Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 23 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.59.2023.2.KKA

Brak wpływu zmiany statusu przedsiębiorcy z małego na średniego przedsiębiorcę na wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 stycznia 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie braku wpływu zmiany statusu przedsiębiorcy z małego na średniego przedsiębiorcę na wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej . Uzupełnił go Pan prawidłowo podpisanym wnioskiem, który również wpłynął 23 stycznia 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Pan .... (dalej: „Podatnik” lub „Wnioskodawca”) jest polskim rezydentem podatkowym i podatnikiem podatku PIT.

Podatnik jest wspólnikiem w spółce .... spółka jawna (dalej: „Spółka”). Drugim wspólnikiem w Spółce jest również osoba fizyczna  – w konsekwencji Spółka nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, lecz jest tzw. podmiotem transparentnym podatkowo, a podatnikami podatku dochodowego od dochodów uzyskiwanych za pośrednictwem Spółki są jej wspólnicy.

W rezultacie przychody z udziału w Spółce są u Podatnika określane proporcjonalnie do Jego prawa do udziału w zysku (udziału). W takiej samej proporcji Podatnikowi są przypisywane koszty uzyskania przychodów, wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów i straty, a także ulgi podatkowe związane z prowadzoną działalnością w formie Spółki.

Przychody Wnioskodawcy z udziału w Spółce, stanowią dla Niego przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej. Wnioskodawca opodatkowuje przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej w oparciu o przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „Ustawy o PIT”), tj. tzw. 19% podatkiem liniowym.

Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest produkcja i sprzedaż urządzeń do oczyszczania ścieków oraz realizacja budowy, modernizacji i remontów oczyszczalni.

Wnioskiem z dnia 5 grudnia 2019 r., w związku z planowaną inwestycją zakładającą rozbudowę istniejącego zakładu produkcyjnego i zwiększeniem jego mocy produkcyjnych (dalej: „Inwestycja”), na podstawie przepisów Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1162 ze zm., dalej: „Ustawa o WNI”), Spółka zwróciła się do Zarządzającego obszarem – .....Specjalna Strefa Ekonomiczna (dalej też: „....SSE”) o wydanie w imieniu Ministra właściwego ds. gospodarki (dalej: „Minister”) decyzji o wsparciu na prowadzenie działalności gospodarczej rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów wytworzonych lub usług świadczonych na terenie opisanym w decyzji i wskazanych we wniosku Spółki poprzez odpowiednie kody PKWiU.

W dniu 19 grudnia 2019 r. ....SSE wydała na rzecz Spółki decyzję o wsparciu nr … (dalej: „DoW”). Zakres DoW obejmuje prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie określonym w następujących pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, Dz. U. poz. 1676):

§Zbiorniki, cysterny, kadzie i podobne pojemniki (z wyłączeniem pojemników na sprężony lub skroplony gaz), z żeliwa, stali lub aluminium, o pojemności > 300 l, niewyposażone w urządzenia mechaniczne lub termiczne (25.29.11);

§Pojemniki metalowe na sprężony lub skroplony gaz (25.29.12);

§Maszyny do przemysłowego przygotowania lub produkcji żywności, włącznie z olejami lub innymi tłuszczami (28.93.17);

§Części maszyn stosowanych w przetwórstwie żywności (28.93.32);

§Kontenery przystosowane do przewozu jednym lub więcej środkami transportu (29.20.21);

§Wytwornice gazu, urządzenia i aparatura do destylacji i filtrowania (28.29.3);

§Wirówki, gdzie indziej niesklasyfikowane (28.29.41);

§Kalandry lub inne maszyny do walcowania, z wyłączeniem maszyn do walcowania metalu lub szkła (28.29.42);

§Urządzenia do obróbki materiałów przez proces obejmujący zmianę temperatury, gdzie indziej niesklasyfikowane (28.29.6);

§Części do pozostałych maszyn ogólnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowane (28.29.8);

§Usługi podwykonawców związane z produkcją pozostałych maszyn ogólnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowane (28.29.9);

§Usługi naprawy i konserwacji pozostałych maszyn i urządzeń ogólnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowanych (33.12.19);

§Budynki prefabrykowane z metalu (25.11.10);

§Wieże i maszty kratowe z żeliwa lub stali (25.11.22);

§Pozostałe konstrukcje i ich części; płyty, pręty, kątowniki, kształtowniki itp. z żeliwa, stali lub aluminium (25.11.23);

§Usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nauk technicznych, z wyłączeniem biotechnologii (72.19.3);

§Usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nauk interdyscyplinarnych, z wyłączeniem oryginałów prac (72.00.1);

§Oryginały prac w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nauk interdyscyplinarnych (72.00.20);

§Usługi projektowania technicznego obiektów związanych z gospodarowaniem odpadami niebezpiecznymi i innymi niż niebezpieczne (71.12.15);

§Usługi projektowania technicznego instalacji wodno-kanalizacyjnych i systemów odwadniających (71.12.16);

§Usługi projektowania technicznego procesów przemysłowych i produkcyjnych (72.12.17);

§Usługi w zakresie badań i analiz składu i czystości substancji (71.20.11);

§Pozostałe usługi w zakresie badań i analiz technicznych (71.20.19);

§Usługi w zakresie projektowania przemysłowego (74.10.12);

§Odpady, inne niż niebezpieczne, nadające się do recyklingu (38.11.5);

§Usługi w zakresie odzysku surowców z materiałów segregowanych; surowce wtórne (38.32).

Dodatkowo, DoW określa warunki (kryteria jakościowe i ilościowe), do których spełnienia zobowiązana została Spółka, aby móc skorzystać z pomocy publicznej.

Na moment uzyskania DoW, zgodnie z Załącznikiem I do Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014r., str. 1, z późn. zm., dalej: „Rozporządzenie GBER”), Spółka posiadała status małego przedsiębiorcy i tym samym na potrzeby kalkulacji puli dostępnej pomocy publicznej stosowała wskaźnik intensywności pomocy publicznej wysokości 55% (35% właściwe dla województwa mazowieckiego, powiatu płockiego, powiększone o 20 punktów procentowych w przypadku małego przedsiębiorcy, zgodnie z § 5 w zw. z § 3 pkt 3 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2014 r. w sprawie ustalenia mapy regionalnej na lata 2014-2020 (Dz. U z 2014 r. poz. 878, dalej: „Rozporządzenie mapowe” - tj. obowiązującego na moment

wydania DoW).

W trakcie realizacji Inwestycji, na skutek przekroczenia limitów wskaźników, o których mowa w przepisach Załącznika I Rozporządzenia GBER, od 1 stycznia 2020 r. Spółka przestała spełniać warunki do uznania Jej za małego przedsiębiorcę i obecnie spełnia warunki do uznania Jej za średniego przedsiębiorcę w rozumieniu tych przepisów. W związku z powyższym, od 2020 r. i do chwili obecnej Spółka jest uznawana za średniego przedsiębiorcę w rozumieniu przepisów Załącznika I Rozporządzenia GBER.

Przedmiotowa zmiana statusu Spółki z małego przedsiębiorcy na średniego przedsiębiorcę jest wynikiem rozwoju Spółki, skutkującego przekroczeniem pułapów, o których mowa w art. 2 Załącznika I Rozporządzenia GBER – co prowadzi do wypełnienia dyspozycji przepisu art. 4 ust. 2 Załącznika I Rozporządzenia GBER, zgodnie z którym jeżeli w dniu zamknięcia ksiąg rachunkowych dane przedsiębiorstwo stwierdza, że w skali rocznej przekroczyło pułapy zatrudnienia lub pułapy finansowe określone w art. 2 Załącznika I Rozporządzenia GBER, lub spadło poniżej tych pułapów, uzyskanie lub utrata statusu średniego, małego lub mikroprzedsiębiorstwa następuje tylko wówczas, gdy zjawisko to powtórzy się w ciągu dwóch kolejnych okresów obrachunkowych.

Tym samym, doszło do sytuacji, w której nakłady inwestycyjne ponoszone przez Spółkę od 2020 r. stanowiące koszty kwalifikowane Inwestycji zgodnie z art. 2 pkt 7a Ustawy o WNI oraz § 8 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1713 ze zm., dalej: „Rozporządzenie o pomocy publicznej”) są ponoszone w okresie, w którym Spółka zaczęła spełniać warunki dla uznania Jej za średniego przedsiębiorcę w rozumieniu przepisów Załącznika nr I Rozporządzenia GBER.

Wnioskodawca wskazuje, że DoW pozostaje w mocy – nie została uchylona, ani nie stwierdzono jej wygaśnięcia. Wnioskodawca z uwagi na to, że jest wspólnikiem w Spółce i uzyskuje przychody z tytułu posiadanego udziału w Spółce, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b Ustawy o PIT korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego w odniesieniu do dochodu uzyskanego za pośrednictwem Spółki z realizacji Inwestycji określonej w DoW i uzyskanego na terenie określonym w tej decyzji.

W oparciu o tak zaistniały stan faktyczny, Wnioskodawca powziął wątpliwość co do tego, czy zmiana statusu Spółki z małego przedsiębiorcy na średniego przedsiębiorcę w rozumieniu przepisów Załącznika I Rozporządzenia GBER w toku realizacji Inwestycji i obowiązywania DoW wpływa na wysokość pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych przysługującego Wnioskodawcy na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b Ustawy o PIT.

Pytanie

Czy zmiana statusu Spółki z małego przedsiębiorcy na średniego przedsiębiorcę w toku realizacji Inwestycji i obowiązywania DoW nie wpływa na wysokość dostępnej pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych przysługującego Wnioskodawcy na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b Ustawy o PIT?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego powyżej opisu sprawy, zmiana statusu Spółki z małego przedsiębiorcy na średniego przedsiębiorcę w toku realizacji

Inwestycji i obowiązywania DoW nie wpływa na wysokość dostępnej pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych przysługującego Wnioskodawcy na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b Ustawy o PIT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Uwagi wstępne

W myśl art. 3 ust. 1 Ustawy o PIT osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Polski, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Jednocześnie, w myśl zasady powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy, opodatkowaniu podatkiem PIT podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c Ustawy o PIT oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 9 ust. 2 Ustawy o PIT stanowi, że dochodem ze źródła przychodów co do zasady jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Stosownie zaś do treści art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy o PIT, źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Natomiast, zgodnie z art. 5b ust. 2 Ustawy o PIT, jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1 Ustawy o PIT, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (tj. z działalności gospodarczej).

W związku z tym, że Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce i jest wspólnikiem spółki niebędącej osobą prawną (spółki jawnej osób fizycznych, która nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych) należy także przytoczyć treść art. 8 Ustawy o PIT.

W myśl art. 8 ust. 1 Ustawy o PIT , przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, o ile nie są osiągane przez podatników opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c Ustawy o PIT (tzw. 19% liniowy podatek PIT), łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 Ustawy o PIT.

W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Zgodnie zaś z art. 8 ust. 2 Ustawy o PIT, zasady wyrażone powyżej stosuje się odpowiednio do:

1)rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat;

2)ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobąprawną.

Przepisy te powodują, że skutki podatkowe zdarzeń gospodarczych mających miejsce w spółce niebędącej osobą prawną (np. uzyskanie przychodu, poniesienie kosztu, itp.), która sama nie jest podatnikiem podatku dochodowego są odpowiednio „alokowane” jej wspólnikom.

Zwolnienie z podatku PIT z tytułu nowej inwestycji

Ustawą WNI został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 Ustawy o WNI, przez nową inwestycję należy rozumieć:

a)inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu lub

b)nabycie aktywów należących do zakładu, który został zamknięty lub zostałby zamknięty, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym aktywa nabywane są przez przedsiębiorcę niezwiązanego ze sprzedawcą i wyklucza się samo nabycie akcji lub udziałów przedsiębiorstwa.

W myśl art. 3 ust. 1 Ustawy WNI, wsparcie na realizację nowej inwestycji jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast, zgodnie z art. 4 Ustawy WNI, zwolnienie od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi pomoc regionalną, przy czym wielkość tej pomocy publicznej nie może przekroczyć jej maksymalnej dopuszczalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 14 ust. 3 Ustawy o WNI.

W myśl art. 13 ust. 1 Ustawy o WNI, wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji o wsparciu.

Przedmiotem decyzji o wsparciu, zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o WNI, jest nowa inwestycja podatnika, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która nie została wyłączona stosownymi regulacjami, wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 tego przepisu.

Zgodnie z art. 15 ustawy WNI, treść decyzji o wsparciu określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić.

Z kolei, na podstawie § 5 ust. 1 Rozporządzenia o pomocy publicznej, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r., maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu:

1)kosztów nowej inwestycji – jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1, które nie mogą być wyższe niż maksymalne koszty kwalifikowane, o których mowa w § 8 ust. 7, lub

2)zatrudnienia określonej liczby pracowników w związku z nową inwestycją – jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników - z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.

Stosowanie zaś do § 6 pkt 1 Rozporządzenia o pomocy publicznej, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r., maksymalna intensywność pomocy publicznej liczona jest jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do kosztów kwalifikujących się do objęcia tą pomocą, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 6, jest określana zgodnie z Rozporządzeniem mapowym.

Ponadto, w myśl § 6 pkt 2 Rozporządzenia o pomocy publicznej, maksymalną intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej udzielanej mikroprzedsiębiorcom, małym przedsiębiorcom i średnim przedsiębiorcom, w rozumieniu art. 2 pkt 2 rozporządzenia nr ...., podwyższa się o:

§20 punktów procentowych – w przypadku mikroprzedsiębiorców i małych przedsiębiorców;

§10 punktów procentowych – w przypadku średnich przedsiębiorców

-w stosunku do maksymalnej intensywności tej pomocy określonej dla poszczególnych obszarów.

Zgodnie z § 3 pkt 2 Rozporządzenia mapowego, maksymalna intensywność pomocy regionalnej liczona jako stosunek wartości pomocy regionalnej, wyrażonej w ekwiwalencie dotacji brutto, do kosztów kwalifikujących się do objęcia tą pomocą, z zastrzeżeniem § 4 oraz § 5, wynosi 35% - na obszarach należących do województw: .... oraz na obszarach należących do podregionów: ......

Zgodnie zaś z art. 21 ust. 1 pkt 63b Ustawy o PIT, wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5cd, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w Ustawie WNI i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji, przy czym, wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Ponadto, na podstawie art. 21 ust. 5a Ustawy o PIT, zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 63a i 63b, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Sytuacja Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 362 ze zm.), za dzień udzielenia pomocy należy rozumieć dzień, w którym podmiot ubiegający się o pomoc publiczną nabył prawo do otrzymania tej pomocy, a w przypadku, gdy udzielenie pomocy w formie ulgi podatkowej następuje na podstawie aktu normatywnego, bez wymogu wydania decyzji:

a)dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia deklaracji albo innego dokumentu określającego wartość pomocy, z zastrzeżeniem lit. b;

b)dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego - w przypadku udzielenia pomocy w formie ulgi w podatku dochodowym;

c)dzień faktycznego przysporzenia korzyści finansowych - w przypadku braku obowiązku złożenia deklaracji albo innego dokumentu określającego wartość pomocy

-chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej.

Z perspektywy obowiązującego stanu prawnego, oczywistym wydaje się zatem, że zmiana statusu przedsiębiorcy, zwłaszcza na skutek jego ograniczonego wzrostu (np. z małego przedsiębiorcy na przedsiębiorcę średniego), nie powinna prowadzić do zmiany intensywności pomocy publicznej ustalonej na dzień wydania decyzji o wsparciu. Przeciwne stanowisko prowadziłoby bowiem do nałożenia na przedsiębiorcę swego rodzaju „sankcji” (polegającej na zmniejszeniu intensywności pomocy publicznej, co skutkowałoby ograniczeniem wartości dostępnej puli zwolnienia podatkowego) za rozwój, będący przecież podstawowym celem przyznanej mu pomocy regionalnej w formie zwolnienia podatkowego na podstawie decyzji o wsparciu.

O tym, że rozwój przedsiębiorcy jest jednym z celów przyznania danemu podmiotowi pomocy regionalnej świadczy fragment Preambuły Rozporządzenia GBER, tj. motyw 31, w którym wskazano, że celem pomocy regionalnej jest pomoc w rozwoju obszarów o niekorzystnych warunkach gospodarowania poprzez wspieranie inwestycji i tworzenie miejsc pracy w kontekście zrównoważonego rozwoju.

Ponadto, w ocenie Wnioskodawcy, gdyby zmiana statusu przedsiębiorcy w trakcie realizacji nowej inwestycji wpływała na wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej to taka zależność naruszałaby ochronę praw słusznie nabytych, gdyż prowadziłaby do zmiany warunków korzystania z przyznanej przedsiębiorcy pomocy publicznej, w trakcie realizacji nowej inwestycji, a jak wskazują przedstawiciele doktryny: „Zasada ochrony praw nabytych jest najistotniejszą z punktu widzenia praw obywateli zasadą wchodzącą w skład polskiego systemu prawa” (Chmielnicki Paweł (red.), Zięba- Załucka Halina (red.), Środki ochrony praw słusznie nabytych w świetle Konstytucji RP i prawa Unii Europejskiej - LexisNexis 2012 r.).

Wnioskodawca wskazuje, że stanowisko, w myśl którego zmiana statusu przedsiębiorcy pozostaje bez wpływu na wysokość udzielonej mu pomocy publicznej znajduje także potwierdzenie w piśmiennictwie, np. w komentarzu red. dr Marty Dargas – Draganik, Jacek Formela, Ustawa o wspieraniu nowych inwestycji. Komentarz: „Istotny jest status przedsiębiorcy na dzień wydania decyzji o wsparciu. Datę udzielenia wsparcia powinna stanowić data wydania decyzji jako dzień, w którym przedsiębiorca nabył

prawo do otrzymania pomocy w formie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym. Wydaje się, że również w tym dniu powinien zostać definitywnie i ostatecznie określony jego status, od którego zależy wielkość otrzymanej pomocy, jak również warunki jej przyznania”.

Ponadto, zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (pismo z dnia 8 lipca 2008 r., znak: DDO-522-5712/08/JB (dalej: „Pismo UOKiK”): „(…) dla oceny praw i obowiązków podmiotu posiadającego zezwolenie należy brać pod uwagę przepisy obowiązujące w dniu wydania zezwolenia”.

Powyżej wskazane Pismo UOKiK dotyczy zezwoleń wydawanych na gruncie ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1670 ze zm.), niemniej jednak w ocenie Wnioskodawcy, z uwagi na tożsamość regulacji w omawianym zakresie, konkluzja w nim zawarta powinna mieć zastosowanie także do przedsiębiorców prowadzących działalność, którym wydano decyzję o wsparciu na podstawie przepisów Ustawy o WNI.

Mając na uwadze powyżej przywołane przepisy oraz poglądy doktryny wskazać należy, że określenie wielkości pomocy publicznej przysługującej przedsiębiorcy, który otrzymał decyzję o wsparciu powinna być ustalana na dzień wydania tej decyzji, z uwzględnieniem jego statusu na ten dzień, i powinna być niezmienna przez cały okres realizacji i funkcjonowania nowej inwestycji.

Jak wskazano w opisie sprawy, Spółka realizuje inwestycję określoną w DoW na terenie powiatu ....w województwie ....., dla którego, zgodnie z przepisami

Rozporządzenia mapowego, maksymalna intensywność pomocy regionalnej wynosi 35%.

Jednocześnie, w momencie uzyskania DoW Spółka była małym przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów Załącznika I Rozporządzenia GBER i zgodnie z przepisami Rozporządzenia o pomocy publicznej, intensywność ta została podwyższona o 20 punktów procentowych do poziomu 55%.

Jednocześnie, to na ten dzień została ustalona została dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację Inwestycji, która została skalkulowana jako iloczyn intensywność pomocy (tu: 55%) i kosztów Inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, zmiana statusu Spółki z małego przedsiębiorcy na średniego przedsiębiorcę w toku realizacji Inwestycji i obowiązywania DoW nie wpływa na wysokość dostępnej pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych przysługującego Wnioskodawcy na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b Ustawy o PIT – wartość pomocy publicznej przysługującej w związku z realizacją Inwestycji została bowiem określona na moment wydania DoW i pozostaje niezmienna.

Na zakończenie Wnioskodawca wskazał, że powyżej przestawione stanowisko o braku wpływu zmiany statusu przedsiębiorcy na wysokość przysługującego podatnikowi zwolnienia z podatku dochodowego, znajduje również potwierdzenie w linii interpretacyjnej tutejszego Organu.

Stanowisko takiej w analogicznych sprawach na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zostało przedstawione m.in. w:

§interpretacji indywidualnej z 17 października 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.639.2022.2.IZ, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS”) stwierdził, że: „Kluczowym elementem określającym dopuszczalność udzielenia pomocy oraz parametry uzyskanej pomocy jest dzień, w którym przedsiębiorca nabywa prawo do skorzystania z pomocy publicznej. Organ publiczny poprzez przyznanie takiego prawa wskazuje między innymi wartość pomocy, do jakiej jest uprawniony przedsiębiorca. Zatem, dzień nabycia praw do pomocy i parametry udzielonej pomocy (w tym dopuszczalna wartość, która jest między innymi pochodną wielkości przedsiębiorcy) wynikają z decyzji o wsparciu. W dniu wydania decyzji do dyspozycji przedsiębiorcy stawiana jest określona wartość (maksymalna) pomocy, z której przedsiębiorca może, lecz nie musi skorzystać, w całości lub w części. W świetle powyższego, Pana stanowisko w zakresie ustalenia, czy zmiana statusu Spółki, jako przyszłego beneficjenta Decyzji z małego na średniego przedsiębiorcę w toku realizowanej Inwestycji nie wpłynie na wskaźnik maksymalnej intensywności dopuszczalnej pomocy publicznej, a tym samym na wysokość zwolnienia, które będzie przysługiwało Spółce na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT (po przekształceniu), jest prawidłowe”;

§interpretacji indywidualnej z 30 września 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.459.2022.2.PC, w której DKIS stwierdził, że: „Odnosząc się do cytowanych powyżej przepisów wskazać należy, że przysługująca intensywność pomocy na podstawie statusu przedsiębiorstwa powinna być ustalana na dzień wydania decyzji o wsparciu i powinna być niezmienna przez cały okres realizacji inwestycji. Kluczowym elementem określającym dopuszczalność udzielenia pomocy oraz parametry uzyskanej pomocy jest dzień, w którym przedsiębiorca nabywa prawo do skorzystania z pomocy publicznej. Organ publiczny poprzez przyznanie takiego prawa wskazuje między innymi wartość pomocy, do jakiej jest uprawniony przedsiębiorca. Zatem, dzień nabycia praw do pomocy i parametry udzielonej pomocy wynikają z decyzji o wsparciu. W dniu wydania decyzji o wsparciu do dyspozycji przedsiębiorcy stawiana jest określona wartość (maksymalna) pomocy, z której przedsiębiorca może, lecz nie musi skorzystać, w całości lub w części”;

§interpretacji indywidualnej z 27 maja 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.199.2022.1.JKU, w której DKIS stwierdził, że:„(…) przysługująca intensywność pomocy na podstawie statusu przedsiębiorstwa powinna być ustalana na dzień wydania decyzji o wsparciu i powinna być niezmienna przez cały okres realizacji inwestycji. Kluczowym elementem określającym dopuszczalność udzielenia pomocy oraz parametry uzyskanej pomocy jest dzień, w którym przedsiębiorca nabywa prawo do skorzystania z pomocy publicznej. Organ publiczny poprzez przyznanie takiego prawa wskazuje między innymi wartość pomocy, do jakiej jest uprawniony przedsiębiorca. Zatem, dzień nabycia praw do pomocy i parametry udzielonej pomocy wynikają z decyzji o wsparciu. W dniu wydania decyzji o wsparciu do dyspozycji przedsiębiorcy stawiana jest określona wartość (maksymalna) pomocy, z której przedsiębiorca może, lecz nie musi skorzystać, w całości, w całości lub w części”.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości przedstawionego stanowiska.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 74 ze zm.) został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji:

Wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy z dnia 26 lipca 1992 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5cd, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2020 r. poz. 1752 oraz z 2021 r. poz. 2105), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami;

Na podstawie art. 21 ust. 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 63a i 63b, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji:

 Użyte w ustawie określenia oznaczają: nowa inwestycja:

a)inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu lub

b)nabycie aktywów należących do zakładu, który został zamknięty lub zostałby zamknięty, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym aktywa nabywane są przez przedsiębiorcę niezwiązanego ze sprzedawcą i wyklucza się samo nabycie akcji lub udziałów przedsiębiorstwa.

Natomiast, zgodnie z art. 4 tej ustawy o wspieraniu nowych inwestycji:

Zwolnienie od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi pomoc regionalną, przy czym wielkość tej pomocy publicznej nie może przekroczyć jej maksymalnej dopuszczalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 14 ust. 3.

Natomiast zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji:

Wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu”.

Przedmiotem decyzji o wsparciu – w myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji – jest nowa inwestycja podatnika, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która nie została wyłączona stosownymi regulacjami, wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 tego przepisu.

Decyzja o wsparciu została wskazana w art. 15 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji i określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.

Z cytowanych wyżej przepisów art. 21 ust. 1 pkt 63b i ust. 5a ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych wynika, że warunkiem korzystania z przedmiotowego zwolnienia jest uzyskanie dochodu z nowej inwestycji, prowadzonej w zakresie przedmiotowym określonym w decyzji o wsparciu.

Na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1713 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.

Maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu:

1)kosztów nowej inwestycji jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1, które nie mogą być wyższe niż maksymalne koszty kwalifikowane, o których mowa w § 8 ust. 7, lub

2)zatrudnienia określonej liczby pracowników w związku z nową inwestycją jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników

– z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.

Na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.

Maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu:

1)kosztów nowej inwestycji jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1, które nie mogą być wyższe niż maksymalne koszty kwalifikowane, o których mowa w § 8 ust. 7, albo

2)tworzenia nowych miejsc pracy w związku z nową inwestycją jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników

– z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.

Stosownie do § 6 pkt 1 rozporządzenia w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.

Maksymalna intensywność pomocy publicznej liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do kosztów kwalifikujących się do objęcia tą pomocą, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 6, jest określana zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2014 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej na lata 2014-2020.

Zgodnie z § 6 pkt 1 rozporządzenia w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.

Maksymalna intensywność pomocy publicznej liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do kosztów kwalifikujących się do objęcia tą pomocą, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 6, jest określana zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.

W myśl § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji:

Maksymalną intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej udzielanej mikroprzedsiębiorcom, małym przedsiębiorcom i średnim przedsiębiorcom, w rozumieniu art. 2 pkt 2 rozporządzenia nr 651/2014, podwyższa się o:

20 punktów procentowych – w przypadku mikroprzedsiębiorców i małych przedsiębiorców,

10 punktów procentowych – w przypadku średnich przedsiębiorców

– w stosunku do maksymalnej intensywności tej pomocy określonej dla poszczególnych obszarów.

Z brzmienia tego przepisu wynika, że dla ustalenia maksymalnej intensywności pomocy publicznej dostępnej dla podatnika korzystającego ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kluczowy jest jego status w rozumieniu rozporządzenia Komisji (UE) z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz.U.UE.L.2014.187.1, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 28 ww. rozporządzenia:

Data przyznania pomocy oznacza dzień, w którym beneficjent nabył prawo otrzymania pomocy zgodnie z obowiązującym krajowym systemem prawnym.

W Pana sprawie na dzień uzyskania decyzji o wsparciu (19 grudnia 2019 r.) Spółka jawna, której jest Pan wspólnikiem (dalej: Spółka), posiadała status małego przedsiębiorcy. Od 1 stycznia 2020 r. Spółka spełnia warunki do uznania jej za średniego przedsiębiorcę.

W odniesieniu do działalności Spółki prowadzonej w związku z nową inwestycją zmiana statusu z małego na średniego przedsiębiorcę nastąpiła już po poniesieniu przez Spółkę nakładów inwestycyjnych, ale przed wykorzystaniem w całości przysługującej jej pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Status przedsiębiorcy jako „małego” lub „średniego” jest okolicznością faktyczną mającą znaczenie prawne w zakresie skutków podatkowych funkcjonowania w polskiej strefie inwestycyjnej. O statusie tym decyduje spełnienie przez danego przedsiębiorcę określonych prawem wymogów. O statusie tym decyduje także podatnik, w tym sensie, że jego decyzje gospodarcze, strukturalne, własnościowe itd. stanowią o spełnieniu kryteriów określonych dla danej kategorii przedsiębiorcy. Do zmiany takiej dochodzi przez fakt zmiany statusu danego przedsiębiorstwa (przedsiębiorcy), bez konieczności wydawania jakiejkolwiek decyzji, czy aktu administracyjnego.

Na podstawie cytowanych powyżej przepisów wskazuję, że przysługująca intensywność pomocy na podstawie statusu przedsiębiorstwa powinna być ustalana na dzień wydania decyzji o wsparciu i powinna być niezmienna przez cały okres realizacji inwestycji.

Kluczowym elementem określającym dopuszczalność udzielenia pomocy oraz parametry uzyskanej pomocy jest dzień, w którym przedsiębiorca nabywa prawo do skorzystania z pomocy publicznej. Organ publiczny przez przyznanie takiego prawa wskazuje między innymi wartość pomocy, do jakiej jest uprawniony przedsiębiorca.

Zatem, dzień nabycia praw do pomocy i parametry udzielonej pomocy wynikają z decyzji o wsparciu. W dniu wydania decyzji o wsparciu do dyspozycji przedsiębiorcy stawiana jest określona wartość (maksymalna) pomocy, z której przedsiębiorca może, lecz nie musi skorzystać, w całości lub w części.

Reasumując – zmiana statusu Spółki, w której jest Pan wspólnikiem, z małego przedsiębiorcy na średniego w toku realizacji inwestycji i obowiązywania decyzji o wsparciu nie wpływa na wskaźnik maksymalnej intensywności dopuszczalnej pomocy publicznej, a tym samym na wysokość przysługującego Panu zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy wyłącznie Pana praw i obowiązków podatkowych, nie odnosi się natomiast do sytuacji prawnopodatkowej drugiego wspólnika.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Końcowo,odnosząc się do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że dotyczą one indywidualnych spraw innych podmiotów na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych. Zatem, nie są one wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00