Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 27 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.271.2023.1.MR1

Ustalenie czy kwoty wydatkowane przez Fundację są wydatkami na cele statutowe, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i czy w związku z tym dochody Fundacji podlegają zwolnieniu z podatku w części przeznaczonej na te cele.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe a w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej 

12 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z dnia 12 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy kwoty wydatkowane przez Fundację na wspieranie działalności portali informacyjnych, działalność niezależnych mediów, wytwarzanie materiałów dziennikarskich i informacyjnych oraz na udzielanie darowizn osobom fizycznym i organizowanie dla nich stypendiów są wydatkami na cele statutowe, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT i czy w związku z tym dochody uzyskane przez Fundację podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych w części przeznaczonej na te cele.

Treść wniosku jest następująca :

Opis stanu faktycznego

Fundacja X (dalej jako „Wnioskodawca”, „Fundacja”) jest fundacją działająca na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1491), a także w oparciu o postanowienia Statutu Fundacji ("Statut"). Fundacja uzyskała wpis w Krajowym Rejestrze Sądowym w rejestrze stowarzyszeń innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, a także w rejestrze przedsiębiorców.

Fundacja wspiera działalność portalu internetowego „Y” jednego z niezależnych (…) mediów. Odbiorcami materiałów Y są głównie mieszkańcy (…), w mniejszym stopniu (…). Misją Y jest wspieranie rozwoju (…) dziennikarstwa, a nie działanie w celu osiągnięcia zysku. Portal internetowy Y został stworzony przez część zespołu przymusowo zamkniętego portalu Z, które było największym niezależnym medium w (…), docierając do (…)% (…) internautów. Dzięki portalowi internetowemu Y możliwe jest dostarczanie odbiorcom bezstronnych informacji wolnych od propagandy i manipulacji. Mimo nakładania blokad przez władze, projekt ten jest (…) i jednym ze znaczących w tym regionie (…). Na portalu miesięcznie publikowanych jest około 2000 artykułów, a portal internetowy odwiedza średnio ponad 2 000 000 użytkowników. W warunkach cenzury, zablokowanego dostępu do informacji i agresywnej propagandy w (…), działalność takiego projektu jest szczególnie istotna dla swobodnego przepływu informacji.

W Polsce działalność Fundacji (jako wsparcie działalności portalu internetowego „Y”) skupia się na wspieraniu działalności portali informacyjnych, działalność niezależnych mediów, wytwarzaniu materiałów dziennikarskich i informacyjnych. Środki wydatkowane będą również na udzielanie darowizn osobom fizycznym i organizowanie dla nich stypendiów.

Zgodnie z § 7 Statutu celami Fundacji są, między innymi:

1.Działalność oświatowa, w tym tworzenie, prowadzenie mediów elektronicznych, papierowych, audiowizualnych, nowych mediów.

2.Ochrona praw, godności zawodu dziennikarza, wspieranie dziennikarzy w wykonywaniu ich obowiązków zawodowych, szczególnie w trudnych warunkach.

3.Działania związanie z okazaniem usług informacyjnych poprzez zbieranie, opracowanie, przechowywanie informacji; tworzenie, publikowanie materiałów informacyjnych; wydanie i rozpowszechnianie wiadomości, tworzenie i udostępnienie foto, wideo materiałów i innych produktów masowego przekazu.

4.Udostepnienie informacji dla organów władzy państwowej, prywatnym przedsiębiorstwom, organizacjom, NGO, osobom prywatnym na terenie Polski, w krajach UE oraz na całym świecie.

5.Realizacja projektów edukacyjnych, ekologicznych, twórczych, kulturowych, sportowych, socjalnych skierowanych na realizację potencjału beneficjentów Fundacji oraz zaspokojenie informacyjnego zapotrzebowania społeczeństwa.

6.Działalność dobroczynna oraz pomoc społeczna m.in. poprzez udzielanie pomocy oraz wszelkiego wsparcia osobom fizycznym, w tym wsparcia finansowego, w szczególności osobom fizycznym znajdującym się w trudnej sytuacji finansowej, byłych więźniów politycznych lub uchodźców, zarówno na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, jak i poza jej granicami.

Zgodnie z § 8 Statutu Fundacja realizuje swoje cele poprzez, między innymi :

1)Założenie i prowadzenie portali informacyjnych, mediów audiowizualnych, papierowych, nowych mediów.

2)Działalność edukacyjną, wydawniczą i badawczą.

3)Tworzenie agencji informacyjnych.

4)Wykonanie materiałów dziennikarskich, audiowizualnych, informacyjnych na zamówienie oraz wymiana z innymi fundacjami, organizacjami za opłatą i nieodpłatnie.

5)Udzielanie darowizn osobom fizycznym.

6)Organizowanie i finansowanie stypendiów dla osób fizycznych.

Zgodnie z § 9 ust. 1 Statutu Fundacja dla osiągnięcia swych celów może wspierać działalność innych osób i instytucji zbieżną z jej celami.

Zgodnie z § 11 Statutu dochody Fundacji mogą pochodzić z:

1.Darowizn, spadków, zapisów od osób fizycznych i prawnych,

2.Dotacji i subwencji oraz grantów,

3.Dochodów ze zbiórek i imprez publicznych,

4.Dochodów z majątku Fundacji,

5.Dochodów z ruchomości i nieruchomości oraz wszelkich innych praw majątkowych i niemajątkowych, otrzymywanych od osób prawnych i fizycznych, krajowych i zagranicznych,

6.Dochodów z działalności gospodarczej Fundacji. Jak wynika ze Statutu Fundacji, źródłem pozyskiwania środków na realizację celów statutowych Fundacji może być również prowadzenie działalności gospodarczej.

Wśród rodzajów działalności wymienionej w § 10 ust. 3 Statutu Fundacji nie została wymieniona działalność, o której mowa w art. 17 ust. 1a pkt 1 i 1a ustawy o CIT. Fundacja nie będzie zatem uzyskiwała dochodów z (i) działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; (ii) działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k ustawy o CIT.

Działalność Fundacji jest finansowana przede wszystkim poprzez zawieranie umów grantowych/umów o dotację z różnymi podmiotami i organizacjami pozarządowymi z Polski oraz z zagranicy. Wśród ww. umów należy wyróżnić następujące przykłady:

1.umowa dotycząca finansowania w ramach precyzyjnie określonego budżetu na rozwój portalu internetowego Y i publikowanie na ww. portalu wysokiej jakości materiałów informacyjnych,

2.umowa dotycząca finansowania projektu zakładającego wsparcie społeczeństwa obywatelskiego bez określenia budżetu,

3.umowa dotycząca finansowania wsparcia redakcji (…) mediów niezależnych w kontynuowaniu działalności przy użyciu dotychczasowych kanałów komunikacji ze zobowiązaniem Fundacji do złożenia sprawozdania z realizacji konkretnego projektu.

Fundacja, jako strona ww. umów przyjmuje środki pieniężne i zobowiązuje się je wykorzystać w sposób określony w każdej z umów. Tym samym nie może ona swobodnie dysponować otrzymanymi środkami. Cele i działania, na które mają być przeznaczone otrzymane środki pieniężne, pokrywają się z celami i działaniami statutowymi, realizowanymi przez Fundację, które określają § 7 i 8 Statutu Fundacji. W szczególności otrzymane w ww. sposób środki pieniężne są przeznaczane na prowadzenie portali informacyjnych, działalność niezależnych mediów, wytwarzanie materiałów dziennikarskich i informacyjnych poprzez: - wspieranie rozwoju portalu internetowego Y, - tworzenie treści dziennikarskich (teksty, wywiady, analizy) na potrzeby serwisu Y, - zwiększanie dostępu do oryginalnych, wysokiej jakości materiałów informacyjnych na stronie internetowej Y, w aplikacji mobilnej i na platformach społecznościowych, - produkcję i publikację informacyjnych materiałów wideo na (...) i (...). Środki wydatkowane będą również na udzielanie darowizn osobom fizycznym i organizowanie dla nich stypendiów – najczęściej obdarowanymi będą osoby potrzebujące wsparcia finansowego, związane obecnie lub w przeszłości z działalnością „Y” lub Z, które przeniosły się z (…) do Polski lub innych krajów z powodu doznawanych tam represji.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym kwoty wydatkowane przez Fundację na wspieranie działalności portali informacyjnych, działalność niezależnych mediów, wytwarzanie materiałów dziennikarskich i informacyjnych oraz na udzielanie darowizn osobom fizycznym i organizowanie dla nich stypendiów są wydatkami na cele statutowe, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT i czy w związku z tym dochody uzyskane przez Fundację podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych w części przeznaczonej na te cele?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym kwoty wydatkowane przez Fundację na wspieranie działalności portali informacyjnych, działalność niezależnych mediów, wytwarzanie materiałów dziennikarskich i informacyjnych oraz na udzielanie darowizn osobom fizycznym i organizowanie dla nich stypendiów są wydatkami na cele statutowe, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT i w związku z tym dochody uzyskane przez Fundację podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych w części przeznaczonej na te cele.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1491), fundacje mogą być ustanowione dla realizacji zgodnych z interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, takich jak ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska i opieka nad zabytkami. Powołując fundację fundator - stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o CIT - m.in. określa cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji. Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy o CIT od osób prawnych jako podmioty, które zwolnione są od podatku, podlegają zatem ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Generalnie działalność fundacji można podzielić na:

  • działalność statutową/nieodpłatną pożytku publicznego (niegospodarczą) oraz
  • działalność gospodarczą (co nie wyklucza możliwości wykorzystania osiągniętego z niej dochodu na realizację celów statutowych).

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o fundacjach, w oświadczeniu woli o ustanowieniu fundacji fundator powinien wskazać cel fundacji oraz składniki majątkowe przeznaczone na jego realizację. Działalność statutowa wiąże się bezpośrednio z realizacją celów, do jakich fundacja została utworzona.

Środki na realizację celów statutowych mogą pochodzić z:

  •  majątku, w jaki fundacja została wyposażona, i dochodów z tego majątku;
  • dotacji, zbiórek, spadków, darowizn, zapisów, programów pomocowych.

Ponadto, dodatkowym źródłem dochodów fundacji może być własna działalność gospodarcza. Wzajemny stosunek działalności statutowej i działalności gospodarczej określa art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach stanowiący, że fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów. Zatem, istotą fundacji i zasadniczym jej celem jest prowadzenie działalności statutowej, a działalność gospodarcza ma jedynie tworzyć warunki realizacji celów statutowych i uzupełniać środki na działalność statutową. Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 ustawy o CIT, przedmiotem opodatkowania tym podatkiem jest, co do zasady dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich został on osiągnięty. Dochodem jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym.

Przepis art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT stanowi, że przychodem jest w szczególności wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń. Do powstania przychodu ze świadczeń nieodpłatnych dochodzi więc w przypadku, gdy podatnik podatku dochodowego od osób prawnych otrzymuje bez obowiązku świadczenia wzajemnego rzeczy lub prawa, bądź inne świadczenia lub też możliwość korzystania z rzeczy lub praw. Zatem w świetle omawianego przepisu, aby można było określone świadczenie zaliczyć do kategorii świadczeń nieodpłatnych stanowiących źródło przychodu podlegającego opodatkowaniu, musi dojść do stosunku prawnego, w wyniku którego jeden podmiot dokonuje określonego świadczenia, drugi natomiast to świadczenie otrzymuje nieodpłatnie, zwiększając w ten sposób swoje przychody podatkowe. Dla celów podatkowych za nieodpłatne świadczenia należy przyjmować te wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie w majątku podatnika mające konkretny wymiar finansowy. Warunkiem uznania nieodpłatnego świadczenia za przychód jest jego otrzymanie przez podatnika. Zatem uzyskane przez Fundację dochody z tytułów wymienionych w § 11 pkt 1-6 Statutu Fundacji stanowią, co do zasady, jej przychód podatkowy. Jednak, zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa powyżej, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z analizowanych przepisów wynika więc, że zwolnienie ma zastosowanie, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  • podatnik musi realizować cele statutowe ściśle określone w ustawie,
  • dochód musi być przeznaczony na te właśnie cele,
  • dochód musi być wydatkowany na te cele.

Fundacja uważa, że dochody uzyskane przez Fundację z tytułów wymienionych w § 11 pkt 1-6 Statutu Fundacji, będą zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych, ponieważ całość dochodów zostanie przeznaczona na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Realizacją takiego celu jest bowiem wcielanie w życie zadań, o których mowa w § 8 Statutu Fundacji. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Z kolei zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1)dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k; 2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Co więcej, zgodnie z art. 17 ust. 1b ustawy o CIT, zwolnienie o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT.

Powyższe zwolnienie dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT, stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie:

1.wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.;

2.papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, również w przypadku gdy zarządzanie portfelem odbywa się na podstawie umowy z towarzystwem funduszy inwestycyjnych, które wykonuje tę działalność na podstawie art. 45 ust. 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;

3.jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych, - o ile dochód jest przeznaczany i wydatkowany, bez względu na termin, na cele określone w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że omawiane zwolnienie jest zwolnieniem warunkowym. Aby podatnik mógł skorzystać z tego zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

1.jego celem musi być działalność wymieniona w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności

2.uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT,

3.dochody muszą być - bez względu na termin - wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu

4.podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT.

Powyższe oznacza, że zastosowanie analizowanego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane przez ustawodawcę cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinna charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował. Co więcej, w sformułowaniu przeznaczenie i wydatkowanie dochodu na cele statutowe mieszczą się zarówno wydatki poniesione bezpośrednio na realizację zadań statutowych, jak i wydatki pośrednio przyczyniające się do realizacji celów statutowych. Ponosząc ten drugi rodzaj wydatków Fundacja ma bowiem na względzie realizację zadań i celów, do których została powołana.

W związku z tym, Państwa zdaniem, ponieważ będzie ona realizować cele statutowe zbieżne z określonymi w ustawie, w szczególności w zakresie działalności oświatowej i charytatywnej, to dochód uzyskany z tytułów wymienionych w § 11 pkt 1-6 Statutu Fundacji, przeznaczony i wydatkowany na te cele, będzie mógł korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Omawiane zwolnienie ma na celu inicjowanie konkretnych działań wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Poprzez "oświatę" rozumieć należy proces kształcenia, upowszechniania wiedzy i kultury w społeczeństwie. Definicja ta koreluje także z definicją oświaty zawartą w Nowym Słowniku Pedagogicznym, (Wydanie drugie rozszerzone, Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa, str. 279. Okoń W.), zgodnie z którą oświata to działalność polegająca na upowszechnianiu wykształcenia ogólnego i zawodowego oraz realizowaniu zadań wychowawczych w celu zapewnienia jednostkom wszechstronnego rozwoju i pomyślnej egzystencji, a społeczeństwu więzi kulturalnych łączących jego przeszłość historyczną z teraźniejszością i budową pomyślnej przyszłości. Przy takim zdefiniowaniu pojęcia "oświata" działalność oświatowa to wszelka działalność, która służy oświacie i realizuje jej cele.

Zdaniem Wnioskodawcy:

  • zakładanie i prowadzenie portali informacyjnych, mediów audiowizualnych, papierowych, nowych mediów.
  • tworzenie agencji informacyjnych
  • wykonywanie materiałów dziennikarskich, audiowizualnych, informacyjnych na zamówienie oraz wymiana z innymi fundacjami, organizacjami

mieści się w zakresie przedstawionego powyżej rozumienia pojęcia działalność oświatowa, gdyż służy upowszechnianiu bezstronnych informacji wśród społeczeństwa.

Należy wskazać, że ww. działalność medialna i informacyjna skierowana jest przede wszystkim do odbiorców, będących mieszkańcami krajów, w których panują reżimy autorytarne, wyrażające zdecydowany sprzeciw wobec działalności wolnych mediów. Nagłaśnianie w ten sposób prawdziwego przebiegu wydarzeń w Europie Środkowo-Wschodniej, w tym przejawów nadużyć władzy (…) wobec swoich obywateli i ograniczania ich wolności w celu podtrzymania walki o wolność słowa i podstawowe prawa demokratyczne wpisuje się w zakres działalności oświatowej. Bezsprzecznie umożliwia to społeczeństwu (…), w tym obywatelom przebywającym na emigracji, zapewnienie koniecznych więzi kulturalnych łączących jego przeszłość historyczną z teraźniejszością i budową pomyślnej przyszłości. Niewątpliwie istnieje również związek pomiędzy pobudzaną przez masowy przekaz i media elektroniczne pracą wyobraźni a wyłanianiem się więzi kulturowych i społecznych wśród odbiorców tego przekazu. Obrazy medialne kreowane przez Fundację w toku realizacji różnorodnych projektów informacyjnych w celu komunikacji z indywidualnymi i zbiorowymi podmiotami życia publicznego jak i przez dziennikarzy współpracującymi z Fundacją, którzy wpływają na opinię publiczną i postawy społeczeństwa, odgrywają istotną rolę w międzynarodowym dyskursie publicznym. Również w tym przypadku nie sposób odmówić takim działaniom znamion działalności oświatowej, jako że przybliżają one masowemu odbiorcy bezstronny i niedotknięty propagandą obraz rzeczywistej sytuacji społeczno-politycznej w (…) i całym regionie.

Z uwagi na ww. okoliczności należy stwierdzić, że działalność informacyjna i medialna Fundacji stanowi działalność oświatową w opisanym powyżej znaczeniu.

W dalszej kolejności wskazać należy, iż w Państwa ocenie wydatki na działalność dobroczynną oraz pomoc społeczną, m.in. poprzez udzielanie pomocy oraz wszelkiego wsparcia osobom fizycznym, w tym wsparcia finansowego, w szczególności osobom fizycznym znajdującym się w trudnej sytuacji finansowej, byłych więźniów politycznych lub uchodźców, zarówno na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, jak i poza jej granicami wpisują się w ramy działalności dobroczynnej, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Powołując się na językowe znaczenie wyrazu "dobroczynność", należy wskazać, że "dobroczynny" oznacza przynoszący korzyść lub ulgę, niosący pomoc potrzebującym (Słownik Języka Polskiego PWN). Udzielanie pomocy finansowej przez Fundację osobom fizycznym znajdującym się w trudnej sytuacji finansowej, byłym więźniom politycznym lub uchodźcom, zarówno na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, jak i poza jej granicami, z pewnością przyniesie im korzyści na gruncie materialnym. Ww. działania oraz czynności podejmowane przez Fundację skupią się na wspieraniu osób potrzebujących pomocy. Udzielanie tego rodzaju wsparcia charakteryzuje się bezinteresownością i dobroczynnością. Z tego powodu w Państwa ocenie niepotrzebna jest dalsza analiza tego aspektu działalności Fundacji, gdyż bez jakichkolwiek wątpliwości będzie stanowić ona działalność dobroczynną, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Nie będzie mieć przy tym znaczenia, kiedy dojdzie do faktycznego wydatkowania uzyskanego w ten sposób dochodu, zgodnie z art. 17 ust. 1b ustawy o CIT. Ważne jedynie, aby cała kwota została wydatkowana zgodnie z wcześniejszym przeznaczeniem (tj. na cele statutowe).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe a w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 11 stycznia 2023 r. o fundacjach (Dz.U. z 2023 r. poz. 166, ze zm.):

Fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ww. ustawy :

Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.

Jednocześnie należy podkreślić, że zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o fundacjach :

W oświadczeniu woli o ustanowieniu fundacji fundator powinien wskazać cel fundacji oraz składniki majątkowe przeznaczone na jego realizację.

Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie, fundacje nie zostały wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), jako podmiot, który zwolniony jest od podatku. W konsekwencji Wnioskodawca podlega ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 ustawy o CIT wynika, że

dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT,

dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele;

Stosownie do art. 17 ust. 1a ustawy o CIT

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

W myśl art. 17 ust. 1b ustawy o CIT

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy o CIT:

Przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1) przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2) przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3) samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie – to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.

Zatem, warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.

Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wynika zatem wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób nie budzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie, określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, by wskazane w nim cele statutowe były głównymi, czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie przeznaczy.

Wskazać należy również, że w praktyce krąg podmiotów mogących skorzystać z przedmiotowego zwolnienia podatkowego, obejmuje przede wszystkim organizacje typu non-profit. Zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w szczególności do: stowarzyszeń, organizacji społecznych, fundacji, instytucji kultury, jednostek badawczo-rozwojowych, szkół wyższych i innych osób prawnych oraz niektórych zakładów budżetowych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, realizujących cele określone w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Zwrócić należy również uwagę na różnicę pojęciową, jaka występuje między „celami działania”, a „sposobem jego realizacji”. Określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Działania faktyczne osoby prawnej polegające na realizacji tych celów to sposoby jego osiągnięcia.

Statut powinien określać zasady, formy i zakres działalności podatnika realizującego cele, dla których został on ustanowiony. Oznacza to, że przez pojęcie „których celem statutowym jest działalność” należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez podatnika np. placówki oświatowej czy kulturalnej, lecz także wspieranie takiej działalności, jeżeli wynika to wprost z zatwierdzonego statutu.

Reasumując, zwolnienie podatkowe, o którym mowa, jest obwarowane licznymi zastrzeżeniami. Obejmuje tylko tą część dochodów, która przeznaczona zostanie na cele statutowe wskazane w tym przepisie. Ponadto, przepisy ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów różnych grup podatników – czy to z uwagi na rodzaj ich działalności, czy też na określoną formę organizacyjną.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że zgodnie ze Statutem celami Fundacji są, między innymi:

1.Działalność oświatowa, w tym tworzenie, prowadzenie mediów elektronicznych, papierowych, audiowizualnych, nowych mediów.

2.Ochrona praw, godności zawodu dziennikarza, wspieranie dziennikarzy w wykonywaniu ich obowiązków zawodowych, szczególnie w trudnych warunkach.

3.Działania związanie z okazaniem usług informacyjnych poprzez zbieranie, opracowanie, przechowywanie informacji; tworzenie, publikowanie materiałów informacyjnych; wydanie i rozpowszechnianie wiadomości, tworzenie i udostępnienie foto, wideo materiałów i innych produktów masowego przekazu.

4.Udostepnienie informacji dla organów władzy państwowej, prywatnym przedsiębiorstwom, organizacjom, NGO, osobom prywatnym na terenie Polski, w krajach UE oraz na całym świecie.

5.Realizacja projektów edukacyjnych, ekologicznych, twórczych, kulturowych, sportowych, socjalnych skierowanych na realizację potencjału beneficjentów Fundacji oraz zaspokojenie informacyjnego zapotrzebowania społeczeństwa.

6.Działalność dobroczynna oraz pomoc społeczna m.in. poprzez udzielanie pomocy oraz wszelkiego wsparcia osobom fizycznym, w tym wsparcia finansowego, w szczególności osobom fizycznym znajdującym się w trudnej sytuacji finansowej, byłych więźniów politycznych lub uchodźców, zarówno na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, jak i poza jej granicami.

Fundacja realizuje swoje cele poprzez, między innymi :

1)Założenie i prowadzenie portali informacyjnych, mediów audiowizualnych, papierowych, nowych mediów.

2)Działalność edukacyjną, wydawniczą i badawczą.

3)Tworzenie agencji informacyjnych.

4)Wykonanie materiałów dziennikarskich, audiowizualnych, informacyjnych na zamówienie oraz wymiana z innymi fundacjami, organizacjami za opłatą i nieodpłatnie.

5)Udzielanie darowizn osobom fizycznym.

6)Organizowanie i finansowanie stypendiów dla osób fizycznych.

Zgodnie z § 9 ust. 1 Statutu Fundacja dla osiągnięcia swych celów może wspierać działalność innych osób i instytucji zbieżną z jej celami.

Wątpliwością Fundacji dotyczą ustalenia czy kwoty wydatkowane przez Fundację na wspieranie działalności portali informacyjnych, działalność niezależnych mediów, wytwarzanie materiałów dziennikarskich i informacyjnych oraz na udzielanie darowizn osobom fizycznym i organizowanie dla nich stypendiów są wydatkami na cele statutowe, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT i czy w związku z tym dochody uzyskane przez Fundację podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych w części przeznaczonej na te cele.

Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, że aby Wnioskodawca mógł zastosować zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT musi, między innymi, spełnić następujące warunki: po pierwsze, konieczne jest ustalenie, czy w statucie Wnioskodawcy jest zapis mówiący wprost, że celem statutowym Fundacji jest wspieranie działalność innych podmiotów realizujących cele statutowe, zbieżne z celami Wnioskodawcy, które jednocześnie są zgodne z celami wymienionymi przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Po drugie zbadać, czy cele statutowe Podmiotu, którego zamierza wspierać finansowo Fundacja są tożsame z celami statutowymi Fundacji i jednoznaczne z celami wymienionymi w przedmiotowym art. 17 ust. 1 pkt 1.

Wskazać należy, że cele określone w statucie jednostki powinny być wskazane w sposób ścisły i niebudzący wątpliwości, aby organy podatkowe mogły rozstrzygnąć, czy są zgodne z celami preferowanymi przez ustawodawcę. Statut Fundacji powinien więc określać zasady, formy i zakres działalności realizującej cele, dla których zostało ono ustanowione. Organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu. Innymi słowy, precyzyjne określenie celów, dla realizacji których dana osoba prawna została powołana jest istotne dlatego, że cele te nie mogą być ustalane przez organy podatkowe w drodze wykładni postanowień statutu, ponieważ nie są do tego upoważnione. Organ podatkowy, wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanowiskiem Wnioskodawcy.

Zdaniem tutejszego organu z celów statutowych Fundacji zawartych w § 7 Statutu nie wynika wprost możliwość wspierania działalności innych podmiotów prowadzących działalność w tożsamym do Wnioskodawcy charakterze. Wspieranie działalności innych podmiotów mają Państwo zapisane jako realizację celów statutowych. Skoro więc z celów statutowych Fundacji wprost nie wynika, że może ona wspierać działalność innych osób prawnych oraz osób fizycznych, których działalność jest zbieżna z celami Fundacji, to przeznaczając i wydatkując kwoty na wspieranie działalności portali informacyjnych, dochód Fundacji w części wydatkowanej w taki sposób nie będzie mógł skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w ww. art. 17 ust. 1 pkt 1.

Wobec powyższego kwoty przeznaczone i wydatkowane przez Fundację na wspieranie działalności portali informacyjnych nie są wydatkami na cele statutowe a tym samym nie będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Tym samym badanie czy cele podmiotu, który Fundacja wspiera są tożsame z celami statutowymi Fundacji oraz treścią art. 17 ust. 1 pkt 4 pozostaje bezprzedmiotowe.

Stanowisko Wnioskodawcy należy uznać w tej części za nieprawidłowe.

Natomiast zdaniem organu kwoty przeznaczone i wydatkowane na działalność niezależnych mediów, wytwarzanie materiałów dziennikarskich i informacyjnych oraz na udzielanie darowizn osobom fizycznych i organizowanie dla nich stypendiów stanowią wydatki na cele statutowe tj. działalność oświatową oraz dobroczynną.

W przedstawionym stanie faktycznym wskazali Państwo, że w szczególności otrzymane środki pieniężne są przeznaczane na prowadzenie portali informacyjnych, działalność niezależnych mediów, wytwarzanie materiałów dziennikarskich i informacyjnych poprzez: tworzenie treści dziennikarskich (teksty, wywiady, analizy) na potrzeby serwisu Y; zwiększanie dostępu do oryginalnych, wysokiej jakości materiałów informacyjnych na stronie internetowej Y, w aplikacji mobilnej i na platformach społecznościowych; produkcję i najczęściej obdarowanymi będą osoby potrzebujące wsparcia finansowego, związane obecnie lub w przeszłości z działalnością „Y” lub Z, które przeniosły się z (…) do Polski lub innych krajów z powodu doznawanych tam represji.

Dokonując analizy treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy należy wskazać, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęć odnoszących się do rodzajów działalności statutowej w zakresie przewidzianym w tym przepisie. Uzasadnione jest zatem, posługiwanie się w tym przypadku wykładnią gramatyczną.

Zgodnie z definicją przedstawioną w Słowniku Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 1997 – „oświata” to wykształcenie, znajomość nauk, stan wiedzy o społeczeństwie, podnoszenie poziomu umysłowego społeczeństwa, upowszechnianie wiedzy: krzewić, szerzyć oświatę. Przez oświatę należy rozumieć proces kształcenia, upowszechnienia wiedzy i kultury w społeczeństwie. Działalnością oświatową jest ogół podejmowanych zadań dydaktyczno–wychowawczych służących rozwojowi wiedzy i postaw społecznych.

Natomiast zgodnie z definicją Słownika Języka Polskiego PWN słowo „dobroczynność” oznacza: 1. «przynoszący korzyść lub ulgę» 2. «niosący pomoc potrzebującym» (http://sjp.pwn.pl/), inne: „udzielanie pomocy tym którzy jej potrzebują, zwłaszcza finansowej”. Tym samym poprzez pojęcie „dobroczynność” należy rozumieć niesienie pomocy potrzebującym.

Z kolei Wielki Słownik Języka Polskiego pod red. W. Doroszewskiego wskazuje, że „dobroczynność” to m.in. «działalność o charakterze społecznym polegająca na niesieniu pomocy materialnej ubogim; filantropia». Natomiast przez „filantropię" należy rozumieć udzielanie pomocy materialnej ubogim ludziom; dobroczynność (Popularny słownik języka polskiego, red. naukowy prof. dr hab. Bogusław Dunaj, Wydawnictwo Wilga, rok wydania 2000).

Po analizie przytoczonych definicji należy stwierdzić, iż kwoty wydatkowane na działalność niezależnych mediów (tworzenie, prowadzenie mediów), wytwarzanie materiałów dziennikarskich i informacyjnych oraz na udzielanie darowizn osobom fizycznych i organizowanie dla nich stypendiów można zakwalifikować odpowiednio jako wydatki na działalność oświatową oraz dobroczynną.

Jak wyraźnie wskazano w opisie stanu faktycznego celami Fundacji są m. in. działalność oświatowa, w tym tworzenie, prowadzenie mediów elektronicznych, papierowych, audiowizualnych, nowych mediów oraz działalność dobroczynna a także pomoc społeczna m.in. poprzez udzielanie pomocy oraz wszelkiego wsparcia osobom fizycznym, w tym wsparcia finansowego, w szczególności osobom fizycznym znajdującym się w trudnej sytuacji finansowej, byłych więźniów politycznych lub uchodźców, zarówno na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, jak i poza jej granicami.

W związku z powyższym cele Fundacji w powyższym zakresie są tożsame z celami wskazanymi przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Zatem Fundacja jest uprawniona do stosowania zwolnienia z ww. przepisu w stosunku do dochodów przeznaczonych i wydatkowanych na działalność niezależnych mediów (tworzenie, prowadzenie mediów), wytwarzanie materiałów dziennikarskich i informacyjnych oraz na udzielanie darowizn osobom fizycznych i organizowanie dla nich stypendiów.

Reasumując Fundacja kwoty przeznaczone i wydatkowane na działalność niezależnych mediów (tworzenie, prowadzenie mediów), wytwarzanie materiałów dziennikarskich i informacyjnych oraz na udzielanie darowizn osobom fizycznych i organizowanie dla nich stypendiów może zakwalifikować jako wydatki na cele statutowe zgodne z celami o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Tym samym dochody uzyskane przez Fundację wydatkowane w wyżej wskazany sposób będą podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wobec powyższego Stanowisko Wnioskodawcy należy uznać w tej części za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

  • Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i/lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00