Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 12 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDSB1-1.4019.4.2023.2.WK

Obowiązek zapłaty opłaty od napojów alkoholowych w opakowaniach jednostkowych o ilości nominalnej napoju nieprzekraczającej 300 ml w przypadku sprzedaży zestawu upominkowego oraz pojedynczych butelek poza zestawem na rzecz konsumentów lub podmiotów posiadających wyłącznie zezwolenie na obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi, oraz w przypadku sprzedaży zestawu upominkowego na rzecz podmiotów posiadających zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży lub podmiotów posiadających jednocześnie zezwolenie na obrót hurtowy oraz zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży.

Interpretacja indywidualna  – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w zakresie braku obowiązku zapłaty opłaty od napojów alkoholowych, o której mowa w art. 92 ust. 11 ustawy, w przypadku sprzedaży:

-zestawu upominkowego, składającego się z (…) butelki o pojemności 0,7 l o zawartości alkoholu (…) oraz (…) butelek o pojemności 0,05 l o zawartości alkoholu (…) zapakowanych w jednym opakowaniu i sprzedawanych jako komplet na rzecz podmiotów posiadających wyłącznie zezwolenie na obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi o zawartości powyżej 18% alkoholu, lub na rzecz konsumentów, za (…) butelki o pojemności 0,05 l zawarte w tym zestawie – jest prawidłowe,

-butelek o pojemności 0,05 l o zawartości alkoholu (…) poza zestawem, na rzecz konsumentów lub podmiotów posiadających wyłącznie zezwolenie na obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi – jest prawidłowe,

-zestawu upominkowego, składającego się z (…) butelki o pojemności 0,7 l o zawartości alkoholu (…) oraz (…) butelek o pojemności 0,05 l o zawartości alkoholu (…) zapakowanych w jednym opakowaniu i sprzedawanych jako komplet na rzecz podmiotów posiadających zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży lub podmiotów posiadających jednocześnie zezwolenie na obrót hurtowy oraz zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, za (…) butelki o pojemności 0,05 l zawarte w tym zestawie – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, w zakresie opłaty od napojów alkoholowych w opakowaniach jednostkowych o ilości nominalnej napoju nieprzekraczającej 300 ml. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 23 marca 2023 r. (data wpływu) oraz 27 marca 2023 r. (data wpływu 29 marca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka (…) prowadzi działalność w zakresie sprzedaży alkoholi. (…)

Spółka posiada odpowiednie zezwolenia do dokonywania sprzedaży alkoholu. Spółka dokonuje sprzedaży na rzecz następujących kategorii nabywców:

-podmiotów posiadających wyłącznie zezwolenie na obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi o zawartości powyżej 18% alkoholu lub do 18% alkoholu,

-podmiotów posiadających wyłącznie zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży,

-podmiotów posiadających jednocześnie zezwolenie na obrót hurtowy oraz sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży,

-konsumentów.

Spółka dokonuje sprzedaży m.in. zestawu upominkowego. Taki zestaw składa się z (…) butelki o zawartości alkoholu (…) o pojemności 0,7 l oraz (…) butelek o zawartości alkoholu (…) o pojemności 0,05 l każda. Wszystkie butelki zapakowane są w jedno opakowanie. Zestaw sprzedawany jest jako całość. Nabywca nie ma możliwości modyfikacji zestawu. Kupujący nie może zatem przed zakupem wyciągnąć, dołożyć lub wymienić którąkolwiek z butelek.

Na podstawie art. 92 ust. 11 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (dalej jako: ustawa), opłata za zezwolenie, o którym mowa w art. 9 ust. 1 lub 2, oraz za zezwolenie na wyprzedaż, o którym mowa w art. 95 ust. 4, dla przedsiębiorcy zaopatrującego przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży w napoje alkoholowe w opakowaniach jednostkowych o ilości nominalnej napoju nieprzekraczającej 300 ml wynosi dodatkowo 25 zł za każdy pełny litr 100% alkoholu w tych opakowaniach. Ponadto Spółka nie jest podmiotem, o którym mowa w art. 95 ust. 4, a więc podmiotem, który utracił zezwolenie.

Wniosek uzupełnili Państwo o następujące informacje:

Spółka jest podmiotem posiadającym zezwolenie na obrót hurtowy napojami alkoholowymi, zezwolenie na obrót hurtowy i sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży oraz zezwolenie na wyprzedaż, o którym mowa w art. 95 ust. 4 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

(…)

W piśmie z 27 marca 2023 r. (data wpływu 29 marca 2023 r.) doprecyzowali Państwo, że nie posiadają zezwolenia na wyprzedaż, o którym mowa w art. 95 ust. 4 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Pytania

1)W związku z powyższym, Spółka powzięła wątpliwość, czy w przypadku gdy Spółka wprowadza do obrotu zestaw upominkowy, składający się z (…) butelki 0,7 l o zawartości alkoholu (…) oraz (…) butelek 0,05 l o zawartości alkoholu (…) zapakowanych w jednym opakowaniu i sprzedawanych jako komplet, w przypadku dokonania jego sprzedaży na rzecz podmiotów posiadających wyłącznie zezwolenie na obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi o zawartości powyżej 18% alkoholu lub w przypadku sprzedaży na rzecz konsumentów – Spółka jest zobowiązana do zapłaty opłaty tzw. „małpkowej” tj. opłaty w rozumieniu art. 92 ust. 11 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, za (…) butelki 0,05 l zawarte w tym zestawie?

2)Czy w przypadku sprzedaży butelek o pojemności 0,05 l o zawartości alkoholu (…) poza zestawem na rzecz konsumentów lub na rzecz podmiotów posiadających wyłącznie zezwolenie na obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi, Spółka jest zobligowana do zapłaty opłaty, o której mowa w art. 92 ust. 11 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi?

3)Czy w sytuacji sprzedaży zestawu składającego się z (…) butelki 0,7 l o zawartości alkoholu (…) oraz (…) butelek 0,05 l (…) zapakowanych w jednym opakowaniu i sprzedawanych jako komplet, w przypadku dokonania jego sprzedaży na rzecz podmiotów posiadających wyłącznie zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży lub podmiotów posiadających jednocześnie zezwolenie na obrót hurtowy oraz sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży – Spółka jest zobowiązana do zapłaty opłaty tzw. „małpkowej” tj. opłaty w rozumieniu art. 92 ust. 11 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, za (…) butelki 0,05 l zawarte w tym zestawie?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Zdaniem Spółki nie jest ona zobligowana do zapłaty tzw. opłaty małpkowej, tj. opłaty, o której mowa w art. 92 ust. 11 ustawy, za (…) butelki zawarte w zestawie upominkowym, zarówno w przypadku dokonania sprzedaży na rzecz podmiotów posiadających wyłącznie zezwolenie na obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi o zawartości powyżej 18% alkoholu lub do 18% alkoholu, jak również sprzedaży na rzecz konsumentów.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości, obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi o zawartości powyżej 18% alkoholu może być prowadzony tylko na podstawie zezwolenia wydanego przez ministra właściwego do spraw gospodarki. Natomiast art. 9 ust. 2 stanowi, że obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi o zawartości do 18% alkoholu może być prowadzony tylko na podstawie zezwolenia wydanego przez marszałka województwa. Wydawanie zezwoleń, decyzji wprowadzających zmiany w tych zezwoleniach oraz duplikatów tych zezwoleń należy do zadań własnych województw. Pod pojęciem „obrót hurtowy napojami alkoholowymi” należy rozumieć zakup napojów alkoholowych w celu dalszej ich odsprzedaży przedsiębiorcom posiadającym właściwe zezwolenia. Producent napojów alkoholowych jest obowiązany do uzyskania zezwolenia na obrót hurtowy napojami alkoholowymi, jeżeli zbywa swoje wyroby przedsiębiorcom posiadającym zezwolenia, o których mowa w art. 18 ust. 1, tj. zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży – dalej zwane: zezwolenia na sprzedaż detaliczną. Jednakże producent napojów alkoholowych jest obowiązany do uzyskania zezwolenia na obrót hurtowy napojami alkoholowymi, jeżeli zbywa swoje wyroby przedsiębiorcom posiadającym zezwolenia, o których mowa w art. 18 ust. 1 ustawy. Zezwolenia, o których mowa w art. 9 ust. 1 i 2, wydaje się oddzielnie na obrót hurtowy następującymi rodzajami napojów alkoholowych:

1)zawartości do 4,5% alkoholu oraz na piwo;

2)o zawartości powyżej 4,5% do 18% alkoholu, z wyjątkiem piwa;

3)o zawartości powyżej 18% alkoholu.

Z powyższych regulacji wynika, że ustawa o wychowaniu w trzeźwości wprowadza specjalne zezwolenia, aby móc obracać, sprzedawać napoje alkoholowe na terytorium kraju.

W niniejszej sprawie istotne znaczenie ma art. 92 ust. 11 ww. ustawy, który stanowi, że opłata za zezwolenie, o którym mowa w art. 9 ust. 1 lub 2, oraz za zezwolenie na wyprzedaż, o którym mowa w art. 95 ust. 4, dla przedsiębiorcy zaopatrującego przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży w napoje alkoholowe w opakowaniach jednostkowych o ilości nominalnej napoju nieprzekraczającej 300 ml wynosi dodatkowo 25 zł za każdy pełny litr 100% alkoholu w tych opakowaniach. W związku z brzmieniem powyższego przepisu Spółka, dokonując sprzedaży zestawu upominkowego składającego się z (…) butelki 0,7 l (…) oraz (…) butelek 0,05 l (…) zapakowanych w jednym opakowaniu nie jest zobligowania do zapłacenia opłaty o której mowa w art. 92 ust. 11 ww. ustawy. Powyższe twierdzenie wynika z faktu, iż w przypadku dokonania sprzedaży na rzecz podmiotów posiadających wyłącznie zezwolenie na obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi oraz na rzecz konsumentów, sprzedaż ta w ogóle nie podlega opłacie, o której mowa w art. 92 ust. 11 ustawy. Opłata jest bowiem związana z zaopatrywaniem w napoje alkoholowe o ilości nominalnej napoju nieprzekraczającej 300 ml przedsiębiorców posiadających zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży. Powyższe stanowisko zostało również wyrażone w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w sprawie 0111-KDSB1-1.4019.177.2021.2.MF z dnia 18 czerwca 2021 r. Zatem Spółka dokonując sprzedaży zestawu na rzecz podmiotów posiadających wyłącznie zezwolenie na obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi o zawartości powyżej 18% alkoholu lub w przypadku sprzedaży na rzecz konsumentów nie jest zobligowana do zapłacenia opłaty, o której mowa w art. 92 ust. 11 ustawy.

Ad. 2

Również w przypadku dokonania sprzedaży pojedynczej butelki o pojemności 0,05 l i zawartości alkoholu (…) na rzecz konsumenta lub na rzecz podmiotu posiadającego wyłącznie zezwolenie na obrót hurtowy w kraju, Spółka nie jest zobligowana do zapłacenia dodatkowej opłaty, o której mowa w art. 92 ust. 11 ww. ustawy. Zdaniem Spółki istotne znaczenie w tym przypadku ma okoliczność, że art. 92 ust. 11 ustawy dotyczy sytuacji polegającej na dokonaniu sprzedaży na rzecz przedsiębiorcy zaopatrującego przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży. W niniejszej sytuacji sprzedaż jest dokonana na rzecz podmiotu, który takiego zezwolenia nie posiada, a więc na rzecz konsumenta lub na rzecz podmiotu posiadającego wyłącznie zezwolenie na obrót hurtowy. W związku z powyższym, Spółka dokonując sprzedaży pojedynczej butelki (…) 0,05 l na rzecz konsumenta lub podmiotu posiadającego wyłączenie zezwolenie na obrót hurtowy nie jest zobowiązana do zapłacenia opłaty, o której mowa w art. 92 ust. 11 ww. ustawy.

Ad. 3

Odnosząc się natomiast do kwestii dokonania sprzedaży na rzecz podmiotów posiadających zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży lub podmiotów posiadających jednocześnie zezwolenie na obrót hurtowy oraz sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, to zdaniem Spółki również w tym przypadku nie powstanie obowiązek zapłaty opłaty. Spółka, sprzedając zestaw upominkowy nie dokonuje sprzedaży pojedynczych butelek alkoholu, ale sprzedaje zestaw, jako całość. Zestaw ma pojemność (…). Zestaw nie podlega modyfikacjom przez klienta. Klient nie ma możliwości dołożenia lub wyciągnięcia którejś z butelek przed zakupem. W związku z powyższym, zdaniem Spółki w przypadku dokonania sprzedaży zestawu jako całości, Spółka nie jest zobligowana do zapłacenia opłaty, o której mowa w art. 92 ust. 11 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Spółka dokonuje bowiem sprzedaży zestawu, jako całości, natomiast zestaw ma pojemność (…). Podsumowując, zdaniem Spółki w przypadku sprzedaży zestawu na rzecz podmiotów posiadających zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży lub podmiotów posiadających jednocześnie zezwolenie na obrót hurtowy oraz sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży Spółka nie jest zobligowana do zapłacenia opłaty, o której mowa w art. 92 ust. 11 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w przypadku sprzedaży zestawu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie braku obowiązku zapłaty opłaty od napojów alkoholowych, o której mowa w art. 92 ust. 11 ustawy, w przypadku sprzedaży:

-zestawu upominkowego, składającego się z (…) butelki o pojemności 0,7 l o zawartości alkoholu (…) oraz (…) butelek o pojemności 0,05 l o zawartości alkoholu (…) zapakowanych w jednym opakowaniu i sprzedawanych jako komplet na rzecz podmiotów posiadających wyłącznie zezwolenie na obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi o zawartości powyżej 18% alkoholu, lub na rzecz konsumentów, za (…) butelki o pojemności 0,05 l zawarte w tym zestawie – jest prawidłowe,

-butelek o pojemności 0,05 l o zawartości alkoholu (…) poza zestawem, na rzecz konsumentów lub podmiotów posiadających wyłącznie zezwolenie na obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi – jest prawidłowe,

-zestawu upominkowego, składającego się z (…) butelki o pojemności 0,7 l o zawartości alkoholu (…) oraz (…) butelek o pojemności 0,05 l o zawartości alkoholu (…) zapakowanych w jednym opakowaniu i sprzedawanych jako komplet na rzecz podmiotów posiadających zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży lub podmiotów posiadających jednocześnie zezwolenie na obrót hurtowy oraz zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, za (…) butelki o pojemności 0,05 l zawarte w tym zestawie –jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2023 r., poz. 165), zwanej dalej ustawą,

obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi o zawartości powyżej 18% alkoholu może być prowadzony tylko na podstawie zezwolenia wydanego przez ministra właściwego do spraw gospodarki.

Stosownie natomiast do art. 9 ust. 2 ustawy,

obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi o zawartości do 18% alkoholu może być prowadzony tylko na podstawie zezwolenia wydanego przez marszałka województwa. Wydawanie zezwoleń, decyzji wprowadzających zmiany w tych zezwoleniach oraz duplikatów tych zezwoleń należy do zadań własnych województw.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 7 ustawy,

obrotem hurtowym napojami alkoholowymi jest zakup napojów alkoholowych w celu dalszej ich odsprzedaży przedsiębiorcom posiadającym właściwe zezwolenia.

Jak stanowi art. 18 ust. 1 ustawy,

sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży może być prowadzona tylko na podstawie zezwolenia wydanego przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta), właściwego ze względu na lokalizację punktu sprzedaży, zwanego dalej „organem zezwalającym”.

Zgodnie z art. 92 ust. 11 ustawy,

opłata za zezwolenie, o którym mowa w art. 9 ust. 1 lub 2, oraz za zezwolenie na wyprzedaż, o którym mowa w art. 95 ust. 4, dla przedsiębiorcy zaopatrującego przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży w napoje alkoholowe w opakowaniach jednostkowych o ilości nominalnej napoju nieprzekraczającej 300 ml wynosi dodatkowo 25 zł za każdy pełny litr 100% alkoholu w tych opakowaniach.

Dodatkowo, jak wskazuje art. 92 ust. 12 ustawy,

w przypadku gdy przedsiębiorca posiadający zezwolenie, o którym mowa w art. 9 ust. 1 lub 2, albo zezwolenie na wyprzedaż, o którym mowa w art. 95 ust. 4, zaopatruje przedsiębiorcę posiadającego jednocześnie zezwolenie na obrót hurtowy i zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, odprowadza opłatę od wszystkich napojów objętych opłatą, ustaloną na podstawie ust. 11, w które zaopatrzył tego przedsiębiorcę.

Jak stanowi art. 92 ust. 15 ustawy,

obowiązek zapłaty opłaty ustalonej na podstawie ust. 11 powstaje w momencie zaopatrzenia w napoje alkoholowe w opakowaniach jednostkowych o ilości nominalnej napoju nieprzekraczającej 300 ml.

W myśl art. 92 ust. 17 ustawy,

przedsiębiorca posiadający zezwolenie, o którym mowa w art. 9 ust. 1 lub 2, lub zezwolenie na wyprzedaż, o którym mowa w art. 95ust. 4, dokonujący zaopatrzenia w napoje alkoholowe w opakowaniach jednostkowych o ilości nominalnej napoju nieprzekraczającej 300 ml, jest obowiązany, odrębnie w odniesieniu do każdego zezwolenia, do:

1) złożenia w postaci elektronicznej informacji, opatrzonej podpisem kwalifikowanym, według wzoru, o którym mowa w ust. 30, organowi, o którym mowa w ust. 16, za pośrednictwem systemu informatycznego ministra właściwego do spraw finansów publicznych,

2) obliczenia i wniesienia na rachunek właściwego urzędu skarbowego opłaty w wysokości, o której mowa w ust. 11

- do końca miesiąca następującego po zakończeniu półrocza.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że prowadzą Państwo działalność gospodarczą w zakresie (…) sprzedaży alkoholu. (…). Posiadają Państwo zezwolenie na obrót hurtowy napojami alkoholowymi oraz zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży.

W ramach posiadanych zezwoleń dokonują Państwo sprzedaży na rzecz:

-podmiotów posiadających wyłącznie zezwolenie na obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi o zawartości powyżej 18% alkoholu lub do 18% alkoholu,

-podmiotów posiadających wyłącznie zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży,

-podmiotów posiadających jednocześnie zezwolenie na obrót hurtowy oraz zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży,

-konsumentów.

Sprzedają Państwo m.in. zestaw upominkowy, składający się z (…) butelki o pojemności 0,7 l o zawartości alkoholu (…) oraz z (…) butelek o pojemności 0,05 l o zawartości alkoholu (…). Wszystkie butelki zapakowane są w jedno opakowanie, a zestaw sprzedawany jest jako całość. Nabywca nie ma możliwości modyfikacji zestawu, nie może przed zakupem wyciągnąć, dołożyć lub wymienić którejkolwiek z butelek.

W pierwszej kolejności Państwa wątpliwość budzi, czy w przypadku sprzedaży zestawu upominkowego, składającego się z (…) butelki o pojemności 0,7 l o zawartości alkoholu (…) oraz (…) butelek o pojemności 0,05 l o zawartości alkoholu (…) zapakowanych w jednym opakowaniu oraz sprzedawanych jako komplet na rzecz podmiotów posiadających wyłącznie zezwolenie na obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi o zawartości powyżej 18% alkoholu, lub na rzecz konsumentów, będą Państwo zobowiązani do zapłaty opłaty, o której mowa w art. 92 ust. 11 ustawy za napoje alkoholowe w butelkach o pojemności 0,05 l znajdujące się w tym zestawie.

W świetle cytowanych powyżej przepisów ustawy, sprzedaż napojów alkoholowych w opakowaniach jednostkowych o ilości nominalnej napoju nieprzekraczającej 300 ml:

-przedsiębiorcom posiadającym wyłącznie zezwolenie na obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi, oraz

-konsumentom,

nie podlega opłacie, o której mowa w art. 92 ust. 11 ustawy, gdyż opłata ta jest związana z posiadaniem zezwolenia na obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi (natomiast sprzedaż napojów alkoholowych na rzecz klientów detalicznych w bezpośredniej sprzedaży detalicznej nie jest możliwa w oparciu o takie zezwolenie) oraz zaopatrywaniem w napoje alkoholowe w opakowaniach jednostkowych o ilości nominalnej napoju nieprzekraczającej 300 ml, przedsiębiorców posiadających zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży.

Tym samym dokonując sprzedaży przedmiotowego zestawu upominkowego na rzecz ww. podmiotów nie są Państwo zobowiązani do zapłaty opłaty, o której mowa w art. 9² ust. 11 ustawy, za zaopatrzenie w napoje alkoholowe w butelkach o pojemności 0,05 l znajdujące się w tym zestawie.

W związku z powyższym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego jako nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Następnie Państwa wątpliwość budzi także, czy w przypadku sprzedaży napojów alkoholowych poza zestawem w butelkach o pojemności 0,05 l o zawartości alkoholu (…) na rzecz konsumentów lub podmiotów posiadających wyłącznie zezwolenie na obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi, będą Państwo zobowiązani do zapłaty opłaty, o której mowa w art. 92 ust. 11 ustawy.

Zaznaczyć należy, że w przypadku sprzedaży napojów alkoholowych w opakowaniach jednostkowych o ilości nominalnej napoju nieprzekraczającej 300 ml na rzecz:

-przedsiębiorców posiadających wyłącznie zezwolenie na obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi, oraz

-konsumentów,

bez znaczenia pozostaje okoliczność czy napoje alkoholowe w butelkach o pojemności 0,05 l, objęte zakresem przedmiotowym wniosku, sprzedawane są przez Państwa w zestawie upominkowym czy też pojedynczo, tj. poza zestawem, gdyż w opisanym przypadku, analogicznie do wyjaśnień Organu przedstawionych powyżej w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 1, kluczowe znaczenie ma fakt, iż sprzedaż na rzecz ww. podmiotów nie podlega opłacie, o której mowa w art. 92 ust. 11 ustawy.

Wobec powyższego, dokonując sprzedaży napojów alkoholowych poza zestawem w butelkach o pojemności 0,05 l o zawartości alkoholu (…) na rzecz ww. podmiotów  nie są Państwo zobowiązani do zapłaty opłaty, o której mowa w art. 9² ust. 11 ustawy.

W konsekwencji, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego jako nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Inaczej wygląda natomiast sytuacja w przypadku sprzedaży przez Państwa zestawu upominkowego składającego się z (…) butelki o pojemności 0,7 l o zawartości alkoholu (…) oraz (…) butelek o pojemności 0,05 l o zawartości alkoholu (…), na rzecz:

-podmiotów posiadających zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży,

-podmiotów posiadających jednocześnie zezwolenie na obrót hurtowy i zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży,

gdyż są to podmioty, o których mowa w art. 92 ust. 11 i 12 ustawy.

Zgodnie z treścią cytowanych powyżej przepisów art. 92 ust. 11 i ust. 12 ustawy każdy przedsiębiorca posiadający zezwolenie na obrót hurtowy napojami alkoholowymi, dokonujący zaopatrzenia w napoje alkoholowe w opakowaniach jednostkowych o ilości nominalnej napoju nieprzekraczającej 300 ml przedsiębiorcę, który w ramach posiadanych zezwoleń posiada zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, zobowiązany jest do uiszczenia „dodatkowej” opłaty za zezwolenie na obrót hurtowy. Zatem zgodnie z art. 92 ust. 11 i ust. 12 ustawy obowiązek zapłaty opłaty wiąże się m.in. z rodzajem posiadanych zezwoleń po stronie dostawcy oraz nabywcy napojów alkoholowych w opakowaniach jednostkowych do 300 ml.

Jak sami Państwo wskazali zestaw upominkowy, w skład którego wchodzą m.in. napoje alkoholowe w butelkach o pojemności 0,05 l, sprzedawany jest jako całość, a nabywca nie ma możliwości modyfikacji ww. zestawu, tj. nie może przed zakupem wyciągnąć, dołożyć bądź wymienić którejkolwiek z butelek. Zatem nabywca zestawu upominkowego płaci określoną cenę za wszystkie napoje alkoholowe znajdujące się w tym zestawie. W konsekwencji dokonują Państwo zaopatrzenia m.in. w napoje alkoholowe w opakowaniach jednostkowych o ilości nominalnej napoju nieprzekraczającej 300 ml, wchodzące w skład zestawu.

Na gruncie ustawy nie zostało zdefiniowane pojęcie „zaopatrzenia”, zasadnym jest uznanie (przy zastosowaniu wykładni językowej), że przez zaopatrzenie należy rozumieć realne wejście we władanie nad rzeczą (tu: nad produktami podlegającymi opłacie), co z kolei można utożsamić z wydaniem towaru przez dostawcę na rzecz odbiorcy. Zgodnie bowiem definicją słownikową, pojęcie „zaopatrzyć” rozumie się następująco: „dostarczyć jakiejś osobie, instytucji lub organizacji potrzebne rzeczy” oraz (w formie zwrotnej) „kupić lub zgromadzić potrzebne rzeczy; też: zabrać ze sobą rzeczy potrzebne na daną okazję”[1].

Opłata, o której mowa w art. 92 ust. 11 ustawy odprowadzana jest przez przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na obrót hurtowy napojami alkoholowymi, który dokonuje zaopatrzenia w napoje alkoholowe w opakowaniach jednostkowych o ilości nominalnej napoju nieprzekraczającej 300 ml podmiotów, o których mowa w art. 92 ust. 11 i 12 ustawy.

W konsekwencji, fakt, że napój alkoholowy w butelce o pojemności 0,05 l o zawartości alkoholu (…) stanowi część zestawu upominkowego złożonego z napojów alkoholowych w opakowaniach jednostkowych o różnych pojemnościach pozostaje bez wpływu na obowiązek zapłaty opłaty, o której mowa w art. 92 ust. 11 ustawy. Pomimo, że napoje alkoholowe w butelce o pojemności 0,05 l zapakowane zostaną w jedno opakowanie, które sprzedają Państwo jako zestaw, podmiotom, o których mowa w art. 92 ust. 11 i 12 ustawy, dokonają Państwo zaopatrzenia w napoje alkoholowe w opakowaniach jednostkowych o ilości nominalnej napoju nieprzekraczającej 300 ml, podlegającego opłacie.

Tym samym w przypadku sprzedaży zestawu upominkowego na rzeczpodmiotów posiadających zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, a także podmiotów posiadających jednocześnie zezwolenie na obrót hurtowy i zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, dokonają Państwo zaopatrzenia w napoje alkoholowe w opakowaniach jednostkowych o ilości nominalnej napoju nieprzekraczającej 300 ml (tj. (…) butelek o pojemności 0,05 l wchodzących w skład tego zestawu).

Powyższe stanowisko znajduje również odzwierciedlenie m.in. w zakresie danych zawieranych w informacji, o której mowa w art. 92 ust. 17 ustawy, w której to zgodnie z art. 92 ust. 18 pkt 8 ustawy przedsiębiorca zobowiązany jest do wskazania łącznej liczby opakowań napojów, o których mowa w art. 92 ust. 11 ustawy, w podziale na ilość nominalną napoju w opakowaniach i zawartość alkoholu.

W konsekwencji są Państwo zobowiązani do zapłaty opłaty, o której mowa w art. 92 ust. 11 ustawy, w sytuacji sprzedaży zestawu upominkowego, składającego się z (…) butelki o pojemności 0,7 l o zawartości alkoholu (…) oraz (…) butelek o pojemności 0,05 l o zawartości alkoholu (…) zapakowanych w jednym opakowaniu i sprzedawanych jako komplet na rzecz:

-podmiotów posiadających zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży,

-podmiotów posiadających jednocześnie zezwolenie na obrót hurtowy i zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży,

- od napojów alkoholowych w butelkach o pojemności 0,05 l, zgodnie z treścią art. 92 ust. 11 i 12 ustawy.

Nie zasługuje na uwzględnienie przytoczony przez Państwa we własnym stanowisku w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 3 argument, że: „Spółka, sprzedając zestaw upominkowy nie dokonuje sprzedaży pojedynczych butelek alkoholu, ale sprzedaje zestaw, jako całość. Zestaw ma pojemność (…)”.

Jak zostało to już wyjaśnione przez Organ, opłatę, o której mowa w art. 92 ust. 11 ustawy odprowadza się od każdego napoju alkoholowego w opakowaniu jednostkowym o ilości nominalnej napoju nieprzekraczającej 300 ml, w przypadku zaopatrzenia w nie podmiotów, o których mowa w art. 92 ust. 11 i 12 ustawy. Bez znaczenia pozostaje fakt, że opakowania jednostkowe stanowią część zestawu składającego się z napojów alkoholowych w opakowaniach o różnych pojemnościach.

W związku z powyższym, stwierdzić należy, że w sytuacji sprzedaży przez Państwa zestawu upominkowego, na który składają się m.in. napoje alkoholowe w butelkach o pojemności 0,05 l, na rzecz ww. podmiotów, dokonają Państwo zaopatrzenia, i zgodnie z art. 92 ust. 11 i ust. 12 ustawy podlega ono opłacie.

Reasumując, będą Państwo zobowiązani do zapłaty opłaty, o której mowa w art. 92 ust. 11 ustawy, w związku z dokonaniem zaopatrzenia podmiotów posiadających zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, a także podmiotów posiadających jednocześnie zezwolenie na obrót hurtowy i zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, w napoje alkoholowe w butelkach o pojemności 0,05 l o zawartości alkoholu (…), wchodzące w skład zestawu upominkowego.

W konsekwencji, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), zwanej dalej Ordynacją podatkową. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności,  które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.


[1] por. Słownik Języka Polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/szukaj/zaopatrzenie.html

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00