Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 29 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.530.2023.2.HJ

Opodatkowanie dochodów uzyskiwanych z hodowli papug.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 lipca 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 30 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania dochodów uzyskiwanych z hodowli papug. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 września 2023 r. (wpływ 21 września 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Nie prowadzi Pani żadnej działalności gospodarczej, nie jest rolnikiem, pracuje Pani na etacie na umowę o pracę.

Pani hobby są papugi – (…) obrożne i ich mutacje. Po sezonie lęgowym posiada Pani nadwyżki hodowlane, które chce sprzedać żeby kupić ptaki w lepszych mutacjach oraz utrzymać posiadane papugi w dobrym zdrowiu i w dobrych warunkach (karmy, owoce, warzywa, witaminy, granulaty, odżywki, nowe woliery).

W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że hodowlą papug zajmuje się od około 5-6 lat. Nie prowadzi Pani hodowli papug w celach zarobkowych, nie nosi ona znamion działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Papugi są hodowane przez Panią od wyklucia do ukończenia przez nie co najmniej trzeciego miesiąca życia. Pozyskuje Pani kupujących przez tzw. „pocztę pantoflową”, z poleceń innych hodowców oraz przez ogłoszenia zamieszczone w Internecie.

Kupujący, który osobiście przyjeżdża po odbiór papugi płaci Pani na miejscu gotówką przy odbiorze ptaka. Jeśli zakup jest za pomocą wysyłki Pocztą Polską, wtedy albo kupujący robi przelew na Pani konto osobiste albo otrzymuje Pani przelew z .... (przy wysyłkach za pobraniem). Nie dokumentuje Pani transakcji sprzedaży papug.

Nie jest Pani w stanie zaplanować, ile papug sprzeda w danym roku. Hodowane przez Panią (…) lęgną raz w roku, a często zdarza się, że w ogóle (nie podchodzą do lęgów albo mają niezalężone jaja). Im bardziej zmutowana papuga, tym trudniej o odchowanie potomstwa.

Nie planuje Pani osiągnięcia przychodu ze sprzedaży papug, gdyż nie jest on Pani celem. Zajmuje się Pani hodowlą hobbystycznie, więc sprzedaż nadwyżek hodowlanych jest dla Pani chociaż częściowym pokryciem kosztów utrzymania ptaków. Aktualnie powierzchnia zajmowana przez papugi to kontener 8,5m x 3m, woliera zewnętrzna o wymiarach 2m x 1,6m, dwie woliery o wymiarach 2m x 4m i jedna woliera 2m x 3m.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy przychody uzyskane ze sprzedaży papug z własnej, hobbystycznej hodowli można uznać za przychody z działalności rolniczej i na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych będą wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym, bez względu na wysokość osiągniętych przychodów ze sprzedaży?

Stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Uważa Pani, że sprzedaż papug z hobbystycznej hodowli stanowi przychód z działalności rolniczej, a ponieważ nie jest przychodem z działów specjalnych produkcji rolnej, to należy zastosować art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na jego mocy, przepisów ustawy, nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej z wyjątkiem działów specjalnych produkcji rolnej.

Ocena Stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ww. ustawy:

Działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1) miesiąc − w przypadku roślin,

2) 16 dni − w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3) 6 tygodni − w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4) 2 miesiące − w przypadku pozostałych zwierząt

− licząc od dnia nabycia.

Przychodami z działalności rolniczej są więc tylko te przychody, które pochodzą z działalności rolniczej w rozumieniu zdefiniowanym w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Działami specjalnymi produkcji rolnej są uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym „załącznikiem nr 2”.

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 3 i 4 ww. ustawy:

Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza oraz działy specjalne produkcji rolnej.

Stosownie do treści art. 24 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa, poczynając od roku podatkowego 2002, ogłasza w drodze rozporządzenia normy szacunkowe, o których mowa w ust. 4, zmieniając je corocznie w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarowej produkcji rolniczej, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.

Rodzaje i rozmiary działów specjalnych produkcji rolnej oraz normy szacunkowe dochodu rocznego zawarte są w załączniku nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tabelę rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego – obowiązującą w 2023 r. – opublikowano w rozporządzeniu Ministra Finansów z 14 listopada 2022 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2478).

Zatem, uprawa określonych roślin oraz hodowla lub chów zwierząt stanowi dział specjalny produkcji rolnej, o ile ich rozmiary przekraczają wielkości określone w ww. załączniku. Informacje zawarte w wyżej wymienionym załączniku mają znaczenie w zakresie oceny, czy danego rodzaju działalność ma charakter działów specjalnych produkcji rolnej. Jeżeli dany rodzaj uprawy, czy też chów lub hodowla określonego gatunku zwierząt nie jest wymieniona w załączniku, to należy stwierdzić, że ta uprawa, hodowla, czy też chów jest działalnością rolniczą, niebędącą działem specjalnym produkcji rolnej.

Z powołanych przepisów wynika, że wyłączona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest działalność rolnicza ściśle określona w ustawie, natomiast sprzedaż produktów roślinnych i zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy lub hodowli (o ile uprawa ta lub hodowla nie stanowi działów specjalnych produkcji rolnej, o których mowa w cyt. powyżej art. 2 ust. 3 ww. ustawy) nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że od kilku lat zajmuje się Pani hobbystyczną hodowlą papug. Nie prowadzi Pani działalności gospodarczej w tym zakresie. Papugi są hodowane przez Panią od wyklucia do ukończenia przez nie co najmniej trzeciego miesiąca życia. Kupujących pozyskuje Pani przez tzw. „pocztę pantoflową”, z poleceń innych hodowców oraz przez ogłoszenia zamieszczone w Internecie. Zajmuje się Pani hodowlą hobbystycznie, więc sprzedaż nadwyżek hodowlanych jest dla Pani chociaż częściowym pokryciem kosztów utrzymania ptaków.

W opisanym przez Panią stanie faktycznym hodowla papug nie kwalifikuje się do działów specjalnych produkcji rolnej, ponieważ nie została wymieniona w załączniku nr 2 do ustawy, określającym ilościowe parametry, powyżej których dana działalność jest działem specjalnym produkcji rolnej – załącznik określa sposób płacenia podatku dochodowego zryczałtowanego w zależności od parametrów ilościowych.

Mając na względzie cytowane wyżej przepisy stwierdzić należy, że powyższa działalność stanowi działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, do dochodów uzyskanych z tej działalności, bez względu na ich wysokość, nie stosuje się przepisów tej ustawy. Zatem przychody, jakie uzyska Pani ze sprzedaży papug (bez względu na ich wysokość), będą wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Pani stanowisko jest więc prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie nie podlegały ocenie.

Interpretacja indywidualna wywoła skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie pokrywał się z opisem stanu faktycznego podanego przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00