Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 31 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.111.2023.3.KK

Określenie charakteru działalności polegającej na wykonywaniu na zlecenie kontrahenta zdjęć w produktach przesłanych przez sklep Internetowy.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 marca 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Wniosek został uzupełniony w dniu 28 kwietnia 2023 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą od 1 stycznia 2022 roku, pod firmą X, pod adresem (…), zarejestrowaną w CEIDG pod numerem NIP: (…) i numerem REGON: (…).

Ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1128 z póżn. zm. - dalej: „ustawa o PIT”) i rozlicza się na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, a wybrana forma opodatkowania to ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

W ramach prowadzonej bezpośrednio przez Panią działalności gospodarczej świadczy Pani usługi wykonywania, a następnie sprzedawania wykonanych przez siebie zdjęć. Nie prowadzi Pani działalności fotograficznej, ponieważ nie realizuje usług na rzecz osób trzecich. Działalność, którą wykonuje polega na tym, że otrzymuje Pani przesyłkę od kontrahenta (sklepu Internetowego) z określonymi produktami odzieżowymi (ubrania, bielizna, bikini), następnie według własnej wizji wykonuje Pani zdjęcia w otrzymanych produktach, które samodzielnie obrabia wizualnie. Tak wykonane, odpowiednio przygotowane i obrobione fotografie wysyła Pani bezpośrednio do kontrahentów w pliku JPEG, którzy wykorzystują je między innymi do udostępniania na swoich stronach Internetowych, ulotkach e-mailowych oraz profilu (…) należącym do sklepu. Nie ma Pani wpływu na to, gdzie wykonane zdjęcia zostaną wykorzystane. Usługa kończy się na zrealizowaniu zamówienia w postaci wykonania zdjęć w produktach wysłanych przez kontrahenta. Zatem Pani działalność można podzielić na cztery etapy:

otrzymanie paczki z ubraniami, bielizną, bikini od kontrahenta (sklepu Internetowego);

wykonanie zdjęć według własnej wizji w produktach otrzymanych od kontrahenta;

przygotowanie zdjęć do wysyłki w formie elektronicznej - plik JPEG (obróbka wizualna);

przesłanie gotowego produktu (w postaci wykonanych zdjęć - pliku JPEG) do kontrahenta.

Za wykonanie zlecenia otrzymuje Pani wynagrodzenie. Efektem Pani pracy jest konkretny produkt (plik JPEG), który kontrahent wykorzystuje w swojej działalności gospodarczej, według własnych potrzeb.

Dodatkowo w ramach swojej działalności gospodarczej korzysta Pani z serwisu Y, za pomocą którego udostępnia treści w postaci wykonanych przez siebie zdjęć, w zamian za opłatę. Treści oferowane przez Panią są Pani własną kompozycją, a nabywający nie mają wpływu na produkt, który otrzymują. Oferowana przez Panią zawartość nie jest dostępna dla ogółu internautów, tylko dla osób, które wykupiły dostęp do treści (zdjęć). Serwis Y udostępnia zestawienie operacji dokonanych w poszczególnych miesiącach. Wypłaca Pani pieniądze zebrane na wirtualnym portfelu, pomniejszone o prowizje i opłaty serwisu.

Wskazuje Pani, że w Jej opinii działalność, którą wykonuje powinna być zakwalifikowana jako działalność wytwórcza, która nie została przez ustawodawcę objęta Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU). Właściwym natomiast kodem PKWiU dla efektów Pani pracy jest w Jej ocenie kod 90.03.12.0 - Oryginały prac autorów, kompozytorów i pozostałych artystów, z wyłączeniem artystów wykonawców, malarzy, grafików i rzeźbiarzy.

Zamierza Pani osiągnięty przychód opodatkować 5,5% stawką ryczałtu.

Uzupełnienie wniosku

Wniosek oraz przedstawione w nim wątpliwości w zakresie możliwości zastosowania 5,5% stawki ryczałtu dotyczą lat 2022, 2023 oraz kolejnych.

Przychód Pani w roku podatkowym poprzedzającym rok będący przedmiotem pytania nie przekroczył limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2022 r., poz. 2540).

Złożyła Pani do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w ustawowym terminie.

W odniesieniu do prowadzonej przez Panią działalności nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pytanie

Czy przedstawiona we wniosku działalność może zostać uznana za działalność wytwórczą i w związku z tym przychody osiągnięte przez Panią mogą zostać objęte 5,5% stawką zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j.: Dz. U. 2021 poz. 1993 z późn. zm, dalej: „ustawa o ryczałcie”)?

Pani stanowisko w sprawie

Definicja działalności wytwórczej została przedstawiona w art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o ryczałcie. Zgodnie z nią przez działalność wytwórczą należy rozumieć: „działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika”.

W związku z powyższym, Pani zdaniem, świadczone przez nią usługi spełniają przesłanki do tego, aby działalność, którą wykonuje uznać za działalność wytwórczą. Jak zostało to przedstawione w stanie faktycznym, sprzedaje Pani wyroby własnej produkcji w postaci wykonanych przez siebie zdjęć, które mają postać plików elektronicznych w formacie JPEG. Są one wynikiem własnej inwencji twórczej, których efektem jest konkretny produkt. Kontrahenci nabywają gotowe produkty w postaci plików zdjęciowych, które wykorzystują według własnego zapotrzebowania. W ramach działalności powstają nowe, nieistniejące wcześniej wyroby, które następnie sprzedawane są w określonej formie (plik elektroniczny w formacie JPEG).

Podobnie wygląda to przypadku współpracy z serwisem Y, gdzie wykonane wcześniej zdjęcia są niejako nabywane przez odbiorców poprzez wykupienie odpłatnej subskrypcji.

Podobne stany faktyczne były już przedmiotem interpretacji indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS”). W piśmie z dnia 26 kwietnia 2021 roku o sygn. 0115-KDIT1.4011.74.2021.2.MR, DKIS wskazał: „W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazano, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której m.in. produkuje pliki mp3 zawierające melodie (piosenki). Jest jedynym twórcą i właścicielem plików i ich wykonanie następuje w ramach prowadzonej działalności. Wszystkie piosenki są przez niego wyprodukowane. Nauczyciele i rodzice kupują te piosenki, płacąc online na jego firmowe konto w banku. Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze sprzedaży wytworzonych (wyprodukowanych) przez niego plików mp3 będą opodatkowane 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”.

Interpretacja indywidualna z dnia 1 sierpnia 2022 roku, sygn. 0115-KDIT1.4011.419.2022.1 MN: „Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, komponowanie i produkcja swojej autorskiej muzyki spełnia definicję działalności wytwórczej, o której mowa w przepisach ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Tym samym przychody uzyskiwane przez Pana ze sprzedaży wytworzonych (wyprodukowanych) przez niego podkładów muzycznych będą opodatkowane 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ww ustawy.

Interpretacja indywidualna z dnia 7 września 2022 roku sygn. 0113-KDIPT2-1 4011.610.2022.2.ISL: „Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, komponowanie i produkcja swojej autorskiej muzyki spełnia definicję działalności wytwórczej, o której mowa w przepisach ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Tym samym przychody uzyskiwane przez Pana z wykonywania działalności gospodarczej, polegającej na komponowaniu i produkcji swojej autorskiej muzyki, będą opodatkowane 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ww. ustawy”.

Usługi świadczone przez Panią co prawda nie dotyczą tworzenia muzyki, ale proces powstawania produktu jest analogiczny. Finalnym produktem usługi świadczonej przez Panią jest plik JPEG, który nabywają poszczególni kontrahenci.

Nieco inaczej proces wygląda w przypadku współpracy z serwisem Y, jednak w Pani opinii nadal usługi te spełniają przesłanki działalności wytwórczej. Od współpracy ze sklepem Internetowym różni się ona metodą opłaty za usługi. W tym przypadku polega ona na modelu subskrypcyjnym - opłata za dostęp do treści (zdjęć), które są efektem Pani pracy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540)

ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, ze zm.):

ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie

określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych, wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa, na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności, z materiałów własnych wykonawcy.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność wytwórcza – działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzona przez podatnika.

Ponieważ ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawiera definicji „wytwarzania”, należy posłużyć się definicją słownikową, zgodnie z którą „wytwarzać” to „produkować coś; tworząc wydzielać coś; powodować powstanie czegoś” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).

W myśl słownika języka polskiego – „wyrób” to „przedmiot stanowiący końcowy produkt pracy rzemieślnika lub wynik procesu produkcyjnego zakładu” (http://sjp.pwn.pl). Natomiast określenie „wyrobić” (wyrabiać) znaczy m.in. tyle, co „produkować coś”. Można zatem uznać, że wyrobem jest coś, co zostało wytworzone bądź wyprodukowane.

Zatem o zakwalifikowaniu działalności gospodarczej do działalności wytwórczej decyduje więc przede wszystkim końcowy efekt tej działalności, tj. powstanie z zakupionych czy wytworzonych materiałów nowego wyrobu.

Wyrób ten ma być nowy. Słownik języka polskiego definiuje przymiotnik „nowy” m.in. jako „niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założony”. Należy zatem stwierdzić, że cecha nowości ma się odnosić do tego, że przedmiot ten wcześniej nie istniał, natomiast powstał właśnie w wyniku działań podatnika (polegających na wytworzeniu, wyprodukowaniu czegoś).

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy

opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. y) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

15% przychodów ze świadczenia usług kulturalnych i rozrywkowych (PKWiU dział 90).

Z kolei w świetle art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wskazała Pani, że na zlecenie kontrahenta wykonuje zdjęcia w produktach przesłanych przez sklep Internetowy, które następnie po obróbce wizualnej przesyła kontrahentowi w postaci pliku JPEG. Dodatkowo w ramach swojej działalności gospodarczej korzysta Pani z serwisu Y, za pomocą którego udostępnia treści w postaci wykonanych przez siebie zdjęć, w zamian za opłatę.

We wniosku wskazała Pani, że wykonuje działalność, która powinna być zakwalifikowana jako działalność wytwórcza, a właściwym kodem dla efektów Pani pracy jest grupowanie PKWiU: 90.03.12.0 „Oryginały prac autorów, kompozytorów i pozostałych artystów, z wyłączeniem artystów wykonawców, malarzy, grafików i rzeźbiarzy”.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 ze zm.) Sekcja R obejmuje „Usługi kulturalne, rozrywkowe, sportowe i rekreacyjne”.

Sekcja ta obejmuje szeroki zakres usług kulturalnych, rozrywkowych i rekreacyjnych, włączając usługi świadczone przez artystów wykonawców, muzea, biblioteki i archiwa, usługi związane z grami losowymi i zakładami wzajemnymi, usługi związane ze sportem, rozrywką i rekreacją. W sekcji tej zawarty jest dział 90 „Usługi kulturalne i rozrywkowe”. Natomiast w klasie 90.03 wskazano „Usługi w zakresie artystycznej i literackiej działalności twórczej”. Klasa ta obejmuje grupowanie 90.03.12.0 „Oryginały prac autorów, kompozytorów i pozostałych artystów, z wyłączeniem artystów wykonawców, malarzy grafików i rzeźbiarzy”.

Grupowanie to obejmuje oryginały prac:

autorów: rękopisy książek,

kompozytorów: oryginalne utwory, a nie kopie eksploatacyjne z prawami autorskimi,

pozostałych artystów, z wyłączeniem malarzy, artystów grafików, rzeźbiarzy.

Grupowanie to nie obejmuje:

oryginałów prac malarzy, artystów grafików i rzeźbiarzy, sklasyfikowanych w 90.03.13.0.

W uwadze do grupowania 90.03.12.0 wskazano, że tworzenie oryginałów tych prac odbywa się na rachunek własny, tzn. niniejsze prace są przeznaczone na sprzedaż bez wcześniejszego zawierania umowy czy przed znalezieniem potencjalnego nabywcy.

Odnosząc się do okoliczności sprawy stwierdzić należy, że podejmowane czynności w ramach obydwu typów wykonywanej przez Panią działalności nie noszą znamion działalności wytwórczej w świetle przytoczonej definicji wynikającej z przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. działalności, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaży wyrobów własnej produkcji, prowadzonej przez podatnika. Efektów Pani działań nie można nazwać „dziełem” lub „wyrobem”, który został wytworzony bądź wyprodukowany. Dodatkowo w przypadku pierwszego rodzaju działalności (wykonywaniu na zlecenie kontrahenta zdjęć w produktach przesłanych przez sklep Internetowy) działa Pani na rzecz zlecającego, co przesądza o usługowym charakterze tych czynności.

Tym samym przedstawiona we wniosku działalność nie może zostać uznana za działalność wytwórczą i w związku z tym przychody osiągnięte przez Panią nie mogą zostać objęte 5,5% stawką zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zaznaczyć również należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. y) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku świadczenia usług kulturalnych i rozrywkowych (PKWiU dział 90) przewiduje stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 15%.

Opisane przez Panią czynności zaliczyć należy do usług, zatem jeśli mieszczą się one we wskazanym grupowaniu PKWiU, to przychody osiągane z tego tytułu podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 15%.

Wobec powyższego Pani stanowisko w zakresie opodatkowania opisanych czynności jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz

zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00