Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 14 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.23.2023.3.JK

Skutki podatkowe uczestnictwa w programie motywacyjnym.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:

·nieprawidłowe – w części dotyczącej uznania, że przychód z tytułu uczestnictwa w Programie motywacyjnym powstanie dopiero w momencie sprzedaży akcji nabytych w ramach Programu (pytanie nr 1);

·prawidłowe – w pozostałym zakresie.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 stycznia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 9 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 2 marca 2023 r. (wpływ 2 marca 2023 r.) oraz pismem z dnia 8 marca 2023 r. (wpływ 8 marca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzeń przyszłych

Wnioskodawca jest osobą fizyczną posiadającą miejsce zamieszkania dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych na terytorium Polski.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi na rzecz (...) z siedzibą w Polsce (dalej: „Spółka”). W zamian za świadczenie usług, Wnioskodawca uzyskuje od Spółki przychody wymienione w art. 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1128 ze zm.; dalej: „Ustawa o PIT”).

Uchwałą Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia z dnia 20 kwietnia 2021 roku postanowiono o ustanowieniu programu motywacyjnego w Spółce (dalej: „Program Motywacyjny”).

Program Motywacyjny jest skierowany do Zarządu oraz Kluczowych Pracowników i Współpracowników Spółki, na zasadach określonych w uchwale oraz Regulaminie Programu Motywacyjnego (dalej: „Regulamin”) stanowiącym załącznik do uchwały Rady Nadzorczej z dnia 28 maja 2021 r.

Uchwałą z dnia 17 maja 2021 roku, na podstawie art. 393 pkt 5 oraz art. 453 § 2 i § 3 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1467 ze zm.), uwzględniając fakt podjęcia przez Walne Zgromadzenie uchwały w sprawie przyjęcia w Spółce Programu Motywacyjnego, Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Spółki podjęło decyzję o emisji łącznie nie więcej niż (...) warrantów subskrypcyjnych serii A (dalej: „Warranty”), oraz pozbawieniu dotychczasowych akcjonariuszy prawa poboru warrantów subskrypcyjnych imiennych serii w związku z uchwalonym Programem Motywacyjnym.

Następnie uchwałą z dnia 17 maja 2021 roku Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Spółki podjęło decyzję w sprawie warunkowego podwyższenia kapitału zakładowego w drodze emisji akcji zwykłych na okaziciela serii H, pozbawienia dotychczasowych akcjonariuszy prawa poboru akcji zwykłych na okaziciela serii H oraz w sprawie zmiany Statutu Spółki. Jak wynika z powołanej już uchwały oraz Regulaminu, celem Programu Motywacyjnego jest stworzenie w Spółce dodatkowych mechanizmów motywujących jej Kluczowych Pracowników i Współpracowników oraz Zarząd, do pracy i działań na rzecz Spółki oraz mechanizmów, które zapewnią silniejsze związanie ze Spółką, czego rezultatem będzie stabilny wzrost jej wartości, którego beneficjentem będą wszyscy jej akcjonariusze.

Zgodnie z treścią Regulaminu jako „Kluczowi Pracownicy i Współpracownicy” zostały zdefiniowane osoby należące do kadry menadżerskiej lub osoby o istotnym znaczeniu dla Spółki, zatrudnieni na podstawie umowy o pracę lub świadczący pracę, usługi na podstawie umowy cywilnoprawnej, którzy uczestniczą w podejmowaniu istotnych decyzji lub ich działalność przyczynia się do rozwoju Spółki, w tym w szczególności zwiększenia jej przychodów i zysków – dalej: „Osoby Uprawnione”.

Wnioskodawca również posiada status Osoby Uprawnionej. Program Motywacyjny realizowany jest w ramach trzech kolejnych okresów rozliczeniowych, tj. w pierwszym okresie rozliczeniowym trwającym od 1 stycznia do 31 grudnia 2021 r., drugim okresie rozliczeniowym trwającym od 1 stycznia do 31 grudnia 2022 r. i trzecim okresie rozliczeniowym trwającym od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r. a także w roku 2024, umożliwiającym rozliczenie programu oraz objęcie akcji.

Realizacja Programu Motywacyjnego polega na przyznaniu Osobom Uprawionym uprawnienia do nieodpłatnego objęcia Warrantów, a także wykonania praw wynikających z Warrantów (praw majątkowych) poprzez objęcie określonej w Regulaminie liczby akcji w kapitale zakładowym Spółki, po cenie określonej w Regulaminie (dalej: „Uprawnienie”).

Warunkiem uzyskania przez Osoby Uprawnione Uprawnienia do objęcia takiej liczby akcji, jaka zostanie wskazana na listach ustalonych w drodze uchwał Zarządu i Rady Nadzorczej jest łączne spełnienie:

§warunku operacyjnego dla danego okresu rozliczeniowego uzależnionego od aktywów netto Spółki ustalanych na podstawie sprawozdania finansowego Spółki za dany okres rozliczeniowy, oraz

§warunku lojalnościowego, rozumianego jako pozostawanie w czynnym stosunku prawnym ze Spółką, z wyłączeniem trwania okresu wypowiedzenia, oraz brakiem prowadzenia działalności konkurencyjnej wobec Spółki oraz jej spółek portfelowych, nieprzerwanie od dnia umieszczenia na liście uczestników do dnia objęcia akcji.

Realizacja Uprawnienia następuje w drodze emisji Warrantów i umożliwienia objęcia ich Osobom Uprawnionym.

Zgodnie z Regulaminem Warranty nie mogą być zbywane na rzecz osób trzecich, za wyjątkiem ich dziedziczenia lub zbycia na rzecz Spółki. Warranty tracą ważność z chwilą wykonania prawa do objęcia akcji Spółki albo bezskutecznego upływu terminu do objęcia tych akcji bądź w razie wygaśnięcia uprawnienia w sytuacjach przewidzianych w Regulaminie. Warranty nabyte nieodpłatnie przez Spółkę w sytuacjach określonych w Regulaminie lub niewykorzystane przez Osoby Uprawnione w sytuacjach określonych w Regulaminie mogą ponownie zostać zaoferowane Osobom Uprawionym lub nowym Osobom Uprawnionym.

Osoby Uprawnione, które nabyły Warranty w ramach Programu Motywacyjnego, będą mogły, pod warunkiem spełnienia kryteriów określonych w Regulaminie, uzyskać prawo do objęcia akcji Spółki w terminie do 60 dni od daty przyjęcia oferty nabycia Warrantów.

Warranty uprawniają do objęcia jednej akcji Spółki na warunkach preferencyjnych, tj. po cenie nominalnej.

Osoba Uprawniona potwierdza swój zamiar nabycia Warrantów w drodze przesłanego do Spółki podpisanego oświadczenia o przyjęciu oferty nabycia warrantów subskrypcyjnych stanowiącego załącznik do Regulaminu.

Z pisma stanowiącego uzupełnienie wniosku wynika, że:

Głównym zakresem prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy według Polskiej Klasyfikacji Działalności jest 70.22.3, tj. Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Na rzecz spółki, o której mowa we wniosku wykonywane są następujące czynności:

a)szeroko pojęta analiza projektów kwalifikujących się do inwestycji przez Spółkę jako X,

b)poszukiwanie, analiza, prezentacja informacji z wszelkich dostępnych źródeł mających na celu wyszukanie potencjalnych inwestycji dla X

c)dostarczanie analiz rynkowych, potencjalnych celów inwestycyjnych, biznesplanów,

d)tworzenie pisemnych materiałów związanych z wykonywanymi czynnościami (opracowań, streszczeń, recenzji, tworzenie prezentacji etc.),

e)prowadzenie rozmów z założycielami projektów, w które potencjalnie Spółka, działając jako X, jest zainteresowana zainwestować,

f)konsultowanie projektów inwestycyjnych z zespołem Spółki.

Przychody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej do końca roku 2022 były opodatkowane podatkiem liniowym. W 2023 nastąpiła zmiana formy opodatkowania na formę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 15% przychodów.

Przyznane warranty stanowią papiery wartościowe, o których mowa w art. 5a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - tj. papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.

Aby otrzymać warranty subskrypcyjne osoba uprawniona musi pozostawać w stosunku prawnym ze Spółką oraz nie prowadzić działalności konkurencyjnej względem Spółki lub jej spółek portfelowych. Kolejnym warunkiem jest osiągnięcie przez Spółkę odpowiedniej wartości księgowej Spółki (aktywa netto Spółki) w danym okresie rozliczeniowym. Przewidziane jest też uznaniowe przyznanie akcji przez Prezesa Spółki z tzw. Puli Zarządu. Wszystkie powyższe warunki są określone w Regulaminie Programu Motywacyjnego stanowiącego załącznik do uchwały Rady Nadzorczej Spółki.

Zgodnie z przepisami kodeksu spółek handlowych warranty subskrypcyjne inkorporują prawo ich posiadacza do zapisu lub objęcia akcji, z wyłączeniem prawa poboru przysługującego akcjonariuszom. W związku z tym przyznane warranty nie dają uprawnień akcjonariusza (tj. prawa głosu, prawa do dywidendy). Osoby uprawnione, w tym Wnioskodawca, staną się akcjonariuszami z prawem głosu i prawem do dywidendy po zrealizowaniu prawa inkorporowanego w warrancie subskrypcyjnym, tj. po objęciu akcji.

Zgodnie z Regulaminem Programu Motywacyjnego warranty nie mogą być zbywane przez osobę uprawnioną w zamian za należności pieniężne.

Warranty nie będą miały określonej wartości na moment przyznania. Warranty subskrypcyjne nie przedstawiają mierzalnej wartości, stanowią uprawnienie o charakterze warunkowym, przejawiającym się w potencjalnej możliwości objęcia akcji po preferencyjnej cenie. Nie będzie zatem istniał rynek obrotu tymi prawami.

Jak wskazano powyżej, stosownie do postanowień Regulaminu Programu Motywacyjnego, warranty subskrypcyjne nie mogą być zbywane przez osobę uprawnioną w zamian za należności pieniężne. Osoby uprawnione, które nabyły warranty w ramach Programu Motywacyjnego, będą mogły zrealizować prawa z warrantów, tj. objąć akcje Spółki na preferencyjnych warunkach, czyli po cenie nominalnej. Nabycie akcji nie będzie więc nieodpłatne.

Zgodnie z Regulaminem Programu Motywacyjnego, warranty subskrypcyjne uprawniają osoby uprawnione do objęcia akcji Spółki. Osoby Uprawnione będą mogły obejmować akcje, co do zasady, w terminie do 60 dni od daty przyjęcia oferty nabycia warrantów. Jeżeli osoba uprawniona nie zrealizuje przysługującego jej prawa z warrantów i nie obejmie akcji Spółki we wskazanym terminie, prawa z warrantów wygasają.

Uchwała w sprawie emisji warrantów subskrypcyjnych wskazuje, iż osobami uprawnionymi do objęcia warrantów są wyłącznie uczestnicy programu, którzy spełnili warunki realizacji programu. Natomiast uczestników Programu Motywacyjnego wskazuje Rada Nadzorcza (jeżeli chodzi o Zarząd Spółki) oraz Prezes Zarządu (jeżeli chodzi o pozostałe osoby). Na jeden warrant subskrypcyjny przypada jedna akcja. Termin wykonania prawa z warrantu subskrypcyjnego wynosi, co do zasady, 60 dni od daty przyjęcia oferty nabycia warrantów. Aby wykonać prawa z warrantów i objąć akcje Spółki osoba uprawniona musi pozostawać w stosunku prawnym ze Spółką oraz nie prowadzić działalności konkurencyjnej względem Spółki lub jej spółek portfelowych.

Pytania

1)Czy przychód podlegający opodatkowaniu z tytułu uczestnictwa w Programie Motywacyjnym powstanie dopiero w momencie, gdy Wnioskodawca dokona odpłatnego zbycia akcji objętych w następstwie realizacji praw z Warrantów?

2)Gdyby organ uznał stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 za nieprawidłowe, czy wówczas przychód powstały na wcześniejszych etapach Programu Motywacyjnego, tj. w momencie realizacji praw z Warrantów należałoby zakwalifikować do źródła przychodów „pozarolnicza działalność gospodarcza”?

3)Czy w takim przypadku prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym w momencie sprzedaży akcji objętych w następstwie realizacji praw z Warrantów powstanie przychód, który powinien zostać zaklasyfikowany jako przychód z kapitałów pieniężnych, a tak rozpoznany przychód Wnioskodawca będzie uprawniony pomniejszyć o koszt uzyskania przychodów ustalony zgodnie z treścią art. 22 ust. 1d pkt 2 Ustawy o PIT?

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód po jego stronie powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia akcji objętych w ramach wykonania praw z Warrantów, nie zaś w momencie objęcia samych Warrantów lub objęcia akcji w następstwie wykonywania praw z Warrantów.

Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku uznania stanowiska w zakresie pytania nr 1 za nieprawidłowe, przychód powstały w dacie realizacji praw z Warrantów, należałoby zakwalifikować do źródła przychodów „pozarolnicza działalność gospodarcza”.

Ad. 3.

Zdaniem Wnioskodawcy, w momencie sprzedaży akcji objętych w wyniku realizacji praw z Warrantów powstanie przychód klasyfikowany jako przychód z kapitałów pieniężnych. Natomiast koszt uzyskania przychodów, w przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 za nieprawidłowe, powinien zostać ustalony na podstawie art. 22 ust. 1d pkt 2 Ustawy o PIT.

Uzasadnienie.

Ad.1.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód po jego stronie powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia akcji objętych w ramach wykonania praw z Warrantów, nie zaś w momencie objęcia samych Warrantów lub objęcia akcji w następstwie wykonywania praw z Warrantów. Odnosząc się do kwestii skutków otrzymania przez Wnioskodawcę Warrantów należy wskazać, że samo nieodpłatne przyznanie Wnioskodawcy niezbywalnego prawa uprawniającego do preferencyjnego nabycia akcji Spółki, które będzie realizowane poprzez zawarcie umowy uczestnictwa w Programie Motywacyjnym, nie będzie miało określonej wartości rynkowej. Takie nieodpłatne przyznanie Wnioskodawcy niezbywalnego prawa uprawniającego do preferencyjnego nabycia akcji Spółki, nie spowoduje powstania po stronie Wnioskodawcy przychodu w rozumieniu Ustawy o PIT.

W ocenie Wnioskodawcy, wynika to między innymi z faktu, że prawo to będzie prawem warunkowym i będzie niezbywalne, co powoduje, że nie będzie mogło ono być przedmiotem obrotu rynkowego. Prawo do nieodpłatnego objęcia Warrantów będzie wynikało z umowy uczestnictwa w Programie Motywacyjnym, a umowa ta może być zawarta wyłącznie z Osobami Uprawnionymi (Osobą Uprawnioną jest również Wnioskodawca) wskazanymi przez odpowiedni organ Spółki, zgodnie z Regulaminem Programu. Uczestnicy Programu Motywacyjnego (w tym Wnioskodawca) nie będą mogli zatem dowolnie dysponować przyznanymi im prawami - nie będą one miały wartości zbywczej. Natomiast będą one stanowić jedynie potencjalną możliwość uzyskania korzyści w przyszłości, poprzez preferencyjne nabycie akcji Spółki. Z tytułu posiadania Warrantów, Osobom Uprawnionym (w tym Wnioskodawcy) nie będą przysługiwały prawa korporacyjne, majątkowe, prawo głosu ani prawo do dywidendy, poza prawem objęcia akcji (przy spełnieniu warunków określonych Regulaminem Programu), które wynika z natury Warrantów. Dopiero w ramach realizacji praw z Warrantów i objęcia akcji Spółki przez Wnioskodawcę będzie mógł on nim rozporządzać oraz będą mu przysługiwać określone prawa korporacyjne z tytułu uzyskanych akcji. Sama okoliczność otrzymania Warrantów, uprawniających do nabycia akcji, po określonej preferencyjnej cenie, nie generuje zatem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, pomimo nabycia tego prawa nieodpłatnie, ponieważ jest ono niezbywalne i z tytułu jego posiadania nie przysługują Wnioskodawcy prawa akcjonariusza. W konsekwencji, niemożliwe jest ustalenie wysokości przychodu na moment otrzymania Warrantów. Tym samym, w związku z otrzymaniem Warrantów po stronie Wnioskodawcy nie wystąpi obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych. Z uwagi na to, że przedmiotowa sprawa dotyczy programu motywacyjnego, należy przytoczyć treść art. 24 ust. 11 Ustawy o PIT.

Zgodnie z tym przepisem, jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:

1.spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,

2.spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13

- podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.

Zgodnie z art. 24 ust. 11a Ustawy o PIT, dochodem z odpłatnego zbycia akcji, o których mowa w ust. 11, jest różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38 Ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 24 ust. 11b Ustawy o PIT, przez program motywacyjny, o którym mowa w ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:

1.spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 Ustawy o PIT, albo

2.spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 Ustawy o PIT

- w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.

Stosownie zaś do art. 24 ust. 12a Ustawy o PIT, przepisy art. 24 ust. 11-11b mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajdują się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Z powyższych regulacji jednoznacznie wynika, że z programem motywacyjnym w rozumieniu Ustawy o PIT mamy do czynienia w przypadku, gdy:

§jest to system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez spółkę akcyjną lub spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w stosunku do spółki,

§podatnik uzyskuje świadczenie lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 ustawy o PIT (stosunek pracy) lub art. 13 tej ustawy (działalność wykonywana osobiście),

§w wyniku tego programu motywacyjnego podatnik uprawniony do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywa prawo do faktycznego objęcia/nabycia akcji spółki akcyjnej lub jej spółki dominującej,

§podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tych spółek.

W przypadku takich programów motywacyjnych przychód powstaje dopiero w momencie zbycia wskazanych akcji i zaliczany jest do źródła przychodów kapitały pieniężne.

Jednak w odniesieniu do przedmiotowego Programu Motywacyjnego, należy wyjaśnić, że pomimo, iż Wnioskodawca będzie uczestniczyć w programie motywacyjnym organizowanym przez Spółkę, w ramach którego nabędzie jej akcje, to jednak nie uzyskuje on od Spółki świadczeń lub innych należności z tytułów określonych w art. 12 ustawy o PIT (stosunku pracy) lub art. 13 tej ustawy (działalności wykonywanej osobiście) Ustawy o PIT. Wnioskodawca świadczy na rzecz Spółki usługi w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej, na podstawie umowy o świadczenie usług. W konsekwencji, powyższe regulacje dotyczące programów motywacyjnych nie znajdą zastosowania do sytuacji Wnioskodawcy. W ocenie Wnioskodawcy, na gruncie Ustawy o PIT, z odpłatnym nabyciem przez podatnika udziałów (akcji) nie wiąże się żaden obowiązek podatkowy, w tym nie dochodzi do zmaterializowania się zobowiązania podatkowego. Dopiero odpłatne zbycie udziałów (akcji), zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) Ustawy o PIT, wiąże się z powstaniem przychodu z kapitałów pieniężnych. Również wydatki poniesione przez podatnika na nabycie udziałów (akcji) mogą zostać zaliczone w koszty uzyskania przychodów dopiero na moment ich zbycia (art. 23 ust. 1 pkt 38 Ustawy o PIT).

Wnioskodawca wskazuje zatem, iż systematyka Ustawy o PIT nie przewiduje, co do zasady, opodatkowania nabycia udziałów (akcji) po stronie ich nabywcy. Ustawa o PIT w sposób jasny i precyzyjny reguluje kwestię opodatkowania udziałów (akcji) i obowiązek podatkowy wiąże dopiero z ich zbyciem. Oznacza to, przyjmując implicite założenie racjonalności ustawodawcy, że zobowiązanie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych może powstać dopiero na moment odpłatnego zbycia udziałów (akcji), a nie na moment ich nabycia. Po pierwsze, brak jest wyraźnej podstawy prawnej dla opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ewentualnej różnicy między zapłaconą ceną za nabyte udziały (akcje) a ich wartością rynkową. Natomiast jeżeli brak jest wyraźnej podstawy prawnej dla opodatkowania danego zdarzenia, to pozostaje ono poza zakresem opodatkowania, co wprost wynika z przepisów rangi konstytucyjnej (zasad wyłączności ustawy dla materii podatkowej i zasad dostatecznej określoności prawa podatkowego). Po drugie, opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych ewentualnej różnicy między zapłaconą ceną za nabyte udziały (akcje) a ich wartością rynkową stałoby w sprzeczności z systematyką i celem przepisów regulujących przychody z kapitałów pieniężnych. Ponieważ wydatki poniesione przez podatnika na nabycie udziałów (akcji) stanowią koszt uzyskania przychodu ze zbycia tych udziałów (akcji), to im niższe są te wydatki, tym wyższy będzie podatek dochodowy od osób fizycznych należny w związku z ich odpłatnym zbyciem. Z kolei im wyższe te wydatki będą, tym niższy będzie podatek dochodowy od osób fizycznych należny w związku z ich odpłatnym zbyciem. Celem przepisów regulujących opodatkowanie przychodów z kapitałów pieniężnych jest zatem opodatkowanie faktycznego dochodu uzyskanego przez podatnika w związku z odpłatnym zbyciem udziałów (akcji). Wprowadzenie pośredniego opodatkowania tych udziałów (akcji) - w momencie ich nabycia, stałoby w sprzeczności z celem oraz zakłóciłoby prawidłowe funkcjonowania mechanizmu opodatkowania kapitałów pieniężnych. Po trzecie powyższy mechanizm ustalania kosztów uzyskania przychodów zabezpiecza w sposób wystarczający interes fiskalny Skarbu Państwa. Bowiem im niższe wydatki na nabycie udziałów (akcji), tym wyższy będzie podatek dochodowy od osób fizycznych należny w związku z ich odpłatnym zbyciem. Toteż pośrednie opodatkowanie tych udziałów (akcji) - w momencie ich nabycia, nie ma żadnego uzasadnienia z perspektywy zabezpieczenia interesów fiskalnych Skarbu Państwa. Po czwarte, w Ustawie o PIT są przepisy regulujące opodatkowanie udziałów (akcji) już na moment ich objęcia, ale są to przepisy szczególne, regulujące kwestię opodatkowania przychodu wspólnika spółki kapitałowej w związku z objęciem jej udziałów (akcji) w zamian za wkład niepieniężny inny niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Przy czym regulacja ta służy opodatkowaniu przychodu ze zbycia przedmiotu wkładu niepieniężnego, a nie samego objęcia udziałów (akcji) – odwołuje się ona bowiem do wartości rynkowej przedmiotu aportu. Jeżeli zatem racjonalny ustawodawca nie wprowadził analogicznego przepisu dla nabycia udziałów (akcji) poniżej ich wartości rynkowej, to nie można domniemywać obowiązku podatkowego związanego z taką czynnością.

Należy również dodać, iż pojęcie „nieodpłatnego świadczenia/częściowo odpłatnego świadczenia”, użyte w art. 11 ust. 1, nie zostało zdefiniowane w tej ustawie. W orzecznictwie oraz piśmiennictwie podkreśla się, że pojęcie to ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono nie tylko świadczenie w cywilistycznym znaczeniu, ale także wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu. Dla uznania więc, że dane świadczenie jest nieodpłatne bądź częściowo nieodpłatne konieczne jest stwierdzenie, że w wyniku zdarzenia prawnego czy zjawiska gospodarczego podatnik uzyskał korzyść majątkową kosztem innego podmiotu lub też uzyskał nieodpłatne (częściowo nieodpłatne), to jest niezwiązane z kosztami (całkowitymi kosztami) lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie majątku, mające konkretny wymiar finansowy (por. uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 16 października 2006 r., sygn. akt II FPS 1/06). Przysporzenie to musi zatem być rzeczywiste, a nie tylko potencjalne. Zauważyć trzeba, że akcje są papierami wartościowymi inkorporującymi zarówno prawa, jak i obowiązki akcjonariusza w stosunku do spółki będącej emitentem akcji. Moment uzyskania dochodu z akcji nie jest tożsamy z momentem ich nabycia, bez względu na formę tego nabycia. Cechą papierów wartościowych, jakimi są akcje, jest to, że generują w przyszłości dochód w postaci dywidendy, czy też – w przypadku ich odpłatnego zbycia – w postaci różnicy pomiędzy przychodem ze sprzedaży, a kosztami poniesionymi na nabycie akcji. W momencie zaś otrzymania akcji na preferencyjnych warunkach przysporzenie, jakie z tego tytułu uzyskuje dana osoba, niezależnie od źródła i przyczyny uzyskania tego przysporzenia, jest jedynie potencjalne. Uznanie, że przychód powstaje już w momencie nabycia akcji na preferencyjnych warunkach i że dochodem z tej czynności jest nadwyżka wartości rynkowej akcji nad kosztem ich nabycia, prowadziłoby do opodatkowania wartości wyrażonej co prawda w pieniądzu, ale której podatnik w momencie nabycia akcji faktycznie nie osiągnął. Wartość rynkowa akcji ulega bowiem ciągłej fluktuacji, dlatego też faktycznie osiągnięty dochód może być opodatkowany tylko na moment ich odpłatnego zbycia, gdy znana jest wartość rynkowa po której akcje są ostatecznie zbywane. Samo nabycie akcji nie daje żadnych zatem faktycznych korzyści majątkowych, ponieważ są one takim składnikiem majątku, z którego faktyczny przychód można uzyskać dopiero w momencie jego zbycia w drodze sprzedaży lub zamiany, ewentualnie innych zdarzeń przyszłych (np. wypłaty dywidendy). Dopiero zbycie akcji pozwala ustalić, jaki dochód podatnik osiągnął przez to, że nabył akcje po cenie niższej od ich wartości rynkowej, a następnie zbył te akcje. Nabycie akcji samo przez się nie generuje żadnego faktycznego przysporzenia majątkowego, w szczególności z uwagi na zmienność cen akcji w czasie i ryzyko zmniejszenia się ich wartości rynkowej (zob. przykładowo wyrok NSA z dnia 11 grudnia 2013 r., sygn. II FSK 111/12; wyrok NSA z dnia 13 lipca 2020 r., sygn. II FSK 3052/19; prawomocny wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 8 sierpnia 2019 r.).

W drodze analogii, Wnioskodawca wskazuje na interpretacje indywidualne dotyczące skutków podatkowych objęcia udziałów (akcji) przez wspólnika poniżej ich wartości rynkowej przy gotówkowym podwyższeniu kapitału zakładowego. Sytuacja ta zbliżona jest bowiem do sytuacji nabycia przez podatnika udziałów (akcji) poniżej ich wartości rynkowej za środki pieniężne od aktualnego wspólnika. Zgodnie z interpretacjami indywidualnymi wydawanymi przez organy podatkowe, z objęciem udziałów (akcji) przez wspólnika poniżej ich wartości rynkowej przy gotówkowym podwyższeniu kapitału zakładowego nie wiążą się żadne obowiązki podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych, w tym nie dochodzi do powstania przychodu z tytułu nieodpłatnego (częściowo odpłatnego) świadczenia (zob. przykładowo interpretacja indywidualna z dnia 8 września 2021 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.625.2021.1.GG; interpretacja indywidualna z dnia 23 czerwca 2021 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.277.2021.2.MS; interpretacja indywidualna z dnia 18 czerwca 2021 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.285.2021.2.NM; interpretacja indywidualna z dnia 01 czerwca 2021 r., sygn. 0112-KDIL2-1.4011.300.2021.1 .JK). Jeżeli z sytuacją objęcia udziałów (akcji) przez wspólnika poniżej ich wartości rynkowej przy gotówkowym podwyższeniu kapitału zakładowego organy podatkowe nie wiążą skutków podatkowych na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych, w tym nie rozpoznają przychodu z tytułu nieodpłatnego (częściowo odpłatnego) świadczenia, to również skutków podatkowych nie powinno wywoływać nabycie przez podatnika udziałów (akcji) poniżej ich wartości rynkowej za środki pieniężne od aktualnego wspólnika.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, przychód po jego stronie powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia akcji objętych w ramach wykonania praw z Warrantów, nie zaś w momencie objęcia samych Warrantów lub objęcia akcji w następstwie wykonywania praw z Warrantów.

Ad.2.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w przypadku uznania jego stanowiska w zakresie pytania nr 1 za nieprawidłowe, przychód powstały w dacie realizacji praw z Warrantów (tj. w dacie objęcia akcji Spółki), należałoby zakwalifikować do źródła przychodów „pozarolnicza działalność gospodarcza” (art. 14 ust. 2 pkt 8 Ustawy o PIT).

Zdaniem Wnioskodawcy, utworzony przez Spółkę Program Motywacyjny stanowi system wynagradzania, o którym mowa w art. 24 ust. 11b Ustawy o PIT.

Z uwagi jednak na fakt, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, nie otrzymuje on od Spółki świadczeń, o których mowa w art. 12 i 13 Ustawy o PIT, a uzyskuje świadczenia wynikające z realizacji umowy o współpracę, na podstawie której Wnioskodawca osiąga przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 14 Ustawy o PIT, wobec niego nie będzie miał zastosowania przepis art. 24 ust. 11 Ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na gruncie art. 10 ust. 1 Ustawy o PIT, źródłami przychodów są m.in.:

§pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3); oraz

§kapitały pieniężne i prawa majątkowe (pkt 7).

Zgodnie z art. 14 ust. 1 Ustawy o PIT, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Z kolei zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 Ustawy o PIT, przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej będzie także wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem ust. 2g i art. 21 ust. 1 pkt 125 i 125a.

Na podstawie art. 11 ust. 2 Ustawy o PIT wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Art. 11 ust. 2b Ustawy o PIT stanowi, że jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Jak już Wnioskodawca wskazał w uzasadnieniu swojego stanowiska do pytania nr 1, w jego ocenie, samo nabycie akcji nie daje żadnych faktycznych korzyści majątkowych, ponieważ są one takim składnikiem majątku, z którego faktyczny przychód można uzyskać dopiero w momencie jego zbycia w drodze sprzedaży lub zamiany, ewentualnie innych zdarzeń przyszłych (np. wypłaty dywidendy). Dopiero zbycie akcji pozwala ustalić, jaki dochód podatnik osiągnął przez to, że nabył akcje po cenie niższej od ich wartości rynkowej, a następnie zbył te akcje. Nabycie akcji samo przez się nie generuje żadnego faktycznego przysporzenia majątkowego, w szczególności z uwagi na zmienność cen akcji w czasie i ryzyko zmniejszenia się ich wartości rynkowej.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, w momencie objęcia akcji Spółki w wykonaniu praw z Warrantów, po jego stronie nie powinien powstać przychód w rozumieniu Ustawy o PIT.

Niemniej jednak, jeżeli stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 zostałoby uznane za nieprawidłowe, należałoby uznać, iż w wyniku objęcia przez niego akcji Spółki w ramach Programu Motywacyjnego (w wykonaniu praw z Warrantów) Wnioskodawca uzyskuje świadczenie częściowo nieodpłatne, gdzie przychód stanowi różnica pomiędzy wartością rynkową objętych akcji oraz ceną uiszczoną przez Wnioskodawcę (tj. wartością nominalną). W takim przypadku, konieczne byłoby przypisanie tego częściowo nieodpłatnego świadczenia do odpowiedniego źródła przychodów. Zdaniem Wnioskodawcy, kwalifikację źródła przychodu należy ustalić na podstawie rodzaju stosunku prawnego, w ramach którego to świadczenie zostało otrzymane. Tym samym, świadczenie to należałoby zaliczyć do źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 14 ust. 2 pkt 8 Ustawy o PIT). Wnioskodawca nabędzie bowiem akcje Spółki tylko i wyłącznie ze względu na istnienie umowy o współpracy zawartej ze Spółką a więc w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. W przypadku rozwiązania umowy o współpracy zawartej ze Spółką, zgodnie z postanowieniami Regulaminu, nastąpiłaby utrata przez Wnioskodawcę statusu Osoby Uprawnionej, co automatycznie uniemożliwiłoby mu obejmowanie akcji w ramach Programu Motywacyjnego.

Zaprezentowane stanowisko Wnioskodawcy jest zgodne ze stanowiskiem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wyrażonym np. w interpretacji indywidualnej z dnia 22 sierpnia 2019 r. sygn. 0114-KDIP3-24011.336.2019.2.MZ oraz w interpretacji indywidualnej z dnia 19 maja 2022 r. sygn. 0114-KDIP3-1.4011.334.2022.1.PZ.

Ad.3.

Zdaniem Wnioskodawcy, w momencie sprzedaży akcji objętych w wyniku realizacji praw z Warrantów po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód klasyfikowany jako przychód z kapitałów pieniężnych. Natomiast za koszt uzyskania przychodów, w przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 za nieprawidłowe, powinien zostać ustalony na podstawie art. 22 ust. 1d pkt 2 Ustawy o PIT.

Stosownie do art. 9 ust. 1 Ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jak stanowi art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o PIT, źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.

Stosownie zaś do art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych.

W myśl art. 17 ust. 1ab pkt 1 Ustawy o PIT, przychód określony w ust. 1 pkt 6 z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych powstaje w momencie przeniesienia na nabywcę własności udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych.

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, przychód ze zbycia akcji objętych w ramach Programu Motywacyjnego w wyniku realizacji praw z Warrantów będzie stanowił dla Wnioskodawcy przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a Ustawy o PIT, podlegający opodatkowaniu stawką 19% zgodnie z 30b ust. 1 tej ustawy.

Przechodząc do kwestii kosztów uzyskania przychodów, to są one uregulowane w przepisach rozdziału 4 Ustawy o PIT.

Jak stanowi art. 22 ust. 1db Ustawy o PIT, jeżeli podatnik uzyskał przychód z odpłatnego zbycia lub umorzenia udziałów (akcji) albo wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci udziałów (akcji), objętych lub nabytych w wyniku realizacji praw majątkowych albo w wyniku realizacji praw z papierów wartościowych lub realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych, w związku z którymi został określony przychód na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. b lub pkt 10 albo art. 18, wartość dochodu określonego z tego tytułu powiększa koszty uzyskania przychodu, o których mowa odpowiednio w ust. 1 lub ust. 1e albo w art. 23 ust. 1 pkt 38.

Przepis ten stwarza możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, w przypadku zbycia udziałów (akcji), nabytych w wyniku realizacji praw majątkowych albo w wyniku realizacji praw z papierów wartościowych lub realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych, wartości przychodu, jaki był określony w związku z tymi zdarzeniami zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. b lub pkt 10 albo art. 18 ustawy o PIT.

Z literalnego brzmienia art. 22 ust. 1db ustawy o PIT, można zatem wywieść, że będzie on dotyczył ustalania kosztów przy odpłatnym zbyciu akcji nabywanych w wyniku realizacji praw ze wszystkich innych pochodnych instrumentów finansowych niż te, które zostały objęte/nabyte jako świadczenia w naturze lub nieodpłatne świadczenia (zapewne będą to więc wszystkie inne niż to nabywane z reguły nieodpłatnie w ramach programów motywacyjnych) przypadków realizacji praw ustanowił wyłączenie z kapitałów pieniężnych.

Zatem, odnosząc niniejsze wyjaśnienia w kontekście opisu sprawy, przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów ze zbycia akcji nie znajdzie zastosowania art. 22 ust. 1db ustawy o PIT, ponieważ przychód z tytułu realizacji Warrantów w postaci nabycia przez Wnioskodawcę akcji nie zostanie określony zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. b lub pkt 10 albo art. 18 tej ustawy.

W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku uznania stanowiska w punkcie pierwszym za nieprawidłowe, w momencie sprzedaży akcji objętych w wyniku realizacji praw z Warrantów Wnioskodawca będzie miał on prawo zastosować koszty uzyskania przychodów ustalone zgodnie z treścią art. 22 ust. 1d pkt 2 Ustawy o PIT.

W myśl tego przepisu, w przypadku odpłatnego zbycia rzeczy lub praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, w związku z którymi, zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, został określony przychód, a także w przypadku odpłatnego zbycia rzeczy, praw lub innych świadczeń będących przedmiotem wykonania świadczenia niepieniężnego, o którym mowa w art. 14 ust. 2e i 2f, kosztem uzyskania przychodów z ich odpłatnego zbycia, z uwzględnieniem aktualizacji dokonanej zgodnie z odrębnymi przepisami, jest odpowiednio:

1.wartość przychodu określonego na podstawie art.11 ust. 2 i 2a albo

2.wartość przychodu określonego na podstawie art. 11 ust. 2b powiększona o wydatki na nabycie częściowo odpłatnych rzeczy lub praw albo innych świadczeń, albo

3.równowartość wierzytelności (należności) uregulowanej przez wykonanie świadczenia niepieniężnego (w naturze), o którym mowa w art. 14 ust. 2e i 2f, pomniejszonej o naliczony w związku z przekazaniem tego świadczenia niepieniężnego podatek od towarów i usług

- pomniejszona o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że sprzedaż przez Wnioskodawcę akcji, nabytych w ramach realizacji praw z Warrantów, spowoduje po jego stronie powstanie przychodu do opodatkowania, który należy zakwalifikować do przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o PIT. Uzyskany z tego tytułu przychód Wnioskodawca powinien być uprawniony pomniejszyć m.in. o koszt uzyskania przychodów ustalony w oparciu o cytowany powyżej art. 22 ust. 1d pkt 2 ww. ustawy, tj. o wysokość przychodu jaki Wnioskodawca osiągnie z tytułu częściowo odpłatnego nabycia akcji Spółki w wyniku realizacji praw z Warrantów powiększoną o wydatek na nabycie akcji.

Zaprezentowane stanowisko Wnioskodawcy jest zgodne ze stanowiskiem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wyrażonym np. w interpretacji indywidualnej z dnia 22 sierpnia 2019 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.336.2019.2.MZ, czy też w interpretacji indywidualnej z dnia 19 maja 2022 r., sygn. 0114- KDIP3-1.4011.334.2022.1.PZ.

Reasumując stwierdzić należy, że w momencie odpłatnego zbycia akcji nabytych w wyniku realizacji praw z Warrantów przyznanych w ramach Programu, po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód, który należy zakwalifikować do źródła kapitały pieniężne zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a Ustawy o PIT.

Zdaniem Wnioskodawcy będzie przysługiwało mu prawo pomniejszenia tego przychodu o koszt jego uzyskania stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy, tj. o kwotę wydatków poniesionych na nabycie akcji w wysokości ceny jaką zapłaci on przy nabyciu Akcji oraz w przypadku uznania za nieprawidłowe stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego pytania nr 1 – stosownie do art. 22 ust. 1d pkt 2 Ustawy o PIT, tj. o wartość przysporzenia majątkowego z tytułu częściowo odpłatnego nabycia akcji, jaka zostanie rozpoznana w momencie realizacji praw z Warrantów.

Dodatkowe Informacje na temat Działalności Gospodarczej Wnioskodawcy: Głównym zakresem prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy według Polskiej Klasyfikacji Działalności jest 70.22.3, tj. Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Na rzecz spółki, o której mowa we wniosku wykonywane są następujące czynności: a) szeroko pojęta analiza projektów kwalifikujących się do inwestycji przez Spółkę jako X, b) poszukiwanie, analiza, prezentacja informacji z wszelkich dostępnych źródeł mających na celu wyszukanie potencjalnych inwestycji dla X, c) dostarczanie analiz rynkowych, potencjalnych celów inwestycyjnych, biznesplanów, d) tworzenie pisemnych materiałów związanych z wykonywanymi czynnościami (opracowań, streszczeń, recenzji, tworzenie prezentacji etc.), e) prowadzenie rozmów z założycielami projektów, w które potencjalnie Spółka, działając jako X, jest zainteresowana zainwestować, f) konsultowanie projektów inwestycyjnych z zespołem Spółki. Dodatkowo, przychody z tytułu ww. działalności gospodarczej są opodatkowane podatkiem liniowym. Dodatkowe Informacje na temat Warrantów Subskrypcyjnych: Warranty subskrypcyjne, które będą przyznawane osobom uprawnionym jako uczestnikom Programu Motywacyjnego, uprawniające do nieodpłatnego objęcia akcji stanowią papiery wartościowe, o których mowa w art. 5a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – tj. papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi. Aby otrzymać warranty subskrypcyjne osoba uprawniona musi pozostawać w stosunku prawnym ze Spółką oraz nie prowadzić działalności konkurencyjnej względem Spółki lub jej spółek portfelowych. Kolejnym warunkiem jest osiągnięcie przez Spółkę odpowiedniej wartości księgowej Spółki (aktywa netto Spółki) w danym okresie rozliczeniowym. Przewidziane jest też uznaniowe przyznanie akcji przez Prezesa Spółki z tzw. Puli Zarządu. Wszystkie warunki są określone w Regulaminie Programu Motywacyjnego stanowiącego załącznik do uchwały Rady Nadzorczej Spółki. Zgodnie z przepisami kodeksu spółek handlowych warranty subskrypcyjne inkorporują prawo ich posiadacza do zapisu lub objęcia akcji, z wyłączeniem prawa poboru przysługującego akcjonariuszom. Przyznane warranty nie dają Wnioskodawcy uprawnień akcjonariusza (tj. prawa głosu, prawa do dywidendy). Osoby uprawnione, w tym Wnioskodawca, staną się akcjonariuszami z prawem głosu i prawem do dywidendy po zrealizowaniu prawa inkorporowanego w warrancie subskrypcyjnym, tj. po objęciu akcji. Zgodnie z Regulaminem Programu Motywacyjnego warranty nie mogą być zbywane przez osobę uprawnioną w zamian za należności pieniężne. Ponadto Warranty nie będą miały określonej wartości na moment przyznania. Warranty subskrypcyjne nie przedstawiają mierzalnej wartości, stanowią uprawnienie o charakterze warunkowym, przejawiającym się w potencjalnej możliwości objęcia akcji po preferencyjnej cenie. Nie będzie zatem istniał rynek obrotu tymi prawami. Osoby uprawnione, które nabyły warranty w ramach Programu Motywacyjnego, będą mogły zrealizować prawa z warrantów, tj. objąć akcje Spółki na preferencyjnych warunkach, czyli po cenie nominalnej. Nabycie akcji nie będzie więc nieodpłatne. Zgodnie z Regulaminem Programu Motywacyjnego, warranty subskrypcyjne uprawniają osoby uprawnione do objęcia akcji Spółki. Osoby Uprawnione będą mogły obejmować akcje, co do zasady, w terminie do 60 dni od daty przyjęcia oferty nabycia warrantów. Jeżeli osoba uprawniona nie zrealizuje przysługującego jej prawa z warrantów i nie obejmie akcji Spółki we wskazanym terminie, prawa z warrantów wygasają. Ponadto:

§Uchwała w sprawie emisji warrantów subskrypcyjnych wskazuje, iż osobami uprawnionymi do objęcia warrantów są wyłącznie uczestnicy programu, którzy spełnili warunki realizacji programu. Natomiast uczestników Programu Motywacyjnego wskazuje Rada Nadzorcza (jeżeli chodzi o Zarząd Spółki) oraz Prezes Zarządu (jeżeli chodzi o pozostałe osoby).

§Na jeden warrant subskrypcyjny przypada jedna akcja.

§Termin wykonania prawa z warrantu subskrypcyjnego wynosi, co do zasady, 60 dni od daty przyjęcia oferty nabycia warrantów.

§Aby wykonać prawa z warrantów i objąć akcje Spółki osoba uprawniona musi pozostawać w stosunku prawnym ze Spółką oraz nie prowadzić działalności konkurencyjnej względem Spółki lub jej spółek portfelowych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 ww. ustawy, źródłem przychodów jest m.in.:

  • pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3) oraz
  • kapitały pieniężne i prawa majątkowe (pkt 7).

Stosownie do art. 14 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Z kolei zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 cyt. ustawy:

Przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem ust. 2g i art. 21 ust. 1 pkt 125 i 125a.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia oraz świadczenia w naturze otrzymane przez podatnika. Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu – przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

W myśl art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Zgodnie z art. 11 ust. 2a ww. ustawy :

Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu;

3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4)w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Stosownie natomiast do art. 11 ust. 2b cyt. ustawy:

Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Z uwagi na to, że opis sprawy dotyczy szeroko rozumianych programów motywacyjnych, należy także przytoczyć art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:

Jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:

1)spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,

2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13

- podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.

Natomiast, stosownie do art. 24 ust. 11b ww. ustawy:

Przez program motywacyjny, o którym mowa w ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:

1)spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13, albo

2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13

- w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.

W myśl art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi:

Ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych – rozumie się przez to:

Inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a, lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego (prawa pochodne).

Z powyższych regulacji jednoznacznie wynika, że z programem motywacyjnym w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mamy do czynienia w przypadku, gdy:

1)jest to system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez spółkę akcyjną lub spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w stosunku do spółki,

2)podatnik uzyskuje świadczenie lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 (stosunek pracy) lub art. 13 (działalność wykonywana osobiście),

3)w wyniku tego programu motywacyjnego podatnik uprawniony do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywa prawo do faktycznego objęcia/nabycia akcji spółki akcyjnej lub jej spółki dominującej,

4)podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tych spółek.

W przypadku takich programów motywacyjnych przychód powstaje dopiero w momencie zbycia wskazanych akcji i zaliczany jest do źródła przychodów, jakim są kapitały pieniężne.

Jednocześnie, należy wskazać, że w myśl art. 24 ust. 12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisy ust. 11-11b mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajdują się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Z przedstawionego przez Pana opisu sprawy wynika, że:

1)Program motywacyjny, w którym Pan uczestniczy stanowi system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez Spółkę;

2)nie uzyskuje Pan świadczeń lub innych należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;

3)w ramach Programu przyznane zostało Panu prawo do faktycznego objęcia akcji Spółki po preferencyjnej cenie, tj. cenie nominalnej;

4)świadczy Pan – w ramach swojej działalności gospodarczej – usługi na rzecz Spółki.

Ponieważ Program motywacyjny, o którym mowa we wniosku nie spełnia przesłanek programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11 w związku z ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. nie uzyskuje Pan świadczeń lub innych należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 ww. ustawy, stąd zasady opodatkowania określone w tych regulacjach nie znajdą zastosowania w niniejszej sprawie.

Z opisu sprawy wynika, że w ramach realizowanego programu o charakterze motywacyjnym Pan, jako osoba prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą, otrzymuje warranty subskrypcyjne, które:

są przyznane Panu nieodpłatnie;

nie mogą być zbywane na rzecz osób trzecich, za wyjątkiem ich dziedziczenia lub zbycia na rzecz Spółki

stanowią papiery wartościowe, o których mowa w art. 5a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;

nie będą miały określonej wartości na moment przyznania. Warranty subskrypcyjne nie przedstawiają mierzalnej wartości, stanowią uprawnienie o charakterze warunkowym, przejawiającym się w potencjalnej możliwości objęcia akcji po preferencyjnej cenie. Nie będzie zatem istniał rynek obrotu tymi prawami;

nie dają Panu uprawnień akcjonariusza (tj. prawa głosu, prawa do dywidendy). Osoby uprawnione (w tym Pan), staną się akcjonariuszami z prawem głosu i prawem do dywidendy po zrealizowaniu prawa inkorporowanego w Warrancie subskrypcyjnym, tj. po objęciu akcji.

Wobec sytuacji, że nie istnieje rynek obrotu tymi prawami, a warranty subskrypcyjne nie będą prezentowały określonej wartość rynkowej w momencie ich przyznania, jednocześnie będą dawać jedynie potencjalną możliwość uzyskania korzyści w przyszłości poprzez preferencyjne nabycie akcji Spółki – określenie ich wartości na moment ich przyznania nie będzie możliwe.

Z uwagi na powyższe nieodpłatne przyznanie Panu warrantów subskrypcyjnych nie spowoduje powstania przychodu po Pana stronie.

Kolejną kwestią jest nabycie przez Pana – w drodze realizacji warrantów subskrypcyjnych – po cenie preferencyjnej, tj. po wartości niższej niż ich wartość rynkowa na dzień realizacji warrantów, akcji. Uzyskanie tych akcji po cenie preferencyjnej jest niewątpliwie dla Pana rzeczywistym, wymiernym przysporzeniem majątkowym, bowiem uzyskuje Pan papiery wartościowe o konkretnej wartości rynkowej. Sytuacja ta mieści się więc w zakresie zastosowania art. 11 omawianej ustawy jako skutkująca powstaniem przychodu. Zatem przychód z tego tytułu powinien zostać zakwalifikowany do źródła przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wartość tego przychodu należy natomiast określić na podstawie art. 11 ust. 2b w zw. z art. 14 ust. 2 pkt 8 tej ustawy.

Kwalifikację źródła przychodu należy ustalić na podstawie rodzaju stosunku prawnego łączącego Pana ze Spółką. Zauważyć należy, że w myśl art. 10 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychody z realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, lub z pochodnych instrumentów finansowych, uzyskane w następstwie objęcia lub nabycia tych praw jako świadczenie w naturze lub nieodpłatne świadczenie, są zaliczane do tego źródła przychodów, w ramach którego to świadczenie w naturze lub nieodpłatne świadczenie zostało uzyskane.

Dyspozycja ww. regulacji wskazuje wprost źródło przychodów, do którego należy zakwalifikować wskazane przychody. Analizowany przepis stanowi bowiem, że przychód taki jest zaliczany do tego źródła przychodów, w ramach którego to świadczenie w naturze lub nieodpłatne świadczenie zostało uzyskane.

Regulacja w art. 10 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyłącza w Pana przypadku przychody z realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub z innych praw pochodnych ze źródła z kapitałów pieniężnych i wiąże zaliczenie źródła przychodów z realizacji takich praw ze źródłem przychodów, w ramach którego zostały uzyskane te pochodne instrumenty finansowe lub prawa pochodne, jako nieodpłatne świadczenie.

W konsekwencji , Pana stanowisko w zakresie pytania nr 1, zgodnie z którym przychód po Pana stronie powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia akcji objętych w ramach wykonania praw z Warrantów należało uznać za nieprawidłowe. Natomiast, Pana stanowisko w zakresie pytania nr 2, zgodnie z którym przychód powstały w dacie realizacji praw z Warrantów, tj. w dacie objęcia akcji Spółki, należałoby zakwalifikować do źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza uznałem za prawidłowe.

Przychód podlegający opodatkowaniu powstanie także w momencie zbycia akcji.

Z uwagi na fakt, że nie wynika aby prowadził Pan działalność w zakresie obrotu papierami wartościowymi lub instrumentami pochodnymi, przychód ze zbycia nabytych akcji należy rozpatrywać w kontekście powołanego wyżej art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ww. ustawy:

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych.

W myśl art. 17 ust. 1ab pkt 1 omawianej ustawy, przychód określony w ust. 1 pkt 6:

Z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych powstaje w momencie przeniesienia na nabywcę własności udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych.

Zatem, odpłatne zbycie akcji nabytych w ramach opisanego programu motywacyjnego będzie zaliczone do źródła przychodów , jakim są kapitały pieniężne, a przychodem będzie cena sprzedaży akcji.

Zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) za wkład niepieniężny, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Jak stanowi art. 30b ust. 5 tej ustawy:

Dochodów, o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 oraz art. 30c.

W myśl art. 45 ust. 1a pkt 1 omawianej ustawy:

W terminie określonym w ust. 1 podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b.

Stosownie do art. 45 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy:

Przed upływem terminu określonego na złożenie zeznania podatnicy są obowiązani wpłacić - należny podatek dochodowy wynikający z zeznania, o którym mowa w ust. 1a pkt 1, albo różnicę pomiędzy podatkiem należnym wynikającym z zeznania, o którym mowa w ust. 1a pkt 1, a sumą zapłaconych za dany rok zaliczek.

Przechodząc do kwestii kosztów uzyskania przychodów, to są one uregulowane w przepisach rozdziału 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak stanowi art. 22 ust. 1db ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Jeżeli podatnik uzyskał przychód z odpłatnego zbycia lub umorzenia udziałów (akcji) albo wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci udziałów (akcji), objętych lub nabytych w wyniku realizacji praw majątkowych albo w wyniku realizacji praw z papierów wartościowych lub realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych, w związku z którymi został określony przychód na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. b lub pkt 10 albo art. 18, wartość dochodu określonego z tego tytułu powiększa koszty uzyskania przychodu, o których mowa odpowiednio w ust. 1 lub ust. 1e albo w art. 23 ust. 1 pkt 38.

Przepis ten stwarza możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, w przypadku zbycia udziałów (akcji), nabytych w wyniku realizacji praw majątkowych albo w wyniku realizacji praw z papierów wartościowych lub realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych, wartości przychodu, jaki był określony w związku z tymi zdarzeniami zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. b lub pkt 10 albo art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z literalnego brzmienia art. 22 ust. 1db ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych można zatem wywieść, że będzie on dotyczył ustalania kosztów przy odpłatnym zbyciu akcji nabywanych w wyniku realizacji praw ze wszystkich innych pochodnych instrumentów finansowych niż te, które zostały objęte/nabyte jako świadczenia w naturze lub nieodpłatne świadczenia (zapewne będą to więc wszystkie inne niż to nabywane z reguły nieodpłatnie w ramach programów motywacyjnych). W swej dyspozycji przepis ten nie koresponduje z dyspozycją art. 10 ust. 4 ww. ustawy, który dla takich przypadków realizacji praw ustanowił wyłączenie z kapitałów pieniężnych.

Zatem, odnosząc niniejsze wyjaśnienia w kontekście opisu sprawy, przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów ze zbycia akcji nie znajdzie zastosowania art. 22 ust. 1db ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ przychód z tytułu objęcia akcji spółki został określony na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, a nie zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. b lub pkt 10 albo art. 18 tej ustawy.

Jednocześnie należy wskazać, że skoro przez regulację art. 10 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dla przychodów z takich realizacji praw ustawodawca wyraźnie zmienił ich kwalifikację w zakresie źródła, a tym samym zmienił zasady ustalania tego przychodu na właściwe – co do zasady – należy uwzględniać reguły określone w art. 11 ust. 2-2b tej ustawy, to taka sytuacja wpisuje się bezpośrednio w hipotezę art. 22 ust. 1d ww. ustawy.

W myśl art. 22 ust. 1d omawianej ustawy:

W przypadku odpłatnego zbycia rzeczy lub praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, w związku z którymi, zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, został określony przychód, a także w przypadku odpłatnego zbycia rzeczy, praw lub innych świadczeń będących przedmiotem wykonania świadczenia niepieniężnego, o którym mowa w art. 14 ust. 2e i 2f, kosztem uzyskania przychodów z ich odpłatnego zbycia, z uwzględnieniem aktualizacji dokonanej zgodnie z odrębnymi przepisami, jest odpowiednio:

1)wartość przychodu określonego na podstawie art. 11 ust. 2 i 2a albo

2)wartość przychodu określonego na podstawie art. 11 ust. 2b powiększona o wydatki na nabycie częściowo odpłatnych rzeczy lub praw albo innych świadczeń, albo

3)równowartość wierzytelności (należności) uregulowanej przez wykonanie świadczenia niepieniężnego (w naturze), o którym mowa w art. 14 ust. 2e i 2f, pomniejszonej o naliczony w związku z przekazaniem tego świadczenia niepieniężnego podatek od towarów i usług

– pomniejszona o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1.

Przepis ten daje możliwość uwzględnienia w kosztach podatkowych - w przypadku odpłatnego zbycia rzeczy/prawa otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie - wartości przychodu określonego na moment otrzymania/nabycia tych rzeczy/praw z tytułu nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń i świadczeń w naturze, określonego zgodnie z art. 11 ust. 2, 2a i 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stwierdzić należy, że sprzedaż przez Pana akcji Spółki objętych w następstwie realizacji praw z Warrantów nabytych w ramach Programu motywacyjnego, spowoduje po Pana stronie powstania przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych, który należy zakwalifikować do przychodów z kapitałów pieniężnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten należy ustalić w wysokości ceny sprzedaży akcji. Natomiast, koszt uzyskania przychodów powinien zostać ustalony na podstawie art. 22 ust. 1d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji , Pana stanowisko w zakresie pytania nr 3, należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00