Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 17 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.289.2023.1.NS

Niepodleganie opodatkowaniu podatkiem VAT czynności wykonywanych w imieniu Województwa przez X na rzecz Powiatu, które są objęte porozumieniem administracyjnym i polegają na wykonaniu prac wymiany gruntów.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT czynności wykonywanych w imieniu Województwa przez X na rzecz Powiatu, które są objęte porozumieniem administracyjnym i polegają na wykonaniu prac wymiany gruntów. Uzupełnili go Państwo pismem z 17 lipca 2023 r. (wpływ 17 lipca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Województwo (…) jest czynnym podatnikiem VAT oraz podatnikiem VAT UE.

Od 1 stycznia 2017 r. Województwo (…) rozlicza podatek od towarów i usług łącznie z jednostkami budżetowymi, które podlegają tej centralizacji m.in. z X.

Uchwałą Nr (…) Sejmiku Województwa (…) została utworzona jednostka budżetowa pn.: X, która zgodnie z ww. uchwałą działa w imieniu Województwa (…).

Do zadań X należy m.in. wykonywanie prac: geodezyjnych, kartograficznych, projektowych, scalania gruntów oraz wymiany gruntów.

Zgodnie z art. 3 ust. 4 ustawy o scalaniu i wymianie gruntów wynika, że prace scaleniowo-wymienne koordynuje i wykonuje samorząd województwa przy pomocy jednostek organizacyjnych przekazanych mu na podstawie art. 25 ust. 1 pkt. 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133 poz. 872 ze zm.) lub jednostek utworzonych przez ten samorząd do realizacji tych zadań.

X zgodnie z zapisem powyższego artykułu, jest samorządową jednostką organizacyjną, nieposiadającą osobowości prawnej utworzoną do wykonywania odrębnych zadań w imieniu Samorządu Województwa (…).

Przedmiotowe prace zostały zdefiniowane w przepisach art. 1 ustawy o scalaniu i wymianie gruntów. Postępowanie takie prowadzi Starosta, jako zadanie z zakresu administracji rządowej ze środków budżetu państwa, tj. ze środków publicznych lub ze środków pozabudżetowych. Wykonawcą prac jest zgodnie z treścią ww. ustawy wojewódzka jednostka organizacyjna, w tym wypadku – X, działająca w formie jednostki budżetowej Samorządu Województwa (…).

Województwo (…) zawarło porozumienie administracyjne z Powiatem (…) na opracowanie dotyczące wymiany gruntów, które zostanie wykonane przy pomocy X. Porozumienie takie nie ma charakteru cywilnoprawnego, ponieważ opiera się na przepisach ustawy o scalaniu i wymianie gruntów.

Zgodnie z art. 3 ust. 4 ustawy o scalaniu i wymianie gruntów wykonawcą prac będzie wojewódzka samorządowa jednostka organizacyjna, tj. X, której zlecono wykonanie prac dotyczących wymiany gruntów. Prace wymiany gruntów będą polegać na opracowaniu wykonania poszczególnych czynności technicznych dla działek nr 1 oraz 2 (…).

Wykonanie tego opracowania jest zadaniem zleconym z zakresu administracji rządowej, a podstawą takiej kwalifikacji jest art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 marca 1982 r. o scalaniu i wymianie gruntów (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1223 ze zm.) oraz art. 3 ust. 4 cytowanej ustawy.

W związku z powyższym Województwo będące osobą prawną, nieposiadającą własnych struktur, może nałożone na nie zadania wykonać za pośrednictwem odpowiedniego urzędu, bądź samorządowych jednostek organizacyjnych, w tym przypadku – X.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 6 wyżej przywołanej ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wobec powyższego zawarto porozumienie administracyjne, w którym umieszczono zapis o następującej treści: „Niniejsze Porozumienie zawarte jest na podstawie art. 3 ust. 4 ustawy z 26 marca 1982 r. o scalaniu i wymianie gruntów (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1223 ze zm.), co skutkuje w tym przypadku nie podleganiem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług pomiędzy jednostkami samorządowymi”.

Na wystawionej fakturze dla Powiatu (…) nie będzie naliczany podatek VAT.

Pytanie

Czy czynności wykonywane w imieniu Województwa (…) przez X na rzecz Powiatu (…), które są objęte porozumieniem administracyjnym i będą polegać na wykonaniu prac wymiany gruntów, będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku z 17 lipca 2023 r.)

W świetle przytoczonych regulacji prawnych Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wykonując prace (w oparciu o porozumienie administracyjne), polegające na wymianie gruntów nie działa w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym przedmiotowe prace z zakresu wymiany gruntów nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy nadmienić, że w podobnych sprawach z dziedziny scalania i wymiany gruntów, Dyrektor Izby Skarbowej wydał interpretacje indywidualne oraz Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej również interpretacje indywidualne przepisów prawa podatkowego, dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prac scaleniowo-wymiennych, i tak:

-ILPP1/443-853/12/14-S/AW z dnia 30 stycznia 2014r.

-ILPP2/443-623/14-2/JK z dnia 3 września 2014 r.

-ILPP2/4512-1-364/16-6/MR z dnia 10 sierpnia 2016 r.

-0112-KDIL2-1.4012.180.2017.1.DS z dnia 20 lipca 2017 r.

-0112-KDIL2-2.4012.240.2018.2.MŁ z dnia 26 lipca 2018 r.

-0112-KDIL2-1.4012.577.2018.1.AS z dnia 27 listopada 2018 r.

-0112-KDIL1-1.4012.38.2021.1.MB z dnia 1 marca 2021 r.

-0112-KDIL1-2.4012.190.2022.1ST z dnia 14 czerwca 2022 r.

-0112-KDIL1-3.4012.381.2022.1.JK z dnia 3 listopada 2022 r.

-0112-KDIL1-3.4012.386.2022.1.AKS z dnia 4 listopada 2022 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L z 11.12.2006 Nr 347 str. 1 ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Wskazać należy, że skoro ustawa nie definiuje pojęcia „organ władzy publicznej” pojęciem tym należy objąć wszelkie organy państwowe, jak również organy samorządu terytorialnego. Należy także przyjąć, jak słusznie zauważa J. Zubrzycki (J. Zubrzycki, Leksykon VAT 2009, Wrocław 2009), że pojęciem tym objęte są wszelkie organy władzy ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej (por. Tomasz Michalik, VAT, Komentarz, Wydanie 9, Warszawa 2013 r., s. 230-234).

Jak wynika z przywołanych przepisów, organy władzy publicznej w zakresie swojej działalności podstawowej nie są podatnikami, natomiast są podatnikami tak jak każdy inny podmiot w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych wykraczających poza zadania nałożone odrębnymi przepisami. Podział czynności wykonywanych przez te organy na wynikające z realizacji nałożonych stosownymi przepisami zadań oraz tych wynikających z zawartych umów cywilnoprawnych powoduje, że poza regulacją pozostają czynności, które nie wynikają z realizacji zadań nałożonych stosownymi przepisami, ale także nie wynikają z zawartych umów cywilnoprawnych. Poza zakresem ustawy pozostają więc czynności wykonywane przez jednostkę organizacyjną w ramach jej statutowych działań, za które nie pobiera żadnej odpłatności.

W kwestii wyłączenia organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników konieczne jest spełnienie równocześnie dwóch przesłanek: działalność musi być wykonywana przez podmiot prawa publicznego i musi być wykonywana w celu sprawowania władzy publicznej (np: wyrok TSUE z 12 września 2000 r. w sprawie C-408/97). Jest to wyłączenie o charakterze podmiotowo-przedmiotowym; wyłączenie następuje, gdy spełniona jest przesłanka podmiotowa – czynności dokonuje organ władzy publicznej i przedmiotowa – czynność mieści się w zakresie władztwa publicznego.

Jednocześnie należy podkreślić, że zgodnie z art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE nawet wystąpienie opłat, czy innego rodzaju płatności należnej przedmiotowemu organowi nie może wpłynąć na uznanie go za podatnika, jeżeli organ ten występuje w charakterze organu publicznego (np. wyrok TSUE z 13 grudnia 2007 r. w sprawie C-408/06).

Na mocy art. 4 ust. 1 pkt 9 i pkt 10 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1526 ze zm.):

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie: geodezji, kartografii i katastru oraz gospodarki nieruchomościami.

Z art. 4 ust. 4 ww. ustawy o samorządzie powiatowym wynika, że:

Ustawy mogą określać niektóre sprawy należące do zakresu działania powiatu jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez powiat.

Natomiast, zgodnie z treścią art. 14 pkt 7 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2094 ze zm.):

Samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie zagospodarowania przestrzennego.

W analizowanej sprawie wskazać należy, że ustawa z 26 marca 1982 r. o scalaniu i wymianie gruntów (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1197), wprowadza do katalogu zadań z zakresu administracji rządowej wykonywanych przez powiat postępowanie scaleniowe lub wymienne.

Jak wynika z art. 3 ust. 1 ustawy o scalaniu i wymianie gruntów:

Postępowanie scaleniowe oraz zagospodarowanie poscaleniowe przeprowadza i wykonuje starosta jako zadanie z zakresu administracji rządowej finansowane ze środków budżetu państwa, z zastrzeżeniem ust. 5-8 oraz art. 4 ust. 2 i 3. Organem wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego w stosunku do starosty w sprawach z tego zakresu jest wojewoda.

Dodatkowo, zgodnie z art. 3 ust. 4 ustawy o scalaniu i wymianie gruntów:

Prace scaleniowo-wymienne koordynuje i wykonuje samorząd województwa przy pomocy jednostek organizacyjnych przekazanych mu na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. poz. 872, z późn. zm.) lub jednostek utworzonych przez ten samorząd do realizacji tych zadań.

Z opisu sprawy wynika, że Województwo jest czynnym podatnikiem VAT oraz podatnikiem VAT UE. Od 1 stycznia 2017 r. rozlicza podatek od towarów i usług łącznie z jednostkami budżetowymi, które podlegają tej centralizacji m.in. z X. Uchwałą Sejmiku Województwa została utworzona jednostka budżetowa X, która zgodnie z ww. uchwałą działa w imieniu Województwa. Do zadań X należy m.in. wykonywanie prac: geodezyjnych, kartograficznych, projektowych, scalania gruntów oraz wymiany gruntów. Wskazali Państwo, że zgodnie z art. 3 ust. 4 ustawy o scalaniu i wymianie gruntów wynika, że prace scaleniowo-wymienne koordynuje i wykonuje samorząd województwa przy pomocy jednostek organizacyjnych przekazanych mu na podstawie art. 25 ust. 1 pkt. 3 ustawy Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną lub jednostek utworzonych przez ten samorząd do realizacji tych zadań. X zgodnie z zapisem powyższego artykułu, jest samorządową jednostką organizacyjną, nieposiadającą osobowości prawnej utworzoną do wykonywania odrębnych zadań w imieniu Samorządu Województwa. Przedmiotowe prace zostały zdefiniowane w przepisach art. 1 ustawy o scalaniu i wymianie gruntów. Postępowanie takie prowadzi Starosta, jako zadanie z zakresu administracji rządowej ze środków budżetu państwa, tj. ze środków publicznych lub ze środków pozabudżetowych. Wykonawcą prac jest zgodnie z treścią ww. ustawy wojewódzka jednostka organizacyjna, w tym wypadku – X, działająca w formie jednostki budżetowej Samorządu Województwa. Województwo zawarło porozumienie administracyjne z Powiatem na opracowanie dotyczące wymiany gruntów, które zostanie wykonane przy pomocy X. Porozumienie takie nie ma charakteru cywilnoprawnego, ponieważ opiera się na przepisach ustawy o scalaniu i wymianie gruntów. Wskazali Państwo, że zgodnie z art. 3 ust. 4 ustawy o scalaniu i wymianie gruntów wykonawcą prac będzie wojewódzka samorządowa jednostka organizacyjna, tj. X, której zlecono wykonanie prac dotyczących wymiany gruntów. Prace wymiany gruntów będą polegać na opracowaniu wykonania poszczególnych czynności technicznych dla działek nr 1 oraz 2 (…). Wykonanie tego opracowania jest zadaniem zleconym z zakresu administracji rządowej, a podstawą takiej kwalifikacji jest art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 marca 1982 r. o scalaniu i wymianie gruntów oraz art. 3 ust. 4 cytowanej ustawy. W związku z powyższym Województwo będące osobą prawną, nieposiadającą własnych struktur, może nałożone na nie zadania wykonać za pośrednictwem odpowiedniego urzędu, bądź samorządowych jednostek organizacyjnych, w tym przypadku – X.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy czynności wykonywane w imieniu Województwa (…) przez X na rzecz Powiatu (…), które są objęte porozumieniem administracyjnym i będą polegać na wykonaniu prac wymiany gruntów, będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc przywołane przepisy do ww. zagadnienia, należy w pierwszej kolejności ustalić, w jakim charakterze działa Zainteresowany wykonując te zadania.

Wskazać należy, że z zakresu pojęciowego podmiotów uznanych za podatników z art. 15 ust. 1 ustawy, ustawodawca wyłączył (w art. 15 ust. 6 ustawy) organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyjątkiem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Parafrazując treść art. 15 ust. 6 ustawy, należy stwierdzić, że aby podmiot mógł być uznany za „nie podatnika” tego podatku musi działać jako organ władzy publicznej albo urząd obsługujący organ władzy publicznej i wykonywać czynności nałożone na niego odrębnymi przepisami prawa, do realizacji których został powołany, z wyjątkiem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zarówno Powiat jak i Województwo, jako jednostki samorządu terytorialnego mieszczą się w pojęciu organów władzy publicznej.

W rozpatrywanej sprawie, przedmiot porozumienia zawartego pomiędzy Województwem, a Powiatem pozostaje w obszarze zadań z zakresu administracji rządowej, finansowanych ze środków budżetu państwa. Tym samym, powyższe porozumienie jest porozumieniem administracyjnym zawartym pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego w celu realizacji zadań publicznych. Nie ulega wątpliwości, że Wnioskodawca został powołany dla realizacji zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, a realizowane przez niego zadania, wskazane we wniosku o interpretację, nie mają charakteru cywilnoprawnego.

Zatem w oparciu o uregulowanie zawarte w przepisie art. 3 ust. 1 i ust. 4 ustawy o scalaniu i wymianie gruntów należy stwierdzić, że wykonywanie przez Województwo przy pomocy jednostki budżetowej, tj. X zadań publicznych jednoznacznie uzasadnia wyłączenie Wnioskodawcy z opodatkowania jego działań podatkiem od towarów i usług. Ww. czynności mają bowiem charakter publicznoprawny, a nie cywilnoprawny, a sposób i zakres ich realizacji jest ściśle określony w przepisach prawa.

W rezultacie stwierdzić należy, że realizowane przez Wnioskodawcę ustawowo określone zadania są formą sprawowania władztwa publicznego. W konsekwencji, z uwagi na powyższe, Wnioskodawca podlega wyłączeniu spod opodatkowania na mocy art. 15 ust. 6 ustawy.

Wobec tego, Wnioskodawca wykonując ww. prace (za pośrednictwem X), polegające na wymianie gruntów, nie będzie działał w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Tym samym, przedmiotowe prace z zakresu scalenia gruntów nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, czynności wykonywane w imieniu Województwa (…) przez X na rzecz Powiatu (…), które są objęte porozumieniem administracyjnym i będą polegać na wykonaniu prac wymiany gruntów, nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00