Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 21 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.327.2023.1.MR1

Ustalenie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego dochodu stanowiącego równowartość niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów wydatków finansowanych otrzymaną dotacji oraz ze środków własnych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe a w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej 

22 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z dnia 7 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

dochód stanowiący równowartość niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów wydatków w postaci:

1. dokonanych przez Instytut wpłat na PFRON;

2. zapłaty odsetek za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat należności budżetowych i innych należności, do których stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej;

3. wydatków na cele związane z różnymi wydarzeniami kulturalnymi, głównie usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych;

4. zakupu usług gastronomicznych, żywności i napojów na spotkania z przedstawicielami kontrahentów Instytutu;

5. wydatków na zapłatę składek członkowskich (...);

6. wydatków na działalność socjalną;

7. wydatków na opłacenie składek na ubezpieczenia samochodu osobowego powyżej 150 tys.;

8. 25% poniesionych wydatków z tytułu używania samochodu osobowego sfinansowanych przez Instytut otrzymaną dotacją stanowiącą przychód wolny od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT, podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych

dochód stanowiący równowartość niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów wydatków w postaci:

1. dokonanych przez Instytut wpłat na PFRON;

2. zapłaty odsetek za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat należności budżetowych i innych należności, do których stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej;

3. wydatków na cele związane z różnymi wydarzeniami kulturalnymi, głównie usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych;

4. zakupu usług gastronomicznych, żywności i napojów na spotkania z przedstawicielami kontrahentów Instytutu;

5. wydatków na zapłatę składek członkowskich (...);

6. wydatków na działalność socjalną;

7. wydatków na opłacenie składek na ubezpieczenia samochodu osobowego powyżej 150 tys.;

8. 25% poniesionych wydatków z tytułu używania samochodu osobowego sfinansowanych przez Instytut ze środków własnych, podlega opodatkowaniu podatkiem

dochodowym od osób prawnych, z wyłączeniem dochodu stanowiącego równowartość niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów wydatków w postaci:

1) wydatków związanych z różnymi wydarzeniami, głównie usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych;

2) zakupu usług gastronomicznych, żywności i napojów na spotkania z przedstawicielami kontrahentów Instytutu;

 3) wydatków na zapłatę składek członkowskich (...);

który może stanowić dochód wolny od podatku pod warunkiem jego przeznaczenia na działalność statutową Wnioskodawcy - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w zw. z ust. 1b ustawy o CIT.

Treść wniosku jest następująca :

Opis stanu faktycznego

InstytutX (zwany dalej: „Instytutem” lub „Wnioskodawcą") jest państwową (…) działającą na podstawie ustawy z dnia (…), zarządzenia (…) oraz statutu.

Instytut posiada osobowość prawną. Organizatorem Instytutu jest (…). Instytut jest wpisany do rejestru instytucji (…).

Celem Instytutu jest (…).

Instytut realizuje cele poprzez:

 (...)

Instytut prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Przychodami Instytutu są:

1.środki (…) w postaci dotacji:

a) podmiotowej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów,

b) celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji,

c) celowej na realizację wskazanych zadań i programów;

2.przychody z tytułu wykonywania zadań na rzecz organizacji rządowych, jednostek samorządu terytorialnego oraz innych instytucji i organizacji;

3.środki pochodzące z funduszy krajowych i zagranicznych, w tym Unii Europejskiej;

4.środki z tytułu spadków, zapisów i darowizn otrzymywanych w postaci pieniężnej od osób fizycznych i prawnych;

5.dochody z mienia, w szczególności z najmu oraz z dzierżawy i innych umów o podobnym charakterze;

6.odsetki z lokat bankowych;

7.dochody ze sprzedaży majątku, rzeczy i praw oraz dochody ze świadczenia usług.

Głównym źródłem finansowania Instytutu jest otrzymana przez Instytut dotacja podmiotowa (dotacja), która stanowi przychód (dochód) wolny od podatku dochodowego od osób prawnych. Przepis art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych („Ustawa o CIT”) zawiera katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania, natomiast przepisy art. 16 tej ustawy zawierają katalog wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodu. Otrzymana przez Instytut dotacja podmiotowa korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 tej ustawy. Zgodnie z nim, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Uzyskane dochody Wnioskodawca przeznacza na cele statutowe, w szczególności na działalność kulturalną.

Instytut z otrzymanej dotacji podmiotowej oraz z własnych środków (około w 1%) pokrywa (finansuje):

1.wpłaty na PFRON;

2.odsetki za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat należności budżetowych i innych należności, do których stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej;

3.wydatki na cele związane z różnego rodzaju wydarzeniami kulturalnymi, głównie usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych;

4.zakup usług gastronomicznych, żywności i napojów na spotkania z przedstawicielami kontrahentów Instytutu;

5.składki członkowskie (...);

6.wydatki na działalność socjalną;

7.składki na ubezpieczenia samochodu osobowego powyżej 150 tys.;

8.25% poniesionych wydatków z tytułu używania samochodu osobowego.

Wydatków tych Instytut nie zalicza do kosztów uzyskania przychodów.

Instytut jest w stanie określić jaka część z nich została pokryta z przychodów z dotacji, a jaka ze środków własnych Instytutu.

Pytania

I. Czy dochód stanowiący równowartość niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów wydatków w postaci:

1) dokonanych przez Instytut wpłat na PFRON;

2) zapłaty odsetek za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat należności budżetowych i innych należności, do których stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej;

3) wydatków na cele związane z różnymi wydarzeniami kulturalnymi, głównie usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych;

4zakupu usług gastronomicznych, żywności i napojów na spotkania z przedstawicielami kontrahentów Instytutu;

5) wydatków na zapłatę składek członkowskich (...);

6) wydatków na działalność socjalną;

7) wydatków na opłacenie składek na ubezpieczenia samochodu osobowego powyżej 150 tys.;

8) 25% poniesionych wydatków z tytułu używania samochodu osobowego

sfinansowanych przez Instytut otrzymaną dotacją stanowiącą przychód wolny od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT, podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych?

II.dochód stanowiący równowartość niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów wydatków w postaci:

1) dokonanych przez Instytut wpłat na PFRON;

2) zapłaty odsetek za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat należności budżetowych i innych należności, do których stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej;

3) wydatków na cele związane z różnymi wydarzeniami kulturalnymi, głównie usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych;

4) zakupu usług gastronomicznych, żywności i napojów na spotkania z przedstawicielami kontrahentów Instytutu;

5) wydatków na zapłatę składek członkowskich (...);

6) wydatków na działalność socjalną;

7) wydatków na opłacenie składek na ubezpieczenia samochodu osobowego powyżej 150 tys.;

8) 25% poniesionych wydatków z tytułu używania samochodu osobowego

sfinansowanych przez Instytut ze środków własnych, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, z wyłączeniem dochodu stanowiącego równowartość niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów wydatków w postaci:

1) wydatków związanych z różnymi wydarzeniami, głównie usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych;

2) zakupu usług gastronomicznych, żywności i napojów na spotkania z przedstawicielami kontrahentów Instytutu;

3) wydatków na zapłatę składek członkowskich (...);

który może stanowić dochód wolny od podatku pod warunkiem jego przeznaczenia na działalność statutową Wnioskodawcy - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w zw. z ust. 1b ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad I.

W Państwa ocenie, dochód stanowiący równowartość niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów wydatków w postaci:

1) dokonanych przez Instytut wpłat na PFRON;

2) zapłaty odsetek za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat należności budżetowych i innych należności, do których stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej;

3) wydatków na cele związane z różnymi wydarzeniami kulturalnymi, głównie usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych;

4) zakupu usług gastronomicznych, żywności i napojów na spotkania z przedstawicielami kontrahentów Instytutu;

5) wydatków na zapłatę składek członkowskich (...);

6) wydatków na działalność socjalną;

7) wydatków na opłacenie składek na ubezpieczenia samochodu osobowego powyżej 150 tys.;

8) 25% poniesionych wydatków z tytułu używania samochodu osobowego

sfinansowanych przez Instytut otrzymaną dotacją stanowiącą przychód wolny od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT, podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, 22 i art. 24b przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z kolei dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11 i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Przy czym, gdy koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 7 ust. 2 ustawy o CIT).

Dochód, wynikający z zastosowania powyższych zasad, może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych. Katalog zwolnień z tego podatku jest katalogiem zamkniętym i został wymieniony w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53, 54a, 55, 56, 56b i 59.

W zakresie uzyskiwanych przychodów Instytut korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, m.in. na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 tej ustawy. W myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Dodatkowo, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. Zwolnienie przedmiotowe, o jakim mowa w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, ma zastosowanie do dochodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1.dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1 a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Mając na uwadze art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, należy wskazać, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:

1) podatnik prowadzi działalność statutową we wskazanych powyżej zakresach (jego działalność statutowa odpowiada przynajmniej jednej z wymienionych powyżej),

2) podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT,

3) podatnik przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Przez działalność statutową podatnika należy rozumieć te rodzaje działalności, które ujęte zostały w jego statucie. Określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne i ścisłe. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych.

Zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Zatem, warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie. Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wynika zatem wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na preferowane i ściśle określone w przepisie cele, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

W przypadku podatników, w tym Instytutu, którzy uzyskują dochody zwolnione od podatku dochodowego w związku z prowadzeniem określonej działalności statutowej, wszelkie ponoszone wydatki w pierwszej kolejności powinny być analizowane pod kątem możliwości zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 powołanej ustawy.

Instytut wydatki związane z wpłatami na PFRON, odsetki za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat należności budżetowych i innych należności, do których stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej, wydatki na cele związanych z różnymi wydarzeniami kulturalnymi, głównie usługami gastronomicznymi, zakupem żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, zakupem usług gastronomicznych, żywności i napojów na spotkania z przedstawicielami, składek członkowskich (...), wydatki na działalność socjalną, składki na ubezpieczenia samochodu osobowego powyżej 150 tys., 25% poniesionych wydatków z tytułu używania samochodu osobowego, pokrywa ze wspomnianej powyżej otrzymanej dotacji, która stanowi przychód (dochód) wolny od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT.

W tym kontekście należy zwrócić także uwagę na:

  • art. 16 ust. 1 pkt 36 ustawy o CIT, z którego wynika że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wpłat, o których mowa w art. 21 ust. 1 i w art. 23 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2011 r., poz. 721 ze zm.),
  • art. 16 ust. 1 pkt 28 tej ustawy, zgodnie z którym, za koszty uzyskania przychodów nie uważa się kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych,
  • art. 16 ust. 1 pkt 21 ustawy o CIT, zgodnie z którym zapłacone odsetki za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat należności budżetowych i innych należności, do których stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej nie stanowią kosztów uzyskania przychodów,
  • art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy o CIT, zgodnie z którym nie stanowią kosztów podatkowych koszty działalności socjalnej,
  • art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o CIT, zgodnie z którem nie stanowią kosztów podatkowych koszty stanowiące 25% poniesionych wydatków, z zastrzeżeniem pkt 30, z tytułu kosztów używania samochodu osobowego na potrzeby działalności gospodarczej - jeżeli samochód osobowy jest wykorzystywany również do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podatnika,
  • art. 16 ust. 1 pkt 37 ustawy o CIT, zgodnie z którym nie są kosztem podatkowym składki na rzecz organizacji do których przynależność podatnika nie jest obowiązkowa (z określonymi wyjątkami),
  • art. 16 ust. 1 pkt 49 ustawy o CIT, zgodnie z którym za koszty uzyskania przychodu nie uważa się składek na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia.

Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT, wyłączone z kosztów uzyskania przychodów są wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane m.in. z dochodów (przychodów), o których mowa wart. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT. Zgodnie z nim, za koszty uzyskania przychodów nie uważa się wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53, 54a, 56, 56b-56j i 59.

Powyższe oznacza, że skoro wpłaty na PFRON, odsetki za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat należności budżetowych i innych należności, do których stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej, wydatki na cele związane z różnymi wydarzeniami kulturalnymi, głównie usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, zakup usług gastronomicznych, żywności i napojów na spotkania z przedstawicielami, składki członkowskie (...), wydatki na działalność socjalną, składki na ubezpieczenia samochodu osobowego powyżej 150 tys., 25% poniesionych wydatków z tytułu używania samochodu osobowego, finansowane są uzyskaną z budżetu państwa dotacją stanowiącą przychód wolny od podatku dochodowego od osób prawnych, to przychód (dochód) stanowiący równowartość tych wydatków (kosztów) jest wolny od tego podatku, ponieważ wydatków tych dokonano ze środków stanowiących przychody (dochody) wolne od podatku

Podsumowując, w Państwa ocenie, dochód stanowiący równowartość niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów wydatków w postaci:

1.dokonanych przez Instytut wpłat na PFRON;

2.zapłaty odsetek za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat należności budżetowych i innych należności, do których stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej;

3.wydatków na cele związane z różnymi wydarzeniami kulturalnymi, głównie usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych;

4.zakupu usług gastronomicznych, żywności i napojów na spotkania z przedstawicielami kontrahentów Instytutu;

5.wydatków na zapłatę składek członkowskich (...);

6.wydatków na działalność socjalną;

7.wydatków na opłacenie składek na ubezpieczenia samochodu osobowego powyżej 150 tys.;

8.25% poniesionych wydatków z tytułu używania samochodu osobowego

sfinansowanych przez Instytut otrzymaną dotacją stanowiącą przychód wolny od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT, podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych.

Pogląd zbieżny z powyższym wyrażony został m.in. w następujących interpretacjach indywidualnych:

1.Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16.02.2022 r. (0111- KDIB2-1.4010.613.2021.1.BJ):

„Dochód stanowiący równowartość wydatków na składki na PFRON nie jest wolny od podatku dochodowego na podstawie omawianego przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, gdyż nie realizuje celów statutowych Wnioskodawcy. Jednocześnie wskazać należy, że w myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Należy zwrócić uwagę, że z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 47 wyżej powołanej ustawy koreluje przepis art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy, który stanowi, że nie uważa się za koszt uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53, 54a, 55, 56, 56b i 59.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa podatkowego i przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że skoro wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, sfinansowane są w całości uzyskaną z budżetu państwa dotacją, to dochód stanowiący równowartość tych wpłat, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ wydatków tych dokonano ze środków wolnych od podatku.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym dochód przeznaczony na dokonanie wpłat na PFRON i odpowiadający równowartości dokonanych wpłat, jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, z uwagi na fakt, iż wydatek ten jest w całości finansowany z dotacji pochodzącej z budżetu, która korzysta ze zwolnienia z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT, jest prawidłowe.”;

2.Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16.06.2021 r. (0114- KDIP2-1.4010.132.2021.1. KS):

„Dochód stanowiący równowartość wydatków na składki na PFRON nie jest wolny od podatku dochodowego na podstawie omawianego przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, gdyż nie realizuje celów statutowych Wnioskodawcy.

Jednocześnie wskazać należy, że w myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Należy zwrócić uwagę, że z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 47 wyżej powołanej ustawy koreluje przepis art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy, który stanowi, że nie uważa się za koszt uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53, 54a, 55, 56 i 59.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa podatkowego i przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że skoro wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, sfinansowane są w całości uzyskaną z budżetu państwa dotacją, to dochód stanowiący równowartość tych wpłat, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ wydatków tych dokonano ze środków wolnych od podatku.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym dochód Wnioskodawcy przeznaczony na wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, gdyż są one w całości finansowane z dotacji budżetowej, wolnej od podatku dochodowego od osób prawnych, jest prawidłowe."

3.Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22.02.2018 r. (0114-KDIP2-1.4010.370.2017.2.KS):

„Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa podatkowego i przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że skoro wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, sfinansowane są w całości uzyskaną z budżetu państwa dotacją, to dochód stanowiący równowartość tych wpłat nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym, ponieważ wydatków tych dokonano ze środków wolnych od podatku, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z kolei przeznaczenie i wydatkowanie dochodu na pokrycie kosztów reprezentacji, niezaliczanych do kosztów uzyskania przychodów, jako związanych wyłącznie z realizacją celów działalności statutowej Instytut w zakresie kultury, spełnia warunki zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W związku z powyższym niezasadne jest rozpatrywanie możliwości zastosowania zwolnienia do tych wydatków także z art. 17 ust. 1 pkt 47, gdyż podlegają one zwolnieniu na postawie ust. 1 pkt 4 wymienionego przepisu. Należy jednak pamiętać, że zgodnie z obowiązującą w prawie podatkowym regułą, ciężar dowodu - wykazanie w odniesieniu do każdego z takich wydatków bezpośredniego związku z realizacją jego celów statutowych, spoczywa na podatniku. Jeśli konkretny wydatek będzie miał bezpośredni związek z realizacją celów statutowych, które stanowią pozytywną przesłankę zwolnienia przedmiotowego, wówczas równowartość dochodu odpowiadająca temu wydatkowi będzie wolna od podatku na podstawie ww. art. 17 ust. 1 pkt 4.

Reasumując, wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, tj. wydatki sfinansowane dotacjami zwolnionymi z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem, ponieważ wydatków tych dokonano ze środków wolnych od podatku. Z kolei dochód przeznaczony na pokrycie kosztów reprezentacji związanych z realizacją celów statutowych w zakresie kultury podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym dochód Muzeum przeznaczony na wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz pokrycie kosztów reprezentacji związanych z realizacją celów statutowych jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, jest prawidłowe."

4.Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24.05.2018 r. (0111- KDIB1-2.4010.140.2018.1.MM):

„Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa podatkowego i przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że skoro wpłaty na PFRON, sfinansowane są w całości uzyskaną z budżetu Gminy dotacją, to dochód stanowiący równowartość tych wpłat, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy CIT, podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ wydatków tych dokonano ze środków wolnych od podatku.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym dochód Wnioskodawcy przeznaczony na wpłaty na PFRON jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, jest prawidłowe.”

5.Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 15.03.2018 r. (0114- KDIP2-1.4010.22.2018.2.KS):

„Dochód stanowiący równowartość wydatków na składki na PFRON nie jest wolny od podatku dochodowego na podstawie omawianego przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, gdyż nie realizuje celów statutowych Wnioskodawcy.

Jednocześnie wskazać należy, że w myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Należy zwrócić uwagę, że z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 47 wyżej powołanej ustawy koreluje przepis art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy, który stanowi, że nie uważa się za koszt uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53 i 55, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa podatkowego i przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że skoro wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, sfinansowane są w całości uzyskaną z budżetu państwa dotacją, to dochód stanowiący równowartość tych wpłat, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ wydatków tych dokonano ze środków wolnych od podatku.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym dochód Wnioskodawcy przeznaczony na wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, jest prawidłowe.”

Podobnie także w:

1.interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 29 marca 2017 r. (2461-IBPB-1-2.4510.57.2017.1.JP),

2.interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 12 lutego 2016 r. (ITPB3/4510-649/15/PW),

3.interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 4 września 2015 r. (IPTPB3/4510-179/15-4/IR),

4.interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 19 grudnia 2014 r. (ITPB3/423-517/14/KK),

5.interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 30 października 2014 r. (IPPB5/423-734/14-2/AS).

Ad. II

W Państwa ocenie, dochód stanowiący równowartość niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów wydatków w postaci:

1)dokonanych przez Instytut wpłat na PFRON;

2)zapłaty odsetek za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat należności budżetowych i innych należności, do których stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej;

3)wydatków na cele związane z różnymi wydarzeniami kulturalnymi, głównie usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych;

4)zakupu usług gastronomicznych, żywności i napojów na spotkania z przedstawicielami kontrahentów Instytutu;

5)wydatków na zapłatę składek członkowskich (...);

6)wydatków na działalność socjalną;

7)wydatków na opłacenie składek na ubezpieczenia samochodu osobowego powyżej 150 tys.;

8)25% poniesionych wydatków z tytułu używania samochodu osobowego

sfinansowanych przez Instytut ze środków własnych, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, z wyłączeniem dochodu stanowiącego równowartość niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów wydatków w postaci:

1)wydatków związanych z różnymi wydarzeniami, głównie usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych;

2)zakupu usług gastronomicznych, żywności i napojów na spotkania z przedstawicielami kontrahentów Instytutu;

3)wydatków na zapłatę składek członkowskich (...)

który może stanowić dochód wolny od podatku, pod warunkiem jego przeznaczenia na działalność statutową Wnioskodawcy - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w zw. z ust. 1b ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1 c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie przedmiotowe, o jakim mowa w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, ma zastosowanie do dochodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Stosownie do art. 17 ust. 1c ustawy o CIT, przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1. przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2. przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3. samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Mając na uwadze brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, należy wskazać, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:

  • podatnik prowadzi działalność statutową we wskazanych powyżej zakresach (jego działalność statutowa odpowiada przynajmniej jednej z wymienionych powyżej),
  • podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT,
  • podatnik przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Przez działalność statutową podatnika należy rozumieć te rodzaje działalności, które ujęte zostały w jego statucie. Określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne i ścisłe. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych.

Zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele" oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Zatem, warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.

Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wynika zatem wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na preferowane i ściśle określone w przepisie cele, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, aby wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik, mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z omawianego przepisu, musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie wydatkuje.

Art. 17 ust. 1b ustawy o CIT wprost wskazuje, że zwolnienie będące przedmiotem rozważań ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych, zgodnych z regulacją art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

W tym miejscu należy wskazać, że obowiązku dokonywania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych nie należy utożsamiać z podatkiem w rozumieniu art. 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), dlatego też cytowany art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie ma do tych wpłat zastosowania. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych jest bowiem funduszem celowym realizującym zadania określone w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Należy również zwrócić uwagę, że wpłaty dokonywane na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych mają charakter sankcyjny, z tytułu niezapewniania wymaganego poziomu zatrudnienia osób niepełnosprawnych.

Zbieżny z powyższym pogląd wyrażony został m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 17.02.2021 r. (0111-KDIB1-2.4010.550.2020.2.MZA): „Dochód odpowiadający równowartości wpłat na PFRON jako nie stanowiący kosztów uzyskania przychodów, nie służący działalności statutowej, nie jest objęty zwolnieniem wynikającym z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, gdyż dochód równy wpłatom na PFRON nie jest wydatkowany na cele statutowe. Wobec tego nie jest on przedmiotowo zwolniony od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop. Tym samym dochody odpowiadające równowartości wpłat na PFRON nie są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych. Ustalony dochód z tego tytułu podlega w całości opodatkowaniu. Innymi słowy, dochód stanowiący równowartość tych wpłat podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Czyli - odnosząc się do pytania Wnioskodawcy - Szpital nie ma prawa do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych. Oznacza to, że Szpital powinien uiścić podatek dochodowy od dochodu powstałego od wpłat składek dokonanych na PFRON, które to składki (stosownie do powołanych wcześniej przepisów) nie stanowią kosztu uzyskania przychodu.”

Podobnie w przypadku zapłaconych odsetek za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat należności budżetowych i innych należności, do których stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej, a także w przypadku: zakupu usług gastronomicznych, żywności i napojów na spotkania z przedstawicielami, składek członkowskich (...), wydatków na działalność socjalną, składek na ubezpieczenia samochodu osobowego powyżej 150 tys., 25% poniesionych wydatków z tytułu używania samochodu osobowego.

Zbieżne z powyższym stanowisko zostało wyrażone w interpretacji indywidualnej z dnia 11.09.2019 r. (0111-KDIB1-2.4010.273.2019.2.BG): „Odnosząc wyższej cytowane przepisy do przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzić należy, że wydatki na PFRON, kary umowne, odsetki budżetowe, koszty reprezentacji, koszty sądowe oraz zasądzone renty są wydatkami niestanowiącymi kosztów uzyskania przychodów a jednocześnie wydatkami niestanowiącymi wydatków na cele statutowe. Tym samym w przedstawionej we wniosku sytuacji wystąpił obowiązek, o którym mowa w art. 25 ust. 4 w związku z art. 17 ust. 1 a pkt 2 ustawy o CIT.”

Podsumowując, w Państwa ocenie, dochód stanowiący równowartość niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów wydatków w postaci:

1.dokonanych przez Instytut wpłat na PFRON;

2.zapłaty odsetek za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat należności budżetowych i innych należności, do których stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej;

3.wydatków związanych z różnymi wydarzeniami, głównie usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych;

4.zakupu usług gastronomicznych, żywności i napojów na spotkania z przedstawicielami kontrahentów Instytutu;

5.wydatków na zapłatę składek członkowskich (...);

6.wydatków na działalność socjalną;

7.wydatków na opłacenie składek na ubezpieczenia samochodu osobowego powyżej 150 tys.;

8.25% poniesionych wydatków z tytułu używania samochodu osobowego

sfinansowanych przez Instytut ze środków własnych, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, z wyłączeniem dochodu stanowiącego równowartość niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów wydatków w postaci:

1) wydatków związanych z różnymi wydarzeniami, głównie usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych;

2) zakupu usług gastronomicznych, żywności i napojów na spotkania z przedstawicielami kontrahentów Instytutu;

3) wydatków na zapłatę składek członkowskich (...);

który może stanowić dochód wolny od podatku, pod warunkiem jego przeznaczenia na działalność statutową Wnioskodawcy - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w zw. z ust. 1b ustawy o CIT, zgodnie z którym wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe a w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

InstytutX (zwany dalej: „Instytutem” lub „Wnioskodawcą") jest (…) działającą na podstawie ustawy (…) oraz statutu.

Instytut posiada osobowość prawną. Organizatorem Instytutu (…)

Wnioskodawca jest więc podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”). Jednocześnie, Wnioskodawca nie został wymieniony przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 tej ustawy, jako podmiot, który zwolniony jest od podatku. W konsekwencji Wnioskodawca podlega ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT:

przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z kolei zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:

dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

W przypadku podatników, w tym Instytutu, którzy uzyskują dochody zwolnione od podatku dochodowego w związku z prowadzeniem określonej działalności statutowej, wszelkie ponoszone wydatki w pierwszej kolejności powinny być analizowane pod kątem możliwości zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 powołanej ustawy.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy o CIT,

kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Stosownie do treści art. 16 ust. 1 pkt 36 ustawy o CIT,

nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wpłat, o których mowa w art. 21 ust. 1 i w art. 23 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 573).

Ponadto zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 tej ustawy:

nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych;

Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 21 ustawy o CIT.

nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odsetek za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat należności budżetowych i innych należności, do których stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej;

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy o CIT:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych; kosztem uzyskania przychodów są jednak świadczenia urlopowe wypłacone zgodnie z przepisami o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych oraz koszty, o których mowa w art. 15 ust. 1za pkt 2;

Stosownie do art. 16 ust.1 pkt 51 ustawy o CIT:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów 25% poniesionych wydatków, z zastrzeżeniem pkt 30, z tytułu kosztów używania samochodu osobowego na potrzeby działalności gospodarczej - jeżeli samochód osobowy jest wykorzystywany również do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podatnika;

W myśl art. 16 ust.1 pkt 37 ustawy o CIT:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów składek na rzecz organizacji, do których przynależność podatnika nie jest obowiązkowa, z wyjątkiem:

a) składek organizacji spółdzielczych na rzecz związków rewizyjnych i Krajowej Rady Spółdzielczej, z tym że górną granicę składki określi minister właściwy do spraw finansów publicznych w drodze rozporządzenia, po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Spółdzielczej,

b) (uchylona)

c) składek na rzecz organizacji zrzeszających przedsiębiorców i pracodawców, działających na podstawie odrębnych ustaw - do wysokości łącznie nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty odpowiadającej 0,25% kwoty wynagrodzeń wypłaconych w poprzednim roku podatkowym, stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne;

Art. 16 ust.1 pkt 49 ustawy o CIT stanowi, że:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodu składek na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia;

Zgodnie z art. 16 ust.1 pkt 58 ustawy o CIT:

nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53, 54a, 56, 56b-56j i 59;

Przychodami Instytutu są:

1.środki (…) w postaci dotacji;

2.przychody z tytułu wykonywania zadań na rzecz organizacji rządowych, jednostek samorządu terytorialnego oraz innych instytucji i organizacji;

3.środki pochodzące z funduszy krajowych i zagranicznych, w tym Unii Europejskiej;

4.środki z tytułu spadków, zapisów i darowizn otrzymywanych w postaci pieniężnej od osób fizycznych i prawnych;

5.dochody z mienia, w szczególności z najmu oraz z dzierżawy i innych umów o podobnym charakterze;

6.odsetki z lokat bankowych;

7.dochody ze sprzedaży majątku, rzeczy i praw oraz dochody ze świadczenia usług.

Głównym źródłem finansowania Instytutu jest otrzymana przez Instytut dotacja podmiotowa (dotacja), która stanowi przychód (dochód) wolny od podatku dochodowego od osób prawnych.

Otrzymana przez Instytut dotacja podmiotowa korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 tej ustawy.

Ponadto Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Uzyskane dochody Wnioskodawca przeznacza na cele statutowe, w szczególności na działalność kulturalną.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT:

wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach;

Dodatkowo zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:

wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele;

Zwolnienie przedmiotowe, o jakim mowa w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, ma zastosowanie do dochodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:

zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa wart. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:

zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Stosownie do art. 17 ust. 1c ustawy o CIT:

przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1) przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2) przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3) samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Mając na uwadze art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, należy wskazać, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:

  • podatnik prowadzi działalność statutową we wskazanych powyżej zakresach (jego działalność statutowa odpowiada przynajmniej jednej z wymienionych powyżej),
  • podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT,
  • podatnik przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Przez działalność statutową podatnika należy rozumieć te rodzaje działalności, które ujęte zostały w jego statucie. Określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne i ścisłe. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych.

Zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Zatem, warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie. Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wynika zatem wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na preferowane i ściśle określone w przepisie cele, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, aby wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik, mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z omawianego przepisu, musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie wydatkuje.

Należy podkreślić, że art. 17 ust. 1b ustawy o CIT wprost wskazuje, że zwolnienie będące przedmiotem rozważań ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin – wydatkowany na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych, zgodnych z regulacją art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 25 ust. 3 ustawy o CIT:

przepis ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 3a, nie ma zastosowania do podatników, których dochody w całości są wolne od podatku, z wyjątkiem podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1, przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie.

Zgodnie z art. 25 ust. 4 ustawy o CIT:

jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminie w nich określonym - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku lub w którym upłynął termin do dokonania wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5a.

Instytut wydatki związane z wpłatami na PFRON, reprezentacją, odsetkami za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat należności budżetowych i innych należności, do których stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej, wydatki na działalność socjalną, wydatki na zapłatę składek członkowskich, wydatki na opłacenie składek na ubezpieczenie samochodu osobowego powyżej 150 tyś., 25% poniesionych wydatków z tytułu używania samochodu osobowego, pokrywa ze wspomnianej powyżej otrzymanej dotacji, która stanowi przychód (dochód) wolny od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT oraz własnych środków.

Wątpliwości Instytutu wiążą z ustaleniem czy:

dochód stanowiący równowartość niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów wydatków w postaci:

1. dokonanych przez Instytut wpłat na PFRON;

2. zapłaty odsetek za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat należności budżetowych i innych należności, do których stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej;

3. wydatków na cele związane z różnymi wydarzeniami kulturalnymi, głównie usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych;

4. zakupu usług gastronomicznych, żywności i napojów na spotkania z przedstawicielami kontrahentów Instytutu;

5. wydatków na zapłatę składek członkowskich (...);

6. wydatków na działalność socjalną;

7. wydatków na opłacenie składek na ubezpieczenia samochodu osobowego powyżej 150 tys.;

8. 25% poniesionych wydatków z tytułu używania samochodu osobowego

sfinansowanych przez Instytut otrzymaną dotacją stanowiącą przychód wolny od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT, podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych

dochód stanowiący równowartość niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów wydatków w postaci:

1. dokonanych przez Instytut wpłat na PFRON;

2. zapłaty odsetek za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat należności budżetowych i innych należności, do których stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej;

3. wydatków na cele związane z różnymi wydarzeniami kulturalnymi, głównie usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych;

4. zakupu usług gastronomicznych, żywności i napojów na spotkania z przedstawicielami kontrahentów Instytutu;

5. wydatków na zapłatę składek członkowskich (...);

6. wydatków na działalność socjalną;

7. wydatków na opłacenie składek na ubezpieczenia samochodu osobowego powyżej 150 tys.;

8. 25% poniesionych wydatków z tytułu używania samochodu osobowego

sfinansowanych przez Instytut ze środków własnych, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, z wyłączeniem dochodu stanowiącego równowartość niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów wydatków w postaci:

1) wydatków związanych z różnymi wydarzeniami, głównie usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych;

2) zakupu usług gastronomicznych, żywności i napojów na spotkania z przedstawicielami kontrahentów Instytutu;

3) wydatków na zapłatę składek członkowskich (...);

który może stanowić dochód wolny od podatku pod warunkiem jego przeznaczenia na działalność statutową Wnioskodawcy - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w zw. z ust. 1b ustawy o CIT.

Należy wskazać, że w świetle ww. art. 16 ust. 1 pkt 36, art. 16 ust. 1 pkt 28, art. 16 ust. 1 pkt 21, art. 16 ust. 1 pkt 45, art. 16 ust. 1 pkt 51, art. 16 ust. 1 pkt 37, art. 16 ust. 1 pkt 49  wydatki na PFRON, poniesione koszty reprezentacji oraz zapłacone odsetki za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat należności budżetowych i innych należności, wydatki na działalność socjalną, wydatki na zapłatę składek członkowskich, wydatki na opłacenie składek na ubezpieczenie samochodu osobowego powyżej 150 tyś., 25% poniesionych wydatków z tytułu używania samochodu osobowego, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy.

Jednocześnie wskazać należy, że w myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Należy zwrócić uwagę, że z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 47 wyżej powołanej ustawy koreluje przepis art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy, który stanowi, że nie uważa się za koszt uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53, 54a, 55, 56 i 59.

Powyższe oznacza, że skoro wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, wydatki Instytutu na cele związane z reprezentacją, zapłacone odsetki za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat należności budżetowych i innych należności, do których stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej, wydatki na działalność socjalną, wydatki na zapłatę składek członkowskich, wydatki na opłacenie składek na ubezpieczenie samochodu osobowego powyżej 150 tyś., 25% poniesionych wydatków z tytułu używania samochodu osobowego, niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, finansowane są uzyskaną z budżetu państwa dotacją to przychód (dochód) stanowiący równowartość tych wydatków (kosztów) jest wolny od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie ww. art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT, ponieważ wydatków tych dokonano ze środków stanowiących przychody (dochody) wolne od podatku.

Tym samym stanowisko instytutu w powyższym zakresie jest prawidłowe.

W odniesieniu zaś do dochodu stanowiącego równowartość dokonanych przez Instytut wpłat na PFRON, poniesionych kosztów reprezentacji oraz zapłaconych odsetek za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat należności budżetowych i innych należności, do których stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej, wydatków na działalność socjalną, wydatków na zapłatę składek członkowskich, wydatków na opłacenie składek na ubezpieczenie samochodu osobowego powyżej 150 tyś., 25% poniesionych wydatków z tytułu używania samochodu osobowego, niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów, sfinansowanych przez Instytut ze środków własnych należy wskazać, że nie będzie on korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w cytowanych wyżej art. 17 ust. 1 pkt 4, gdyż nie został on wydatkowany na cele statutowe. Ustalony dochód z tego tytułu podlega w całości opodatkowaniu. Innymi słowy, dochód stanowiący równowartość tych wpłat podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W tym zakresie stanowisko Instytutu także należy uznać za prawidłowe.

Nie można jednak zgodzić się z Państwem, że dochód stanowiący równowartość niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów wydatków w postaci:

 1) wydatków związanych z różnymi wydarzeniami, głównie usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych;

 2) zakupu usług gastronomicznych, żywności i napojów na spotkania z przedstawicielami kontrahentów Instytutu;

3) wydatków na zapłatę składek członkowskich (...);

także może stanowić dochód wolny od podatku pod warunkiem jego przeznaczenia na działalność statutową Wnioskodawcy - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w zw. z ust. 1b ustawy o CIT.

Należy podkreślić, że z wniosku nie wynika, że wydatki związane z różnymi wydarzeniami, głównie usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów; zakup usług gastronomicznych, żywności i napojów na spotkania z przedstawicielami kontrahentów Instytutu zostały poniesione w celu realizacji celów statutowych Instytutu.

Ponadto należy wskazać na art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości (Dz. U. z 2019 r. poz. 2277 ze zm.), który stanowi, że zadania w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi wykonuje się przez odpowiednie kształtowanie polityki społecznej, w szczególności tworzenie warunków sprzyjających realizacji potrzeb, których zaspokajanie motywuje powstrzymywanie się od spożywania alkoholu.

Mając na uwadze powyższe nie sposób zgodzić się z Państwem, że wydatki na alkohol stanowiły realizację państwa celów statutowych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Tożsamo wydatków na zapłatę składek członkowskich nie można uznać za poniesionych na realizację celów statutowych.

Tym samym dochód stanowiący równowartość tych wydatków nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Dochód w tej części będzie podlegał opodatkowaniu na podstawie art., 25 ust. 4 ustawy o CIT.

W tym zakresie stanowisko Instytutu jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

  • Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla Organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa, wiążą strony w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawartych w nich stanowisk organów podatkowych nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i/lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j.  Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00