Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 5 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.216.2023.1.MG

Brak prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabywanych i wykorzystywanych do realizacji projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług,jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabywanych i wykorzystywanych do realizacji projektu pn. (…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(…) w (…) jest (…) (…) w rozumieniu ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym. Jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem działalności (…) jest kształcenie studentów i kadr naukowych, prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, świadczenie usług naukowych i inne.

Koszty działalności pokrywane są z subwencji i dotacji z budżetu państwa, przychodów własnych uzyskiwanych za świadczone usługi edukacyjne, przychodów własnych z tytułu najmu pomieszczeń, itp.

(…) w (…) realizuje projekt: „(…)”, w ramach PROGRAMU OPERACYJNEGO „(…) I (…) 2014-2020”, Priorytet 1: Promowanie (…) zrównoważonego środowiskowo, zasobooszczędnego, innowacyjnego, konkurencyjnego i opartego na wiedzy, Działanie 1.13: Innowacje.

Projekt nie jest realizowany w ramach konsorcjum, a jedynym beneficjentem jest (…) w (…).

Głównym celem projektu jest opracowanie technologii i wytworzenie oraz prezentacja zainteresowanym podmiotom nowych, innowacyjnych produktów z udziałem mięsa (…) uznanych za małocenne gospodarczo lub pochodzących z niechcianych połowów (…).

Do realizacji tego celu zakłada się następujące założenia:

a. Opracowanie lub modyfikacja istniejących technologii do produkcji nowych, innowacyjnych produktów z mięsa (…) uznanych za małocenne gospodarczo lub pochodzących z tak zwanych niechcianych połowów. Wykorzystanie tego rodzaju surowca przyczyni się do zwiększenia zagospodarowania i spożycia tych (…).

b. Wykorzystanie „niechcianego” surowca (…) wpłynie na zwiększenie spożycia (…) oraz pozwoli na celowe jego zagospodarowanie, co przełoży się bezpośrednio na zwiększenie dochodów (…).

c. Opracowanie produktów (…) o zwiększonej wartości żywieniowej (technologia sous-vide) oraz o długim okresie trwałości (pasteryzowanych i/lub sterylizowanych), z udziałem surowców roślinnych, przeznaczonych dla wszystkich grup wiekowych, również dla dzieci i seniorów.

d. Opracowane technologie będą mogły być wykorzystane w produkcji przemysłowej, gastronomii i segmentu HoReCa.

Aby zniwelować niechęć do spożywania (…), zerwać ze stereotypem mało akceptowalnego zapachu, żywności mało wygodnej ze względu na problemy z przygotowaniem kulinarnym oraz dużą ilością ości, we wnioskowanym projekcie postanowiono opracować produkty łatwe i wygodne w spożyciu (convenience food), a do tego modne (technologia sous-vide) wykorzystując do tego (…) małocenne gospodarczo pochodzące z połowów (…). Bez wątpienia takimi produktami spożywczymi może być żywność wygodna (convenience food), lub gotowa do bezpośredniego spożycia (ready-to-eat food).

W ramach niniejszego projektu postanowiono:

a)zastosować nowoczesne technologie do produkcji nowego typu przetworów na bazie małocennych gospodarczo (…) (…). Przykładem technologii odmiennej od tradycyjnych jest technologia sous-vide. Sous vide (fr. „w próżni”) to technika gotowania zamkniętych wcześniej szczelnie (próżniowo) w plastikowej torebce surowców spożywczych w kąpieli wodnej lub parowej o stosunkowo niskiej temperaturze, która nigdy nie przekracza 100°C (a nawet 90? C). Gotowanie próżniowe sous-vide ma liczne zalety, do których należą min.:

-dodatkowe utrwalenie i zatrzymanie głębokiego smaku oraz aromatu potraw,

-zatrzymanie w gotowanych produktach najcenniejszych witamin oraz składników odżywczych,

-znaczące ograniczenie ubytków produktów,

-zachowanie pierwotnego kształtu i estetycznego wyglądu potraw.

b)opracować lub znacząco zmodyfikować technologię produktów o długim terminie przydatności do spożycia (pasteryzowane lub sterylizowane) z mięsa (…) małocennych gospodarczo lub z surowców o obniżonej jakości, pochodzących z połowów (…), ale w pełni wartościowych pod względem odżywczym i żywieniowym. Nie wyklucza się również wykorzystania do produkcji składnika roślinnego (żywność hybrydowa). Rozwiązanie takie powinno przełożyć się na obniżenie kosztów produkcji.

Zakłada się, że zastosowanie nowych technologii obróbek cieplnych, jak również modyfikacja już stosowanych, pozwoli to w ramach projektu na opracowanie nowych, innowacyjnych technologii wytwarzania nowego typu przetworów z (…) małocennych, o zdefiniowanym składzie, wysokiej jakości sensorycznej i wartości odżywczej, posiadające cechy żywności wygodnej lub funkcjonalnej. Do takich produktów będą mogły należeć m.in. żywność hybrydowa (nowego typu produkty (…) z mięsa rozdrobnionego).

Wydatki związane z realizacją projektu obejmą koszty realizacji prac naukowo-badawczych, koszty wyjazdów służbowych w zakupu surowca i niezbędnego sprzętu. Faktury zakupowe będą wystawiane na (…) w (…).

Wyniki badań nie będą sprzedawane, a jedynie zostaną udostępnione lub upowszechniane nieodpłatnie, w formie publikacji naukowych, doniesień konferencyjnych, raportów, instrukcji, a uzyskana wiedza będzie przekazywana także w trakcie seminariów oraz spotkań dedykowanych szerokiemu gronu zainteresowanych.

Pytanie

W odniesieniu do faktu zaistniałego w punkcie 61 pojawia się pytanie, czy (…) przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabywanych i wykorzystywanych do realizacji przedmiotowego projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 z późn. zm.) prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przysługuje w zakresie w jakim zakupione towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

(…) w (…) stoi na stanowisku, że (…) nie przysługuje prawo do odliczenia naliczonego w ramach zakupów podatku VAT. Powstałe w wyniku realizacji projektu wyniki badań nie są ani nie będą wykorzystywane do prowadzenia opodatkowanej działalności w zakresie świadczenia usług na rzecz innych podmiotów, lecz będą przekazywane i udostępniane nieodpłatnie m.in. w postaci raportów dla Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, w ramach współpracy z użytkownikami wód, przetwórcami lokalnymi i innymi zainteresowanymi uzyskanymi wynikami badań, a także samorządami lokalnymi oraz innym podmiotami, w formie spotkań, raportów, konferencji i seminariów. W zakresie upowszechniania zgromadzonej wiedzy wyniki badań będą mogły również być nieodpłatnie przekazywane organizacjom (…), szkolnictwu i w środkach masowego przekazu.

W związku z powyższym, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług z późn. zmianami, (…) nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wskazanego w fakturach zakupu towarów i usług nabywanych i wykorzystywanych do realizacji przedmiotowego projektu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2022r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT.

W przepisie tym wskazano, że

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy,

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jako określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o VAT,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalnośc gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wynika z art. 15 ust. 2 ustawy,

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wniosku wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Koszty działalności Państwa (…) pokrywane są z subwencji i dotacji z budżetu państwa oraz przychodów własnych. Realizują Państwo zadnie pn. „(…)”. Głównym celem projektu jest opracowanie technologii i wytworzenie oraz prezentacja zainteresowanym podmiotom nowych, innowacyjnych produktów z udziałem mięsa (…) uznanych za małocenne gospodarczo lub pochodzących z niechcianych połowów (…). Aby zniwelować niechęć do spożywania (…) ze względu na mało akceptowalny zapach, problemy związane z przygotowaniem kulinarnym oraz dużą ilością ości, postanowili Państwo opracować produkty łatwe, wygodne w spożyciu i modne. Wydatki związane z realizacją ww. projektu obejmą koszty prac naukowo-badawczych, wyjazdów służbowych na zakup surowca i niezbędnego sprzętu. Faktury zakupowe będą wystawiane na Państwa. Wyniki badań nie będą sprzedawane, zostaną udostępnione lub upowszechnione nieodpłatnie.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii braku prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabywanych i wykorzystywanych do realizacji ww. projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy, jaką jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Z Państwa wniosku wynika, że zakupione towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych bowiem wyniki badań nie będą sprzedawane, a jedynie zostaną udostępnione lub upowszechnione nieodpłatnie, w formie publikacji naukowych, doniesień konferencyjnych, raportów, instrukcji, a uzyskana wiedza będzie przekazywana także w trakcie seminariów oraz spotkań dedykowanych szerokiemu gronu zainteresowanych.

W konsekwencji nie będą Państwo mieli prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wskazanego w fakturach zakupu towarów i usług nabywanych i wykorzystywanych do realizacji projektu pn. „(…)”.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej,

przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej,

przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00