Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 27 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.370.2023.2.JK

Zwolnienie przedmiotowe art. 21 ust. 1 pkt 46a.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 maja 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 27 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 czerwca 2023 r. (wpływ 26 czerwca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzeń przyszłych

Wnioskodawca (dalej również „Ekspert”) jest osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm., dalej „Ustawa o PIT”).

Niniejszy wniosek dotyczy dochodów jakie zostaną uzyskane przez Wnioskodawcę z tytułu wykonania umowy nr (…) (dalej „Umowa”) zawartej przez Wnioskodawcę z Unią Europejska (dalej „Unia”), reprezentowaną przez Komisję Europejską (dalej: „KE”), reprezentowaną na potrzeby podpisania Umowy przez Dyrektora Dyrekcji (...).

Przedmiotem Umowy jest zapewnienie doradztwa w zakresie możliwych kierunków operacji strategicznych dotyczących rozwoju (...) , w celu oceny ich znaczenia, biorąc pod uwagę potrzebne dostosowania (w tym zakres geograficzny), poziom gotowości do realizacji (dostępność środków finansowych partnerów, harmonogramy realizacji, ryzyko itp.).

Ekspert w ramach Umowy przygotuje analizę, w której wyjaśni m.in., czy istnieją szczególne możliwości finansowania projektów z zakresu twardej infrastruktury (na przykład w celu poprawy łączności i zapewnienia lepszego dostępu do (...) – drogi (...), ścieżki rowerowe, infrastruktura wodna itp.)

Wnioskodawcy z tytułu świadczenia usług w ramach Umowy przysługuje wynagrodzenie oraz prawo do zwrotu kosztów poniesionych w związku z wykonywaniem usług.

Ekspert musi wykonać Umowę zgodnie z jej postanowieniami oraz wszystkimi obowiązkami prawnymi wynikającymi z obowiązującego prawa unijnego, międzynarodowego i krajowego. Ekspert zobowiązany jest do świadczenia usług w pełnym zakresie, w wyznaczonych terminach i z zachowaniem najwyższych standardów zawodowych.

Umowa zawiera postanowienie, że nie stanowi ona umowy o pracę z Ekspertem.

Wnioskodawca działa niezależnie, we własnym imieniu, a nie w imieniu jakiejkolwiek organizacji. Zgodnie z postanowieniami Umowy podlega prawu Unii i jest uzupełniona, w razie potrzeby, belgijskim prawem krajowym.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazano, że Wnioskodawca podlega i będzie podlegać regulaminowi pracowniczemu urzędników lub warunkom zatrudnienia innych pracowników Wspólnot. W konsekwencji do wskazanych w opisie sprawy dochodów będą miały zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 04.03.1968, z późn. zm.).

Pytania

1.Czy dochody jakie Wnioskodawca uzyska z tytułu wykonania prac objętych Umową (obejmujące wynagrodzenie oraz zwrot kosztów i diety) są zwolnione od podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o PIT?

2.Czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do wykazania ww. dochodów w odpowiednim zeznaniu rocznym?

3.Czy dochody jakie Wnioskodawca uzyska z tytułu wykonania kolejnych umów jakie zostaną potencjalnie zawarte pomiędzy nim a KE lub Unią - dotyczące wykonania prac w charakterze eksperta w zakresie analogicznym do tego objętego Umową opisaną w niniejszym wniosku - tytułem wynagrodzenia, zwrotu kosztów oraz diet będą zwolnione od podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy PIT (zakładając niezmienność odpowiednich przepisów)?

Pani stanowisko w sprawie

Ad. 1.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy PIT: „Wolne od podatku dochodowego są: (...) dochody uzyskane z instytucji Unii Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 04.03.1968, z późn. zm.)”.

Jak wynika z powyższej regulacji zwolnienie od podatku dochodowego obejmuje dochody, które spełniają następujące przesłanki:

a)uzyskane z instytucji Unii Europejskiej;

b)do których zastosowanie znajduje Rozporządzenie nr 260/68.

Co do pierwszej z przesłanek należy określić, że dochody jakie Wnioskodawca osiągnie z tytułu wykonania Umowy będą stanowić dochody uzyskane z instytucji Unii Europejskiej.

Stroną Umowy jest Komisja Europejska, która zgodnie z treścią art. 13 Traktatu o Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/30 z późn. zm.) jest instytucją Unii.

Co do drugiej z przywołanych powyżej przesłanek Wnioskodawca wskazuje, że do dochodów tych znajduje zastosowanie Rozporządzenie nr 260/68.

Zgodnie z treścią art. 1 tego aktu prawnego:

„Podatek od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnotę urzędnikom i innym pracownikom wymienionym w art. 13 akapit pierwszy Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, jest ustalany i pobierany według procedury określonej w niniejszym rozporządzeniu”.

Z kolei w treści art. 2 Rozporządzenie nr 260/68 określa, że:

„Opodatkowaniu podlegają:

- osoby podlegające regulaminowi pracowniczemu urzędników lub warunkom zatrudnienia innych pracowników Wspólnot, w tym korzystające ze świadczeń odszkodowawczych z tytułu pozbawienia stanowiska w interesie służby, z wyłączeniem jednak personelu miejscowego" (artykuł 2 tiret 1 Rozporządzenia nr 260/68)”.

Ta regulacja pozostaje w związku z art. 12 (dawniej art. 13) Protokołu w Sprawie Przywilejów i Immunitetów Unii Europejskiej stanowiącym, iż:

„Urzędnicy i inni pracownicy Unii objęci są podatkiem na rzecz Unii od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych im przez Unię, na warunkach i zgodnie z procedurą określonymi przez Parlament Europejski i Radę, stanowiące w drodze rozporządzeń zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i po konsultacji z zainteresowanymi instytucjami. Są oni zwolnieni z krajowych podatków od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Unię”.

W ocenie Wnioskodawcy może on zostać zakwalifikowany jako pracownik, względnie jako „osoba podlegająca regulaminowi pracowniczemu urzędników lub warunkom zatrudnienia innych pracowników Wspólnot” ze względu na następujące okoliczności:

1.Wnioskodawca wykonuje pracę na rzecz KE na podstawie imiennej Umowy zawartej zgodnie z którą Ekspert zobowiązany jest do osobistego świadczenia określonych prac.

2.Praca jest świadczona pod nadzorem KE, która to nadzór przejawia się poprzez:

a)określanie dokładnego zakresu prac jaki ma wykonać Wnioskodawcą

b)konieczność stosowania się przez Wnioskodawcę do wytycznych oraz harmonogramu przekazywanych przez KE

c)możliwość dokonania przez KE w dowolnym momencie kontroli prawidłowości wykonywania/wykonania Umów.

3.Wykonanie umów przez Wnioskodawcę wymaga dyspozycyjności w określonych przez KE terminie i miejscu – Umowa przewiduje pracę zdalną jak i konieczność stawienia się przez Wnioskodawcę w miejscu wskazanym przez KE w terminach wskazanych przez KE w celu wzięcia udziału w spotkaniach.

4.Umowa przewiduje wynagrodzenie z tytułu wykonanej pracy. Co prawda Umowa zawiera zastrzeżenie, że nie stanowi ona umowy o pracę. Niemniej w ocenie Wnioskodawcy powyższe zastrzeżenie odnosi się do kwestii istnienia stosunku pracy, ale nie do możliwości uznania Wnioskodawcy za pracownika w rozumieniu Rozporządzenia nr 260/68. Po pierwsze, zastrzeżenie takie poczynione w Umowie nie wpływa na kwalifikację statusu Wnioskodawcy dokonaną dla potrzeb odpowiedniego zastosowania przepisów prawa, w tym Rozporządzenia nr 260/68. Po drugie zastrzeżenie to ma na celu – w ocenie Wnioskodawcy – wyłączenie możliwości formułowania przez Wnioskodawcę roszczeń o zlecenie mu oceny kolejnych prac w sposób regularny w wymiarze analogicznym jak w Umowie.

Ponadto na swojej oficjalnej stronie internetowej UE (https://european-union.europa.eu/live- work-study/jobs-traineeships-eu-institutions pl) w zakładce dotyczącej pracy w ramach UE wskazuje się na następujące kategorie pracowników:

1.Pracownicy zatrudniani na czas nieokreślony (urzędnicy);

2.Administratorzy;

3.Asystenci;

4.Pracownicy kontraktowi;

5.Pracownicy na czas określony;

6.Pracownicy tymczasowi;

7.Stażyści;

8.Oddelegowani eksperci krajowi;

9.Tłumacze ustni;

10.Eksperci UE.

Dodatkowo Wnioskodawca zwraca uwagę na interpretacje indywidualne wydane przez tut. Organ, gdzie dochody uzyskane przez ekspertów za prace wykonane na rzecz instytucji lub agencji unijnych w analogicznym zakresie jak praca Wnioskodawcy wykonywana na podstawie Umowy zostały uznane za zwolnione od podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy PIT, przykładowo:

§Pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 14 kwietnia 2023 r. nr 0115- KDIT2.4011.133.2023.2.ENB;

§Pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 stycznia 2020 r., nr 0114-KDIP3-2.4011.624.2019.1. JK3;

§pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 23 maja 2019 r., nr 0112-KDIL3-1.4011.95.2019.1.AGR;

§pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 25 kwietnia 2019 r., nr 0113- KDIPT2-3.4011.247.2019.1.AC.

Pomimo, że ww. interpretacje wiążą wyłącznie w indywidualnych sprawach, w których zostały wydane to mogą one stanowić istotną wskazówkę w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.

Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wszelkie dochody jakie zostaną uzyskane przez Wnioskodawcę na podstawie Umowy (obejmujące wynagrodzenie, zwrot kosztów oraz diety) będą zwolnione od podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy PIT.

Ad. 2.

W ocenie Wnioskodawcy, dochody jakie zostaną przez niego osiągnięte w wyniku wykonania Umowy (obejmujące wynagrodzenie, zwrot kosztów jak i diety) nie powinny zostać wykazane przez Wnioskodawcę w odpowiednim zeznaniu rocznym.

Ad. 3.

W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku zawarcia kolejnych umów z Unią w zakresie analogicznym jak Umowa wszelkie dochody uzyskane przez Wnioskodawcę z tytułu wykonania takich umów będą zwolnione od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy PIT (zakładając niezmienność odpowiednich przepisów).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisówOrdynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46a tej ustawy:

Wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z instytucji Unii Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz.Urz. WE L 056 z 04.03.1968, z późn. zm.).

W myśl art. 1 wymienionego powyżej rozporządzenia Rady (EWG, EURATOM, EWWIS) Nr 260/68:

Podatek od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnotę urzędnikom i innym pracownikom wymienionym w art. 13 akapit pierwszy Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, jest ustalany i pobierany według procedury określonej w niniejszym rozporządzeniu.

Stosownie natomiast do art. 2 ww. rozporządzenia: opodatkowaniu podlegają m.in. osoby podlegające regulaminowi pracowniczemu urzędników lub warunkom zatrudnienia innych pracowników Wspólnot, w tym korzystające ze świadczeń odszkodowawczych z tytułu pozbawienia stanowiska w interesie służby, z wyłączeniem jednak personelu miejscowego.

Powyższe zwolnienie ma wąski zakres i dotyczy wynagrodzenia i dodatków urzędników i innych pracowników Wspólnot oraz osób, wobec których również znajduje zastosowanie art. 13 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, którego odpowiednikiem jest aktualnie art. 12 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 90 poz. 864/4, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 12 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/4, z późn. zm.), Urzędnicy i inni pracownicy Unii objęci są podatkiem na rzecz Unii od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych im przez Unię, na warunkach i zgodnie z procedurą określonymi przez Parlament Europejski i Radę, stanowiące w drodze rozporządzeń zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i po konsultacji z zainteresowanymi instytucjami. Są oni zwolnieni z krajowych podatków od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Unię.

Z opisu zdarzenia wynika, że jest Pani ekspertem Komisji Europejskiej. Zawarła Pani umowę z Unią Europejska (dalej „Unia”), reprezentowaną przez Komisję Europejską (dalej: „KE”), reprezentowaną na potrzeby podpisania Umowy przez Dyrektora Dyrekcji (...). Przedmiotem Umowy jest zapewnienie doradztwa w zakresie możliwych kierunków operacji strategicznych dotyczących rozwoju (...), w celu oceny ich znaczenia, biorąc pod uwagę potrzebne dostosowania (w tym zakres geograficzny), poziom gotowości do realizacji (dostępność środków finansowych partnerów, harmonogramy realizacji, ryzyko itp.). Ekspert w ramach Umowy przygotuje analizę, w której wyjaśni m.in., czy istnieją szczególne możliwości finansowania projektów z zakresu twardej infrastruktury (na przykład w celu poprawy łączności i zapewnienia lepszego dostępu do (...) – drogi (...), ścieżki rowerowe, infrastruktura wodna itp.) Z tytułu świadczenia usług w ramach Umowy przysługuje Pani wynagrodzenie oraz prawo do zwrotu kosztów poniesionych w związku z wykonywaniem usług. Wskazała Pani, że do wskazanych w opisie sprawy dochodów będą miały zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 04.03.1968, z późn. zm.).

Biorąc pod uwagę omówione powyżej uregulowania prawne oraz przedstawiony we opis zdarzeń przyszłych, w szczególności fakt, że – jak Pani wyjaśniła - do dochodów uzyskanych w związku z wykonywaniem wskazanych we wniosku umów mają/będą miały zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 4.03.1968, z późn. zm.), stwierdzić należy, że zostały spełnione warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem wskazane we wniosku dochody będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że nie należy ich wykazywać w zeznaniach podatkowych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanych przez Panią we wniosku interpretacji indywidualnych, stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach (dotyczą innych stanów faktycznych) i nie mają zastosowania, ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00