Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 6 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDWPT.4011.38.2023.2.MH

Obowiązki płatnika związane z organizacją akcji promocyjnych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłoweSzanowni Państwo,stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej4 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika związanych z organizacją akcji promocyjnych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 15 czerwca 2023 r. (wpływ 21 czerwca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłegoSą Państwo spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, prowadzącą działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem jest świadczenie usług, m.in. z zakresu działalności agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju oraz działalność agencji reklamowych. Są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Prowadzenie działalności gospodarczej przez Państwa polega, m.in. na świadczeniu na rzecz swojego klienta (dalej: „Klient”) usług marketingowych, polegających m.in. na organizowaniu akcji promocyjnych. Mają Państwo zorganizować na rzecz swojego Klienta akcję promocyjną (dalej: „Akcja”) dotyczącą jego produktów i marek. Akcja polegać będzie na przyznaniu na rzecz uczestników (dalej: „Uczestnik") nagród, w postaci bonów towarowych (dalej: „Nagroda") po spełnieniu warunków wymienionych w regulaminie Akcji.Nie są Państwo producentem ani sprzedawcą towarów. Producentem towarów, których dotyczą usługi marketingowe jest Klient. W ramach Akcji, kupujecie oraz wydajecie Państwo Uczestnikom nagrody przewidziane w ramach akcji. Ustalają Państwo zasady prowadzenia Akcji, przygotowujecie wszelkie stosowne dokumenty (tj. regulamin Akcji, zgody na udział w Akcji, dokumentację dotyczącą ochrony danych osobowych itd.), a także gromadzicie i przechowujecie wymaganą dokumentację. W celu wzięcia udziału w Akcji, Uczestnik powinien spełnić warunki wskazane w regulaminie Akcji.W ramach Akcji:1. Uczestnicy nie są zobowiązani do spełniania świadczenia wzajemnego - nagroda zostanie przyznana po spełnieniu warunków Akcji związanych z promocją towarów Klienta;2. świadczenie Wnioskodawcy ma charakter nieodpłatny;3. świadczenie ma na celu promocję oraz reklamę Klienta Wnioskodawcy;4. jednorazowa wartość tego świadczenia nie przekracza 200 zł;5. nagród nie otrzymują pracownicy Wnioskodawcy oraz osoby związane z nim stosunkiem cywilnoprawnym.Koszt organizacji i prowadzenia Akcji, w tym koszt Nagród wydawanych Uczestnikom, wliczony jest w Państwa wynagrodzenie za wykonaną na rzecz Klienta usługę marketingową.Uzupełnienie i doprecyzowanie zdarzenia przyszłego a) W końcowym rozliczeniu nie będziecie Państwo ponosili ekonomicznego ciężaru realizacji organizowanych akcji promocyjnych, w tym zakupu Nagród - koszty te ostatecznie będzie pokrywał Klient w ramach wynagrodzenia wypłacanego Państwu.b) Nagrody zostaną zakupione z przez Państwa z własnych środków i w chwili ich wydawania uprawnionym uczestnikom będziecie ich właścicielem, jednakże koszt organizacji i prowadzenia Akcji, w tym koszt Nagród wydawanych Uczestnikom, wliczony jest w wynagrodzenie za wykonaną na rzecz Klienta usługę marketingową.c) „Nagroda w postaci bonów towarowych” zostanie wydana wszystkim uczestnikom Akcji promocyjnej, którzy spełnią określone w regulaminie Akcji promocyjnej warunki, o których szerzej w lit. e.d) Otrzymanie Nagrody będzie miało nieodpłatny charakter związany wyłącznie z promocją produktów Klienta.e) W celu otrzymania nagrody Uczestnicy muszą dokonać zgłoszenia udziału w Akcji promocyjnej. Akcja przeznaczona jest dla osób fizycznych, którzy dokonują bezpośredniej sprzedaży produktów objętych Akcją w placówce sprzedaży detalicznej. Uczestnikami akcji nie mogą być pracownicy Organizatora, inne osoby współpracujące przy organizacji akcji oraz małżonkowie i dzieci ww. pracowników i współpracowników. Uczestnicy akcji w celu otrzymania nagrody muszą dokonać sprzedaży określonej liczby produktów objętych Akcją w ustalonym przez Organizatora okresie. Rodzaj nagrody oraz wielkość sprzedaży, od której uzależniona jest nagroda określa Organizator w załączniku do Regulaminu. Warunkiem otrzymania nagrody jest przedłożenie Organizatorowi zestawienia sprzedaży produktów objętych promocją.f) Otrzymanie Nagrody przez Uczestnika Akcji promocyjnej będzie uzależnione od dokonania sprzedaży określonej liczby produktów objętych Akcją. Pomiędzy uczestnikami nie będzie żadnej rywalizacji, każdy z nich może otrzymać Nagrodę.g) Akcja promocyjna będzie skierowana wyłącznie do uczestników będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, tj. konsumentów w rozumieniu art. 221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.) (w tym osób prowadzących działalność gospodarczą, które w ramach Akcji promocyjnej będą występowali jako konsumenci w rozumieniu ww. przepisu).Pytanie (ostatecznie zadane w uzupełnieniu wniosku)Czy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Państwo jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych nie będziecie mieli obowiązku obliczenia, pobrania oraz wpłacenia podatku zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 41 ust. 4 i ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm., dalej: „ustawa PIT”) od Nagród, których jednorazowa wartość nie przekracza 200 zł, przekazywanych przez Państwa uczestnikom w ramach Akcji w celu promocji Klienta, jego produktów i marek z uwagi na to, że Nagrody te będą podlegać zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy PIT? Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)W Państwa ocenie, w okolicznościach wskazanych w opisie stanu przyszłego nie będziecie Państwo zobowiązani jako płatnik do naliczenia, pobrania oraz wpłacenia podatku dochodowego, ponieważ zastosowanie znajdzie zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy PIT, zgodnie z którym: wolne od podatku dochodowego są: wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym. Zgodnie z literalnym brzmieniem ww. przepisu zwolnieniu podlega wartość nieodpłatnych świadczeń otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą. Państwa zdaniem, prawidłowe jest stanowisko, że nagrody, których jednorazowa wartość nie przekracza 200 zł, przekazywane uczestnikom w ramach akcji przez Państwa na zlecenie klienta będą podlegać zwolnieniu od opodatkowania podatkiem PIT, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT. Tym samym nie będą ciążyły na Państwu obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 41 ust. 4 i ust. 7 ustawy o PIT.Z ww. art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT wynika bowiem, że dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia decydujące jest spełnienie łącznie wszystkich warunków określonych w powołanym zwolnieniu, tj.:1. otrzymanie świadczenia nie jest uzależnione od dokonania przez otrzymującego świadczenia wzajemnego;2. świadczenie musi mieć charakter nieodpłatny;3. świadczenie musi pozostawać w związku z promocją lub reklamą świadczeniodawcy;4. jednorazowa wartość tego świadczenia nie może przekraczać 200 zł;5. świadczenie nie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby związanej z nim stosunkiem cywilnoprawnym.Akcja ma na celu uatrakcyjnienie zakupu towarów Klienta oraz promocję i reklamę Klienta. Wartość nagród przyznawanych w ramach akcji nie przekracza 200 zł. Podstawową przesłanką omawianego zwolnienia jest otrzymanie od świadczeniodawcy nieodpłatnego świadczenia. Przepisy ustawy o PIT nie zawierają definicji pojęcia „nieodpłatnego świadczenia".Dokonując wykładni gramatycznej, za „nieodpłatne świadczenie" uznać należy świadczenia „nie wymagające opłaty, takie za które się nie płaci, bezpłatne" (Nowy Słownik Języka Polskiego. PWN 2003). Zatem należy przyjąć, że nieodpłatnym świadczeniem jest takie zdarzenie, którego skutkiem (następstwem) jest nieodpłatne przysporzenie majątku jednej osobie, kosztem majątku innej osoby, innego podmiotu. Powyższe bez wątpienia zachodzi w przedmiotowej sytuacji. Uczestnicy otrzymują bowiem nagrodę, a Wnioskodawca nie otrzymuje żadnego świadczenia zwrotnego czy roszczenia do takiego świadczenia. Uczestnicy biorący udział w akcji, w ramach swoich działań konkursowych, nie powodują przysporzenia po Państwa stronie. Przysporzenie nie powstaje również po stronie Klienta.Ponadto, żeby stwierdzić, czy otrzymywana nagroda korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT, należy rozstrzygnąć, czy jest ono otrzymywane w ramach promocji lub reklamy. Pojęcie „promocji" nie zostało zdefiniowane w ustawie o PIT, dlatego też należy poszukiwać rozumienia tego pojęcia w znaczeniu potocznym postępując zgodnie z utrwaloną linią orzecznictwa sądów, uznając nadrzędność gramatycznej (językowej) wykładni prawa. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN „promocja" to „działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia też: każde z tych działań" (https:....): zaś „reklama" to „działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług" (https://sjp.pwn.pl/szukaj/reklama.html). Biorąc pod uwagę powyższe, wskazać należy, że przez pojęcie „promocji" należy rozumieć ogół czynności związanych z oddziaływaniem na potencjalnych nabywców polegających na dostarczaniu informacji, argumentacji, obietnic, a także zachęty, skłaniającej do nabywania oferowanych produktów i usług, jak również wytwarzających przychylną opinię o firmie. Z kolei, „reklama" jest to oddziaływanie na zewnątrz na nieokreślonego kontrahenta, jest skierowana i dostępna potencjalnie dla wszystkich, posiada zatem ogólny, anonimowy, powszechny, nieprywatny charakter. Zważywszy na powyższe należy uznać, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z promocją i reklamą. Akcja ma na celu bowiem dostarczanie informacji potencjalnym nabywcom towarów Klienta o jego produktach, w tym zwiększać świadomość klientów na temat produktów i ich działania itd., a także zachęcać do ich zakupu. W kontekście celu art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT bez znaczenia pozostaje okoliczność, iż Państwo nie są producentem, sprzedawcą, ani właścicielem produktów oraz marek Klienta, a wszelkie czynności związane z akcją podejmują Państwo na rzecz swojego Klienta.W związku z powyższym, kierując się powołanymi powyżej definicjami pojęcia „promocji” i „reklamy”, w Państwa ocenie, Nagrody wydawane w ramach Akcji organizowanej przez Państwa na zlecenie Klienta, będą spełniały warunki zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT. Akcja ma za zadanie zachęcić konsumentów do zakupu towarów klienta.Reasumując, Państwa zdaniem, prawidłowe jest stanowisko, że w przypadku wydania w ramach akcji promocyjnej nagrody o wartości nieprzekraczającej jednorazowo kwoty 200 zł osobie fizycznej, na Państwu jako płatniku nie będzie ciążył obowiązek obliczenia, pobrania i wpłacenia podatku - zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 41 ust. 4 i ust. 7 ustawy o PIT, ponieważ wydana nagroda korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. ustawy o PIT.

Ocena stanowiskaStanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnejZgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.Z ww. przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w ww. ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika. Wskazać również należy, że dla celów podatkowych przyjmuje się – co znajduje potwierdzenie w orzecznictwie – że pojęcie nieodpłatnego świadczenia, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono bowiem wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.W treści art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, ustawodawca jako źródło przychodów wskazał inne źródła.W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy:Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 68a ww. ustawy:Wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 , otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą – jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym. Z opisu wniosku wynika, że prowadzenie działalności gospodarczej przez Państwa polega, m.in. na świadczeniu na rzecz swojego Klienta usług marketingowych, polegających m.in. na organizowaniu akcji promocyjnych. Mają Państwo zorganizować na rzecz swojego Klienta akcję promocyjną dotycząca jego produktów i marek. Akcja polegać będzie na przyznaniu na rzecz uczestników nagród, w postaci bonów towarowych po spełnieniu warunków wymienionych w regulaminie Akcji. Otrzymanie nagrody będzie miało nieodpłatny charakter związany wyłącznie z promocją produktów Klienta. Uczestnicy Akcji w celu otrzymania nagrody muszą dokonać sprzedaży określonej liczby produktów objętych akcją w ustalonym przez Organizatora okresie. Rodzaj nagrody oraz wielkość sprzedaży, od której uzależniona jest nagroda określa Organizator w załączniku do Regulaminu. Warunkiem otrzymania nagrody jest przedłożenie Organizatorowi zestawienia sprzedaży produktów objętych promocją. Pomiędzy uczestnikami nie będzie żadnej rywalizacji, każdy z nich może otrzymać Nagrodę. W końcowym rozliczeniu nie będziecie Państwo ponosili ekonomicznego ciężaru realizacji organizowanych Akcji promocyjnych, w tym zakupu Nagród - koszty te ostatecznie będzie pokrywał Klient w ramach wynagrodzenia wypłacanego Państwu. Nagrody zostaną zakupione przez Państwa z własnych środków i w chwili ich wydawania uprawnionym Uczestnikom będziecie ich właścicielem, jednakże koszt organizacji i prowadzenia Akcji, w tym koszt Nagród wydawanych Uczestnikom, wliczony jest w wynagrodzenie za wykonaną na rzecz Klienta usługę marketingową.W związku z powyższym, powzięli Państwo wątpliwość czy będziecie Państwo zobowiązani jako płatnik do obliczenia, pobrania i wpłacenia na rachunek właściwego organu podatkowego podatku dochodowego od osób fizycznych, w związku z przekazaniem uczestnikom Nagród w ramach Akcji promocyjnej, których jednorazowa wartość nie przekracza 200 zł. Wskazać należy, że zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.):Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.Z uwagi na powyższą definicję, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:1. obliczenie,2. pobranie,3. wpłacenie– podatku, zaliczki lub raty.Z kolei płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 ustawy Ordynacja podatkowej, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony, o czym stanowi art. 30 § 1 ww. ustawy.Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.Według art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy:Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Zgodnie z art. 41 ust. 4 ww. ustawy:Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12, 21.Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy:Jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.W oparciu o art. 42 ust. 1 ww. ustawy:Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Na podstawie art. 42 ust. 1a ww. ustawy:W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru.Obowiązki informacyjne w odniesieniu do przychodów z innych źródeł reguluje art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.Należy zauważyć, że żaden z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowi, że dokonanie świadczenia, postawienie pieniędzy lub wartości pieniężnych do dyspozycji określonej osobie powinno nastąpić bezpośrednio przez podmiot, który jest płatnikiem. Płatnikiem jest podmiot, który zleca zorganizowanie danego przedsięwzięcia i ponosi ekonomiczny ciężar przekazywanych nagród. W przedmiotowej sprawie, ekonomiczny (finansowy) ciężar organizacji Akcji promocyjnej będzie ponosił Państwa Klient, bowiem jak to zostało wskazane w opisie sprawy, w końcowym rozliczeniu nie będziecie ponosili Państwo ekonomicznego ciężaru realizacji organizowanych Akcji promocyjnych, w tym zakupu Nagród - koszty te ostatecznie będzie pokrywał Klient w ramach wypłacanego Państwu wynagrodzenia. Państwo, jako podmiot prowadzący działalność w zakresie świadczenia usług jako agencja reklamowa, będziecie w rezultacie odpowiadać jedynie za prawne, techniczne i organizacyjne aspekty prowadzonej Akcji promocyjnej. Wobec tego nie można uznać, że na Państwu jako podmiocie organizującym na zlecenie Klienta Akcje promocyjne będą ciążyły obowiązki płatnika wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem działacie Państwo na zlecenie Klienta i nie ponosicie ekonomicznego ciężaru przyznawanych Nagród w akcji promocyjnej.W opisie sprawy przedstawiono, że podmiotem finansującym to przedsięwzięcie łącznie z Nagrodami jest podmiot zlecający, tj. Klient, na rzecz którego świadczycie Państwo usługi. Wobec tego, jedynie pośredniczycie Państwo w przyznawaniu Nagród na zlecenie podmiotu zlecającego. Poprzez zawarcie umowy nie wchodzicie Państwo w prawa i obowiązki podmiotu zlecającego. Podkreślenia wymaga, że obowiązku płatnika wynikającego z przepisu ustawy, nie można przenieść na inny podmiot w drodze umowy cywilnoprawnej.W konsekwencji, w opisanym zdarzeniu przyszłym, nie będą na Państwu ciążyły obowiązki płatnika, o których mowa w powołanym art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 41 ust. 4 i ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.W związku z powyższym, niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w kwestii dotyczącej zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem nie jesteście Państwo podmiotem ponoszącym ekonomiczny (finansowy) ciężar organizacji Akcji promocyjnej, w tym kosztów Nagród przyznawanych Uczestnikom, tym samym nie pełnicie Państwo roli płatnika w przedmiotowej sprawie. W związku z powyższym, Państwa stanowisko uznano za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacjeProcedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego, stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Informacja o zakresie rozstrzygnięciaInterpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji• Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.• Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:1) z zastosowaniem art. 119a;2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.• Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretacjęMają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):• w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo• w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacjiPodstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00