Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 26 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDSB2-1.4011.135.2023.2.DK

Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 marca 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 maja 2023 r. (data wpływu 8 maja 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Pozostaje Pan w związku małżeńskim z ustanowioną, w formie aktu notarialnego, w roku (…) rozdzielnością majątkową. Nie dokonywał Pan jednak z żoną podziału majątku, prowadzi Pan z nią wspólnie gospodarstwo domowe, posiada wspólne z żoną rachunki bankowe i mieszka z nią we wspólnym domu, stanowiącym współwłasność Pana i żony. W 2022 roku, za zgodą żony, zlecił Pan specjalistycznej firmie zainstalowanie systemu fotowoltaicznego do produkcji energii elektrycznej na potrzeby gospodarstwa domowego Pana i Pana żony. Wykonawca za zrealizowane zadanie wystawił faktury na Pana imię oraz imię Pana żony, na łączną kwotę (…). Nie korzystał Pan z żadnych dopłat lub dotacji przy realizacji zadania. Pana źródłem dochodu jest działalność gospodarcza opodatkowana podatkiem liniowym, natomiast Pana żona korzysta ze świadczenia emerytalnego. W dniu (…) złożył Pan zeznanie PIT-36L za rok 2022 i przez nieuwagę pominął Pan ulgę termoizolacyjną. W dniu (…) złożył Pan korektę do PIT-36L z wykazaną ulgą w kwocie (…).

W odpowiedzi na wezwanie tut. organu uzupełnił Pan wniosek poprzez doprecyzowanie i udzielenie następujących informacji:

Dom, którego jest Pan współwłaścicielem, jest „budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym” w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 682).

Budynek ten został oddany do użytkowania (…).

Zainstalowania systemu fotowoltaicznego dokonała firma specjalistyczna na podstawie zawartej pomiędzy firmą a Panem i Pana żoną umową z dnia (…). Specyfikacja materiałów oraz usługi, zgodnie z umową oraz z faktyczną realizacją inwestycji, rozliczona na podstawie wystawionych przez firmę wykonawczą faktur:

(…)

Zarówno w umowie na usługę, jak również w wystawionych fakturach nie został wyszczególniony koszt poszczególnych urządzeń oraz prac montażowych. Podana została kwota całkowita.

Wyżej wyszczególnione wydatki w całości zostały poniesione w związku z realizacją w budynku, którego jest Pan współwłaścicielem, przedsięwzięcia termoizolacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

Przeprowadzona inwestycja wprowadziła ulepszenie, w wyniku którego nastąpiło zmniejszenie zapotrzebowania na energię elektryczną, dostarczaną z ogólnej sieci energetycznej, na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania budynku mieszkalnego (zgodnie z art. 2 pkt 2 lit. a ww. ustawy). Nastąpiła także częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne - część energii elektrycznej pozyskiwanej z odnawialnego źródła energii, jakim jest zainstalowana instalacja fotowoltaiczna, jest wykorzystywana do zasilania pompy cieplnej, która wcześniej w całości była zasilana z ogólnej sieci energetycznej.

Zadanie polegające na zainstalowaniu systemu fotowoltaicznego, o którym mowa we wniosku, zostało w całości zrealizowane w roku 2022.

Zainstalowanie systemu fotowoltaicznego wpłynęło na poprawę efektywności energetycznej budynku, którego jest Pan współwłaścicielem.

W wyniku zainstalowania systemu fotowoltaicznego zmniejszyło się zużycie prądu wcześniej pozyskiwanego z ogólnej sieci energetycznej, potrzebnego do ogrzania ww. budynku.

Energia powstała z zainstalowanego systemu fotowoltaicznego zasila tylko ww. budynek i służy wyłącznie celom prywatnym.

Wszystkie faktury dokumentujące wydatki we wskazanej przez Pana łącznej kwocie (…) wystawione zostały:

a)zarówno na Pana imię, jak i imię Pana żony,

b)w 2022 r.,

c)przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku (tj. przez podatnika VAT czynnego).

Wszystkie faktury, dokumentujące wydatki, które zamierza Pan odliczyć w ramach ulgi termoizolacyjnej, wystawione na Pana imię i imię Pana żony, nie zawierają informacji o tym, kto konkretnie (Pan czy Pana żona) i w jakiej kwocie dokonał płatności. Płatności dokonał Pan w formie przelewu bankowego ze wspólnego (Pana i Pana żony) konta bankowego.

Oświadczył Pan, że poniesione wydatki, o których mowa we wniosku, nie zostały i nie zostaną:

a)zwrócone w jakiekolwiek formie,

b)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów,

c)odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanympodatku dochodowym,

d)uwzględnione przez Pana w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Oświadczył Pan również, że ani Pan, ani Pana żona nie odliczaliście Państwo od podstawy obliczenia podatku innych przedsięwzięć termoizolacyjnych w ubiegłych latach - dotyczących wszystkich budynków, których jest Pan właścicielem lub współwłaścicielem.

Pytanie (sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy może Pan odliczyć przy swoim zeznaniu podatkowym za 2022 rok pełną kwotę ulgi, tj. 53 000,00 zł, a jeżeli nie, to jaką maksymalną kwotę może Pan odliczyć?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Po szczegółowym przeanalizowaniu przepisów art. 26h ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodzi Pan do wniosku, że może odliczyć przy swoim zeznaniu podatkowym całą przysługującą ulgę z tytułu przedsięwzięć termoizolacyjnych w łącznej kwocie 53 000,00 zł. Żona osiąga niskie dochody.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Pan przedstawił jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o: budynku mieszkalnym jednorodzinnym – oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz.U. z 2021 r. poz. 2351, z późn. zm.).

Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2023 r. poz. 682):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy stanowi, że:

Ilekroć w ustawie jest mowa o: przedsięwzięciu termomodernizacyjnym – oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz.U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.):

Użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 273). Zgodnie z tym rozporządzeniem – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. – odliczeniu podlegają wydatki na:

1.Materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz.Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11)pompa ciepła wraz z osprzętem;

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

2. Usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

2)wykonanie analizy termograficznej budynku;

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego;

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego;

10)montaż pompy ciepła;

11)montaż kolektora słonecznego;

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13)montaż instalacji fotowoltaicznej;

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, w tym poniesionych na ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem i montaż instalacji fotowoltaicznej. Zatem poniesione wydatki, o których mowa w Pana wniosku, mieszczą się w katalogu wydatków podlegających odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Art. 26h ust. 4 ustawy stanowi:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Natomiast zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Jak wynika z art. 26h ust. 6 ustawy:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Z kolei zgodnie z art. 26h ust. 8 ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

W myśl art. 26h ust. 9 ustawy:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Reasumując, ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Każdy ze współwłaścicieli ma prawo odliczyć całość poniesionych przez siebie wydatków. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jednakże odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały m.in. sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Należy również podkreślić, że w ramach omawianej ulgi odliczeniu podlegają wyłącznie wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne w budynku mieszkalnym jednorodzinnym, poniesione po dniu 1 stycznia 2019 r. Odliczenia dokonuje się w zeznaniu składanym za rok, w którym poniesiono wydatki. Zatem z punktu widzenia zastosowania ulgi termomodernizacyjnej istotna jest data poniesienia wydatku. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury. Jednak, gdy kwota odliczenia nie znajduje pokrycia w rocznym dochodzie podatnika, podlega ona odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że:

1.Jest Pan współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego oddanego do użytkowania (…). Drugim współwłaścicielem tego budynku jest Pana żona, z którą od (…) ma Pan ustanowioną, w formie aktu notarialnego, rozdzielność majątkową.

2.W 2022 r. w ww. budynku zostało zrealizowane przedsięwzięcie termomodernizacyjne, polegające na zainstalowaniu systemu fotowoltaicznego.

3.Za zrealizowane ww. zadanie wykonawca, będący czynnym podatnikiem VAT, wystawił w 2022 r. faktury na łączną kwotę (…). Wszystkie faktury zostały wystawione zarówno na imię Pana, jak i Pana żony i nie zawierają one informacji o tym, kto konkretnie (Pan czy Pana żona) i w jakiej kwocie dokonał płatności.

4.Ww. wydatki nie zostały sfinansowane (dofinansowane) z innych źródeł ani zwrócone w jakiejkolwiek formie, nie zostały również zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym ani uwzględnione w związku z korzystaniem z innych ulg podatkowych.

5.Jak dotąd ani Pan, ani Pana żona nie odliczaliście Państwo innych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w ubiegłych latach.

6.Źródłem Pana dochodu jest działalność gospodarcza opodatkowana podatkiem liniowym.

Biorąc pod uwagę zacytowane przepisy i powyższe wyjaśnienia oraz przedstawiony przez Pana stan faktyczny należy wskazać, co następuje:

Przedmiotowa ulga termomodernizacyjna dotyczy wydatków, które podatnik poniósł z posiadanego majątku. Odliczenie w ramach tej ulgi nie obejmuje zatem wydatków poniesionych przez inne osoby, nawet będące współwłaścicielami nieruchomości, na której dokonano przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, oraz których imienne dane widnieją na fakturach razem z danymi podatnika chcącego dokonać odliczenia. W konsekwencji, jeżeli ponoszone są wydatki termomodernizacyjne, z których tylko część została poniesiona przez podatnika, to tylko ta część brana jest pod uwagę przy ustalaniu u tego podatnika kwoty odliczenia, na zasadach określonych w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ustanowiona rozdzielność majątkowa oznacza, że jakkolwiek zarówno Pan, jak i Pana żona jesteście Państwo współwłaścicielami domu, o którym mowa we wniosku, to nie jest on majątkiem wspólnym, jak również nie są Państwa majątkiem wspólnym środki zgromadzone na wspólnym rachunku bankowym. W związku z tym, jeżeli faktury za zrealizowane w ww. budynku przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostały wystawione zarówno na imię Pana, jak i Pana żony, tow swoim zeznaniu podatkowym za 2022 rok może Pan odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy, wyłącznie tę kwotę wydatków, jaką poniósł Pan z własnych środków.

Wyjaśnić należy, że choć odliczenie to ustala się na podstawie wystawionych faktur VAT do wysokości limitu, tj. 53 000 zł, to nie może Pan odliczyć pełnej kwoty ulgi termomodernizacyjnej, jeżeli ciężar ekonomiczny wydatków poniesiony został zarówno przez Pana, jak i przez Pana żonę, czyli wydatki te uszczupliły majątek zarówno Pana, jak i Pana żony (w związku z ustanowioną rozdzielnością majątkową nie zostały poniesione z majątku wspólnego).

Jedynie w przypadku, gdy całą kwotę wydatków do wysokości przysługującego limitu 53 000 zł poniósł Pan z własnych środków (uszczupliły one tylko Pana majątek), może Pan odliczyć pełną kwotę ulgi termomodernizacyjnej – ponieważ dotyczy to tylko tej sytuacji, Pana stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że stosownie do art. 26h ust. 8 ww. ustawy w przypadku, gdy podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzyma zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259 – dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00