Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 2 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.875.2022.1.WL

Prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od nakładów inwestycyjnych inwestycji, która będzie wykorzystywana do wykonywania czynności nieopodatkowanych i zwolnionych, jeżeli w trakcie jej realizacji Państwa Centrum Kultury uzyskało incydentalny przychód z odsprzedaży odzyskanych materiałów oraz energii elektrycznej wykonawcy realizującemu inwestycję.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 grudnia 2022 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od nakładów inwestycyjnych inwestycji, która będzie wykorzystywana do wykonywania czynności nieopodatkowanych i zwolnionych, jeżeli w trakcie jej realizacji Państwa Centrum Kultury uzyskało incydentalny przychód z odsprzedaży odzyskanych materiałów oraz energii elektrycznej wykonawcy realizującemu inwestycję.

Uzupełnili go Państwo pismem z 1 lutego 2023 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (..... Centrum Kultury ... w ... dalej CK ...) jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, NIP: ...

Podstawowy przedmiot działalności: Działalność obiektów kulturalnych - PKD 9004Z.

Jednostka jest samorządową instytucją kultury Województwa ..., wyodrębnioną pod względem prawnym i ekonomiczno-finansowym i posiada osobowość prawną.

Wpisaną do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Organizatora pod numerem  ....

Siedzibą Centrum jest ..., a obszarem jego działalności Rzeczpospolita Polska ze szczególnym uwzględnieniem Województwa ....

Akta prawne regulujące działalność jednostki to:

-ustawa z dnia 25 października 1991 roku o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406 z późn. zm.),

-ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. nr 157 poz. 1240 z późn. zm.).

Zgodnie z obowiązującym statutem osobą upoważnioną do prawnej reprezentacji na zewnątrz jest Dyrektor.

CK ... w swojej strukturze organizacyjnej posiada … oddziały, … działów i … zespoły.

Misją CK ... jest szeroko pojęta działalność kulturalna, która ma odzwierciedlenie w głównych kierunkach działań.

CK ... w ramach prowadzonej działalności uzyskuje przychody przede wszystkim z: dotacji podmiotowej i dotacji celowych z budżetu państwa, oraz z prowadzonej działalności własnej tj. przychodów ze sprzedaży biletów wstępu (kinowych, na imprezy kulturalne, wstępu do galerii, na zajęcia edukacyjne), opłat akredytacyjnych związanych z działalnością instytucji, najmu, reklamy, współorganizacji, sprzedaży wydawnictw i innych drobnych usług. CK ... prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której dokonuje nabycia towarów i usług wykorzystywanych do działalności opodatkowanej podatkiem VAT oraz zwolnionej.

Ponadto wykonuje w ramach swojej działalności czynności polegające na organizowaniu różnych form oferty kulturalnej z nieodpłatnym wstępem, takich jak: organizacja nieodpłatnych imprez plenerowych (przeglądy, konkursy), edukacja dla niepełnosprawnych dzieci i młodzieży, spotkania autorskie promujące wydawnictwa, wystawy (wernisaż), spotkania z twórcami lub artystami, konferencje naukowe.

CK ... organizuje również bezpłatne wystawy, imprezy kulturalne - dotyczy to głównie działań współfinansowanych ze środków samorządów lokalnych lub Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na podstawie zawartych umów o dofinansowanie.

CK ... przyłącza się od akcji krajowych i wojewódzkich promujących kulturę np. ... podczas których wstęp na prowadzone działania kulturalne jest bezpłatny na podstawie zarządzenia Dyrektora. Realizowane w ten sposób formy działalności kulturalnej mają na celu: promowanie zasobów dziedzictwa kulturowego, upowszechnianie wiedzy o kulturze i tradycji regionu oraz prowadzenie edukacji kulturalnej poprzez realizację celów statutowych dla których instytucja została powołana.

Dla potrzeb udostępniania zasobów dziedzictwa kulturowego instytucja tworzy INSTYTUT ... adaptując pozyskany na ten cel wielofunkcyjny obiekt, który będzie służył do archiwizacji, udostępniania zbiorów, upowszechniania dziedzictwa oraz prowadzenia pracowni zanikających zawodów i rzemiosł.

Źródłem finansowania modernizowanego obiektu są środki uzyskane z: dotacji organizatora oraz funduszy unijnych.

W trakcie realizacji inwestycji będzie prowadzona incydentalna sprzedaż opodatkowana z tytułu odsprzedaży: odzyskanych materiałów - złomu oraz energii elektrycznej wykonawcy realizującemu roboty budowlane.

Powyższe przychody dotyczą pozostałej działalności a nie stanowią przychodów uzyskanych z tytułu podstawowej działalności kulturalnej - statutowej.

Wnioskodawca zamierza po przeprowadzeniu modernizacji w obiekcie prowadzić działalność poprzez:

dokumentowanie i opracowywanie zjawisk w zakresie kultury i sztuki ludowej i ich nieodpłatne udostępnianie,

odpłatną sprzedaż usług kulturalnych z tytułu kształcenie i doskonalenie kadry instruktorskiej zwolnioną na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT,

popularyzowanie twórczości artystycznej, folkloru i sztuki ludowej poprzez organizowanie festiwali, konkursów, przeglądów, projektów promocyjnych organizowanych nieodpłatnie,

nieodpłatną działalność polegającą na upowszechnianiu interesujących zjawisk kulturotwórczych,

tworzenie i inspirowanie projektów promujących regionalne dziedzictwo niematerialne i oryginalne zjawiska kulturowe w ciekawej, nowoczesnej formule, wraz z użyciem nowych technologii.

Nabywane przez CK ... nakłady inwestycyjne będą wykorzystywane wyłącznie do prowadzenia odpłatnej zwolnionej i nieodpłatnej działalności kulturalnej - statutowej.

Pytanie

Czy podatnik ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od nakładów inwestycyjnych inwestycji która będzie wykorzystywana do wykonywania czynności nieopodatkowanych i zwolnionych jeżeli w trakcie jej realizacji uzyskał incydentalny przychód z odsprzedaży odzyskanych materiałów oraz energii elektrycznej wykonawcy realizującemu inwestycję?

Państwa stanowisko w sprawie

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ponoszone przez CK ... nakłady inwestycyjne będą wykorzystywane wyłącznie do prowadzenia odpłatnej zwolnionej i nieodpłatnej działalności kulturalnej - statutowej, czyli takiej która nie będzie związana z wykonaniem czynności opodatkowanych.

W związku z tym, zdaniem CK ... prawo do odliczenia nie będzie przysługiwało od nakładów inwestycyjnych na modernizację obiektu w którym wszystkie wydatki związane z prowadzoną działalnością w obiekcie nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podkreślenia wymaga, że w trakcie realizacji inwestycji będzie prowadzona incydentalna sprzedaż opodatkowana z tytułu odsprzedaży: odzyskanych materiałów - złomu oraz energii elektrycznej wykonawcy realizującemu roboty budowlane. W świetle art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”.

Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy.

Należy zauważyć, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami nakładów a prowadzoną działalnością.

Związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć zatem charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane nakłady są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych nakładów z działalnością można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym.

CK ... będzie prowadziło sprzedaż opodatkowaną z tytułu odsprzedaży: odzyskanych materiałów - złomu oraz energii elektrycznej wykonawcy realizującemu roboty budowlane na etapie realizacji inwestycji.

Związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami z działalności wystąpi, gdy zakup nakładów nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. przez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu, co w opisanej sytuacji nie zachodzi i nie daje prawa do odliczenia przy zastosowaniu proporcji.

Przychody z tytułu odsprzedaży: odzyskanych materiałów - złomu oraz energii elektrycznej wykonawcy realizującemu roboty budowlane nie wynikają z podstawowej działalności i nie mogą być uwzględnione przy ustaleniu proporcji. Przy ustaleniu proporcji do obrotu nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji oraz pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.

Stosownie do art. 9 ust. 2 ww. ustawy, prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym.

Instytucje kultury, dla których organizatorami są jednostki samorządu terytorialnego, mogą otrzymywać dotacje celowe na zadania objęte mecenatem państwa, w tym dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji, z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego (art. 9 ust. 3 ww. ustawy).

Na mocy art. 12 cyt. ustawy, organizator zapewnia instytucji kultury środki niezbędne do rozpoczęcia i prowadzenia działalności kulturalnej oraz do utrzymania obiektu, w którym ta działalność jest prowadzona.

Należy podkreślić, że źródłem finansowania modernizowanego obiektu są środki uzyskane z: dotacji organizatora oraz funduszy unijnych, inwestycja nie jest finansowana ze środków własnych - wypracowanych przez CK ....

Natomiast przepisy art. 28 ust. 2 i 3 ww. ustawy stanowią, że przychodami instytucji kultury są przychody z prowadzonej działalności, dotacje podmiotowe i celowe z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł. Organizator przekazuje instytucji kultury środki finansowe w formie dotacji:

1.podmiotowej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów;

2.celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji;

3.celowej na realizację wskazanych zadań i programów.

Z założeń Instytutu bezsprzecznie wynika, że głównym przedmiotem działalności w zmodernizowanym obiekcie, będzie prowadzenie działalności statutowej, niepodlegającej opodatkowaniu (nieodpłatna działalność statutowa - poprzez organizowanie bezpłatnych imprez). Zatem w takim przypadku, podatek naliczony w cenie zakupów dokonywanych przez Wnioskodawcę na potrzeby modernizacji obiektu nie może uprawniać do odliczenia w zakresie, w jakim dotyczy działalności, która ze względu na brak jej gospodarczego charakteru nie należy do zakresu stosowania ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ odliczenie podatku naliczonego jest dopuszczalne tylko w takim zakresie, w jakim zakupy te można przyporządkować działalności gospodarczej podatnika.

Podkreślenia wymaga, że ponoszone nakłady w opisanej we wniosku inwestycji wiążą się przede wszystkim z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu.

Zdaniem CK ... prawo do odliczenia wprost lub w części nie będzie przysługiwało od nakładów inwestycyjnych na modernizację obiektu w którym wszystkie wydatki związane z prowadzoną działalnością w obiekcie nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte m.in. w art. 86 ust. 2a ustawy.

Art. 86 ust. 2a ustawy wskazuje, że:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

W przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

W myśl art. 90 ust. 2 ustawy:

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to – podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z wniosku wynika, że Państwa Centrum Kultury jest samorządową instytucją kultury, zatem zasadnym jest odwołanie do przepisów ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r., poz. 194 ze zm.).

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Działalność kulturalna (…) polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

W myśl art. 1 ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Państwo sprawuje mecenat nad działalnością kulturalną polegający na wspieraniu i promocji twórczości, edukacji i oświaty kulturalnej, działań i inicjatyw kulturalnych, a także opieki nad zabytkami i ochrony dziedzictwa narodowego w Rzeczypospolitej Polskiej i za granicą.

Stosownie do art. 1 ust. 3 i 4 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego może wspierać finansowo, w ramach mecenatu państwa, realizację planowanych na dany rok zadań związanych z polityką kulturalną państwa, prowadzonych przez instytucje kultury i inne podmioty nienależące do sektora finansów publicznych.

Mecenat, o którym mowa w ust. 2 i 3, sprawują także organy jednostek samorządu terytorialnego w zakresie ich właściwości.

Według art. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Podmioty prowadzące działalność kulturalną na zasadach określonych w art. 3 mogą otrzymywać dotacje celowe na realizację zadań państwowych.

W świetle art. 9 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.

Z kolei w myśl art. 9 ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym.

Na mocy art. 9 ust. 3 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Instytucje kultury, dla których organizatorami są jednostki samorządu terytorialnego, mogą otrzymywać dotacje celowe na zadania objęte mecenatem państwa, w tym dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji, z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.

Z opisu sprawy wynika, że Państwa Centrum Kultury jest samorządową instytucją kultury, będącą zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Dla potrzeb udostępniania zasobów dziedzictwa kulturowego instytucja tworzy INSTYTUT ... adaptując pozyskany na ten cel wielofunkcyjny obiekt, który będzie służył do archiwizacji, udostępniania zbiorów, upowszechniania dziedzictwa oraz prowadzenia pracowni zanikających zawodów i rzemiosł. Źródłem finansowania modernizowanego obiektu są środki uzyskane z: dotacji organizatora oraz funduszy unijnych. W trakcie realizacji inwestycji będzie prowadzona incydentalna sprzedaż opodatkowana z tytułu odsprzedaży: odzyskanych materiałów - złomu oraz energii elektrycznej wykonawcy realizującemu roboty budowlane. Powyższe przychody dotyczą pozostałej działalności a nie stanowią przychodów uzyskanych z tytułu podstawowej działalności kulturalnej - statutowej. Wnioskodawca zamierza po przeprowadzeniu modernizacji w obiekcie prowadzić działalność poprzez:

dokumentowanie i opracowywanie zjawisk w zakresie kultury i sztuki ludowej i ich nieodpłatne udostępnianie,

odpłatną sprzedaż usług kulturalnych z tytułu kształcenie i doskonalenie kadry instruktorskiej zwolnioną na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT,

popularyzowanie twórczości artystycznej, folkloru i sztuki ludowej poprzez organizowanie festiwali, konkursów, przeglądów, projektów promocyjnych organizowanych nieodpłatnie,

nieodpłatną działalność polegającą na upowszechnianiu interesujących zjawisk kulturotwórczych,

tworzenie i inspirowanie projektów promujących regionalne dziedzictwo niematerialne i oryginalne zjawiska kulturowe w ciekawej, nowoczesnej formule, wraz z użyciem nowych technologii.

Nabywane przez CK ... nakłady inwestycyjne będą wykorzystywane wyłącznie do prowadzenia odpłatnej zwolnionej i nieodpłatnej działalności kulturalnej - statutowej.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od nakładów inwestycyjnych inwestycji, która będzie wykorzystywana do wykonywania czynności nieopodatkowanych i zwolnionych, jeżeli w trakcie jej realizacji Państwa Centrum Kultury uzyskało incydentalny przychód z odsprzedaży odzyskanych materiałów oraz energii elektrycznej wykonawcy realizującemu inwestycję.

Odnosząc się do prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wydatków związanych z adaptacją przedmiotowego obiektu należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dany podmiot ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Zatem dla określenia, czy będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego niezwykle istotny jest charakter związku występującego między zakupami, a prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą. Związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym, samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością gospodarczą podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. przez ich odsprzedaż, lecz przez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

Należy jednakże zaznaczyć, że nie każdy zaistniały rodzaj powiązania o charakterze pośrednim przy dokonywaniu świadczeń opodatkowanych, lecz oczywistość oraz bezsporność tego powiązania z dokonywaną przez Państwa sprzedażą opodatkowaną, może dopiero dać uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że – jak wynika z opisu sprawy – celem inwestycji będzie adaptacja pozyskanego obiektu wielofunkcyjnego, przeznaczonego na prowadzenie działalności kulturalnej, a nie prowadzenie działalności komercyjnej w postaci sprzedaży złomu oraz energii elektrycznej.

Co prawda, w analizowanej sprawie, wystąpią czynności opodatkowane, jednak jak Państwo wskazali, działalność opodatkowana, polegająca na sprzedaży złomu oraz energii elektrycznej, będzie jedynie incydentalna. Natomiast, zmodernizowany w ramach inwestycji obiekt, będzie wykorzystywany wyłącznie do odpłatnej zwolnionej i nieodpłatnej działalności kulturalnej – statutowej.

W związku z powyższym, wykonywane przez Państwa czynności opodatkowane – tj. incydentalna sprzedaż złomu oraz energii elektrycznej – nie mogą przesądzać o kwalifikacji poniesionych wydatków inwestycyjnych do czynności, które dawałyby prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż w rozpatrywanej sprawie związek ten jest zbyt nieuchwytny, mało konkretny w porównaniu do wyraźnego i jednoznacznego związku tych wydatków z czynnościami w ramach Państwa działalności statutowej. Zatem, w rozpatrywanej sprawie podatek naliczony nie będzie związany z czynnościami opodatkowanymi, a wręcz przeciwnie – związany będzie z inwestycją służącą przede wszystkim do realizacji czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Nie można zatem przyjąć, że dokonywane zakupy związane z inwestycją zamierzają Państwo wykorzystać do czynności opodatkowanych.

Przedmiotowa inwestycja będzie realizowana po to, by wielofunkcyjny obiekt mógł służyć podstawowej działalności Państwa Centrum Kultury, natomiast incydentalna sprzedaż złomu oraz energii elektrycznej nie oznacza, że obiekt ten będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym, nie będą Państwo mieli prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od nakładów inwestycyjnych wykorzystywanych do czynności nieopodatkowanych i zwolnionych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ zauważa, że publikator ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wskazany przez Państwa, tj. Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., jest nieaktualny. Obecnie tekst jednolity ww. ustawy opublikowany został w Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00