Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 23 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.494.2023.2.KP

Dotyczy nie wliczania kwot refundacji do limitu wartości sprzedaży, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 września 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 25 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy nie wliczania kwot refundacji do limitu wartości sprzedaży, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 października 2023 r. (wpływ 18 października 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą od 9 grudnia 2015 r. w zakresie:

  • nauki języków obcych zgodnie z PKD 85.59.A,
  • wynajmu i zarządzaniem nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi zgodnie z PKD 68.20.Z,
  • sprzedaży detalicznej prowadzonej przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet (e-booki) zgodnie z PKD 47.91.Z.

Nie jest Pani czynnym podatnikiem VAT. Podatek dochodowy rozlicza Pani w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Pani przychody z tytułu nauczania języków obcych korzystają ze zwolnienia przedmiotowego z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT z dnia 11 marca 2004 r. Natomiast wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi i sprzedaż przez Internet korzystają ze zwolnienia podmiotowego ujętego w ustawie o VAT w art. 113 ust. 1 dotyczącego podmiotów gospodarczych, których obrót ze sprzedaży towarów w danym roku podatkowym nie przekroczył 200 000 zł.

16 września 2022 r. zawarła Pani umowę z Urzędem Pracy w (…), który występuje w imieniu Prezydenta Miasta (…) w sprawie organizowania prac interwencyjnych na okres 19 września 2022 r. – 18 czerwca 2023 r. W ramach zawartej umowy zatrudniła Pani 2 osoby bezrobotne skierowane przez Urząd Pracy. 9 czerwca 2023 r. otrzymała Pani z Powiatowego Urzędu Pracy refundację części kosztów poniesionych na wynagrodzenia zatrudnionych osób bezrobotnych oraz opłaconych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne.

Ponadto 12 kwietnia 2023 r. zawarła Pani dwie umowy o finansowanie kosztów kształcenia ustawicznego pracowników ze środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego (zwanego dalej KFS). W ramach umów odbyło się szkolenie Pani pracowników pn. „(…)” oraz pn. „(…)”. 17 lipca 2023 r. otrzymała Pani z Powiatowego Urzędu Pracy środki na szkolenie pracowników.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Refundacje objęte zakresem przedstawionego pytania nie mają związku z usługami świadczonymi lub sprzedawanymi przez Panią. Otrzymane refundacje nie mają bezpośredniego wpływu na ceną świadczonych usług/sprzedawanych towarów. Ceny świadczonych usług/sprzedawanych towarów nie są niższe ze względu na otrzymane ww. refundacje.

Pytanie

Czy otrzymane w roku podatkowym kwoty refundacji z Powiatowego Urzędu Pracy z tytułu wypłaconych wynagrodzeń i opłaconych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne pracowników oraz otrzymanych środków na kształcenie ustawiczne pracowników wliczane są do limitu obrotu uprawniającego do korzystania ze zwolnienia od podatku przez podatników, których wartość sprzedaży nie przekroczyła kwoty 200.000 zł zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?

Pani stanowisko w sprawie

Na podstawie art. 29a ust. 1 Ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest wszystko co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze, mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonym przez podatnika.

W Pani opinii kwoty refundacji otrzymane z P.U.P. z tytułu wypłaconych wynagrodzeń oraz opłaconych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenie społeczne pracowników jak również kwoty otrzymane na pokrycie kosztów kształcenia ustawicznego pracowników nie mają wpływu na cenę towarów lub świadczonych usług, gdyż są to kwoty, które refundują część poniesionych przez Panią kosztów na wynagrodzenia, składki na ubezpieczenie społeczne pracowników oraz ich szkolenie.

Nie istnieje możliwość bezpośredniego powiązania otrzymanych refundacji z ceną konkretnych dostaw towarów lub świadczenia konkretnych usług.

Zatem ww. refundacji nie można rozpatrywać w kategorii dotacji czy innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT. Pani zdaniem, otrzymana w danym roku podatkowym refundacja nie powinna być wliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług , w konsekwencji nie wliczana do limitu uprawniającego do zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT (limit 200.000 zł).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Stosownie do art. 29a ust. 7 ustawy:

Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

1) stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

2) udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;

3) otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Przepis ten oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane, istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści powołanych wyżej przepisów wynika więc, że w sytuacji, gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności (czy też kosztów realizacji konkretnego zadania) nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Zgodnie z art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że od 9 grudnia 2015 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie: nauki języków obcych zgodnie z PKD 85.59.A, wynajmu i zarządzaniem nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi zgodnie z PKD 68.20.Z, sprzedaży detalicznej prowadzonej przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet (e-booki) zgodnie z PKD 47.91.Z. Nie jest Pani czynnym podatnikiem VAT. Pani przychody z tytułu nauczania języków obcych korzystają ze zwolnienia przedmiotowego z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy. Natomiast wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi i sprzedaż przez Internet korzystają ze zwolnienia podmiotowego ujętego w ustawie o VAT w art. 113 ust. 1 dotyczącego podmiotów gospodarczych, których obrót ze sprzedaży towarów w danym roku podatkowym nie przekroczył 200 000 zł. 16 września 2022 r. zawarła Pani umowę z Urzędem Pracy w sprawie organizowania prac interwencyjnych na okres 19 września 2022 r. – 18 czerwca 2023 r. W ramach zawartej umowy zatrudniła Pani 2 osoby bezrobotne skierowane przez Urząd Pracy. 9 czerwca 2023 r. otrzymała Pani z Powiatowego Urzędu Pracy refundację części kosztów poniesionych na wynagrodzenia zatrudnionych osób bezrobotnych oraz opłaconych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne. Ponadto 12 kwietnia 2023 r. zawarła Pani dwie umowy o finansowanie kosztów kształcenia ustawicznego pracowników ze środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego (zwanego dalej KFS). W ramach umów odbyło się szkolenie Pani pracowników pn. „(…)” oraz pn. „(…)”. 17 lipca 2023 r. otrzymała Pani z Powiatowego Urzędu Pracy środki na szkolenie pracowników. Refundacje nie mają związku z usługami świadczonymi lub sprzedawanymi przez Panią. Otrzymane refundacje nie mają bezpośredniego wpływu na ceną świadczonych usług/sprzedawanych towarów. Ceny świadczonych usług/sprzedawanych towarów nie są niższe ze względu na otrzymane ww. refundacje.

Pani wątpliwości dotyczą kwestii, czy otrzymane w roku podatkowym kwoty refundacji z Powiatowego Urzędu Pracy z tytułu wypłaconych wynagrodzeń i opłaconych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne pracowników oraz otrzymanych środków na kształcenie ustawiczne pracowników wliczane są do limitu obrotu uprawniającego do korzystania ze zwolnienia od podatku przez podatników, których wartość sprzedaży nie przekroczyła kwoty 200.000 zł zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy.

Jak wskazano powyżej, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności – nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W rozpatrywanej sprawie – jak Pani wskazała – otrzymane refundacje nie mają bezpośredniego wpływu na ceną świadczonych usług/sprzedawanych towarów. Ceny świadczonych usług/sprzedawanych towarów nie są niższe ze względu na otrzymane ww. refundacje. Zatem ww. refundacji nie można rozpatrywać w kategorii dotacji czy innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w art. 29a ust. 1 ustawy.

Z uwagi na powyższe, otrzymanych przez Panią refundacji nie należy wliczać do podstawy opodatkowania opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że otrzymane przez Panią refundacje z tytułu wypłaconych wynagrodzeń i opłaconych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne pracowników oraz otrzymanych środków na kształcenie ustawiczne pracowników z uwagi na fakt, że jak Pani wskazała, nie mają wpływu na ceny świadczonych usług/sprzedawanych towarów – nie wchodzą do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zatem refundacje te nie będą opodatkowane podatkiem VAT. W konsekwencji nie wlicza się kwoty przedmiotowych refundacji do limitu wartości sprzedaży, uprawniającego do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Tym samym Pani stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponosi Pani ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00