Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 20 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.215.2023.2.BS

Prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 kwietnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 20 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, opodatkowaną podatkiem dochodowym od osób fizycznych na terytorium Polski od całości swych dochodów. Jest osobą prowadzącą działalność gospodarczą i opodatkowuje swoje dochody, uzyskane z tego źródła jako dochody z działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o PIT.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod firmą (…). Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Powyższa działalność została rozpoczęta z dniem (…) 2012 r. i zgodnie z wpisem do rejestru, na moment składania niniejszego wniosku obejmuje ona następujące usługi (kody PKD): - PKD: 74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana, - PKD: 51.10.Z Transport lotniczy pasażerski.

W chwili obecnej działalność gospodarcza Wnioskodawcy koncentruje się na usługach wsparcia biznesowego oraz pośrednictwa komercyjnego w zakresie sprzedaży (sklasyfikowanego w PKD 74.90.Z) bowiem na podjęcie działalności w zakresie usług lotniczych, niezbędne jest uzyskanie stosownych uprawnień.

Aktualnie Wnioskodawca podjął działania zmierzające do uzyskania uprawnień pilota zawodowego, aby docelowo podjąć w tym zakresie działalność gospodarczą. W pierwszej kolejności Wnioskodawca planuje ukończyć kurs pilota turystycznego śmigłowców oraz uzyskać licencję pilota turystycznego, a w dalszej kolejności licencję pilota zawodowego śmigłowców. Powyższe wydatki będą dokumentowane fakturami VAT z wykazaną kwotą podatku.

Po uzyskaniu uprawnień w tym zakresie Wnioskodawca planuje rozszerzyć prowadzoną obecnie działalność gospodarczą o wykonywanie lotów widokowych. Działalność ta będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Powyższe wynika z chęci dywersyfikacji przychodu osiąganego z działalności, a jednocześnie podniesienia jakości świadczonych usług dla obecnych kontrahentów Wnioskodawcy działających na terenie innym polskich miast lub na terenie Unii Europejskiej.

Zdobycie licencji pilota turystycznego i następnie pilota zawodowego gwarantuje zdobycie przez Wnioskodawcę odpowiednich umiejętności i wiedzy, potrzebnych do prowadzonej działalności gospodarczej, pozwoli na bezpośrednie prowadzenie przez Niego działalności związanej z transportem lotniczym pasażerskim i towarowym.

Przedstawione powyżej wydatki (tj. wydatki na uzyskanie uprawnień pilota turystycznego i zawodowego) nie służą podnoszeniu ogólnego poziomu wiedzy i wykształcenia Wnioskodawcy, lecz niewątpliwie związane są ze zdobywaniem przez Wnioskodawcę wiedzy i umiejętności niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej, są z nią bezpośrednio powiązane oraz umożliwiają generowanie dodatkowych przychodów.

Na moment składania wniosku Wnioskodawca jest opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Jednakże w kolejnych latach Wnioskodawca planuje zmienić formę opodatkowania na podatek liniowy. Z uwagi na koszt całego procesu uzyskiwania uprawnień oraz na wykonywanie przez Wnioskodawcę także innej działalności w tym samym czasie, proces ten musi być rozłożony na dłuższy czas, który będzie wynosić prawdopodobnie kilka lat. W związku z powyższym Wnioskodawca będzie musiał ponieść w przyszłości następujące koszty:

  • opłaty za wskazane wyżej szkolenia (potrzebne celem osiągania kolejnych etapów uprawnień pilota) oraz opłaty związane z wydaniem licencji;
  • wynajem śmigłowca w celu wykonywania nalotu wraz z dodatkowymi kosztami, takimi jak opłaty lotniskowe;
  • zakup akcesoriów niezbędnych do wykonywania usług pilotowania śmigłowców.

W toku interpretacji Wnioskodawca wnosi zatem o odpowiedź na pytanie czy ww. wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w kolejnych latach, dla których Wnioskodawca zmieni formę opodatkowania na podatek liniowy, będą mogły stanowić koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o PIT.

Do momentu uzyskania przez Wnioskodawcę licencji pilota, Wnioskodawca ponosi jednocześnie wydatki związane z wynajmem śmigłowca wraz z pilotem. Ww. wydatki związane są z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą w zakresie usług wsparcia biznesowego oraz pośrednictwa komercyjnego w zakresie sprzedaży (sklasyfikowanego w PKD 74.90.Z) i ich celem jest usprawnienie kontaktów z polskimi i zagranicznymi kontrahentami Wnioskodawcy. Wynajem szybkiego środka transportu jakim jest śmigłowiec w zasadniczy sposób usprawni działanie Wnioskodawcy, który świadczy usługi na rzecz klientów położonych w oddalonych od siebie miejscowościach, charakter wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności wymaga natomiast częstych wizyt w siedzibie kontrahentów.

Wszystkie ponoszone przez Wnioskodawcę koszty eksploatacyjne związane z wynajmem śmigłowca będą służyły wyłącznie prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej i będą udokumentowane fakturami.

Jednocześnie w przyszłości Wnioskodawca po zdobyciu wymaganych uprawnień (tj. licencji pilota turystycznego oraz w dalszej kolejności licencji pilota zawodowego), ponosił będzie wydatki dotyczące wynajmu śmigłowca. Wydatki te ponoszone będą w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą. Jak wskazywano na wstępie niniejszego wniosku, Wnioskodawca po uzyskaniu uprawnień prowadzić będzie bowiem działalność polegającą na wykonywaniu lotów widokowych. Jednocześnie jak wskazywano powyżej wynajem szybkiego środka transportu w zasadniczy sposób usprawni prowadzenie przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej w zakresie usług wsparcia biznesowego oraz pośrednictwa komercyjnego.

Pytania

1.(oznaczone we wniosku nr 2)

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT dokumentujących koszty kursu na uzyskanie licencji pilota?

2.(oznaczone we wniosku nr 3)

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia całego podatku naliczonego z tytułu faktur za wynajem śmigłowca?

3.(oznaczone we wniosku nr 5)

Czy Wnioskodawcy w przyszłości, tj. po zdobyciu prawem wymaganych uprawnień, przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu faktur dotyczących wynajmu śmigłowca?

Pana stanowisko w sprawie

Ad 1.

W opinii Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków dotyczących kursów na licencje pilota śmigłowca.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 931 dalej jako ustawa o VAT), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego […].

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług oraz dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz zamierza on ponieść koszty celem nabycia towarów i usług, które będą wykorzystywane do świadczenia usług opodatkowanych podatkiem VAT. Opisane bowiem we wniosku wydatki są niezbędne celem nabycia przez Wnioskodawcę umiejętności i uprawnień koniecznych do pełnienia odpłatnych czynności – świadczenia usług z zakresu transportu, wykonywania lotów widokowych.

W związku z powyższym Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z nabyciem kursu na uzyskanie licencji pilota. Wnioskodawca pragnie przy tym zaznaczyć, iż zaprezentowane powyżej stanowisko Wnioskodawcy potwierdza również linia interpretacyjna organów podatkowych. Tytułem przykładu przywołać można choćby:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 3 marca 2022 r., nr 0114-KDIP4-2.4012.9.2022.2.AS;
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 lipca 2020 r., nr 0114-KDIP1-3.4012.307.2020.1.KP;
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 18 marca 2020 r., nr 0113-KDIPT1-2.4012.4.2020.2.MC.

Ad 2.

W opinii Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków dotyczących wynajmu śmigłowca. Ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki związane są z koniecznością przemieszczania się pomiędzy kontrahentami położonymi w Polsce i za granicą. W działalności Wnioskodawcy często występuje zaś konieczność bezpośrednich kontaktów z kontrahentami. Wynajem szybkiego środka transportu jakim jest śmigłowiec w zasadniczy sposób usprawni działanie Wnioskodawcy oraz pozytywnie wpłynie na jego działanie, będzie miało także bezpośredni wpływ na generowany przez Wnioskodawcę obrót poprzez usprawnienie oraz przyśpieszanie obiegu dokumentów.

Wszystkie koszty eksploatacyjne związane z wynajmem śmigłowca będą służyły wyłącznie prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej wyłącznie opodatkowanej podatkiem VAT i będą udokumentowane fakturami.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych przez zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług.

W tym miejscu wskazać należy, iż w myśl art. 2 pkt 34 ustawy o VAT, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pojazdach samochodowych – rozumie się przez to pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Natomiast zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1990 z późn. zm.) użyte w ustawie określenia oznaczają:

  • pojazd - środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszynę lub urządzenie do tego przystosowane, z wyjątkiem urządzenia wspomagającego ruch; (pkt 31);
  • pojazd silnikowy - pojazd wyposażony w silnik, z wyjątkiem motoroweru, pojazdu szynowego, roweru, wózka rowerowego, hulajnogi elektrycznej, urządzenia transportu osobistego i wózka inwalidzkiego (pkt 32);  
  • pojazd samochodowy - pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h, określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego (pkt 33).

Na mocy art. 86a ust. 1 ustawy – w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:

1)wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika:

2)należnego z tytułu:

a)świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,

b)dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,

c)wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

3)należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;

4)wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34.

W myśl art. 86a ust. 2 ustawy – do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1)nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2)używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3)nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

W myśl art. 86a ust. 3 ustawy – przepis ust. 1 nie ma zastosowania:

1)w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:

a)wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub

b)konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

2)do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Według art. 86a ust. 4 ustawy, pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1)sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2)konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie przepisy art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a i art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT nie znajdą zastosowania. Zgodnie z tymi przepisami, warunek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych, które w myśl w art. 2 pkt 34 ww. ustawy, są pojazdami samochodowymi w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

W przedmiotowej sprawie faktury dokumentujące wynajem śmigłowca nie są związane z pojazdami samochodowymi zgodnie z powołanymi powyżej przepisami, ale dotyczą śmigłowca. Jak już wskazano w opisie sprawy śmigłowiec będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Oznacza to, że zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego jaką jest związek dokonywanych nabyć z czynnościami opodatkowanymi (określona w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT).

W efekcie Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia całego podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wynajmu śmigłowca.

Wnioskodawca nie jest przy tym zobowiązany do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów.

Powyższe potwierdzają również organy w treści wydawanych interpretacji. Przykładowo:

Ad 3.

Wnioskodawcy, po uzyskaniu uprawnień pilota, będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytuły wydatków dotyczących wynajmu śmigłowca.

Jak wskazywano w stanie faktycznym wniosku, Wnioskodawca, po uzyskaniu wymaganych prawem uprawnień, zamierza rozszerzyć prowadzoną działalność gospodarczą o wykonywanie lotów widokowych.

Działalność ta będzie opodatkowana podatkiem VAT. Jednocześnie jak wskazywano w uzasadnieniu na pytanie 2 niniejszego wniosku, wynajem szybkiego środka transportu w zasadniczy sposób usprawni prowadzenie przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej w zakresie usług wsparcia biznesowego oraz pośrednictwa komercyjnego. Przedmiotowe wydatki, tj. wydatki za wynajem śmigłowca są natomiast niezbędne do wykonywania ww. działalności.

W związku z powyższym Wnioskodawcy (po uzyskaniu wymaganych prawem uprawnień) również przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z wynajmem śmigłowca (w sprawie zachodzić będzie bowiem związek pomiędzy sprzedażą opodatkowaną a ponoszonymi zakupami art. 86 ust. 1 ustawy o VAT).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu,

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy,

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym,

nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy,

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z powołanymi przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Należy zauważyć przy tym, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Jak wskazano powyżej, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi VAT realizację prawa do odliczenia, jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jednocześnie oceny, czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości, należy dokonać w momencie realizowania zakupów, zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik – aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego – nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych. Zatem niezwykle istotny jest charakter związku występującego między zakupami, a prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą. Związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą np. dalszej odsprzedaży lub też są niezbędne do wytworzenia towarów lub wykonania usług będących przedmiotem sprzedaży. Bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania firmy (przedsiębiorstwa) - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do obrotu osiąganego przez podatnika, np. poprzez odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

Jak wynika z opisu sprawy, podjął Pan działania zmierzające do uzyskania uprawnień pilota zawodowego, aby docelowo podjąć w tym zakresie działalność gospodarczą. W pierwszej kolejności planuje Pan ukończyć kurs pilota turystycznego śmigłowców oraz uzyskać licencję pilota turystycznego, a w dalszej kolejności licencję pilota zawodowego śmigłowców. Powyższe wydatki będą dokumentowane fakturami VAT z wykazaną kwotą podatku.

Po uzyskaniu uprawnień w tym zakresie planuje Pan rozszerzyć prowadzoną obecnie działalność gospodarczą o wykonywanie lotów widokowych. Działalność ta będzie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Powyższe wynika z chęci dywersyfikacji przychodu osiąganego z działalności, a jednocześnie podniesienia jakości świadczonych usług dla obecnych kontrahentów działających na terenie innym polskich miast lub na terenie Unii Europejskiej.

Zdobycie licencji pilota turystycznego i następnie pilota zawodowego pozwoli na bezpośrednie prowadzenie przez Pana działalności związanej z transportem lotniczym pasażerskim i towarowym.

Z uwagi na koszt całego procesu uzyskiwania uprawnień oraz na wykonywanie przez Pana także innej działalności w tym samym czasie, proces ten musi być rozłożony na dłuższy czas, który będzie wynosić prawdopodobnie kilka lat. W związku z powyższym będzie Pan musiał ponieść w przyszłości następujące koszty:

  • opłaty za wskazane wyżej szkolenia (potrzebne celem osiągania kolejnych etapów uprawnień pilota) oraz opłaty związane z wydaniem licencji;
  • wynajem śmigłowca w celu wykonywania nalotu wraz z dodatkowymi kosztami, takimi jak opłaty lotniskowe;
  • zakup akcesoriów niezbędnych do wykonywania usług pilotowania śmigłowców.

Do momentu uzyskania licencji pilota, ponosi Pan jednocześnie wydatki związane z wynajmem śmigłowca wraz z pilotem. Ww. wydatki związane są z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą w zakresie usług wsparcia biznesowego oraz pośrednictwa komercyjnego w zakresie sprzedaży i ich celem jest usprawnienie Pana kontaktów z polskimi i zagranicznymi kontrahentami.

Wszystkie ponoszone przez Wnioskodawcę koszty eksploatacyjne związane z wynajmem śmigłowca będą służyły wyłącznie prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej i będą udokumentowane fakturami.

Jednocześnie w przyszłości, po zdobyciu wymaganych uprawnień (tj. licencji pilota turystycznego oraz w dalszej kolejności licencji pilota zawodowego), będzie Pan ponosił wydatki dotyczące wynajmu śmigłowca. Wydatki te ponoszone będą w związku z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą, polegającą na wykonywaniu lotów widokowych. Jednocześnie wynajem szybkiego środka transportu w zasadniczy sposób usprawni prowadzenie przez Pana działalności gospodarczej w zakresie usług wsparcia biznesowego oraz pośrednictwa komercyjnego.

Pana wątpliwości dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT dokumentujących koszty kursu na uzyskanie licencji pilota oraz prawa do odliczenia całego podatku naliczonego z tytułu faktur za wynajem śmigłowca.

W świetle tak przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego należy uznać, że są/zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a nabywane towary i usługi, związane z uzyskiwaniem uprawnień pilota i wykonywaniem usług w zakresie wykonywania lotów widokowych jak również z tytułu wydatków związanych z wynajmem śmigłowca zarówno przed uzyskaniem jak i po uzyskaniu uprawnień pilota będzie Pan wykorzystywał do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji przysługuje/będzie przysługiwało Panu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur, dokumenujących poniesienie wydatków, związanych z:

  • kursem na uzyskanie licencji pilota (o których mowa w pytaniu nr 1),
  • wynajmem śmigłowca (o których mowa w pytaniu nr 2),
  • wynajmem śmigłowca (o których mowa w pytaniu nr 3).

Prawo to przysługuje/ będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Tym samym, Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Jednocześnie zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie podatku od towarów i usług (pytania oznaczone we wniosku nr 2, 3 i 5), w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych (pytania oznaczone we wniosku nr 1 i 4) sprawa została rozpatrzona odrębnie.

Jednocześnie informuję, że interpretacja oparta jest na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, że ponoszone przez Pana wydatki związane są/będą z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność. W konsekwencji, w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

    Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

    1)z zastosowaniem art. 119a;

    2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

    3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.)

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00