Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 26 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.396.2023.2.JK2

Ryczałt według stawki 3% - pensjonat dla koni.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 kwietnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 2 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 3%. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 maja 2023 r. (wpływ 19 maja 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pani rezydentem polskim i współwłaścicielem (z mężem - wspólnota majątkowa) 48 hektarowego gospodarstwa rolnego. Jest Pani rolnikiem ryczałtowym. W ramach gospodarstwa rolnego uprawia Pani łąki i pastwiska oraz prowadzi hodowlę koni. Wyprodukowane rośliny wykorzystuje Pani na własne potrzeby gospodarstwa, głównie dla celów hodowli, ale również dokonuje Pani ich sprzedaży. Gospodarstwo stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.

W jednym z budynków gospodarstwa wynajmuje Pani odpłatnie boksy dla koni dla osób trzecich. W przyszłości ma Pani zamiar prowadzić pensjonat dla koni w budynkach gospodarstwa. Przedmiotem zawartej umowy z właścicielem konia będzie świadczenie przez Przyjmującego usług związanych z chowem konia.

Usługi chowu konia będą polegać na zapewnieniu koniowi:

1)miejsca w boksie w stajni;

2)obsługi stajennej w postaci czyszczenia boksów, dościelanie 1 raz dziennie świeżej ściółki w boksie (słoma);

3)przeprowadzenia czynności związanych z karmieniem konia, w oparciu o dostarczone Przejmującemu przez Właściciela produkty rolne w postaci siana i owsa na podstawie odrębnej umowy;

4)zadawania dostarczonych przez Właściciela pasz lub innych dodatków do pasz w wyznaczonych przez Właściciela dawkach;

5)zapewnienia koniowi ruchu na wybiegu, przy odpowiednich warunkach atmosferycznych, na wyraźne życzenie Właściciela konia, z wyłączeniem niedziel i dni świątecznych;

6)wymagane okresowe szczepienia konia, odrobaczanie, werkowanie i podkuwanie konia, będzie zapewniał Właściciel. Koszty zabiegów i usług, o których mowa w zdaniu poprzednim ponosi w całości Właściciel. Właściciel jest obowiązany do zwrotu tych kosztów Przyjmującemu, jeżeli Przyjmujący je tymczasowo poniósł za Właściciela.

Jednocześnie w ramach usługi chowu konia zapewni Pani Właścicielowi konia korzystanie z infrastruktury Ośrodka (w godzinach ustalonych przez Strony), tj. pastwisk dla koni, ujeżdżalni (z uwzględnieniem potrzeb innych użytkowników i zgodnie z zasadami określonymi w regulaminie ujeżdżalni), lonżownika, karuzeli, pomieszczenia służącego do przechowywania sprzętu jeździeckiego. Korzystanie z pastwisk i ujeżdżalni uzależnione jest od warunków pogodowych i z przyczyn niezależnych od Przyjmującego może zostać wyłączone z użytkowania.

Dodatkowe usługi takie jak np. zakładanie ochraniaczy, itp. nie są wliczone w cenę za chów konia i są odpłatne zgodnie z aktualnym cennikiem.

Za pobyt konia w pensjonacie zamierza Pani pobierać od właściciela konia miesięczną opłatę.

W Pani ocenie prowadzone usługi pensjonatu dla koni mieszczą się w grupowaniu 01.62.10.0 PKWiU jako usługi wspomagające chów i hodowle zwierząt gospodarskich. Prawidłowość ww. klasyfikacji potwierdzają interpretacje wydane przez Główny Urząd Statystyczny, w tym interpretacja wydana 10 września 2009 r. (Precedens nr 1 Klasyfikacja: PKWiU 2008 Symbol: 01.62.10.0 zamieszczony na Serwerze Klasyfikacji prowadzonym przez Główny Urząd Statystyczny, (...)), w której wskazano, że usługi polegające na prowadzeniu np. hotelu, pensjonatu dla koni obejmujące: „udostępnienie boksów, ujeżdżalni i karuzeli, karmienie i pielęgnację zwierząt, bez opieki weterynaryjnej” mieści się w grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r. pod symbolem 01.62.10.0.

Ma Pani zamiar zarejestrować działalność gospodarczą jako, że przedmiotowe usługi nie są wyłączone spod działania ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako przychody z działalności rolniczej. Ma Pani zamiar wybrać jako formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i spełnia Pani warunki ustawowe wyboru tej formy opodatkowania.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Jest Pani objęta nieograniczonym obowiązkiem podatkowym zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.)

Przedmiotem Pani zapytania jest zdarzenie przyszłe, tj. rok 2023 i dalsze.

Usługę prowadzenia pensjonatu dla koni przypisała Pani do PKWiU grupowanie - 01.62.10.0 zgodnie z precedensem nr 1 i nr 2 do tegoż grupowania opublikowanym na stronie Głównego Urzędu Statystycznego (...).

Zamierza Pani osiągnąć przychód w 2023 roku.

Jeszcze nie zostało złożone oświadczenie o wyborze formy opodatkowania .

Oprócz będącej przedmiotem wniosku planowanej działalności, osiąga Pani dochody z działalności rolniczej (jest Pani rolnikiem ryczałtowym) oraz otrzymuje Pani wynagrodzenie jako członek zarządu pełniący swą funkcję na podstawie powołania w sp. z o.o.

Do działalności będącej przedmiotem wniosku nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2022 poz. 2540 ze zm.).

Pytanie

Czy po dokonaniu wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jako formy opodatkowania podatkiem dochodowym od uzyskiwanych przychodów z tytułu usług w ramach pensjonatu dla koni, powinna Pani odprowadzać ryczałt w wysokości 3% osiąganych przychodów?

Pani stanowisko w sprawie

Po dokonaniu wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opodatkowania podatkiem dochodowym przychodów, stoi Pani na stanowisku, że należy odprowadzać ryczałt wg stawki wynoszącej 3% osiąganych przychodów, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. c) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2022 poz. 2540 ze zm.).

Dla celów PIT usługi „hotelu dla koni” nie można zaliczyć do działalności rolniczej. Zgodnie bowiem z definicją zawartą w ustawie o PIT, działalność rolnicza to działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa, owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  • miesiąc w przypadku roślin,
  • 16 dni w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  • 6 tygodni w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  • 2 miesiące w przypadku pozostałych zwierząt - licząc od dnia nabycia.

Można zatem stwierdzić, że działalność rolnicza to - najogólniej rzecz biorąc - produkcja roślinna lub zwierzęca. Pozostałe czynności, choćby nawet wiązały się z rolnictwem, nie są prowadzeniem działalności rolniczej w rozumieniu przepisów o PIT.

Przychody z ich wykonywania są więc przychodami z działalności gospodarczej, jeśli działalność wypełnia wszystkie elementy definicji działalności gospodarczej, tj. jest prowadzona w sposób zorganizowany, ciągły i w celu zarobkowym - II FSK 1628/13.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. c) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.), ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% przychodów ze świadczenia usług związanych z produkcją zwierzęcą (PKWiU 01.62.10.0). Usługi, które zamierza Pani świadczyć, mieszczą się w grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolem 01.62.10.0., a więc symbolem wprost wskazanym w przywołanym powyżej przepisie. Dodać należy, że w art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. c) ww. ustawy, nie posłużono się oznaczeniem „ex”, którego - zgodnie z art. 4 ust. 4 powyższej ustawy - używa się przy symbolu danego grupowania PKWIU, w razie gdy zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Skoro oznaczenia „ex” przedmiotowej ustawy nie zastosowano, oznacza to, że zakres tego przepisu obejmuje wszystkie usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU pod symbolem 01.62.10.0.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego usługi, które zamierza Pani świadczyć w całości zawierają się w grupowaniu PKWiU pod symbolem 01.62.10.0 jako usługi związane z produkcją zwierzęcą, dlatego też w Pani ocenie na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. c) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wskazanej w opisie zdarzenia przyszłego wynosić będzie 3% osiągniętych przez Panią przychodów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

W myśl art. 2 ust. 2 ww. ustawy:

Działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1)miesiąc - w przypadku roślin,

2)16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3)6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4)2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Z powyższych przepisów wynika, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie określa, co dla celów opodatkowania tym podatkiem, rozumie się pod pojęciem działalności rolniczej. Przy czym, przepisów ww. ustawy nie stosuje się, co do zasady, do przychodów uzyskiwanych z tej działalności. Zauważyć przy tym należy, iż wyliczenie dokonane w ww. art. 2 ust. 2 ww. ustawy, ma charakter wyczerpujący. Zgodnie z przedstawioną definicją działalności rolniczej podstawową jej cechą jest uzyskiwanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzących z uprawy (produkty roślinne), chowu lub hodowli (produkty zwierzęce). Wszelkie inne przychody pośrednio związane z działalnością rolniczą, czy też powstające przy okazji prowadzenia działalności rolniczej – nie stanowią przychodów z tej działalności. Przychody te, mimo iż uzyskiwane są przez osoby prowadzące działalność rolniczą, pochodzą jednakże z innych źródeł niż ta działalność i w związku z tym podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, według zasad określonych w ww. ustawie.

Działalności rolniczej nie stanowią również zgodnie art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy:

Najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy:

Działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

  • prowadzenia aptek,
  • działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
  • działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. c) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3,0% przychodów ze świadczenia usług związanych z produkcją zwierzęcą (PKWiU 01.62.10.0).

Należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

W opisie sprawy wskazała Pani, że:

1.przedmiotem Pani zapytania jest zdarzenie przyszłe, tj. rok 2023 i dalsze;

2.w ramach działalności gospodarczej zamierza Pani prowadzić „pensjonat dla koni”. Usługi chowu konia będą polegać na zapewnieniu:

  • miejsca w boksie w stajni;
  • obsługi stajennej w postaci czyszczenia boksów, dościelania;
  • przeprowadzenia czynności związanych z karmieniem konia, w oparciu o dostarczone Przejmującemu przez Właściciela produkty rolne w postaci siana i owsa na podstawie odrębnej umowy;
  • zadawania dostarczonych przez Właściciela pasz lub innych dodatków do pasz w wyznaczonych przez Właściciela dawkach;
  • zapewnienia koniowi ruchu na wybiegu, przy odpowiednich warunkach atmosferycznych, na wyraźne życzenie Właściciela konia, z wyłączeniem niedziel i dni świątecznych;
  • wymagane okresowe szczepienia konia, odrobaczanie, werkowanie i podkuwanie konia, będzie zapewniał Właściciel. Koszty zabiegów i usług, o których mowa w zdaniu poprzednim ponosi w całości Właściciel. Właściciel jest obowiązany do zwrotu tych kosztów Przyjmującemu, jeżeli Przyjmujący je tymczasowo poniósł za Właściciela.

3.usługi „pensjonatu dla koni”, które zamierza Pani świadczyć w ramach działalności gospodarczej, klasyfikuje Pani według PKWiU pod symbolem 01.62.10.1 – Usługi wspomagające chów i hodowle zwierząt gospodarskich;

4.do działalności będącej przedmiotem zapytania nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

5.planuje Pani osiągnąć pierwszy dochód z tytułu ww. działalności w 2023 r.

Wskazała Pani, że zakres świadczonych przez Panią usług pensjonatu dla koni klasyfikuje Pani w grupowaniu 01.62.10.0 PKWiU jako Usługi wspomagające chów i hodowlę zwierząt gospodarskich. Zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), Grupowanie to obejmuje:

  • usługi wspomagające chów i hodowlę zwierząt gospodarskich świadczone na zlecenie, w zakresie:
  • usług promujących wzrost produkcji zwierząt,
  • opieki nad stadem, wypasania cudzego inwentarza, trzebienia kogutów, czyszczenia kojców, segregowania jaj,
  • korekty racic, usuwania poroża, obcinania kiełków u prosiąt, kurtyzacji zwierząt gospodarskich (obcinanie ogonków), strzyżenia owiec, kolczykowania zwierząt, przygotowywania zwierząt do wystaw i pokazów,
  • czyszczenia pomieszczeń gospodarskich (kurników, chlewów itp.),
  • usług związanych ze sztucznym unasiennianiem,
  • prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich,
  • usługi kowali związane z podkuwaniem koni,
  • wynajem urządzeń wspomagających chów i hodowlę zwierząt gospodarskich, z obsługą.

Grupowanie to nie obejmuje:

  • wynajmu miejsc w schroniskach dla zwierząt gospodarskich, sklasyfikowanego w 68.20.12.0,
  • usług świadczonych przez agronomów i ekonomistów rolnych, sklasyfikowanych w 74.90.19.0,
  • usług weterynaryjnych, włączając szczepienia zwierząt, sklasyfikowanych w 75.00.1,
  • usług związanych z organizowaniem pokazów i targów rolniczych, sklasyfikowanych w 82.30.12.0,
  • usług jazd konnych rekreacyjnych, sklasyfikowanych w 93.11.10.0,
  • usług schronisk dla zwierząt domowych, sklasyfikowanych w 96.09.11.0.

W związku z powyższym przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług pensjonatu dla koni, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 01.62.10.0, może Pani (po złożeniu właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenia o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne) w 2023 roku i w latach następnych (o ile zmianie nie ulegnie stan faktyczny i prawny) opodatkować 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wobec powyższego Pani stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00