Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 9 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.589.2022.2.NF

Obowiązek opodatkowania i odprowadzenia podatku VAT w związku ze sprzedażą w drodze licytacji nieruchomości.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku opodatkowania i odprowadzenia podatku VAT (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 1) – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 grudnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 5 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

·obowiązku opodatkowania i odprowadzenia podatku VAT (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 1),

·uznania, że budynek wykorzystywany przez dłużnika jest budownictwem objętym społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 2),

·zastosowania odrębnej stawki podatku VAT dla dostawy budynków znajdujących się na działce nr 1 i działki nr 2 (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 3),

·sposobu ustalenia ceny wywołania (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 4).

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 stycznia 2023 r. (wpływ 30 stycznia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym (…) w toku egzekucji sądowej zamierza dokonać odpłatnej dostawy nieruchomości dla której Sąd Rejonowy (…) prowadzi Księgę Wieczystą (…).

Nieruchomość to grunt zabudowany o powierzchni łącznej 0,05 ha składający się z działek geodezyjnych nr 1 oraz nr 2 obręb ewidencyjny (…). Nieruchomość położona jest w (…).

Działka o numerze 2 sklasyfikowana jest w ewidencji gruntów i budynków jako DR – drogi i stanowi powierzchnię 0,0050 ha, umożliwia ona dostęp działce nr 1 do drogi publicznej i jest wyłożona kostką brukową. Działka o numerze 1 stanowi grunt o pow. 0,0450 ha i w ewidencji gruntów i budynków sklasyfikowana jest jako tereny mieszkaniowe.

Na działce o numerze 1 posadowione są budynki, które zgodnie z kartoteką budynków stanowią: budynek mieszkalny o pow. 111 m2 (rok budowy 1936), dwukondygnacyjny budynek niemieszkalny o pow. 38 m2 (rok budowy 1936), jednokondygnacyjny budynek niemieszkalny o pow. 24 m2 (rok budowy 1936) jednokondygnacyjny. Wnioskodawca wskazuje, że faktycznie wszystkie budynki dłużna spółka wykorzystywała na prowadzenie działalności gospodarczej. Nieruchomość jest położona na terenie objętym ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przyjętego (…).

W sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „(…)” na terenie oznaczonym symbolem C20MW/U – teren zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej i usługowej. Właścicielem nieruchomości jest dłużnik (…). Zgodnie w wpisem w KRS przeważającą działalność spółki stanowi (…). Dłużna spółka została wpisana do rejestru podatników VAT 13 lutego 2009 r., zaś wykreślona 26 lutego 2021 r. na podstawie art. 96 ust. 9 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Ze stanu faktycznego nieruchomości ustalonego podczas oględzin 15 grudnia 2021 r. wynika, że w budynkach posadowionych na przedmiotowej nieruchomości spółka prowadziła działalność gospodarczą. Na wskazanej nieruchomości znajduje się też adres rejestrowy spółki zgodnie z KRS. Nieruchomość została nabyta przez dłużnika na podstawie aktu notarialnego 24 czerwca 2015 r. za cenę 615.000,00 (sześćset piętnaście tysięcy złotych) brutto, z czego kwota 115.000,00 zł (sto piętnaście tysięcy złotych) stanowiła wartość podatku VAT (23%). Komornik nie posiada wiedzy czy dłużnik obniżył kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem nieruchomości, ponadto komornik nie posiada wiedzy kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie nieruchomości oraz czy dłużnik ponosił wydatki na ulepszenie nieruchomości, a także czy odnośnie tych wydatków przysługiwało mu prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Komornik zwrócił się do dłużnej spółki z pisemnym wysłuchaniem o treści: „Na podstawie art. 761 Kpc, zwracam się z żądaniem udzielenia informacji, czy odnoście odpłatnego zbycia nieruchomości należących do dłużnika (…) zachodzą okoliczności przesądzające o zwolnieniu czynności ich odpłatnego zbycia od podatku VAT, w szczególności:

·kiedy nastąpiło nabycie nieruchomości i czy w tym czasie spółce przysługiwało prawo obniżenia należnego podatku vat o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem nieruchomości

·czy i kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie nieruchomości

·czy dłużna spółka ponosiła wydatki na ulepszenie przedmiotowych nieruchomości, co do których to wydatków miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej obiektów na nieruchomości.

Odpowiedzi należy udzielić w terminie 7 dni, przy czym dłużnicy solidarni ze spółką – (…) – jedynie o ile takie informacje posiadają”.

Ponadto, Wnioskodawca pouczył dłużnika: „Zgodnie z art. 43 ust. 21 Ustawy o VAT Jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione”.

Odpowiedzi nie udzielono, spółka nie podejmuje korespondencji, okoliczności związane z nabyciem przez spółkę nieruchomości, komornik ustalił w oparciu o akta Księgi wieczystej, z którymi się zapoznał w Sądzie Rejonowym (…). Rzeczoznawca majątkowy – biegły sądowy określił wartość nieruchomości w Operacie Szacunkowym z 16 grudnia 2021 r. przy czym wskazał, że wartość oznaczona nie uwzględnia podatków i innych opłat związanych z nabyciem, w szczególności podatku VAT.

Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

W odpowiedzi na pytania w wezwaniu do uzupełnienia wniosku:

1.Czy nabycie działek, nastąpiło w ramach czynności opodatkowanych podatkiem VAT?

2.Czy z tytułu nabycia ww. działek została wystawiona faktura z naliczonym podatkiem VAT? Jeżeli tak, to czy z tej faktury dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT?

3.Czy przedmiotowe działki były, są i będą do momentu sprzedaży wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, prosimy wskazać: jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT dłużnik wykonywał/wykonuje wraz z podaniem podstawy prawnej zwolnienia.

4.Czy droga wyłożona kostką brukową znajdująca się na działce nr 2 stanowi budynek lub budowlę w myśl art. 3 pkt 2 (budynek) lub art. 3 pkt 3 (budowla) ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.)? Jeśli nie, to proszę wskazać czym ona jest w myśl przepisów ustawy Prawo budowlane.

5.Czy droga wyłożona kostką brukową stanowi urządzenie budowlane, zdefiniowane w art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane? Jeśli tak, to proszę wskazać z którym obiektem budowlanym jest związana, zapewniając tym samym możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem.

Odpowiedzi na poniższe pytania nr 6-8 prosimy udzielić osobno dla każdego budynku (w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane) i każdej budowli (w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane) znajdujących się na działce nr 1 i nr 2.

6.Czy w odniesieniu do budynków/budowli doszło do pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy i czy od tego momentu do momentu sprzedaży budynków/budowli upłynął/upłynie okres co najmniej 2 lat?

7.Czy były/będą do momentu sprzedaży ponoszone wydatki na ulepszenie tych budynków/budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym? Jeżeli tak, to:

a)Kiedy?

b)Czy stanowiły one co najmniej 30% wartości początkowej danego budynku/budowli?

c)Czy w stosunku do tych wydatków przysługiwało dłużnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

d)Czy po dokonaniu tych ulepszeń budynki/budowle były oddane do użytkowania, w tym również na potrzeby własnej działalności oraz czy w momencie ich sprzedaży minął/minie okres dłuższy niż 2 lata licząc od momentu oddania ich do używania po dokonanym ulepszeniu?

8.Czy w stosunku do budynków/budowli przysługiwało dłużnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

9.Ponadto, jeżeli nie posiada Pan informacji, o których mowa w ww. pytaniach (które są niezbędne do oceny, czy w przedmiotowej sprawie będzie miało miejsce zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 9-10a ustawy), to proszę wskazać, czy prowadził Pan udokumentowane działania jako komornik sądowy, które nie doprowadziły – na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika – do uzyskania tych informacji, tj. informacji niezbędnych do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do planowanej dostawy towarów (działek) zwolnień od podatku, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 i pkt 9-10a ustawy?

Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi:

1. Tak.

2. Wnioskodawca nie posiada wiedzy.

3. Przedmiotowe działki były wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej, ale niezwolnionej z opodatkowania podatkiem VAT, obecnie nie są wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej, gdyż spółka nie prowadzi już działalności.

4. Droga wyłożona kostką brukową stanowi budowlę w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane.

5. Droga nie stanowi urządzenia budowlanego.

6. Wnioskodawca nie posiada informacji.

7. Wnioskodawca nie posiada informacji.

8. Wnioskodawca nie posiada informacji.

9. Tak.

Pytanie

Czy dostawa przedmiotowej nieruchomości w toku egzekucji sądowej spowoduje po stronie komornika obowiązek naliczenia, pobrania i odprowadzenia podatku VAT? (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 1)

Pana stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, będzie on płatnikiem podatku VAT w związku z dostawą przedmiotowej nieruchomości w toku egzekucji sądowej. Komornik powinien w przedmiotowym stanie faktycznym naliczyć, pobrać i odprowadzić należny podatek VAT. Nie ulega wątpliwości, że spółka była podatnikiem podatku VAT i w tym czasie nabyła przedmiotową nieruchomość w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa. Nieruchomość była użytkowana w związku z wykonywaniem działalności gospodarczej niebędącej działalnością zwolnioną od podatku VAT w myśl ustawy.

Ponadto, stosownie do art. 43 ust. 21 ustawy udokumentowane działania komornika nie doprowadziły do ustalenia okoliczności mogących przesądzać o zastosowaniu zwolnienia przedmiotowej dostawy od podatku VAT, na skutek nieudzielenia niezbędnych informacji przez dłużnika. W związku z tym nie ma podstaw do przyjęcia, że odpłatna dostawa nieruchomości będzie podlegać zwolnieniu z podatku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie obowiązku opodatkowania i odprowadzenia podatku VAT (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 1) – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na podstawie art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2022 r. poz. 479) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), zgodnie z którym:

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy o podatku od towarów i usług wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą mającą miejsce w ramach egzekucji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że sprzedaż nieruchomości w trybie egzekucji stanowi odpłatną dostawę towarów, co oznacza, że zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, objęta jest zakresem przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1)przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2)wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3)wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4)wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5)ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6)oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7)zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów, zarówno grunty, jak i budynki spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Nie każda jednak czynność, która stanowi dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Określona czynność jest opodatkowana podatkiem VAT, jeśli zostanie wykonana przez podatnika, a więc osobę prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wynika natomiast z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle powyższych przepisów stwierdzić należy, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Należy zaznaczyć, że sprzedaż składników majątku przedsiębiorstwa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza dokonać odpłatnej dostawy nieruchomości. Nieruchomość to grunt zabudowany składający się z działek geodezyjnych nr 1 oraz nr 2. Dziaka o numerze 2 sklasyfikowana jest w ewidencji gruntów i budynków jako DR – drogi i umożliwia ona dostęp działce nr 1 do drogi publicznej i jest wyłożona kostką brukową. Na działce o numerze 1 posadowione są budynki, które zgodnie z kartoteką budynków stanowią: budynek mieszkalny o pow. 111 m2, budynek niemieszkalny o pow. 38 m2, jednokondygnacyjny budynek niemieszkalny o pow. 24 m2. Wnioskodawca wskazuje, że faktycznie wszystkie budynki dłużna spółka wykorzystywała na prowadzenie działalności gospodarczej.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii obowiązku opodatkowania i odprowadzenia podatku VAT (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 1).

W pierwszej kolejności, mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w przypadku sprzedaży ww. nieruchomości Wnioskodawca jako komornik działający w imieniu dłużnika będzie dokonywał zbycia majątku przedsiębiorstwa spółki.

W konsekwencji, sprzedaż zajętej nieruchomości będzie dostawą dokonaną w ramach prowadzenia działalności gospodarczej w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, a dłużnika z tytułu tej transakcji należy uznać za podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Tym samym, przedmiotowa sprzedaż będzie stanowiła – wskazaną w art. 7 ust. 1 ustawy – odpłatną dostawę towarów, która zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przy czym, wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.

Jednocześnie należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku”, „budowli” czy „urządzenia budowlanego”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.).

W myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku – należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Na mocy art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budowli – należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Natomiast na mocy art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o urządzeniach budowlanych – należy przez to rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

Wskazać należy, że urządzenia budowlane stanowią urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, nie są to samodzielne budowle zdefiniowane w art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane, które uznaje się za towar na gruncie podatku od towarów i usług. Jednakże urządzenia te należy traktować jako elementy przynależne do budynku/budowli i opodatkować łącznie z tym budynkiem/budowlą, z którym są powiązane, a tym samym należy przypisać stawkę właściwą dla sprzedawanego obiektu budowlanego znajdującego się na tej samej działce, co urządzenie techniczne. Brak jest podstaw do stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla ww. urządzeń w oderwaniu od budynków/budowli, do których przynależą, gdyż w świetle obowiązujących przepisów nie mają one samodzielnego bytu.

Należy również mieć na uwadze art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady grunt będący przedmiotem sprzedaży jest opodatkowany podatkiem od towarów i usług, jak opodatkowane są budynki lub budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku, również sprzedaż gruntu lub zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu będą korzystały ze zwolnienia od podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Na podstawie art. 2 pkt 14 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu – rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W tym miejscu należy nadmienić, że w przypadku nieruchomości zabudowanych niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku: dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku: dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

·towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

·przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Analiza przepisów ustawy, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 43 ust. 21 ustawy:

Jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.

Wobec powyższego, dokonana w trybie egzekucji dostawa towarów, jest opodatkowana, jeżeli udokumentowane działania w celu potwierdzenia zwolnienia podjęte przez komornika lub organ egzekucyjny były z powodu dłużnika bezskuteczne.

W rozpatrywanej sprawie przedstawiony we wniosku opis sprawy nie pozwala stwierdzić, czy sprzedaż przez Wnioskodawcę zajętej nieruchomości będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, pkt 10 i pkt 10a ustawy, gdyż brak jest informacji niezbędnych do jednoznacznego dokonania takiej oceny na podstawie ww. przepisów. Wnioskodawca wskazał, że prowadził udokumentowane działania jako komornik sądowy, które nie doprowadziły – na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnej spółki – do uzyskania tych informacji.

W związku z powyższym w sprawie znajduje zastosowanie art. 43 ust. 21 ustawy, tj. przyjęcie, że warunki zastosowania zwolnień nie są spełnione, o ile podjęte przez Wnioskodawcę udokumentowane działania nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy budynku oraz urządzenia budowlanego zwolnienia od podatku.

Zaznaczyć należy, że kwestia oceny działań podjętych przez Wnioskodawcę nie jest przedmiotem interpretacji.

Tym samym, w analizowanym przypadku, licytacyjna sprzedaż zajętej nieruchomości, tj. działki nr 2 wraz z drogą (budowlą) oraz działki nr 1 wraz z posadowionym na niej budynkiem mieszkalnym oraz budynkami niemieszkalnymi będzie opodatkowana podatkiem VAT, stosownie do art. 43 ust. 21 ustawy.

Tym samym, Wnioskodawca będzie zobowiązany jako płatnik do naliczenia, pobrania i wpłacenia podatku VAT od tej transakcji do właściwego urzędu skarbowego

Podsumowując, dostawa przedmiotowej nieruchomości w toku egzekucji sądowej spowoduje po stronie komornika obowiązek naliczenia, pobrania i odprowadzenia podatku VAT.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego, Pan ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w kwestii obowiązku opodatkowania i odprowadzenia podatku VAT (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 1). W zakresie uznania, że budynek wykorzystywany przez dłużnika jest budownictwem objętym społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 2) zostało wydane 9 lutego 2023 r. postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania (…). Natomiast, w zakresie zastosowania odrębnej stawki podatku VAT dla dostawy budynków znajdujących się na działce nr 1 i działki nr 2 (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 3) oraz sposobu ustalenia ceny wywołania (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 4) zostało wydane 9 lutego 2023 r. postanowienie o umorzeniu postępowania (…).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00