Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 5 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.110.2023.4.WL

Niepodleganie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wpłat od mieszkańców z tytułu realizacji projektu oraz niepodleganie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług otrzymanej dotacji.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

niepodlegania opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wpłat od mieszkańców z tytułu realizacji projektu „...”,

niepodlegania opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług otrzymanej dotacji.

Uzupełnili go Państwo pismami z 27 stycznia 2023 r. (data wpływu 2 marca 2023 r.), 23 marca 2023 r. (data wpływu 24 marca 2023 r.), 4 kwietnia 2023 r. (wg daty wpływu), 4 kwietnia 2023 r. (data wpływu 17 kwietnia 2023 r.), 12 kwietnia 2023 r. (data wpływu 17 kwietnia 2023 r.), 12 kwietnia 2023 r. (data wpływu 15 czerwca 2023 r.) oraz 26 czerwca 2023 r. (data wpływu 29 czerwca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina A (dalej Wnioskodawca) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca przystąpił do realizacji projektu „...” (dalej Projekt). Projekt ten realizowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa .... Jest to tak zwany „Projekt parasolowy”, który wdrażany jest w perspektywie finansowej UE 2014 - 2020. W tego typu projektach beneficjent, jakim są Jednostki Samorządu Terytorialnego lub ich partnerstwa tworzone na potrzeby realizacji projektu, przygotowuje, zleca i koordynuje wykonanie danego zakresu prac (w tym przypadku mikroinstalacji OZE), z których korzystać będą gospodarstwa domowe z terenu gmin tworzących partnerstwo. JST są więc niejako pośrednikiem pomiędzy Instytucją Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa ... a swoimi mieszkańcami. Przedmiotem niniejszego projektu jest zakup i montaż mikroinstalacji odnawialnych źródeł energii (OZE) wśród mieszkańców gmin: B, C, D i A.

W projekcie przewidziano następujące rodzaje instalacji:

1)Zakup i montaż paneli fotowoltaicznych do produkcji energii elektrycznej na potrzeby gospodarstw domowych. W projekcie przewidziano instalacje typu „On grid”, czyli instalacje połączone z siecią energetyczną. Podyktowane to zostało tym, że w obecnych warunkach zakup baterii do przechowywania energii elektrycznej pociąga za sobą bardzo wysokie i nieuzasadnione ekonomicznie koszty. Nowa ustawa o Odnawialnych Źródłach Energii (Dz. U. z 28 czerwca 2016 r. poz. 925) stwarza możliwość wykorzystania sieci w celu „magazynowania” nadwyżek wyprodukowanej energii elektrycznej.

2)Zakup i montaż powietrznych pomp ciepła na potrzeby podgrzewania ciepłej wody użytkowej.

3)Zakup kotłów na biomasę.

Gmina A w ramach realizacji projektu zawarła z mieszkańcami umowy, w ramach, których zabezpieczy rzeczową i finansową realizację projektu, na którą składa się wyłonienie wykonawcy, nadzór inwestorski, sprawowanie bieżącego nadzoru nad przebiegiem prac oraz przeprowadzenie odbiorów końcowych oraz rozliczenie. Mieszkańcy przystępujący do projektu zobowiązują się w zamian za wykonanie powyższej umowy do zapłaty 15% kosztów kwalifikowanych, całości kosztów niekwalifikowanych w tym całości podatku VAT od przedmiotowego źródła ciepła.

Wkład wniesiony przez uczestników projektu na rachunek Gminy stanowi wynagrodzenie z tytułu realizacji usługi termomodernizacyjnej. Urządzenia przez okres trwania umowy czyli przez 5 lat będą własnością Wnioskodawcy. Po upływie ww. okresu urządzenia staną się własnością danego mieszkańca bez zawierania odrębnej umowy. Dofinansowanie do projektu wynosi 85% kosztów kwalifikowanych. Brak wpłaty ze strony mieszkańca jest równoznaczny z jego rezygnacją ze świadczenie usług.

Na pytania Organu z 28 marca 2023 r.:

1)Kiedy Państwa Gmina otrzymała dotację? Proszę wskazać dzień, miesiąc, rok.

2)Czy zakresem wniosku objęta jest realizacja projektu pn.: „...” tylko przez Gminę A?

3)Mając na uwadze, iż ww. projekt jest realizowany w partnerstwie, proszę wskazać, jakie obowiązki ciążą na Liderze projektu, a jakie na Partnerach projektu?

4)Czy realizacja projektu pn. „...” należy do zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 40)? Jeżeli tak, to należy wskazać dokładną podstawę prawną działania.

5)Czy w ramach realizacji ww. projektu dokonywany jest także montaż kotłów na biomasę?

6)Czy warunki umowy na zakup/montaż przedmiotowych urządzeń (panele fotowoltaiczne, pompy ciepła, kotły na biomasę) są jednakowe dla wszystkich mieszkańców? Jeśli nie, to od czego są uzależnione?

7)W jaki sposób otrzymana przez Państwa Gminę dotacja wpłynęła na wysokość wpłat mieszkańców w projekcie? Czy kalkulacja wysokości wpłat mieszkańców uwzględniała również otrzymane dofinansowanie?

8)Czy realizacja projektu jest uzależniona od otrzymanej dotacji?

9)Z kim i w jaki sposób Gmina będzie zobowiązana do rozliczania się z otrzymanych środków finansowych?

10)Czy w przypadku niezrealizowania projektu, o którym mowa we wniosku, Gmina jest zobowiązana do zwrotu otrzymanego dofinansowania?

11)Czy gdyby ww. inwestycja nie była dofinansowana, opłaty pobierane od mieszkańców na jej realizację byłyby wyższe?

12)Czy umowy zawarte z mieszkańcami Państwa Gminy przewidują możliwość odstąpienia od umowy przez mieszkańców? Jeśli tak, to jakie są przesłanki (uregulowania) odnośnie odstąpienia od umowy?

13)Czy Państwa Gmina będzie mogła przeznaczyć otrzymane dofinansowanie na inny cel niż projekt, o którym mowa we wniosku?

14)Do jakich czynności Państwa Gmina wykorzystuje towary i usługi nabyte w ramach realizacji przedmiotowego projektu, tj. do czynności:

opodatkowanych podatkiem VAT,

zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT,

niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT?

15)W jakim okresie jest realizowany ww. projekt, tj. czy:

do 30 czerwca 2020 r.

po 30 czerwca 2020 r.?

wskazali Państwo:

1)Gmina otrzymała dotację ... roku.

2)Zakresem wniosku objęta jest realizacja projektu pn.: „...” tylko przez Gminę A.

3)Na Liderze projektu ciążą następujące obowiązki:

a.reprezentowanie Stron umowy przed Urzędem Marszałkowskim Województwa ... (dalej zwany UMW...),

b.koordynacja przygotowania projektu i wniosku o dofinansowanie realizacji projektu przez firmę konsultingową,

c.złożenie wniosku o dofinansowanie realizacji projektu zgodnie z regulaminem konkursu,

d.zawarcie umowy o dofinansowanie projektu i jej prawidłowa realizacja,

e.przeprowadzenie zamówienia publicznego dotyczącego dostawy i montażu mikroinstalacji OZE dla całego projektu z możliwościami składania ofert częściowych dotyczących terenów Gminy B, C, D, A.

f.przeprowadzenie zamówienia publicznego dotyczącego nadzoru inwestorskiego dla gminy B, C, D, A,

g.ubezpieczenie mikroinstalacji oraz promocja projektu na terenie Gminy B,

h.rozliczenie finansowe i rzeczowe projektu, w tym przedstawianie wniosków o płatność,

i.koordynowanie (w tym monitorowanie i nadzorowanie) prawidłowości działań przy realizacji zadań zawartych w projekcie,

j.wsparcie Partnerów w realizacji powierzonych zadań,

k.zapewnienie prawidłowości operacji finansowych,

l.zabezpieczenie środków na realizację projektu w kwocie odpowiadającej realizowanym przez niego zadaniom,

m.zapewnienie zachowania przez Strony zasady trwałości projektu w rozumieniu art. 71 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr ... z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr ... (Dz.U.UE.L.2013.347.320), zwanego dalej „rozporządzeniem ...” zarówno w trakcie jego realizacji, jak również po dniu zakończenia realizacji projektu w okresie trwałości.

Obowiązki Partnera:

a.branie czynnego udziału w procesie przygotowania regulaminu naboru uczestników projektu, deklaracji oraz umowy z odbiorcami ostatecznymi,

b.współpraca z Liderem i firmą konsultingową przy przygotowywaniu wniosku o dofinansowanie realizacji projektu,

c.przygotowanie i przedłożenie Liderowi projektu dokumentów wymaganych zgodnie z regulaminem konkursu,

d.zabezpieczenie środków na realizację projektu w kwocie odpowiadającej realizowanym przez niego zadaniom,

e.aktywne uczestnictwo i współpraca w realizacji projektu,

f.realizacja zadań zaplanowanych dla niego z należytą starannością, w szczególności ponosząc wydatki celowo, rzetelnie, racjonalnie i oszczędnie oraz w sposób, który zapewni prawidłową i terminową realizację Projektu oraz osiągnięcie celów Projektu zakładanych we wniosku o dofinansowanie,

g.realizacja zadań zaplanowanych w projekcie zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego i unijnego oraz regulaminem konkursu,

h.przestrzeganie zasad wynikających z wytycznych w rozumieniu ustawy wdrożeniowej, tj. horyzontalnych oraz programowych,

i.przestrzeganie zasad wynikających z wszelkich nowych wytycznych, innych niż wskazane w pkt h, wydanych po dniu podpisania umowy o dofinansowanie projektu,

j.stosowanie się do obowiązujących i aktualnych wzorów dokumentów oraz informacji zamieszczonych na stronie internetowej Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa ...,

k.osiąganie lub zachowanie wskaźników produktu oraz rezultatu zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie,

l.niezwłoczne informowanie Lidera o przeszkodach przy realizacji zadań, w tym o ryzyku zaprzestania realizacji zadań,

m.rzetelne i terminowe przekazywanie Liderowi informacji oraz dokumentacji potrzebnej do rozliczenia projektu zgodnie z umową o dofinansowanie projektu,

n.rzetelne i terminowe przekazywanie Liderowi informacji oraz dokumentacji potrzebnej do realizacji obowiązków w zakresie monitorowania, sprawozdawczości, ewaluacji i udzielania informacji,

o.ubezpieczenie mikroinstalacji oraz promocja projektu na terenie Gminy C,

p.zapewnienie zachowania zasady trwałości projektu w rozumieniu art. 71 rozporządzenia ... zarówno w trakcie jego realizacji, jak również po dniu zakończenia realizacji projektu w okresie trwałości - w odniesieniu do zadań realizowanych przez niego,

q.zwrot środków w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w realizacji Projektu na zasadach określonych w par. 9 umowy o dofinansowanie projektu,

r.wsparcie Lidera w realizacji powierzonych zadań,

s.oddelegowanie przedstawiciela do prac Komisji przetargowych w postępowaniach prowadzonych przez Lidera,

t.przygotowanie i dostarczenie Liderowi wszelkich informacji i materiałów niezbędnych do prawidłowego opracowania Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, opisu przedmiotu zamówienia;

u.zatwierdzanie dokumentów przetargowych przez osoby do tego upoważnione.

Każdy z Partnerów projektu zapewnia środki własne zabezpieczające płynność finansową podczas realizacji zadań określonych dla niego we wniosku o dofinansowanie. Ponadto Lider projektu zobowiązany jest m.in. do: podpisania umowy o dofinansowanie, weryfikacji dokumentów składanych przez Partnerów Projektu, przygotowania i złożenia wniosku o dofinansowanie do ..., zlecenia studium wykonalności, zarządzania projektem, zabezpieczenia prawidłowej realizacji przedsięwzięcia, zapewnienia trwałości projektu dla zadań realizowanych przez Lidera, realizacji działań związanych z promocją i informacją projektu w ramach swojego zakresu rzeczowego, założenia na potrzeby projektu wyodrębnionego rachunku bankowego, przekazania na wyodrębnione na potrzeby projektu konto Partnera Projektu kwoty stanowiącej wartość dofinansowania, zachowania celów projektu, reprezentowania Partnerów Projektu przed ... oraz przeprowadzenia zamówień publicznych, w odniesieniu do zadań związanych z dostawą i montażem mikroinstalacji OZE oraz nadzorem inwestorskim dla całego projektu, z możliwością składania ofert cząstkowych na zadania realizowane na terenie gminy poszczególnych partnerów. Jednocześnie Partnerzy projektu zobowiązani są m.in. do: udzielania Liderowi Projektu wszelkich informacji dotyczących przygotowania i realizacji projektu, przygotowania załączników do wniosku o dofinansowanie, zapewnienia płynności finansowej przedsięwzięcia, kontroli prawidłowego wydatkowania i rozliczania środków uzyskanych z EFRR, zabezpieczenia w budżecie gminy środków określonych we wniosku o dofinansowanie, umożliwienia w każdym czasie, zarówno w trakcie trwania projektu, jak i po jego zakończeniu, kontroli dotyczącej realizacji projektu zarówno Liderowi Projektu, jak i Instytucji Zarządzającej, realizacji działań związanych z promocją i informacją projektu w ramach swojego zakresu rzeczowego, ponoszenia wszelkich kosztów związanych z utrzymaniem powstałej w ramach projektu infrastruktury, w celu zachowania trwałości projektu, założenia na potrzeby projektu wyodrębnionego rachunku bankowego, zachowania celów projektu oraz zapewnienia trwałości projektu, gromadzenia i archiwizowania przez okres wskazany w umowie o dofinansowanie dokumentacji związanej z realizacją zadania będącego przedmiotem niniejszej umowy partnerskiej oraz ich udostępniania na każde wezwanie Lidera Projektu i ..., wydatkowania środków zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych.

4)Realizacja projektu pn. „...” należy do zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Podstawa prawna działania: art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j.: Dz. U. z 2023 r., poz. 40).

5)W ramach realizacji ww. projektu nie jest dokonywany montaż kotłów na biomasę.

6)Warunki umowy na zakup/montaż przedmiotowych urządzeń (panele fotowoltaiczne, pompy ciepła) są jednakowe dla wszystkich mieszkańców.

7)Kalkulacja wysokości wpłat mieszkańców uwzględniała dotację. Mieszkańcy wnoszą tylko wkład własny w wysokości 15% kosztów kwalifikowanych i ponoszą całość wydatków związanych z kosztami niekwalifikowalnymi.

8)Realizacja projektu jest uzależniona od otrzymanej dotacji w ten sposób, że gdyby nie otrzymana dotacja nie doszłoby do realizacji projektu.

9)Gmina będzie zobowiązana do rozliczania się z otrzymanych środków finansowych z Liderem Projektu i z Urzędem Marszałkowskim Województwa ....

10)W przypadku niezrealizowania projektu Gmina jest zobowiązana do zwrotu otrzymanego dofinansowania.

11)Jeśli dotacja nie byłaby przyznana mieszkańcy musieliby pokryć 100% wartości mikroinstalacji.

12)Umowy zawarte z mieszkańcami Gminy A nie przewidują możliwości odstąpienia od umowy przez mieszkańców.

13)Gmina A nie może przeznaczyć dofinansowania na inny cel niż ww. projekt.

14)Gmina A wykorzystuje towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

15)Projekt realizowany jest w okresie po 30 czerwca 2020.

Wskazali Państwo również, że w związku ze zmianą treści wniosku o interpretację odstępują Państwo od pytania oznaczonego w pierwotnym wniosku jako nr 3.

W uzupełnieniu wniosku z 12 kwietnia 2023 r. wskazali Państwo:

1)Gmina A nie czerpie stałego dochodu z:

-dostarczania i montażu paneli fotowoltaicznych oraz pomp ciepła.

2)Zapłata przez Gminę A za dostawę i montaż urządzeń nabytych w ramach przedmiotowego projektu na rzecz Wykonawcy odbywa się po cenach rynkowych. W stosunku do odbiorców końcowych (mieszkańców) Gmina nie nakłada marży względem wartości ujętych na fakturach od Wykonawcy, nie odnosi zatem zysku z montażu instalacji OZE.

3)Gmina A nie świadczy/nie zamierza regularnie świadczyć usług montażu instalacji systemów OZE w zakresie wykraczającym poza realizację Projektu (oraz innych analogicznych Projektów partnerstwa prywatno-publicznego związanych z dofinansowaniem). Gmina nie zatrudnia pracowników w celu realizacji usług montażu instalacji systemów OZE.

4)Wpłaty mieszkańców w założeniach do Projektu nie są wyższe niż jedna czwarta poniesionych kosztów dostarczenia i zainstalowania OZE. Jednak gdy złożone oferty będą wyższe wtedy wpłaty mieszkańców mogą przekroczyć jedną czwartą poniesionych kosztów. Gmina zaznacza, że w związku z tym nie uzyska dochodu.

Ponadto, w uzupełnieniu wniosku z 26 czerwca 2023 r. wskazali Państwo:

1)Wkład mieszkańca nie będzie pokrywał całości lub znacznej części kosztów dostarczenia i montażu paneli fotowoltaicznych i powietrznych pomp ciepła w ramach przedmiotowego projektu, przy czym przez znaczną część Wnioskodawca rozumie 1/3 kosztów dostarczenia i montażu.

2)Wkład mieszkańca nigdy nie będzie pokrywał całości bądź znacznej części kosztów montażu i dostarczenia paneli fotowoltaicznych i powietrznych pomp ciepła tj. nigdy nie będzie stanowił faktycznego ekwiwalentu wartości otrzymanego świadczenia.

3)Wkład mieszkańca będzie wynosił wspomniane we wniosku 15% kosztów kwalifikowalnych oraz 100% kosztów niekwalifikowanych. Szacunkowa proporcja wkładu mieszkańca w wartości danej instalacji (bez różnicowania na koszty kwalifikowane oraz niekwalifikowane) wyniesie około 26%.

Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 4 kwietnia 2023 r.)

1)Czy wpłaty od mieszkańców podlegają pod opodatkowanie podatkiem od towarów i usług?

2)Czy dotacja otrzymana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... podlega pod opodatkowanie podatkiem od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 4 kwietnia 2023 r.)

Stanowisko własne:

1)Wpłaty od mieszkańców nie podlegają pod opodatkowanie podatkiem od towarów i usług.

2)Dotacja otrzymana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... nie podlega pod opodatkowanie podatkiem od towarów i usług.

Uzasadnienie:

1) Gmina A (Wnioskodawca) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca przystąpił do realizacji projektu „...” (dalej Projekt). W tego typu projektach beneficjent, jakim są Jednostki Samorządu Terytorialnego lub ich partnerstwa tworzone na potrzeby realizacji projektu, przygotowuje, zleca i koordynuje wykonanie danego zakresu prac (w tym przypadku mikroinstalacji odnawialnych źródeł energii - OZE),

z których korzystać będą gospodarstwa domowe z terenu gmin tworzących partnerstwo. Przedmiotem niniejszego projektu jest zakup i montaż mikroinstalacji odnawialnych źródeł energii (OZE) wśród mieszkańców gmin: B, C, D i A. Gmina A w ramach realizacji projektu zawrze z mieszkańcami umowy, w ramach których mieszkańcy zobowiążą się w zamian za wykonanie umowy do zapłaty 15% kosztów kwalifikowanych oraz całości kosztów niekwalifikowanych. Wkład wniesiony przez uczestników projektu na rachunek Gminy stanowi wynagrodzenie z tytułu realizacji usługi termomodernizacyjnej. Wnioskodawca nie czerpie z montażu mikroinstalacji OZE żadnych zysków. Wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 30 marca 2023 r., sygn. C-612/21, Sąd ten orzekł, że gmina dokonując montażu mikroinstalacji OZE nie wykonuje działalności gospodarczej, a zatem wpłaty od mieszkańców stanowiące wynagrodzenie umowne nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2) Gmina A (Wnioskodawca) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca przystąpił do realizacji projektu „...” (dalej Projekt). W tego typu projektach beneficjent, jakim są Jednostki Samorządu Terytorialnego lub ich partnerstwa tworzone na potrzeby realizacji projektu, przygotowuje, zleca i koordynuje wykonanie danego zakresu prac (w tym przypadku mikroinstalacji odnawialnych źródeł energii - OZE), z których korzystać będą gospodarstwa domowe z terenu gmin tworzących partnerstwo. Przedmiotem niniejszego projektu jest zakup i montaż mikroinstalacji odnawialnych źródeł energii (OZE) wśród mieszkańców gmin: B, C, D i A. Gmina A w ramach realizacji projektu zawrze z mieszkańcami umowy, w ramach których mieszkańcy zobowiążą się w zamian za wykonanie umowy do zapłaty 15% kosztów kwalifikowanych oraz całości kosztów niekwalifikowanych. Wkład wniesiony przez uczestników projektu na rachunek Gminy stanowi wynagrodzenie z tytułu realizacji usługi termomodernizacyjnej. Wnioskodawca nie czerpie z montażu mikroinstalacji OZE żadnych zysków. Wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 30 marca 2023 r., sygn. C-612/21, sąd ten orzekł, że gmina dokonując montażu mikroinstalacji OZE nie wykonuje działalności gospodarczej, a zatem do dotacji otrzymanej w ramach realizacji projektu nie powinien być doliczany podatek od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Z kolei, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

a)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

b)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

c)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Jak stanowi art. 8 ust. 2a ustawy:

W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Zatem pod pojęciem odpłatności rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

W dorobku orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem, przy czym wynagrodzenie jakkolwiek musi być wyrażone w pieniądzu, to jednak nie musi być w tej formie dokonane. Należy podkreślić, że na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług bez znaczenia pozostaje to, czy kwota uzyskanego wynagrodzenia (cena) została skalkulowana tak, że stanowi tylko koszt wytworzenia towaru lub wykonania usługi, czy została powiększona także o zysk sprzedającego. Skoro przepisy nie określają formy zapłaty za świadczoną usługę należy uznać, że zobowiązanie usługobiorcy może mieć postać świadczenia nie tylko określonej sumy pieniędzy, ale także świadczenie innej usługi (usługi wzajemnej). Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Ponadto, aby dana czynność (świadczenie) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą a świadczeniem wzajemnym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia.

Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. W przypadku istnienia świadczenia wzajemnego otrzymanego przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach zawartej umowy za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Ponadto stwierdzić należy, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1 ze zm.), zwanej dalej „Dyrektywą 2006/112/WE”:

„Podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.

„Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Przepis ten stwierdza, że wykorzystywanie własności dóbr materialnych lub niematerialnych do celów zarobkowych w sposób ciągły, należy w szczególności uznać za działalność gospodarczą.

Wskazali Państwo, że przedmiotem niniejszego projektu jest zakup i montaż mikroinstalacji odnawialnych źródeł energii (OZE). W ramach realizacji projektu zawarli Państwo z mieszkańcami umowy, w ramach których Państwa Gmina zabezpieczy rzeczową i finansową realizację projektu, na którą składa się wyłonienie wykonawcy, nadzór inwestorski, sprawowanie bieżącego nadzoru nad przebiegiem prac oraz przeprowadzenie odbiorów końcowych oraz rozliczenie. Mieszkańcy przystępujący do projektu zobowiązują się w zamian za wykonanie powyższej umowy do zapłaty 15% kosztów kwalifikowanych, całości kosztów niekwalifikowanych w tym całości podatku VAT od przedmiotowego źródła ciepła. Dofinansowanie do projektu wynosi 85% kosztów kwalifikowanych. Szacunkowa proporcja wkładu mieszkańca w wartości danej instalacji (bez różnicowania na koszty kwalifikowane oraz niekwalifikowane) wyniesie około 26%. Wkład mieszkańca nie będzie pokrywał całości lub znacznej części kosztów dostarczenia i montażu paneli fotowoltaicznych i powietrznych pomp ciepła w ramach przedmiotowego projektu, przy czym przez znaczną część rozumie się 1/3 kosztów dostarczenia i montażu. Wkład mieszkańca nigdy nie będzie pokrywał całości bądź znacznej części kosztów montażu i dostarczenia paneli fotowoltaicznych i powietrznych pomp ciepła tj. nigdy nie będzie stanowił faktycznego ekwiwalentu wartości otrzymanego świadczenia. Państwa Gmina nie czerpie stałego dochodu z dostarczania i montażu instalacji OZE będących przedmiotem projektu. Zapłata przez Państwa Gminę za dostawę i montaż urządzeń nabytych w ramach przedmiotowego projektu na rzecz Wykonawcy odbywa się po cenach rynkowych. W stosunku do odbiorców końcowych (mieszkańców) Gmina nie nakłada marży względem wartości ujętych na fakturach od Wykonawcy, nie odnosi zatem zysku z montażu instalacji OZE. Państwa Gmina nie świadczy/nie zamierza regularnie świadczyć usług montażu instalacji systemów OZE w zakresie wykraczającym poza realizację Projektu (oraz innych analogicznych Projektów partnerstwa prywatno-publicznego związanych z dofinansowaniem). Gmina nie zatrudnia pracowników w celu realizacji montażu instalacji systemów OZE. Gmina zaznacza, że nie uzyska w związku z tym żadnego dochodu.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii podlegania opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wpłat od mieszkańców oraz otrzymanej dotacji na przedmiotowy projekt.

Mając na uwadze przedstawioną na wstępie analizę przepisów podatkowych, w pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, czy realizacja przez Państwa Gminę ww. zadania, polegającegozakupie i montażupaneli fotowoltaicznych, pomp ciepła oraz na zakupie kotłów na biomasę, jest dokonywana w ramach działalności gospodarczej zdefiniowanej w art. 15 ust. 2 ww. ustawy.

Odnosząc się do okoliczności sprawy zasadnym jest odwołanie się do wyroku TSUE z 30 marca 2023 r. w sprawie C-612/21 (Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przeciwko Gminie O.).

W wyroku tym TSUE wskazał, iż aby czynności dokonywane przez gminę w ramach promowania odnawialnych źródeł energii były objęte zakresem stosowania dyrektywy 2006/112, powinny one, po pierwsze, stanowić dostawę lub świadczenie usług, które gmina ta wykonuje odpłatnie na rzecz swoich mieszkańców w rozumieniu art. 2 ust. 1 lit. a) i c) tej dyrektywy, a po drugie, być dokonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 9 ust. 1 rzeczonej dyrektywy, tak aby owa gmina działała również w charakterze podatnika (pkt 24).

W pkt 42 wyroku Trybunał wskazał, że art. 2 ust. 1, art. 9 ust. 1 i art. 13 ust. 1 dyrektywy 2006/112 należy interpretować w ten sposób, że dostawy towarów i świadczenia usług podlegających opodatkowaniu VAT nie stanowi dostarczenie i zainstalowanie przez gminę, za pośrednictwem przedsiębiorstwa, systemów OZE na rzecz jej mieszkańców będących właścicielami nieruchomości, którzy wyrazili wolę wyposażenia tych nieruchomości w takie systemy, jeżeli taka działalność nie ma na celu osiągania stałego dochodu i skutkuje jedynie zapłatą przez tych mieszkańców kwot pokrywających najwyżej jedną czwartą poniesionych kosztów, a pozostała część jest finansowana ze środków publicznych.

TSUE wskazał, że w konsekwencji o ile w świetle powyższych rozważań należy uznać, że gmina O., nie wykonuje działalności wchodzącej w zakres stosowania dyrektywy 2006/112, nie jest konieczne ustalenie, czy działalność ta byłaby również wyłączona z tego zakresu stosowania na podstawie art. 13 ust. 1 tej dyrektywy.

Trybunał w przedmiocie dokonania dostawy towarów i świadczenia usług w ramach działalności gospodarczej zauważył, że po pierwsze, podczas gdy przedsiębiorca dąży do stałego osiągania dochodu (zob. podobnie wyrok z dnia 20 stycznia 2021 r., AJFP Sibiu i DGRFP Braãov, C655/19, EU:C:2021:40, pkt 27–29 i przytoczone tam orzecznictwo), gmina O. wskazała we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej, (…) że nie zamierza świadczyć regularnie usług instalacji systemów OZE i nie zatrudnia ani nie zamierza zatrudniać pracowników w tym celu, co odróżnia niniejszą sprawę od spraw, w których świadczenia gminne miały charakter trwały (pkt 36).

Po drugie, (…) gmina O. wydaje się ograniczać do zaproponowania swoim mieszkańcom będącym właścicielami nieruchomości, którzy mogą być zainteresowani systemami OZE, w ramach programu regionalnego mającego na celu umożliwienie przejścia na gospodarkę niskoemisyjną, dostarczenia i zainstalowania u nich tych systemów OZE za pośrednictwem przedsiębiorstwa wybranego w wyniku przetargu, w zamian za ich udział nieprzekraczający 25% kosztów podlegających dofinansowaniu związanych z tą dostawą i z tą instalacją, podczas gdy owa gmina płaci danemu przedsiębiorstwu wynagrodzenie za te same dostawę i instalację po cenie rynkowej (pkt 37).

Tymczasem (…) jeżeli gmina odzyskuje – w drodze otrzymywanych przez nią wkładów – jedynie niewielką część poniesionych przez siebie kosztów, a pozostała część jest finansowana ze środków publicznych, taka różnica między tymi kosztami a kwotami otrzymanymi w zamian za oferowane usługi może sugerować, że wkłady te należy raczej uznać za opłatę aniżeli wynagrodzenie (zob. podobnie wyrok z dnia 12 maja 2016 r., Gemeente Borsele i Staatssecretaris van Financiën, C520/14, EU:C:2016:334, pkt 33 i przytoczone tam orzecznictwo). W konsekwencji nawet biorąc pod uwagę płatności przyznane gminie O. przez dane województwo, które wynoszą 75% kosztów podlegających dofinansowaniu, suma kwot otrzymanych od zainteresowanych właścicieli z jednej strony i od owego województwa z drugiej strony pozostaje strukturalnie niższa od łącznych kosztów faktycznie poniesionych przez tę gminę, co nie odpowiada podejściu, jakie przyjąłby w danym wypadku instalator systemów OZE, który przy ustalaniu swoich cen starałby się zawrzeć w nich swoje koszty i osiągnąć marżę zysku. Natomiast wspomniana gmina ponosi jedynie ryzyko strat, nie mając perspektywy zysku.

Po trzecie, nie wydaje się ekonomicznie opłacalne, aby taki instalator systemów OZE obciążał odbiorców swoich dostaw towarów i świadczenia usług jedynie najwyżej jedną czwartą poniesionych przez siebie kosztów, oczekując jednocześnie rekompensaty w postaci dofinansowania za zasadniczą część pozostałych trzech czwartych tych kosztów. Taki mechanizm nie tylko stawiałby jego przepływy pieniężne w sytuacji strukturalnie deficytowej, ale ponadto stwarzałby nietypowy stopień niepewności dla podatnika, ponieważ kwestia, czy i w jakim zakresie osoba trzecia zwróci tak istotną część poniesionych kosztów, pozostaje faktycznie otwarta do czasu podjęcia przez tę osobę trzecią decyzji, co następuje po tym, jak sporne transakcje zostaną dokonane.

Opis przedmiotowej sprawy wskazuje, że Państwa Gmina nie wykonuje działań będących przedmiotem wniosku na zasadach i w tych samych warunkach, które dotyczą podmiotów gospodarczych: Państwa rola sprowadza się do zorganizowania skutecznego finansowania i wykonania nowych systemów produkujących energię odnawialną na terenie gminy.

Mieszkańcy gminy, którzy dobrowolnie przystąpili do Programu, przystępując do projektu zobowiązali się do pokrycia 15% kosztów kwalifikowanych, całości kosztów niekwalifikowanych w tym całości podatku VAT od tych instalacji. Szacunkowa proporcja wkładu mieszkańca w wartości danej instalacji (bez różnicowania na koszty kwalifikowane oraz niekwalifikowane) wyniesie około 26%. Pozostała część zapłaty dla podmiotu wykonującego świadczenie pokrywana jest ze środków publicznych. Ponadto z tytułu podjętych czynności Państwa Gmina nie pobiera żadnego wynagrodzenia (marży). Kwota pokrywana przez mieszkańców nie stanowi zatem ekwiwalentnego wynagrodzenia za wykonane czynności.

Celem Państwa Gminy nie jest stałe i zorganizowane wykonywanie takiej działalności w celach zarobkowych, na warunkach w jakich wykonują je podmioty gospodarcze trudniące się montażem takich instalacji, lecz celem Państwa działania jest zmniejszenie emisji zanieczyszczenia do atmosfery (czyli interes społeczny).

Nie jest to zatem sposób działania występujący w przypadku zwykłej działalności gospodarczej.

W wyniku Państwa działań nie wystąpią znaczące zakłócenia konkurencji, które prowadzić by mogły do wyłączenia z dostaw dla ostatecznego konsumenta innych podmiotów (w tym przypadku prywatnych firm działających w zakresie instalacji odnawialnych źródeł energii). Państwa Gmina działa bowiem jako świadczeniobiorca dokonujący zakupu od podmiotów prywatnych, a podmiot będący wykonawcą zostaje wyłoniony w drodze postępowania prowadzonego w trybie zamówień publicznych.

W konsekwencji, działania Państwa Gminy w związku z realizacją zadania polegającego na zakupie i montażupaneli fotowoltaicznych, pomp ciepła oraz na zakupie kotłów na biomasę, nie stanowią dostawy towarów ani świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT i Państwa Gmina realizując ww. projekt nie wykonuje działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem realizacja zadania nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości dotyczących kwestii podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT wpłat mieszkańców i dotacji otrzymanej przez Państwa z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... należy wskazać, że zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Przepis art. 29a ust. 1 ustawy jest odpowiednikiem art. 73 ww. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zgodnie z którym podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Jak wyżej wskazano działania Państwa Gminy w związku z realizacją zadania polegającego na dostarczeniu i zainstalowaniu przez Państwa paneli fotowoltaicznych i powietrznych pomp ciepła oraz na dostarczeniu kotłów na biomasę nie stanowią dostawy towarów i świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Wobec powyższego w niniejszej sprawie wpłaty mieszkańców wnoszone w związku z dostarczeniem i zainstalowaniem przez Państwa paneli fotowoltaicznych i powietrznych pomp ciepła oraz dostarczeniem kotłów na biomasę nie stanowią zapłaty za czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są, czy też nie są opodatkowane, istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.

Zauważyć należy, że dotacja/dofinansowanie nie funkcjonuje samodzielnie, nie podlega opodatkowaniu jako odrębna kwota, lecz wyłącznie w odniesieniu do czynności, do której jest wypłacana. Jeżeli czynność, do której dopłata jest przyznawana nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, to i dopłata do tej czynności nie stanowi elementu ceny oraz nie może być włączona do podstawy opodatkowania.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku nie występuje związek pomiędzy otrzymanym dofinansowaniem z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na realizację ww. projektu, a czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Jak bowiem wskazują okoliczności sprawy, w zakresie realizacji ww. projektu nie wykonują Państwo działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem otrzymana przez Państwa dotacja, przeznaczona na realizację ww. projektu, nie stanowi podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytań nr 1 i nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które przedstawili Państwo i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że przedmiotem wniosku są dwa stany faktyczne. Natomiast wnieśli Państwo opłatę od wniosku w kwocie 120 zł.

Zgodnie z art. 14f § 2b pkt 3 ustawy Ordynacja podatkowa:

Opłata za wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega zwrotowi wyłącznie w przypadku uiszczenia jej w kwocie wyższej od należnej - w odpowiedniej części.

Z uwagi na fakt, iż niniejsza interpretacja dotyczy dwóch stanów faktycznych, to należna opłata od wniosku wynosi 80 zł. W związku z powyższym, nienależnie uiszczona opłata w kwocie 40 zł zostanie zwrócona – stosownie do art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej – na rachunek bankowy wskazany we wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.) dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00