Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 28 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.1053.2022.2.ACZ

Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej (pompa ciepła).

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

27 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 20 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 lutego 2023 r. (wpływ 15 lutego 2023 r.). Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

(…),

2)Zainteresowana niebędąca stroną postępowania:

(…).

Opis zdarzenia przyszłego

Zainteresowany wraz z żoną od dnia zawarcia związku małżeńskiego prowadzą wspólne gospodarstwo domowe. W małżeństwie Zainteresowanego panuje ustawowy ustrój wspólności majątkowej.

Dom jednorodzinny położony w ..., w którym zamieszkuje Zainteresowany wraz z małżonką stanowi własność syna Zainteresowanego i Zainteresowanej. Wymaga bowiem wyjaśnienia, że w 2013 r. Zainteresowana na mocy umowy darowizny darowała synowi Stron nieruchomość zabudowaną domem, w którym do dnia złożenia wniosku i jego uzupełnienia Strony zamieszkują wspólnie z synem i jego rodziną. Jednocześnie wraz z zawarciem umowy darowizny Zainteresowana zawarła z synem Stron przedwstępną umowę darowizny, na podstawie której, syn Zainteresowanej w terminie do 2030 r. zobowiązał się zawrzeć z Zainteresowaną umowę darowizny, mocą której tą samą nieruchomość zabudowaną domem daruje Zainteresowanej do Jej majątku osobistego. Wymaga także podkreślenia, że w dacie dokonania umowy darowizny ww. nieruchomości, tj. w 2013 r., nieruchomość ta stanowiła wyłączną własność Zainteresowanej – nie należała do majątku wspólnego Zainteresowanej i Zainteresowanego.

Aktualnie Zainteresowany wraz z Zainteresowaną planują termomodernizację domu, w którym zamieszkują, a który stanowi własność Ich syna, poprzez montaż pompy ciepła. Ustalona przez Zainteresowanego i Zainteresowaną oferta zakupu i montażu pompy ciepła opiewa na kwotę 145 000 zł brutto, na co składa się usługa instalacji pompy ciepła wraz z niezbędnym oprzyrządowaniem, w tym wykonanie odwiertów i podłączeń, urządzenie w postaci pompy ciepła wraz z czujnikami, filtrem i buforem, a także usługa podłączenia i montażu. Na taką też kwotę Zainteresowany wraz z Zainteresowaną podpisali umowę z wykonawcą. Zainteresowany wraz z Zainteresowaną otrzymali od wykonawcy tuż po podpisaniu umowy skróconą dokumentację techniczną usługi, sporządzoną na potrzeby tego konkretnego budynku.

Wykonawca świadczący usługi związane z powyższym przedsięwzięciem, zgodnie z treścią zawartej umowy, zobowiązany jest wystawić w grudniu 2022 r. na rzecz Zainteresowanego oraz Zainteresowanej fakturę VAT, która stanowić będzie fakturę zaliczkową. Faktura opiewać będzie na kwotę stanowiącą całość wynagrodzenia przewidzianego za wykonanie ww. przedsięwzięcia, tj. na kwotę 141 500 zł netto i nie będzie fakturą wystawioną przez podatnika korzystającego ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.

Co więcej, po zakończonym montażu pompy ciepła, wykonawca nie wystawi innej, poza fakturą zaliczkową, faktury końcowej.

W grudniu 2022 r. Zainteresowany wraz z Zainteresowaną uiszczą 100% wartości faktury zaliczkowej, co oznacza, że wykonawca otrzyma 100% wartości umowy na podstawie tylko wystawionej faktury zaliczkowej. Na dzień składania wniosku faktura zaliczkowa nie została jeszcze wystawiona, tym nie mniej przed końcem grudnia zostanie ona wystawiona, doręczona Zainteresowanemu i Zainteresowanej oraz w całości opłacona.

Usługa montażu pompy ciepła zostanie natomiast zrealizowana najprawdopodobniej  w I kwartale 2023 r.

Powyższe oznacza, że w grudniu 2022 r. Zainteresowany wraz z Zainteresowaną poniosą w 100% wydatki na materiały budowlane, urządzenia i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w zamieszkiwanym przez siebie budynku (mowa o zawarciu umowy dotyczącej kompleksowego wykonania i montażu pompy ciepła).

Zainteresowany wraz z Zainteresowaną chcieliby w zeznaniu za rok podatkowy 2022, składanym w kwietniu 2023 r., skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej dokonując w ramach limitu 53 000 zł dla każdego Podatnika odliczenia kwoty wydatkowanej na zakup pompy ciepła i usługę jej montażu, zgodnie z wystawioną zaliczkową fakturą VAT opiewającą na 100% wartości usługi. Ulga przewidziana w art. 26h ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.; dalej jako: „ustawa o PDOF”), uprawnia bowiem do dokonania odliczenia ulgi od podstawy obliczenia podatku w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki (tj. za 2022 r.).

Zainteresowany chce też dodać, że na dzień złożenia zeznania podatkowego za 2022 r. Zainteresowany wraz z Zainteresowaną będą współwłaścicielami domu, na który czynią wydatki związane z montażem pompy ciepła, albowiem w wykonaniu umowy przedwstępnej darowizny z 2013 r. syn Stron daruje każdemu z rodziców do ich majątków osobistych udział w wysokości 1/4 części w nieruchomości zabudowanej domem jednorodzinnym, a to do dnia złożenia deklaracji za 2022 r. Oznacza to, że na dzień dokonania odliczenia, zarówno Zainteresowany, jak i Zainteresowana będą współwłaścicielami budynku mieszkalnego jednorodzinnego – każdy w udziale wynoszących 1/4 części (darowane udziały wejdą do majątków osobistych małżonków, a nie ich majątku wspólnego). Współwłaścicielem nieruchomości w udziale wynoszącym 1/2 będzie w dalszym ciągu także syn Zainteresowanego oraz Zainteresowanej.

Budynek, o którym mowa we wniosku jest budynkiem jednorodzinnym, wolno stojącym, służącym zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiącym konstrukcyjnie samodzielną całość. Budynek ten został wzniesiony w 2000 r., a oddany do użytku w 2001 r. Nieruchomość ta nie należała przed 2013 r. i nie będzie należeć w kolejnych latach  – w wyniku umowy darowizny udziałów – do majątku wspólnego Zainteresowanej i Zainteresowanego.

Należy także dodać, że powyższe wydatki nie zostaną sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej i nie zostaną zwrócone ani Zainteresowanemu, ani Zainteresowanej, w jakiejkolwiek formie. Jeżeli takie dofinansowanie będzie miało miejsce, zarówno Zainteresowany, jak i Zainteresowana pomniejszą kwotę ulgi o otrzymane dofinansowanie, bądź też skorygują odpowiednio deklarację PIT za 2022 r., jeżeli nastąpi to po złożeniu wyżej wymienionej deklaracji.

Powyższe wydatki poniesione w związku z opisanym we wniosku przedsięwzięciem termomodernizacyjnym nie zostały/zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w jakiejkolwiek formie, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, uwzględnione przez Zainteresowanego lub Zainteresowaną w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (inne niż ulga termomodernizacyjna).

W związku z powyższym, zarówno Zainteresowany, jak i Zainteresowana, chcieliby odliczyć każdy odrębnie w ramach własnej podstawy obliczenia podatku za 2022 r., wydatki poniesione na zakup pompy ciepła wraz z usługą montażu (każdy z małżonków po połowie zaliczki), zgodnie z wystawioną zaliczkową fakturą VAT opiewającą na 100% wartości usługi, a to w ramach limitu 53 000 zł dla każdego z Podatników.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że zarówno Zainteresowany, jak i Zainteresowana w roku podatkowym 2022 osiągnęli dochody z emerytury oraz z innych źródeł (każdy z Nich).

Zainteresowany i Zainteresowana są podatnikami opłacającymi podatek według skali podatkowej – w zeznaniu rocznym za 2022 r. rozliczony zostanie dochód z innych źródeł (samoopodatkowanie).

Na pytanie Organu o treści cyt.: „czy przez „budynek jednorodzinny”, o którym mowa we wniosku, należy rozumieć wybudowany budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.)?”, Zainteresowani wskazali, że przez budynek jednorodzinny należy rozumieć wybudowany budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu wskazanej ustawy.

Na pytanie Organu o treści cyt.: „czy wydatki, które Pan i Zainteresowana planujecie odliczyć zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.)?”, Zainteresowani wskazali, że wydatki, które Zainteresowana i Zainteresowany planują odliczyć zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu wskazanej ustawy.

Na pytanie Organu o treści cyt.: „czy wydatki na przedsięwzięcie będące przedmiotem Pana pytania przynależą do materiałów budowlanych/urządzeń/usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. 2018 r. poz. 2489 ze zm.)?”, Zainteresowani wskazali, że tak, wydatki na zakup i montaż pompy ciepła przynależą do urządzeń i usług wymienionych w załączniku do wskazanego rozporządzenia.

Na pytanie Organu o treści cyt.: „czy została już wystawiona zaliczkowa faktura VAT, stanowiąca całość wynagrodzenia przewidzianego na zakup i montaż pompy ciepła, wystawiona przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku? (...)”, Zainteresowani wskazali: tak, faktura została wystawiona w dniu 20 grudnia 2022 r. Data zakończenia dostawy/wykonania usługi: 20 grudnia 2022 r. Jako nabywca na fakturze wskazani zostali: E. i R.L. (Zainteresowani).

W grudniu 2022 r. niezwłocznie po otrzymaniu faktury zaliczkowej, Zainteresowany i Zainteresowana uiścili 100% wartości faktury zaliczkowej, co oznacza, że wykonawca otrzymał 100% wartości umowy na podstawie tej właśnie faktury zaliczkowej.

Gruntowa pompa ciepła jako źródło energii odnawialnej wykorzystuje energię nagromadzoną w ziemi do ogrzania wody znajdującej się w instalacji grzewczej. Ze względu na stałość temperatury dolnego źródła, pompa gruntowa daje możliwości przewidywania kosztów eksploatacyjnych na cały rok. Ciepło wytworzone pompą ciepła gwarantuje użytkownikom budynku komfort termiczny pozwalający na redukcję zapotrzebowania na inne, mniej ekologiczne źródła ciepła. Tym samym montaż pompy ciepła w sezonie grzewczym znacząco przyczyni się to do poprawy efektywności energetycznej domu. W wyniku przeprowadzonej inwestycji zmniejszy się zużycie nośników energii potrzebnych do ogrzania budynku mieszkalnego. Ostatecznie zatem uznać należy, że montaż urządzenia spowoduje ulepszenie, w wyniku którego nastąpi zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej, a także ogrzewania budynku oraz pozwoli całkowicie wyeliminować z użycia wykorzystywany dotychczas piec zasypowy na węgiel, a co za tym idzie, także spalenie węgla – w wyniku montażu pompy zmienione zostanie dotychczasowe źródło energii na źródło odnawialne.

Kwota odliczenia w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których Zainteresowany jest właścicielem lub współwłaścicielem nie przekroczy kwoty 53 000 zł.

Kwota odliczenia w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których Zainteresowana jest właścicielem lub współwłaścicielem nie przekroczy kwoty 53 000 zł.

Wydatki na zakup i montaż pompy ciepła zostały poniesione z majątku wspólnego Zainteresowanego i Zainteresowanej.

Pytania

1.Czy zaliczkowa faktura VAT wystawiona w 2022 r. na Zainteresowanego oraz Zainteresowaną, dotycząca zapłaty 100% wynagrodzenia (w 2022 r.) za zakup i montaż pompy ciepła w sytuacji, w której pompa ta zostanie dostarczona i zamontowana dopiero w 2023 r., wypełnia definicję faktury z art. 26h ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i stanowi podstawę odliczenia ulgi termomodernizacyjnej od podstawy obliczenia podatku za 2022 r.?

2.W przypadku uznania stanowiska Zainteresowanego w zakresie pytania nr 1 za prawidłowe, czy w zeznaniu rocznym sporządzanym za 2022 r., Zainteresowany wraz z Zainteresowaną jako współwłaściciele modernizowanej nieruchomości w udziałach wynoszących 1/4 części, mają prawo, każdy w ramach własnej podstawy obliczenia podatku, odliczyć od podstawy obliczenia podatku ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, połowę wspólnie z małżonkiem poniesionych w danym roku podatkowym wydatków na zakup i montaż pompy ciepła jako przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, a to w ramach limitu 53 000 zł dla każdego z Podatników?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Zdaniem Zainteresowanych, zaliczkowa faktura VAT wystawiona w 2022 r. na Zainteresowanego oraz Zainteresowaną, dotycząca zapłaty 100% wynagrodzenia (w 2022 r.) za zakup i montaż pompy ciepła, w sytuacji, w której pompa ta zostanie dostarczona i zamontowana dopiero w 2023 r., wypełnia definicję faktury z art. 26h ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i stanowi podstawę odliczenia ulgi termomodernizacyjnej od podstawy obliczenia podatku za 2022 r.

Ad 2

Zdaniem Zainteresowanych, w zeznaniu rocznym sporządzanym za 2022 r. Zainteresowany wraz z Zainteresowaną jako współwłaściciele modernizowanej nieruchomości w udziałach wynoszących 1/4 części, mają prawo, każdy w ramach własnej podstawy obliczenia podatku, odliczyć od podstawy obliczenia podatku ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, połowę wspólnie z małżonkiem poniesionych w danym roku podatkowym wydatków na zakup i montaż pompy ciepła jako przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, a to w ramach limitu 53 000 zł dla każdego z Podatników.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl ww. przepisu, adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o PDOF, ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym – oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1333 ze zm.).

W myśl natomiast art. 3 pkt 2a Prawa budowlanego, ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym – należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Zgodnie natomiast z art. 5a pkt 18c ustawy o PDOF, ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym – oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 554), użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne – przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489 ze zm.). Odliczeniu podlegają zatem wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,

6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2021 r. poz. 133, 694, 1093 i 1642), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) – jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2021 r. poz. 1973 i 2127);

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,

11)pompa ciepła wraz z osprzętem,

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem,

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskaniem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,

2)wykonanie analizy termograficznej budynku,

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego,

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego,

10)montaż pompy ciepła,

11)montaż kolektora słonecznego,

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,

13)montaż instalacji fotowoltaicznej,

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o PDOF, kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Zgodnie natomiast z art. 26h ust. 3 ww. ustawy, wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

W myśl art. 26h ust. 4 ww. ustawy, jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 26h ust. 5 ww. ustawy, odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Na podstawie art. 26h ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

Artykuł 26h ust. 7 ww. ustawy stanowi natomiast, że kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Stosownie do art. 26h ust. 8 ww. ustawy, podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

W myśl art. 26h ust. 9 ww. ustawy, w przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, małżonkowie podlegający obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, pozostający w związku małżeńskim i we wspólności majątkowej:

1)przez cały rok podatkowy albo

2)od dnia zawarcia związku małżeńskiego do ostatniego dnia roku podatkowego – w przypadku gdy związek małżeński został zawarty w trakcie roku podatkowego – mogą być, z zastrzeżeniem ust. 8, na wspólny wniosek wyrażony w zeznaniu podatkowym, opodatkowani łącznie od sumy swoich dochodów określonych zgodnie z art. 9 ust. 1 i 1a, po uprzednim odliczeniu, odrębnie przez każdego z małżonków, kwot pomniejszających dochód; w tym przypadku podatek określa się na imię obojga małżonków w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy łącznych dochodów małżonków.

Warto podkreślić, że z powyższych przepisów wynika, że odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej dokonuje każdy z małżonków odrębnie w ramach własnej podstawy obliczenia podatku. Wskazany ustawowy limit 53 000 zł odnosi się do każdego małżonka osobno, co oznacza, że nie ma możliwości, aby odliczenia dokonał drugi z małżonków.

Stosownie do uprzednich ustaleń – zauważyć należy, że podatnik może skorzystać z odliczenia, m.in. wtedy, gdy wynikiem realizowanego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania budynku, lub

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii, lub

c)wykonanie przyłącza technicznego, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła, w tym również

d)zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji – tj. przedsięwzięcia, które powodują określone zmiany w dotychczasowym użytkowaniu budynku.

Definicja przedsięwzięcia termomodernizacyjnego zawarta jest w art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków. Wynika z niej, że podatnicy mogą realizować różne przedsięwzięcia termomodernizacyjne w budynku, którego są właścicielem/współwłaścicielem (określone w art. 2 pkt 2 lit. a), b), c) lub d)), przy czym każde z tych przedsięwzięć odrębnie musi zostać zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Reasumując, podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Wśród nich wymienia się m.in. wydatki na nabycie pompy ciepła wraz z osprzętem, a także jej montaż w zakresie w jakim nie zostały:

·sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

·zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Dodatkowo wskazać należy, że z przepisów art. 106f ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wynika, że jeżeli zaliczka obejmuje 100% ceny, a po dokonaniu dostawy towaru/wykonaniu usługi nie wystawia się już faktury końcowej (rozliczeniowej), to faktura zaliczkowa wypełnia wszelkie cechy faktury końcowej. Obowiązek wystawiania faktur końcowych istnieje tylko w przypadkach, gdy faktura zaliczkowa nie obejmuje całej zapłaty.

Wobec powyższego, w ocenie Zainteresowanego oraz Zainteresowanej, w ramach ulgi termomodernizacyjnej za fakturę określającą wysokość wydatków należy również uznać fakturę zaliczkową, która spełnia wszelkie wymogi określone w art. 106f ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i jednocześnie obejmuje całość należności. Faktura zaliczkowa uprawnia zatem Podatników, przy spełnieniu pozostałych przesłanek, do dokonania stosownego odliczenia wydatków poniesionych w ramach przedsięwzięcia termomodernizacyjnego od podstawy obliczenia podatku, co zostanie wykazane w deklaracji PIT za 2022 r.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy stwierdzić należy także, że zarówno Zainteresowany, jak i Zainteresowana, o ile na dzień złożenia zeznania podatkowego  za 2022 r. będą współwłaścicielami nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym, każdy w udziale wynoszącym 1/4 części, będą mieli prawo każdy w ramach własnej podstawy obliczenia podatku za 2022 r. odliczyć od podstawy obliczenia podatku ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2 ustawy o PDOF, połowę wydatków poniesionych w tym roku na zakup i montaż pompy ciepła jako przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, a to w ramach limitu 53 000 zł dla każdego z Podatników, co w praktyce oznacza, że każdy z Małżonków odliczy maksymalną kwotę ulgi, tj. 53 000 zł. Przypadająca bowiem na każdego z Małżonków część wspólnie poniesionych wydatków to kwota 72 500 zł (145 000/2), a skoro maksymalny limit ulgi dla jednego podatnika to  53 000 zł, uznać należy, że zarówno Zainteresowany, jak i Zainteresowana skorzystają z maksymalnego limitu ulgi.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Jednocześnie należy poinformować, że na dzień wydania niniejszej interpretacji indywidualnej obowiązuje tekst jednolity ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.).

Ponadto, w treści własnego stanowiska wskazali Państwo nieaktualny publikator ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków. Aktualny teks jednolity ustawy zawiera Dz. U. z 2022 r. poz. 438 ze zm. Powyższe jednak pozostaje bez wpływu na merytoryczną ocenę Państwa stanowiska.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Organ podkreśla, że przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) jest sam przepis prawa. Istotą interpretacji indywidualnej jest rozstrzygnięcie, czy zainteresowany prawidłowo postrzega, jakie skutki prawne na gruncie określonych przepisów prawa podatkowego wywołuje przedstawiony we wniosku stan faktyczny albo zdarzenie przyszłe. W polskim systemie prawa podatkowego obowiązuje zasada samoobliczenia podatku. Wydanie interpretacji indywidualnej nie zwalnia podatnika z obowiązku obliczenia podstawy opodatkowania oraz zobowiązania podatkowego, stąd też Organ interpretacyjny nie analizował przedstawionych przez Zainteresowanych kwot i wyliczeń w tym zakresie.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowiskoktóre zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Państwa chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Pan ... (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 w zw. z art. 14r § 5 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00