Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 10 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.709.2022.1.BS

Prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych od podwykonawców faktur zawierających błędną, wyższą stawkę podatku VAT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych od podwykonawców faktur zawierających błędną, wyższą stawkę podatku VAT. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A. Sp. z o.o. (dalej: Spółka lub A.) jako główny wykonawca, wraz z inwestorem w postaci innej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Inwestor), planują wybudować Budynek Zamieszkania Zbiorowego (Dom Studencki) z Częścią Usługową (dalej: Dom Studencki lub inwestycja) w (…).

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. Spółka zawarła z Inwestorem Umowę o generalne wykonanie Domu Studenckiego.

Budynek Domu Studenckiego będzie budynkiem zbiorowego zamieszkania sklasyfikowanym w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych pod symbolem PKOB 1130.

Spółka, jako główny wykonawca, odpowiedzialna jest za kompleksową realizację całej inwestycji, osobiście lub za pomocą podwykonawców.

W toku negocjacji z Inwestorem utworzono dokument prezentujący podział prac na poszczególne etapy inwestycji (dalej jako: Protokół zaawansowania prac). Zgodnie z Protokołem zaawansowania prac, inwestycja podzielona jest na 17 głównych etapów budowy:

1.Roboty ziemne i zabezpieczające.

2.Konstrukcja żelbetowa.

3.Konstrukcja stalowa.

4.Roboty murowe.

5.Zabudowy, obudowy, ściany i sufity z GK.

6.Izolacje.

7.Tynki i okładziny wewnętrzne.

8.Posadzki.

9.Stolarka okienna i drzwiowa.

10.Ślusarka.

11.Elewacja.

12.Dach (komplet, w tym wyłazy, wpusty, przelewy, próby szczelności, itp.).

13.Instalacje sanitarne.

14.Instalacje elektryczne i teletechniczne.

15.Dźwigi / windy.

16.Zagospodarowanie terenu.

17.Wyposażenie wnętrz (fit out).

Dom Studencki zostanie wybudowany przez Spółkę w opcji wykończenia „pod klucz”, tj. z pełnym wyposażeniem pomieszczeń w meble, mechanizmy i urządzenia, które będą wykorzystywane przez przyszłych lokatorów (studentów). Lokale w obrębie budynku mają być gotowe do wprowadzenia.

Zgodnie z założeniami inwestycji, na wyposażenie pomieszczeń będą składać się przedmioty „wolnostojące” (np. biurka, łóżka), jak i przedmioty trwale związane z budynkiem (takie jak np. szafy wnękowe, kuchnie robione „na wymiar”), które będą funkcjonować w oparciu o elementy konstrukcyjne budynku, a po ich ewentualnym demontażu nie będą one mogły funkcjonować jako samodzielne meble.

Inwestycja ma obejmować nie tylko budowę samego budynku Domu Studenckiego, ale również organizację infrastruktury otaczającej bryłę Domu Studenckiego, takiej jak np. otaczające budynek chodniki czy tzw. „mała architektura”. Są to przykładowo takie elementy jak wskazane w Protokole zaawansowania prac w pkt (…) „Zagospodarowanie terenu”, czy też niektóre części objęte pkt (…) „Instalacje sanitarne”, takie jak sieci zewnętrzne w postaci np. przyłączy wodociągowych czy przyłączy kanalizacji sanitarnej.

Wynagrodzenie Spółki z tytułu realizacji całości inwestycji jest określone ryczałtowo, w pełnej kwocie należnej za realizację wszystkich elementów objętych umową. Mimo to, Spółka jest w stanie wyodrębnić wysokość wynagrodzenia należnego za poszczególne wykonywane czynności, m.in. w oparciu o Protokół zaawansowania prac.

Budynek Domu Studenckiego w znacznej większości będzie składał się z lokali mieszkalnych o niewielkim metrażu. Poszczególne lokale mieszkalne nie będą przekraczać 150 m2 powierzchni użytkowej.

Niewielką część budynku będzie stanowiła część przeznaczona na lokale usługowe (lokale użytkowe). Nie będzie ona przekraczała kilku procent całkowitej powierzchni użytkowej budynku. Dominującym przeznaczeniem budynku będzie budownictwo mieszkaniowe.

Pytanie (oznaczone we wniosku nr 2)

Czy w sytuacji, w której w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym podwykonawcy Spółki zastosują nieprawidłową, zawyżoną stawkę podatku VAT (23% zamiast 8%) względem usług świadczonych na rzecz Spółki, Spółka będzie miała prawo odliczyć w całości podatek VAT naliczony wynikający z faktur dokumentujących te usługi, pomimo że faktury te będą zawierały nieprawidłową stawkę?

Państwa stanowisko w sprawie

Spółka będzie miała prawo odliczyć w całości podatek VAT naliczony wynikający z faktur wystawionych na jej rzecz przez podwykonawców, pomimo że zastosują oni nieprawidłową (zawyżoną) stawkę podatku VAT względem pozycji wykazanych na fakturze.

Spółka przewiduje, że w praktyce może dochodzić do sytuacji, w których podwykonawcy będą wystawiać na rzecz Spółki faktury z wykazaną stawką 23% VAT (kiedy prawidłową stawką powinna być stawka 8% VAT), a Spółka następnie zastosuje stawkę 8% względem swoich usług jako główny wykonawca (np. w sytuacji, gdy podwykonawcy będą świadczyć usługi związane bezpośrednio z budową budynku Domu Studenckiego).

Nie powinno to mieć jednak wpływu na prawo Spółki do odliczenia całego podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT przysługuje, co do zasady, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy VAT - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Treść art. 88 ust. 3a ustawy VAT wskazuje, iż nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

1)sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

a)wystawionymi przez podmiot nieistniejący;

b)(uchylona);

2)transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;

3)(uchylony);

4)wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

a)stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,

b)podają kwoty niezgodne z rzeczywistością – w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

c)potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego – w części dotyczącej tych czynności;

5)faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;

6)(uchylony);

7)wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze – w części dotyczącej tych czynności.

Z treści powołanych przepisów wynika, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy VAT (wykorzystanie nabywanych towarów lub usług do wykonywania czynności opodatkowanych, status podatnika VAT czynnego) oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy VAT.

Przenosząc powyższe na przedmiotowe zdarzenie przyszłe należy wskazać, że nabywane przez Spółkę od podwykonawców towary i usługi są niewątpliwie wykorzystywane do czynności opodatkowanych Spółki. Spółka jest też czynnym podatnikiem VAT.

Natomiast w art. 88 ustawy VAT ustawodawca nie wskazał jako przesłanki wyłączającej prawo nabywcy do odliczenia podatku naliczonego przypadku, gdy podatek naliczony wynika z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, które są opodatkowane inną niż przyjęta przez sprzedawcę stawką podatku od towarów i usług.

Zatem w sytuacji zastosowania przez sprzedawcę towaru lub usługi stawki wyższej niż prawidłowa, kupującemu przysługuje prawo do pełnego odliczenia kwoty podatku naliczonego, wynikającego z faktury dokumentującej nabycie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zastosowanie błędnej – zawyżonej stawki podatku (23% zamiast 8%) – przez wystawcę faktury nie pozbawia nabywcy prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nie stanowi to negatywnej przesłanki, uniemożliwiającej odliczenie tego podatku, wymienionej w art. 88 ustawy VAT.

Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z 13 września 2021 r. (0112-KDIL1-1.4012.451.2021.1.AR) organ wskazał, że:

„Mając na uwadze powołane przepisy prawa w kontekście przedstawionego opisu sprawy stwierdzić należy, że Wnioskodawcy (czynnemu podatnikowi podatku VAT) przysługuje – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów wykorzystywanych przez Zainteresowanego do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zastosowanie bowiem błędnej (zawyżonej) stawki podatku przez wystawców faktur (Dostawców) nie pozbawia Wnioskodawcy prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nie stanowi to negatywnej przesłanki, uniemożliwiającej odliczenie tego podatku, wymienionej w art. 88 ustawy.

Powyższe wynika z faktu, że dla istnienia prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury (nawet w przypadku wskazanym powyżej), obok fundamentalnych przesłanek takich jak status odliczającego jako czynnego, zarejestrowanego podatnika VAT i związek zakupionych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi (u nabywcy towarów) i faktycznie zrealizowana transakcja, to również najistotniejsze jest to, by nabyta usługa lub towar podlegały opodatkowaniu i nie korzystały przy tym ze zwolnienia od tego podatku. Kwestia stawki – z punktu widzenia podmiotu dokonującego odliczenia – ma drugorzędne znaczenie.

Zatem w analizowanej sprawie – nie oceniając prawidłowości zastosowanej stawki podatku VAT dla nabywanych przez Wnioskodawcę towarów – należy stwierdzić, że Zainteresowany ma prawo, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach z nieprawidłową (zawyżoną) stawką podatku VAT, przy założeniu, że spełnione będą pozostałe warunki uprawniające  Wnioskodawcę do skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego”.

Analogiczne stanowisko można znaleźć w wielu innych interpretacjach, np.:

Interpretacja indywidualna z 22 czerwca 2021 r. (0112-KDIL1-1.4012.225.2021.2.AR),

Interpretacja indywidualna z 25 stycznia 2021 r. (0114-KDIP1-.4012.735.2020.1.PRM),

Interpretacja indywidualna z 5 stycznia 2021 r. (0112-KDIL1-1.4012.618.2020.1.HW),

Interpretacja indywidualna z 15 grudnia 2020 r. (0112-KDIL1-2.4012.493.2020.1.AG),

Interpretacja indywidualna z 15 grudnia 2020 r. (0114-KDIP1-1.4012.515.2020.4.MŻ),

Interpretacja indywidualna z 15 października 2020 r. (0111-KDIB3-1.4012.653.2020.2.WN).

Podsumowując, Spółka uważa, że nawet jeżeli podwykonawcy wystawią na rzecz Spółki fakturę ze stawką podatku 23% VAT względem pozycji, wobec których powinna zostać zastosowana stawka 8% podatku VAT, to pomimo błędnej (zawyżonej) stawki Spółka będzie miała prawo do odliczenia całości wykazanego na otrzymanej fakturze podatku VAT naliczonego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Ta interpretacja dotyczy wyłącznie pytania oznaczonego we wniosku nr 2, w części dotyczącej pytania oznaczonego we wniosku nr 1 sprawa została rozpatrzona odrębnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00