Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 18 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.123.2023.2.MBN

Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży węży oraz jaszczurek.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 14 lutego 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 10 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania przychodu ze sprzedaży węży oraz jaszczurek. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 marca 2023 r. (wpływ 22 marca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Nie prowadzi Pan działalności gospodarczej, prowadzi Pan hobbystyczną hodowlę węży oraz jaszczurek.

W odniesieniu do jednego posiadanego przez Pana gatunku istnieje obowiązek rejestracji w lokalnym starostwie, z którego Pan się wywiązuje. Pozostałe hodowane przez Pana zwierzęta nie podlegają rejestracji (nie znajdują się w Konwencji Waszyngtońskiej). Doczekał się Pan przychówku i zamierza sprzedawać młode jako nadwyżkę hodowlaną.

Na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 ze zm.) wnosi Pan o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Przedmiot Pana działalności oraz charakterystyka wykonywanych prac:

Prowadząc hobbystyczną hodowlę, wypełnia Pan obowiązki rejestracyjne w starostwie w odniesieniu do wybranych gatunków (w Pana przypadku aktualnie jeden gatunek wymaga takiej rejestracji). Planuje Pan sprzedawać zwierzęta, które wyhoduje prywatnie. Dokona Pan sprzedaży zwierząt po minimalnym 2-miesięcznym okresie od wyklucia/narodzin zwierząt. Z racji faktu hobbystycznego zajmowania się hodowlą, nie posiada Pan wykształcenia rolniczego. Nie posiada Pan 1 ha przeliczeniowego ziemi, więc nie jest Pan zarejestrowany jako rolnik w KRUS.

Pana hodowla nie uwzględnia hodowli roślin żywicielskich, będzie Pan zaopatrywał się w pokarm dla zwierząt w dedykowanych sklepach zoologicznych.

W uzupełnieniu do wniosku, udzielił Pan odpowiedzi na poniższe pytania:

Czy zamierza Pan prowadzić działalność gospodarczą; jeśli tak − jaki będzie pełny zakres tej działalności oraz formę opodatkowania przychodów.

Wnioskodawca nie zamierza prowadzić działalności gospodarczej.

Jaki jest Pana cel hodowli węży i jaszczurek.

Wnioskodawca wskazuje, że celem hodowli węży i jaszczurek jest selekcja pod kątem cech fenotypowych oraz stabilizacja poszczególnych gatunków w hodowli.

Czy węże i jaszczurki będą pochodzić wyłącznie z Pana własnej hodowli, czy też będzie je Pan kupował w celu dalszej odsprzedaży.

Wnioskodawca wskazuje, że węże i jaszczurki pochodzą wyłącznie z własnej hodowli. Nie planuje Pan odsprzedawać kupionych zwierząt.

Gdzie Pan prowadzi/będzie prowadzić ww. hodowlę.

Wnioskodawca planuje hodowlę prowadzić w miejscu aktualnego zamieszkania.

W jaki sposób zamierza Pan pozyskiwać kupujących.

Wnioskodawca zamierza pozyskiwać kupujących poprzez ogłaszanie ofert na platformach do tego przeznaczonych oraz w kręgu osób, które zna i zajmują się hodowlą gadów.

W jaki sposób zamierza się Pan rozliczać z kupującymi węże i jaszczurki.

Wnioskodawca zamierza rozliczać się z kupującymi za pomocą umów sprzedaży poprzez przelewy bankowe, mogą zdarzyć się również transakcje gotówkowe.

Jaki roczny przychód ze sprzedaży węży i jaszczurek zamierza Pan osiągnąć.

Wnioskodawca nie jest w stanie tego oszacować.

Jaką powierzchnię Pan przeznaczył/zamierza przeznaczyć do hodowli węży i jaszczurek.

Zwierzęta będą znajdowały się w pokoju o powierzchni 15m2, jednak nie zajmą całej powierzchni.

Jaka jest nazwa i klasyfikacja statystyczna (pełny siedmiocyfrowy symbol) towarów (węży oraz jaszczurek), które zamierza Pan sprzedawać, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.).

Wnioskodawca wskazuje, że pełny siedmiocyfrowy symbol to 01.49.13.0 − Gady żywe, hodowlane, włączając węże i żółwie.

Pytania (pytanie nr 2 zostało ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

1.Czy w opisanej sytuacji istnieje obowiązek opłacania podatku dochodowego od osób fizycznych w wyniku sprzedaży wyhodowanych w Pana hodowli węży oraz jaszczurek?

2.Czy sprzedaż będzie stanowiła działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Pana zdaniem − zobowiązanie na gruncie podatku dochodowego w odniesieniu do sprzedaży węży wyhodowanych w ramach własnej hodowli, nie powinno powstać. Wynika to z faktu, iż taka hodowla, Pana zdaniem, nie powinna być zaliczana do działów specjalnych produkcji rolnej.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyłączeniu z opodatkowania podlegają przychody z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Działy specjalne produkcji rolnej, zgodnie z art. 2 ust. 3 ustawy o PIT, opierają się na hodowli i chowie innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym. Natomiast w obowiązującym obecnie rozporządzeniu Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z 25 listopada 2020 roku (Dz. U. 2020 r., poz. 2218) w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej w swoich tabelach oraz wyliczeniach nie ujęto zarówno węży, jak i jaszczurek.

Hoduje Pan entomofagi, które są zaliczane do działów specjalnych produkcji rolnej, natomiast dochód ustalany jest w odniesieniu do liczby metrów kwadratowych powierzchni uprawy roślin żywicielskich w stosunku do tych zwierząt. Nie ma Pan powierzchni, na której uprawia roślinność żywicielską, tym samym obowiązek podatkowy Pana zdaniem nie powstaje.

Zgodnie z interpretacją indywidualną z dnia 20 lutego 2020 r. o sygn. 0115-KDIT3.4011.453.2019.2.AWO:

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika jednak, że gekony karmione będą larwami mączniaka oraz świerszczami. Pożywienie nie będzie pochodzić z własnych upraw Wnioskodawcy. Owady karmowe będą kupowane od prywatnych hodowców na giełdach zoologicznych. Hodowla nie będzie wymagała uprawy i wykorzystywania roślin żywicielskich. Zatem, pomimo że hodowla będzie opodatkowana na zasadach przewidzianych dla działów specjalnych produkcji rolnej, to obowiązek podatkowy z tytułu przedmiotowych transakcji nie wystąpi, gdyż stawka podatku w przypadku działalności wskazanej w treści art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustalana jest w zależności od powierzchni upraw roślin żywicielskich. których to Wnioskodawca dla potrzeb prowadzonej hodowli nie wykorzystuje/nie uprawia.

Zgodnie z interpretacją indywidualną w odniesieniu do bardzo zbliżonego stanu faktycznego przypadku z dnia 3 grudnia 2018 roku o sygn. 0114-KDIP3-1.4011.503.2018.1.MJ:

Powołany przepis art. 2 ust. 2 nie wskazuje na rodzaje przychodów, które uznaje się jako uzyskiwane z działalności rolniczej lecz rodzaje działalności rolniczej − w tym również uzyskiwanie produktów w stanie nieprzetworzonym z chowu i hodowli zwierząt, wytwarzanie materiału hodowlanego i reprodukcyjnego − z której przychody na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 zostały wyłączone z uregulowań w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych.

Natomiast definicję działów specjalnych produkcji rolnej, z których uzyskiwane dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zawierają przepisy art. 2 ust. 3 powoływanej ustawy.

Działami specjalnymi produkcji rolnej − w myśl art. 2 ust. 3 tej ustawy − są natomiast uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

(...)

Do działów specjalnych produkcji rolnej nie zalicza się hodowli boa dusiciela, bowiem w Tabeli, o której mowa powyżej, w specyfice rodzajowej tego typu hodowla nie została wymieniona.

Na podstawie przeanalizowanych powyżej regulacji prawnych stwierdzić należy, że − hodowla boa dusiciela jest działalnością rolniczą. Działalność Wnioskodawcy polega na sprzedaży zwierząt, pochodzących z własnej hodowli. Z uwagi na taką kwalifikację, dochody uzyskiwane z tej hodowli nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1) miesiąc − w przypadku roślin,

2) 16 dni − w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3) 6 tygodni − w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4) 2 miesiące − w przypadku pozostałych zwierząt

− licząc od dnia nabycia.

Przychodami z działalności rolniczej są więc tylko te przychody, które pochodzą z działalności rolniczej w rozumieniu zdefiniowanym w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Działami specjalnymi produkcji rolnej są uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym „załącznikiem nr 2”.

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza oraz działy specjalne produkcji rolnej.

Stosownie do treści art. 24 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa, poczynając od roku podatkowego 2002, ogłasza w drodze rozporządzenia normy szacunkowe, o których mowa w ust. 4, zmieniając je corocznie w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarowej produkcji rolniczej, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.

Rodzaje i rozmiary działów specjalnych produkcji rolnej oraz normy szacunkowe dochodu rocznego zawarte są w załączniku nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tabelę rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego – obowiązującą w 2023 r. opublikowano w rozporządzeniu Ministra Finansów z 14 listopada 2022 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2478).

W ww. Tabeli wymieniono hodowlę entomofagów, wskazując normę szacunkową dochodu rocznego, która liczona jest od 1 m2 powierzchni uprawy roślin żywicielskich.

Zgodnie z komentarzem do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych − sformułowanie „entomofagi” nie jest wyjaśnione w ustawie; chodzi tu o zwierzęta drapieżne i pasożytnicze, jak również larwy owadów odżywiające się żywymi owadami (A. Bartosiewicz, Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych. Komentarz, LEX 2015, teza 8 do art. 2). Hodowlą entomofagów będzie więc hodowla m.in.: sikor, nietoperzy, kameleonów, mrówkojadów, rączyc, baryłkarzy, czy mrówkolwów, a także jaszczurek i ptaszników.

Zatem, uprawa określonych roślin oraz hodowla lub chów zwierząt stanowi dział specjalny produkcji rolnej, o ile ich rozmiary przekraczają wielkości określone w ww. załączniku. Informacje zawarte w wyżej wymienionym załączniku mają znaczenie w zakresie oceny, czy danego rodzaju działalność ma charakter działów specjalnych produkcji rolnej. Jeżeli dany rodzaj uprawy, czy też chów lub hodowla określonego gatunku zwierząt nie jest wymieniona w załączniku, to należy stwierdzić, że ta uprawa, hodowla, czy też chów jest działalnością rolniczą, niebędącą działem specjalnym produkcji rolnej.

Dlatego też hodowla entomofagów, takich jak jaszczurki, stosownie do powołanego art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi działy specjalne produkcji rolnej, a sprzedaż entomofagów jest opodatkowana na zasadach przewidzianych dla działów specjalnych produkcji rolnej. Przy czym, w przypadku braku powierzchni upraw roślin żywicielskich w rozumieniu poz. 13 załącznika nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązek podatkowy nie powstanie, gdyż ustawodawca ustala stawkę podatku od działów specjalnych produkcji rolnej w zależności od powierzchni upraw roślin żywicielskich.

Na podstawie opisu Pana sprawy oraz powołanych przepisów prawa podatkowego stwierdzam, że sprzedaż jaszczurek, jako sprzedaż entomofagów, jest opodatkowana na zasadach przewidzianych dla działów specjalnych produkcji rolnej, przy czym w przypadku braku powierzchni upraw roślin żywicielskich w rozumieniu poz. 13 Tabeli rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego, obowiązek podatkowy nie powstanie, gdyż ustawodawca ustala stawkę podatku od działów specjalnych produkcji rolnej w zależności od powierzchni upraw roślin żywicielskich.

Natomiast do działów specjalnych produkcji rolnej nie zalicza się hodowli węży, ponieważ w ww. Tabeli, w specyfice rodzajowej, tego typu hodowla nie została wymieniona.

Stąd, na podstawie przeanalizowanych powyżej regulacji prawnych, stwierdzam, że hodowla węży jest działalnością rolniczą. Pana działalność polega na sprzedaży tych zwierząt pochodzących z własnej hodowli. Z uwagi na taką kwalifikację − dochody uzyskiwane z hodowli węży nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując − w opisanym przez Pana zdarzeniu przyszłym hodowla jaszczurek będzie działem specjalnym produkcji rolnej, jednak przy sprzedaży przez Pana nadwyżek hodowlanych obowiązek opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych nie wystąpi, gdyż ustawodawca ustala stawkę podatku od działów specjalnych produkcji rolnej w zależności od powierzchni upraw roślin żywicielskich, których Pan nie posiada. Natomiast hodowla węży jest działalnością rolniczą, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnośnie powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00