu Inwestycji przewidziano również modernizację części warsztatowej przedsiębiorstwa przez zakup infrastruktury, maszyn i narzędzi niezbędnych do utrzymania ruchu np. prasa hydrauliczna, zaginarko-giętarka, wyważarka do wałów, suwnica, narzędzia warsztatowe. W branży, w której Pan działa, posiadanie własnego, profesjonalnego warsztatu jest niezbędne do zachowania ciągłości produkcji w procesie recyklingu tworzyw sztucznych. Rozwiązaniem problemu zatrzymania ruchu linii w wyniku uszkodzeń elementów poszczególnych maszyn będzie inwestycja w rozwój własnego zaplecza warsztatowego.

Podsumowując efekty realizacji Inwestycji zaznacza Pan, że:

1)w Firmie powstanie nowa powierzchnia produkcyjna z nową infrastrukturą służącą do wtryskiwania tworzyw sztucznych;

2)Inwestycja w stworzenie własnego funkcjonalnego zaplecza warsztatowego w sposób kompleksowy wpłynie na poprawę efektywności wszystkich procesów produkcyjnych w Firmie;

3)schemat procesowy podstawowego ciągu produkcyjnego Firmy nie ulegnie zmianie w wyniku realizacji Inwestycji, ale zostanie trwale zmodernizowany, efektem czego będzie ogólna poprawa wydajności całej linii. Rozbudowana, doposażona lub zmodernizowana zostanie każda część linii technologicznej, tj. część rozdrabniająca, myjąco-susząca i granulacyjna. Takie działania będą skutkować zwiększeniem mocy produkcyjnych całego ciągu technologicznego funkcjonującego w Firmie.

Ponadto, od momentu włączenia do ciągu technologicznego maszyn/urządzeń zakupionych lub zmodernizowanych w wyniku Inwestycji całość produkcji Firmy będzie prowadzona przy użyciu środków trwałych wytworzonych, zakupionych lub zmodernizowanych w ramach nowej Inwestycji, gdyż wszystkie wyroby produkowane w zakładzie będą przechodzić przez każdy etap cyklu produkcyjnego w ramach rozbudowanej (doposażonej) i zmodernizowanej linii produkcyjnej. Zwraca Pan szczególną uwagę organu na okoliczność, że od chwili włączenia do procesu produkcyjnego pierwszego z nowych/zmodernizowanych urządzeń/maszyn nie będzie istniała możliwość prowadzenia produkcji z pominięciem tego urządzenia/maszyny. Tym samym, część cyklu produkcyjnego doposażona/zmodernizowana w wyniku Inwestycji stanie się niezbędnym elementem do prowadzenia przez Firmę działalności i generowania przychodów.

Zatem, wszystkie działania inwestycyjne zarówno z pierwszego jak i drugiego etapu Inwestycji zwiększą mocy produkcyjne Firmy niemalże na każdym etapie cyklu produkcyjnego. Jednocześnie nie będzie Pan miał możliwości wydzielenia przychodu generowanego wyłącznie przez środki trwałe nabyte lub zmodernizowane w ramach Inwestycji, gdyż te składniki majątku nie będą miały samodzielnego potencjału wytwórczego. Powyższe wynika m.in. z okoliczności, że wymianie i wdrożeniu będą podlegać tylko poszczególne maszyny/urządzenia w ramach istniejących linii technologicznych, a nie dojdzie do zakupu lub budowy nowej oddzielnej linii technologicznej. W związku z powyższym stare i nowe (zakupione/zmodernizowane lub stworzone w wyniku Inwestycji) składniki majątku będą miały zintegrowany pod względem ekonomicznym i funkcjonalnym charakter.

W ramach prowadzonej działalności uzyskuje Pan następujące rodzaje przychodów:

-ze sprzedaży wyprodukowanego regranulatu (wyrób z tworzyw sztucznych);

-ze sprzedaży wyrobów wykonanych z tworzyw sztucznych metodą wtryskiwania;

-ze sprzedaży usług recyklingu;

-ze sprzedaży odpadów (materiałów) i złomu powstałych/pozyskanych w wyniku prowadzenia podstawowej działalności w zakresie produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych.

Wobec powyższego, wszystkie ww. tytuły przychodu mają bezpośredni związek z funkcjonującym w Firmie ciągiem technologicznym, a generowanie tych przychodów bez wykorzystania istniejącego w Firmie ciągu technologicznego, gospodarki magazynowej i parku maszynowego jest niemożliwe.

Po poniesieniu nakładów inwestycyjnych oraz osiągnięciu dochodu w ramach działalności objętej Decyzją, ma Pan zamiar skorzystać z przysługującej Panu pomocy publicznej w postaci zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 21 ust. 63b UPDOF.

W oparciu o tak zaistniały stan faktyczny i zdarzenie przyszłe powziął Pan wątpliwość co do zakresu stosowania zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b UPDOF, a mianowicie, co do wysokości dochodu podatkowego, który będzie mógł zostać objęty tym zwolnieniem.

Pytanie

Czy w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym dochód osiągany przez Pana w zakresie, w jakim dochód ten będzie związany z przychodami generowanymi z działalności produkcyjnej i usługowej, do której wykorzystywane będą składniki majątku zakupione, utworzone lub zmodernizowane w ramach nowej Inwestycji, będzie mógł zostać uznany w całości za dochód z działalności gospodarczej osiągnięty "z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu", o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b UPDOF?

Pana stanowisko w sprawie

W przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym dochód osiągany przez Pana w zakresie, w jakim dochód ten będzie związany z przychodami generowanymi z działalności produkcyjnej i usługowej, do której wykorzystywane będą składniki majątku zakupione, utworzone lub zmodernizowane w ramach nowej inwestycji, będzie mógł zostać uznany w całości za dochód z działalności gospodarczej osiągnięty "z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu", o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b UPDOF.

Uzasadnienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Zgodnie z  art. 21 ust. 63b UPDOF w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2022 r. wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5cd, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1752), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Stosownie do art. 21 ust. 5a UPDOF, zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 63a i 63b, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1752 ze zm., dalej jako: „UWNI”), wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej "wsparciem", jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. a UWNI, użyte w ustawie określenie „nowa inwestycja” oznacza m.in. inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu.

Zgodnie z art. 13 ust. 8 UWNI, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r, rozliczenie pomocy publicznej przyznanej przedsiębiorcy na podstawie decyzji o wsparciu ma zastosowanie wyłącznie do decyzji, w ramach której rozpoczęto inwestycję, w oparciu o którą jest prowadzona działalność gospodarcza.

Zatem, zakres wsparcia stanowiącego pomoc publiczną, udzielanego w postaci zwolnienia podatkowego, determinuje więc zakres oraz sposób stosowania przepisów art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z powyższego wynika, że zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b UPDOF podlega dochód z nowej inwestycji, rozumiany jako dochód osiągnięty z wyodrębnionego zespołu składników majątku składających się na nową inwestycję.

W przypadku, gdy realizacja nowej inwestycji polega na inwestycji w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne, w związku z którą powstaje nowe przedsiębiorstwo, zostają wprowadzone nowe uprzednio nieprodukowane produkty lub nowe uprzednio nieświadczone usługi (dywersyfikacja produkcji lub usług przedsiębiorstwa), czy następuje zasadnicza zmiana procesu produkcyjnego lub usługowego w istniejącym przedsiębiorstwie, zwolnieniu z opodatkowania podlega cały dochód osiągnięty z tego nowego przedsiębiorstwa, nowych uprzednio nieprodukowanych produktów, nowych nieświadczonych usług lub sposobu produkcji (świadczenia usług) w zakresie, w jakim nastąpiła zmiana procesu produkcyjnego lub procesu usługowego.

Analogiczne zasady ustalania dochodu zwolnionego dotyczą również nowej inwestycji, w wyniku której następuje zwiększenie zdolności produkcyjnej lub usługowej istniejącego przedsiębiorstwa, jeżeli inwestycja ta funkcjonuje lub może funkcjonować niezależnie od pozostałej części przedsiębiorstwa. Zwolnieniu z opodatkowania podlega dochód z tej nowej inwestycji realizowanej w celu zwiększenia zdolności produkcyjnej lub usługowej istniejącego przedsiębiorstwa.

W Interpretacji Ogólnej z dnia 25 października 2019 r. nr. DD5.8201.10.2019 Minister Finansów wyraził pogląd, że : „Częstą formą realizacji nowej inwestycji jest inwestycja realizowana na posiadanych przez podatnika rzeczowych aktywach trwałych. W takich przypadkach, jeżeli realizacja nowej inwestycji następuje w sposób angażujący aktywa posiadane już przez podatnika oraz gdy nowa inwestycja stanowi nieodłączny i zależnie funkcjonalny element w odniesieniu do już istniejącego zespołu składników majątku (ścisłe powiązania), dochód podlegający zwolnieniu z opodatkowania ustala się z uwzględnieniem tego istniejącego, przed wydaniem decyzji o wsparciu, majątku. Sytuacja taka jest możliwa jedynie wówczas, gdy sposób zintegrowania nowej i istniejącej inwestycji, położonych na tym samym terenie, nie pozwala na określenie dochodu (przychodu) wyłącznie z nowej inwestycji, bez uwzględnienia zintegrowanej z nią części istniejącej inwestycji. W tym zakresie dochód nie podlega wydzieleniu ze względu na ścisłe ekonomiczne i funkcjonalne powiązania między inwestycją istniejącą i nową, gdyż takie wydzielenie musiałoby opierać się na metodach, których ustawa o CIT i ustawa o PIT nie przewidują dla celów ustalenia dochodu.”.

Powyższe oznacza, że sens decyzji o wsparciu polega nie tylko na charakterystyce nowej inwestycji i ustaleniu wiążących podatnika warunków (zobowiązań) w tym zakresie, ale także na związaniu jej z przedmiotem działalności gospodarczej, w ramach której inwestycja jest realizowana, która ma być prowadzona na terenie określonym w decyzji.

W konsekwencji zwolnieniu może podlegać także cały dochód osiągnięty w ramach tej działalności gospodarczej, z którą nowa inwestycja pozostaje w ścisłym nierozerwalnym związku, o ile jej przedmiot został określony w decyzji o wsparciu.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w najnowszych interpretacjach indywidualnych w zbliżonych stanach faktycznych:

w interpretacji indywidualnej z 21 września 2022 r. znak: 0112-KDIL2-2.4011.591.2022.1.MM;

w interpretacji indywidualnej z 25 marca 2022 r. znak: 0113-KDIPT2-3.4011.1092.2021.1.KS;

w interpretacji indywidualnej z 24 marca 2022 r. znak: 0112-KDIL2-2.4011.1018.2021.1.AG.

W powyższych interpretacjach Dyrektor KIS podsumował, że „Skoro bowiem ustawodawca, definiując nową inwestycję, uwzględnił możliwość jej współistnienia z inwestycją istniejącą, na tym samym terenie u przedsiębiorcy - uznał tym samym, że dopuszczalne jest zwolnienie całości dochodu wynikającego zarówno z istniejącej inwestycji, jak i nowej, implikując pozytywny wpływ na rozwój gospodarczo-społeczny kraju i regionu współistnienia inwestycji istniejącej z inwestycją nową (a w praktyce pozytywnego wpływu inwestycji nowej na inwestycję istniejącą)”.

Z przedstawionych w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego efektów realizacji Inwestycji wynika, że Inwestycja ma przekrojowy ogólnozakładowy charakter i dotyczy w różnym zakresie wszystkich procesów produkcyjnych realizowanych w ramach ciągów technologicznych. Inwestycja ukierunkowana jest na wzrost produkcji przez wprowadzenie modernizacji procesów produkcyjnych oraz stworzenie własnego zaplecza warsztatowego i rozbudowę potencjału produkcyjnego Firmy poprzez rozwój procesów wytłaczania. Powyższe oznacza, że Inwestycja będzie stanowiła ekonomicznie i funkcjonalnie nierozerwalne połączenie z istniejącymi do realizacji Inwestycji składnikami majątku. Zatem, istniejące składniki Pana majątku będą miały bezpośredni wpływ na procesy produkcyjne wspólnie ze składnikami stanowiącymi nową Inwestycję.

Nie będzie Pan miał możliwości wydzielenia przychodu generowanego wyłącznie przez środki trwałe nabyte lub zmodernizowane w ramach Inwestycji, gdyż te składniki majątku nie będą miały samodzielnego potencjału wytwórczego. Konsekwentnie dochody wyłącznie z wykorzystania nowych składników majątku nie będą generowane, gdyż nie będą istniały wyroby wytworzone wyłącznie w ramach nowej inwestycji.

Powyższe stanowi podstawę stwierdzenia, że cały Pana dochód generowany za pośrednictwem zarówno starych jak i nowych składników majątku zakupionych/zmodernizowanych lub wytworzonych w ramach Inwestycji będzie mógł zostać uznany w całości za dochód z działalności gospodarczej osiągnięty "z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu", o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b UPDOF.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym oraz powyższym uzasadnieniem, zwraca się Pan o potwierdzenie, że zaprezentowane stanowisko i rozumienie treści przepisów podatkowych jest prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Pan przedstawił jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2647 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 63b ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:

Dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a–5cd, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1752), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami

Stosownie do art. 21 ust. 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 63a i 63b, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Zgodnie z art. 21 ust. 5cc ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisów ust. 1 pkt 63a i 63b nie stosuje się, jeżeli:

1)osiągnięcie dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie zezwolenia na terenie specjalnej strefy ekonomicznej lub osiągnięcie dochodów z działalności gospodarczej z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu następuje w związku z zawarciem umowy, dokonaniem innej czynności prawnej lub wielu powiązanych czynności prawnych lub dokonaniem czynności innej niż zawarcie umowy, których efektem jest podejmowanie w sposób sztuczny czynności faktycznych dokonanych przede wszystkim w celu uzyskania zwolnienia od podatku dochodowego, lub

2)czynności, o których mowa w pkt 1, nie mają rzeczywistego charakteru, lub

3)podatnik korzystający ze zwolnień podatkowych, o których mowa w ust. 1 pkt 63a i 63b, dokonuje czynności prawnej lub wielu powiązanych czynności prawnych, w tym związanych z działalnością nieobjętą tymi zwolnieniami, których głównym lub jednym z głównych celów jest uniknięcie opodatkowania lub uchylenie się od opodatkowania.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że jest Pan przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą. Podstawowym przedmiotem Pana działalności jest odzysk surowców z materiałów segregowanych, przemiał tworzyw sztucznych oraz produkcja i dystrybucja regranulatu polipropylenu. Prowadzi Pan działalność w (…) Specjalnej Strefie Ekonomicznej na podstawie decyzji o wparciu z dnia 29 listopada 2021 r. (dalej: „Decyzja”). Decyzja została wydana na prowadzenie działalności gospodarczej rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa. Inwestycja ma na celu kompleksowe zwiększenie mocy produkcyjnych istniejącego zakładu, a jej realizacja będzie podzielona na 2 części: budowę hali produkcyjnej i zakup wtryskarek oraz własnych form wtryskowych jak również modernizację linii do recyklingu (modernizacja będzie opierać się na przebudowie istniejących linii). Planuje Pan rozbudowę tej części biznesowej poprzez budowę nowej hali produkcyjno-magazynowej z częścią biurowo-socjalną oraz zakup dodatkowych maszyn (wtryskarek), własnych form wtryskowych i niezbędnej infrastruktury zapewniającej poprawne przeprowadzenie procesu wtryskiwania tworzyw sztucznych (np. system chłodzenia, instalacja dozowania i mieszania surowca). Dzięki realizacji I etapu Inwestycji stworzy Pan dodatkowe powierzchnie produkcyjne, w których zostanie rozpoczęty nowy proces produkcyjny, tj. wtryskiwanie. Na skutek realizacji tego etapu Inwestycji będzie Pan mógł wprowadzić na rynek własne produkty, na przykład z branży ogrodowej (np. obrzeża trawnikowe) oraz produkty z branży budowlanej (np. kołki do styropianu, pojemniki, wiadra). W ramach Inwestycji planuje Pan dokonać wymiany i modernizacji poszczególnych maszyn, które ograniczają wydajność całej linii. Maszyny będą wymienione lub zmodernizowane w każdej z ww. części ciągu technologicznego. Dzięki temu w Firmie zostaną wdrożone najnowocześniejsze rozwiązania branży recyklingowej dostępne obecnie na rynku. Dla II etapu Inwestycji przewidziano również modernizację części warsztatowej przedsiębiorstwa przez zakup infrastruktury, maszyn i narzędzi niezbędnych do utrzymania ruchu np. prasa hydrauliczna, zaginarko-giętarka, wyważarka do wałów, suwnica, narzędzia warsztatowe.

Pana wątpliwości dotyczą kwestii, czy dochód osiągany przez Pana w zakresie, w jakim dochód ten będzie związany z przychodami generowanymi z działalności produkcyjnej i usługowej, do której wykorzystywane będą składniki majątku zakupione, utworzone lub zmodernizowane w ramach nowej Inwestycji, będzie mógł zostać uznany w całości za dochód z działalności gospodarczej osiągnięty "z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu", o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1752 ze zm.):

Wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. a ustawy o wspieraniu nowych inwestycji:

Użyte w ustawie określenie nowa inwestycja oznacza inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu.

Zakres wsparcia stanowiącego pomoc publiczną, udzielanego w postaci zwolnienia podatkowego, determinuje więc zakres oraz sposób stosowania przepisów art. 21 ust. 1          pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie podatkowe nie może bowiem wykraczać poza sytuacje, dla których ustawa o wspieraniu nowych inwestycji przewiduje wsparcie (pomoc publiczną).

Z powyższego wynika, że zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlega dochód z nowej inwestycji, rozumiany jako dochód osiągnięty z wyodrębnionego zespołu składników majątku składających się na nową inwestycję. W przypadku, gdy realizacja nowej inwestycji polega na inwestycji w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne, w związku z którą powstaje nowe przedsiębiorstwo, zostają wprowadzone nowe uprzednio nieprodukowane produkty lub nowe uprzednio nieświadczone usługi (dywersyfikacja produkcji lub usług przedsiębiorstwa), czy następuje zasadnicza zmiana procesu produkcyjnego lub usługowego w istniejącym przedsiębiorstwie, zwolnieniu z opodatkowania podlega cały dochód osiągnięty z tego nowego przedsiębiorstwa, nowych uprzednio nieprodukowanych produktów, nowych nieświadczonych usług lub sposobu produkcji (świadczenia usług) w zakresie, w jakim nastąpiła zmiana procesu produkcyjnego lub procesu usługowego. Analogiczne zasady ustalania dochodu zwolnionego dotyczą również nowej inwestycji, w wyniku której następuje zwiększenie zdolności produkcyjnej lub usługowej istniejącego przedsiębiorstwa, jeżeli inwestycja ta funkcjonuje lub może funkcjonować niezależnie od pozostałej części przedsiębiorstwa. Zwolnieniu z opodatkowania podlega dochód z tej nowej inwestycji realizowanej w celu zwiększenia zdolności produkcyjnej lub usługowej istniejącego przedsiębiorstwa.

W myśl art. 4 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji:

Zwolnienie, od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi pomoc regionalną, przy czym wielkość tej pomocy publicznej nie może przekroczyć jej maksymalnej dopuszczalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 14 ust. 3.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji:

Wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu”.

Stosownie do art. 13 ust. 8 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji, w brzmieniu obowiązującym do końca grudnia 2021 r.:

Rozliczenie pomocy publicznej przyznanej przedsiębiorcy na podstawie decyzji o wsparciu ma zastosowanie wyłącznie do decyzji, w ramach której inwestycja jest realizowana i w oparciu o tę inwestycję prowadzona jest działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 13 ust. 8 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:

Rozliczenie pomocy publicznej przyznanej przedsiębiorcy na podstawie decyzji o wsparciu ma zastosowanie wyłącznie do decyzji, w ramach której rozpoczęto inwestycję, w oparciu o którą jest prowadzona działalność gospodarcza.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji:

Decyzję o wsparciu wydaje się na realizację nowej inwestycji:

1)która spełnia kryteria:

a)ilościowe,

b)jakościowe;

2)w ramach działalności gospodarczej niewyłączonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1.

Powyższe oznacza, że sens decyzji o wsparciu polega nie tylko na charakterystyce nowej inwestycji i ustaleniu wiążących podatnika warunków (zobowiązań) w tym zakresie, ale także na związaniu jej z przedmiotem działalności gospodarczej, w ramach której inwestycja jest realizowana, która ma być prowadzona na terenie określonym w decyzji. W konsekwencji zwolnieniu może podlegać także cały dochód osiągnięty w ramach tej działalności gospodarczej, z którą nowa inwestycja pozostaje w ścisłym nierozerwalnym związku, o ile jej przedmiot został określony w decyzji o wsparciu.

Przedstawiony sposób i zakres stosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych umożliwi skorzystanie z prawa do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym (wsparcia w postaci pomocy publicznej) dochodów osiąganych z nowych inwestycji wytwarzających dochód samodzielnie i niezależnie od inwestycji istniejących, jak i dochód pochodzący z inwestycji nowych i istniejących, gdy inwestycje te są ściśle powiązane. Skoro bowiem ustawodawca, definiując nową inwestycję, uwzględnił możliwość jej współistnienia z inwestycją istniejącą, na tym samym terenie u przedsiębiorcy – uznał tym samym, że dopuszczalne jest zwolnienie całości dochodu wynikającego zarówno z istniejącej inwestycji, jak i nowej, implikując pozytywny wpływ na rozwój gospodarczo-społeczny kraju i regionu współistnienia inwestycji istniejącej z inwestycją nową (a w praktyce pozytywnego wpływu inwestycji nowej na inwestycję istniejącą).

Treść decyzji o wsparciu została wskazana w art. 15 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji i określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.

W tym miejscu wskazuję na fragment treści uzasadnienia zmian m.in. w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (Druk sejmowy nr 1532), zgodnie z którym:

Proponuje się zmiany w ustawach PIT i CIT (art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy PIT oraz art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy CIT) mające charakter uszczelniający i doprecyzowujący, w szczególności poprzez zniesienie wątpliwości interpretacyjnych w aspekcie doprecyzowania warunków zwolnienia dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na podstawie decyzji o wsparciu (dalej: DOW). Projekt ustawy wskazuje, że ze zwolnienia podatkowego mogą korzystać podatnicy, którzy prowadzą działalność gospodarczą na podstawie DOW i uzyskują dochody wyłącznie z realizacji nowej inwestycji i na terenie określonym w DOW. (…) Zmiana ta koresponduje ze zmianami wprowadzanymi do ustawy o WNI, gdzie w projektowanej ustawie zmiany do art. 14 pkt 12 ustawy o WNI projektodawca wskazuje, iż DOW powinna zawierać wyłącznie kody PKWiU związane z nową inwestycję. Zmiana jest szczególnie istotna w przypadku reinwestycji w istniejący zakład. Wskazać należy, iż dotychczasowa praktyka interpretacyjna pokazała, że w wydawanych DOW Zarządzający SSE, wydający te decyzje w imieniu ministra właściwego do spraw gospodarki wskazywali klasyfikację PKWiU, które nie były związane z opisem charakteru nowej inwestycji. Takie działania mają negatywne skutki budżetowe, ponieważ zwolnieniem podatkowym podatnicy obejmują również dochody niezwiązane z realizacją nowej inwestycji, a tym samym w sposób nieuprawniony prowadzą do uszczerbku w budżecie państwa i jednostek samorządu terytorialnego.

Jak Pan wskazał – od momentu włączenia do ciągu technologicznego maszyn/urządzeń zakupionych lub zmodernizowanych w wyniku Inwestycji całość produkcji Firmy będzie prowadzona przy użyciu środków trwałych wytworzonych, zakupionych lub zmodernizowanych w ramach nowej Inwestycji, gdyż wszystkie wyroby produkowane w zakładzie będą przechodzić przez każdy etap cyklu produkcyjnego w ramach rozbudowanej (doposażonej) i zmodernizowanej linii produkcyjnej. Od chwili włączenia do procesu produkcyjnego pierwszego z nowych/zmodernizowanych urządzeń/maszyn nie będzie istniała możliwość prowadzenia produkcji z pominięciem tego urządzenia/maszyny. Tym samym, część cyklu produkcyjnego doposażona/zmodernizowana w wyniku Inwestycji stanie się niezbędnym elementem do prowadzenia przez Firmę działalności i generowania przychodów. Zatem, wszystkie działania inwestycyjne zarówno z pierwszego jak i drugiego etapu Inwestycji zwiększą mocy produkcyjne Firmy niemalże na każdym etapie cyklu produkcyjnego. Jednocześnie nie będzie Pan miał możliwości wydzielenia przychodu generowanego wyłącznie przez środki trwałe nabyte lub zmodernizowane w ramach Inwestycji, gdyż te składniki majątku nie będą miały samodzielnego potencjału wytwórczego. Powyższe wynika m.in. z okoliczności, że wymianie i wdrożeniu będą podlegać tylko poszczególne maszyny/urządzenia w ramach istniejących linii technologicznych, a nie dojdzie do zakupu lub budowy nowej oddzielnej linii technologicznej. W związku z powyższym stare i nowe (zakupione/zmodernizowane lub stworzone w wyniku Inwestycji) składniki majątku będą miały zintegrowany pod względem ekonomicznym i funkcjonalnym charakter. Wobec powyższego, wszystkie przychody mają bezpośredni związek z funkcjonującym w Firmie ciągiem technologicznym, a generowanie tych przychodów bez wykorzystania istniejącego w Firmie ciągu technologicznego, gospodarki magazynowej i parku maszynowego jest niemożliwe.

Powyższe oznacza, że istniejące składniki majątku wspólnie ze składnikami stanowiącymi nową inwestycję, mają bezpośredni wpływ na osiąganie przez Pana przychodów z działalności gospodarczej, o której mowa we wniosku. W związku z tym, że stare i nowe (zakupione/zmodernizowane lub stworzone w wyniku Inwestycji) składniki majątku będą miały zintegrowany pod względem ekonomicznym i funkcjonalnym charakter, to wszystkie przychody mają bezpośredni związek z funkcjonującym w Firmie ciągiem technologicznym, a generowanie tych przychodów bez wykorzystania istniejącego w Firmie ciągu technologicznego, gospodarki magazynowej i parku maszynowego jest niemożliwe.

Zatem dochód osiągany przez Pana, w zakresie, w jakim dochód ten będzie związany z przychodami generowanymi z działalności produkcyjnej i usługowej, do której wykorzystywane będą składniki majątku zakupione, utworzone lub zmodernizowane w ramach nowej inwestycji, będzie mógł zostać uznany w całości za dochód z działalności gospodarczej osiągnięty "z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu", o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy :

stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz

zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Końcowo należy stwierdzić, że zarówno w opisie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, jak również we własnym stanowisku w sprawie błędnie wskazał Pan przepisy będące podstawą zastosowania zwolnienia od podatku, tj. art. 21 ust. 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zamiast art. 21 ust. 1 pkt 63b ww. ustawy.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji stwierdzamy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00