Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 19 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.230.2023.2.MC

− Brak opodatkowania podatkiem od towarów i usług wywozu towarów z terytorium kraju do magazynu znajdującego się na terytorium USA i ich sprzedaży na terytorium USA, − Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem towarów i usług związanych ze sprzedażą towarów na terytorium USA, − Obowiązek wykazania w pliku JPK_VAT7M odpłatnego zbycia towarów na terytorium USA.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

braku opodatkowania podatkiem od towarów i usług wywozu towarów z terytorium kraju do magazynu znajdującego się na terytorium USA i ich sprzedaży na terytorium USA,

prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem towarów i usług związanych ze sprzedażą towarów na terytorium USA,

obowiązku wykazania w pliku JPK_VAT7M odpłatnego zbycia towarów na terytorium USA.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 czerwca 2023 r. (data wpływu 9 czerwca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

… Sp. z o.o., zwana dalej Spółką, jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług na terytorium Polski. Nie jest zidentyfikowana dla potrzeb podatku o podobnym charakterze na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej.

Spółka zajmuje się produkcją systemów złączy elektrycznych i pneumatycznych wykorzystywanych w branży … , w szczególności w transporcie ciężarowym, samochodach osobowych oraz pojazdach rolniczych na całym świecie. Portfolio Firmy obejmuje także kable spiralne, wtyczki, gniazda, adaptery, złącza systemów ABS i EBS, ciśnieniowe przewody powietrzne oraz inne akcesoria.

Spółka postanowiła dostarczać towary także do krajów Ameryki Południowej z terytorium USA. Spółka podpisała umowę agencyjną z pośrednikiem w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej, który zajmuje się poszukiwaniem nowych rynków zbytu na terenie Ameryki Południowej i Środkowej. Ponieważ koszty dostaw (transport morski) są wysokie, Spółka podpisując umowę agencyjną wynajęła też magazyn na terenie Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej, do którego przewiozła produkty w większych ilościach i na bazie bieżących zamówień stamtąd wydaje je klientom. Obsługą zamówień zajmuje się agent. Takie rozwiązanie pozwala ograniczyć koszty transportu w porównaniu do kosztów wywożenia pojedynczych zamówień, pozwala też na skrócenie czasu dostawy i zachowania ciągłości dostaw dla odbiorców z krajów Ameryki Południowej i Środkowej.

Wywóz towarów z Polski (z terytorium Unii Europejskiej) do zagranicznego magazynu zlokalizowanego na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej, Spółka realizuje w oparciu o faktury pro forma. Odprawa celna całej partii dokonywana jest w Polsce. Przebieg procesu odprawy celnej wygląda następująco. Towary ładowane są w magazynie Spółki w miejscowości … i przewożone do portu w celu załadowania ich na statek. Towar opuszcza granice UE. Służby celne potwierdzają to komunikatem IE-599. Następnie towary zostają rozładowane w porcie na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej i tam dokonywana jest odprawa importowa przez agencję wskazaną przez agenta handlowego Spółki. Agent handlowy Spółki odpowiada za organizację tej odprawy. Koszty odprawy celnej na podstawie noty obciążeniowej wystawionej przez agenta pokrywa Spółka. Po odprawie towary są transportowane do magazynu w …, w … . Klient docelowy z krajów Ameryki Południowej lub Środkowej składa zamówienia u agenta handlowego Spółki, który jest odpowiedzialny za ich realizację w ramach dostępnego zapasu w magazynie w … .

Zamówienia mogą być realizowane na warunkach incoterms indywidualnie ustalanych dla każdego klienta. Klient może odbierać towar bezpośrednio z magazynu z … (np. FCA), jak również agent może realizować wysyłkę do kraju docelowego klienta (np. DAP). Po odbiorze Spółka wystawia fakturę potwierdzającą faktyczną ilość sprzedanego do klienta towaru oraz poświadczającą fakt przeniesienia prawa do rozporządzania tym towarem. Spółka pozostaje właścicielem towaru do momentu wydania towaru klientowi docelowemu.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku wskazano:

1)Siedziba … Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością znajduje się na terytorium Polski.

2)… Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością nie prowadzi działalności zarejestrowanej poza terytorium Polski.

3)… Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością nie posiada siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej.

4)Towary, o których mowa we wniosku, które zostały przetransportowane z kraju do magazynu na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej to: gniazda, wtyczki, adaptery i złącza spiralne elektryczne, złącza spiralne powietrzne oraz głowice.

W przyszłości mogą być to jeszcze inne asortymenty, które produkuje … Sp. z o.o. (Spółka zajmuje się produkcją systemów złączy elektrycznych i pneumatycznych wykorzystywanych w branży … , w szczególności w transporcie ciężarowym, samochodach osobowych oraz pojazdach rolniczych na całym świecie. Portfolio Firmy obejmuje także kable spiralne, wtyczki, gniazda, adaptery, złącza systemów ABS i EBS, ciśnieniowe przewody powietrzne oraz inne akcesoria).

5)Sprzedaż towarów, o których mowa we wniosku, dokonywana przez … Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością poza terytorium kraju tj. na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej - gdyby podlegała opodatkowaniu na terytorium Polski, nie korzystałaby ze zwolnienia z opodatkowania lecz byłaby opodatkowana według właściwej stawki podatku.

6)… Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością posiada dokumenty celne, potwierdzające wywóz transportowanych towarów na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. Z tytułu sprzedaży towarów z terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej zostały wystawione faktury sprzedaży, które zostały wykazane w poz. 11 części deklaracyjnej JPK_VAT7M.

7)Zakresem pytania nr 2 wniosku objęte są kwoty podatku naliczonego, o których mowa w art. 86 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022. poz. 931 ze zm.).

Pytania

1.Czy wywóz produktów, stanowiących własność Spółki, z terytorium kraju do magazynu znajdującego się na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej, a następnie ich sprzedaż na terenie Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej, będzie podlegała opodatkowaniu jako eksport w Polsce?

2.Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług związanych ze sprzedażą towaru na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej?

3.Czy powstanie obowiązek wykazania w pliku JPK_VAT7M odpłatnego zbycia towaru na terenie Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej?

Państwa stanowisko w sprawie

Pytanie numer 1:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju oraz eksport towarów (art. 5 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług - dalej VAT).

Pod pojęciem eksportu towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz, lub nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz (...), jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych (art. 2 pkt 8 VAT).

Aby zatem wystąpił eksport towarów, muszą zaistnieć dwie przesłanki. Po pierwsze towar musi zostać wywieziony z terytorium Polski na terytorium kraju spoza Unii Europejskiej. Po drugie natomiast wywóz ten musi być połączony z dostawą, czyli przeniesieniem prawa do rozporządzania wywożonym towarem jak właściciel (art. 7 ust. 1 VAT).

W przedstawionym przypadku dochodzi do wywozu towaru z Polski na terytorium państwa spoza Unii Europejskiej. Wywóz ten jednak nie jest połączony z przeniesieniem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel (dostawą) - Spółka wywozi towary, a dopiero w następnej kolejności nabywca zagraniczny składa na te towary zamówienie. Wywóz taki nie stanowi więc eksportu towarów. Nie stanowi on także żadnej innej czynności opodatkowanej VAT, wymienionej w art. 5 ust. 1 VAT. Wywóz ten zatem jest dla Spółki neutralny - nie wywołuje on w tym podatku żadnych skutków. W przedstawionej sprawie zastosowanie znajdzie art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy VAT, zgodnie z którym miejscem dostawy towarów (co może oznaczać również miejsce ich opodatkowania) jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy. W analizowanym przypadku jest to terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. Stanowisko takie potwierdził m.in. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w piśmie z dnia 19 lutego 2018r. numer 0115-KDIT1-3.4012.849.2017.2.MD.

Pytanie numer 2:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego

Jednocześnie na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT można stwierdzić, że podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami (...).

W związku z powyższym, podatnikom nabywającym towary i usługi opodatkowane polskim podatkiem od towarów i usług, które służą np. do wytworzenia towarów, które są następnie przedmiotem dostawy dokonywanej poza terytorium Polski, przysługuje prawo do odliczenia tego podatku naliczonego, jeżeli dostawa ta byłaby opodatkowana na terytorium Polski.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie natomiast z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT miejscem dostawy towarów niewysyłanych i nietransportowanych jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

W stosunku więc do podatku VAT naliczonego wynikającego z nabycia towarów lub usług, które są związane z wyprodukowaniem towarów lub ich sprzedażą na rzecz klientów na terenie Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej zastosowanie znajdzie przytoczony art. 86 ust. 8 ustawy o VAT. Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w utrwalonej linii interpretacyjnej organów podatkowych. Przykładem mogą być tutaj następujące interpretacje: interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 24 stycznia 2018 r., (sygn. 0114-KDIP1-2.4012.685.2017.1.KP, cyt.:

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, że Spółka - na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy - ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia w Polsce towarów i usług, udokumentowanego fakturami VAT, w sytuacji, gdy koszty te są ściśle powiązane ze sprzedażą towarów podlegającą opodatkowaniu w kraju trzecim ze względu na miejsce świadczenia i Spółka jest w posiadaniu dokumentów potwierdzających związek krajowych zakupów z tą sprzedażą.

Pytanie numer 3:

W kwestii opodatkowania VAT czynności sprzedaży towaru z magazynu w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej, Spółka uważa, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu VAT w Polsce podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Sprzedaż przez Spółkę towaru z magazynu położonego na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej nie stanowi sprzedaży dokonanej na terytorium Polski (art. 22 ust. 1 ustawy o VAT). Czynność taka nie podlega zatem opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium Polski. Zdaniem Spółki transakcję taką należy rozliczyć w JPK_VAT7M jako sprzedaż towarów na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej bez podatku - ze stawką VAT NP, za okres, w którym nastąpiło przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel na klienta docelowego.

Ocenastanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931, ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy o VAT:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Natomiast jak wynika z art. 2 pkt 5 ustawy o VAT:

Przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Według art. 2 pkt 6 ustawy o VAT:

Przez dostawę towarach rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 8 ustawy o VAT:

Przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

a)dostawcę lub na jego rzecz, lub

b)nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

– jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Podatek od towarów i usług jest daniną o charakterze terytorialnym. Opodatkowaniu nim w danym państwie (na terytorium) podlegają tylko te czynności, które zostaną uznane – na tle przepisów o miejscu świadczenia – za wykonane w tym państwie (na terytorium). Zatem określenie miejsca świadczenia determinuje miejsce opodatkowania.

Regulacje prawne obowiązujące w tym zakresie zostały zawarte m. in. w Rozdziale 1 (Miejsce świadczenia przy dostawie towarów) Działu V (Miejsce świadczenia) ustawy.

Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Jak stanowi art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

Z okoliczności sprawy wynika, że jesteście Państwo zarejestrowanym czynny podatnikiem podatku od towarów i usług na terytorium Polski. Nie są Państwo zidentyfikowani dla potrzeb podatku o podobnym charakterze na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. Zajmujecie się Państwo produkcją systemów złączy elektrycznych i pneumatycznych wykorzystywanych w branży …, w szczególności w transporcie ciężarowym, samochodach osobowych oraz pojazdach rolniczych na całym świecie. Portfolio Firmy obejmuje także kable spiralne, wtyczki, gniazda, adaptery, złącza systemów ABS i EBS, ciśnieniowe przewody powietrzne oraz inne akcesoria.

Postanowili Państwo dostarczać towary także do krajów Ameryki Południowej z terytorium USA. Podpisali Państwo umowę agencyjną z pośrednikiem w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej, który zajmuje się poszukiwaniem nowych rynków zbytu na terenie Ameryki Południowej i Środkowej. Ponieważ koszty dostaw (transport morski) są wysokie, podpisując umowę agencyjną Państwo wynajęli również magazyn na terenie Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej, do którego przewieźli Państwo produkty w większych ilościach i na bazie bieżących zamówień stamtąd Państwo wydajecie je klientom. Obsługą zamówień zajmuje się agent. Takie rozwiązanie pozwala ograniczyć koszty transportu w porównaniu do kosztów wywożenia pojedynczych zamówień, pozwala też na skrócenie czasu dostawy i zachowania ciągłości dostaw dla odbiorców z krajów Ameryki Południowej i Środkowej.

Wywóz towarów z Polski (z terytorium Unii Europejskiej) do zagranicznego magazynu zlokalizowanego na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej, Spółka realizuje w oparciu o faktury pro forma. Odprawa celna całej partii dokonywana jest w Polsce. Przebieg procesu odprawy celnej wygląda następująco: towary ładowane są w Państwa magazynie w miejscowości … i przewożone do portu w celu załadowania ich na statek. Towar opuszcza granice UE. Służby celne potwierdzają to komunikatem IE-599. Następnie towary zostają rozładowane w porcie na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej i tam dokonywana jest odprawa importowa przez agencję wskazaną przez Państwa agenta handlowego. Państwa Agent handlowy odpowiada za organizację tej odprawy. Koszty odprawy celnej na podstawie noty obciążeniowej wystawionej przez agenta pokrywają Państwo. Po odprawie towary są transportowane do magazynu w …, w … . Klient docelowy z krajów Ameryki Południowej lub Środkowej składa zamówienia u Państwa agenta handlowego, który jest odpowiedzialny za ich realizację w ramach dostępnego zapasu w magazynie w … .

Zamówienia mogą być realizowane na warunkach incoterms indywidualnie ustalanych dla każdego klienta. Klient może odbierać towar bezpośrednio z magazynu z … (np. FCA), jak również agent może realizować wysyłkę do kraju docelowego klienta (np. DAP). Po odbiorze wystawiają Państwo fakturę potwierdzającą faktyczną ilość sprzedanego do klienta towaru oraz poświadczającą fakt przeniesienia prawa do rozporządzania tym towarem. Państwo pozostają właścicielem towaru do momentu wydania towaru klientowi docelowemu.

W świetle powołanych przepisów prawa oraz przedstawionych okoliczności sprawy należy stwierdzić, że dokonywanego przez Państwa wywozu towarów stanowiących Państwa własność z terytorium kraju do magazynu znajdującego się na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej nie można uznać za eksport towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 ustawy o VAT. Wywóz ten nie wiąże się bowiem z przeniesieniem na klienta docelowego prawa do rozporządzania nimi jak właściciel. Przeniesienie tego prawa następuje dopiero po imporcie dokonanym przez Państwa na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej, tj. z chwilą wydania towarów z magazynu na rzecz tego klienta docelowego.

Tym samym, wywóz towarów stanowiących Państwa własność, z terytorium kraju do magazynu znajdującego się na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce (w tym jako eksport towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT).

Jednocześnie wskazać należy, że skoro sprzedaż ww. towarów na rzecz klientów docelowych po ich pobraniu z magazynu, nie jest dokonywana na terytorium Polski, to nie mają do niej zastosowania przepisy ustawy o podatku od towarów i usług. O sposobie rozliczania podatku w związku z dokonanymi dostawami decydują przepisy amerykańskiego prawa podatkowego, tj. kraju, na terenie którego znajduje się magazyn.

Wobec powyższego dokonane przez Państwa dostawy towarów na rzecz klientów docelowych odbywające się z magazynu położonego na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 wniosku jest prawidłowe.

Przechodząc natomiast do pytania nr 2 wniosku należy wskazać, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści art. 86 ustawy, wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tj. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów będących przedmiotem dostawy, czy też niezbędne do świadczenia usług; bezpośrednio więc wiążą się z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania firmy; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością gospodarczą, istnieć musi związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu.

Co więcej, zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy:

Podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami;

Uprawnienie wynikające z powyższego przepisu odnosi się do podatników, którzy dokonują dostaw towarów bądź świadczenia usług opodatkowanych poza terytorium kraju, a zakupy, jakich dokonują, są związane właśnie z tymi czynnościami. Warunkiem do odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami dokonywanymi poza terytorium kraju jest to, aby – hipotetycznie – w przypadku wykonywania tych samych czynności w kraju, podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Powołany przepis wymaga ponadto, aby podatnik posiadał dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju. Powinny to być przede wszystkim dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności poza terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności.

Wskazane warunki dotyczące skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług odzwierciedlają zapisy art. 168 i art. 169 lit. a) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 str. 1, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 169 lit. a) Dyrektywy 2006/112/WE Rady, poza prawem do odliczenia, o którym mowa w art. 168, podatnik ma prawo do odliczenia VAT określonego w tym artykule, jeżeli towary i usługi są wykorzystywane do następujących celów: transakcji podatnika, innych niż te, które są zwolnione zgodnie z art. 284, związanych z działalnością, o której mowa w art. 9 ust. 1 akapit drugi, dokonywanych poza terytorium państwa członkowskiego, w którym podatek jest należny lub został zapłacony, w odniesieniu do których VAT podlegałby odliczeniu, gdyby transakcje te miały miejsce na terytorium tego państwa członkowskiego.

Regulacja ta rozszerza prawo podatnika do dokonywania odliczeń wyłącznie podatku związanego z działalnością opodatkowaną podatnika, wyrażoną w art. 168, o prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych następnie w takich transakcjach podatnika, które w ogóle nie podlegają opodatkowaniu VAT w kraju nabycia (kraju odliczenia podatku naliczonego). Transakcjami, które nie podlegają opodatkowaniu w kraju nabycia, mogą być zarówno czynności wykonane za granicą w związku z prowadzoną tam działalnością gospodarczą, jak i czynności wykonane w ramach działalności prowadzonej w kraju zakupu, w stosunku do których za miejsce powstania obowiązku podatkowego uważana jest zagranica.

Podkreślić również należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak podano we wniosku, jesteście Państwo zarejestrowanym czynny podatnikiem podatku od towarów i usług na terytorium Polski. Wskazali Państwo w uzupełnieniu wniosku, że sprzedaż towarów objętych pytaniem nr 2 wniosku gdyby podlegała opodatkowaniu na terytorium Polski nie korzystałaby ze zwolnienia z opodatkowania lecz byłaby opodatkowana według właściwej stawki podatku. Posiadacie Państwo dokumenty celne potwierdzające wywóz transportowanych towarów na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. Z tytułu sprzedaży towarów z terytorium USA zostały wystawione faktury sprzedaży, które zostały wykazane w poz. 11 części deklaracyjnej JPK_VAT7M.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości objętych pytaniem nr 2 wniosku, wskazać należy, że - jak Państwo podali - gdyby sprzedaż ww. towarów podlegała opodatkowaniu na terytorium Polski, to nie korzystałaby ze zwolnienia z opodatkowania lecz byłaby opodatkowana według właściwej stawki podatku. Zatem wskazać należy, że mają Państwo prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia na terytorium kraju towarów i usług związanych ze sprzedażą Państwa towarów na terytorium USA na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT. Przy czym winni Państwo posiadać dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju.

W związku z powyższym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości objętych pytaniem nr 3 wniosku, wskazać należy, co następuje.

Jak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy o VAT:

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.

W myśl art. 99 ust. 7c ustawy o VAT:

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika.

Jak stanowi art. 99 ust. 11c ustawy o VAT:

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 346, 568, 695, 1517 i 2320), który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.

W myśl art. 109 ust. 3 ustawy:

Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

1)rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;

2)kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;

3)kontrahentów;

4)dowodów sprzedaży i zakupów.

Zgodnie z art. 109 ust. 3b ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji.

Od 1 października 2020 r., kwestie danych jakie należy wykazywać w składanych deklaracjach reguluje rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 1988 ze zm.) – dalej: „rozporządzenie”.

Zatem od 1 października 2020 r. dotychczasowe deklaracje VAT-7 i VAT-7K i informacja o ewidencji zostały zastąpione przez przesyłany łącznie jeden dokument elektroniczny JPK_VAT, w formie JPK_V7M lub JPK_V7K. Oznacza to, że za okresy od 1 października 2020 r. nie ma możliwości składania deklaracji VAT-7 i VAT-7K oraz ewidencji w inny sposób niż w formie nowego JPK_VAT.

Zgodnie z treścią § 2 ww. rozporządzenia:

Deklaracje zawierają:

1)oznaczenie urzędu skarbowego, do którego jest składana deklaracja;

2)dane identyfikacyjne podatnika;

3)oznaczenie rodzaju rozliczenia:

a)miesięczne – w przypadku deklaracji składanej na podstawie art. 99 ust. 1 ustawy, albo

b)kwartalne – w przypadku deklaracji składanej na podstawie art. 99 ust. 2 i 3 ustawy;

4)oznaczenie okresu, za który jest rozliczany podatek od towarów i usług, zwany dalej „podatkiem”:

a)miesiąc i rok – dla deklaracji składanej na podstawie art. 99 ust. 1 ustawy, albo

b)kwartał i rok – dla deklaracji składanej na podstawie art. 99 ust. 2 i 3 ustawy;

5)oznaczenie wersji (kodu) deklaracji składanej na podstawie:

a)art. 99 ust. 1 ustawy albo

b)art. 99 ust. 2 i 3 ustawy;

6)oznaczenie daty sporządzenia;

7)wskazanie celu złożenia deklaracji – złożenie deklaracji albo korekta deklaracji;

8)dane niezbędne do obliczenia wysokości podatku należnego;

9)dane niezbędne do obliczenia wysokości podatku naliczonego;

10)dane niezbędne do obliczenia wysokości podatku lub zwrotu podatku wraz z oznaczeniem sposobu dokonania tego zwrotu;

11)dodatkowe dane dotyczące rozliczenia.

Na podstawie § 4 pkt 1 i pkt 2 rozporządzenia:

Dane niezbędne do obliczenia wysokości podatku należnego, o których mowa w § 2 pkt 8, obejmują:

1)wysokość podstawy opodatkowania, a w przypadkach określonych w lit. d-f oraz i-m – także wysokość podatku należnego, z tytułu:

a)dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, zwolnionych od podatku,

b)dostawy towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju, w tym odrębnie z tytułu świadczenia usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy,

c)dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, opodatkowanych stawką 0%, w tym odrębnie z tytułu dostawy towarów, o której mowa w art. 129 ustawy,

d)dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, opodatkowanych stawką 5%, oraz korekty dokonanej zgodnie z art. 89a ust. 1 i 4 ustawy,

e)dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, opodatkowanych stawką 7% albo 8%, oraz korekty dokonanej zgodnie z art. 89a ust. 1 i 4 ustawy,

f)dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, opodatkowanych stawką 22% albo 23%, oraz korekty dokonanej zgodnie z art. 89a ust. 1 i 4 ustawy,

g)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

h)eksportu towarów,

i)wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,

j)importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a ustawy,

k)importu usług, z wyłączeniem usług nabywanych od podatników podatku od wartości dodanej, do których stosuje się art. 28b ustawy,

l)importu usług nabywanych od podatników podatku od wartości dodanej, do których stosuje się art. 28b ustawy,

m)dostawy towarów, dla których podatnikiem jest nabywca zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy;

2)łączną wysokość podstawy opodatkowania stanowiącą sumę wysokości podstaw opodatkowania określonych w pkt 1, z wyłączeniem wysokości podstaw opodatkowania z tytułu świadczenia usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy, oraz dostawy towarów, o której mowa w art. 129 ustawy.

Z powyższych przepisów wynika, że w deklaracji podatkowej należy wykazać m.in. sprzedaż która ma miejsce poza terytorium kraju.

Odnosząc się do kwestii ustalenia czy powstanie obowiązek wykazania w pliku JPK_VAT7M odpłatnego zbycia towaru na terenie Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej, wskazać należy, że w deklaracji i ewidencji JPK_V7M przewidziano dwa pola, w których wykazuje się sprzedaż opodatkowaną poza terytorium kraju, tj. K_11 i P_11.

W polu K_11 wykazuje się wysokość podstawy opodatkowania wynikająca z dostawy towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju. W polu tym podaje się wartość netto dostaw towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju, w każdym przypadku, gdy w odniesieniu do nich przysługiwało podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 ustawy.

Natomiast w polu P_11 wykazuje się zbiorczą wysokość podstawy opodatkowania z tytułu dostawy towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju – wykazaną w K_11.

Należy zauważyć, że - jak wskazano powyżej - dokonywana przez Państwa sprzedaż towarów na rzecz klientów docelowych nie podlega na terytorium kraju. Jednocześnie - jak rozstrzygnięto powyżej - mają Państwo prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem na terytorium kraju towarów i usług dotyczących towarów, których sprzedaż odbywa się na rzecz klientów docelowych na terytoriumStanów Zjednoczonych Ameryki Północnej, na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że mają Państwo obowiązek wykazania polskiemu organowi w pliku JPK_VAT7M dostawy towarów opodatkowane na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej, o których mowa we wniosku.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 wniosku, w myśl którego transakcje dostawy towarów na rzecz klientów docelowych dokonywane na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej należy rozliczyć w JPK_VAT7M jako sprzedaż towarów na terytorium USA, należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00