Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 19 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.157.2023.4.ACZ

Możliwość skorzystania z rozliczenia w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 lutego 2023 r. złożyła Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z rozliczenia w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismami złożonymi 4 kwietnia 2023 r., 7 kwietnia 2023 r. oraz 12 kwietnia 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wychowuje Pani samotnie syna 3,5 letniego. Jest Pani panną i nie jest Pani w żadnym nieformalnym związku. Mieszka Pani na piętrze domu jednorodzinnego, gdzie na parterze mieszkają Pani rodzice. Prowadzi Pani samodzielne gospodarstwo domowe.

Ojciec Pani syna mieszka 400 km od Waszego miejsca zamieszkania i odwiedza go średnio 1 raz na kwartał. Nie uczestniczy w codziennych obowiązkach związanych z opieką nad dzieckiem. Płaci alimenty. Rodzice pomagają Pani w zaprowadzaniu synka do przedszkola.

Osiąga Pani dochody z umowy o pracę w wysokości około 50 000 zł brutto na rok oraz z wynajmu nieruchomości w wysokości około 20 000 zł rocznie. Wynajem rozliczała Pani w 2022 r. na zasadach ogólnych. Dodatkowo, ma Pani niewielkie dochody w ramach działalności gospodarczej (którą większość roku ma Pani zawieszoną), w wysokości około 8 000 zł na rok.

W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że zgodnie z prawem i Pani i ojcu Pani syna przysługiwała w 2022 r. władza rodzicielska. Razem podejmujecie decyzje dotyczące istotnych spraw syna (zdrowie, edukacja, wyjazdy zagraniczne), ale w sprawach bieżących, nieprzekraczających zwyczajnego zarządu, to Pani decyduje samodzielnie, czyli w większości spraw związanych z codziennością.

W 2020 r. podpisaliście Państwo ugodę mediacyjną zatwierdzoną postanowieniem Sądu Rejonowego, w której jest ustalenie, że „miejscem stałego pobytu dziecka jest każdorazowe miejsce zamieszkania matki”.

Świadczenie 500+ przysługuje wyłącznie Pani od narodzin syna.

Stan faktyczny jest taki, że to Pani jest rodzicem prowadzącym, a ojciec Pani syna pojawia się incydentalnie i nie bierze udziału w codziennej opiece nad synem. Wspomniana ugoda mediacyjna jest nadal obowiązująca.

W 2022 r. (tak jak i w latach 2019-2021) wyłącznie Pani faktycznie wykonywała władzę rodzicielską w stosunku do syna. Uczestniczy Pani w wychowaniu syna w 100% swojego czasu, poza pobytem w pracy.

Poniżej opisuje Pani najważniejsze fakty z 2022 r.

W pracy w 2022 r. miała Pani na swój wniosek mniejszy etat (0,8 etatu), żeby codziennie zdążyć odebrać syna z przedszkola. Przez to zarabia Pani mniej o 20%.

W 2022 r. wyłącznie Pani opiekowała się chorym synkiem w domu, przez co była Pani kilka razy na opiece i również zarobiła z tego tytułu mniej. Koszty przedszkola ponosi wyłącznie Pani.

Pani syn ma decyzję z (…) Ośrodka Pedagogiczno-Psychologicznego o potrzebie Wspomagania Wczesnego Rozwoju do wieku szkolnego (opinia Nr (…) z (…) 2022 r.). Pani syn ma podejrzenie Zespołu Aspergera i ma problemy z integracją sensoryczną oraz w kontaktach społecznych, dlatego średnio raz w tygodniu jeździ Pani z nim na zajęcia do Poradni (…) w W., gdzie ma zajęcia z: pedagogiem, specjalistą od Terapii SI oraz z logopedą.

Zabezpieczała Pani potrzeby związane z bliskością i emocjonalnością, jest Pani uważna na potrzeby syna, co jest dość istotne przy podejrzeniu spektrum autyzmu. Dbała Pani o prawidłowy rozwój dziecka kształtując jego właściwe zachowania, tłumaczy Pani co jest właściwe a co nie, upomina gdy zachowuje się niepoprawnie, rozwijała Pani jego zainteresowania (kupuje Pani kolorowanki, zabawki edukacyjne, które bardzo lubi, książeczki tematyczne, ciastoliny, razem kleicie różne modele z kartonu, zwiedzacie okoliczne miejsca z atrakcjami dla dzieci np.: parki, place zabaw, wystawy dla dzieci, dla małych naukowców, teatrzyki i przedstawienia dla dzieci, zabawy w plenerze, gry uliczne, spotkania ruchowo-taneczne z „(…)” itp.).

Sprawowała Pani nad synem pieczę/opiekę każdego dnia, ponosiła koszty jego utrzymania w pełnym zakresie (utrzymanie, wyżywienie, lekarstwa i witaminy, ubrania, rozwijanie zainteresowań itd.), troszczyła się Pani o rozwój fizyczny i duchowy: jeździła Pani z synem na place zabaw, uczyła go chodzić, uczy go Pani jazdy na rowerku, dużo spacerujecie, uczęszczacie na Msze Św., rozmawiacie na tematy wiary na poziomie aktualnego rozwoju. Zabezpieczała Pani potrzeby bytowe w 2022 r. ukończyła Pani gruntowny remont całego piętra domu swoich rodziców (koszty około 60 000 zł), w tym urządziła Pani i umeblowała pokój synowi. Na całym piętrze założyła Pani ogrzewanie na podczerwień niezależne od centralnego ogrzewania w domu. Ponosi Pani koszty związane z utrzymaniem domu (podatki, media, remonty itp.). Zabezpieczała Pani potrzeby zdrowotne i edukacyjne syna jeżdżąc z nim do przychodni, do dentysty, do innych specjalistów, odbierając go z przedszkola, bo zaprowadza go Pani mama. Ponosiła Pani wydatki związane z wypoczynkiem, brała czynny udział w sprawach dotyczących dziecka związanych z jego kształceniem (brała Pani czynny udział w rekrutacji do przedszkola, zawoziła syna do Poradni (…) w ramach terapii SI), ponosiła wszelkie koszty związane z utrzymaniem i kosztami tankowania samochodu, którym wozi Pani syna.

Ojciec Pani syna nie uczestniczy na co dzień w powyższych czynnościach, ponieważ mieszka w odległości 400 km od Was oraz ze względu na charakter pracy, trudno mu często przyjeżdżać. Alimenty płaci regularnie i terminowo. Poza tym, w 2022 r. kupił 2 książeczki (każda o wartości około 30 zł) oraz dał prezent na urodziny o wartości 300 zł. Poza tym nie uczestniczy w wydatkach związanych z wyżej wymienionymi potrzebami syna.

Wizyty ojca dziecka nie są regularne. Nie macie zatwierdzonego harmonogramu utrzymywania i wykonywania jego kontaktów z dzieckiem. Każdorazowo ustalacie odwiedziny z odpowiednim wyprzedzeniem.

W 2022 r. ojciec dziecka był u Was 3 razy (styczeń, maj, listopad). Każda wizyta trwała 2 dni, spał w hotelu. Spędzaliście czas wspólnie od godz. około 10.00 do 19.00 na wspólnych zabawach, spacerach, zwiedzaniu pobliskich atrakcji dla dzieci. Dodatkowo, w sierpniu 2022 r. była Pani z synem u niego na 3 dni.

W 2022 r. Pani syn mieszkał wyłącznie z Panią, zgodnie z ugodą mediacyjną zatwierdzoną postanowieniem Sądu.

Na pytanie Organu o treści cyt.: „czy w 2022 r. w stosunku do Pani miały zastosowanie:

  • przepisy art. 30c (opodatkowanie dochodów z działalności gospodarczej, działów specjalnych produkcji rolnej, podatkiem liniowym) lub ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (z wyjątkiem przepisów dotyczących najmu prywatnego) – w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń?
  • miały zastosowanie przepisy z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych?”,

wskazała Pani, że nie.

Źródła Pani dochodów w 2022 r. opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych:

·ze stosunku pracy: dochód 3 057 zł 90 gr (na podstawie PIT-11), dochód 41 049 zł 34 gr (na podstawie PIT-11),

·z działalności gospodarczej (podatek na zasadach ogólnych): dochód 5 572 zł 76 gr,

·z wynajmu lokalu mieszkalnego (podatek na zasadach ogólnych): dochód 13 647 zł 22 gr.

W sumie Pani dochód w 2022 r. to 63 327 zł 22 gr.

Nie została ustalona opieka naprzemienna. Jest Pani rodzicem wiodącym. Świadczenie wychowawcze 500+ przysługuje wyłącznie Pani.

Nie jest Pani rodzicem ani opiekunem prawnym innych dzieci.

Pytania

Czy w zeznaniu podatkowym za 2022 r. może Pani rozliczyć się wspólnie z synem? Czy jest Pani w świetle przepisów podatkowych „samotnym rodzicem”?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie, ponieważ jest Pani głównym opiekunem syna i wypełnia Pani większość, a właściwie wszystkie obowiązki na co dzień sama, uważa Pani, że jest samotnym rodzicem i powinna mieć możliwość rozliczania się razem z nim w zeznaniu podatkowym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 6 ust. 4c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:

1)małoletnie,

2)pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

3)pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie

– podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.

Stosownie do art. 6 ust. 4d ww. ustawy:

W przypadku, o którym mowa w ust. 4c, podatek jest określany w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, przy czym do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w niniejszej ustawie.

Na podstawie art. 6 ust. 4e ww. ustawy:

Przepisu ust. 4c pkt 3 nie stosuje się, jeżeli dziecko, o którym mowa w tym przepisie, uzyskało w roku podatkowym:

1)dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub

2)przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152

– w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 240 i 2476), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.

Art. 6 ust. 4f ww. ustawy stanowi:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 4d, nie ma zastosowania do osoby, która wychowuje wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym co najmniej jedno dziecko, w tym również gdy dziecko jest pod opieką naprzemienną, w związku z którą obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz. U. z 2022 r. poz. 1577 i 2140).

W myśl art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:

1)stosuje przepisy:

a)art. 30c lub

b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy

– w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;

2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Przepis art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie może być odczytywany w ten sposób, że każda osoba mająca dzieci i znajdująca się w stanie wolnym określonym w tym przepisie jest osobą samotnie wychowującą dziecko.

Z istoty pojęcia „osoby samotnie wychowującej dziecko” wynika, że jest to osoba, która w określonej sytuacji, w określonym czasie, tj. w roku podatkowym, zupełnie sama (bez udziału drugiej osoby), zajmuje się wychowywaniem dziecka. Jak wynika z powyższego, ustawodawca uzależnił prawo do skorzystania z preferencyjnych zasad rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych od spełnienia m.in. warunku samotnego wychowywania w roku podatkowym dzieci (dziecka) wymienionych w art. 6 ust. 4c ww. ustawy. Przepis ten wymienia enumeratywnie osoby, którym przysługuje status osób samotnie wychowujących dzieci, odwołując się zarówno do statusu cywilnoprawnego osoby wychowującej dzieci, jak również do tego, że osoba ta w roku podatkowym musi faktycznie wychowywać dzieci samotnie, tj. bez wsparcia drugiego z rodziców.

Z uwagi na to, że ustawodawca w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawarł definicji pojęcia „wychowywać”, należy odwołać się do jego definicji słownikowych. „Wychowywać” w słownikowym rozumieniu oznacza: zapewniając byt doprowadzić do osiągnięcia pełnego rozwoju psychicznego i fizycznego. Wychowywanie polega na stałym troszczeniu się o byt materialny dziecka oraz o jego rozwój emocjonalny.

Z opisu sprawy wynika, że wychowuje Pani samotnie syna 3,5 letniego. Jest Pani panną i nie jest Pani w żadnym nieformalnym związku. Mieszka Pani na piętrze domu jednorodzinnego, gdzie na parterze mieszkają Pani rodzice. Prowadzi Pani samodzielne gospodarstwo domowe.

W 2022 r. Pani i ojcu Pani syna przysługiwała władza rodzicielska. Razem podejmujecie decyzje dotyczące istotnych spraw synka (zdrowie, edukacja, wyjazdy zagraniczne), ale w sprawach bieżących, nieprzekraczających zwyczajnego zarządu, to Pani decyduje samodzielnie, czyli w większości spraw związanych z codziennością.

Nie została ustalona opieka naprzemienna. W 2020 r. podpisaliście Państwo ugodę mediacyjną zatwierdzoną postanowieniem Sądu Rejonowego, w której jest ustalenie, że „miejscem stałego pobytu dziecka jest każdorazowe miejsce zamieszkania matki”. Wspomniana ugoda mediacyjna jest nadal obowiązująca. Świadczenie wychowawcze 500+ przysługuje wyłącznie Pani od narodzin syna.

W 2022 r. (tak jak i w latach 2019-2021) wyłącznie Pani faktycznie wykonywała władzę rodzicielską w stosunku do syna. Uczestniczy Pani w wychowaniu syna w 100% swojego czasu, poza pobytem w pracy. W pracy w 2022 r. miała Pani na swój wniosek mniejszy etat (0,8 etatu), żeby codziennie zdążyć odebrać syna z przedszkola. Przez to zarabia Pani mniej o 20%. W 2022 r. wyłącznie Pani opiekowała się chorym synkiem w domu, przez co była Pani kilka razy na opiece i również zarobiła z tego tytułu mniej. Koszty przedszkola ponosi wyłącznie Pani. Pani syn ma decyzję z Powiatowego Ośrodka Pedagogiczno-Psychologicznego o potrzebie Wspomagania Wczesnego Rozwoju do wieku szkolnego. Pani syn ma podejrzenie Zespołu Aspergera i ma problemy z integracją sensoryczną oraz w kontaktach społecznych, dlatego średnio raz w tygodniu jeździ Pani z nim na zajęcia do poradni, gdzie ma zajęcia z: pedagogiem, specjalistą od Terapii SI oraz z logopedą. Zabezpieczała Pani potrzeby syna związane z bliskością i emocjonalnością, jest Pani uważna na jego potrzeby, co jest dość istotne przy podejrzeniu spektrum autyzmu. Dbała Pani o prawidłowy rozwój dziecka kształtując jego właściwe zachowania, tłumaczy Pani co jest właściwe a co nie, upomina gdy zachowuje się niepoprawnie, rozwijała Pani jego zainteresowania (kupuje Pani kolorowanki, zabawki edukacyjne, które bardzo lubi, książeczki tematyczne, ciastoliny, razem kleicie różne modele z kartonu, zwiedzacie okoliczne miejsca z atrakcjami dla dzieci. Sprawowała Pani nad synem pieczę/opiekę każdego dnia, ponosiła koszty jego utrzymania w pełnym zakresie (utrzymanie, wyżywienie, lekarstwa i witaminy, ubrania, rozwijanie zainteresowań itd.), troszczyła się Pani o rozwój fizyczny i duchowy: jeździła Pani z synem na place zabaw, uczyła go chodzić, uczy go Pani jazdy na rowerku, dużo spacerujecie, uczęszczacie na Msze Św., rozmawiacie na tematy wiary na poziomie aktualnego rozwoju, zabezpieczała Pani potrzeby bytowe – w 2022 r. ukończyła Pani gruntowny remont całego piętra domu swoich rodziców (koszty około 60 000 zł), w tym urządziła Pani i umeblowała pokój synowi. Na całym piętrze założyła Pani ogrzewanie na podczerwień niezależne od centralnego ogrzewania w domu. Ponosi Pani koszty związane z utrzymaniem domu (podatki, media, remonty itp.). Zabezpieczała Pani potrzeby zdrowotne i edukacyjne syna jeżdżąc z nim do przychodni, do dentysty, do innych specjalistów, odbierając go z przedszkola, bo zaprowadza go Pani mama. Ponosiła Pani wydatki związane z wypoczynkiem, brała czynny udział w sprawach dotyczących dziecka związanych z jego kształceniem (brała Pani czynny udział w rekrutacji do przedszkola, zawoziła syna do poradni w ramach terapii SI), ponosiła wszelkie koszty związane z utrzymaniem i kosztami tankowania samochodu, którym wozi Pani syna.

Ojciec Pani syna nie uczestniczy na co dzień w powyższych czynnościach oraz w codziennych obowiązkach związanych z opieką nad dzieckiem, ponieważ mieszka w odległości 400 km od Was oraz ze względu na charakter pracy, trudno mu często przyjeżdżać. Alimenty płaci regularnie i terminowo. Poza tym, w 2022 r. kupił 2 książeczki (każda o wartości około 30 zł) oraz dał prezent na urodziny o wartości 300 zł. Poza tym nie uczestniczy w wydatkach związanych z wyżej wymienionymi potrzebami syna. Ojciec Pani syna pojawia się incydentalnie i nie bierze udziału w codziennej opiece nad synem. Wizyty ojca dziecka nie są regularne. Nie macie zatwierdzonego harmonogramu utrzymywania i wykonywania jego kontaktów z dzieckiem. Każdorazowo ustalacie odwiedziny z odpowiednim wyprzedzeniem. W 2022 r. ojciec dziecka był u Was 3 razy (styczeń, maj, listopad). Każda wizyta trwała 2 dni, spał w hotelu. Spędzaliście czas wspólnie od godz. około 10.00 do 19.00 na wspólnych zabawach, spacerach, zwiedzaniu pobliskich atrakcji dla dzieci. Dodatkowo, w sierpniu 2022 r. była Pani z synem u niego na 3 dni.

W 2022 r. Pani syn mieszkał wyłącznie z Panią, zgodnie z ugodą mediacyjną zatwierdzoną postanowieniem Sądu.

W 2022 r. w stosunku do Pani nie miały zastosowania: przepisy art. 30c (opodatkowanie dochodów z działalności gospodarczej, działów specjalnych produkcji rolnej, podatkiem liniowym) lub ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (z wyjątkiem przepisów dotyczących najmu prywatnego) – w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń oraz przepisy z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

W 2022 r. osiągnęła Pani dochody ze stosunku pracy, z działalności gospodarczej (opodatkowane na zasadach ogólnych) oraz z wynajmu lokalu mieszkalnego (opodatkowane na zasadach ogólnych). W sumie Pani dochód w 2022 r. to 63 327 zł 22 gr.

Nie jest Pani rodzicem ani opiekunem prawnym innych dzieci.

W tym miejscu należy jednoznacznie podkreślić, że wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, wynikającej z art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78 poz. 483 ze zm.), stanowiącego, że:

Każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie.

Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą. Co więcej, zgodnie z konstrukcją i systematyką ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od generalnej zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w art. 9 ust. 1 ww. ustawy.

Stąd też, korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym ulgi przewidzianej w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia wszystkich przesłanek wymaganych do jej zastosowania.

Niezbędną przesłanką w przedmiotowej sprawie jest, jak już wcześniej zaznaczono, aby osoba, która chce skorzystać z preferencyjnego opodatkowania dochodów w trakcie roku podatkowego faktycznie samotnie, tj. bez wsparcia drugiego z rodziców wychowywała dziecko. Podkreślić należy, że wychowywanie dziecka nie sprowadza się jedynie do „jego utrzymania” czy też czasowego (doraźnego) przebywania z nim, lecz obejmuje ogół czynności zmierzających do należytego ukształtowania człowieka w sferze psychicznej oraz zapewnienia mu materialnych podstaw rozwoju.

Z istoty pojęcia „osoba samotnie wychowująca dzieci” należy wyprowadzić taki stan, w którym nie wystąpi konkurencja wspomnianych w analizowanym przepisie art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osób.

Użycie określenia „osoba samotnie wychowująca dzieci” oznacza zatem, że intencją ustawodawcy było przyznanie prawa do rozliczenia dochodów jako osoba samotnie wychowująca dziecko jednemu z rodziców lub opiekunów prawnych, który faktycznie wychowuje dziecko.

W przypadku, gdy żadne z rodziców nie jest pozbawione władzy rodzicielskiej, rodzic który faktycznie w roku podatkowym dziecko wychowuje, czyli sprawuje nad nim ciągłą opiekę, stale troszczy się o byt materialny i rozwój emocjonalny dziecka, ma prawo do przedmiotowej preferencji podatkowej. Nie jest przy tym konieczne, aby drugi z rodziców był całkowicie wyeliminowany z opieki i wychowania dziecka. W sytuacji, gdy dziecko zamieszkując wraz z jednym rodzicem, pozostaje pod jego stałą, codzienną opieką, a drugi rodzic jest zobowiązany do płacenia alimentów oraz ma zapewniony kontakt z dzieckiem (w określonych, ustalonych przez sąd przedziałach czasowych, np. niektóre święta, tydzień ferii, miesiąc wakacji, co drugi weekend każdego miesiąca oraz ściśle określone dni powszednie), status samotnego rodzica ma ten, przy którym dziecko zamieszkuje i który wykonuje wszystkie obowiązki, dzięki którym dziecko będzie wychowywane w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój. Fakt utrzymywania kontaktów pomiędzy dzieckiem i drugim rodzicem, nie pozbawia pierwszego rodzica (przy którym dziecko mieszka) prawa do opodatkowania swoich dochodów na zasadach określonych w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pojęcie wychowywania dziecka uszczegółowił Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 31 maja 2011 r., sygn. akt II FSK 30/10, w uzasadnieniu którego znalazło się następujące stwierdzenie: „Wychowanie dziecka można określić jako kształtowanie osobowości dziecka poprzez kształtowanie jego samodzielności, obowiązkowości, rozwijanie predyspozycji intelektualnych i umiejętności praktycznych, kształtowanie światopoglądu oraz systemu wartości oraz postaw emocjonalnych”.

Zatem, prawo do omawianej preferencji podatkowej będzie przysługiwało jedynie temu z rodziców, czy opiekunów prawnych, który będąc osobą stanu wolnego (za wyjątkiem ściśle w ustawie określonym) faktycznie w roku podatkowym samotnie dziecko wychowuje, czyli sprawuje nad nim samodzielnie ciągłą opiekę, bez udziału drugiego rodzica w procesie wychowawczym.

Jednocześnie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uzależniają prawa podatnika do preferencyjnego opodatkowania jego dochodów od tego, czy przez cały rok był osobą samotnie wychowującą dziecko. Wystarczające jest zatem, aby taki stan zaistniał w ciągu roku, a nie trwał przez cały rok.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny i powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że skoro w 2022 r. to wyłącznie Pani – tj. bez udziału ojca dziecka, faktycznie wykonywała władzę rodzicielską w stosunku do dziecka (zabezpieczała Pani potrzeby związane z bliskością i emocjonalnością syna, dbała o prawidłowy rozwój dziecka kształtując jego właściwe zachowania, rozwijała jego zainteresowania, sprawowała nad nim pieczę/opiekę każdego dnia, ponosiła koszty jego utrzymania w pełnym zakresie (utrzymanie, wyżywienie, lekarstwa i witaminy, ubrania, rozwijanie zainteresowań itd.), troszczyła się o rozwój fizyczny i intelektualny, zabezpieczała Pani potrzeby bytowe, zdrowotne i edukacyjne syna jeżdżąc z nim do przychodni, do dentysty, do innych specjalistów, odbierając go z przedszkola, ponosiła wydatki związane z wypoczynkiem), natomiast ojciec dziecka poza płaconymi alimentami na dziecko nie uczestniczył na co dzień w powyższych czynnościach oraz w codziennych obowiązkach związanych z opieką nad dzieckiem, a jego wizyty u dziecka były nieregularne – w 2022 r. ojciec dziecka był u syna 3 razy oraz była Pani z synem u niego 3 dni, to uznać należy, że spełnia Pani warunki określone w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym można uznać Panią za „osobę samotnie wychowującą dziecko”.

W konsekwencji, przysługuje Pani prawo do skorzystania z preferencyjnego rozliczenia jako osoba samotnie wychowująca dziecko na zasadach określonych w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zeznaniu podatkowym składanym za 2022 r.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację indywidualną w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Należy wskazać, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Pani w zakresie przedstawionego stanu faktycznego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00