Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 3 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.1064.2022.2.EC

Możliwość skorzystania z ulgi na zabytki.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe w części dotyczącej odliczenia wydatku na nabycie udziału w lokalu mieszkalnym wraz z udziałem w nieruchomości wspólnej, znajdującym się w budynku zlokalizowanym na obszarze miasta w granicach średniowiecznego układu urbanistycznego, wpisanego do rejestru zabytków, natomiast w części dotyczącej odliczenia wydatków poniesionych w 2023 r. na przeprowadzenie w lokalu robót budowlanych, polegających na przebudowie wraz z pracami remontowymi, znajdującym się w budynku wpisanym do g. e. z. na podstawie uchwały .... jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

29 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi na zabytki. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem złożonym  17 lutego 2023 r.

Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1) Zainteresowany będący stroną postępowania: Pan .....ul. …. ……,

2) Zainteresowana niebędąca stroną postępowania:Pani .....ul. …….………..

Opis stanu faktycznego

Powołując się na pismo z dnia 29 września 2022 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr 0113-KDIPT2-2.4011.597.2022.2.MK, dotyczące interpretacji indywidualnej  dla analogicznego zagadnienia, Wnioskodawca prosi o interpretację indywidualną dotyczącą prawa Wnioskodawcy do odliczenia od podstawy opodatkowania kwoty odpłatnego nabycia w dniu 25 października 2022 r. zabytku nieruchomego w postaci lokalu mieszkalnego,  w budynku wpisanym do .... na podstawie Uchwały.... w N. Nr …… z dnia 31 marca 2010 r. oraz tym samym udziału w działce nr ………  i nr ……., na której znajduje się przedmiotowa nieruchomość, zlokalizowanej na obszarze (…) N…… w granicach średniowiecznego układu urbanistycznego, wpisanego  do ... pod numerem ………...

Dnia 25 października 2022 r. Wnioskodawca we wspólności ustawowej małżeńskiej nabył ww. nieruchomość w ..... przy ulicy ……….., położoną na obszarze historycznego założenia (…) ....., wpisanego do Rejestru Zabytków wpisem obszarowym pod powyżej wymienionym numerem, w budynku, który figuruje również w G. E. Z.. Zgodnie z ustawą o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz na mocy porozumienia z dnia 10 maja 2018 r. w sprawie powierzenia przez W. O. P. N. prowadzenia niektórych spraw z zakresu administracji rządowej należących do właściwości ... w ....., decyzją z dnia 6 grudnia 2022 r. Wnioskodawca otrzymał pozwolenie oraz zalecenia konserwatorskie na przeprowadzenie w przedmiotowym lokalu robót budowlanych, polegających na przebudowie wraz z pracami remontowymi. Z kolei Starosta …….. dnia  12 grudnia 2022 r. zatwierdził projekt architektoniczno-budowlany i udzielił pozwolenia  na budowę. Na podstawie tychże pozwoleń Wnioskodawca przystąpił do pierwszych prac,  na które poniósł wydatek i za te roboty, niewykraczające poza zakres pozwolenia, w dniu  27 grudnia 2022 r. otrzymał fakturę VAT, wystawioną przez czynnego podatnika VAT.

W 2022 r. Wnioskodawca po zakupie nieruchomości ponosił również wydatki na fundusz remontowy. Roboty będą miały swoją kontynuację w 2023 r. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, a podatek dochodowy z tytułu prowadzonej działalności opłaca na zasadach ogólnych podatkiem liniowym. Na dzień składania wniosku Wnioskodawca pozostaje we wspólności małżeńskiej. Wydatek na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego ani na roboty budowlane, czy na fundusz remontowy, nie zostały odliczone przez Wnioskodawcę od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym ani w ramach innych ulg podatkowych. Nie zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone Wnioskodawcy w jakiejkolwiek formie. Poniesione przez Wnioskodawcę wydatki dotyczyły robót budowlanych w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy  o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2022 r. poz. 840). W momencie ponoszenia wydatków Wnioskodawca był współwłaścicielem nieruchomości oraz posiadał pozwolenie konserwatora wystawione imiennie na Niego i Jego małżonkę. Ponosząc  w październiku 2022 r. wydatek na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego, Wnioskodawca tym samym nabył udział w zabytku wpisanym do Rejestru Zabytków wpisem obszarowym  o numerze … - (...) ...… w granicach średniowiecznego założenia.

Poniżej Wnioskodawca cytuje fragmenty aktu notarialnego …….., potwierdzającego powyższe: „sprzedaje małżonkom ...... przedmiotowy lokal mieszkalny ze związanym z jego własnością udziałem w 47/1000 częściach we własności nieruchomości wspólnej, obejmującej działki numer …….”, „budynek położony w ……. przy ulicy ………… [...] znajduje się na obszarze (…) … w granicach średniowiecznego założenia, objętego ochroną konserwatorską.”

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca nadmienia, że budynek, o którym mowa we wniosku, stanowi zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c)-e) ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Cytując pozwolenie konserwatorskie, ochronie podlega zarówno bryła obiektu oraz forma elewacji z historyczną dekoracją architektoniczną, jak i oryginalna zewnętrzna oraz wewnętrzna stolarka otworowa, jako element wystroju wnętrz. Wspomniane prace będą dotyczyły kompleksowego generalnego remontu, m.in. wykonanie i poszerzenie otworów drzwiowych w ścianach wewnętrznych, zabudowę nadproży, wyrównanie i wzmocnienie stropu, miejscowe zamurowanie w ścianach wewnętrznych, budowę ścian działowych w konstrukcji …, montaż drzwi wewnętrznych, renowację drzwi wewnątrzklatkowych wraz z naświetlem, tynkowanie, prace malarskie, wymiana podłóg, modernizacja instalacji elektrycznej, wodnej, doprowadzenie instalacji  co miejskiego, podłączenie wentylacji, montaż wkładów kominowych, prace wykończeniowe.

P. K. Z. określił następujące warunki: zachowanie i restauracja istniejącego historycznego naświetla drzwi wewnątrzklatkowych do lokalu i utrzymanie formy stolarki drzwi i okien zewnętrznych wraz z układem podziałowym. Otrzymane pozwolenie obejmowało cały powyżej wymieniony zakres prac przy zachowaniu narzuconych przez konserwatora warunków. Faktura dokumentująca poniesienie wydatków została wystawiona na nazwisko Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie odliczy kwoty w zeznaniu rocznym z 2022 r. Będzie miał do odliczenia w kolejnych latach kwotę nierozliczoną w 2022 r.

Wnioskodawca nie zamierza dokonać odliczenia wydatków związanych z robotami, budowlanymi w innym zeznaniu podatkowym, składanym za rok, w którym Wnioskodawca poniósł wydatki na budynek. Odliczenie, o którym mowa w art. 26hb ust. 1 pkt 3 ustawy  o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie przekroczy iloczynu kwoty 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej zabytku nieruchomego, o którym mowa  w ust. 1 pkt 3 i nie będzie stanowić więcej niż 500 000 zł na wszystkie wydatki poniesione  z tego tytułu.

Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

1.Czy Wnioskodawca ma prawo do ulgi w dowolnej proporcji na odpłatne nabycie dnia 25 października 2022 r. zabytku nieruchomego, w postaci lokalu mieszkalnego w budynku wpisanym do ...., położonym w granicach średniowiecznego układu urbanistycznego (…) …, wpisanego do Rejestru Zabytków pod numerem …., zgodnie z art. 26hb ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2.Czy kontynuując w 2023 r. wydatki na roboty budowlane Wnioskodawca ma prawo odliczenia 50% tych wydatków udokumentowanych fakturami wystawionymi przez czynnych podatników VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

W myśl art. 26hb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (przed zmianą wprowadzoną od 2023 r.), podatnik może odliczyć od podstawy opodatkowania wydatki  na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału  w takim zabytku, pod warunkiem że na nabytą nieruchomość poniósł wydatek na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane, w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w g. e. z. w danym roku podatkowym. Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, przysługuje podatnikowi jeśli  w momencie dokonywania odliczenia podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem nieruchomości, o której mowa w tym przepisie.

W ocenie Wnioskodawcy, przedstawiony stan faktyczny spełnia przesłanki art. 26hb ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ w danym roku podatkowym, tj. 2022 r., Wnioskodawca poniósł wydatek na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego oraz na nabytą nieruchomość, również w tymże roku podatkowym poniósł wydatki, o których mowa w art. 26hb ust. 1 pkt 2 ww. ustawy i może je odliczyć w ramach ulgi w dowolnej proporcji, na przykład w całości tylko przez jednego małżonka.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 26hb ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2647, ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.:

Podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki:

1)poniesione w roku podatkowym na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków;

2)poniesione w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się ewidencji zabytków;

3)na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku, pod warunkiem że podatnik na nabytą nieruchomość poniósł wydatek, o którym mowa w pkt 2.

W myśl art. 26hb ust. 2 ww. ustawy:

Odliczenie, o którym mowa w:

1)ust. 1 pkt 1, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego;

2)ust. 1 pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie:

a)pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych - w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków,

b)zalecenia konserwatorskie - w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków;

3) ust. 1 pkt 3, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie dokonywania odliczenia podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem nieruchomości, o której mowa w tym przepisie. pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie.

Stosownie do art. 26hb ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za datę poniesienia wydatków z tytułów określonych w

1) ust. 1 pkt 1 uznaje się dzień zapłaty należności;

2) ust. 1 pkt 2 uznaje się dzień wystawienia faktury;

3) ust. 1 pkt 3 uznaje się dzień nabycia własności.

Jak stanowi art. 26hb ust. 4 ww. ustawy:

Odliczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, nie mogą przekroczyć 50% wydatków udokumentowanych:

1)dowodem wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej lub zaświadczeniem o wysokości wpłat w roku podatkowym wystawionym przez wspólnotę mieszkaniową lub spółdzielnię mieszkaniową;

2)fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, powiększonych o kwotę podatku od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 26hb ust. 5 ww. ustawy:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie może przekroczyć iloczynu kwoty 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej zabytku nieruchomego, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie więcej jednak niż 500 000 zł na wszystkie wydatki poniesione z tego tytułu.

W myśl art. 26hb ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Małżonkowie, między którymi istnieje wspólność majątkowa, wydatki, o których mowa w ust. 1, mogą odliczyć w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej, bez względu na to, czy dokument potwierdzający poniesienie wydatku został wystawiony na imię obydwojga małżonków lub jednego z nich.

Zgodnie z art. 26hb ust. 7 ww. ustawy:

Odliczenia wydatków, o których mowa w:

1)ust. 1 pkt 1 i 2, dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono te wydatki;

2)ust. 1 pkt 3, dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym po raz pierwszy na rzecz nabytego zabytku nieruchomego poniesiono wydatki określone w ust. 1 pkt 2.

Stosownie do art. 26hb ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez sześć lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia.

W myśl art. 26hb ust. 9 ww. ustawy:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej:

1)zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;

2)zostały uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej;

3)wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich;

4)zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Jak stanowi art. 26hb ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Zgodnie z art. 26hb ust. 12 ww. ustawy:

Ilekroć w ust. 1-11 jest mowa o:

1)powierzchni użytkowej – oznacza to powierzchnię, o której mowa w art. 16 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2021 r. poz. 1043);

2)pracach konserwatorskich – oznacza to prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

3)pracach restauratorskich – oznacza to prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

4)robotach budowlanych – oznacza to roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

5)zabytku nieruchomym – oznacza to zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c)-e) ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Według wyżej wymienionych przepisów ulga na zabytki jest skierowana do właścicieli lub współwłaścicieli nieruchomości zabytkowych, którzy są podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych i opłacają podatek według skali podatkowej, podatek liniowy lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Ulga jest zachętą podatkową polegającą na odliczeniu od podstawy opodatkowania:

  • 50% kwoty poniesionych wydatków na wpłaty na fundusz remontowy oraz na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane dotyczące zabytku (wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków),
  • wydatku na nabycie zabytku wpisanego do rejestru zabytków, nie więcej niż kwota odpowiadająca iloczynowi 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej tego zabytku; limit odliczenia na wszystkie inwestycje podatnika z tego tytułu nie może przekroczyć 500 000 zł. Z ulgi mogą skorzystać podatnicy PIT będący właścicielami lub współwłaścicielami zabytków nieruchomych, którzy ponieśli wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w ewidencji zabytków.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych, czy zabytku nieruchomego, dlatego też w tym przypadku ustawodawca odwołuje się do definicji sformułowanych w innych aktach prawnych, w szczególności w przepisach ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami  (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 840, z późn. zm.):

Zgodnie z art. 3 pkt 6, 7 i 8 przywołanej ustawy określenia te oznaczają:

-prace konserwatorskie – działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań (pkt 6);

-prace restauratorskie – działania mające na celu wyeksponowanie wartości artystycznych i estetycznych zabytku, w tym, jeżeli istnieje taka potrzeba, uzupełnienie lub odtworzenie jego części, oraz dokumentowanie tych działań (pkt 7);

-roboty budowlane – roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub w otoczeniu zabytku (pkt 8).

Z kolei zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Ochronie i opiece podlegają, bez względu na stan zachowania:

zabytki nieruchome będące, w szczególności:

a) krajobrazami kulturowymi,

b) układami urbanistycznymi, ruralistycznymi i zespołami budowlanymi,

c) dziełami architektury i budownictwa,

d) dziełami budownictwa obronnego,

e) obiektami techniki, a zwłaszcza kopalniami, hutami, elektrowniami i innymi zakładami przemysłowymi,

f) cmentarzami,

g) parkami, ogrodami i innymi formami zaprojektowanej zieleni,

h) miejscami upamiętniającymi wydarzenia historyczne bądź działalność wybitnych osobistości lub instytucji.

W myśl art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2021 r., poz. 2351, ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o robotach budowlanych – należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Z kolei w art. 3 pkt 7a i 8 ww. ustawy wskazano, że:

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

-przebudowie – należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego;

-remoncie – należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Ponadto wskazać należy, że małżonkowie we wspólności majątkowej mogą odliczyć ulgę w częściach w dowolnie ustalonej przez siebie proporcji. Przy czym, dla zastosowania ulgi nie ma znaczenia, na którego ze współmałżonków zostały wystawione faktury VAT potwierdzające poniesione wydatki – każdy z małżonków może je odliczyć w zeznaniu podatkowym w ustalonej proporcji.

W przypadku, gdy kwota rocznego dochodu/przychodu podatnika jest niższa niż kwota przysługującego odliczenia, podatnik może odliczać kwotę nieznajdującą pokrycia w rocznym dochodzie/przychodzie maksymalnie przez sześć kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia po raz pierwszy.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że podatnik, który poniesie wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym, może odliczyć 50% tych wydatków od podstawy opodatkowania, z tytułu ulgi na zabytki. Musi jednak spełnić wszystkie warunki do skorzystania z tej ulgi przedstawione powyżej, w tym musi posiadać fakturę wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że:

-25 października 2022 r. pozostając we wspólności majątkowej małżeńskiej Wnioskodawca nabył zabytek nieruchomy w postaci lokalu mieszkalnego; w budynku, który figuruje w ....; wraz z udziałem w częściach wspólnych nieruchomości (działce nr … i nr ……, na której znajduje się przedmiotowy budynek), zlokalizowanej na obszarze (…) … w granicach średniowiecznego układu urbanistycznego, wpisanego do ... pod numerem …;

-nieruchomość położona jest na obszarze historycznego założenia (…) …, wpisanego do Rejestru Zabytków wpisem obszarowym. Ponosząc w październiku 2022 r. wydatek na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego, Wnioskodawca tym samym nabył udział w zabytku wpisanym do Rejestru Zabytków wpisem obszarowym o numerze …. – (…) … w granicach średniowiecznego założenia;

-budynek stanowi zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c)-e) ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

-decyzją z dnia 6 grudnia 2022 r. Wnioskodawca otrzymał pozwolenie oraz zalecenia konserwatorskie na przeprowadzenie w przedmiotowym lokalu robót budowlanych, polegających na przebudowie wraz z pracami remontowymi;

-12 grudnia 2022 r. Starosta …… zatwierdził projekt architektoniczno-budowlany i udzielił pozwolenia na budowę;

-otrzymane pozwolenie obejmowało zakres prac przy zachowaniu narzuconych przez konserwatora warunków;

-Wnioskodawca przystąpił do pierwszych prac, na które poniósł wydatek i za te roboty, niewykraczające poza zakres pozwolenia, w dniu 27 grudnia 2022 r. otrzymał fakturę VAT, wystawioną przez czynnego podatnika VAT;

-poniesione przez Wnioskodawcę wydatki dotyczyły robót budowlanych w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

-w momencie ponoszenia wydatków Wnioskodawca był współwłaścicielem nieruchomości oraz posiadał pozwolenie konserwatora wystawione imiennie na Niego i Jego małżonkę;

-Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, a podatek dochodowy z tytułu prowadzonej działalności opłaca na zasadach ogólnych podatkiem liniowym;

-wydatek na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego ani na roboty budowlane, czy na fundusz remontowy, nie zostały odliczone przez Wnioskodawcę od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym ani w ramach innych ulg podatkowych; nie zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone Wnioskodawcy w jakiejkolwiek formie;

-w 2022 r. Wnioskodawca po zakupie nieruchomości ponosił również wydatki na fundusz remontowy, roboty będą miały swoją kontynuację w 2023 r.

Podkreślić jednak należy, że ustawa z 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1265), która weszła w życie 1 stycznia 2023 r. zmieniła niektóre rozwiązania dotyczące wskazanej ulgi – dalej jako „ustawa nowelizująca”. Z tego względu, przy rozpatrywaniu skutków podatkowych przedstawionego przez Pana stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego dotyczącego kontynuowania w 2023 r. wydatków na roboty budowlane, należy mieć  na uwadze również brzmienie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązujące od 1 stycznia 2023 r.

W brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r. przepis art. 26hb ust. 1 ww. ustawy normuje, że:

Podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki:

1)poniesione w roku podatkowym na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków;

2)na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków;

3)uchylony.

Stosownie do art. 26hb ust. 2 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.:

Odliczenie, o którym mowa w:

1)ust. 1 pkt 1, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego;

2)ust. 1 pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych przy tym zabytku oraz po poniesieniu tego wydatku uzyskał zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie odpowiednio tych prac lub robót;

3)uchylony.

Podkreślić należy, że ustawa nowelizująca uchyliła treść art. 26hb ust. 1 pkt 3 i ust. 2 pkt 3, a także ust. 3 pkt 3 i ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zmiany te obowiązują od 1 stycznia 2023 r.

Według art. 26hb ust. 7 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.:

Odliczenia wydatków, o których mowa w:

1)ust. 1 pkt 1 – dokonuje się w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym poniesiono te wydatki;

2)ust. 1 pkt 2 – dokonuje się w zeznaniu składanym po otrzymaniu zaświadczenia, o którym mowa w ust. 2 pkt 2.

Jak natomiast wynika z art. 26hb ust. 7 tejże ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.):

Odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 2 - dokonuje się w zeznaniu składanym po otrzymaniu zaświadczenia, o którym mowa w ust. 2 pkt 2.

W myśl art. 26hb ust. 9 w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej:

1)zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;

2)zostały uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej;

3)wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zostały wykonane niezgodnie z pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków;

4)zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

W przypadku wydatków poniesionych do 31 grudnia 2022 r. na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane podatnik musi spełniać następujące wymogi:

  • być właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków w momencie ponoszenia wydatku,
  • posiadać sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie tych prac, w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków,
  • posiadać sporządzone na piśmie zalecenia konserwatorskie, w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków,
  • posiadać fakturę wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Od 1 stycznia 2023 r. w przypadku wydatków na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane podatnik musi:

  • być właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków w momencie ponoszenia wydatku,
  • posiadać sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie tych prac,
  • po poniesieniu wydatku, uzyskać zaświadczenia wojewódzkiego konserwatora zabytków o wykonaniu odpowiednich prac, a odliczenie będzie możliwe w zeznaniu składanym po jego otrzymaniu,
  • posiadać fakturę wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Podatnik nie może skorzystać z ulgi, jeżeli:

·dokonał już odliczenia w ramach ulgi tych samych wydatków w innym zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniósł wydatek na zabytek,

·odliczył poniesione wydatki w ramach innej ulgi,

·wydatki zostały mu w jakikolwiek sposób zwrócone,

·wydatki wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich.

Należy wskazać, że rejestr zabytków jest podstawową, a jednocześnie najstarszą formą ochrony zabytków. Został utworzony na podstawie rozporządzenia Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego z dnia 17 lipca 1928 r. o prowadzeniu rejestru zabytków (Dz.U. z 1928 r. Nr 76 poz. 675).

Rejestr ten prowadzony jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (dalej jako: u.o.z.o.z.) oraz rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 26 maja 2011 r. w sprawie prowadzenia rejestru zabytków, krajowej, wojewódzkiej i gminnej ewidencji zabytków oraz krajowego wykazu zabytków skradzionych lub wywiezionych za granicę niezgodnie z prawem  (Dz. U. z 2011 r. Nr 113 poz. 661 ze zm.).

Do rejestru zabytków wpisywane są obiekty odpowiadające definicji legalnej zabytku, o której mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 840), a mianowicie użyte w ustawie określenie oznacza:

Zabytek - nieruchomość lub rzecz ruchomą, ich części lub zespoły, będące dziełem człowieka lub związane z jego działalnością i stanowiące świadectwo minionej epoki bądź zdarzenia, których zachowanie leży w interesie społecznym ze względu na posiadaną wartość historyczną, artystyczną lub naukową.

W przeciwieństwie do wcześniejszych regulacji prawa ochrony zabytków wpis do rejestru zabytków nie jest orzeczeniem o „uznaniu za zabytek”. Zgodnie z obowiązującymi przepisami zabytkami są wszystkie obiekty mające określone cechy wskazane w definicji zabytku, niezależnie od tego, czy zostały ujęte w rejestrze zabytków czy w ewidencji (gminnej bądź wojewódzkiej).

Zgodnie z art. 7 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami:

Formami ochrony zabytków są:

1)wpis do rejestru zabytków;

1a) wpis na Listę Skarbów Dziedzictwa;

2)uznanie za pomnik historii;

3)utworzenie parku kulturowego;

4)ustalenia ochrony w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego albo w decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, decyzji o warunkach zabudowy, decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej lub decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego.

Według art. 8 ww. ustawy

1.Rejestr zabytków, zwany dalej "rejestrem", dla zabytków znajdujących się na terenie województwa prowadzi wojewódzki konserwator zabytków.

2.Rejestr prowadzi się w formie odrębnych ksiąg dla zabytków:

1)nieruchomych;

2)ruchomych;

3)archeologicznych.

3.Rejestr zawiera dane osobowe obejmujące imię, nazwisko i adres zamieszkania lub nazwę i adres siedziby właściciela lub posiadacza zabytku lub użytkownika wieczystego gruntu, na którym znajduje się zabytek nieruchomy.

Zgodnie z art. 9 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami:

1.Do rejestru wpisuje się zabytek nieruchomy na podstawie decyzji wydanej przez wojewódzkiego konserwatora zabytków z urzędu bądź na wniosek właściciela zabytku nieruchomego lub użytkownika wieczystego gruntu, na którym znajduje się zabytek nieruchomy

2.W trybie określonym w ust. 1, do rejestru może być również wpisane otoczenie zabytku wpisanego do rejestru, a także nazwa geograficzna, historyczna lub tradycyjna tego zabytku.

3.Wpis do rejestru historycznego układu urbanistycznego, ruralistycznego lub historycznego zespołu budowlanego nie wyłącza możliwości wydania decyzji o wpisie do rejestru wchodzących w skład tych układów lub zespołu zabytków nieruchomych.

3a. Informację o wszczęciu postępowania w sprawie wpisania zabytku nieruchomego do rejestru oraz o ostatecznym zakończeniu tego postępowania wojewódzki konserwator zabytków przekazuje niezwłocznie właściwemu staroście.

3b. Informację o wszczęciu postępowania w sprawie wpisania zabytku nieruchomego do rejestru do czasu ostatecznego zakończenia tego postępowania podaje się do publicznej wiadomości na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej starostwa powiatowego, na obszarze którego znajduje się zabytek, a ponadto w siedzibie właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków lub w sposób zwyczajowo przyjęty w miejscowości, w której znajduje się zabytek.

3c. Przepis ust. 3b nie narusza przepisu art. 61 § 4 Kodeksu postępowania administracyjnego oraz art. 94 niniejszej ustawy.

4. Wpisanie zabytku nieruchomego do rejestru ujawnia się w księdze wieczystej danej nieruchomości na wniosek wojewódzkiego konserwatora zabytków, na podstawie decyzji o wpisie do rejestru tego zabytku.

Zgodnie z art. 21 ww. ustawy:

Ewidencja zabytków jest podstawą do sporządzania programów opieki nad zabytkami przez województwa, powiaty i gminy.

W myśl art. 22 ust. 5 ww. ustawy:

W gminnej ewidencji zabytków powinny być ujęte:

1) zabytki nieruchome wpisane do rejestru;

2) inne zabytki nieruchome znajdujące się w wojewódzkiej ewidencji zabytków;

3) inne zabytki nieruchome wyznaczone przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) w porozumieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków.

Należy podkreślić, że przepis art. 26hb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 poz. 1128 ze zm.) został zmieniony przez art. 1 pkt 12 ustawy zmieniającej z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1265; „ustawa zmieniająca”)  i obowiązuje od 1 stycznia 2023 r. Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw zmieniła niektóre rozwiązania dotyczące ulgi na zbytki. W wyniku wprowadzonych zmian została wyłączona możliwość odliczenia wydatków na nabycie zabytku nieruchomego.

Ponadto, zakresem ulgi zostały objęte wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie oraz roboty budowlane wyłącznie przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków. Dodatkowo, odliczenie wydatków będzie możliwe w zeznaniu podatkowym dopiero po otrzymaniu zaświadczenia wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzającego wykonanie prac zgodnie z pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Jednocześnie z art. 20 ustawy zmieniającej wynika, że:

Do wydatków, o których mowa w art. 26hb ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, oraz art. 11 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 5, w brzmieniu dotychczasowym, poniesionych do dnia 31 grudnia 2022 r. stosuje się przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 5 w brzmieniu dotychczasowym.

Ustawa zmieniająca nie wprowadza praw nabytych do wydatków poniesionych po 1 stycznia 2023 r. Na mocy przepisu przejściowego (art. 20 ustawy nowelizującej, tzn. cytowanej wyżej ustawy z 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw), wydatki poniesione do 31 grudnia 2022 r. będą odliczane w ramach ulgi na zabytki na dotychczasowych zasadach. Nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zagwarantowała bowiem zachowanie praw nabytych w odniesieniu do wydatków ponoszonych przez Podatników do 31 grudnia 2022 r. Oznacza to, że - w ramach praw nabytych - odliczeniu (nadal) podlegają wydatki, jakie podatnik, będący właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków, poniósł w 2022 r. na nabycie takiej nieruchomości lub udziału w niej pod warunkiem, że na nabytą nieruchomość poniósł również wydatek o charakterze remontowo‑konserwatorskim. Na mocy przepisu przejściowego tylko wydatki poniesione do 31 grudnia 2022 r. będą odliczane w ramach ulgi na zabytki na dotychczasowych zasadach.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że będzie Zainteresowanym przysługuje odliczenie wydatków w ramach ulgi na zabytki w zeznaniu podatkowym za 2022 r., poniesionych na zakup w 2022 r. udziału w lokalu mieszkalnym wraz z udziałem w nieruchomości wspólnej, znajdującym się w budynku wpisanym do G.E.Z., zlokalizowanym na obszarze miasta w granicach średniowiecznego układu urbanistycznego wpisanego do rejestru zabytków, w związku z poniesieniem w 2022 r. wydatków na przeprowadzenie w przedmiotowym lokalu robót budowlanych polegających na przebudowie wraz z pracami remontowymi na podstawie otrzymanego pozwolenia oraz zaleceń konserwatorskich. Odliczenie od podstawy obliczenia podatku w ramach ulgi na zabytki w zeznaniu podatkowym za 2022 r. przysługuje do wysokości iloczynu kwoty 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej zabytku nieruchomego, nabytego w 2022 r., stosownie do art. 26hb ust. 1 pkt 3 w związku z ust. 2 pkt 3 i ust. 3 pkt 3, ust. 5, ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Odliczenie kwoty wydatków na zakup nie może przekroczyć kwoty 500 000 zł. Stosownie do art. 26hb ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatki kwalifikujące się do odliczenia w ramach ulgi na zabytki, o których mowa powyżej, można uwzględnić w rozliczeniu podatkowym w dowolnej proporcji (również tylko przez jednego małżonka), z uwagi na ich poniesienie w ramach wspólności majątkowej małżeńskiej.

Zainteresowanym nie będzie natomiast przysługiwać ulga na zabytki w części dotyczącej odliczenia wydatków poniesionych w 2023 r. na przeprowadzenie w lokalu robót budowlanych polegających na przebudowie wraz z pracami remontowymi, znajdującym się w budynku wpisanym do G. E. Z. na podstawie uchwały R. M., gdyż po zmianie przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2023 r., odliczenie może dotyczyć wydatków poniesionych na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków, w sytuacji posiadania sporządzonego na piśmie pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych przy tym zabytku oraz gdy po poniesieniu tego wydatku zostanie uzyskane zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie odpowiednio tych prac lub robót.

W świetle art. 26hb ust. 12 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c)-e) ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, zabytkiem nieruchomym uprawniającym do odliczeń w ramach ulgi na zabytki nie jest układ urbanistyczny, ruralistyczny i zespół budowlany, które to zostały wymienione w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. d) ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Stąd samo położenie budynku, w którym znajduje się nabyty lokal mieszkalny wraz z udziałem w nieruchomości wspólnej, na obszarze miasta w granicach średniowiecznego układu urbanistycznego wpisanego do rejestru zabytków, nie uprawnia do stosowania ulgi na zabytki w przypadku ponoszenia wydatków w 2023 r. na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w nabytym lokalu mieszkalnym, gdyż niezbędnym warunkiem jest prowadzenie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tutejszy Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Państwa chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Pan .... (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …., ul. ………, ………... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00