Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 13 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.385.2023.2.AP

Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 maja 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 23 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan pismem z 27 czerwca 2023 r. (wpływ 27 czerwca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pan osobą fizyczną podlegającą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce ich osiągania. Posiada Pan uprawnienia doradcy podatkowego i prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69; dalej: „Usługi Doradztwa”) oraz w zakresie świadczenia usług szkoleniowych. Od 1 stycznia 2022 r. opłaca Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z Ustawą o Ryczałcie i złożył Pan w tym zakresie stosowne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął Pan pierwszy przychód z tego tytułu. Prowadzi Pan i będzie prowadził ewidencję przychodów, która pozwoli na identyfikację przychodów osiąganych z tytułu wykonywania Usług Doradztwa i usług szkoleniowych.

Z uwagi na rozwój prowadzonej działalności gospodarczej, w tym zakresie oraz coraz wyższy stopień skomplikowania przepisów, planuje Pan nawiązać współpracę z podwykonawcą lub podwykonawcami, którzy będą Pana wspomagać w wykonywaniu czynności merytorycznych związanych z istotą Usług Doradztwa. Podwykonawca lub podwykonawcy będą posiadać odpowiednie kwalifikacje do wsparcia Pana w zakresie wykonywania Usług Doradztwa, w tym w szczególności będą posiadać tytuł doradcy podatkowego. Podwykonawca lub podwykonawcy mogą podjąć z Panem współpracę, np. na podstawie umowy zlecenia w rozumieniu art. 734 i nast. ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny lub na podstawie umowy o świadczenie usług, tzw. współpraca B2B w ramach prowadzonej przez siebie jednoosobowej działalności gospodarczej (dalej razem jako: „Umowa o Współpracę”). Będzie Pan wykorzystywał rezultaty prac podwykonawcy lub podwykonawców, w szczególności w postaci konsultacji telefonicznych, porad, opinii i wyjaśnień dotyczących kwestii obowiązków podatkowych Pana klientów, do wykonywania Usług Doradczych. Umowa o Współpracę zostanie zawarta na czas nieoznaczony i będzie miała charakter „umowy ramowej”, tzn. w miarę potrzeb lub ze stałym miesięcznym wynagrodzeniem odpowiadającym stopniowi zaangażowania podwykonawcy w poszczególnych miesiącach. Będzie Pan zlecał podwykonawcy określone prace lub konsultował się z nim telefonicznie. Strony Umowy o Współpracę będą rozliczać się na podstawie spędzonych przez podwykonawcę roboczogodzin i określonej w Umowie o Współpracę stawce za roboczogodzinę lub na podstawie stawki ryczałtowej za dany miesiąc, odpowiadającej umówionej liczbie godzin zaangażowana podwykonawcy w danym miesiącu. Umowa o Współpracę nie będzie przewidywać minimalnego wymiaru współpracy pomiędzy stronami w danym miesiącu. Może się zatem zdarzyć tak, że w danym miesiącu nie będzie Pan korzystał ze wsparcia żadnego podwykonawcy. W takiej sytuacji, zgodnie z zapisami Umowy o Współpracę, będzie Pan zobowiązany do zapłaty na rzecz podwykonawcy wynagrodzenia za pozostawanie w gotowości do świadczenia usług wsparcia przez podwykonawcę (dalej: „Wynagrodzenie za Gotowość”).

W piśmie z 27 czerwca 2023 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazał Pan, że prowadzi działalność gospodarczą od 1 grudnia 2014 r. Na potrzeby działalności gospodarczej posiada Pan dokumentację oraz prowadzi ewidencję, o której mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Dodatkowo prowadzi Pan ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Wniosek dotyczy usług objętych kodami PKWiU z 2015 r. Pełny siedmiocyfrowy kod PKWiU świadczonych przez Pana usług to:

-69.20.31.0 - Usługi doradztwa podatkowego i przygotowywania deklaracji podatkowych, dla przedsiębiorstw,

-69.20.32.0 - Usługi doradztwa podatkowego i przygotowywania deklaracji podatkowych, dla osób indywidualnych.

Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Pana przychód nie przekroczył w 2022 r. limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pytanie

Czy w związku z osiąganiem przychodów z tytułu świadczenia Usług Doradztwa po nawiązaniu współpracy z podwykonawcą lub podwykonawcami w ramach Umowy o Współpracę, powinien Pan stosować stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o ryczałcie, tj. 15% na dzień składania wniosku, niezależnie od tego, czy w danym miesiącu otrzyma Pan wsparcie od jakiekolwiek podwykonawcy, czy też będzie ponosił wydatki z tytułu „Wynagrodzenia za Gotowość”?

Pana stanowisko w sprawie

W związku z osiąganiem przychodów z tytułu świadczenia Usług Doradztwa po nawiązaniu współpracy z podwykonawcą lub podwykonawcami w ramach Umowy o Współpracę, powinien Pan stosować stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o ryczałcie, tj. 15%, na dzień składania wniosku, niezależnie od tego, czy w danym miesiącu otrzyma Pan wsparcie od jakiekolwiek podwykonawcy, czy też będzie ponosił wydatki z tytułu  „Wynagrodzenia za Gotowość”.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o ryczałcie, poprzez „wolny zawód” należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym, że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Tak jak wskazał Pan w opisie zdarzenia przyszłego, prowadzi Pan działalność gospodarczą m.in. w zakresie świadczenia usług doradztwa podatkowego, stanowiących usługi sklasyfikowane w Dziale 69. Z uwagi na rozwój działalności gospodarczej, planuje Pan nawiązanie współpracy z podwykonawcą lub podwykonawcami. Zawrze Pan z każdym z podwykonawców umowę zlecenia w rozumieniu art. 734 i nast. ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny lub umowę o świadczenie usług, tzw. współpraca B2B w ramach prowadzonej przez podwykonawcę jednoosobowej działalności gospodarczej (kancelarii). W każdym przypadku, wsparcie podwykonawcy będzie obejmowało wykonywanie czynności związanych z istotą świadczonych przez Pana usług doradztwa podatkowego.

Pana zdaniem, nawiązanie planowanej współpracy z podwykonawcą lub podwykonawcami będzie - niezależnie od przyjętej formy prawnej tej współpracy - oznacza, że nie będzie Pan od momentu podjęcia takiej współpracy wykonywał usług doradztwa podatkowego w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o ryczałcie.

Tak jak wskazał Pan powyżej, nie stanowi czynności wykonywanych w ramach wolnego zawodu, działalność gospodarcza prowadzona przez doradcę podatkowego, który zatrudnia na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia, umowy o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze, osób, które wykonują na rzecz doradcy podatkowego czynności związane z istotą jego zawodu.

Pana zdaniem, aby prawidłowo odkodować powyższą normę prawną, należy w pierwszej kolejności przeanalizować cel rozróżnienia stawek ryczałtu dla poszczególnych rodzajów działalności, w tym działalności związanej z doradztwem podatkowym. Istotą podatku ryczałtowego jest to, że płacony jest on od przychodu, a nie od dochodu. Tym samym, stawka podatku (i tym samym jego wysokość) jest niezależna od tego, jakie koszty ponosi dany przedsiębiorca. Może się zatem okazać tak, że przedsiębiorca ponosząc stratę, zobowiązany jest wciąż do zapłaty podatku. Jest wiele czynników, od których może zależeć to czy dany przedsiębiorca osiąga zysk oraz jaka jest rzeczywiście różnica pomiędzy osiąganymi przez niego przychodami, a ponoszonymi kosztami (tj. rentowność). Sytuacja każdego przedsiębiorcy jest oczywiście inna, niemniej można pokusić się o wskazanie grupy czynników, które uśredniając, mogą mieć wpływ na jego sytuację ekonomiczną. Jednym z takich czynników jest charakterystyka prowadzonej działalności gospodarczej. Są bowiem branże, w których (średnio) rentowność będzie wyższa, oraz branże, w których ta rentowność będzie niższa. W tym kontekście, naturalną wydaje się być propozycja ustawodawcy, aby branże charakteryzujące się wyższą rentownością opodatkować według wyższych stawek, a te z niższą rentownością - odpowiednio niższymi stawkami. Innym czynnikiem, który w sposób obiektywny wpływa na osiąganą przez przedsiębiorcę rentowność, może być zatrudnienie. Jeżeli przedsiębiorca działa na własną rękę i świadczy usługi samodzielnie, to cała marża (po odjęciu kosztów pośrednich) stanowi jego zysk. Jeżeli natomiast przedsiębiorca wykonuje usługi przy wsparciu podwykonawcy lub podwykonawców (np. w ramach umowy zlecenia lub Umowy o Współpracę), to osiągana przez niego marża zostanie pomniejszona o koszty podjętej współpracy.

Mając powyższe na uwadze, ustawodawca zdecydował się zatem rozróżnić sytuację doradcy podatkowego, który działa samodzielnie od tego, który podejmuje współpracę z podwykonawcą lub podwykonawcami. Stąd, doradca podatkowy, który wykonuje czynności doradztwa podatkowego „w ramach wolnego zawodu”, podlega opodatkowaniu ryczałtem według stawki 17%, a doradca podatkowy, który zdecyduje się na współpracę z innymi osobami, podlega opodatkowaniu 15% stawką ryczałtu (czynności „inne niż w ramach wolnego zawodu”).

Pana zdaniem, należy zatem uznać, że nie jest istotna forma prawna, w ramach której podatnik podejmuje współpracę i decyduje się na wsparcie innych osób, a sam fakt, że ponosi koszty z tym związane (tak długo, jak wsparcie dotyczy istoty wykonywanych usług doradztwa podatkowego, gdyż w naturalny sposób, spada rentowność prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

Tym samym, w Pana ocenie, sformułowanie „bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze” należy czytać z uwzględnieniem celu, dla którego rozróżnienie stawek ryczałtu dla osób wykonujących wolne zawody zostało w ustawie o ryczałcie wprowadzone. Konsekwentnie, Pana zdaniem, w sytuacji, w której nawiąże Pan współpracę z jakimkolwiek podwykonawcą, to niezależnie od tego, czy ta współpraca będzie odbywać się na podstawie umowy zlecenia, czy umowy o współpracę, należy uznać, że nie będzie Pan od tego momentu wykonywał Usług Doradczych w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 Ustawy o Ryczałcie.

Powyższe potwierdza także Ministerstwo Finansów, które wskazało, że „15% stawka podatku znajdzie zastosowanie w odniesieniu do przychodów osiąganych przez radcę prawnego, który zatrudnia osoby wykonujące czynności związane z istotą tego zawodu, czyli np. aplikanta na podstawie umowy zlecenia. Konsekwentnie, zatrudniając sekretarkę czy księgową, radca taki zostanie uznany za wykonującego wolny zawód, czego efektem będzie stosowanie 17% stawki podatku do uzyskiwanych przez niego przychodów”. Dodatkowo resort finansów uzasadnia różnicowanie stawek ryczałtu w opisanych przypadkach ponoszeniem przez podatnika wyższych kosztów w związku z zatrudnianiem osób wykonujących czynności związane z istotą danego zawodu, których to wydatków nie może uwzględnić przy wyliczaniu podstawy opodatkowania ryczałtem (za: Gazeta Podatkowa nr 91 (1757) z 12 listopada 2020 r., strona 3).

Mając na uwadze powyższe, uważa Pan, że w związku z osiąganiem przychodów z tytułu świadczenia usług doradztwa podatkowego po nawiązaniu współpracy z podwykonawcą lub podwykonawcami w ramach Umowy o Współpracę, powinien Pan stosować stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o ryczałcie, tj. 15% niezależnie od tego, czy w danym miesiącu otrzyma Pan wsparcie od jakiekolwiek podwykonawcy, czy też będzie ponosił wydatki z tytułu „Wynagrodzenia za Gotowość”.

Pana stanowisko potwierdza interpretacja indywidualna z 8 kwietnia 2022 r., wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, Nr 0115-KDWT.4011.30.2022.2.IK.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

-prowadzenia aptek,

-działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

-działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w ustawowym terminie.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów.

Natomiast, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne :

Użyte w ustawie określenie wolny zawód oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Powyższe regulacje wskazują, że z wolnym zawodem mamy do czynienia wówczas, gdy np. doradca podatkowy wykonuje działalność gospodarczą osobiście, czyli bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą tego zawodu. Wówczas opodatkowanie przychodów ze świadczonych usług wynosi 17%.

W konsekwencji, aby podatnik mógł zastosować 15% stawkę ryczałtu powinien spełnić dwie przesłanki:

a)zatrudnić osobę fizyczną,

b)osoba zatrudniona powinna wykonywać czynności związane z istotą zawodu wykonywanego przez pracodawcę.

Zatem zatrudnienie przez adwokata osoby fizycznej, która wykonuje czynności związane z istotą tego zawodu powoduje, że adwokat nie wykonuje działalności osobiście.

Z opisu sprawy wynika, że posiada Pan uprawnienia doradcy podatkowego i prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69) oraz w zakresie świadczenia usług szkoleniowych. Od 1 stycznia 2022 r. opłaca Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i złożył Pan w tym zakresie stosowne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął Pan pierwszy przychód z tego tytułu. Prowadzi Pan i będzie prowadził ewidencję przychodów, która pozwoli na identyfikację przychodów osiąganych z tytułu wykonywania Usług Doradztwa i usług szkoleniowych. Z uwagi na rozwój prowadzonej działalności gospodarczej w tym zakresie oraz coraz wyższy stopień skomplikowania przepisów planuje Pan nawiązać współpracę z podwykonawcą lub podwykonawcami, którzy będą Pana wspomagać w wykonywaniu czynności merytorycznych związanych z istotą Usług Doradztwa. Podwykonawca lub podwykonawcy będą posiadać odpowiednie kwalifikacje do wsparcia Pana w zakresie wykonywania Usług Doradztwa, w tym w szczególności będą posiadać tytuł doradcy podatkowego. Podwykonawca lub podwykonawcy mogą podjąć z Panem współpracę, np. na podstawie umowy zlecenia w rozumieniu art. 734 i nast. ustawy Kodeks cywilny lub na podstawie umowy o świadczenie usług, tzw. współpraca B2B w ramach prowadzonej przez siebie jednoosobowej działalności gospodarczej. Będzie Pan wykorzystywał rezultaty prac podwykonawcy lub podwykonawców, w szczególności w postaci konsultacji telefonicznych, porad, opinii i wyjaśnień dotyczących kwestii obowiązków podatkowych Pana klientów, do wykonywania Usług Doradczych. Umowa o Współpracę zostanie zawarta na czas nieoznaczony i będzie miała charakter „umowy ramowej”, tzn. w miarę potrzeb lub ze stałym miesięcznym wynagrodzeniem odpowiadającym stopniowi zaangażowania podwykonawcy w poszczególnych miesiącach. Będzie Pan zlecał podwykonawcy określone prace lub konsultował się z nim telefonicznie. Strony Umowy o Współpracę będą rozliczać się na podstawie spędzonych przez podwykonawcę roboczogodzin i określonej w Umowie o Współpracę stawce za roboczogodzinę lub na podstawie stawki ryczałtowej za dany miesiąc odpowiadającej umówionej liczbie godzin zaangażowana podwykonawcy w danym miesiącu. Umowa o Współpracę nie będzie przewidywać minimalnego wymiaru współpracy pomiędzy stronami w danym miesiącu. Może się zatem zdarzyć tak, że w danym miesiącu nie będzie Pan korzystał ze wsparcia żadnego podwykonawcy. W takiej sytuacji, zgodnie z zapisami Umowy o Współpracę, będzie Pan zobowiązany do zapłaty na rzecz podwykonawcy wynagrodzenia za pozostawanie w gotowości do świadczenia usług wsparcia przez podwykonawcę.

Pełny siedmiocyfrowy kod PKWiU świadczonych przez Pana usług to:

-69.20.31.0 - Usługi doradztwa podatkowego i przygotowywania deklaracji podatkowych, dla przedsiębiorstw,

-69.20.32.0 - Usługi doradztwa podatkowego i przygotowywania deklaracji podatkowych, dla osób indywidualnych.

Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy oraz Pana przychód nie przekroczył limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że jeśli faktycznie – jak Pan wskazał – zatrudni Pan podwykonawcę lub podwykonawców w ramach umowy o współpracę, którzy będą Pana wspomagać w wykonywaniu czynności merytorycznych związanych z istotą usług doradztwa, to nie będzie Pan świadczyć usług w ramach wolnego zawodu. Zatem, w związku z osiąganiem przychodów z tytułu świadczenia usług doradztwa podatkowego po nawiązaniu współpracy z podwykonawcą lub podwykonawcami w ramach umowy o współpracę, może Pan stosować stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. 15% niezależnie od tego, czy w danym miesiącu otrzyma Pan wsparcie od jakiekolwiek podwykonawcy, czy też będzie ponosił wydatki z tytułu „Wynagrodzenia za Gotowość”.

W efekcie powyższego, Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Odnosząc się do powołanej we wniosku interpretacji indywidualnej wskazać należy, że rozstrzygnięcie w niej zawarte nie jest dla mnie wiążące. Interpretacje bowiem dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, osadzonych w określonym stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.)

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00