Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 9 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.804.2022.1.HD

Skutki podatkowe odpłatnego zbycia nieruchomości.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 grudnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pan rolnikiem ryczałtowym prowadzącym gospodarstwo rolne. Korzysta Pan w tym zakresie ze zwolnienia z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Nie jest Pan również zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Jest Pan właścicielem nieruchomości rolnej składającej się m.in. z działki ewidencyjnej 101/1 o powierzchni 0,2782 ha wchodzącej w skład nieruchomości zapisanej w księdze wieczystej prowadzonej przez Sąd Rejonowy.

Przedmiotową nieruchomość nabył Pan od osób fizycznych na podstawie umowy sprzedaży z 27 października 1995 r., jako działkę o numerze 102/1 o powierzchni 1,3200 ha oznaczoną jako grunty rolne, oświadczając, że wejdzie ona w skład prowadzonego przez Pana gospodarstwa rolnego. Następnie, w 2005 r. działka o numerze 102/1 została podzielona na 5 mniejszych działek, w wyniku czego powstała przedmiotowa nieruchomość o numerze 101/1.

Nieruchomość nie jest obciążona żadnymi ograniczonymi prawami rzeczowymi, długami ani innymi prawami osób trzecich oraz nie został co do niej złożony żaden wniosek w postępowaniu wieczystoksięgowym.

Dla terenu, na którym znajduje się przedmiotowa nieruchomość, obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z którym przeznaczeniem podstawowym nieruchomości jest zabudowa zagrodowa, a przeznaczeniem dopuszczalnym są usługi nieuciążliwe (...).

Nieruchomość o numerze 101/1 stanowi łąki trwałe i oznaczona jest symbolami „ŁIII” (0,1356 ha) oraz „ŁIV” (0,1426 ha). Wykorzystywał Pan tę nieruchomość do prowadzenia gospodarstwa rolnego.

Działka o nr 101/1 jest zabudową zagrodową. W miejscowości A. miała miejsce przebudowana sieci elektroenergetycznej. Za przebudowę odpowiada X S.A. (dalej: „Przedsiębiorstwo Energetyczne”). W ramach inwestycji dokonany został demontaż linii napowietrznej na linię kablową. W związku z powyższym, Pan jako właściciel działki 101/1 otrzymał od podwykonawcy Przedsiębiorstwa Energetycznego pismo wzywające do podjęcia w ciągu 14 dni decyzji o udostępnieniu działki Przedsiębiorstwu Energetycznemu w celu realizacji inwestycji i informujące, że ww. przebudowa sieci energetycznej jest inwestycją celu publicznego, a zatem w przypadku braku odpowiedzi w wyznaczonym czasie lub braku otrzymania zgody od właściciela działki, inwestor może zgłosić ten fakt do starosty z wnioskiem o ograniczenie sposobu korzystania z nieruchomości w trybie art. 124 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, a starosta może zezwolić na prowadzenie prac budowlanych mimo wcześniejszego braku zgody lub braku odpowiedzi w wyznaczonym terminie.

W związku z powyższym, 2 kwietnia 2020 r. złożył Pan oświadczenia woli o udostępnieniu nieruchomości w związku z demontażem urządzeń elektroenergetycznych Przedsiębiorstwu Energetycznemu, w którym nieodpłatnie udostępnił przedmiotową nieruchomość na rzecz Przedsiębiorstwa Energetycznego w celu demontażu urządzeń elektroenergetycznych w postaci linii napowietrznej średniego napięcia o długości ok. (...) m i stanowiska słupowego średniego napięcia nr 1. Na podstawie niniejszego oświadczenia Przedsiębiorstwo Energetyczne umocowane było do składania oświadczenia o dysponowaniu nieruchomością na cele budowlane. Przedsiębiorstwo Energetyczne zobowiązało się natomiast do uporządkowania terenu nieruchomości niezwłocznie po realizacji ww. prac.

Działka o nr 101/1 została objęta przez Y Sp. z o.o. Programem (...). W związku z tym złożył Pan oświadczenie, że jako właściciel działki 101/1 wyraża zgodę na nieodpłatne przewieszenie telekomunikacyjnej linii kablowej oraz wykonanie prac polegających na przewieszeniu ww. linii kablowej i późniejszym wykonywaniu niezbędnych przeglądów, konserwacji oraz napraw linii. Y Sp. z o.o. zobowiązała się natomiast do doprowadzenia terenu do stanu pierwotnego na swój koszt.

Oprócz tego, do działki o nr 101/1 nie doprowadzono przyłącza prądu, gazu, wody ani kanalizacji.

W stosunku do przedmiotowej nieruchomości płaci Pan podatek rolny (od gruntów), zgodnie z ustawą z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym oraz podatek od nieruchomości (od budynków), zgodnie z ustawą z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych.

Planuje Pan sprzedać przedmiotową nieruchomość na rzecz osób fizycznych. Nie podejmował Pan żadnych działań marketingowych celem sprzedaży nieruchomości. Nie powierzył również kwestii sprzedaży nieruchomości profesjonalnym podmiotom zajmującym się obrotem nieruchomościami i obsługą rynku nieruchomości.

Otrzymał Pan propozycję sprzedaży nieruchomości bezpośrednio od nabywcy. Po analizie oferty, ostatecznie zdecydował się Pan skorzystać z oferty zakupu.

Otrzymane pieniądze planuje Pan przeznaczyć na własne cele prywatne oraz rozwój prowadzonej działalności rolniczej. Nie wyklucza Pan zakupu innych nieruchomości, ale ten zakup będzie związany z działalnością rolniczą. Nie przewiduje Pan zakupu nieruchomości w celach związanych z ich późniejszą sprzedażą.

W okresach poprzedzających planowaną sprzedaż nieruchomości zawarł Pan ponadto następujące umowy sprzedaży innych posiadanych nieruchomości:

umowę z dnia 1 października 2003 r. dotyczącą sprzedaży położonej w A. nieruchomości rolnej na rzecz Gminy B. – z inicjatywą zakupu wyszła B. z uwagi na umożliwienie dojazdu dla sąsiednich nieruchomości do drogi publicznej,

umowę z dnia 26 stycznia 2010 r. dotyczącą sprzedaży położonej w A. nieruchomości rolnej na rzecz Gminy B. – z inicjatywą zakupu wyszła Gmina B. w celu poszerzenia pasa drogi publicznej,

umowę z dnia 21 września 2011 r. dotyczącą sprzedaży położonej w C. nieruchomości rolnej na rzecz spółki kapitałowej,

umowę z dnia 9 grudnia 2011 r. dotyczącą sprzedaży położonej w C. nieruchomości rolnej na rzecz spółki kapitałowej.

Nie jest wykluczone, że w późniejszym terminie dokona Pan dostawy nieruchomości rolnych, jeżeli otrzyma w tym zakresie atrakcyjną ofertę. Przedmiotem potencjalnej sprzedaży może być nieruchomość po wydzieleniu jej z nieruchomości tworzącej gospodarstwo rolne, analogicznie jak w przypadku opisanej powyżej transakcji.

Pytanie

Czy w związku z odpłatnym zbyciem nieruchomości powstanie u Pana przychód opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, sprzedaż nieruchomości opisanej we wniosku nie będzie opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych, albowiem od nabycia przedmiotowej nieruchomości minął już okres, z którym ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wiąże powstanie źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 tej ustawy opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d)innych rzeczy,

jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

W świetle wyżej cytowanego przepisu odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie – nie jest źródłem przychodu, a zatem nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, w tym miejscu należy przeanalizować, czy w sprawie objętej niniejszym wnioskiem upłynął 5 letni termin, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ww. ustawy.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wskazują, nie definiują pojęcia „nabycie”, czyli momentu, od którego należy liczyć 5 letni termin, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a tej ustawy.

Z powyższego wglądu pojęcie to należy rozumieć szeroko, co oznacza, że z nabyciem nieruchomości lub praw majątkowych wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mamy do czynienia z chwilą uzyskania prawa własności do nieruchomości (lub tych praw), bez względu na charakter czynności prawnej, na podstawie, której doszło do przysporzenia majątkowego w postaci własności rzeczy lub praw.

Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Odrębnym źródłem przychodów jest – wskazana w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ww. ustawy – działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Działalność jest zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych.

Za takim rozumieniem pojęcia „zorganizowany” przemawia również definicja słownikowa –  „organizować” to przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie bądź w znaczeniu drugim nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek (Nowy Słownik Poprawnej Polszczyzny, Wydawnictwo Naukowe PWN pod redakcja Andrzeja Markowskiego, Warszawa 2000).

Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez wglądu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany.

Przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, nie powiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Z powyższej definicji wynika więc wyraźnie, że dopiero łączne spełnienie wszystkich wymienionych enumeratywnie przesłanek determinuje możliwość kwalifikacji uzyskanego przez podatnika przychodu do źródła wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej.

Przedmiotowa regulacja wywołuje w praktyce liczne wątpliwości interpretacyjne, co powoduje, że w celu dokonania prawidłowej wykładni przepisu art. 5a pkt 6 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 3 i pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warto odnieść się do dotychczasowego dorobku orzeczniczego sądów administracyjnych w tym zakresie (zob. np. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 14 grudnia 2016 r. sygn. akt II FSK 3436/14, wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 9 marca 2016 r. sygn. akt II FSK 1423/14, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z 27 października 2016 r. sygn. akt I SA/OI 433/16).

Zgodnie z orzecznictwem sądowym, o zarobkowym charakterze działalności gospodarczej nie decyduje faktyczne osiągnięcie zysku, lecz zamiar jego osiągnięcia. Z drugiej strony, sam zamiar podatnika osiągnięcia zysku w związku z przeprowadzanymi przez niego transakcjami (czynnościami), nie przesądza w sposób wyłączny o przypisaniu uzyskanego z tych operacji przychodu do źródła wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bez jednoczesnego spełnienia pozostałych przestanek z art. 5a pkt 6 tej ustawy.

Wola uzyskania zysku w przytoczonym wyżej rozumieniu stanowić bowiem może również imperatyw, którym kierować się będzie podatnik zamierzający osiągnąć przychód zaliczany do innych źródeł niż pozarolnicza działalność gospodarcza, w tym np. z odpłatnego zbycia składników majątkowych w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W orzecznictwie podkreśla się też m.in., że brak jest podstaw kwalifikowania do pozarolniczej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podejmowanych przez podatników czynności mieszczących się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, tzn. mających na celu prawidłowe gospodarowanie tym majątkiem oraz zaspokajanie potrzeb rodziny. Działań z zachowaniem – normalnych w takich przypadkach – reguł gospodarności nie należy z gruntu utożsamiać z działalnością gospodarczą.

Biorąc pod uwagę rozliczne formy aktywności podatników, jakie występują w obrocie prawnym, proste zestawienie unormowań zawartych w art. 10 ust. 1 pkt 3 oraz pkt 8, z regulacją art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie pozwala na skonkretyzowanie uniwersalnego wzorca zachowań podatnika, umożliwiającego jednoznaczne oddzielenie tych z nich, które rozpoznawać należy jako sprzedaż związana z wykonywaniem pozarolniczej działalności gospodarczej (pkt 3), od odpłatnego zbycia nieruchomości stanowiących majątek prywatny (pkt 8). Zatem w każdym przypadku o właściwej kwalifikacji przychodu zadecydować musi całokształt ustaleń faktycznych, w tym dotyczących zjawisk poprzedzających i towarzyszących zbyciu składników majątkowych (w tym nieruchomości).

Za ww. orzeczeniami sądów administracyjnych należy ponadto wskazać, że o kwalifikacji uzyskanych przez podatnika przychodów ze sprzedaży nieruchomości do źródła wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie mogą w sposób zasadniczy i wyłączny decydować takie tylko okoliczności, jak: ilość transakcji sprzedaży, uzyskanie zysku (rozumianego jako nadwyżka między kosztami zakupu, a przychodem ze sprzedaży) oraz poszukiwanie nabywców przez składanie ofert sprzedaży.

Wszystkie te formy aktywności mogą bowiem mieścić się w zwykłych czynnościach związanych z właściwym zarządem własnym majątkiem. Nie przekraczają granic takiego zarządu czynności stanowiące naturalną konsekwencję prawidłowego gospodarowania własnym mieniem. W judykaturze zauważa się także (np. wyrok Naczelnego Sąd Administracyjnego z 30 stycznia 2014 r. sygn. akt II FSK 867/12), że błędne jest automatyczne wiązanie z działalnością gospodarczą takich działań podatnika, jak zlecenie sprzedaży rzeczy profesjonalnej agencji, czy też poszukiwanie przezeń nabywców za pomocą Internetu.

Każda transakcja związana ze sprzedażą nieruchomości czy innego prawa majątkowego na nieruchomości powinna by rozpatrywana indywidualnie, z uwzględnieniem całokształtu okoliczności z nią związanych. Znaczenie dla oceny skutków podatkowych zdarzenia mają okoliczności życiowe, w jakich znajdował się podatnik dokonujący transakcji, a które miały wpływ na jego decyzje. O ile zatem, w związku z nieruchomością, nie były podejmowane przez podatnika czynności charakterystyczne dla profesjonalnej działalności gospodarczej, np. dla działalności deweloperskiej, z pojęciem działalności gospodarczej nie powinny być identyfikowane jedynie transakcje odpłatnego bycia nieruchomości, w związku z zaniechaniem realizacji celu, dla którego została ona uprzednio nabyta (np. gdy zakupiona nieruchomość staje się zbędna lub niewłaściwa dla realizacji pierwotnie założonych zamiarów, czy z uwagi na zmianę zewnętrznych warunków ekonomicznych lub konieczność zapewnienia odpowiednich potrzeb bytowych rodziny).

W Pana ocenie, brak jest podstaw do uznania, iż dokonana przez Pana sprzedaż będzie następowała w „wykonaniu działalności gospodarczej”. Nie jest Pan bowiem profesjonalnym handlowcem, lecz będzie dokonywał zwykłego zarządu majątkiem służącym nieopodatkowanej podatkiem dochodowym działalności rolniczej i jak wskazano w opisie zdarzenia – sprzeda nieruchomość o charakterze rolnym.

Pana aktywność w zakresie obrotu nieruchomościami o charakterze rolniczym nie jest działalnością o charakterze profesjonalnym. Z opisu zdarzenia przyszłego wynika jednoznacznie, że nie dokonuje Pan systematycznie dostaw nieruchomości, a te które może potencjalnie realizować mają charakter incydentalny i związane są z zarządem majątkiem prywatnym.

Pana działania nie mają charakteru zorganizowanego. Jak wskazano we wniosku, nie podejmował Pan żadnych działań charakterystycznych dla profesjonalnego obrotu gospodarczego w zakresie marketingu, reklamy, poszukiwania nabywców czy pośrednictwa. W Pana ocenie o zorganizowanym charakterze działalności nie może świadczyć również okoliczność wydzielenia nieruchomości, która ma być sprzedana.

W zakresie zarządzania majątkiem prywatnym mieści się też aktywność polegającą na podziale działek o charakterze rolnym na działki budowlane. Zarządzenie majątkiem prywatnym nie wyklucza bowiem podejmowania takich kroków, aby w razie zbywania majątku uzyskać jak najlepszą cenę.

Sprzedaż przedmiotowej działki należy zatem uznać za czynność incydentalną, związaną ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. Nadto, środki finansowe uzyskane z tytułu transakcji mają zostać przeznaczone na cele własne oraz prowadzonego przez Pana gospodarstwa rolnego.

Reasumując stwierdzić należy, że w sprawie objętej niniejszym wnioskiem nie powstanie u Pana przychód w związku ze sprzedażą nieruchomości opisaną w stanie faktycznym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.

Zgodnie z tym przepisem:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy:

Źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d)innych rzeczy,

jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c- przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Jeżeli zatem odpłatne zbycie nieruchomości i ww. praw majątkowych następuje przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie i nie zostaje dokonane w wykonywaniu działalności gospodarczej stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odrębnym źródłem przychodów jest, wskazana w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zatem pojęcie działalności gospodarczej charakteryzuje się między innymi prowadzeniem tej działalności w celach zarobkowych, na własny rachunek, jej zorganizowaniem i ciągłością – zawodowym charakterem, uczestnictwem w obrocie gospodarczym. Ponadto przy ocenie zakresu pojęcia działalności gospodarczej nie można abstrahować od zamiaru podmiotu podejmującego poszczególne czynności.

Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, iż działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie bowiem działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych.

Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.

Przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, niepowiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Z wniosku wynika, że planuje Pan sprzedać na rzecz osób fizycznych część nieruchomości rolnej – działkę o nr 101/1, którą nabył Pan 27 października 1995 r. Nieruchomość ta stanowi łąki trwałe (oznaczona jest symbolami „ŁIII" (0,1356 ha) oraz „ŁIV" (0,1426 ha)). Działka jest zabudową zagrodową. Wykorzystywał Pan tę nieruchomość do prowadzenia gospodarstwa rolnego. Do działki tej nie doprowadzono przyłącza prądu, gazu, wody ani kanalizacji. Nie podejmował Pan żadnych działań marketingowych celem sprzedaży nieruchomości. Nie powierzył Pan również kwestii sprzedaży nieruchomości profesjonalnym podmiotom zajmującym się obrotem nieruchomościami i obsługą rynku nieruchomości. Otrzymał Pan propozycję sprzedaży nieruchomości bezpośrednio od nabywcy. Uzyskane środki z odpłatnego zbycia działki planuje Pan przeznaczyć na własne cele prywatne oraz rozwój prowadzonej działalności rolniczej. Nie wyklucza Pan zakupu innych nieruchomości, ale ten zakup będzie związany z działalnością rolniczą. Nie przewiduje Pan zakupu nieruchomości w celach związanych z ich późniejszą sprzedażą. Z opisu zdarzenia nie wynika również, że dokonuje Pan systematycznie zbycia nieruchomości. Natomiast te, które Pan realizował, mają charakter incydentalny i związane są z zarządem majątkiem prywatnym.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że podejmowane przez Pana czynności uznać należy za typowe dla tych zmierzających do zbycia majątku prywatnego. Zatem, biorąc pod uwagę całokształt przedstawionych okoliczności, brak jest podstaw, aby podejmowane przez Pana działania kwalifikować jako prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej. Tym samym przychód uzyskany z planowanego odpłatnego zbycia nieruchomości nie będzie pochodził ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Skutki podatkowe tej transakcji należy ustalić w oparciu o art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże związku z tym, że planowane odpłatne zbycie nieruchomości zostanie dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie – nie będzie stanowić dla Pana źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec tego zgodzić należy się z Pana stanowiskiem, że sprzedaż tej nieruchomości nie będzie opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Odniesienie się do podanych przez Państwa rozstrzygnięć

Podane przez Pana wyroki sądów administracyjnych dotyczą indywidualnych spraw odrębnych podmiotów. Niemniej jednak, w toku rozważań nad sposobem rozstrzygnięcia Pana wniosku, miałem na względzie także prezentowane w nich stanowiska i argumenty.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00