Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 16 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.63.2023.3.SM

Stawka podatku VAT dla usług robót konserwacyjnych w stanie prawnym obowiązującym do 30 czerwca 2020 r.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 stycznia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 30 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy stawki podatku VAT dla usług robót konserwacyjnych wykonywanych przez Pana do 30 czerwca 2020 r. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 7 kwietnia 2023 r. (wg wpływu) oraz z 2 maja 2023 r. (wpływ 8 maja 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

1.Przeglądy konserwacji systemów mechanicznej wymiany powietrza z odzyskiem ciepła wraz z elementem grzewczym służącym do wymiany powietrza oraz zapewnienie ogrzewania w lokalach mieszkaniowych znajdujących się w budynkach wielorodzinnych wykonywanych dla wspólnoty mieszkaniowej. Prace mające na celu utrzymanie sprawności technicznej budynków.

2.Konserwacja systemu detekcji gazów oraz systemów oddymiających, a także ostrzegających o pożarze w budynkach wielorodzinnych wykonywanych dla wspólnot mieszkaniowych. Prace mające na celu utrzymanie sprawności technicznej.

W piśmie - wg wpływu - z 7 kwietnia 2023 r. na zadane w wezwaniu pytania Wnioskodawca udzielił odpowiednio następujących odpowiedzi:

1.„Jaki okres obejmuje stan faktyczny przedstawiony przez Pana we wniosku, tzn. w jakim okresie, tj.:

do 30 czerwca 2020 r. czy

od 1 lipca 2020 r.,

dokonywał/dokonuje Pan świadczeń, o których mowa we wniosku?”

Odpowiedź: „Do 30 czerwca 2020 r.”.

2.„Czy jest Pan czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług? Jeśli tak, proszę wskazać od kiedy (miesiąc i rok)”

Odpowiedź: „Data rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej…”.

3.„Od kiedy (proszę wskazać dzień, miesiąc i rok) prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie opisanym we wniosku, tj. wykonuje przeglądy konserwacyjne systemów wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła dla wspólnoty mieszkaniowej oraz przeglądy konserwacyjne systemu detekcji gazów w garażach oraz systemów oddymiających?”

Odpowiedź: „Oba od …”.

4.„Jaka jest klasyfikacja statystyczna (pełny siedmiocyfrowy symbol) wykonywanych przez Pana czynności, o których mowa we wniosku, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r., (…)

Prosimy podać oddzielnie dla czynności objętych zakresem pytania nr 1 i czynności objętych zakresem pytania nr 2 wniosku”.

5.„Jaka jest klasyfikacja statystyczna (pełny siedmiocyfrowy symbol) wykonywanych przez Pana czynności (przedmiotu dostawy), o których mowa we wniosku, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2015 r. Prosimy podać oddzielnie dla czynności objętych zakresem pytania nr 1 i czynności objętych zakresem pytania nr 2 wniosku”.

Odpowiedź: „4/5 z informacji jakie Wnioskodawca uzyskał telefonicznie w KIS 45.33.11”.

6.„Jaka jest klasyfikacja budynków wielorodzinnych, wymienionych we wniosku, w których wykonywał/wykonuje Pan czynności, objęte zakresem zadanego pytania nr 1 we wniosku, według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, według rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych?”

7.„Jaka jest klasyfikacja obiektów budowlanych, w których wykonywał/wykonuje Pan czynności, objęte zakresem zadanego pytania nr 2 we wniosku, według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, (…)?”

Odpowiedź: „6/7 PKOB 1122”.

8.„Czy czynności objęte zakresem pytań nr 1 i nr 2 wniosku były/są wykonywane w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931, z późn. zm.), tj. dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy? Jeżeli tak, to należy wskazać konkretnie w ramach, jakich czynności spośród ww. wymienionych oraz odrębnie dla każdej czynności objętej zakresem pytań nr 1 i 2 wniosku.

Odpowiedź: „Czynności objęte zakresem pytań nr 1 i nr 2 wniosku są wykonywane w ramach czynności konserwacyjnych”.

9.„Czy czynności objęte zakresem pytania nr 1 wniosku, były/są wykonywane w obiektach budowlanych, które zalicza się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a ww. ustawy o podatku od towarów i usług?”

10.„Czy czynności objęte zakresem pytania nr 2 wniosku, były/są wykonywane w obiektach budowlanych, które zalicza się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a ww. ustawy o podatku od towarów i usług? (…)

Odpowiedź: „9/10 tak”.

11.„Czy czynności objęte zakresem pytań nr 1 i nr 2 wniosku, były/są wykonywane w lokalach użytkowych?”

Odpowiedź: „Nie”.

12.Czy wykonywane przez Pana czynności będące przedmiotem wniosku dotyczą samych garaży? Czy też odnoszą się do części wspólnej budynku mieszkaniowego, w którym garaże te się znajdują?

Odpowiedź: „Dotyczą części wspólnych oraz garaży”.

13.„Jaka jest powierzchnia użytkowa garaży, w których wykonuje Pan czynności będące przedmiotem wniosku?”

Odpowiedź: „Wnioskodawca nie zna odpowiedzi na to pytanie”.

14.„Czy garaże, w których wykonuje Pan czynności będące przedmiotem wniosku znajdują się w bryle obiektów budowlanych?”

Odpowiedź: „Tak”.

15.„Czy garaże, w których wykonuje Pan czynności będące przedmiotem wniosku stanowią wyodrębnione samodzielne lokale użytkowe?

Odpowiedź: „Nie”.

16.„Które z wymienionych w opisie sprawy czynności wykonywanych przez Pana, stanowiły/stanowią roboty konserwacyjne? Prosimy podać przesłanki wskazujące, że wykonywane przez Pana czynności stanowiły roboty konserwacyjne oraz na czym polega konserwacja wykonywana w ramach czynności objętych zakresem pytań nr 1 i nr 2 wniosku?”

Odpowiedź: „1) Konserwacja systemów wentylacyjnych z odzyskiem ciepła polega na sprawdzeniu wyczyszczeniu wymianie filtrów oraz naprawy uszkodzonych elementów takich jak wentylatory, filtry powietrza, nagrzewnice, połączenia elastyczne, połączenia sztywne gdy są uszkodzone nie dostarczane jest ciepłe powietrze do mieszkania, które realizuje jego ogrzewanie. 2) konserwacja systemów detekcji polega na sprawdzeniu central, czujników gazu, tablicach informacyjnych o zagrożeniu - w razie konieczności dokonuje się kalibracji czujników, wymiany uszkodzonych elementów np. żarówek”.

17.„W sytuacji wskazania, że wykonywane przez Pana czynności stanowiły/stanowią roboty konserwacyjne, proszę podać: czy wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekroczyła 50% tej podstawy?”

Odpowiedź: „Nie przekroczyła 50%”.

18.„Jeżeli którekolwiek z wymienionych w opisie sprawy czynności wykonywanych przez Pana stanowiły/stanowią roboty konserwacyjne to proszę wskazać z jaką częstotliwością (regularnie, w sposób ciągły, czy sporadycznie) te czynności powinny być realizowane? Proszę wskazać odrębnie dla każdej czynności z uzasadnieniem wskazanej częstotliwości”.

Odpowiedź: „konserwację systemów wentylacyjnych z odzyskiem ciepła ze względu na specyfikę pracy oraz dużą ilość urządzeń wykonuje się regularnie, konserwację systemów detekcji gazów wykonuje się regularnie i jest to wymóg ppoż.”.

19.„W sytuacji wskazania, że wykonywane przez Pana czynności stanowiły/stanowią roboty konserwacyjne, prosimy wskazać czy w ramach tych robót konserwacyjnych były/są takie sytuacje, które wymagają natychmiastowych prac mających na celu przywrócenie obiektu uszkodzonego do stanu używalności? Jeżeli tak, to prosimy o wskazanie jakie to były/są sytuacje”.

Odpowiedź: „systemy wentylacyjne - uszkodzona nagrzewnica, wyciek czynnika grzewczego konieczna naprawa uszkodzonego elementu bądź wymiana na nowy jeżeli naprawa nie jest możliwa skutkować będzie brakiem dostarczania ciepła do lokalu mieszkaniowego co doprowadzić może do jego wychłodzenia; uszkodzony wentylator - konieczna naprawa/wymiana konieczne do poprawnego dostarczania ciepła oraz wymiany powietrza w mieszkaniach; system detekcji uszkodzona czujka dymu - konieczna kalibracja czujnika bądź wymiana skutek awarii nie uruchomienie alarmu o nadmiernej ilości gazu bądź spalin w garażu”.

20.„Czy w związku z dokonywaniem czynności objętych zakresem pytania nr 1 i czynności objętych zakresem pytania nr 2 wniosku, występował Pan z wnioskiem o wydanie Wiążącej Informacji Stawkowej, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku od towarów i usług? Jeśli tak, to prosimy wskazać datę złożenia wniosku oraz zakres tego wniosku”.

Odpowiedź: „Wnioskodawca nie występował”.

Ponadto w piśmie z dnia 2 maja 2023 r. Wnioskodawca uzupełnił brakujący podpis na piśmie z 7 kwietnia 2023 r. oraz wskazał PKWiU 43.22.12.0.

Pytania

1.Wnioskodawca wykonuje przeglądy konserwacyjne systemów wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła dla wspólnoty mieszkaniowej, prace mające na celu utrzymanie sprawności technicznej budynków czy Wnioskodawca może zastosować stawkę VAT 8%?

2.Wnioskodawca wykonuje przegląd konserwacyjny systemu detekcji gazów w garażach oraz systemów oddymiających prace mające na celu utrzymanie sprawności technicznej budynków czy Wnioskodawca może zastosować stawkę VAT 8%?

Pana stanowisko w sprawie (oznaczone we wniosku jako stanowisko do obu zapytań)

Zdaniem Wnioskodawcy, wykonuje On przeglądy konserwacyjne dla wspólnot mieszkaniowych mające na celu utrzymanie sprawności technicznej budynków. Zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy o VAT została wskazana definicja budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Zgodnie z tym przepisem, budownictwo to obejmuje „obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, oraz obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, a także mikroinstalację. Zgodnie z ustawą Wnioskodawca może zastosować stawkę VAT 8% na konserwację.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie wskazać należy, że niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy stanu prawnego mającego zastosowanie do 30 czerwca 2020 r.

Należy zaznaczyć, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla czynności dotyczącej obiektów budowlanych istotne jest prawidłowe zaklasyfikowanie obiektu wg symbolu PKOB. Tym samym wydając przedmiotową interpretację Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji PKOB.

Wskazać należy, że podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl art. 5a ustawy:

Towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. - Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

W świetle art. 41 ust. 1 ustawy:

Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 31 października 2019 r.):

Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 listopada 2019 r.):

Dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem art. 114 ust. 1.

Przy czym, stosownie do ww. art. 7 ust. 2 ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw oraz art. 63 pkt 1 lit. b ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem Covid-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, do 30 czerwca 2020 r. był stosowany przepis art. 41 ust. 2 ustawy VAT w brzmieniu obowiązującym do 31 października 2019 r.

Należy wskazać, że stosownie do zapisu art. 146aa ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy:

W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż-6%:

1)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110, wynosi 23%;

2)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Podkreślić należy, że stosowanie obniżonych stawek podatku lub zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy (od ogólnej zasady powszechności opodatkowania) i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalne. W efekcie podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji jedynie, gdy charakter czynności świadczonych przez niego w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania obniżonych stawek lub zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy:

Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy:

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, oraz obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, a także mikroinstalację, o której mowa w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2018 r. poz. 2389, z późn. zm.), funkcjonalnie z nimi związaną, z zastrzeżeniem ust. 12b.

W myśl art. 41 ust. 12b ustawy:

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1)budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2)lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że przepis art. 41 ust. 12b ustawy ma zastosowanie wyłącznie do budynków jednorodzinnych lub pojedynczych lokali mieszkalnych, natomiast w przypadku innych niż ww. budynki/lokale nie będzie miał on zastosowania.

Stosownie do art. 41 ust. 12c ustawy:

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:

12)obiektach budownictwa mieszkaniowego - rozumie się przez to budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112 poz. 1316 ze zm.).

Według podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne.

Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy:

1.Budynki mieszkalne jednorodzinne – 111,

2.Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe – 112,

3.Budynki zbiorowego zamieszkania – 113.

W celu zastosowania prawidłowej stawki niezbędnym jest zatem określenie czy dany obiekt jest obiektem wymienionym w art. 2 pkt 12 ustawy i jakie spełnia funkcje – mieszkalne czy użytkowe.

W związku z tym, że przepisy ustawy nie definiują pojęć wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do rozumienia tych terminów przyjętego w języku potocznym.

Według Słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 70, kol. 2):

Przez budowę należy rozumieć m.in. wznoszenie budowli, budowanie ( ). Natomiast „budować” to znaczy wznosić budowle, pomieszczenia, ich części lub zespoły.

„Przebudowa” – zgodnie z ww. Słownikiem języka polskiego (str. 770, kol. 1):

to zmiana istniejącego stanu czegoś na inny; ulepszenie, poprawienie czegoś.

W znaczeniu słownikowym („Współczesny słownik języka polskiego”, red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.):

„remont” oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia,

„montaż” to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli, zakładanie instalacji,

„instalować” oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne,

„modernizacja” oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś.

Jak stanowi § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (t. j. Dz. U. z 2020 r., poz. 527, z późn. zm.):

Stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”, obniża się do wysokości 8% dla:

1)towarów i usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia;

2)robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;

3)robót konserwacyjnych dotyczących:

a)obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

b)lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r.

Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

Na mocy § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r.

Przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się, jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy.

W tym miejscu wskazać należy, iż ww. definicję robót konserwacyjnych ustawodawca wprowadził w celu odróżnienia robót konserwacyjnych od remontu. Przez roboty konserwacyjne rozumie się roboty, które nie polegają na odtworzeniu stanu pierwotnego, ale mają na celu utrzymanie instalacji w dobrym stanie, w celu zabezpieczenia przed szybkim zużyciem się czy też zniszczeniem i dla utrzymania jej w celu użytkowania w stanie zgodnym z przeznaczeniem. Tak więc konserwacją będą prace wykonywane na bieżąco w węższym zakresie niż roboty budowlane określone jako remont.

Zauważa się, że przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma również określenie, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynności świadczone przez podatnika uznać można za roboty konserwacyjne wykonywane w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym.

Jak Pan wskazał we wniosku konserwacja systemów wentylacyjnych z odzyskiem ciepła polega na sprawdzeniu wyczyszczeniu wymianie filtrów oraz naprawy uszkodzonych elementów takich jak wentylatory, filtry powietrza, nagrzewnice, połączenia elastyczne, połączenia sztywne gdy są uszkodzone nie dostarczane jest ciepłe powietrze do mieszkania, które realizuje jego ogrzewanie. Natomiast, konserwacja systemów detekcji polega na sprawdzeniu central, czujników gazu, tablicach informacyjnych o zagrożeniu - w razie konieczności dokonuje się kalibracji czujników, wymiany uszkodzonych elementów np. żarówek. Przedmiotowe prace mają na celu utrzymanie sprawności technicznej budynków. Konserwację systemów wentylacyjnych z odzyskiem ciepła ze względu na specyfikę pracy oraz dużą ilość urządzeń wykonuje się regularnie, konserwację systemów detekcji gazów wykonuje się regularnie i jest to wymóg ppoż.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku i jego uzupełnieniu wynika również, że w ramach tych robót konserwacyjnych były/są takie sytuacje, które wymagają natychmiastowych prac mających na celu przywrócenie obiektu uszkodzonego do stanu używalności. Jak Pan wskazał: systemy wentylacyjne - uszkodzona nagrzewnica, wyciek czynnika grzewczego konieczna naprawa uszkodzonego elementu bądź wymiana na nowy jeżeli naprawa nie jest możliwa skutkować będzie brakiem dostarczania ciepła do lokalu mieszkaniowego co doprowadzić może do jego wychłodzenia; uszkodzony wentylator - konieczna naprawa/wymiana konieczne do poprawnego dostarczania ciepła oraz wymiany powietrza w mieszkaniach; system detekcji uszkodzona czujka dymu - konieczna kalibracja czujnika bądź wymiana skutek awarii nie uruchomienie alarmu o nadmiernej ilości gazu bądź spalin w garażu. Wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych nie przekroczyła 50% tej podstawy. Jak Pan wskazał klasyfikacja statystyczna wykonywanych przez Pana czynności, o których mowa we wniosku, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r. to PKWiU 43.22.12.0.

Mając zatem na uwadze powołane powyżej przepisy uznać należy, że wykonywane przez Pana czynności, które – jak Pan wskazał – mają na celu utrzymanie sprawności technicznej budynków związane z konserwacją systemów wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła, konserwacją systemów detekcji gazów w garażach oraz systemów oddymiających, wykonywane w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym, w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy, podlegają opodatkowaniu obniżoną, tj. 8% stawką podatku VAT, jako usługi konserwacji – stosownie do § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych.

Zatem Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. 2022 r., poz. 2651 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na Panu ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi Pan dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Pan ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00