Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 17 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.90.2023.1.MN

Uznanie sprzedaży samodzielnej jednostki organizacyjnej pod nazwą S. za zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy oraz braku opodatkowania jej podatkiem VAT

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie uznania sprzedaży samodzielnej jednostki organizacyjnej pod nazwą S. za zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy oraz braku opodatkowania jej podatkiem VAT. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

M.spółka jawna (dalej zwana: Wnioskodawcą) jako podmiot leczniczy prowadzi działalność polegającą na udzielaniu świadczeń zdrowotnych poprzez wykonywanie zawodowo działań służących zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz innych działań medycznych wynikających z procesu leczenia lub przepisów regulujących zasady ich wykonywania. Świadczenia zdrowotne realizowane są z wykorzystaniem nowoczesnych, dostępnych metod promocji zdrowia, profilaktyki, leczenia i rehabilitacji.

Przedsiębiorstwem Wnioskodawcy jest Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej P. w xxx (nazwa skrócona NZOZ P.).

Opis struktury organizacyjnej Wnioskodawcy:

Przedsiębiorstwem NZOZ P. kieruje Kierownik NZOZ P. Na podstawie przyjętego w 2022 r. Regulaminu Organizacyjnego NZOZ P., utworzone zostały dwie niezależnie od siebie funkcjonujące jednostki organizacyjne podporządkowane bezpośrednio Kierownikowi NZOZ P.:

1) jednostka organizacyjna pod nazwą: ambulatoryjna opieka specjalistyczna – S., w ramach której funkcjonują następujące komórki organizacyjne:

a) Poradnia Ortopedii i traumatologii narządu ruchu, xxx;

b) Poradnia Chirurgii Urazowo-Ortopedycznej dla Dzieci, pod adresem xxx;

c) Poradnia Preluksacyjna, pod adresem xxx

d) Poradnia Dermatologiczna, pod adresem xxx

2) jednostka organizacyjna pod nazwą: Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej P., w ramach której funkcjonują komórki organizacyjne:

a) Pielęgniarska opieka długoterminowa, prowadzona pod adresami:

i. xxx

ii. yyy

b)komórki organizacyjne - pracownie:

i. Pracownia USG, pod adresem xxx

ii. Pracownia RTG, pod adresem yyy

c) komórki organizacyjne - Medycyna Szkolna:

i. Gabinet Medycyny Szkolnej w xxx

ii. Gabinet Medycyny Szkolnej w Szkole Podstawowej xxx

iii. Gabinet Medycyny Szkolnej w Szkole Podstawowej yyy

iv. Gabinet Medycyny Szkolnej w Szkle Podstawowej zzz

v. Gabinet Medycyny Szkolnej w Szkole Podstawowej ccc

vi. Gabinet Medycyny Szkolnej w I Liceum Ogólnokształcącym xxx

vii. Gabinet Medycyny Szkolnej w Zespole Szkół xxx

viii. Gabinet Medycyny Szkolnej w Specjalnym Ośrodku Szkolno - Wychowawczym xxx

ix. Gabinet Medycyny Szkolnej w Szkole Podstawowej xxx

x. Gabinet Medycyny Szkolnej - Zasadnicza Szkoła Zawodowa ZDZ xxx8

d) komórka organizacyjna: Hospicjum domowe, pod adresem xxx

e) komórka organizacyjna: Zespół transportu medycznego, pod adresem xxx

W dniu 01.12.2022 r. Wnioskodawca podjął decyzję, w formie uchwały Wspólników, o organizacyjnym, funkcjonalnym i finansowym wyodrębnieniu samodzielnej jednostki organizacyjnej pod nazwą „S.” (dalej zwana: S.).

Zgodnie z treścią Regulaminu Organizacyjnego NZOZ P.utworzone zostały dwie, niezależnie od siebie, funkcjonujące jednostki organizacyjne.

Przyjęty w 2022 r. Regulamin Organizacyjny NZOZ P. opisuje odrębność jednostki organizacyjnej pod nazwą S. od jednostki organizacyjnej pod nazwą Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej P.

Regulamin Organizacyjny NZOZ P. potwierdza stan faktyczny w postaci przyporządkowania zasobów ludzkich i technicznych, zadań oraz celów biznesowych do wyodrębnionych jednostek organizacyjnych. Powołany przez Wspólników Wnioskodawcy Kierownik S. ma za zadanie organizowanie procesu leczniczego w S. i występowanie w stosunkach zewnętrznych w sprawach dotyczących S.

W następstwie formalnej decyzji o wyodrębnieniu samodzielnej jednostki organizacyjnej pod nazwą S. w strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy, w księgach rachunkowych Wnioskodawcy wyodrębnione zostały konta księgowe w zespołach kont 0, 1, 2, 3, 4 i 7. W efekcie uzyskano obraz majątkowy i finansowy S. jako wyodrębnionego w ramach NZOZ P. zespołu składników materialnych i niematerialnych. Jednocześnie, możliwe jest przyporządkowanie do S. odpowiednio kosztów i przychodów. Polityka rachunkowości, opisująca stosowane przez Wnioskodawcę zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych, zawiera informacje o wyodrębnieniu w księgach rachunkowych zorganizowanej części przedsiębiorstwa pod nazwą S.

Wnioskodawca planuje zbyć na podstawie umowy sprzedaży na rzecz A. Sp. z o.o. z siedzibą w xxx, wpisanej do rejestru przedsiębiorców KRS pod numerem KRS xxx, posiadającą REGON xxx, NIP xxx (dalej zwana: Kupującym) zorganizowaną część przedsiębiorstwa pod nazwą S. - tj. zespół składników materialnych i niematerialnych wydzielonych organizacyjnie, funkcjonalnie i finansowo w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy, przeznaczonych do prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności leczniczej w zakresie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, mogący stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania wynikające z umowy o udzielanie świadczeń zdrowotnych - ambulatoryjnej opieki specjalistycznej numer xxx, zawartej między Wnioskodawcą a Narodowym Funduszem Zdrowia w dniu 9 lutego 2011 r. w brzmieniu ustalonym późniejszymi aneksami, w oparciu o przeznaczone do tego odpowiednie aktywa (dalej zwana: Umowa AOS).

Zarówno Wnioskodawca, jak i Kupujący prowadzą działalność gospodarczą o podobnym charakterze.

Kupujący jest podmiotem leczniczym prowadzącym działalność polegającą na udzielaniu świadczeń zdrowotnych poprzez wykonywanie zawodowo działań służących zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz innych działań medycznych wynikających z procesu leczenia lub przepisów regulujących zasady ich wykonywania.

Z informacji ujawnionych w rejestrze przedsiębiorców KRS wynika, że Kupujący wskazuje jako przedmiot przeważającej działalności przedsiębiorcy:

86.21.Z. PRAKTYKA LEKARSKA OGÓLNA.

Zarówno Kupujący, jak i Wnioskodawca, wskazują w przedmiocie działalności ujawnionym w rejestrze przedsiębiorców KRS:

86.21.Z. PRAKTYKA LEKARSKA OGÓLNA

86.22.Z. PRAKTYKA LEKARSKA SPECJALISTYCZNA

86.23.Z. PRAKTYKA LEKARSKA DENTYSTYCZNA

86.90.A. DZIAŁALNOŚĆ FIZJOTERAPEUTYCZNA

86.90.C. PRAKTYKA PIELĘGNIAREK I POŁOŻNYCH

86.90.D. DZIAŁALNOŚĆ PARAMEDYCZNA

86.90.E. POZOSTAŁA DZIAŁALNOŚĆ W ZAKRESIE OPIEKI ZDROWOTNEJ, GDZIE INDZIEJ NIESKLASYFIKOWANA.

Następnie, Kupujący działa na podobnym rynku geograficznym, co Wnioskodawca. Zgodnie z informacją na stronie internetowej Kupującego https://allmedica.pl/ działalność gospodarcza prowadzona jest w niżej wymienionych lokalizacjach: N.(3 placówki), Kraków, Z., W., M.i S..

W związku ze sprzedażą S. na Kupującego przeniesione zostaną - na podstawie umowy sprzedaży S.i i przejęcia wszelkich zobowiązań funkcjonalnie związanych z prowadzeniem S. - wszystkie aktywa, prawa i zobowiązania wykorzystywane przez Wnioskodawcę w celu prowadzenia działalności tej jednostki organizacyjnej, w szczególności:

 1. prawa i obowiązki wynikające z zawartych umów:

a. kontrakty z lekarzami zawarte na czas nieokreślony,

b. kontrakty z pielęgniarkami zawarte na czas nieokreślony,

c. umowy zlecenia (Kierownik AOS S., RODO-Inspektor Ochrony Danych Osobowych, lekarz, pielęgniarki, rejestratorki, sprzątaczka),

d. umowy na wykonywanie badań w zakresie densytometrii szyjki kości udowej/kręgosłupa,

e. umowy na wykonywanie badań z zakresu tomografii komputerowej,

 f. umowy na odbiór, transport i przekazywanie do unieszkodliwienia odpadów medycznych,

g. umowy na świadczenie usług w zakresie badań laboratoryjnych i mikrobiologicznych,

h. umowa najmu w tym zobowiązania S. wynikające z wyodrębnionych kont rachunkowych w księgach rachunkowych Wnioskodawcy;

 2. środki trwałe przyporządkowane i wykorzystywane przez S.:

a. ultrasonograf,

b. komputer+monitor,

c. komputer+monitor,

d. aparat elektrochirurgiczny,

e. zestaw komputerowy,

 f. zestaw komputerowy,

g. zestaw komputerowy,

h. lampa kwarcowa,

 i. dermatoskop,

 j. USG model xxx z dwoma głowicami i printer,

 3. wyposażenie przyporządkowane i wykorzystywane przez S.:

a. mikroskop ZEISS,

b. 1 komplet drobnego sprzętu medycznego (leszcze do gipsu, nożyczki, peny, pęsety),

c. fotele (10 sztuk),

d. krzesło (5 sztuk),

e. leżanka (4 szt),

 f. stolik zabiegowy,

 g. asystor medyczny,

 h. biurko (6 sztuk),

i. szafka lekarska (6 sztuk),

j. szafka metalowa kartotekowa (8 sztuk);

 4. środki pieniężne znajdujące się na wyodrębnionym rachunku bankowym S.;

 5. wartości niematerialne i prawne, licencje na programy komputerowe związane z prowadzeniem działalności przypisane do S.:

a. licencja xxx nr xxx,

b. program antywirusowy xxx”;

 6. tajemnice przedsiębiorstwa związane z działalnością prowadzoną w S.;

 7. dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej przypisane do S., Kupujący przejmie wszelkie zobowiązania Wnioskodawcy funkcjonalnie związane z prowadzeniem S., w tym zobowiązania z którymi związane są obowiązki publicznoprawne i inne zobowiązania wynikające z umów związanych z funkcjonowaniem S..

Środki pieniężne w kasie pozostaną własnością Wnioskodawcy. Księgi rachunkowe pozostaną własnością Wnioskodawcy i nie przejdą na Kupującego jako element zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Przed dniem złożenia niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej strony transakcji zawarły przedwstępną warunkową umowę sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa w zwykłej formie pisemnej.

Strony transakcji ustaliły, że S. i wszystkie jej składniki zostaną przeniesione na Kupującego w dniu zawarcia właściwej umowy sprzedaży (Umowy Rozporządzającej), co powinno nastąpić w dniu 1 kwietnia 2023.

Zawarcie Umowy Rozporządzającej Strony uzależniły od wcześniejszego, łącznego spełnienia następujących warunków:

1. wyrażenia zgody przez Narodowy Fundusz Zdrowia na przeniesienie z dniem 1 kwietnia 2023 r. praw i obowiązków Wnioskodawcy wynikających z opisanej powyżej Umowy AOS,

2. uzyskanie zgód wierzycieli Wnioskodawcy na przejęcie przez Kupującego zobowiązań S.,

3. zapłata przez Kupującego wskazanej w treści przedwstępnej warunkowej umowy sprzedaży części Ceny Sprzedaży.

Strony ustaliły następujący sposób zapłaty ceny:

Cena Sprzedaży została podzielona na trzy części:

 1. zaliczkę na poczet Ceny Sprzedaży, płatną na rzecz Wnioskodawcy w terminie 3 dni od dnia zawarcia przedwstępnej warunkowej umowy sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa,

 2. część Ceny Sprzedaży płatną na rzecz Wnioskodawcy w terminie do dnia zawarcia Umowy Rozporządzającej,

3. pozostałą część Ceny Sprzedaży płatną na rzecz Wnioskodawcy do dnia 30.06.2023. Przeniesienie własności S. nastąpi w dniu zawarcia Umowy Rozporządzającej.

W miejscu uzgodnionym przez Strony, nastąpi wydanie Kupującemu wszelkich rzeczy ruchomych wchodzących w skład S. oraz dokumentacji posiadanej przez Wnioskodawcę, dotyczącej wszelkich praw wchodzących w skład S. i zobowiązań S.

Z wydania rzeczy oraz dokumentacji Strony sporządzą protokół zdawczo-odbiorczy.

W dniu zawarcia Umowy Rozporządzającej Strony dopełnią ponadto czynności koniecznych do przeniesienia na Kupującego rzeczy i praw wchodzących w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa, których przeniesienie nie nastąpi z mocy samego porozumienia Stron.

W tym celu Strony dokonają w szczególności przeniesienia na Spółkę posiadania rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku. Przekazanie rzeczy oznaczonych co do gatunku zostanie potwierdzone w protokole zdawczo-odbiorczym.

W dniu zawarcia Umowy Rozporządzającej Wnioskodawca dokona udostępnienia Kupującemu dokumentacji medycznej pacjentów S. w uzgodnionej między Stronami formie.

Wnioskodawca zawiadomi każdego z kontrahentów Wnioskodawcy z tytułu umów, z których prawa wchodzą w skład S. o wynikającym z przeniesienia S. przelewie na Kupującego wierzytelności wynikających z umowy zawartej z tym kontrahentem, jak również o przejęciu przez Kupującego zobowiązań Wnioskodawcy z takiej umowy.

Wnioskodawca dołoży staranności celem uzyskania formalnych zgód kontrahentów Wnioskodawcy na przejęcie przez Kupującego praw i zobowiązań Wnioskodawcy wynikających z wyżej wymienionych umów. Zorganizowana część przedsiębiorstwa zostanie w całości nabyta przez Kupującego na podstawie umowy sprzedaży z podpisami notarialnie poświadczonymi. Po dokonaniu sprzedaży samodzielnej jednostki organizacyjnej pod nazwą S., Wnioskodawca planuje kontynuację działalności jednostki organizacyjnej pod nazwą NZOZ P.

Pytania

 1. Czy mając na uwadze opis sprawy, przedstawiony we wniosku, planowane zbycie na rzecz Kupującego przez Wnioskodawcę samodzielnej jednostki organizacyjnej pod nazwą S. na podstawie Umowy Rozporządzającej będzie stanowiło zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług?

 2. Czy do planowanej, opisanej we wniosku, transakcji zbycia przez Wnioskodawcę samodzielnej jednostki organizacyjnej pod nazwą S. na rzecz Kupującego będzie miało zastosowanie wyłączenie z opodatkowania na podstawie art. 6 pkt. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1 Zdaniem Wnioskodawcy samodzielna jednostka organizacyjna pod nazwa S. opisana we wniosku stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług.

Przepis art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa, jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań).

Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wnioskodawca spełnia to kryterium, co potwierdza treść Regulaminu Organizacyjnego NZOZ P., w którym opisana jest odrębność jednostki organizacyjnej pod nazwą S. od jednostki organizacyjnej pod nazwą Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej P. Regulamin Organizacyjny NZOZ P. potwierdza stan faktyczny w postaci przyporządkowania zasobów ludzkich i technicznych, zadań oraz celów biznesowych do wyodrębnionych jednostek organizacyjnych.

Następnie, wyodrębnienie finansowe polega na możliwości alokacji do zorganizowanej części przedsiębiorstwa określonych przepływów finansowych na podstawie prowadzonej przez podatnika ewidencji. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa (tak aby można było przejąć funkcje gospodarcze). To kryterium wyodrębnienia finansowego jest przez Wnioskodawcę spełnione poprzez prowadzenie ewidencji zdarzeń gospodarczych w taki sposób, że możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do samodzielnej jednostki organizacyjnej pod nazwą S.

Spełnienie kryterium wyodrębnienia finansowego potwierdza również treść stosowanej przez Wnioskodawcę polityki rachunkowości, sposób ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych Wnioskodawcy oraz istnienie oddzielnego rachunku bankowego Wnioskodawcy, przyporządkowanego do samodzielnej jednostki organizacyjnej pod nazwą S.

Wreszcie, zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy.

Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie funkcjonalne S. potwierdza powołanie Kierownika S., który ma za zadanie organizowanie procesu leczniczego w S. i występowanie w stosunkach zewnętrznych w sprawach dotyczących S.

Decyzje Wnioskodawcy (podejmowane w formie uchwał Wspólników) dotyczące dalszego rozwoju S. są kolejnym dowodem na spełnienie tego kryterium.

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

- istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania (kryterium spełnione przez Wnioskodawcę)

- zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie (kryterium spełnione przez Wnioskodawcę)

- składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych (kryterium spełnione przez Wnioskodawcę)

- zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze (kryterium spełnione przez Wnioskodawcę).

Ponadto, przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, uwzględnić należy następujące okoliczności:

- zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji (kryterium spełnione: sposób ukształtowania warunków umowy przez strony wskazuje, że Kupujący jest zainteresowany kontynuacją działalności S.) oraz

- faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji (kryterium spełnione: Kupujący ma możliwość i potencjał do kontynuowania działalności S., a z kolei S. jest samodzielną jednostką organizacyjną, w ramach której przyporządkowane zostały zasoby ludzkie i techniczne, zadania oraz cele biznesowe).

Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

Zakres powyższego wyłączenia zdefiniował w wyrokach Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W wyroku z dnia 27 listopada 2003 r. w sprawie C-497/01 Zita Modes Sarl stwierdził, że celem ww. opcji jest uproszczenie rozliczeń związanych z przeniesieniem majątku przedsiębiorstwa lub jego części, bądź wniesieniem ich aportem.

W wyroku tym przyjęto, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostawa towarów w rozumieniu regulacji VAT, to zasada ta ma zastosowanie - nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu - do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialne, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów. TSUE wskazał, że biorąc pod uwagę cel dyrektywy, pojęcia w niej użyte powinny być interpretowane w sposób jednolity i niezależny (autonomiczny), uwzględniając kontekst i cel regulacji. W wyroku tym, dokonując wykładni funkcjonalnej art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy, TSUE uznał, że celem wyłączenia zbycia przedsiębiorstwa z opodatkowania jest zapewnienie neutralności podatkowej takiej czynności, która obciążając stronę istotnym zobowiązaniem podatkowym i tak rodziłaby prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego. Trybunał podkreślił, że przeniesienie, o jakim mowa w art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE, dotyczy między innymi części przedsiębiorstwa, a istotne znaczenie ma funkcjonalne powiązanie składników majątkowych umożliwiające realizację określonego zadania gospodarczego.

Natomiast w wyroku C-444/10 z dnia 10 listopada 2011 r. TSUE wywiódł, że jeżeli działalność gospodarcza tego nie wymaga, przedmiotem zbycia nie muszą być wszystkie składniki z nią związane, aby czynność ta wyłączona była z opodatkowania na podstawie art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy. Z powołanych orzeczeń wynika, że wyodrębnienie organizacyjne i finansowe (wskazane przepisami ustawy) nie musi mieć charakteru bardzo sformalizowanego. Bardziej istotne jest wyodrębnienie stricte funkcjonalne, które pozwala na dalsze funkcjonowanie części przedsiębiorstwa w sposób niezależny po oddzieleniu jego od reszty przedsiębiorstwa.

Ponadto, w wyroku z 21 czerwca 2012 r., sygn. I FSK 1586/11 NSA zauważył, że „Sam tylko fakt wyłączenia jakiegokolwiek składnika majątku nie pozwala na stwierdzenie, że już z tego powodu przedmiotem zbycia nie jest zorganizowana część przedsiębiorstwa, bowiem decydującą jest okoliczność, czy przy użyciu tej części można samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. (...) Jeśli wyłączenie określonego składnika nie pozbawi wydzielonego kompleksu majątkowego cech przedsiębiorstwa bądź jego zorganizowanej części, to zbycie w takiej postaci nie podlega podatkowi od towarów i usług”.

Ad. 2 Zdaniem Wnioskodawcy do planowanej, opisanej we wniosku, transakcji zbycia przez Wnioskodawcę samodzielnej jednostki organizacyjnej pod nazwą S. na rzecz Kupującego będzie miało zastosowanie wyłączenie z opodatkowania na podstawie art. 6 pkt. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z przepisu tego wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary - w myśl art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Jednocześnie przepisy art. 6 ustawy o podatku od towarów i usług wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są tutaj wskazane te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednakże na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.

Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie „transakcji zbycia”, należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów” w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przez „zbycie” należy rozumieć wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np. sprzedaż, zamiana, darowizna, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego.

Zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej. Wyżej przedstawione rozumienie pojęcia „zbycie” potwierdzają organy podatkowe - patrz np. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacjach indywidualnych: z dnia 13 października 2020 r., nr 0114-KDIP4-2.4012.309.2020.2.AA i z dnia 15 października 2019 r., nr 0112-KDIL2-3.4012.400.2019.2.WB.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT :

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy :

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle art. 2 pkt 22 ustawy:

Sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Jednocześnie art. 6 ustawy o VAT wskazuje na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są w nim wskazane czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszczące się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług, z uwagi jednak na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.

Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy:

Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Przy czym użyte w ww. przepisie sformułowanie „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej, w tym także w formie umowy sprzedaży lub aportu.

Podkreślenia wymaga, że ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku VAT, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

Wskazany wyżej przepis art. 2 pkt 27e ustawy o VAT stanowi:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o  zorganizowanej części przedsiębiorstwa - rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby obejmowała ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych). Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

W związku z powyższym, w rozumieniu przepisów podatkowych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;

2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;

4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Ponadto, przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy uwzględnić należy następujące okoliczności:

- zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz

- faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.

Wskazanej oceny należy dokonać na moment przeprowadzenia transakcji. Tym samym, w przypadku, gdy konieczne dla kontynuowania działalności gospodarczej jest angażowanie przez nabywcę innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub podejmowanie dodatkowych działań, brak jest możliwości stwierdzenia, że w danym przypadku zespół składników majątkowych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy natomiast zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

Zakres powyższego wyłączenia z zakresu opodatkowania zdefiniował w wyrokach Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W wyroku z dnia 27 listopada 2003 r. sprawa C-497/01, Zita-Modes stwierdził, że celem ww. opcji jest uproszczenie rozliczeń związanych z przeniesieniem majątku przedsiębiorstwa lub jego części, bądź wniesieniem ich aportem. W wyroku tym przyjęto, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostawa towarów w rozumieniu regulacji VAT, to zasada ta ma zastosowanie – nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu – do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialne, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów. TSUE wskazał, że biorąc pod uwagę cel dyrektywy, pojęcia w niej użyte powinny być interpretowane w sposób jednolity i niezależny (autonomiczny), uwzględniając kontekst i cel regulacji. W wyroku tym, dokonując wykładni funkcjonalnej art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy, TSUE uznał, że celem wyłączenia zbycia przedsiębiorstwa z opodatkowania jest zapewnienie neutralności podatkowej takiej czynności, która obciążając stronę istotnym zobowiązaniem podatkowym i tak rodziłaby prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego. Trybunał podkreślił, że przeniesienie, o jakim mowa w art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE, dotyczy między innymi części przedsiębiorstwa, a istotne znaczenie ma funkcjonalne powiązanie składników majątkowych umożliwiające realizację określonego zadania gospodarczego.

Ponadto TSUE zauważył, że przejmującego należy traktować jako następcę zbywającego, przy czym, aby przejmujący mógł zostać uznany za następcę zbywającego, musi on kontynuować działalność prowadzoną przez zbywcę.

Podobnie Trybunał wypowiedział się w wyroku z dnia 10 listopada 2011 r. w sprawie C-444/10 Finanzamt Ludenscheid przeciwko Christel Schriever, wskazując, że regulacja art. 5 (8) VI Dyrektywy Rady (obecnie art. 19 Dyrektywy 112) obejmuje przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części, w tym składników materialnych i ewentualnie niematerialnych, łącznie składających się na przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną prowadzić samodzielną działalność gospodarczą, nie obejmuje zaś samego zbycia towarów, jak sprzedaż zapasu produktów. Jak wskazuje Trybunał, stwierdzenie, że nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu art. 19 Dyrektywy 112, wymaga by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej. Kwestię, czy całość ta musi obejmować określone dobra, zarówno ruchome, jak i nieruchome, należy rozpatrywać z punktu widzenia charakteru prowadzonej działalności gospodarczej.

O tym, czy nastąpiło zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Wnioskodawca obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.

Aby zatem ocenić czy w danej, konkretnej sytuacji mamy do czynienia ze zbyciem przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, należy dokładnie przeanalizować zarówno to jakie składniki majątku będą przedmiotem transakcji, ale także czy istniejące między nimi funkcjonalne zależności pozwolą na kontynuowanie działalności zbywanego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

Jak podkreśla się w orzecznictwie sądów administracyjnych wystarczające jest przeniesienie na nabywcę minimum środków pozwalających kontynuowanie realizowanej uprzednio w tym przedsiębiorstwie działalności gospodarczej.

Z opisu planowanego zdarzenia przyszłego wynika, że w dniu 1 grudnia 2022 r. Wnioskodawca podjął decyzję, w formie uchwały Wspólników, o organizacyjnym, funkcjonalnym i finansowym wyodrębnieniu samodzielnej jednostki organizacyjnej pod nazwą „S.”.

Zgodnie z treścią Regulaminu Organizacyjnego NZOZ P. utworzone zostały dwie, niezależnie od siebie, funkcjonujące jednostki organizacyjne.

Przyjęty w 2022 r. regulamin organizacyjny opisuje odrębność jednostki organizacyjnej pod nazwą S. od jednostki organizacyjnej pod nazwą Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej P.

Regulamin organizacyjny potwierdza stan faktyczny w postaci przyporządkowania zasobów ludzkich i technicznych, zadań oraz celów biznesowych do wyodrębnionych jednostek organizacyjnych. Powołany przez Wspólników Wnioskodawcy Kierownik S. ma za zadanie organizowanie procesu leczniczego w S. i występowanie w stosunkach zewnętrznych w sprawach dotyczących S.

Wnioskodawca planuje zbyć na podstawie umowy sprzedaży na rzecz A. Sp. z o.o. zorganizowaną część przedsiębiorstwa pod nazwą S. - tj. zespół składników materialnych i niematerialnych wydzielonych organizacyjnie, funkcjonalnie i finansowo w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy, przeznaczonych do prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności leczniczej w zakresie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, mogący stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania wynikające z umowy o udzielanie świadczeń zdrowotnych - ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, zawartej między Wnioskodawcą a Narodowym Funduszem Zdrowia w dniu 9 lutego 2011 r. w brzmieniu ustalonym późniejszymi aneksami, w oparciu o przeznaczone do tego odpowiednie aktywa (Umowa AOS).

W związku ze sprzedażą S. na Kupującego przeniesione zostaną - na podstawie umowy sprzedaży S. i przejęcia wszelkich zobowiązań funkcjonalnie związanych z prowadzeniem S. - wszystkie aktywa, prawa i zobowiązania wykorzystywane przez Wnioskodawcę w celu prowadzenia działalności tej jednostki organizacyjnej, w szczególności:

 1. prawa i obowiązki wynikające z zawartych umów:

a. kontrakty z lekarzami zawarte na czas nieokreślony,

b. kontrakty z pielęgniarkami zawarte na czas nieokreślony,

c. umowy zlecenia (Kierownik AOS S., RODO-Inspektor Ochrony Danych Osobowych, lekarz, pielęgniarki, rejestratorki, sprzątaczka),

d. umowy na wykonywanie badań w zakresie densytometrii szyjki kości udowej/kręgosłupa,

e. umowy na wykonywanie badań z zakresu tomografii komputerowej,

 f. umowy na odbiór, transport i przekazywanie do unieszkodliwienia odpadów medycznych,

g. umowy na świadczenie usług w zakresie badań laboratoryjnych i mikrobiologicznych,

h. umowa najmu w tym zobowiązania S. wynikające z wyodrębnionych kont rachunkowych w księgach rachunkowych Wnioskodawcy;

 2. środki trwałe przyporządkowane i wykorzystywane przez S.;

 3. wyposażenie przyporządkowane i wykorzystywane przez S.;

 4. środki pieniężne znajdujące się na wyodrębnionym rachunku bankowym S.;

 5. wartości niematerialne i prawne, licencje na programy komputerowe związane z prowadzeniem działalności przypisane do S.;

 6. tajemnice przedsiębiorstwa związane z działalnością prowadzoną w S.;

 7. dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej przypisane do S., Kupujący przejmie wszelkie zobowiązania Wnioskodawcy funkcjonalnie związane z prowadzeniem S., w tym zobowiązania z którymi związane są obowiązki publicznoprawne i inne zobowiązania wynikające z umów związanych z funkcjonowaniem S.

Strony transakcji ustaliły, że S. i wszystkie jej składniki zostaną przeniesione na Kupującego w dniu zawarcia właściwej umowy sprzedaży (Umowy Rozporządzającej), co powinno nastąpić w dniu 1 kwietnia 2023 r.

Państwa wątpliwości przy tak przedstawionym opisie sprawy dotyczą kwestii czy planowaną sprzedaż samodzielnej jednostki organizacyjnej pod nazwą S. należy traktować jako zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, a tym samym zbycie to będzie stanowiło czynność wyłączoną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy VAT.

Jak już wyjaśniono, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa w momencie ich przekazania (na ile stanowią w przedsiębiorstwie w tym momencie, wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Przedstawione we wniosku okoliczności wskazują, że S. utworzona w ramach Państwa przedsiębiorstwa samodzielna jednostka organizacyjna, cechuje się wyodrębnieniem organizacyjnym, finansowym oraz funkcjonalnym i na dzień dokonania opisanej transakcji mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące przypisane w tym zakresie zadania.

Za wyodrębnieniem organizacyjnym tego zespołu przemawia fakt, że – jak wskazaliście Państwo we wniosku – zgodnie z treścią Regulaminu Organizacyjnego Państwa przedsiębiorstwa utworzone zostały dwie, niezależnie od siebie, funkcjonujące jednostki organizacyjne jednostka organizacyjna pod nazwą: ambulatoryjna opieka specjalistyczna – S. oraz jednostka organizacyjna pod nazwą: Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej P. Przyjęty w 2022 r. Regulamin Organizacyjny opisuje odrębność jednostki organizacyjnej pod nazwą S. od jednostki organizacyjnej pod nazwą Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej P. Regulamin Organizacyjny potwierdza stan faktyczny w postaci przyporządkowania zasobów ludzkich i technicznych, zadań oraz celów biznesowych do wyodrębnionych jednostek organizacyjnych. Powołany przez Wspólników Wnioskodawcy Kierownik S. ma za zadanie organizowanie procesu leczniczego w S. i występowanie w stosunkach zewnętrznych w sprawach dotyczących S.

Wydzielony zespół składników majątkowych jest również w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy wyodrębniony finansowo o czym świadczy to, że jak wskazano we wniosku, w następstwie formalnej decyzji o wyodrębnieniu samodzielnej jednostki organizacyjnej pod nazwą S. w strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy, w księgach rachunkowych Wnioskodawcy wyodrębnione zostały konta księgowe w zespołach kont 0, 1, 2, 3, 4 i 7. W efekcie uzyskano obraz majątkowy i finansowy S. jako wyodrębnionego w ramach NZOZ P. zespołu składników materialnych i niematerialnych. Jednocześnie, możliwe jest przyporządkowanie do S. odpowiednio kosztów i przychodów. Polityka rachunkowości, opisująca stosowane przez Wnioskodawcę zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych, zawiera informacje o wyodrębnieniu w księgach rachunkowych zorganizowanej części przedsiębiorstwa pod nazwą S. Ponadto istnieje wyodrębniony rachunek bankowy dla S. i środki pieniężne na nim się znajdujące również zostaną przeniesione na Kupującego w ramach opisanej umowy sprzedaży.

Oprócz wyodrębnienia organizacyjnego i finansowego S. jest również wyodrębniona funkcjonalnie. O wyodrębnieniu S. na płaszczyźnie funkcjonalnej świadczy przede wszystkim fakt, że na jednostkę organizacyjną S. składa się zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych przez Państwa Przedsiębiorstwo do prowadzania określonego rodzaju działalności gospodarczej tj. do prowadzenia przez Państwa działalności leczniczej w zakresie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej w czterech różnych poradniach specjalistycznych (Poradnia Ortopedii i traumatologii narządu ruchu, Poradnia Chirurgii Urazowo-Ortopedycznej dla Dzieci, Poradnia Preluksacyjna, Poradnia Dermatologiczna).

Jak wynika z opisu sprawy do S. przyporządkowani są konkretni pracownicy i konkretne środki trwałe.

Jak Państwo wskazaliście Dział dysponuje odrębnymi przypisanymi do niego uprawnieniami, składnikami materialnymi i niematerialnymi oraz pracownikami o odpowiednim poziomie doświadczenia i wiedzy, pozwalającymi na wykonywanie zleconych im zadań i efektywne prowadzenie działalności gospodarczej w danym obszarze. Wszystko to stanowi funkcjonalnie (gospodarczo) powiązaną całość.

Analiza zaprezentowanego opisu sprawy w kontekście przytoczonych regulacji prawnych oraz orzecznictwa TSUE, prowadzi do wniosku, że zostaną spełnione wszystkie wskazane wcześniej przesłanki do uznania wyodrębnionego w ramach Państwa przedsiębiorstwa zespołu składników majątkowych mającego być przedmiotem sprzedaży, za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Opisany we wniosku zespół składników majątkowych składający się na jednostkę organizacyjną S. stanowi zespół składników majątkowych i niemajątkowych, który jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym Państwa przedsiębiorstwie oraz jest w stanie samodzielnie i niezależnie realizować swoje zadania oraz prowadzić działalność gospodarczą w taki sposób, w jaki dokonują tego samodzielne podmioty funkcjonujące na rynku, z wykorzystaniem własnych zasobów ludzkich, technicznych, finansowych oraz majątkowych.

W konsekwencji uznania opisanego zespołu składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, planowana sprzedaż jednostki organizacyjnej „S.” do spółki kupującej, która jak wynika z opisu sprawy jest zainteresowana kontynuacją działalności S. nie będzie – zgodnie z cytowanym powyżej art. 6 pkt 1 ustawy o VAT – podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

W konsekwencji Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wskazać należy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego (zdarzeniu przyszłym), bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwo w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, jak również w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00