Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 13 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.241.2023.1.KFK

Prawo do częściowego odliczenia podatku VAT z tytułu realizacji inwestycji.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do częściowego odliczenia podatku VAT od zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektu pn.: „(…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Miasto (dalej: Wnioskodawca) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT).

Miasto wykonuje zadania, do których zostało powołane, na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 poz. 40 ze zm. – dalej: u.s.g). Miasto wykonuje zadania własne samodzielnie lub poprzez powołane jednostki organizacyjne. Jednostki organizacyjne działają na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1634). Jednostkami organizacyjnymi Miasta są m.in. przedszkola i szkoły (dalej: jednostki).

Zgodnie z art. 33 ust. 1 u.s.g., wójt (prezydent) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta). Urząd Miejski (jednostka budżetowa Miasta, dalej: Urząd) składa się z komórek organizacyjnych (departamentów, biur, zarządów), wykonujących zadania przypisane im w Regulaminie Organizacyjnym Urzędu, wprowadzonym zarządzeniem Prezydenta Miasta. Regulamin określa organizację i zasady funkcjonowania Urzędu, zgodnie z art. 33 ust. 2 u.s.g. Miasto realizuje zadania własne, do których należą m.in. sprawy z zakresu poprawy jakości środowiska, np. poprzez zmniejszenie ilości zużytej energii ze źródeł konwencjonalnych. Zadania z powyższego zakresu realizuje m.in. Biuro Zarządzania Efektywnością Energetyczną, funkcjonujące w strukturze Urzędu.

W ramach czynności wykonywanych przez Miasto (działające poprzez swój Urząd) można wyróżnić:

a)czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT,

b)czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT,

c)czynności zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT.

Zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280), Miasto od dnia 1 stycznia 2017 r. wprowadziło centralizację rozliczeń VAT ze swoimi jednostkami i zakładami budżetowymi.

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2014-2020, Działanie 5.4, Stowarzyszenie, którego członkiem jest Miasto, złożyło wniosek o dofinansowanie realizacji projektu pozakonkursowego pn.: „(…)” (dalej: Projekt). Przedsięwzięcie będzie realizowane przez Stowarzyszenie – Lidera Projektu oraz partnerów – gminy: (…).

Projekt będzie obejmował zamontowanie na 31 budynkach użyteczności publicznej instalacji opartych na odnawialnych źródłach energii, m.in. ogniw fotowoltaicznych (31 instalacji) oraz pompy ciepła (1 sztuka) na terenie xx gmin z (…). Urządzenia będą usytuowane na budynkach lub w gruncie, stanowiącym własność danej gminy. Wyprodukowana energia będzie wykorzystywana wyłącznie do celów publicznych, w tym usług świadczonych na rzecz mieszkańców. Efektami realizacji Projektu będzie m.in. zmniejszenie ilości zużytej energii ze źródeł konwencjonalnych na rzecz m.in. energii słonecznej.

Realizacja Projektu wpłynie na poprawę jakości środowiska, w szczególności powietrza. Rozwiązania te przyczynią się również do stabilności energetycznej gmin, w tym dostaw ciepła do budynków użyteczności publicznej, a także do zwiększenia efektywności energetycznej tych budynków, a tym samym zmniejszenia kosztochłonności utrzymania tych budynków.

Na potrzeby realizacji Projektu w dniu 20 lutego 2023 r. została zawarta Umowa o partnerstwie, regulująca zasady współpracy stron przy przygotowaniu i realizacji Projektu. Umowa o partnerstwie zawarta została na okres przygotowania i realizacji Projektu oraz na okres zapewnienia jego trwałości wymagany prawem. Każda ze Stron Umowy odpowiada za poprawność formalną, merytoryczną i finansową realizacji swoich zadań, w tym również kwestie dotyczące podatku VAT. Po stronie gmin pozostanie utrzymanie wybudowanej infrastruktury.

Na terenie Miasta w ramach Projektu wsparciem zostanie objętych 12 poniżej wymienionych obiektów użyteczności publicznej, tj.:

-budynek Urzędu,

-Przedszkole Samorządowe 1,

-Zespół Szkół Ogólnokształcących,

-Szkoła Podstawowa 1,

-Szkoła Podstawowa 2,

-Szkoła Podstawowa 3,

-Zespół Szkół Rolniczych,

-Przedszkole Samorządowe 2,

-Szkoła Podstawowa 4,

-Szkoła Podstawowa 5,

-Zespół Szkolno-Przedszkolnego 1,

-Zespół Szkolno-Przedszkolnego 2.

Na dachach wskazanych budynków zostaną zainstalowane systemy fotowoltaiczne. Poziom dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 będzie wynosił 85% wydatków kwalifikowalnych, a wkład własny Miasta wyniesie 15% wydatków kwalifikowalnych. Miasto będzie zobowiązane do pokrycia ze środków własnych wszystkich wydatków niekwalifikowalnych w ramach realizowanych w Projekcie zadań. Miasto będzie w całości ponosiło koszty inwestycji do momentu zakończenia realizacji inwestycji i jej rozliczenia gwarantując, że po zakończeniu realizacji Projektu nie zostaną wprowadzone zasadnicze zmiany w charakterze Projektu (w szczególności w okresie trwałości Projektu). Ponadto utrzymane zostaną cele Projektu.

Obiekty użyteczności publicznej objęte Projektem stanowią własność Miasta, a 11 z nich przekazane zostało dla ww. placówek oświaty w nieodpłatny trwały zarząd.

Nabywane w ramach realizacji Projektu towary i usługi będą wykorzystywane przez ww. jednostki do czynności niepodlegających opodatkowaniem VAT oraz do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Działalność prowadzona w budynkach jednostek objętych Projektem to:

1.Przedszkole Samorządowe 1 prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem VAT (najem pomieszczeń) oraz działalność niepodlegającą ustawie o VAT (działalność statutowa w zakresie edukacji); prewspółczynnik wstępny jednostki na rok 2023 wynosi 1%;

2.Zespół Szkół Ogólnokształcących prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem VAT (najem pomieszczeń, krótkoterminowe zakwaterowanie, wypożyczenie sprzętu narciarskiego i rowerów) oraz działalność niepodlegającą ustawie o VAT (działalność statutowa w zakresie edukacji); prewspółczynnik wstępny jednostki na rok 2023 wynosi 1%;

3.Szkoła Podstawowa 1 prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem VAT (najem pomieszczeń) oraz działalność niepodlegającą ustawie o VAT (działalność statutowa w zakresie edukacji); prewspółczynnik wstępny jednostki na rok 2023 wynosi 1%;

4.Szkoła Podstawowa 2 prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem VAT (najem pomieszczeń) oraz działalność niepodlegającą ustawie o VAT (działalność statutowa w zakresie edukacji); prewspółczynnik wstępny jednostki na rok 2023 wynosi 1%;

5.Szkoła Podstawowa 3 prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem VAT (najem pomieszczeń) oraz działalność niepodlegającą ustawie o VAT (działalność statutowa w zakresie edukacji); prewspółczynnik wstępny jednostki na rok 2023 wynosi 1%;

6.Zespół Szkół Rolniczych prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem VAT (najem pomieszczeń, terenu, sprzedaż wyrobów własnych, usługa diagnostyczna opryskiwaczy, usługa kombajnowa, sprzedaż posiłków osobom spoza szkoły, zakwaterowanie osób) oraz działalność niepodlegającą ustawie o VAT (działalność statutowa w zakresie edukacji); prewspółczynnik wstępny jednostki na rok 2023 wynosi 5%;

7.Przedszkole Samorządowe 2 prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem VAT (najem pomieszczeń) oraz działalność niepodlegającą ustawie o VAT (działalność statutowa w zakresie edukacji); prewspółczynnik wstępny jednostki na rok 2023 wynosi 1%;

8.Szkoła Podstawowa 4 prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem VAT (najem pomieszczeń) oraz działalność niepodlegającą ustawie o VAT (działalność statutowa w zakresie edukacji); prewspółczynnik wstępny jednostki na rok 2023 wynosi 2%;

9.Szkoła Podstawowa 5 prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem VAT (najem pomieszczeń oraz boisk szkolnych) oraz działalność niepodlegającą ustawie o VAT (działalność statutowa w zakresie edukacji); prewspółczynnik wstępny jednostki na rok 2023 wynosi 2%;

10.Zespół Szkolno-Przedszkolny 1 prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem VAT (najem pomieszczeń) oraz działalność niepodlegającą ustawie o VAT (działalność statutowa w zakresie edukacji); prewspółczynnik wstępny jednostki na rok 2023 wynosi 1%;

11.Zespół Szkolno-Przedszkolny 2 prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem VAT (najem pomieszczeń) oraz działalność niepodlegającą ustawie o VAT (działalność statutowa w zakresie edukacji); prewspółczynnik wstępny jednostki na rok 2023 wynosi 2%.

12.budynek Urzędu wykorzystywany jest na potrzeby departamentów Urzędu i służy zarówno działalności opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej z podatku VAT jak i niepodlegającej ustawie o VAT (w budynku znajdują się m.in. pomieszczenia magazynowe, w których przechowywane są sprzęty oraz materiały służące Miastu do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej z podatku VAT i działalności niepodlegającej ustawie o VAT, portiernia oraz Biuro Rzeczy Znalezionych). Wartości wskaźników wstępnych wyliczonych dla Urzędu na rok 2023 to: prewspółczynnik – 31%, współczynnik – 92%.

Faktury związane z zakupem towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego Projektu będą wystawiane na Miasto.

Efekty realizacji Projektu w odniesieniu do jednostek objętych Projektem będą wykorzystywane w szczególności do prowadzonej przez nie działalności statutowej, tj. działalności edukacyjnej oraz do prowadzonych przez nie działalności gospodarczych opisanych powyżej.

Z uwagi na to, iż Projekt dotyczy zainstalowania na dachach wskazanych obiektów systemów fotowoltaicznych, nie jest możliwe przypisanie zakupionych w ramach Projektu towarów i usług odrębnie do każdego rodzaju działalności prowadzonej przez ww. jednostki oraz Urząd. Ponadto, Miasto nie ma możliwości przyporządkowania poniesionych wydatków na zakupywane w ramach Projektu towary i usługi, odrębnie do czynności dających prawo do odliczenia podatku VAT oraz czynności niedających prawa do odliczenia wskazanym jednostkom. Wynika to z charakteru zadań przewidzianych do realizacji w ramach Projektu.

W ramach przedmiotowego Projektu będą ponoszone również wydatki na jego promocję, wynikające z obowiązku informowania opinii publicznej o otrzymaniu wsparcia z Unii Europejskiej na realizację Projektu, zgodnie z wymogami, o których mowa w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r., ustanawiającym wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006. Wydatki na promocję są wydatkami niekwalifikowalnymi w projekcie. Promocja Projektu będzie obejmowała działania takie jak zakup i zainstalowanie tablic informacyjno-pamiątkowych w miejscach realizacji Projektu mówiących o współfinansowaniu Projektu ze środków unijnych.

Pytanie

Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do dokonania odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług związanych z realizacją działań przewidzianych Projektem, a polegających na jego promocji (zakup i zainstalowanie tablic informacyjno-pamiątkowych w miejscach realizacji Projektu) oraz zakupie i zamontowaniu na 12 budynkach użyteczności publicznej, znajdujących się na terenie Miasta, instalacji opartych na odnawialnych źródłach energii (tj. ogniw fotowoltaicznych), przy zastosowaniu w odniesieniu do tych zakupów w przypadku ww. placówek oświaty obliczonych odpowiednio dla nich prewspółczynników, a w odniesieniu do Urzędu prewspółczynnika i współczynnika?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm., dalej ustawa o VAT) z dnia 11 marca 2004 r., czynny podatnik ma prawo do odliczenia VAT naliczonego w sytuacji, kiedy zachodzi powiązanie pomiędzy zakupami towarów i usług, a sprzedażą opodatkowaną VAT.

Na mocy art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe objęte centralizacją rozliczeń podatku VAT działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jednostki obliczają zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym sposobem określenia proporcji (dalej: prewspółczynnik).

Zgodnie z uregulowaniami zawartymi w art. 90 ust. 1-4 ustawy o VAT, w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych VAT oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, jednostki dokonują odliczenia podatku naliczonego poprzez zastosowanie proporcji obliczonej na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy o VAT (dalej: współczynnik).

Zgodnie z przytoczonym stanem faktycznym działalność gospodarcza prowadzona przez ww. jednostki jest związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i niepodlegającymi ustawie o VAT, a Urzędu z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, opodatkowanymi podatkiem VAT oraz zwolnionymi z podatku VAT.

Miastu przysługuje odliczenie podatku VAT proporcjonalnie przy zastosowaniu ustalonego na mocy art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT prewspółczynnika oraz proporcją, o której mowa w art. 90 ust. 1-4 ustawy odrębnie dla każdej jednostki organizacyjnej Miasta. W związku z powyższym stanowisko Miasta brzmi: w przypadku nabycia przez Miasto towarów i usług w wyniku realizacji działań przewidzianych w Projekcie, które to towary i usługi zostaną następnie przekazane jednostkom objętym Projektem i będą przez nie wykorzystywane zarówno do działalności gospodarczej niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT oraz, w przypadku Urzędu, również zwolnionej z podatku VAT, Miastu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur za nabycie usług i towarów związanych z realizacją działań przewidzianych w Projekcie przy zastosowaniu współczynnika i prewspółczynnika obliczonych odpowiednio dla Urzędu oraz prewspółczynników obliczonych dla jednostek objętych Projektem.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

Zgodnie z tym przepisem:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy: transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Należy ponadto zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupów z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Z uwagi na brzmienie cytowanych przepisów ustawy należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h ustawy.

W świetle art. 86 ust. 2a ustawy:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

W oparciu art. 86 ust. 2b ustawy:

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Stosownie do art. 86 ust. 2c ustawy:

Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Według art. 86 ust. 2d ustawy:

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

W tym miejscu należy wskazać, że w myśl art. 86 ust. 2h ustawy:

W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

W świetle art. 86 ust. 22 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Należy zauważyć, że powołany wyżej przepis art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych.

Zgodnie z tą normą, w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Podkreślenia wymaga, że dla stwierdzenia, czy działalność lub transakcje stanowią „cele inne niż związane z działalnością gospodarczą” znaczenie ma, czy mieszczą się one w przedmiocie działalności danej jednostki.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania podatkiem VAT. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą.

Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).

W przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią również uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Art. 90 ust. 2 ustawy:

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy:

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Przepis art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, że:

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Ponadto, zgodnie z art. 90 ust. 10a ustawy:

W przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Przepisy ust. 3-6 i 8-10 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 90 ust. 10b ustawy :

Przez jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w ust. 10a, rozumie się:

1)utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy;

2)urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Należy wskazać, że na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast w świetle art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W oparciu o art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że Miasto, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Zgodnie z przedstawionym opisem sprawy, Miasto złożyło wniosek o dofinansowanie realizacji projektu pn.: „(…)”. Na terenie Miasta wsparciem zostanie objętych 12 obiektów użyteczności publicznej, tj. budynek Urzędu, budynki szkół i przedszkoli. Na dachach wskazanych budynków zostaną zainstalowane systemy fotowoltaiczne. Obiekty użyteczności publicznej objęte projektem stanowią własność Miasta, a 11 z nich przekazane zostało w nieodpłatny trwały zarząd dla placówek oświaty. Nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi będą wykorzystywane przez wskazane jednostki oświatowe do czynności niepodlegających oraz opodatkowanych podatkiem VAT, a w przypadku budynku Urzędu do działalności opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej z podatku VAT jak i niepodlegającej ustawie o podatku VAT. Wyprodukowana energia będzie wykorzystywana wyłącznie do celów publicznych, w tym usług świadczonych na rzecz mieszkańców. Efektami realizacji projektu będzie m.in. zmniejszenie ilości zużytej energii ze źródeł konwencjonalnych na rzecz m.in. energii słonecznej. Faktury związane z zakupem towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu będą wystawiane na Miasto. Nie jest możliwe przypisanie zakupionych w ramach projektu towarów i usług odrębnie do każdego rodzaju działalności. Miasto nie ma możliwości przyporządkowania poniesionych wydatków na zakupywane w ramach projektu towary i usługi, odrębnie do czynności dających prawo do odliczenia podatku VAT oraz czynności niedających prawa do odliczenia wskazanym jednostkom.

W ramach realizacji projektu będą ponoszone również wydatki na jego promocję, wynikające z obowiązku informowania opinii publicznej o otrzymaniu wsparcia z Unii Europejskiej. Promocja Projektu będzie obejmowała działania takie jak zakup i zainstalowanie tablic informacyjno-pamiątkowych w miejscach realizacji projektu mówiących o współfinansowaniu Projektu ze środków unijnych.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy Miasto będzie uprawnione do dokonania odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu, polegających na jego promocji oraz zakupie i zamontowaniu instalacji opartych na odnawialnych źródłach energii przy zastosowaniu w przypadku placówek oświaty obliczonych odpowiednio dla nich prewspółczynników, a w odniesieniu do Urzędu prewspółczynnika i współczynnika.

Jak już wyżej wskazano, w sytuacji, w której nabywane towary i usługi wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, a przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, zastosowanie znajduje art. 86 ust. 2a ustawy.

Z niniejszą sytuacją mamy do czynienia w opisanym zdarzeniu przyszłym. Wydatki dotyczące realizacji projektu pn.: „(…)”, są związane zarówno z wykonywaniem działalności opodatkowanej, zwolnionej oraz niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponadto, nie mają Państwo możliwości przypisania wydatków poniesionych na zrealizowanie inwestycji do poszczególnych rodzajów czynności, tj. opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych od podatku od towarów i usług, niepodlegających podatkowi od towarów i usług.

W konsekwencji, mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w związku z realizacją opisanego projektu z uwagi na fakt, że nabyte towary i usługi są wykorzystywane do celów działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, a Państwo nie mają możliwości ich przypisania w całości do działalności gospodarczej Miasta, to przy odliczaniu podatku naliczonego od wydatków związanych z przedmiotowym projektem powinny znaleźć zastosowanie odpowiednie regulacje art. 86 ust. 2a-2h ustawy oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r.

Ponadto, ponieważ nabywane towary i usługi dotyczące realizacji projektu będą służyły w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych, jak również do czynności zwolnionych od podatku, to w sytuacji gdy nie ma możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, są Państwo obowiązani do proporcjonalnego odliczenia podatku, zgodnie z art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy.

W konsekwencji, Miasto będzie uprawnione do dokonania częściowego odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu pn.: „(…)”, zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 86 ust. 2a, w powiązaniu z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług, przy zastosowaniu w odniesieniu do tych zakupów w przypadku placówek oświaty obliczonych odpowiednio dla nich prewspółczynników, a w odniesieniu do Urzędu prewspółczynnika i współczynnika.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zaznaczyć należy, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00