Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 9 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.272.2023.2.AK

Uznanie odpłatnego udostępnienia majątku Inwestycji na rzecz Spółki na podstawie umowy dzierżawy za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki na realizację Inwestycji.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że stanowisko Państwa Miasta w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

-uznania odpłatnego udostępnienia majątku Inwestycji na rzecz Spółki na podstawie umowy dzierżawy za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT,

-prawa do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki na realizację Inwestycji pn. „…”.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 26 kwietnia 2023 r. (data wpływu 26 kwietnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Miasto A (dalej: „JST” lub „Miasto”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”). Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40, dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”). Miasto jest wyposażone w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych.

Miasto wykonuje zadania własne (określone w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym) samodzielnie lub poprzez powołane gminne jednostki organizacyjne. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym, zadania własne Miasta obejmują m.in. sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Do realizacji powyższych zadań służy posiadana przez Gminę infrastruktura sportowo-rekreacyjna (dalej: „Infrastruktura”).

W związku z realizacją ww. zadań własnych, Gmina sukcesywnie rozbudowuje/modernizuje Infrastrukturę na terenie Miasta. W konsekwencji Gmina ponosi wydatki związane z realizacją projektów inwestycyjnych dotyczących Infrastruktury. Miasto realizuje inwestycję pn. „...” (dalej: „Inwestycja”). Miasto planuje zakończenie Inwestycji w 2023 r.

Inwestycja finansowana jest/będzie zarówno ze środków własnych JST, jak i ze środków pozyskanych ze źródeł zewnętrznych.

Wydatki związane z realizacją Inwestycji są/będą każdorazowo dokumentowane wystawianymi przez dostawców/wykonawców na Miasto fakturami VAT, na których Miasto oznaczone jest/będzie jako nabywca przedmiotowych towarów i usług.

Na terenie Miasta funkcjonuje Ośrodek Sportu i Rekreacji sp. z o.o. z siedzibą w A (dalej: „Spółka”), której jedynym udziałowcem jest Miasto. Do przedmiotu działalności Spółki należą m.in. sprawy z zakresu organizowania i popularyzacji kultury fizycznej na terenie Miasta. W ramach wykonywania ww. zadań Spółka odpowiedzialna jest w szczególności za zarządzanie i eksploatację położonej na terenie Miasta infrastruktury o charakterze sportowo-rekreacyjnym w postaci obiektów sportowych.

Zgodnie z dotychczasowym modelem zarządzania infrastrukturą przebudowywaną w ramach Inwestycji, Miasto bezpośrednio po oddaniu Inwestycji do użytkowania planuje odpłatnie udostępnić infrastrukturę powstałą w ramach Inwestycji na rzecz Spółki na podstawie umowy dzierżawy (dalej: „Umowa”).

W ramach przedmiotowej Umowy wartość czynszu dzierżawnego, który będzie pobierany przez Miasto za udostępnienie infrastruktury powstałej w ramach Inwestycji, zostanie skalkulowana w wysokości odpowiadającej wartości Inwestycji przemnożonej przez stawkę amortyzacji infrastruktury zrealizowanej w ramach Inwestycji.

Miasto pragnie zaznaczyć, że na chwilę obecną nie została jeszcze ustalona dokładna wysokość wynagrodzenia (czynszu dzierżawnego) z tytułu planowanej dzierżawy majątku Inwestycji (w szczególności z uwagi na fakt, że na ten moment znana jest wyłącznie szacowana wartość Inwestycji). Niemniej Miasto zastosuje metodologię kalkulacji czynszu wskazaną powyżej (tj. biorąc pod uwagę stawkę amortyzacji infrastruktury powstałej w ramach Inwestycji). Tak ustalony czynsz zostanie powiększony o podatek VAT.

Majątek Inwestycji będzie wykorzystywany przez Spółkę do świadczenia odpłatnych usług w zakresie sportu i rekreacji. Opłaty uiszczane z tytułu przedmiotowych usług będą stanowić dochód Spółki. Z kolei Gmina z tytułu dzierżawy majątku Inwestycji będzie pobierała od Spółki określone w umowie wynagrodzenie (czynsz dzierżawny), które będzie dokumentować wystawianymi na Spółkę fakturami VAT. Faktury te Gmina będzie ujmować w swoich rejestrach sprzedaży i składanych plikach JPK_V7M oraz rozliczać VAT należny z tego tytułu.

Miasto nie dokonywało dotychczas odliczenia VAT od wydatków związanych z realizacją Inwestycji.

W uzupełnieniu wniosku na pytanie: Jaka jest szacowana wartość nakładów na realizację inwestycji pn. „..."? wskazali Państwo, iż na chwilę obecną szacowana wartość nakładów na realizację inwestycji pn. „..." wynosi ok. ... zł brutto. Jednocześnie, Miasto pragnie podkreślić, iż dopiero po zakończeniu realizacji ww. Inwestycji znana będzie dokładna wartość całkowitych nakładów inwestycyjnych.

Następnie na pytanie: Jaka jest/będzie wysokość Państwa wkładu własnego w realizację inwestycji objętej wnioskiem (w zł)? wskazali Państwo, iż na chwilę obecną planowana wysokość wkładu własnego w realizację inwestycji objętej wnioskiem wynosi ok. ... zł brutto. Przy czym Miasto pragnie zwrócić uwagę, iż dokładna wysokość wkładu własnego Miasta w realizację Inwestycji objętej wnioskiem znana będzie po zrealizowaniu przedmiotowej inwestycji.

Na pytanie: Na jaki okres będzie zawarta odpłatna umowa dzierżawy, na podstawie której Państwa Miasto udostępni Infrastrukturę powstałą w ramach ww. inwestycji Spółce? wskazali Państwo: Zamiarem Miasta jest, aby umowa dzierżawy, w ramach której Miasto udostępni Spółce Infrastrukturę powstałą w wyniku realizacji Inwestycji została zawarta na okres 30 lat. Po tym okresie Miasto rozważa przedłużenie ww. umowy na czas nieoznaczony.

Odpowiadając na pytanie: Jaka będzie szacowana wysokość czynszu dzierżawnego (miesięcznie/rocznie), z tytułu udostępnienia infrastruktury powstałej w ramach ww. inwestycji? wskazali Państwo: Szacowana wysokość czynszu dzierżawnego, który będzie pobierany przez Miasto z tytułu udostępnienia powstałej w ramach przedmiotowej inwestycji infrastruktury wynosić będzie ok. ... zł brutto miesięcznie, tj. ... zł brutto rocznie. Jednocześnie Miasto pragnie podkreślić, iż dokładna wysokość wynagrodzenia (czynszu dzierżawnego) z tytułu planowanej dzierżawy przedmiotowego majątku zostanie ustalona po zakończeniu Inwestycji, tj. wówczas, gdy znana będzie całkowita wartość nakładów inwestycyjnych.

W dalszej kolejności na pytanie: Jaka będzie wysokość stawki amortyzacyjnej, która będzie przyjęta dla potrzeb oszacowania kwoty czynszu dzierżawnego? odpowiedzieli Państwo, iż w ramach Inwestycji powstanie szereg środków trwałych.

Wobec powyższego, wysokość stawki amortyzacyjnej przyjętej dla potrzeb oszacowania kwoty czynszu dzierżawnego wyniesie dla poszczególnych środków trwałych odpowiednio:

· 2,5% w odniesieniu do bocznego boiska, boiska treningowego z zadaszeniem pneumatycznym oraz boiska głównego (Symbol KŚT 290), a także budynku klubowego, trybuny systemowej oraz zadaszenia trybun systemowych (Symbol KŚT 107);

· 4,5% w odniesieniu do oświetlenia terenu (słupy i maszty), nawierzchni utwardzonych wewnętrznie (kostką brukową) oraz ogrodzenia terenu i piłkochwytów (Symbol KŚT 291), a także kanalizacji deszczowej wraz ze zbiornikiem retencyjnym (Symbol KŚT 211);

· 14% w odniesieniu do agregatu prądotwórczego (Symbol KŚT 343) oraz

· 20% w odniesieniu do wyposażenia (w tym systemu biletowego i systemu identyfikacji biletów - Symbol KŚT 809).

Na pytanie: W jakiej relacji będzie pozostawał ww. szacowany czynsz dzierżawny za rok z szacowanymi nakładami poniesionymi na ww. inwestycję? Proszę podać jednoznacznie wielkość udziału. Odpowiedzieli Państwo: Jak zostało opisane we wniosku, Miasto jest w trakcie realizacji Inwestycji, a tym samym nie jest w stanie podać jednoznacznie wielkości udziału rocznego czynszu dzierżawnego w stosunku do poniesionych na Inwestycje nakładów. Tym niemniej przy założeniu, że zgodnie z posiadanymi obecnie przez Miasto informacjami szacowana wartość realizowanej Inwestycji wyniesie ok. ... zł brutto, natomiast pobierany czynsz po zrealizowaniu Inwestycji wyniósłby ok. ... zł brutto rocznie, należałoby przyjąć, że udział czynszu dzierżawnego w kwocie wydatków inwestycyjnych na realizowaną Inwestycję wyniósłby 3,11% (... zł / ... zł) * 100 = 3,11).

Następnie na pytanie: Czy kwota czynszu dzierżawnego dotyczącego przebudowanego/wyremontowanego stadionu miejskiego będzie stała czy zmienna? Oraz Jeżeli kwota ww. czynszu dzierżawnego będzie zmienna, to proszę wskazać jakie czynniki będą brane pod uwagę przy ustaleniu tej kwoty? wskazali Państwo: Kwota czynszu dzierżawnego pobierana na podstawie umowy ze Spółką będzie stała.

Na pytanie: Czy wysokość ww. czynszu dzierżawnego będzie skalkulowana z uwzględnieniem kosztów poniesionych nakładów na inwestycję? odpowiedzieli Państwo: Tak, wysokość czynszu dzierżawnego będzie skalkulowana z uwzględnieniem poniesionych kosztów poniesionych nakładów na Inwestycję.

W dalszej kolejności na pytanie: Czy szacowana kwota czynszu za dzierżawę przebudowanego/wyremontowanego stadionu miejskiego w ramach ww. inwestycji będzie znacząca dla budżetu Państwa Miasta? Na jakim poziomie będą się kształtować szacowane dochody z tytułu dzierżawy w skali roku w stosunku do dochodów ogółem/dochodów własnych Państwa Gminy? informują Państwo, że każda pozycja po stronie dochodów jest znacząca dla Miasta, w tym dochody (obrót), które Miasto będzie uzyskiwało z tytułu dzierżawy Infrastruktury powstałej w ramach Inwestycji. Miasto zwraca przy tym uwagę, że jest to pojęcie niedookreślone i do tego subiektywne, a posługiwanie się takimi określeniami w postępowaniu o wydanie interpretacji wydaje się niewłaściwe.

Miasto pragnie wskazać, że zgodnie z Uchwałą Nr ... Rady Miasta A z dnia 22 grudnia 2022 r. w sprawie uchwalenia budżetu Miasta A na 2023 r., łączna planowana kwota dochodów ogółem Miasta w 2023 r. wyniesie ... zł.

Natomiast, szacowana wysokość czynszu dzierżawnego, który będzie pobierany przez Miasto z tytułu udostępnienia powstałej w ramach przedmiotowej inwestycji infrastruktury wynosić będzie ok. ... zł brutto rocznie. W konsekwencji, stosunek czynszu dzierżawnego należnego Miastu z tytułu dzierżawy Infrastruktury w skali roku do dochodów ogółem Miasta wyniesie ok. 0,47%.

Jednocześnie, należy wskazać, że powyższy stosunek może ulec zmianie z uwagi na ostateczną wartość dochodów ogółem Miasta, które znane będą pod koniec 2023 r. oraz dokładną wysokość wynagrodzenia (czynszu dzierżawnego) z tytułu planowanej dzierżawy przedmiotowego majątku, która zostanie ustalona dopiero po zakończeniu Inwestycji (tj. wówczas, gdy znana będzie całkowita wartość nakładów inwestycyjnych).

Na pytanie: Czy planowana wysokość czynszu dzierżawnego umożliwi zwrot wydatków poniesionych na realizację przedmiotowej inwestycji? Jeżeli tak, to w jakim okresie? wskazali Państwo: Zakładając, iż zgodnie z posiadanymi obecnie przez Miasto informacjami szacowana wartość realizowanej Inwestycji wyniesie ... zł brutto, natomiast pobierany czynsz po zrealizowaniu Inwestycji wyniósłby ok. ... zł brutto rocznie, należałoby przyjąć, że udział czynszu dzierżawnego w kwocie wydatków inwestycyjnych na realizowaną Inwestycję wyniósłby 3,11% (... zł / ... zł) * 100 = 3,11).

Planowana wysokość czynszu dzierżawnego umożliwiłaby zatem zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych po ok. 32 latach.

Następnie na pytanie: Czy wysokość czynszu dzierżawnego będzie ustalana w oparciu o długość okresu użytkowania infrastruktury powstałej w ramach ww. inwestycji? odpowiedzieli Państwo: Wysokość czynszu będzie ustalana w oparciu o długość użytkowania infrastruktury powstałej w ramach Inwestycji.

Na pytanie: Czy wysokość czynszu z tytułu dzierżawy przebudowanego/wyremontowanego stadionu miejskiego skalkulowana będzie z uwzględnieniem realiów rynkowych? wskazali Państwo, iż w Państwa ocenie, wysokość czynszu dzierżawnego ustalona w oparciu o odpowiednią stawkę amortyzacji dla wybudowanej w ramach Inwestycji infrastruktury, będącej przedmiotem dzierżawy, ma charakter obiektywny i będzie skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych.

Odpowiadając na pytanie: Kto będzie pokrywał koszty utrzymywania w odpowiednim stanie technicznym infrastruktury powstałej w ramach inwestycji, po oddaniu jej w odpłatną dzierżawę na rzecz Spółki? wskazali Państwo: Zgodnie z planowanymi zapisami umowy, która zostanie zawarta przez Miasto ze Spółką, koszty utrzymania w odpowiednim stanie technicznym Infrastruktury powstałej w ramach Inwestycji po oddaniu jej w odpłatną dzierżawę na rzecz Spółki będą pokrywane przez Spółkę.

Następnie na pytanie: Czy, niezależnie od działalności Spółki, będą Państwo wykonywali jakiekolwiek czynności z wykorzystaniem ww. infrastruktury, tj. przebudowanego/wyremontowanego stadionu miejskiego? W przypadku odpowiedzi twierdzącej należy wskazać, jakie to będą czynności, z uwzględnieniem informacji, czy będą to czynności opodatkowane podatkiem VAT, zwolnione od podatku VAT, niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT? odpowiedzieli Państwo: Infrastruktura powstała w trakcie realizacji Inwestycji wykorzystywana będzie przez Miasto wyłącznie i w całości na potrzeby odpłatnego udostępnienia na podstawie umowy dzierżawy na rzecz Spółki. Innymi słowy, Miasto poza planowanym udostępnieniem ww. infrastruktury na podstawie umowy dzierżawy, nie będzie wykonywało za pomocą tej infrastruktury jakichkolwiek czynności, w tym opodatkowanych podatkiem VAT, zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Pytania

1.Czy odpłatne udostępnienie majątku Inwestycji, na rzecz Spółki będzie stanowiło po stronie Miasta czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z tego podatku?

2.Czy Miastu przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji?

Państwa stanowisko w sprawie

1.Odpłatne udostępnienie majątku Inwestycji, na rzecz Spółki będzie stanowiło po stronie Miasta czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z tego podatku.

2.Miastu przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji.

Uzasadnienie stanowiska Państwa Miasta

Ad 1.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z przytoczonymi powyżej przepisami ustawy o VAT, w niektórych sytuacjach jednostki samorządu terytorialnego mogą być podatnikami VAT z tytułu wykonywanych czynności. Gminy wyposażone są w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Tym samym należy uznać, iż spełniają zawartą w ww. przepisie definicję podatnika VAT, o ile działania gmin są realizowane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Pogląd taki w odniesieniu do czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie umów cywilnoprawnych wyraził wielokrotnie Naczelny Sąd Administracyjny (dalej jako: „NSA”), m.in. w wyroku z dnia 26 sierpnia 2010 r. I FSK 1303/09, w którym wskazano, iż „w efekcie unormowania zawartego w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, gmina jest podatnikiem podatku VAT w zakresie, w jakim dokonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych”. Podobnie także w orzeczeniu z dnia 23 marca 2010 r. sygn. I FSK 273/09 NSA uznał, iż „podatnikiem VAT w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy) jest z racji posiadanych cech podatnika (art. 15 ust. 1 ustawy) - gmina”.

Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet gdy dotyczą one ich zadań własnych, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Mając na uwadze, iż umowa dzierżawy jest niewątpliwie umową cywilnoprawną uregulowaną w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.), w opinii Miasta, w ramach wykonywania przedmiotowej czynności, tj. odpłatnego udostępniania infrastruktury powstałej w ramach Inwestycji na rzecz Spółki na podstawie umowy dzierżawy, Miasto będzie działało w roli podatnika VAT.

Konsekwentnie, mając na uwadze, iż Miasto będzie działało w tym zakresie w roli podatnika VAT oraz będzie wykonywało usługi dzierżawy na rzecz Spółki za wynagrodzeniem (Spółka będzie uiszczała czynsz dzierżawny z tytułu przekazanej jej na podstawie Umowy infrastruktury powstałej w ramach Inwestycji), przedmiotowa transakcja będzie podlegała opodatkowaniu VAT.

W opinii Miasta, świadczone przez nie usługi dzierżawy na rzecz Spółki nie będą korzystały przy tym ze zwolnienia z VAT, gdyż ani ustawa o VAT, ani też rozporządzenia wykonawcze nie przewidują zwolnienia z opodatkowania, które znalazłoby zastosowanie w przedstawionym przez Miasto stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym.

Powyższe stanowisko Miasta znajduje potwierdzenie w szczególności w interpretacji indywidualnej z dnia 7 listopada 2013 r., znak: ITPP2/443-871/13/RS, wydanej przez działającego w imieniu Ministra Finansów Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, w której potwierdził on przedstawione przez podatnika stanowisko odstępując od sporządzenia uzasadnienia: „Niemniej jednak, w momencie zawarcia umowy dzierżawy, która jest umową cywilnoprawną uregulowaną w art. 693 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, Miasto działa jak przedsiębiorca i w konsekwencji działa w charakterze podatnika. Dlatego też, stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 15 ust. 1 i 6 ustawy o podatku od towarów i usług, powinno opodatkować VAT świadczone usługi dzierżawy (usługi takie nie skorzystają ze zwolnienia). W rezultacie, uznać należy, że w przypadku zawarcia ze spółką umowy odpłatnej dzierżawy infrastruktury, działania takie stanowią czynności podlegające opodatkowaniu VAT, które jednocześnie - zdaniem Miasta - nie będą korzystać ze zwolnienia”.

W podobnym tonie wypowiedział się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 26 kwietnia 2017 r., znak: 2461-IBPP3.4512.227.2017.1.MN, w której organ podatkowy stwierdził, że „Tym samym dla czynności odpłatnego świadczenia usług w postaci dzierżawy na rzecz Spółki z o.o. na podstawie umowy cywilnoprawnej, jako podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, Gmina występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, bowiem czynności te wykonywane są w sferze cywilnoprawnej. Należy stwierdzić, że świadczenie realizowane na mocy zawartej przez Gminę umowy dzierżawy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy na zasadach ogólnych, bowiem ani w treści ustawy, ani w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca nie przewidział dla takich czynności preferencji podatkowej bądź zwolnienia”.

Stanowisko takie znajduje potwierdzenie także w innych interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego, przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 października 2020 r., sygn. 0114-KDIP4-2.4012.589.2021.2.MB.

Reasumując, świadczone przez Miasto usługi dzierżawy infrastruktury powstałej w ramach Inwestycji będą stanowić czynności podlegające opodatkowaniu VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 oraz art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, w stosunku do których ani w ustawie o VAT, ani też w rozporządzeniach wykonawczych, nie zostało przewidziane zwolnienie z opodatkowania.

Ad 2.

Stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami niemającymi zastosowania w przedmiotowej sytuacji. W świetle ust. 2 niniejszego przepisu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma podatku określona w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, iż prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

·nabywcą towarów/usług jest podatnik VAT oraz

·nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Zdaniem Miasta, w analizowanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, w związku z zamiarem pobierania opłat za dzierżawę majątku Inwestycji, na podstawie umowy cywilnoprawnej - Umowy (umowy dzierżawy), powyższe przesłanki są/zostaną spełnione i tym samym stosownie do ww. art. Miastu przysługuje/będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach VAT dokumentujących wydatki związane z Inwestycją.

W ocenie Miasta, za bezsporny należy uznać fakt, iż wydatki inwestycyjne, jakie Miasto ponosi/poniesie, są/będą związane z odpłatną usługą dzierżawy, która nie byłaby możliwa, gdyby Inwestycja w ogóle nie powstała.

Jak zostało to wskazane w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Miasto po zrealizowaniu Inwestycji i uzyskaniu przez majątek pełnej zdatności do użytkowania planuje odpłatnie udostępnić powstałą w ramach tej Inwestycji infrastrukturę na rzecz Spółki. W tym celu Miasto planuje zawrzeć Umowę i pobierać od Spółki wynagrodzenie, którego wysokość będzie skalkulowana w wysokości odpowiadającej wartości Inwestycji przemnożonej przez stawkę amortyzacji infrastruktury zrealizowanej w ramach inwestycji.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Miasta, przysługuje/będzie przysługiwało mu pełne prawo do odliczenia VAT od wydatków, które zostaną poniesione na Inwestycję. Ponadto w przedmiotowym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym nie wystąpi żadna z negatywnych przesłanek prawa do odliczenia, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.

Powyższe stanowisko znajduje przykładowo potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z dnia 27 września 2021 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.539.2021.2.MJ, w której Organ wskazał, iż „Gmina będzie uprawniona do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione przez Gminę na budowę hal sportowych, bowiem zakupy te będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT przez odpłatne udostępnianie ww. hal na podstawie umowy cywilnoprawnej .

Podobne stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacji z dnia 23 czerwca 2017 r., sygn. 0112- KDIL4.4012.118.2017.2.SŚ, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że „w związku z wykorzystaniem boiska przez Gminę na potrzeby odpłatnego udostępniania na rzecz instytucji kultury, Gminie przysługuje prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki inwestycyjne i bieżące związane z boiskiem (...)".

Ponadto, Miasto pragnie podkreślić, że stanowisko odmienne od przestawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślana wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz polskich sądów administracyjnych. Przykładowo, Miasto pragnie przytoczyć orzeczenie TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal, w którym Trybunał stwierdził, iż: „Prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny".

Zdaniem Miasta, nie powinno być ono traktowane inaczej/mniej korzystnie niż inne podmioty gospodarcze, dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT i korzystające w związku z tym z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów/usług niezbędnych w celu wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Skoro bowiem Miasto jako czynny podatnik VAT, zobowiązane będzie uiszczać VAT należny z tytułu świadczonej na rzecz Spółki odpłatnej usługi udostępniania majątku Inwestycji na podstawie Umowy dzierżawy, ma/będzie miało ono jednocześnie prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość świadczenia tej usługi.

Reasumując, zdaniem Państwa Miasta, w związku z zamiarem świadczenia przez Miasto usługi dzierżawy infrastruktury, która powstanie w ramach Inwestycji, Miastu przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia w pełnej wysokości podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy związane z Inwestycją.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwa Miasto przedstawiło we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W odniesieniu do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że świadczenie usług to przede wszystkim określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Dane świadczenie uznaje się za odpłatne, gdy istnieje stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi zostaje wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towaru, w rozumieniu art. 7 ustawy i świadczenie usług, o którym mowa art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Zatem, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Z powołanych regulacji wynika, że organy władzy publicznej są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w  zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że Miasto, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.):

§ 1. Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Z ww. zapisu wynika, że dzierżawa jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną. Odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

Z powyższego wynika, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie rzeczy przez jej dzierżawcę.

W związku z tym dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Państwa Miasto jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Miasto realizuje inwestycję pn. „...”. Zgodnie z dotychczasowym modelem zarządzania infrastrukturą przebudowywaną w ramach Inwestycji, Miasto bezpośrednio po oddaniu Inwestycji do użytkowania planuje odpłatnie udostępnić infrastrukturę powstałą w ramach Inwestycji na rzecz Spółki na podstawie umowy dzierżawy. Majątek Inwestycji będzie wykorzystywany przez Spółkę do świadczenia odpłatnych usług w zakresie sportu i rekreacji. Opłaty uiszczane z tytułu przedmiotowych usług będą stanowić dochód Spółki. Z kolei Miasto z tytułu dzierżawy majątku Inwestycji będzie pobierało od Spółki określone w umowie wynagrodzenie (czynsz dzierżawny), które będzie dokumentować wystawianymi na Spółkę fakturami VAT. Faktury te Miasto będzie ujmować w swoich rejestrach sprzedaży i składanych plikach JPK_V7M oraz rozliczać VAT należny z tego tytułu.

Analiza okoliczności sprawy oraz powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że odpłatne udostępnienie przez Miasto na rzecz Spółki majątku Inwestycji, na podstawie umowy dzierżawy, za które Miasto będzie pobierało wynagrodzenie, będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu VAT (będzie czynnością cywilnoprawną).

Zatem, w odniesieniu do tej czynności Miasto nie będzie działało jako organ władzy publicznej i w konsekwencji nie będzie korzystało z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. W analizowanym przypadku Państwa Miasto będzie występowało w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność, tj. dzierżawa Infrastruktury, która powstanie w ramach Inwestycji – jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy – będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Należy zauważyć, że ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla usługi polegającej na udostępnieniu (dzierżawie) ww. majątku Inwestycji, za które Miasto będzie pobierało wynagrodzenie, w związku z czym, usługa ta nie będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

W konsekwencji, odpłatne udostępnienie majątku Inwestycji, na rzecz Spółki na podstawie umowy dzierżawy będzie stanowiło usługę podlegającą opodatkowaniu VAT, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy, niekorzystającą ze zwolnienia z tego podatku.

Tym samym stanowisko Państwa Miasta w zakresie pytania oznaczonego nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy , zgodnie z którym:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Jednocześnie oceny, czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości, należy dokonać w momencie realizowania zakupów, zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik – aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego – nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku ocenie podlega, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Jak wyżej wskazano Państwa Miasto jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Miasto realizuje inwestycję, którą bezpośrednio po oddaniu do użytkowania planuje odpłatnie na rzecz Spółki na podstawie umowy dzierżawy. Szacowana wartość realizowanej Inwestycji wyniesie ok. ... zł brutto. Szacowana wysokość czynszu dzierżawnego, który będzie pobierany przez Miasto z tytułu udostępnienia powstałej w ramach przedmiotowej inwestycji infrastruktury wynosić będzie ok. ... zł brutto miesięcznie, tj. ... zł brutto rocznie.

Wysokość stawki amortyzacyjnej przyjętej dla potrzeb oszacowania kwoty czynszu dzierżawnego wyniesie dla poszczególnych środków trwałych odpowiednio:

· 2,5% w odniesieniu do bocznego boiska, boiska treningowego z zadaszeniem pneumatycznym oraz boiska głównego (Symbol KŚT 290), a także budynku klubowego, trybuny systemowej oraz zadaszenia trybun systemowych (Symbol KŚT 107);

· 4,5% w odniesieniu do oświetlenia terenu (słupy i maszty), nawierzchni utwardzonych wewnętrznie (kostką brukową) oraz ogrodzenia terenu i piłkochwytów (Symbol KŚT 291), a także kanalizacji deszczowej wraz ze zbiornikiem retencyjnym (Symbol KŚT 211);

· 14% w odniesieniu do agregatu prądotwórczego (Symbol KŚT 343) oraz

· 20% w odniesieniu do wyposażenia (w tym systemu biletowego i systemu identyfikacji biletów - Symbol KŚT 809).

Wysokość czynszu dzierżawnego ustalona w oparciu o odpowiednią stawkę amortyzacji dla wybudowanej w ramach Inwestycji infrastruktury, będącej przedmiotem dzierżawy, ma charakter obiektywny i będzie skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych.Udział czynszu dzierżawnego w kwocie wydatków inwestycyjnych na realizowaną Inwestycję wynosił będzie 3,11%. Planowana wysokość czynszu dzierżawnego umożliwi zatem zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych po ok. 32 latach. Ponadto w opisie sprawy wskazali Państwo, że Infrastruktura powstała w trakcie realizacji Inwestycji wykorzystywana będzie przez Miasto wyłącznie i w całości na potrzeby odpłatnego udostępnienia na podstawie umowy dzierżawy na rzecz Spółki.

Analiza powyższego prowadzi zatem do wniosku, że w omawianej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy są/będą spełnione, ponieważ Państwa Miasto jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a wydatki poniesione przez Państwa Miasto na realizację Inwestycji - jak wskazano wyżej - będą miały związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tj. odpłatnym udostępnieniem Infrastruktury, która powstanie w ramach Inwestycji, na podstawie umowy dzierżawy. Ponadto, z okoliczności sprawy nie wynika, aby Miasto Infrastrukturę powstałą w trakcie realizacji Inwestycji wykorzystywało w inny sposób niż wydzierżawienie jej odpłatnie na mocy umowy cywilnoprawnej Spółce.

Tym samym, Państwa Miasto ma/będzie miała prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki na realizację Inwestycji pn. „…”, bowiem zakupy te będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, tj. odpłatnym udostępnieniem Infrastruktury, która powstanie w ramach ww. Inwestycji, na podstawie umowy cywilnoprawnej. Prawo to przysługuje/będzie przysługiwało Państwa Miastu w przypadku niezaistnienia przesłanek negatywnych z art. 88 ustawy.

W konsekwencji stanowisko Państwa Miasta w zakresie pytania oznaczonego nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który przedstawiło Państwa Miasto i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które przedstawiło Państwa Miasto i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa Miasto w złożonym wniosku. Wydając niniejszą interpretację, jako element opisu sprawy Organ przyjął wskazane okoliczności, że planowana wysokość czynszu dzierżawnego umożliwi zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych po ok. 32 latach oraz że Infrastruktura powstała w trakcie realizacji Inwestycji wykorzystywana będzie przez Miasto wyłącznie i w całości na potrzeby odpłatnego udostępnienia na podstawie umowy dzierżawy na rzecz Spółki. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie podkreślenia wymaga, iż tut. Organ, wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na  podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach opisu sprawy podanego przez Państwa Miasto. Z powyższych przepisów wynika, że Organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Z okoliczności sprawy przedstawionych przez Państwa Miasto nie wynika, iż nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy. Zatem w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, w szczególności gdy wysokość czynszu będzie odbiegała od realiów rynkowych i będzie skalkulowana na zbyt niskim poziomie lub też, że infrastruktura nie jest wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych (a np. do realizacji zadań własnych Miasta), to oceny faktycznych relacji pomiędzy podatkiem należnym a naliczonym dokona organ podatkowy w przeprowadzonym postępowaniu podatkowym, a interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: sytuacja Państwa Miasta musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i Państwa Miasto musi się zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00