Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 23 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.368.2023.1.AN

Czy przychody i koszty podatkowe związane z realizacją Usług transportowych, powinny być traktowane jako powstałe w związku z działalnością opodatkowaną (nieobjętą zwolnieniem o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT).

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 czerwca 2023 r., za pośrednictwem Poczty, wpłynął Państwa wniosek z 27 czerwca 2023 r., o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, który dotyczy ustalenia, czy przychody i koszty podatkowe związane z realizacją Usług transportowych, powinny być traktowane jako powstałe w związku z działalnością opodatkowaną (nieobjętą zwolnieniem o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT).

Treść wniosku jest następująca.

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, zajmującą się świadczeniem usług związanych z transportem (…). W szczególności w zakres usług świadczonych przez Spółkę wpisuje się m.in: pełna organizacja transportu (…).

Spółka należy do grupy (…), dawniej grupa (…) (dalej: „Grupa”) (…) . Spółka jest w posiadaniu  terminala kontenerowego (dalej: „Terminal”, „Zakład”) położonego w (…).

W związku z rozwojem prowadzonej przez Spółkę działalności, Wnioskodawca zdecydował się na realizację nowej inwestycji dotyczącej dotychczasowego Zakładu zlokalizowanego w (…). W konsekwencji (…) w 2022 r. na rzecz Spółki wydana została Decyzja o wsparciu nr (…) (dalej: „Decyzja”), o której mowa w Ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2021 r. poz. 2483, z późn. zm., dalej: „Ustawa o WNI”), na nową inwestycję polegającą na zwiększeniu mocy produkcyjnych istniejącego Zakładu (dalej „Inwestycja”).

Posiadanie przez Spółkę Decyzji uprawnia ją do skorzystania ze zwolnienia podatkowego o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT.

Zakres Decyzji obejmuje prowadzenie działalności gospodarczej, rozumianej jako działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły, w zakresie określonym w następujących pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) Głównego Urzędu Statystycznego, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, z późn. zm.):

-usługi wspomagające transport lądowy - sekcja H, klasa 52.21, z wyłączeniem usług holowania w transporcie drogowym - sekcja H, klasa 52.21.25,

-magazynowanie i przechowywanie towarów - sekcja H, klasa 52.10,

-usługi przeładunku towarów - sekcja H, klasa 52.24,

-pozostałe usługi wspomagające transport - sekcja H, klasa 52.29.

Działalność, która mieści się w ramach zwolnienia przyznanego na podstawie Decyzji polega na trzech głównych procesach:

-proces spedycyjny, prowadzony przez pracowników zatrudnionych na terenie Terminala, polegający na organizacji dostawy intermodalnej skonteneryzowanej jednostki ładunkowej drogą lądową (transport drogowy, kolejowy i obsługa terminalowa wraz z usługami celnymi, logistycznymi i stowarzyszonymi). Proces rozpoczyna się od zaplanowania dostępności środków transportu towaru we wskazanym terminie. W kolejnym kroku realizowana jest (przez podmiot zewnętrzny) dostawa na Terminal i przeładunek jednostki ładunkowej na Terminalu na kolejny środek transportu (wagon lub naczepę) w celu dostawy (z wykorzystaniem floty podmiotu zewnętrznego lub sporadycznie własnej floty samochodowej) do miejsca przeznaczenia towaru wraz z możliwymi dodatkowymi usługami spedycyjnymi. Do usług realizowanych na Terminalu wykorzystywane są urządzenia przeładunkowe (suwnice i wózki) oraz plac składowy na Terminalu, na którym przechowywane są jednostki ładunkowe w oczekiwaniu na kolejny etap transportu,

-proces logistyki magazynowej, prowadzony wyłącznie na powierzchni Terminala, polegający na konsolidacji, dekonsolidacji towaru w jednostce ładunkowej, w tym towarów ponadgabarytowych, usługach konfekcjonowania towaru, paletyzacji, przygotowania kontenerów, usługach celnych. Najczęściej występuje jako usługa z dalszą organizacją transportu drogowego lub kolejowego towaru przez Spółkę. Do usług realizowanych na Terminalu wykorzystywane są urządzenia przeładunkowe. Niezbędna do realizacji usług jest zadaszona przestrzeń magazynowa i powierzchnia dedykowana do składowania towaru.

-proces organizacji spedycji drogowej niepowiązanej z Terminalem kontenerowym (transport drogowy wraz z usługami celnymi i stowarzyszonymi), gdzie realizacja również rozpoczyna się od zaplanowania dostępności środka transportu drogowego w ustalonym z klientem terminie dostawy. W kolejnym kroku realizowana jest dostawa z miejsca pobrania ładunku bezpośrednio do miejsca przeznaczenia dostawy towaru.

Poza działalnością realizowaną zgodnie z treścią Decyzji i na terenie w niej wskazanym (tj. na terenie Terminala), w odniesieniu do której Spółce przysługuje prawo do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, Wnioskodawca prowadzi ponadto działalność gospodarczą, która w ocenie Wnioskodawcy podlegać powinna opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Działalność ta nie podlega pod zakres czynności wskazanych w Decyzji, a powiązana jest ze świadczeniem przez kooperantów lub z wykorzystaniem własnej floty samochodowej usług polegających na realizacji usług transportowych, związanych z opisanymi powyżej procesami. Oznacza to między innymi dostarczenie kontenera/kontenerów na teren Terminala, zlokalizowanego na terenie jak wskazany w Decyzji, na terenie którego Spółka wykonuje działalność zarobkową mieszczącą się w kodach PKWiU jak wskazane w Decyzji. Kooperanci świadczą także na rzecz Spółki usługi polegające na transporcie przeładowanego i gotowego kontenera z Zakładu, zgodnie ze wskazanymi powyżej procesami (dalej: „Usługi transportowe”).

W związku z realizacją Usług transportowych, Spółka osiąga przychody i koszty w tym zakresie. Innymi słowy, na dochód Spółki składają się zarówno usługi świadczone na terenie Terminala zgodnie z zakresem jak określony kodami PKWiU w Decyzji, jak i Usługi transportowe.

Ze względu na fakt, iż realizacja Inwestycji na którą Spółka pozyskała Decyzję jest w toku, to Spółka na moment składania wniosku nie korzysta jeszcze ze zwolnienia podatkowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust 1 pkt 34a.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym, przychody i koszty podatkowe związane z realizacją Usług transportowych, powinny być traktowane jako powstałe w związku z działalnością opodatkowaną (nieobjętą zwolnieniem o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT).

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym, przychody i koszty podatkowe związane z realizacją Usług transportowych, powinny być traktowane jako powstałe w związku z działalnością opodatkowaną (nieobjętą zwolnieniem o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT).

Przepisy ogólne:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników z działalności gospodarczej osiągniętej z realizacji nowej Inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w Ustawie o WNI, i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości.

Jednocześnie, na podstawie art. 17 ust. 4 Ustawy o CIT doprecyzowano, że zwolnienie podatkowe przysługuje podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Na podstawie powyższego, zwolnienie podatkowe obejmuje tylko dochody, które przedsiębiorca uzyskuje z tytułu działalności określonej w decyzji o wsparciu i na terenie w niej wskazanym. Jako, że zgodnie z art. 7 ust. 2 Ustawy o CIT, dochodem ze źródła przychodów jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągniętym w roku podatkowym, to zwolnieniem podatkowym objęty będzie tylko dochód uzyskiwany z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu i na wskazanym w niej terenie. W związku z tym, niezbędne jest prowadzenie ewidencji księgowej w taki sposób, aby podatnik mógł wykazać, że uzyskany przez niego dochód objęty jest zwolnieniem podatkowym, szczególnie gdy prowadzi również działalność gospodarczą nieobjętą zwolnieniem podatkowym w ramach otrzymanej decyzji o wsparciu.

Uzasadnienie do pytania:

W ocenie Wnioskodawcy, ze względu na wskazane wyżej przepisy ogólne oraz przedstawiony opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, zwolnieniu podlega jedynie dochód Spółki uzyskany w ramach działalności gospodarczej określonej w Decyzji, wykonywanej na terenie wskazanym w Decyzji (tj. na terenie Terminala). Działalność wykonywana poza terenem wyznaczonym w Decyzji (tj. poza terenem Terminala), oraz taka, która nie mieści się w ramach wskazanych Decyzją (w tym przypadku działalność transportowa tj. Usługi transportowe) winna być opodatkowana na zasadach ogólnych. Jak wielokrotnie wskazano w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Spółka na terytorium Terminala (tj. teren wskazany w Decyzji jako obszar realizacji Inwestycji) realizuje usługi logistyczno-magazynowe i wspomagające transport lądowy, a nie usługi transportowe. W związku z tym Spółka uważa, że jedynie działania realizowane fizycznie na terenie Terminala oraz mieszczące się w klasyfikacji PKWiU jak wskazana w Decyzji, winny być traktowane jako te podlegające zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a. Usługi transportowe, powiązane z działalnością zarobkową Spółki świadczoną na terenie Terminala, nie mieszczą się w ramach czynności wskazanych w Decyzji, w konsekwencji niezgodnym z prawem byłoby traktowanie ich jako objętych zwolnieniem podatkowym. Stanowiłoby to znaczne naruszenie zasad podatkowych i dyscypliny rachunkowości.

Jednocześnie Wnioskodawca zaznacza, że stanowisko, jakie chce potwierdzić Spółka, było już przedmiotem rozstrzygnięć Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w ramach m.in.:

-interpretacji indywidualnej z dnia 30 marca 2023 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.879.2022.2.AN: „W tym miejscu należy wskazać na kryteria pozwalające na zwolnienie dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu przy udziale towarów i usług zakupionych od podmiotów zewnętrznych:

usługi świadczone przez podmioty zewnętrzne stanowią jedynie jedną z faz produkcji wyrobów wytwarzanych na terenie wskazanym w decyzji o wsparciu, przy czym produkcja i sprzedaż wyrobów pozyskiwanych od zewnętrznych kooperantów mieści się w zakresie PKWiU określonym w decyzji o wsparciu; (...) Należy wskazać, że podstawowym warunkiem przyznania pomocy publicznej, jaką jest zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym, jest fakt prowadzenia danej działalności gospodarczej na terenie określonym w decyzji w zakresie wskazanym w decyzji o wsparciu. Aby opisany proces produkcyjny mógł być zaliczony do działalności realizowanej w ramach decyzji o wsparciu przez podatnika musi być wykonywany, co do zasady, przez tego podatnika, a nie przez inny podmiot. Zasadnicza część wytworzenia produktu musi być wykonana przez tego podatnika. Nie sposób zatem uznać, że Wnioskodawca w ramach przyznanego wsparcia wytwarza w całości wyroby opisane w zdarzeniu przyszłym. Wskazane w uzupełnieniu wniosku, a nabywane od podmiotów zewnętrznych (…) pakiety produktów stanowią kompletne, pełnowartościowe produkty, gotowe do używania zgodne z ich funkcją, a nie „półprodukty”, jak wskazuje na to Wnioskodawca”;

-interpretacji indywidualnej z dnia 28 kwietnia 2023 r., sygn. 0114-KDIP2- 1.4010.275.2019.10.S/JC: „W świetle powyższych regulacji stwierdzić należy, że podatnik może skorzystać z omawianego zwolnienia podatkowego, jeżeli:

1)dochody pochodzą z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu,

2)dochody są uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w powyższej decyzji.

Zwolnienie to odnosi się zatem wyłącznie do dochodów uzyskanych z określonego źródła, czyli działalności gospodarczej prowadzonej na terenie wskazanym w decyzji o wsparciu. Istota regulacji sprowadza się więc do tego, aby działalność gospodarcza była prowadzona w określonym miejscu i w zakresie wynikającym z decyzji o wsparciu. Jedynie bowiem przychody, a następnie uzyskane z nich - po potrąceniu kosztów podatkowych - dochody pochodzące z działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej wymienionej w decyzji o wsparciu mogą korzystać ze zwolnienia od opodatkowania. Zwolnienie to ma charakter pomocy publicznej, przy czym jej wielkość nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Nadto, z ustawy o wspieraniu nowych inwestycji wynika, że wsparcie jest udzielane na realizację nowej inwestycji (...)”.

W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy, aby prawidłowo określać w przyszłości wysokość dochodu zwolnionego od opodatkowania, Spółka zobowiązana jest dokonać podziału i alokacji przychodów oraz kosztów na przychody i koszty podatkowe które (i) powstają w związku z działalnością zwolnioną tj. prowadzoną na terenie Terminala w zakresie jak określony kodami PKWiU w Decyzji oraz (ii) powstają w związku z działalnością opodatkowaną (tj. w związku z realizacją Usług transportowych), co pozwala na określenie wysokości dochodów zwolnionych z opodatkowania i podlegających opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 74, dalej: „ustawa o WNI”), został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: „updop”),

wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1752), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Stosownie do art. 17 ust. 4 updop,

zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o WNI

wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 4 ustawy o WNI

zwolnienie, od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi pomoc regionalną, przy czym wielkość tej pomocy publicznej nie może przekroczyć jej maksymalnej dopuszczalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 14 ust. 3.

Wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję w drodze decyzji, zwaną dalej „decyzją o wsparciu” (art. 13 ust. 1 ustawy o WNI).

W myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o WNI

przedmiotem decyzji o wsparciu, jest nowa inwestycja podatnika, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która nie została wyłączona stosownymi regulacjami, wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 tego przepisu.

Treść decyzji o wsparciu została wskazana w art. 15 ustawy o WNI i określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.

Stosownie do art. 7 ust. 1 i 2 updop

przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 updop

przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium RP lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku oraz kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu osiągnięcia przychodu zwolnionego spod opodatkowania.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 updop

podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.

Analiza powyższych przepisów wskazuje zatem, że na podatnikach prowadzących działalność na podstawie decyzji o wsparciu spoczywa obowiązek prowadzenia ewidencji zapewniającej wyłącznie określenie kwoty dochodu zwolnionego z podatku dochodowego oraz dochodu podlegającego opodatkowaniu.

Norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 34a i art. 17 ust. 4 updop, stanowi formę ulgi podatkowej, która jest wyjątkiem od zasady równości i powszechności opodatkowania. Tym samym, powinna być interpretowana w sposób precyzyjny i ścisły. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej. Z powołanych powyżej przepisów wynika, że ulgą może zostać objęty wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej prowadzonej w ramach inwestycji objętej decyzją o wsparciu.

Zgodnie z art. 13 ust. 8 ustawy o WNI,

rozliczenie pomocy publicznej przyznanej przedsiębiorcy na podstawie decyzji o wsparciu ma zastosowanie wyłącznie do decyzji, w ramach której rozpoczęto inwestycję, w oparciu o którą jest prowadzona działalność gospodarcza.

Z opisu sprawy wynika, że 15 czerwca 2022 r. na rzecz Spółki wydana została Decyzja o wsparciu nr (…) na nową inwestycję polegającą na zwiększeniu mocy produkcyjnych istniejącego Zakładu.

Działalność, która mieści się w ramach zwolnienia przyznanego na podstawie Decyzji polega na trzech głównych procesach:

-proces spedycyjny (…);

-proces logistyki magazynowej (…);

-proces organizacji spedycji drogowej (…).

Poza działalnością realizowaną zgodnie z treścią Decyzji i na terenie w niej wskazanym (tj. na terenie Terminala), w odniesieniu do której Spółce przysługuje prawo do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania, Wnioskodawca prowadzi ponadto działalność gospodarczą, która w ocenie Wnioskodawcy podlegać powinna opodatkowaniu na zasadach ogólnych – Usługi transportowe.

Przedmiot Państwa wątpliwości objętych pytaniem dotyczy ustalenia, czy przychody i koszty podatkowe związane z realizacją Usług transportowych, powinny być traktowane jako powstałe w związku z działalnością opodatkowaną (nieobjętą zwolnieniem o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT).

Z powołanego wyżej art. 17 ust. 1 pkt 34a updop wynika, że aby dany dochód korzystał ze zwolnienia z opodatkowania musi być uzyskany z działalności:

-prowadzonej na terenie wskazanym w decyzji o wsparciu,

-prowadzonej na podstawie wydanej decyzji o wsparciu.

Biorąc powyższe pod uwagę, dokonując oceny zakresu zwolnień podatkowych, należy uwzględnić, że wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie określonym w decyzji o wsparciu, na terenie wskazanym w decyzji. Jeżeli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w decyzji o wsparciu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu. Podobnie w przypadku, gdy dany rodzaj działalności jest prowadzony poza terenem wskazanym w decyzji, wówczas również działalność taka nie będzie podlegała zwolnieniu.

W związku z powyższym, przedsiębiorca zobowiązany jest do ustalenia tego, jaka część dochodu nie wynika z działalności prowadzonej na terenie wskazanym w decyzji na podstawie tej decyzji i podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych. W przypadku, gdy podatnicy uzyskują jednocześnie przychody, z których dochód podlega opodatkowaniu i przychody, z których dochód jest wolny od podatku, zobowiązani są do prowadzenia ewidencji przychodów i kosztów, tak aby możliwe było prawidłowe ustalenie dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym i dochodu wolnego od podatku.

Warto podkreślić również, że zwolnienie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34a updop, nie mają charakteru podmiotowego. Nie obejmuje one zatem wszystkich dochodów podmiotu gospodarczego prowadzącego działalność gospodarczą na podstawie decyzji o wsparciu, lecz tylko dochody uzyskane z działalności prowadzonej w ramach decyzji o wsparciu, a więc działalności określonej w decyzji o wsparciu.

Powyższe potwierdzają Objaśnienia podatkowe z dnia 6 marca 2020 r., dotyczące sposobu ustalania dochodu zwolnionego z opodatkowania podatkiem dochodowym, osiągniętego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji, w których zostało zawarte, że: (...) Nie wszystkie rodzaje przychodów uzyskiwanych przez podatników realizujących nowe inwestycje na podstawie decyzji o wsparciu stanowią przychody, z których dochód podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT i art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT. Omawianym zwolnieniem podatkowym są objęte wyłącznie dochody osiągane przez podatnika na podstawie decyzji o wsparciu w zakresie realizacji inwestycji określonej tą decyzją. Decyzja o wsparciu powinna wskazywać (identyfikować) działalność gospodarczą w ramach której realizowana jest, określona w tej decyzji, nowa inwestycja. Niewłaściwym zatem jest wskazywanie wszystkich rodzajów działalności, wykonywanych przez przedsiębiorcę. Objęcie zwolnieniem całości działalności identyfikowanej szeroko poprzez PKWiU, wykraczającej poza przedmiot działalności gospodarczej, w ramach której realizowana jest nowa inwestycja, nie ma podstaw w konstrukcji zwolnienia. (…)

Tym samym, należy uznać, że skoro Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie realizacji Usług transportowych, która to działalność nie podlega jednak pod zakres czynności wskazanych w Decyzji, a powiązana jest ze świadczeniem przez kooperantów lub z wykorzystaniem własnej floty samochodowej usług polegających na realizacji usług transportowych, związanych z opisanymi powyżej procesami, to należy wskazać że dochód z tego tytułu nie będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a updop.

Zatem, Państwa stanowisko zgodnie z którym, przychody i koszty podatkowe związane z realizacją Usług transportowych, powinny być traktowane jako powstałe w związku z działalnością opodatkowaną (nieobjętą zwolnieniem o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT), należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

- Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

- Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00