Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 26 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.860.2022.1.SR

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z projektem (…).

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z projektem (…). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina realizuje projekt dofinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (…) (dla osi priorytetowej: IV. Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna, dla działania: 4.3. Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej, dla poddziałania: 4.3.4. Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej – konkurs).

W ramach projektu przeprowadzona zostanie kompleksowa termomodernizacja budynków użyteczności publicznej należących do Gminy – Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w A. oraz Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w B.

W celu ograniczenia emisjo CO 2 do atmosfery, energochłonności obiektu oraz poprawy estetyki obu budynków przewiduje się przeprowadzić szereg prac termomodernizacyjnych, w tym m.in.:

- ocieplenie ścian zewnętrznych,

- wymiana okien (ZSP w A.),

- wymiana stolarki drzwiowej,

- docieplenie połaci dachów,

- modernizacja kotłowni wraz z wymianą pieca i grzejników z podłączeniem do projektowanej pompy ciepła,

- wymiana oświetlenia na energooszczędne,

- montaż paneli fotowoltaicznych.

Realizacja projektu przyczyni się do poprawy jakości powietrza, zostanie zredukowana emisja szkodliwych zanieczyszczeń do powietrza. Uzyska się mniejsze zapotrzebowanie na ciepło, czego efektem będzie zmniejszenie gazów w procesie spalania do atmosfery.

Zadania w ramach projektu:

1.Przygotowanie projektu – (…).

2.Termomodernizacja budynku ZSP w B. – Zakup robót i materiałów budowlanych związanych z kompleksową termomodernizacją Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w B., obejmujących wykonanie warstw izolacyjnych przegród zewnętrznych (ściany, dach), wymianę stolarki drzwiowej, wymianę instalacji C.O., wymianę opraw oświetleniowych na nowe oprawy typu LED.

3.Termomodernizacja budynku ZSP w A. – Zakup robót i materiałów budowlanych związanych z kompleksową termomodernizacją Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w A., obejmujących wykonanie warstw izolacyjnych przegród zewnętrznych (ściany, dach, strop nad łącznikiem pomiędzy segmentami, wchodzącymi w skład zespołu), wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, wymianę instalacji C.O.

4.Instalacje Pomp Ciepła – Zabudowa kaskad pomp ciepła z dolnym źródłem zasilania, pracujących na potrzeby ogrzewania budynków objętych termomodernizacją – Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w B. oraz Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w A.

5.Instalacje fotowoltaiczne – Wykonanie nowych instalacji fotowoltaicznych na obiektach ZSP w B. (… szt. paneli fotowoltaicznych o łącznej mocy … kWp) oraz ZSP w A. (… szt. Paneli fotowoltaicznych o łącznej mocy … kWp), wraz z niezbędnym osprzętem.

6.Zarządzanie projektem – (…).

7.Promocja – Zakup usług, związanych z upowszechnianiem informacji o udziale środków UE (EFRR) w finansowaniu kosztów, związanych z realizacją przedsięwzięcia. Wykonanie tablic – informacyjnych/pamiątkowych.

Część I: Termomodernizacja budynku Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w B.

cena netto: … zł

podatek VAT w wysokości: …. zł

cena brutto: … zł

Część II: Termomodernizacja budynku Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w A.

cena netto: … zł

podatek VAT w wysokości: …. zł

cena brutto: … zł

Termin realizacji projektu: 31 grudnia 2022 r.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem od towarów i usług. Gmina składa miesięczne deklaracje VAT-7, dokonuje scentralizowanych rozliczeń podatku VAT ze swoimi jednostkami.

Zarządzeniem Wójta Gminy nr (…) z dnia (…) ustalone zostały zasady m.in. w sprawie minimalnych opłat za wynajem pomieszczeń szkolnych w szkołach prowadzonych przez gminę. W praktyce zainteresowanie odpłatnym wynajmem pomieszczeń jest znikome. Działalność mająca na celu wynajem pomieszczeń (o ile wystąpi) pozostanie tylko działalnością poboczną w stosunku do statutowej.

Głównym i zasadniczym celem inwestycji jest poprawa stanu budynków użyteczności publicznej, w której realizowane są usługi publiczne nałożone przepisami ustawy o samorządzie gminnym, a nie osiąganie dochodów z tytułu działalności gospodarczej.

Projekt (…) jest realizowany w ramach zadań własnych Gminy polegających na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym spraw dotyczących edukacji publicznej.

Na fakturach VAT nabywcą będzie/faktury VAT wystawione będą na Gmina (…). Odbiorcą faktur VAT będzie Urząd Gminy (…). Gmina jest w stanie rozdzielić wydatki na poszczególne jednostki organizacyjne tj. faktury są oddzielnie wystawiane dla wydatków na budynek ZSP w B. i oddzielnie dla ZSP w A.

Budynek użyteczności publicznej tj. Zespół Szkolno-Przedszkolny w B. jest wykorzystywany do czynności niepodlegających opodatkowaniu.

W Zespole Szkolno-Przedszkolnym w B. nie liczono wskaźnika na podstawie przepisów art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, gdyż nie wystąpiły czynności opodatkowane. Towary i usługi zakupione w związku z realizacją projektu (…) budynku Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w B. nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Budynek użyteczności publicznej tj. Zespół Szkolno-Przedszkolny w A. jest wykorzystywany do różnych kategorii czynności: przede wszystkim do czynności niepodlegających opodatkowaniu oraz w marginalnej części opodatkowanych podatkiem VAT. Sprzedaż opodatkowana wystąpiła dopiero od czerwca 2022 roku. Towary i usługi zakupione w związku z realizacją projektu są wykorzystywane przede wszystkim do czynności niepodlegających opodatkowaniu oraz w marginalnej części do opodatkowanych podatkiem VAT.

W Zespole Szkolno-Przedszkolnym w A. za rok 2021 nie liczono wskaźnika na podstawie przepisów art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, gdyż nie wystąpiły czynności opodatkowane. W roku 2022 sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT w ZSP w A. występuje w znikomej wartości.

Przewiduje się, że wartość wskaźnika za rok 2022 obliczonego na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy o VAT (tj. sposobu określenia proporcji dla jednostki) nie przekroczy 2%, Gmina uzna, że wyniesie on 0%.

Pytanie

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości lub części od zakupów towarów i usług związanych z projektem (…)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując projekt dofinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (…) (dla osi priorytetowej: IV. Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna, dla działania: 4.3. Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej, dla poddziałania: 4.3.4. Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej – konkurs), zakres prac opisanych we wniosku, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części z tytułu nabycia towarów i usług z nimi związanych.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na rezultat takiej działalności.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Budynki ZS-P w A. i ZS-P w B. są wykorzystywane do przede wszystkim celów innych niż działalność gospodarcza. Głównym celem termomodernizacji budynków szkół na terenie Gminy nie jest osiąganie dochodów z tytułu działalności gospodarczej, ale zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (realizacja zadania w zakresie edukacji publicznej). Głównym celem inwestycji jest realizacja zadań własnych, a inwestycja powstaje bez względu na to, czy czynności opodatkowane wystąpią czy nie. Zgodnie z zasadami określonymi w art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT i rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015, gdy towary i usługi nabywane w ramach realizacji opisanego projektu będą wykorzystywane zarówno do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, a przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, podatnik zobowiązany jest do wydzielenia podatku naliczonego przy zastosowaniu współczynnika (proporcji) umożliwiającego odliczenie podatku naliczonego w prawidłowej wysokości. W Zespole Szkolno-Przedszkolnym w B. i w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w A. za rok 2021 nie liczono wskaźnika na podstawie przepisów art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, gdyż nie wystąpiły czynności opodatkowane. W roku 2022 w Zespole Szkolno-Przedszkolnym sprzedaż opodatkowana nie wystąpiła, a w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w A. sprzedaż opodatkowana wystąpiła w znikomej części w stosunku do czynności niepodlegających podatkiem VAT. Przewidywany wskaźnik wynikający z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT nie przekroczy 2%. W związku z tym Gmina uzna, że w ZS-w A. wyniesie on 0%. Zatem w niniejszej sytuacji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z termomodernizacją budynków zespołów szkolno-przedszkolnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Ponadto należy zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 ustawy.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Na podstawie art. 86 ust. 2g ustawy:

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.

Na podstawie delegacji zawartej w art. 86 ust. 22 ustawy, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej rozporządzeniem.

W myśl § 1 pkt 1 rozporządzenia:

Rozporządzenie określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji”.

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia:

W przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostki samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla wymienionych wyżej jej poszczególnych jednostek organizacyjnych.

W rozporządzeniu ustawodawca podał ustalone według wzoru sposoby określania proporcji m.in. w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, w przypadku jednostki budżetowej oraz zakładu budżetowego.

Na mocy art. 90 ust. 10 ustawy:

W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

 1) przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

 2) nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosowanie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina realizuje projekt (…). W ramach projektu przeprowadzona zostanie kompleksowa termomodernizacja budynków użyteczności publicznej należących do Gminy – Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w A. oraz Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w B. Gmina jest w stanie rozdzielić wydatki na poszczególne jednostki organizacyjne tj. faktury są oddzielnie wystawiane dla wydatków na budynek ZSP w B. i oddzielnie dla ZSP w A.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części z tytułu nabycia towarów i usług związanych z projektem (…).

Jak wskazano na wstępie, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W analizowanej sprawie wskazali Państwo, że budynek Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w B. jest wykorzystywany do czynności niepodlegających opodatkowaniu. Towary i usługi zakupione w związku z termomodernizacją budynku Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w B. nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją projektu w części dotyczącej termomodernizacji budynku Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w B.

Odnosząc się natomiast do termomodernizacji budynku Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w A., należy zauważyć, że – jak Państwo wskazali w opisie sprawy – budynek ten jest wykorzystywany do różnych kategorii czynności: przede wszystkim do czynności niepodlegających opodatkowaniu oraz w marginalnej części opodatkowanych podatkiem VAT. Sprzedaż opodatkowana wystąpiła dopiero od czerwca 2022 roku. W Zespole Szkolno-Przedszkolnym w A. za rok 2021 nie liczono wskaźnika na podstawie przepisów art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, gdyż nie wystąpiły czynności opodatkowane. W roku 2022 sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT w ZSP w A. występuje w znikomej wartości. Przewiduje się, że wartość wskaźnika za rok 2022 obliczonego na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy o VAT (tj. sposobu określenia proporcji dla jednostki) nie przekroczy 2%.

Jak wskazano wyżej, zgodnie z art. 90 ust. 10 pkt 2, jeżeli proporcja nie przekroczy 2% podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0% i nie dokonywać odliczeń podatku naliczonego. Zasada ta – z uwagi na treść art. 86 ust. 2g ustawy – ma również zastosowanie do proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy. Nie oznacza to jednak, że wskaźnik poniżej 2% pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego z zastosowaniem wyliczonej proporcji. W powyższej sytuacji bowiem podatnik ma prawo wyboru, czy będzie dokonywał odliczania w oparciu o wyliczoną proporcję, czy też zrezygnuje z tego prawa i nie będzie odliczał podatku naliczonego.

W rozpatrywanej sprawie podali Państwo, że wartość wskaźnika za rok 2022 obliczonego na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy o VAT (tj. sposobu określenia proporcji dla jednostki) nie przekroczy 2% i Gmina uzna, że wyniesie on 0%.

Zatem w świetle przytoczonych przepisów, jeżeli wyliczony prewspółczynnik nie przekroczy 2% i Gmina uzna, że wynosi 0%, nie będą Państwo mieli prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją projektu w części dotyczącej termomodernizacji budynku Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w A..

Podsumowując Państwa stanowisko w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z projektem (…), oceniane całościowo jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie, wynikające z opisu sprawy bądź własnego stanowiska nieobjęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00