Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 23 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.629.2022.2.AWY

Moment powstania obowiązku podatkowego dla usługi przyjmowania i zagospodarowania odpadów komunalnych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego dla usługi prowadzenia PSZOK za sierpień 2022 r.

Uzupełnili Państwo go – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 stycznia 2023 r. (wpływ 18 stycznia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca 26 września 2019 r. zawarł z Gminą (…) umowę wykonawczą, w ramach której zobowiązał się do świadczenia usług w zakresie budowy i utrzymania punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK). Budowa została ukończona w czerwcu 2022 r., a obiekty składające się na PSZOK zostały ujęte w ewidencji środków trwałych Wnioskodawcy. Utrzymanie PSZOK sprowadza się do przyjmowania i zagospodarowania odpadów (usługi, dla których symbol PKWiU to 37.11). W związku z zapisami ww. umowy, Wnioskodawcy za świadczone usługi należy się wynagrodzenie miesięczne liczone według zasad opisanych w załączniku nr 3 do umowy, tj. w oparciu o poniesione w danym miesiącu koszty bezpośrednie i pośrednie funkcjonowania PSZOK pomniejszone o przyznane dofinansowanie w formie dotacji i dokapitalizowania, stąd wynagrodzenie można ustalić dopiero po zakończeniu miesiąca. Umowa zobowiązuje do sporządzenia i przekazania Gminie raportu z ilości przyjętych do zagospodarowania odpadów komunalnych w terminie 15 dni roboczych od pierwszego dnia następnego miesiąca kalendarzowego za miesiąc poprzedni. Raport ten powinien być dołączony do faktury za świadczone usługi. Termin płatności to 30 dni od daty doręczenia faktury.

Pierwszą fakturę Wnioskodawca wystawił w sierpniu za usługi świadczone w lipcu, jednak okazało się, że zapisy umowne nie są oczywiste jeżeli chodzi o wyliczenie należnego Wnioskodawcy wynagrodzenia. Do czasu uzgodnienia w jaki sposób ma być naliczane wynagrodzenie, tj. do października 2022 r. Wnioskodawca wstrzymał się z wystawieniem faktury za sierpień 2022 r. i wystawił ją dopiero w październiku 2022 r.

Zarówno Wnioskodawca jak i Gmina są podatnikami podatku VAT.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

W nadesłanym do wniosku uzupełnieniu w odpowiedzi na pytania Organu wskazali Państwo:

1.Czy umowa zawarta przez Państwa z Gminą określa termin wystawienia faktury?

Odp.: Umowa zawarta z Gminą nie określa terminu wystawienia faktury.

2.Czy z zapisów umowy wynika, że w terminie 15 dni roboczych od pierwszego dnia miesiąca kalendarzowego, w których mają Państwo przekazać Gminie raport, powinni Państwo do niego dołączyć fakturę?

Odp.: Z zapisów umowy zawartej z Gminą nie wynika, że w terminie 15 dni roboczych od pierwszego dnia miesiąca kalendarzowego, w których Wnioskodawca ma przekazać Gminie raport, powinien on do niego dołączyć fakturę.

Pytanie

Jaki jest moment powstania obowiązku podatkowego dla usługi prowadzenia PSZOK za sierpień 2022 r., dla której faktura została wystawiona 26 października 2022 r.?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy dla usługi związanej z prowadzeniem PSZOK za sierpień 2022 r., dla której 26 października 2022 r. wystawiono fakturę VAT, momentem powstania obowiązku podatkowego jest 21 października 2022 r.

W świetle przepisów Ustawy o VAT podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego. Zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b i ust. 7 Ustawy o VAT obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług wymienionych w poz. 24-37, 50 i 51 załącznika nr 3 do ustawy, powstaje z chwilą wystawienia faktury. W myśl art. 106i ust. 3 Ustawy o VAT, fakturę wystawia się nie później niż z upływem terminu płatności – w przypadku, o którym mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4. Jeżeli podatnik nie wystawi faktury lub wystawi ją z opóźnieniem, to obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminów wystawienia faktury określonych w art. 106i ust. 3 i 4, a w przypadku, gdy nie określono takiego terminu – z chwilą upływu terminu płatności.

Umowa zawarta z Gminą nie reguluje, w jakim terminie ma być wystawiona faktura. Reguluje jedynie termin sporządzenia raportu, wraz z którym faktura ma być przekazana Gminie (…). Stąd można wywnioskować, że faktura również powinna była być wystawiona i przekazana tak jak raport w terminie 15 dni roboczych od pierwszego dnia następnego miesiąca kalendarzowego za miesiąc poprzedni, czyli za sierpień 2022 r. do 21 września 2022 r. Skoro termin płatności wynosi 30 dni od daty doręczenia faktury, to w tym przypadku termin ten przy prawidłowo (w terminie) wystawionej fakturze upływałby 21 października 2022 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Według art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 19a ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.

Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego. Powyższy przepis formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi, co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres.

W tym miejscu zauważyć należy, że w art. 19a ust. 5 ustawy, ustawodawca w sposób szczególny uregulował powstanie obowiązku podatkowego dla niektórych usług.

Zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury z tytułu świadczenia usług:

telekomunikacyjnych,

wymienionych w poz. 24-37, 50 i 51 załącznika nr 3 do ustawy,

najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze,

ochrony osób oraz usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia,

stałej obsługi prawnej i biurowej,

dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego

z wyjątkiem usług, do których stosuje się art. 28b, stanowiących import usług.

Natomiast art. 19a ust. 7 ustawy stanowi, że:

W przypadkach, o których mowa w ust. 5 pkt 3 i 4, gdy podatnik nie wystawił faktury lub wystawił ją z opóźnieniem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminów wystawienia faktury określonych w art. 106i ust. 3 i 4, a w przypadku gdy nie określono takiego terminu – z chwilą upływu terminu płatności.

W tym miejscu należy przytoczyć art. 106b ust. 1 ustawy, w myśl którego:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1)sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem,

2)wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;

3)wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4)otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:

a)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b)czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,

c)dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.

Na podstawie art. 106i ust. 1 ustawy:

Fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, z zastrzeżeniem ust. 2-9.

W myśl art. 106i ust. 3 pkt 4 ustawy,

Fakturę wystawia się nie później niż z upływem terminu płatności – w przypadku, o którym mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4.

Należy w tym miejscu również wskazać, że stosownie do art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.):

Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Z powyższej zasady wynika, że strony mogą dowolnie kształtować treść umowy w granicach wyznaczonych przez obowiązujące przepisy prawa, w tym także przepisy prawa podatkowego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że zawarli Państwo umowę wykonawczą z Gminą (…), w ramach której zobowiązali się Państwo do świadczenia usług w zakresie budowy i utrzymania punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych. Utrzymanie PSZOK sprowadza się do przyjmowania i zagospodarowania odpadów (usługi, dla których symbol PKWiU to 37.11).

Zgodnie z umową, za świadczone usługi należy się Państwu miesięczne wynagrodzenie, które można ustalić dopiero po zakończeniu miesiąca. Są Państwo zobowiązani do sporządzenia i przekazania Gminie raportu z ilości przyjętych odpadów komunalnych w terminie do 15 dni roboczych od pierwszego dnia następnego miesiąca kalendarzowego za miesiąc poprzedni. Jak Państwo wskazali, z zapisów umowy nie wynika, że w tym terminie powinni Państwo dołączyć do raportu fakturę. Umowa nie określa także innego terminu wystawienia faktury. Natomiast termin płatności za fakturę to 30 dni od daty doręczenia faktury.

Jak wskazali Państwo we wniosku, wstrzymali się Państwo z wystawieniem faktury za sierpień 2022 r. i wystawili ją dopiero w październiku 2022 r. Państwa wątpliwości dotyczą tego, jaki jest moment powstania obowiązku podatkowego dla usługi prowadzenia PSZOK za sierpień 2022 r.

Jednym z rodzajów usług, w stosunku do których przepisy ustawy nakazują stosowanie szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego są usługi wymienione w poz. 24-37, 50 i 51 załącznika nr 3 do ustawy, wśród których wymienione są świadczone przez Państwa usługi o symbolu PKWiU 37.11. Na podstawie art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b ustawy, w stosunku do tych usług obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury z tytułu ich świadczenia. Faktura taka powinna być wystawiona najpóźniej z upływem terminu płatności. Jeżeli podatnik nie wystawi w ww. terminie faktury lub wystawi ją z opóźnieniem obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu na jej wystawienie tj. z upływem terminu płatności.

Jak przedstawili Państwo w uzupełnieniu do wniosku termin na wystawienie faktury nie został określony w umowie zawartej przez Państwa z Gminą. Fakturę za sierpień wystawili Państwo 26 października 2022 r. Natomiast termin płatności został określony w umowie na 30 dni od dnia doręczenia tej faktury Gminie. Zatem w Państwa sytuacji termin płatności zależy od daty doręczenia faktury, zatem za niemożliwą należy uznać sytuację, w której faktura zostanie wystawiona nieterminowo.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w stosunku do świadczonych przez Państwa usług, polegających na przyjmowaniu i zagospodarowaniu odpadów, obowiązek podatkowy powstaje na zasadach szczególnych wynikających z art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b ustawy, tj. z chwilą wystawienia faktury dokumentującej te usługi. Momentem powstania obowiązku podatkowego dla usługi prowadzenia PSZOK za sierpień 2022 r. był więc dzień wystawienia faktury za sierpień, tj. 26 października 2022 r.

Państwa stanowisko należy więc uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze zdarzeniem przyszłym opisanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00