Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 12 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.115.2023.2.DD

Czy środki otrzymane przez Fundację ze Zbiórki i przeznaczone na zakup Sprzętu przekazanego na rzecz Wojska Ukrainy będą podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego na gruncie Ustawy o CIT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 marca 2023 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z tego samego dnia, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy środki otrzymane przez Fundację ze Zbiórki i przeznaczone na zakup Sprzętu przekazanego na rzecz Wojska Ukrainy będą podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego na gruncie Ustawy o CIT.

Z uwagi na braki formalne wniosku, wezwaliśmy Państwa, pismem z 27 kwietnia 2023 r., o ich uzupełnienie. Wezwanie zostało odebrane 28 kwietnia 2023 r., uzupełnienie do ww. wniosku wpłynęło 4 maja 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest fundacją zarejestrowaną w Polsce zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r., poz. 166 ze zm.) oraz polskim rezydentem podatkowym (dalej: „Fundacja”). Fundacja nie została utworzona przez partię lub partie polityczne. Fundacja nie jest Organizacją pożytku publicznego w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn. Dz. U. z 2022 r., poz. 1327 ze zm.). Celem statutowym Fundacji jest między innymi:

- Działalność charytatywna i dobroczynna;

- (…);

- (…);

- Wspieranie różnorodnych form aktywności społecznej;

- Działalność na rzecz integracji, (…);

- (…).

Fundacja założyła na platformach internetowych należących do podmiotów trzecich zbiórki (dalej: „Zbiórka”) na zakup sprzętu wojskowego (dalej: „Sprzęt”) na rzecz jednostki wojskowej Ukrainy. Po zakończeniu zbiórki środki zostaną przekazane przez podmiot prowadzący platformę na konto Fundacji. Fundacja nabędzie Sprzęt od dostawcy lub producenta na własny rachunek oraz przekaże Sprzęt na rzecz ukraińskiego ministerstwa, pod które podlega jednostka wojskowa będąca docelowym odbiorcom sprzętu (dalej: „Wojsko Ukrainy”).

W piśmie z 4 maja 2023 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazali Państwo m.in., że:

- Sprzęt, który Wnioskodawca zamierza nabyć i przekazać na rzecz ukraińskiego ministerstwa to w pierwszej kolejności (…) oraz (…). Sprzętem przekazywanym przez Wnioskodawcę będą również (…) . Docelowym odbiorcą sprzętu mogą być jednostki (…).

- Jeśli stanowisko Wnioskodawcy zostanie uznane za prawidłowe, wszystkie dochody z tytułu przeprowadzonej zbiórki zostaną przeznaczone na cel opisany w zdarzeniu przyszłym, czyli nabycie Sprzętu i przekazanie go na rzecz Wojska Ukrainy. W przypadku uznania, że środki ze Zbiórki stanowią u Wnioskodawcy przychód podatkowy niepodlegający zwolnieniu z CIT, Wnioskodawca zapłaci od przekazanych środków podatek dochodowy oraz przekaże odpowiednio mniejszą ilość Sprzętu.

- W opinii Wnioskodawcy działania ministerstwa Ukrainy wpisują się w cele statutowe Wnioskodawcy w szczególności poprzez (…).

- Zgodnie ze statutem Fundacji: Fundacja może również prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z obowiązującym prawem oraz dla osiągnięcia swoich celów Fundacja może wspierać działalność innych instytucji, osób prawnych oraz osób fizycznych, których działalność jest zbieżna z celami Fundacji.

- Wnioskodawca nie uzyskuje dochodów z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami, ani z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k.

Pytanie

Czy środki otrzymane przez Fundację ze Zbiórki i przeznaczone na zakup Sprzętu przekazanego na rzecz Wojska Ukrainy będą podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego na gruncie Ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

W opinii Fundacji środki otrzymane przez Fundację ze Zbiórki i przeznaczone na zakup Sprzętu przekazanego na rzecz Wojska Ukrainy będą podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego na gruncie Ustawy o CIT.

Uzasadniając własne stanowisko Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wolne od podatku są: „dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność [w zakresie] (...) dobroczynności (...) – w części przeznaczonej na te cele”.

Przepis art. 17 ust. 1c ustawy o CIT wyklucza możliwość zastosowania zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 do wymienionych w nich kategorii podmiotów, jednak Fundacja nie jest żadnym z wymienionych podmiotów. Fundacja jest podatnikiem, którego celem statutowym jest działalność w zakresie dobroczynności (działalność charytatywna i dobroczynna).

Ustawa o CIT nie definiuje pojęcia „dobroczynności”, w związku z czym należy to pojęcie rozumieć zgodnie z potocznym znaczeniem. Słownik PWN wskazuje, że pojęcie „dobroczynny” oznacza „przynoszący korzyść lub ulgę” lub „niosący pomoc potrzebującym”. W normalnych warunkach pojęcie to kojarzone jest z działalnością o charakterze charytatywnym, skierowane na rzecz potrzebujących, przynoszące ulgę i prowadzące do zaspokojenia podstawowych potrzeb, najczęściej w zakresie pomocy społecznej lub medycznej.

W opinii Fundacji opisane w zdarzeniu przyszłym działania objęte są zakresem pojęcia „dobroczynny” i stanowią przedmiot działalności w zakresie dobroczynności. Choć nie jest to oczywiste w odniesieniu do pojęcia, które w okresie pokoju jest kojarzone z działaniami dotyczącymi pomocy społecznej lub medycznej, przekazanie Sprzętu na rzecz Wojska Ukrainy wypełnia definicję „dobroczynności”: jest działaniem przynoszącym korzyść i ulgę żołnierzom walczącym o wolność, prawo do życia i narodowej tożsamości oraz działaniem niosącym pomoc potrzebującym, którzy muszą bronić się przed wielokrotnie silniejszym przeciwnikiem.

Fundacja podkreśla, że braki w sprzęcie Ukraińskiego Wojska przekładają się na cierpienie i śmierć ukraińskich cywilów, którzy są celem bezpośrednich ataków ze strony agresora. Wspomaganie skuteczności Wojska Ukrainy ma więc tak samo dobroczynny charakter, jak dostarczanie środków medycznych do ukraińskich szpitali oraz żywności i ubrań do centrów pomocy uchodźcom. Jeśli Wojsko Ukrainy zostanie odpowiednio wzmocnione, ukraińscy obywatele będą bezpieczni, nie odniosą ran i nie będą musieli opuszczać swoich domów. Fundacja zwraca uwagę, że wspieranie wojska przez organizacje o charakterze dobroczynnym ma w Polsce długą historię. W czasie, gdy to Polska była celem ataków agresorów, polskie organizacje humanitarne zajmujące się działalnością dobroczynną były zaangażowane nie tylko w opiekę nad ludnością cywilną, ale również w bezpośrednie wspieranie organizacji wojskowych. Pojęcie „działalność dobroczynna”, tak samo jak pojęcia „odwaga” czy „bohaterstwo”, ma w czasie wojny znaczenie wykraczające poza typowe cywilne zastosowanie.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo m.in., że w opinii Wnioskodawcy przekazanie Sprzętu na rzecz ukraińskiego ministerstwa służyć będzie jednocześnie realizacji następujących celów statutowych Fundacji:

a)(…);

b)(…).

Przedstawiciele rosyjskiego rządu oraz aparatu propagandowego otwarcie wskazują, że Polska może stać się celem kolejnego rosyjskiego ataku. Odparcie przez ukraińskie wojsko rosyjskiej agresji bezpośrednio przyczyni się więc do obniżenia tego zagrożenia. W tym zakresie ukraińskie ministerstwa oraz jednostki wojskowe są organizacjami realizującymi bezpośrednio zadania przyczyniające się do (…);

c)Wspieranie różnorodnych form aktywności społecznej;

d)Działalność na rzecz integracji, (…);

e)(…).

Prowadząc zbiórkę na cel jakim jest wsparcie zaatakowanego kraju oraz podniesienie bezpieczeństwa Polski Wnioskodawca bezpośrednio wspiera aktywność społeczną, a przekazując Sprzęt na rzecz Ukrainy Wnioskodawca będzie wspierać integrację (…). Bezpośrednie i jednoznaczne wsparcie Ukrainy przez polski rząd, społeczeństwo oraz organizacje społeczne doprowadziło w ciągu ostatniego roku do radykalnej zmiany postawy Ukrainy i ukraińskich obywateli wobec Polski i Polaków. Nieufność związana ze skomplikowaną historią naszych narodów znacząco zmniejszyła się, zastąpiona przez sympatię i wdzięczność;

f)Działalność charytatywna i dobroczynna.

W opinii Wnioskodawcy przekazanie Sprzętu będzie również realizować cel statutowy w postaci działalności charytatywnej i dobroczynnej. W wyniku rosyjskiej agresji na Ukrainę dobytek i życie straciło tysiące ludzi. Ludność cywilna jest otwarcie atakowana w ramach terrorystycznych nalotów rakietowych, miasta i wsie są bombardowane artylerią, cywile są mordowani w aktach systemowych zbrodni wojennych, a dzieci są porywane i wbrew prawu międzynarodowemu oddawane do adopcji w Rosji.

W tych okolicznościach wspieranie działań ukraińskiego wojska, powstrzymującego postępy agresora, bezpośrednio przyczynia się do ograniczenia zniszczeń krytycznej infrastruktury, zapobieżenia chorobom i ranom oraz powstrzymania mordowania ludności cywilnej, czyli do ratowania ludzkiego zdrowia i życia.

Celem statutowym Wnioskodawcy jest między innymi działalność dobroczynna.

W opinii Wnioskodawcy, środki wydatkowane w sposób opisany w zdarzeniu przyszłym będą przeznaczone na realizację tego celu, oraz jednocześnie na cele wskazane powyżej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 166),

fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 ustawy o fundacjach,

fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.

Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Na podstawie art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”),

ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

Jednocześnie fundacje nie zostały wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy o CIT, jako podmioty, które są zwolnione od podatku.

Z uwagi na powyższe należy wskazać, że fundacje, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, na podstawie treści art. 1 ust. 1 ustawy o CIT, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT,

przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o CIT,

dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Powołana ustawa nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii.

Zgodnie art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o CIT,

przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:

1)otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe;

2)wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

W konsekwencji należy uznać, iż do przychodów podatkowych, podatnik powinien zaliczyć tylko takie przychody, które są mu należne. Nie mogą być to więc jakiekolwiek przychody, lecz przychody, w stosunku do których podatnikowi przysługiwać będzie prawo do ich otrzymania i które stanowić będą jego trwałe przysporzenie majątkowe. Zasadą jest więc fakt, iż o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia oznaczający, że w sposób faktyczny i ostateczny powiększa on aktywa podatnika, bądź też pomniejsza jego pasywa.

Od tejże zasady (kwalifikacji przychodów jako podatkowe) ustawodawca wprowadził wyjątki w ściśle określonych przypadkach. Katalog przysporzeń, których nie zalicza się do przychodów podatkowych zawarty w art. 12 ust. 4 ustawy o CIT jest katalogiem zamkniętym. Wskazać należy również, że przychód w prawie podatkowym nie jest definiowany wynikowo (jako strata lub zysk podmiotu), a jako jakiekolwiek trwałe przysporzenie majątkowe, uzyskane poprzez przyrost aktywów lub zmniejszenie pasywów podatnika.

Jak wynika z treści wniosku, Wnioskodawca jest fundacją zarejestrowaną w Polsce oraz jest polskim rezydentem podatkowym. Fundacja nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego. Celem statutowym fundacji jest m.in.:

- Działalność charytatywna i dobroczynna;

- (…);

- (…);

- Wspieranie różnorodnych form aktywności społecznej;

- Działalność na rzecz integracji, (…);

- (…).

Fundacja założyła na platformach internetowych należących do podmiotów trzecich zbiórki na zakup sprzętu wojskowego na rzecz jednostki wojskowej Ukrainy. Po zakończeniu zbiórki środki zostaną przekazane przez podmiot prowadzący platformę na konto Fundacji. Fundacja nabędzie Sprzęt od dostawcy lub producenta na własny rachunek oraz przekaże Sprzęt na rzecz ukraińskiego ministerstwa, pod które podlega jednostka wojskowa będąca docelowym odbiorcom sprzętu (Wojsko Ukrainy). Sprzęt, który Wnioskodawca zamierza nabyć i przekazać na rzecz ukraińskiego ministerstwa to w pierwszej kolejności (…) oraz (…). Sprzętem tym będą również (…). Docelowym odbiorcą sprzętu mogą być jednostki (…).

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia, czy środki otrzymane przez Fundację ze Zbiórki i przeznaczone na zakup Sprzętu przekazanego na rzecz Wojska Ukrainy będą podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego na gruncie Ustawy o CIT.

Należy wskazać, że w przypadku osób prawnych do darowizn zastosowanie znajdą przepisy ustawy o CIT. Otrzymana darowizna w rozumieniu przepisów CIT co do zasady generuje przychód podatkowy, co prawda niewymieniony bezpośrednio, ale mieszczący się w katalogu innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń.

W przedmiocie kwalifikacji wpływu środków pieniężnych ze zbiórki, jako przychodu podatkowego fundacji w rozumieniu art. 12 ustawy o CIT, zasadnym jest dokonanie kwalifikacji środków pieniężnych pochodzących ze zbiórki, jako przychodów podatkowych o definitywnym charakterze. Jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, fundacja przyjmie środki pieniężne ze zbiórki na swoją rzecz i następnie w ramach realizacji swoich celów statutowych nabędzie Sprzęt od dostawcy lub producenta na własny rachunek oraz następnie przekaże go na rzecz ukraińskiego ministerstwa.

Otrzymane środki pieniężne powiększą zatem majątek Fundacji i to ona mieć będzie wyłączne prawo do rozporządzania tymi środkami. Przekazanie środków na rzecz innego podmiotu stanowić więc będzie autonomiczną decyzję Fundacji.

Tym samym otrzymane przez Fundację środki pieniężne stanowić będą dla niej przychód na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT,

wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Warunkiem zwolnienia dochodu takiego podatnika jest jednak wykazanie się tożsamością celu statutowego i celu preferowanego w powołanym przepisie. Wykazanie tych celów w statucie musi być precyzyjne i ścisłe. Pojęcie cel statutowy to nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez organizację jakiejś działalności, lecz także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost ze statutu.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT,

zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1)dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a)dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2)dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT,

zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni art. 17 ust. 1c ustawy o CIT. Zgodnie z tym przepisem,

przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1)przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2)przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3)samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, czy z działalności gospodarczej.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie – to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Zatem warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, jest aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.

Należy podkreślić, że zwolnienie przedmiotowe, o jakim mowa w powołanych wcześniej przepisach, jest wyjątkiem od konstytucyjnej zasady powszechności opodatkowania. Z tego względu musi być interpretowane ściśle, zgodnie z literalnym brzmieniem przepisu, z którego ono wynika.

Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wynika zatem wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób nie budzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, by wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie wydatkuje.

Reasumując, zwolnienie podatkowe, o którym mowa, jest obwarowane licznymi zastrzeżeniami. Obejmuje tylko tą część dochodów, która przeznaczona zostanie na cele statutowe, które są celami preferowanymi przez ustawodawcę. Ponadto, przepisy ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów różnych grup podatników – czy to z uwagi na rodzaj ich działalności, czy też na określoną formę organizacyjną.

W związku z powyższym wskazać należy, że organy podatkowe sprawdzając, czy spełniony został warunek wyłączenia dochodów z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, uprawnione są jedynie do badania treści celów statutowych oraz treści przepisu warunkującego zwolnienie podatkowe.

A zatem sposób realizacji celów określonych w statucie jednostki powinien być wskazany w sposób ścisły i nie budzący wątpliwości by organy podatkowe mogły rozstrzygnąć, czy jest on zgodny z celami preferowanymi przez ustawodawcę. Organy podatkowe nie są bowiem uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Innymi słowy precyzyjne określenie celów, dla realizacji których dana osoba prawna została powołana jest istotne dlatego, że cele te nie mogą być ustalane przez organy podatkowe w drodze wykładni postanowień statutu, ponieważ nie są do tego upoważnione. Organ podatkowy, wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanowiskiem wnioskodawcy.

Zwrócić należy również uwagę na różnicę pojęciową, jaka występuje między „celami działania”, a „sposobem jego realizacji”. Określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Działania faktyczne osoby prawnej polegające na realizacji tych celów to sposoby jego osiągnięcia.

W związku z tym, że wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są wyjątkiem, istotnym odstępstwem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej) nie można w tym zakresie stosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego na pokrywanie wydatków związanych z całokształtem działalności podmiotów. Zatem, wydatkowanie dochodu na inne cele niż wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT nie może być objęte przedmiotowo zwolnieniem.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości, tj. ustalenia czy środki otrzymane przez Fundację ze Zbiórki i przeznaczone na zakup Sprzętu przekazanego na rzecz Wojska Ukrainy będą podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego na gruncie ustawy o CIT, wskazać należy, że dla możliwości nabycia prawa do omawianego zwolnienia – uprawniające do niego cele muszą jasno wynikać ze statutu, gdyż aby stwierdzić, czy został spełniony warunek wyłączenia dochodu z opodatkowania porównuje się treść celów statutowych oraz treść przepisu warunkującego zwolnienie podatkowe.

Podkreślenia wymaga, iż przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej) – toteż muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.

W Państwa opinii, środki otrzymane przez Fundację ze Zbiórki i przeznaczone na zakup Sprzętu przekazanego na rzecz Wojska Ukrainy będą podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Z powyższym stanowiskiem Organ podatkowy nie może się jednak zgodzić.

Z opisu sprawy wynika bowiem, że Państwa cele statutowe nie są zbieżne z celami preferowanymi przez ustawodawcę zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. W przepisie tym zostały wymienione następujące cele statutowe, które związane są z działalnością:

- naukową, naukowo-techniczną, oświatową, w tym również polegająca na kształceniu studentów,

- kulturalną,

- w zakresie kultury fizycznej i sportu,

- w zakresie ochrony środowiska,

- w zakresie wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę,

- w zakresie dobroczynności,

- w zakresie ochrony zdrowia i pomocy społecznej, a także

- w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz

- kultu religijnego.

W celu określenia czy wskazana we wniosku działalność statutowa Fundacji pokrywa się z celami preferowanymi przez ustawodawcę odkodować należy znaczenie słowa „dobroczynność”. Ustawa o CIT nie zawiera definicji pojęcia „dobroczynność”, w związku z tym jej rozumienie należy odnieść do znaczenia potocznego.

Zgodnie z definicją Słownika Języka Polskiego PWN słowo „dobroczynność” oznacza: 1. «przynoszący korzyść lub ulgę» 2. «niosący pomoc potrzebującym» (http://sjp.pwn.pl/), inne: „udzielanie pomocy tym którzy jej potrzebują, zwłaszcza finansowej”. Tym samym poprzez pojęcie „dobroczynność” należy rozumieć niesienie pomocy potrzebującym.

Z kolei Wielki Słownik Języka Polskiego pod red. W. Doroszewskiego wskazuje, że „dobroczynność” to m.in. «działalność o charakterze społecznym polegająca na niesieniu pomocy materialnej ubogim; filantropia».

Z opisu sprawy wynika, że zgromadzone środki finansowe zamierzają Państwo przeznaczyć, na zakup sprzętu wojskowego przekazanego następnie na rzecz jednostki wojskowej Ukrainy. Jak zostało wskazane w uzupełnieniu wniosku środki te zostaną przeznaczone na:

- (…),

- (…),

- (…),

- (…),

- (…),

- (…),

- (…),

- (…).

Biorąc pod uwagę powyższe należy zauważyć, że przeznaczenie zgromadzonych środków pieniężnych na ww. sprzęt wojskowy, który następnie zostanie przekazany na rzecz wojska Ukrainy nie może zostać uznane za przekazanie środków na cele dobroczynne.

Zatem cel jaki zostanie zrealizowany poprzez przekazanie środków na sprzęt wojskowy, który następnie zostanie przekazany na rzecz Wojska Ukrainy nie jest celem tożsamym z celami wskazanymi przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Fundacja nie może również skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT, gdyż nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego.

Tym samym środki otrzymane przez Fundację ze Zbiórki i przeznaczone na zakup Sprzętu przekazanego na rzecz Wojska Ukrainy będą stanowiły przychód podatkowy zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o CIT i nie będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00