Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 21 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.146.2023.2.AR

Czy dochód osiągnięty przez Spółkę zależną w związku z otrzymaniem dotacji ze środków Funduszu Modernizacyjnego będzie wolny od podatku dochodowego od osób prawnych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy dochód osiągnięty przez Spółkę zależną w związku z otrzymaniem dotacji ze środków Funduszu Modernizacyjnego będzie wolny od podatku dochodowego od osób prawnych.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie Organu – 2 czerwca 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

 Opis zdarzenia przyszłego

PGK X jest podatkową grupą kapitałową posiadającą status podatnika zgodnie z art. 1a ust. 1 ustawy o CIT. W skład X wchodzą:

1) A spółka akcyjna jako spółka dominująca (Wnioskodawca);oraz

2) B spółka akcyjna (dalej: „Spółka zależna”);

3) C spółka akcyjna;

4) D spółka akcyjna;

5) E spółka z ograniczoną odpowiedzialnością;

6) F spółka z ograniczoną odpowiedzialnością;

7) G spółka z ograniczoną odpowiedzialnością;

jako spółki zależne.

Na wstępie należy wskazać, że na podstawie art. 1a ust. 3a ustawy o CIT, A spółka akcyjna jako spółka dominująca jest uprawniona do reprezentowania PGK X.

Wnioskodawca jest osobą prawną z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która podlega (i na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku będzie podlegać) w Rzeczypospolitej Polskiej obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Natomiast wspomniana wyżej Spółka zależna, tj. B spółka akcyjna z siedzibą w Gdańsku, pełni funkcję niezależnego operatora systemu dystrybucyjnego (OSD) na podstawie decyzji Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Zgodnie z informacjami ujawnionymi w Krajowym Rejestrze Sądowym, przeważającym przedmiotem działalności Spółki zależnej wedle Polskiej Klasyfikacji Działalności jest działalność związana z dystrybucją energii elektrycznej (PKD: 35.13.Z).

Przedmiotem pozostałej działalności Spółki zależnej jest:

1) przesyłanie energii elektrycznej (PKD 35.12.Z);

2) rewitalizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków (PKD 41.10.Z);

3) roboty związane z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych (PKD 42.21.Z);

4) roboty związane z budową linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych (PKD 42.22.Z);

5) przygotowanie terenu pod budowę (PKD 43.12.Z);

6) wykonywanie instalacji elektrycznych (PKD 43.21.Z);

7) wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z);

8) wynajem i dzierżawa samochodów osobowych i furgonetek (PKD 77.11.Z);

9) pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 85.59.B).

Spółka zależna prowadzi działalność komercyjną, która pozwala na sfinansowanie bieżącej działalności z osiąganych przez nią przychodów.

Jednocześnie, w ramach prowadzonej działalności Spółka zależna rozpoczęła proces pozyskiwania środków na swoją działalność z dedykowanych do tego programów ukierunkowanych na wsparcie przedsiębiorstw z branży energetycznej. W tym zakresie Spółka zależna wystąpiła do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej: „NFOŚiGW”) o przyznanie jej w formie bezzwrotnej dotacji środków z Funduszu Modernizacyjnego.

Fundusz Modernizacyjny jest instrumentem wspierającym modernizację sektora energii wdrażanym w wybranych dziesięciu krajach członkowskich Unii Europejskiej, w tym w Polsce. Zgodnie z głównymi założeniami Funduszu Modernizacyjnego pozyskiwane z niego środki powinny być wykorzystywane na modernizację systemów energetycznych w kierunku obniżenia ich emisyjności. Działania te mają na celu realizację polityki energetyczno-klimatycznej Unii Europejskiej. Fundusz Modernizacyjny został ustanowiony na lata 2021-2030 na mocy art. 10d ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającej dyrektywę Rady 96/61/WE (dalej: „Dyrektywa”).

Na podstawie art. 50e ust. 1-2 ustawy z dnia 12 czerwca 2015 roku o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (dalej: „ustawa o systemie handlu uprawnieniami”) krajowym systemem wdrażania omawianego Funduszu Modernizacyjnego zarządza tzw. Operator Funduszu, którym jest NFOŚiGW. Zgodnie z art. 50e ust. 5 pkt 1-2 ustawy o systemie handlu uprawnieniami do zadań NFOŚiGW należy m.in. opracowywanie regulaminu naboru wniosków o dofinansowanie inwestycji ze środków zgromadzonych na rachunku Funduszu Modernizacyjnego oraz organizowanie naboru i oceny tych wniosków oraz podejmowanie czynności prowadzących do zawarcia umów o dofinansowanie realizacji inwestycji ze środków zgromadzonych na rachunku Funduszu Modernizacyjnego. Jednocześnie zgodnie z art. 50e ust. 3 pkt 6 ustawy o systemie handlu uprawnieniami do kompetencji NFOŚiGW należy składanie do Europejskiego Banku Inwestycyjnego wniosków o wypłatę środków z Funduszu Modernizacyjnego na dofinansowanie realizacji inwestycji, przy czym zgodnie z art. 50b ustawy o systemie handlu uprawnieniami środki są przekazywane na wyodrębniony rachunek bankowy NFOŚiGW, zwany rachunkiem Funduszu Modernizacyjnego.

Podsumowując powyższe rozważania należy wskazać, że wypłacane z Funduszu Modernizacyjnego środki w ramach dotacji stanowią:

 1) środki pozyskiwane z Europejskiego Banku Inwestycyjnego, czyli od Unii Europejskiej, a co za tym idzie od organizacji międzynarodowej, przy czym będą one przekazywane bezpośrednio Spółce zależnej za pośrednictwem NFOŚiGW. Należy przy tym nadmienić, iż Unia Europejska jest organizacją międzynarodową szczególnego rodzaju, a w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT była uznawana przez organy wprost za organizację międzynarodową (tak m.in.: Pismo z dnia 18 listopada 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB2-1.4010.312.2022.2.ES),

 2) bezzwrotną pomoc, co znajduje potwierdzenie w dokumentach udostępnionych na stronie https://www.gov.pl/web/funduszmodernizacyjny bowiem zgodnie z §7 ust. 3 zasad udzielania dofinansowania ustalonymi uchwałą Rady Nadzorczej NFOŚiGW z dnia 17 grudnia 2013 roku (numer 176/13) rozliczenie dotacji następuje w terminie i na warunkach określonych w umowie zawartej między NFOŚiGW a beneficjentem, natomiast zgodnie z wzorami umów o dofinansowanie udostępnionymi na ww. stronie internetowej dotacja stanowi co do zasady bezzwrotne dofinansowanie, a NFOŚiGW może domagać się zwrotu wypłaconych na rzecz beneficjenta środków jedynie w wyjątkowych przypadkach np. naruszenia postanowień umownych itp. Spółka zależna wskazuje, że zgodnie z informacjami udostępnionymi na ww. stronie internetowej jedyną formą zwrotnego dofinansowania ze środków Funduszu Modernizacyjnego jest pożyczka, jednakże o takową Spółka zależna nie występowała.

W odniesieniu do powyższego Wnioskodawca wskazuje, że w ramach prowadzonej działalności operacyjnej, Spółka zależna złożyła wniosek o uzyskanie dotacji w następującym zakresie:

 1) na realizację projektu „Zwiększenie mocy przyłączeniowych głównych punktów zasilania na potrzeby rozwoju stacji ładowania pojazdów elektrycznych w miejscach obsługi podróżnych” w ramach programu priorytetowego NFOŚiGW 4.6 „Rozwój infrastruktury elektroenergetycznej na potrzeby rozwoju stacji ładowania pojazdów elektrycznych” (dalej jako: „Projekt 1”);

 2) na realizację projektu „Zakup jedno i trójfazowych liczników zdalnego odczytu wraz z modemami komunikacji zastępczej LTE w B SA - dostawy w latach 2023-2024” w ramach programu priorytetowego NFOŚiGW 4.7 „Zeroemisyjny system energetyczny Elektroenergetyka - Inteligentna infrastruktura energetyczna" (dalej jako: „Projekt 2”).

W odniesieniu do powyższego Wnioskodawca wskazuje, że co do Projektu 1 Spółka zależna otrzymała informację o pozytywnym rozpatrzeniu złożonego wniosku opatrzonego numerem technicznym 510651. Informacja na temat zakończenia oceny wniosku widoczna jest w Generatorze Wniosków o dofinansowanie w formie statusu oznaczonego jako „po decyzji prawomocnej”. W tym zakresie Wnioskodawca wskazuje, że NFOŚiGW nie wydaje żadnych odrębnych decyzji beneficjentowi (w tym przypadku Spółce zależnej). Wspomniany status „po decyzji prawomocnej” oznacza, że NFOŚiGW przyjął w formie uchwały Rady Nadzorczej NFOŚiGW z dnia 26 sierpnia 2022 roku (numer 247/22) listę projektów rekomendowanych do przyznania dofinansowania.

Jednocześnie wymaga podkreślenia, iż pomimo zaaprobowania Projektu 1, nie doszło jeszcze do podpisania umowy o dofinansowanie między Spółką zależną a NFOŚiGW, a co za tym idzie nie nastąpiła jeszcze wypłata bezzwrotnej dotacji.

Na moment składania niniejszego wniosku, wniosek o przyznanie bezzwrotnej dotacji w zakresie Projektu 2 nie został jeszcze rozpoznany przez NFOŚiGW.

Ponadto Spółka zależna planuje ubiegać się o wsparcie na budowę magazynów energii wraz z niezbędną przebudową sieci niezbędną do ich przyłączenia z programu „Wsparcie wykorzystania magazynów oraz innych urządzeń na cele stabilizacji sieci - program dla Operatorów Sieci Dystrybucyjnych” (dalej jako: „Projekt 3”). Na moment złożenia niniejszego Wniosku, Spółka zależna nie złożyła wniosku o przyznanie bezzwrotnej dotacji do NFOŚiGW w tym zakresie.

Równocześnie, należy nadmienić, iż Spółka zależna nie wyklucza w przyszłości ubiegania się o dotacje na realizację innych projektów dofinansowywanych z Funduszu Modernizacyjnego.

Pytanie

Czy dochód osiągnięty przez Spółkę zależną w związku z otrzymaniem dotacji ze środków Funduszu Modernizacyjnego będzie wolny od podatku dochodowego od osób prawnych.

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, dochód osiągnięty przez Spółkę zależną w związku z potencjalnym otrzymaniem dotacji ze środków Funduszu Modernizacyjnego będzie wolny od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT.

UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY

Art. 1a ust. 1 ustawy o CIT stanowi, że podatnikami mogą być również grupy co najmniej dwóch spółek prawa handlowego mających osobowość prawną, które pozostają w związkach kapitałowych, zwane „podatkowymi grupami kapitałowymi”.

W myśl art. 7a ust. 1 ustawy o CIT, w podatkowych grupach kapitałowych dochodem ze źródła przychodów jest nadwyżka sumy dochodów wszystkich spółek tworzących grupę uzyskanych z danego źródła przychodów nad sumą ich strat poniesionych z tego źródła przychodów. Jeżeli za rok podatkowy suma strat poniesionych z danego źródła przychodów przez spółki wchodzące w skład podatkowej grupy kapitałowej przekracza sumę dochodów uzyskanych z tego źródła, różnica stanowi stratę podatkowej grupy kapitałowej poniesioną ze źródła przychodów.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Powyższe oznacza, że wszystkie środki pieniężne jakie wpływają na konto Spółki zależnej, co do zasady, bez względu na źródło ich pochodzenia, stanowią przychód w rozumieniu omawianej ustawy. Zatem, otrzymana dotacja, o której mowa we wniosku, również - co do zasady - stanowi przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Równocześnie, katalog przychodów zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zawarty został w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Z przywołanego powyżej art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT wynika, że dla zastosowania zwolnienia wynikającego z tego przepisu niezbędne jest:

 1) określenie źródła, z którego podatnik otrzymuje dofinansowanie, bowiem celem skorzystania z przywołanego zwolnienia podatnik powinien uzyskać środki od wskazanego w przepisie podmiotu zagranicznego (rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych), przy czym może to nastąpić bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotu lub podmiotów upoważnionych do rozdzielania tychże środków;

 2) charakter uzyskiwanych przez podatnika środków, gdyż zwolnieniem objęte są jedynie dochody uzyskane w wyniku bezzwrotnej pomocy.

Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie Wnioskodawcy brzmienie omawianego art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT pozwala przyjąć, że dochód osiągnięty przez Spółkę zależną w wyniku otrzymania dotacji ze środków Funduszu Modernizacyjnego będzie wolny od podatku z uwagi na fakt, iż środki wypłacane na rzecz Spółki zależnej z Funduszu Modernizacyjnego w ramach wnioskowanej dotacji stanowią:

 1) środki pozyskiwane z Europejskiego Banku Inwestycyjnego, a tym samym od Unii Europejskiej, która jest kwalifikowana jako organizacja międzynarodowa w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT (potwierdzenie klasyfikacji Unii Europejskiej jako organizacji międzynarodowej znajduje odzwierciedlenie m.in. w indywidualnej interpretacji prawa podatkowego z dnia 18 listopada 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, Znak: 0111-KDIB2-1.4010.312.2022.2.ES) - co wypełnia wymóg wskazany w komentowanym przepisie dot. otrzymania środków od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych,

 2) środki te zostaną przekazane Spółce zależnej za pośrednictwem NFOŚiGW - co wypełnia wymóg wskazany w komentowanym przepisie dot. warunku pośrednictwa podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc,

 3) bezzwrotną pomoc, bowiem dotacje z Funduszu Modernizacyjnego są bezzwrotne - co wypełnia wymóg wskazany w komentowanym przepisie dot. spełnienia warunku, aby pochodzące środki stanowiły bezzwrotną pomoc.

Należy również wskazać, iż nie można mieć wątpliwości, że dotacja mieści się w pojęciu dochodu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT. Jak zostało wskazane w uzasadnieniu wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 kwietnia 2022 r. sygn. akt II FSK 2210/19, gdzie wskazano, że „Dotacje i płatności są niewątpliwie przychodami podatkowymi mogącymi współtworzyć dochód”.

Uzasadniając swoje stanowisko, Wnioskodawca pragnie wskazać na interpretacje indywidualne, w których organy aprobowały objęcie zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT środków pozyskanych przez podatników w ramach bezzwrotnego dofinansowania ze środków unijnych w ramach innych programów wsparcia. W interpretacji z dnia 18 listopada 2022 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (Znak: 0111-KDIB2-1.4010.312.2022.2.ES) wskazano, że „Zgodnie z powyższym przepisem (art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT - dopisek własny), zwolnione są środki otrzymane od organizacji międzynarodowych ze środków bezzwrotnej pomocy. W przedstawionym powyżej przypadku środki pochodzą z Funduszu Badawczego Węgla i Stali. Programem badawczym zarządza Komisja Europejska. Jednocześnie, Komisja Europejska jest instytucją Unii Europejskiej. Tym samym otrzymanie środków od Komisji Europejskiej stanowi faktycznie wypełnienie warunku uzyskania środków od organizacji międzynarodowej - Unii Europejskiej. Jednocześnie, środki otrzymane przez Spółkę mają bezzwrotny charakter. Spółka otrzymuje je po spełnieniu określonych warunków: poniesieniu wydatków/kosztów, realizowaniu Projektów, odpowiednim ich udokumentowaniu. W efekcie Traktatu akcesyjnego podpisanego w dniu 16 kwietnia 2003 r. w Atenach (o przystąpieniu przez Polskę do Unii Europejskiej), Polska stała się członkiem Unii Europejskiej od dnia 1 maja 2014 r. (od dnia 1 maja 2004 r. - dopisek własny).Tym samym można uznać, że otrzymanie środków jest konsekwencją zawarcia umów międzynarodowych pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a poszczególnymi krajami członkowskimi/organizacją międzynarodową.

W związku z powyższym, wszystkie warunki przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT dla zwolnienia z opodatkowania należy uznać za spełnione.”.

Podobne stanowisko potwierdzające zastosowanie zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT względem dofinansowania uzyskanego przez podatnika ze środków Unii Europejskiej przedstawił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w uzasadnieniu prawomocnego wyroku z dnia 30 maja 2017 roku (sygn. akt I SA/Po 1719/16) wskazując, że „(...) generalna zasada udzielania pomocy ze środków Unii Europejskiej stanowi, że wszelkie fundusze i programy pomocowe finansowane przez Unię Europejską są wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym. Środki pochodzące z bezzwrotnej pomocy w założeniu mają za zadanie finansowanie działań popieranych przez Wspólnotę w ramach programów pomocowych, a nie budżetów poszczególnych państw za pośrednictwem podatków. Ta sama zasada dotyczy również i pozostałych środków pomocowych, finansowanych przez inne instytucje pozarządowe lub gminy. (...) Wyrazem powyższej zasady jest art. 17 ust. 1 pkt 23 u.p.d.o.p.”. Sąd wyjaśnił przy tym, iż „Przytoczone przepisy dowodzą, że aby podatnik mógł mieć prawo do tego zwolnienia musi spełniać jednocześnie dwa warunki. Po pierwsze, uzyskać środki od wskazanego w przepisie podmiotu zagranicznego, bezpośrednio lub za pośrednictwem krajowego podmiotu lub podmiotów upoważnionych do ich rozdzielania. Po drugie, środki te muszą mieć określony w tym przepisie charakter, tj. stanowić bezzwrotną pomoc zagraniczną. Brak spełnienia chociażby jednego z tych warunków pozbawia podatnika ustanowionego powołanym przepisem zwolnienia podatkowego. Zauważyć przy tym należy, że przedstawione zwolnienie uregulowane jest całościowo, tzn. określa ono wszystkie warunki jakie musi spełnić podatnik, by móc skorzystać z ustanowionego w nim przywileju. Nie odwołuje się przy tym do innych przepisów i zawartych w nich warunków.”

Skoro zatem, jak zostało wcześniej wskazane, Spółka zależna wypełniła wspomniane dwie przesłanki to powinna być ona uprawniona do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT.

Końcowo wymaga zaznaczenia, że zwolnienie przedmiotowe opisane w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT stanowi lex generalis (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 kwietnia 2022 r. sygn. II FSK 2210/19) względem m.in. art. 17 ust. 1 pkt 47, 52, 53 i 60 ustawy o CIT, a co za tym idzie może mieć zastosowanie jedynie w przypadku gdy przedmiot zwolnienia nie wypełnia przesłanek wspomnianych lex specialis (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 17 marca 2017 r. sygn. III SA/Wa 675/16).

Zgodnie z powyższym należy podkreślić, iż do dochodu osiągniętego w związku z uzyskaniem dotacji ze środków Funduszu Modernizacyjnego nie znajdą zastosowania zasady szczególne względem wspomnianego art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT, tj.

 1) art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT, ponieważ środki otrzymywane w ramach wspomnianej dotacji nie pochodzą bezpośrednio z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, gdyż NFOŚiGW jest jedynie Krajowym Operatorem Funduszu Modernizacyjnego, wobec czego zarządza on Funduszem Modernizacyjnym i dysponuje tymi środkami na podstawie art. 50e ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów, natomiast dalej pochodzą one ze środków unijnych;

 2) art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o CIT, ponieważ środki europejskie nie są otrzymywane z Banku Gospodarstwa Krajowego, a od NFOŚiGW z rachunku Funduszu Modernizacyjnego, o którym mowa w art. 50b ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów za zgodą Europejskiego Banku Inwestycyjnego w ślad za art. 50e ust. 3 pkt 6 ustawy o systemie handlu uprawnieniami;

 3) art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o CIT, gdyż nie są to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, pkt 5 lit. a i b i pkt 5a-5d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;

 4) art. 17 ust. 1 pkt 60 ustawy o CIT, gdyż środki te nie zostaną przekazane ze środków własnych NFOŚiGW, jak również nie będą przeznaczone na cele, o których mowa w art. 401c ust. 9c pkt 1-12 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska.

Mając powyższe na uwadze Wnioskodawca stoi na stanowisku, że dochód osiągnięty przez Spółkę zależną w związku z potencjalnym otrzymaniem dotacji ze środków Funduszu Modernizacyjnego będzie wolny od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1a ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”)

Podatnikami mogą być również grupy co najmniej dwóch spółek prawa handlowego mających osobowość prawną, które pozostają w związkach kapitałowych, zwane dalej "podatkowymi grupami kapitałowymi".

Zgodnie z art. 7a ust. 1 ww. ustawy,

W podatkowych grupach kapitałowych dochodem ze źródła przychodów jest nadwyżka sumy dochodów wszystkich spółek tworzących grupę uzyskanych z danego źródła przychodów nad sumą ich strat poniesionych z tego źródła przychodów. Jeżeli za rok podatkowy suma strat poniesionych z danego źródła przychodów przez spółki wchodzące w skład podatkowej grupy kapitałowej przekracza sumę dochodów uzyskanych z tego źródła, różnica stanowi stratę podatkowej grupy kapitałowej poniesioną ze źródła przychodów. Dochody i straty spółek oblicza się zgodnie z art. 7 ust. 2 i 3.

W myśl art. 7 ust. 1 i 2 ustawy o CIT,

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Ustawa o CIT nie zawiera definicji przychodu. Przepis art. 12 tej ustawy, regulujący kwestię przychodów, nie wymienia źródeł przychodu, lecz określa zdarzenia, których wystąpienie powoduje powstanie obowiązku podatkowego. Poprzez przykładowe wyliczenie zawarte w kolejnych ustępach art. 12 ustawodawca precyzuje jedynie rodzaje przychodów. Ponadto w art. 12 ust. 4 ustawy o CIT ustawodawca wylicza jakiego rodzaju wpływy pieniężne podmiotu gospodarczego nie są zaliczane do przychodów.

Powyższe oznacza, że, za wyjątkami wyraźnie wskazanymi w ustawie, przychodem podmiotu gospodarczego jest każde przysporzenie majątkowe powiększające jego aktywa, mające definitywny charakter, którym może on rozporządzać jako właściciel.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy,

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Otrzymywane przez podmioty gospodarcze dopłaty/dofinansowania spełniają co do zasady, warunek uznania ich za przychód w rozumieniu ww. art. 12 ust. 1 ww. ustawy.

Nie oznacza to jednak, że otrzymane środki finansowe zawsze podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje bowiem szereg zwolnień dla środków otrzymywanych na realizację określonych projektów. Przy czym zastosowanie właściwej podstawy tego zwolnienia uzależnione jest od źródła pochodzenia otrzymanych środków, celu przyznania oraz podmiotu wypłacającego określone środki.

Katalog dochodów zwolnionych z podatku (zwolnienia przedmiotowe) określony został w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT.

I tak zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT,

Wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Zwolnienie przewidziane w powołanym wyżej art. 17 ust. 1 pkt 23 Ustawy o CIT ma zatem zastosowanie, gdy wsparcie:

- pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO,

- jest przyznawane na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze.

Sposób przekazania środków pochodzących z takiej pomocy międzynarodowej jest natomiast kwestią techniczną i nie ma istotnego znaczenia dla nabycia prawa do zwolnienia podatkowego. Z treści przepisu wynika wprost, że ma ono zastosowanie również w przypadkach, gdy przekazywanie środków następuje za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że tworzycie Państwo Podatkowa Grupę Kapitałową, w skład której wchodzi m.in. B Spółka Akcyjna (Spółka zależna). W ramach prowadzonej działalności Spółka zależna rozpoczęła proces pozyskiwania środków na swoją działalność z dedykowanych do tego programów ukierunkowanych na wsparcie przedsiębiorstw z branży energetycznej. W tym zakresie Spółka zależna wystąpiła do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) o przyznanie jej w formie bezzwrotnej dotacji środków z Funduszu Modernizacyjnego.

Fundusz Modernizacyjny jest instrumentem wspierającym modernizację sektora energii wdrażanym w wybranych dziesięciu krajach członkowskich Unii Europejskiej, w tym w Polsce. Zgodnie z głównymi założeniami Funduszu Modernizacyjnego pozyskiwane z niego środki powinny być wykorzystywane na modernizację systemów energetycznych w kierunku obniżenia ich emisyjności. Działania te mają na celu realizację polityki energetyczno-klimatycznej Unii Europejskiej. Fundusz Modernizacyjny został ustanowiony na lata 2021-2030 na mocy art. 10d ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającej dyrektywę Rady 96/61/WE.

Na podstawie art. 50e ust. 1-2 ustawy z dnia 12 czerwca 2015 roku o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych krajowym systemem wdrażania omawianego Funduszu Modernizacyjnego zarządza tzw. Operator Funduszu, którym jest NFOŚiGW. Zgodnie z art. 50e ust. 5 pkt 1-2 ustawy o systemie handlu uprawnieniami do zadań NFOŚiGW należy m.in. opracowywanie regulaminu naboru wniosków o dofinansowanie inwestycji ze środków zgromadzonych na rachunku Funduszu Modernizacyjnego oraz organizowanie naboru i oceny tych wniosków oraz podejmowanie czynności prowadzących do zawarcia umów o dofinansowanie realizacji inwestycji ze środków zgromadzonych na rachunku Funduszu Modernizacyjnego. Jednocześnie zgodnie z art. 50e ust. 3 pkt 6 ustawy o systemie handlu uprawnieniami do kompetencji NFOŚiGW należy składanie do Europejskiego Banku Inwestycyjnego wniosków o wypłatę środków z Funduszu Modernizacyjnego na dofinansowanie realizacji inwestycji, przy czym zgodnie z art. 50b ustawy o systemie handlu uprawnieniami środki są przekazywane na wyodrębniony rachunek bankowy NFOŚiGW, zwany rachunkiem Funduszu Modernizacyjnego.

Wypłacane z Funduszu środki w ramach dotacji stanowią bezzwrotną pomoc, ponieważ NFOŚiGW może domagać się zwrotu wypłaconych na rzecz beneficjenta środków jedynie w wyjątkowych przypadkach np. naruszenia postanowień umownych itp. Jedyną formą zwrotnego dofinansowania ze środków Funduszu Modernizacyjnego jest pożyczka, jednakże o takową Spółka zależna nie występowała. W ramach prowadzonej działalności operacyjnej, Spółka zależna złożyła wniosek o uzyskanie dotacji w następującym zakresie:

 1) na realizację projektu „Zwiększenie mocy przyłączeniowych głównych punktów zasilania na potrzeby rozwoju stacji ładowania pojazdów elektrycznych w miejscach obsługi podróżnych” w ramach programu priorytetowego NFOŚiGW 4.6 „Rozwój infrastruktury elektroenergetycznej na potrzeby rozwoju stacji ładowania pojazdów elektrycznych” (dalej jako: „Projekt 1”);

 2) na realizację projektu „Zakup jedno i trójfazowych liczników zdalnego odczytu wraz z modemami komunikacji zastępczej w B S.A. - dostawy w latach 2023-2024” w ramach programu priorytetowego NFOŚiGW 4.7 „Zeroemisyjny system energetyczny Elektroenergetyka - Inteligentna infrastruktura energetyczna” (dalej jako: „Projekt 2”).

W zakresie Projektu 1 Spółka zależna otrzymała informację o pozytywnym rozpatrzeniu złożonego wniosku, którego status „po decyzji prawomocnej” oznacza, że NFOŚiGW przyjął w formie uchwały Rady Nadzorczej NFOŚiGW z dnia 26 sierpnia 2022 roku (numer 247/22) listę projektów rekomendowanych do przyznania dofinansowania. Nie doszło jednak jeszcze do podpisania umowy o dofinansowanie między Spółką zależną a NFOŚiGW, a co za tym idzie nie nastąpiła jeszcze wypłata bezzwrotnej dotacji. Na moment składania niniejszego wniosku, wniosek o przyznanie bezzwrotnej dotacji w zakresie Projektu 2 nie został jeszcze rozpoznany przez NFOŚiGW.

Ponadto Spółka zależna planuje ubiegać się o wsparcie na budowę magazynów energii wraz z niezbędną przebudową sieci niezbędną do ich przyłączenia z programu „Wsparcie wykorzystania magazynów oraz innych urządzeń na cele stabilizacji sieci - program dla Operatorów Sieci Dystrybucyjnych” (dalej jako: „Projekt 3”), jak również nie wyklucza w przyszłości ubiegania się o dotacje na realizację innych projektów dofinansowywanych z Funduszu Modernizacyjnego.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia czy dochód osiągnięty przez Spółkę zależną w związku z otrzymaniem dotacji z Funduszu Modernizacyjnego będzie wolny od podatku dochodowego od osób prawnych.

W tym miejscu wskazać należy, że jak wynika z Rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2020/1001 z dnia 9 lipca 2020 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do funkcjonowania funduszu modernizacyjnego wspierającego inwestycje w modernizację systemów energetycznych oraz poprawę efektywności energetycznej niektórych państw członkowskich (Dz.U.UE.L.2020.221.107)

Komisja Europejska, uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1, w szczególności jej art. 10d ust. 12,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 2003/87/WE ustanawia fundusz modernizacyjny na lata 2021-2030 w celu wspierania inwestycji w modernizację systemów energetycznych i poprawę efektywności energetycznej w niektórych państwach członkowskich. Jak stwierdzono w komunikatach Komisji pt. "Europejski Zielony Ład" 2 i "Plan inwestycyjny na rzecz Europejskiego Zielonego Ładu" 3 , wdrożenie funduszu modernizacyjnego powinno przyczynić się do osiągnięcia celów Europejskiego Zielonego Ładu przez wspieranie zielonej i sprawiedliwej społecznie transformacji.

(2) Aby zapewnić zgodność finansowania w ramach funduszu modernizacyjnego z rynkiem wewnętrznym, państwa członkowskie będące beneficjentami powinny powiadomić Komisję, zgodnie z art. 108 ust. 3 Traktatu, o każdej planowanej inwestycji stanowiącej pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu, która nie byłaby objęta istniejącym zatwierdzonym lub objętym wyłączeniem programem pomocy lub decyzją indywidualną. Ocena inwestycji objętych funduszem powinna być skoordynowana z oceną pomocy państwa, a warunki składania projektów inwestycji należy określić z uwzględnieniem warunków składania zgłoszeń pomocy państwa. Wypłata dochodów z funduszu powinna zależeć od zgody na przyznanie pomocy państwa.(…)

(12) Na podstawie art. 10d ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE EBI zarządza dochodami z funduszu modernizacyjnego. W tym celu EBI powinien opracować wytyczne w zakresie zarządzania aktywami zgodne z celami dyrektywy i uwzględniające regulamin EBI. Ponadto EBI wykonuje inne zadania związane z wdrażaniem funduszu modernizacyjnego określone w dyrektywie 2003/87/WE. Szczegółowe warunki wykonywania tych zadań należy określić w porozumieniu między Komisją a EBI. Mechanizm odzyskiwania kosztów przez EBI powinien odpowiadać tym zadaniom i uwzględniać liczbę i złożoność projektów inwestycji przedłożonych przez odpowiednie państwa członkowskie będące beneficjentami oraz to, czy projekty te dotyczą inwestycji priorytetowych czy niepriorytetowych.”

Zasady Krajowego systemu wdrażania Funduszu Modernizacyjnego zawarte zostały z kolei w Rozdziale 8A ustawy z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz.U z 2023 r. poz. 589).

Zgodnie z art. 50a ust. 1 ww. ustawy,

W ramach Krajowego systemu wdrażania Funduszu Modernizacyjnego przeznacza się środki uzyskane z funduszu modernizacyjnego, o którym mowa w art. 10d dyrektywy 2003/87/WE, zwanego dalej „Funduszem Modernizacyjnym”, na dofinansowanie realizacji na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej inwestycji mających na celu modernizację krajowego systemu energetycznego oraz poprawę efektywności energetycznej przez:

1) wspieranie inwestycji w wytwarzanie i wykorzystywanie energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych lub

2) wspieranie inwestycji w magazynowanie energii i modernizację sieci energetycznych, w tym rurociągów należących do systemów ciepłowniczych lub sieci przesyłu energii elektrycznej, oraz zwiększanie połączeń międzysystemowych między państwami członkowskimi Unii Europejskiej, lub

 3) wspieranie, we współpracy z partnerami społecznymi w regionach uzależnionych od stałych paliw kopalnych, sprawiedliwych przemian mających na celu ułatwienie pracownikom zmiany miejsca zatrudnienia oraz zdobywanie nowych i specjalistycznych umiejętności, wspieranie edukacji oraz inicjatyw zatrudnieniowych, a także nowych inicjatyw gospodarczych działających na zasadzie startup, lub

 4) wspieranie inwestycji w efektywność energetyczną, w tym w sektorach transportu, budownictwa, rolnictwa i odpadów.

W myśl art. 50b tej ustawy

Środki, o których mowa w art. 50a ust. 1, są przekazywane na wyodrębniony rachunek bankowy Narodowego Funduszu, zwany dalej „rachunkiem Funduszu Modernizacyjnego”.

Z art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika natomiast, że rolę Narodowego Funduszu pełni Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Zgodnie bowiem z treścią ww. przepisu,

Krajowy ośrodek informuje Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej „Narodowym Funduszem”, o otwarciu oraz zamknięciu rachunku w rejestrze Unii w terminie do dnia 15 lutego roku następującego po roku, w którym nastąpiło otwarcie lub zamknięcie tego rachunku.

Z kolei w myśl art. 50e ust. 1-3 ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych,

1. Krajowym systemem wdrażania Funduszu Modernizacyjnego zarządza Operator Funduszu.

2. Wykonywanie zadań Operatora Funduszu powierza się Narodowemu Funduszowi.

3. Do zadań Operatora Funduszu działającego przez Radę Nadzorczą Narodowego Funduszu należy:

 1) zatwierdzanie list programów priorytetowych, o których mowa w art. 50c ust. 1;

 2) ustalanie kryteriów wyboru inwestycji dofinansowywanych ze środków zgromadzonych na rachunku Funduszu Modernizacyjnego;

 3) ustalanie zasad udzielania i umarzania pożyczek oraz trybu i zasad udzielania i rozliczania dotacji, przyznanych ze środków zgromadzonych na rachunku Funduszu Modernizacyjnego.

Zgodnie z art. 50e ust. 4 pkt 6 ww. ustawy,

Do zadań Operatora Funduszu działającego przez Zarząd Narodowego Funduszu należy składanie do Europejskiego Banku Inwestycyjnego wniosków o wypłatę środków z Funduszu Modernizacyjnego na dofinansowanie realizacji inwestycji.

Zgodnie z art. 50g ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych

 1. Dofinansowania realizacji inwestycji, o których mowa w art. 50a ust. 1 i 2, ze środków zgromadzonych na rachunku Funduszu Modernizacyjnego dokonuje się w formach określonych w art. 411 ust. 1 pkt 1 lub 2, ust. 10 lub 10f ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska lub w sposób określony w art. 410c tej ustawy.

2. W zakresie, w jakim dofinansowanie stanowi pomoc publiczną w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zastosowanie mają szczegółowe warunki udzielania tej pomocy lub pomocy de minimis.

W myśl art. 50l ww. ustawy,

1. Podstawę dofinansowania realizacji inwestycji stanowi umowa o dofinansowanie realizacji inwestycji ze środków zgromadzonych na rachunku Funduszu Modernizacyjnego.

2. Operator Funduszu umieszcza na swojej stronie internetowej:

1) wzór umowy, o której mowa w ust. 1;

2) informację o wdrażanych programach priorytetowych, o których mowa w art. 50c ust. 1; 3) informacje o inwestycjach dofinansowanych ze środków zgromadzonych na rachunku Funduszu Modernizacyjnego, obejmujące numer wniosku o dofinansowanie realizacji inwestycji ze środków zgromadzonych na rachunku Funduszu Modernizacyjnego, nazwę inwestycji i kwotę udzielonego dofinansowania.

Z powyższych regulacji wynika zatem, że Fundusz Modernizacyjny (Modernisation Fund) ustanowiony Dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady to program finansowy, którego celem jest pomoc 10 państwom członkowskich Unii Europejskiej o niższych dochodach (m.in. Polska) w przejściu do neutralności klimatycznej poprzez wsparcie modernizacji systemów energetycznych i poprawę efektywności energetycznej. Środki będą w przeważającej części pochodziły ze sprzedaży uprawnień do emisji dwutlenku węgla na lata 2021-2030 w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS). Polska otrzyma 43% Funduszu Modernizacyjnego do 2030 r.

Środkami finansowymi Funduszu Modernizacyjnego zarządza Europejski Bank Inwestycyjny (EBI), będący operatorem unijnym. Odpowiada on za wypłatę środków państwom członkowskim. Jednakże EBI przekazuje państwom członkowskim środki na finansowanie inwestycji tylko po wydaniu decyzji o wypłacie środków przez Komisję Europejską. Decyzja o wypłacie środków będzie warunkiem koniecznym do rozpoczęcia procesu zawierania umów z beneficjentami którzy zostali zakwalifikowani do uzyskania dofinansowania w ramach przyjętych programów.

Na poziomie krajowym zarządzanie Funduszem Modernizacyjnym jest natomiast realizowane poprzez operatora krajowego, którym jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Środki uzyskane przez Polskę z Funduszu Modernizacyjnego są przekazywane bezpośrednio z EBI na wyodrębniony rachunek bankowy NFOŚiGW („rachunek Funduszu Modernizacyjnego”).

Wnioski o dofinansowanie inwestycji ze środków Funduszu Modernizacyjnego składane są za pośrednictwem NFOŚiGW i to z nim podpisywana jest umowa przez beneficjentów. Umowa określa w szczególności zakres i częstotliwość składania przez beneficjentów raportów zawierających dane i informacje dotyczące osiągniętych efektów związanych z uniknięciem lub redukcją emisji gazów cieplarnianych, wydatkowania uzyskanych środków oraz postępów w realizacji inwestycji.

Zauważyć należy, że według słownika pojęciowego zawartego w umowie o dofinansowanie realizacji inwestycji ze środków zgromadzonych na rachunku Funduszu Modernizacyjnego (wzór umowy umieszczony na stronie: https://www.gov.pl/web/funduszmodernizacyjny/podstawy-prawne), słowo „dotacja” oznacza udzielone Beneficjentowi dofinansowanie ze środków NFOŚiGW zgromadzonych na rachunku Funduszu Modernizacyjnego w formie dotacji przeznaczonej na realizację Inwestycji, w kwocie określonej w Warunkach Szczególnych Umowy i na warunkach określonych w Umowie.

Z treści wskazanego wzoru umowy wynika, że w określonych w § 12 ust. 1 i 2 sytuacjach NFOŚiGW może wypowiedzieć lub rozwiązać bez zachowania okresu wypowiedzenia (ze skutkiem natychmiastowym) Umowę, z zachowaniem 14-dniowego okresu wypowiedzenia. Tylko w takiej sytuacji Beneficjent zobowiązany jest na żądanie NFOŚiGW do zwrotu na rachunek bankowy NFOŚiGW przekazanych mu środków z Dotacji wraz z odsetkami naliczonymi jak od zaległości podatkowych, liczonymi od następnego dnia po dniu wypłaty Beneficjentowi środków z Dotacji do dnia uznania rachunku bankowego NFOŚiGW kwotą zwrotu, a także do zwrotu na rachunek bankowy NFOŚiGW innych wymagalnych należności, w tym ewentualnej kary umownej, wynikających z warunków niniejszej Umowy (§ 12 ust 4. Umowy).

Powyższe zapisy zawarte w umowie na podstawie której wypłacane będą środki z Funduszu Modernizacyjnego potwierdzają, że środki te stanowić będą bezzwrotną dotację.

Uwzględniając przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz powołane wyżej regulacje prawne wskazać należy, że skoro wypłacane z Funduszu Modernizacyjnego środki w ramach dotacji:

- stanowić będą środki pozyskane z Europejskiego Banku Inwestycyjnego w ramach utworzonego na podstawie Rozporządzenia wykonawczego Komisji Unii Europejskiej Funduszu Modernizacyjnego, a zatem od organizacji międzynarodowej,

- zostaną przekazane Spółce zależnej za pośrednictwem NFOŚiGW a zatem przekazanie środków będzie dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielenia środków,

- stanowić będą bezzwrotną pomoc, bowiem dotacje z Funduszu Modernizacyjnego są bezzwrotne (jedyną formą zwrotnego dofinansowania ze środków Funduszu Modernizacyjnego jest pożyczka, jednakże o takową Spółka zależna nie występowała)

to spełnione zostaną przesłanki zwolnienia ww. dochodu z opodatkowania, określone w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT.

Powyższe stanowisko potwierdza dodatkowo wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 30 maja 2017 r. o sygn. akt I SA/Po 1719/16, w którym Sąd wyraźnie wskazał, że : „generalna zasada udzielania pomocy ze środków Unii Europejskiej stanowi, że wszelkie fundusze i programy pomocowe finansowane przez Unię Europejską są wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym. Środki pochodzące z bezzwrotnej pomocy w założeniu mają za zadanie finansowanie działań popieranych przez Wspólnotę w ramach programów pomocowych, a nie budżetów poszczególnych państw za pośrednictwem podatków. (…) Wyrazem powyższej zasady jest art. 17 ust.1 pkt 23 u.p.d.o.p.”

Uwzględniając powyższe, zgodzić się z Państwem należy, że dochód osiągnięty przez Spółkę zależną w związku z otrzymaniem dotacji ze środków Funduszu Modernizacyjnego będzie wolny od podatku dochodowego od osób prawnych.

Państwa stanowisko należało zatem uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00