Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 8 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.293.2023.2.AN

Czy w sytuacji, gdy wspólnicy Spółki są także założycielami (fundatorami) fundacji Spółka ma możliwość opodatkowania swoich dochodów w formie ryczałtu od dochodów spółek (tzw. Estońskiego CIT).

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 maja 2023 r., za pośrednictwem systemu ePUAP, wpłynął Państwa wniosek z 16 maja 2023 r., o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, który dotyczy ustalenia, czy w sytuacji, gdy wspólnicy Spółki są także założycielami (fundatorami) fundacji Spółka ma możliwość opodatkowania swoich dochodów w formie ryczałtu od dochodów spółek (tzw. Estońskiego CIT).

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie, pismem z 31 lipca 2023 r., które wpłynęło do Organu 2 sierpnia 2023 r.

Treść wniosku jest następująca.

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, posiada siedzibę i zarząd na terenie Rzeczpospolitej Polskiej oraz podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych (zwany dalej: „Spółką” lub „Wnioskodawcą”). Kapitał zakładowy Spółki wynosi 5000 zł. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest sprzedaż detaliczna kosmetyków i artykułów toaletowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach (PKD 47.75.Z).

Struktura właścicielska Spółki przedstawia się w sposób następujący:

-Pan X objął 25 udziałów o łącznej wartości nominalnej 2500 zł,

-Pan Y objął 25 udziałów o łącznej wartości nominalnej 2500 zł.

Wskazane wyżej osoby fizyczne są jednocześnie fundatorami (założycielami) następujących fundacji:

1)Pan X jest fundatorem:

-Fundacji 1 (…);

-Fundacji 2 (…);

2)Pan Y jest fundatorem Fundacji 3 (…).

Kapitał założycielski każdej z ww. fundacji wynosi 5000 zł.

Celem Fundacji 1 szczególności są (…);

Fundacja 1 dąży do celów wyznaczonych przez następujące wartości: poszanowanie poczucia własnej wartości u dzieci, poszanowanie integralności osobistej dzieci, odpowiedzialność osobista i społeczna u dzieci i młodzieży oraz dialog z dziećmi oparty na obustronnym szacunku.

Celem Fundacji 2 jest prowadzenie działalności w zakresie promocji etyki, dobrych praktyk oraz odpowiedzialnego społecznie biznesu w branży kosmetycznej w szczególności: (…).

Celem Fundacji 3 jest prowadzenie działalności w zakresie promocji etyki, dobrych praktyk oraz odpowiedzialnego społecznie biznesu w branży kosmetycznej, a w szczególności: (…).

Zgodnie ze statutami powyższych fundacji, w każdej fundacji jedynym organem jest Zarząd Fundacji, który dla każdej fundacji jest jednoosobowy. Pan X sprawuje funkcję Prezesa Zarządu w Fundacji 1 oraz Fundacji 2. Pan Y jest Prezesem Zarządu Fundacji 3.

Z treści statutów powyższych fundacji wynika, że całość dochodów uzyskiwana przez fundacje przeznaczana jest wyłącznie na działalność statutową. W związku z tym fundatorzy nie otrzymują, nie otrzymywali i nie będą otrzymywać żadnych świadczeń, w tym z tytułu sprawowanej funkcji członków zarządu. Ponadto, wspólnicy Spółki nie są zatrudnieni przez ww. fundacje ani na podstawie umowy o pracę, ani na jakiejkolwiek innej umowie cywilnoprawnej. Pomiędzy fundacją a Spółką nie dochodzi i nie będzie dochodzić do żadnych transakcji.

Spółka złożyła w dniu (…) zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. Spółka w momencie złożenia tego zawiadomienia spełniała i dalej spełnia wszystkie warunki wskazane w art. 28j ust. 1 pkt 2 i pkt 4-7 ustawy o CIT. Spółka nie jest żadnym z podmiotów wymienionym art. 28k ustawy o CIT.

Wnioskodawca posiada jednak wątpliwości dotyczące warunku, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, które to wątpliwości są przedmiotem niniejszego wniosku.

W piśmie uzupełniającym, w odpowiedzi na zadane pytania wskazaliście Państwo, że:

-Fundacja 1 została zarejestrowana w dniu (…), przez sąd rejestrowy w rejestrze Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji oraz Samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej.

-Fundacja 2 została zarejestrowana w dniu (…), przez sąd rejestrowy w rejestrze Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji oraz Samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej.

-Fundacja 3 została zarejestrowana w dniu (…), przez sąd rejestrowy w rejestrze Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji oraz Samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej.

W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz.U.2023.166 t. j. z dnia 2023.01.23), fundacja podlega obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego i uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania jej do Krajowego Rejestru Sądowego. Wpis ten ma charakter konstytutywny. Tym samym, datą utworzenia fundacji jest jej data rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym.

-Wnioskodawca jest opodatkowany w formie ryczałtu od dochodów spółek od dnia 1 stycznia 2022 r.

-Wniosek dotyczy okresu od momentu opodatkowania Wnioskodawcy w formie ryczałtu od dochodów spółek, jak również dotyczy on zdarzenia przyszłego, tj. całego okresu, w którym Wnioskodawca będzie opodatkowany w formie ryczałtu od dochodów spółek.

-Całość dochodów uzyskiwana przez fundacje, o których mowa we Wniosku, przeznaczana jest wyłącznie na działalność statutową. W związku z tym, Pan X i Pan Y nie posiadają jakichkolwiek praw do otrzymywania świadczeń jako założyciele lub beneficjenci fundacji, o których mowa we wniosku.

Pytanie

Czy w sytuacji, gdy wspólnicy Spółki są także założycielami (fundatorami) fundacji Spółka ma możliwość opodatkowania swoich dochodów w formie ryczałtu od dochodów spółek (tzw. Estońskiego CIT)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, fakt, że osoby fizyczne są wspólnikami Wnioskodawcy i są także założycielami (fundatorami) fundacji nie wyłącza możliwości zastosowania przez Wnioskodawcę opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek (tzw. Estońskiego CIT).

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z literalnym brzmieniem art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 tej ustawy, jeżeli spełnia między innymi poniższy warunek, tj. prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Rozważając powyższe zapisy na gruncie wykładni językowej, dla potrzeb zbadania czy Spółka ma prawo do stosowania ryczałtu od dochodów spółek (przy założeniu, że wszystkie pozostałe warunki są spełnione) konieczne jest zweryfikowanie czy zachodzi przesłanka negatywna przewidziana w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. tj. czy udziałowcami Wnioskodawcy są osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Rozważając spełnienie wskazanego warunku w realiach stanu faktycznego (winno być: oraz zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę należy zauważyć, że w prawie podatkowym, którego jedną z naczelnych zasad jest zasada pewności opodatkowania, podstawową rolę pełni wykładnia językowa (W. Nykiel, Prawo podatkowe w Polsce, Podręcznik akademicki, Warszawa 2018, s. 24, przyp. Wnioskodawcy). Spośród różnych sposobów wykładni to właśnie ten (językowy) sposób interpretacji aktów prawnych powinien stanowić taki punkt wyjścia, jak i zakreślać granice wykładni. Wskazane wyżej pryncypium jest akcentowane zarówno w doktrynie prawa podatkowego (R. Mastalski. Prawo podatkowe, Warszawa 2006, s. 116, przyp. Wnioskodawcy), jak i orzecznictwie sądowo administracyjnym (Wyrok NSA z dnia 11 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 1077/12 oraz wyrok NSA z dnia 18 grudnia 2000 r., sygn. akt III SA 3055/99, gdzie sąd wskazał, że forma słowna jest bowiem granicą wszelkiego dopuszczalnego sensu, jakiego możemy poszukiwać w tekście normy prawnej”).

Mając na uwadze powyższe rozważania odnośnie definicji wykładni językowej, wskazać należy, iż przesłanka negatywna wskazana w przepisie art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, znajdzie zastosowanie tylko w bardzo ściśle określonej sytuacji, tj. w sytuacji, w której fundator posiadałby prawa majątkowe związane z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy). Z brzmienia tego przepisu nie wynika natomiast, że sam fakt, iż udziałowiec spółki kapitałowej jest fundatorem w fundacji, wyklucza możliwość stosowania ryczałtu od dochodów spółek.

W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2167 z późn. zm.; dalej jako: „ustawa o fundacjach”), fundacje mogą ustanawiać osoby fizyczne niezależnie od ich obywatelstwa i miejsca zamieszkania bądź osoby prawne mające siedziby w Polsce lub za granicą. Zgodnie z art. 4 ustawy o fundacjach, fundacja działa na podstawie przepisów niniejszej ustawy i statutu.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy o fundacjach, fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.

Zgodnie natomiast z art. 44 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.), mieniem jest własność i inne prawa majątkowe. Prawa majątkowe to natomiast prawa podmiotowe przysługujące wobec rzeczy lub przedmiotów materialnych niebędących rzeczami albo dóbr niematerialnych lub prawnych.

Zgodnie z regulacjami zawartym w ustawie o fundacjach, fundator fundacji samodzielnie ustala statut fundacji, określając m.in. jej cele, zasady, formy i zakres działalności, skład i organizację zarządu oraz sposób jego powoływania. Fundator ustala również nie tylko obowiązki, ale również uprawnienia zarządu i jego członków. Fundator ustala także inne kwestie regulujące funkcjonowanie fundacji. Fundator określa krąg beneficjentów fundacji mając przy tym całkowitą swobodę w kształtowaniu obecnych i przyszłych beneficjentów a także proporcji w jakich będą oni partycypować w zyskach fundacji. Fundator może być również jednym z beneficjentów fundacji, o czym decyduje on sam.

Powyższe rozważania prowadzą do konkluzji, że sam fakt bycia Fundatorem Fundacji, nie wyklucza na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, możliwości stosowania przez Spółkę ryczałtu od dochodów spółek. Zważywszy, że fundatorzy w przedstawionym stanie faktycznym (winno być: oraz zdarzenia przyszłego) nie otrzymują żadnych świadczeń pieniężnych i niepieniężnych, w tym z tytułu sprawowanej funkcji członków zarządu oraz nie są zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, ani innych umów cywilnoprawnych, to w konsekwencji, po spełnieniu innych, wymienionych w ustawie o CIT wymogów dotyczących opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, Wnioskodawca będzie uprawniony do opodatkowania osiąganych przez niego dochodów w formie ryczałtu od dochodów spółek (tzw. Estońskiego CIT).

Powyższe stanowisko znajduje także potwierdzenie w poniższych stanowiskach organów podatkowych:

1)„Odnosząc powyższe do opisu sprawy stwierdzić należy, że z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego oraz uzasadnienia stanowiska Wnioskodawcy, nie wynika by Wnioskodawca mógł być wykluczony z opodatkowania ryczałtem z powodu niespełnienia warunku określonego w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, tj. ze względu na udziałowca będącego fundatorem fundacji. Udziałowiec Wnioskodawcy, pomimo że jest fundatorem fundacji nie posiada bowiem jakichkolwiek praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia (pieniężnego, niepieniężnego) jako założyciel (fundator) lub jako beneficjent fundacji” (Pismo z dnia 2 listopada 2022 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 011 -KDIB1-2.4010.542.2022.1.EJ).

2)„Odnosząc powyższe do opisu sprawy stwierdzić należy, że z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego oraz uzasadnienia stanowiska Wnioskodawcy, nie wynika by Wnioskodawca mógł być wykluczony z opodatkowania ryczałtem z powodu niespełnienia warunku określonego w art. 28just. 1 pkt 4 lub pkt 4 ustawy o CIT. Udziałowiec Wnioskodawcy oraz sam Wnioskodawca, pomimo że są fundatorami fundacji nie posiadają bowiem jakichkolwiek praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia (pieniężnego, niepieniężnego) jako założyciele (fundatorzy) lub jako beneficjenci fundacji” (Pismo z dnia 21 listopada 2022 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0111- KDIB1-2.4010.647.2022.1.AW);

3)„Z opisu zdarzenia przyszłego oraz uzasadnienia stanowiska, nie wynika by mogli być Państwo wykluczeni z opodatkowania ryczałtem z powodu niespełnienia warunku określonego w art. 28j ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy CIT. Pomimo, że Spółka jest fundatorem fundacji nie posiada bowiem jakichkolwiek praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia (pieniężnego, niepieniężnego) jako założyciel (fundator) lub jako beneficjent fundacji. Również członkowie zarządu Fundacji, którzy są udziałowcami Spółki nie pobierają wynagrodzenia za pełnienie funkcji.

Wobec powyższego będą mogli Państwo wybrać opodatkowanie w formie ryczałtu od dochodów spółek. W Państwa sytuacji nie występują przesłanki wykluczające, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy o CIT (Pismo z dnia 13 października 2022 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP2- 2.4010.34.2022.2.IN).

4)„Odnosząc powyższe do opisu sprawy stwierdzić należy, że z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego oraz uzasadnienia stanowiska Wnioskodawcy, nie wynika by Wnioskodawca mógł być wykluczony z opodatkowania ryczałtem z powodu niespełnienia warunku określonego w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Wskazane osoby fizyczne będące wspólnikami Spółki z o.o. pomimo że są fundatorami fundacji nie posiadają bowiem jakichkolwiek praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia (pieniężnego, niepieniężnego) jako założyciele (fundatorzy) lub jako beneficjenci fundacji.

Zatem, w sytuacji opisanej we wniosku Wnioskodawca spełnia warunki do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, bowiem wspólnicy Wnioskodawcy będącymi osobami fizycznymi, nie posiadają praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji (Pismo z dnia 21 grudnia 2022 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-1.4010.629.2022.2.MF).

W związku z powyższym niniejszy wniosek o wydanie interpretacji jest w pełni uzasadniony i zasługuje na uwzględnienie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

 Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ściśle określają jakie warunki zobowiązany jest spełnić podatnik aby mógł wybrać formę opodatkowania w postaci ryczałtu od dochodu spółek, czyli tzw. estoński CIT.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa CIT”),

Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

1) (uchylony)

2) mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

a) z wierzytelności,

b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c) z części odsetkowej raty leasingowej,

d) z poręczeń i gwarancji,

e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

3) podatnik:

a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń na podatniku ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;

4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;

5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

6) nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Określone wyżej warunki podatnik zobowiązany jest spełniać w każdym okresie opodatkowania ryczałtem.

Pkt 4 powołanego wyżej art. 28j ust. 1 ustawy CIT wyraźnie wskazuje, że jednym z warunków umożliwiających opodatkowanie spółki ryczałtem jest nieposiadanie przez jego wspólnika (osobę fizyczną) praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Literalne brzmienie ww. przepisu nie wyklucza zatem, by udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami spółek chcących skorzystać z opodatkowania ryczałtem były osoby fizyczne będące fundatorem fundacji. Niemniej jednak, jeśli takim udziałowcem, akcjonariuszem lub wspólnikiem jest założyciel (fundator) fundacji, to nie może on posiadać praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub jako beneficjent fundacji.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, że wspólnicy Spółki są jednocześnie fundatorami (założycielami) fundacji. Zgodnie ze statutami fundacji, w każdej fundacji jedynym organem jest Zarząd Fundacji, który dla każdej z nich jest jednoosobowy. Pan X sprawuje funkcję Prezesa Zarządu w Fundacji 1 i Fundacji 2. Pan Y jest Prezesem Zarządu Fundacji 3. Z treści statutów powyższych fundacji wynika, że całość dochodów uzyskiwana przez fundacje przeznaczana jest wyłącznie na działalność statutową. W związku z tym fundatorzy nie otrzymują, nie otrzymywali i nie będą otrzymywać żadnych świadczeń, w tym z tytułu sprawowanej funkcji członków zarządu. Ponadto, wspólnicy Spółki nie są zatrudnieni przez ww. fundacje ani na podstawie umowy o pracę, ani na jakiejkolwiek innej umowie cywilnoprawnej. Pomiędzy fundacją a Spółką nie dochodzi i nie będzie dochodzić do żadnych transakcji.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest kwestia ustalenia, czy w sytuacji, gdy wspólnicy Spółki są także założycielami (fundatorami) fundacji Spółka ma możliwość opodatkowania swoich dochodów w formie ryczałtu od dochodów spółek (tzw. Estońskiego CIT).

W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r (t. j. Dz.U z 2023 r. poz. 166 ze zm.),

Fundacje mogą ustanawiać osoby fizyczne niezależnie od ich obywatelstwa i miejsca zamieszkania bądź osoby prawne mające siedziby w Polsce lub za granicą.

Zgodnie z art. 4 ww. ustawy,

Fundacja działa na podstawie przepisów niniejszej ustawy i statutu.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy o fundacjach,

Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.

Zgodnie natomiast z art. 44 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.),

Mieniem jest własność i inne prawa majątkowe.

Prawa majątkowe to natomiast prawa podmiotowe przysługujące wobec rzeczy lub przedmiotów materialnych niebędących rzeczami albo dóbr niematerialnych lub prawnych.

Zgodnie z regulacjami zawartym w ustawie o fundacjach, fundator fundacji samodzielnie ustala statut fundacji, określając m.in. jej cele, zasady, formy i zakres działalności, skład i organizację zarządu oraz  sposób jego powoływania. Fundator ustala również nie tylko obowiązki ale również uprawnienia zarządu i jego członków. Fundator ustala także inne kwestie regulujące funkcjonowanie fundacji. Fundator określa krąg beneficjentów fundacji mając przy tym całkowitą swobodę w kształtowaniu obecnych i przyszłych beneficjentów a także proporcji w jakich będą oni partycypować w zyskach fundacji. Fundator może być również jednym z beneficjentów fundacji, o czym decyduje on sam.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego oraz uzasadnienia stanowiska Wnioskodawcy nie wynika zatem, aby Wnioskodawca mógł być wykluczony z opodatkowania ryczałtem z powodu niespełnienia warunku określonego w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy CIT. Udziałowcy Wnioskodawcy – Pan X i Pan Y nie posiadają bowiem jakichkolwiek praw do otrzymywania świadczeń jako założyciele lub beneficjenci fundacji, o których mowa we wniosku.

Reasumując, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy w sytuacji, gdy wspólnicy Spółki są także założycielami (fundatorami) fundacji Spółka ma możliwość opodatkowania swoich dochodów w formie ryczałtu od dochodów spółek (tzw. Estońskiego CIT), jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

- Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

- Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00