Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 27 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.185.2023.2.DD

Czy Spółka może uznać udział w opisanych targach/wydarzeniach za działania podjęte w celu osiągnięcia przychodów z wcześniej nieoferowanych produktów. Czy Spółka może uznać, iż spełnia warunki wskazane w art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT w sytuacji gdy osiągnięcie przychodów z produktów wcześniej nieoferowanych, wystąpi w jednym z dwóch następujących po sobie lat podatkowych. Czy koszty poniesione przez Spółkę w związku z uczestnictwem w targach, prowadzeniem działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowej, przygotowaniem dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie możliwości uznania:

- udziału w opisanych we wniosku targach/wydarzeniach za działania podjęte w celu

osiągnięcia przychodów z wcześniej nieoferowanych produktów – jest nieprawidłowe,

- że Spółka spełnia warunki wskazane w art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT w sytuacji gdy osiągnięcie przychodów z produktów wcześniej nieoferowanych, wystąpi w jednym z dwóch następujących po sobie lat podatkowych – jest nieprawidłowe,

- za wydatki poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, wskazanych we wniosku wydatków:

- na upominki w postaci notesów, kubków, długopisów, koszulek, naszywek – oznaczonych marką Spółki,

- uczestnictwa w opisanych we wniosku wydarzeniach

 – jest nieprawidłowe.

- pozostałych wydatków wskazanych we wniosku – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 kwietnia 2023 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

- czy Spółka może uznać udział w opisanych targach/wydarzeniach za działania podjęte w celu osiągnięcia przychodów z wcześniej nieoferowanych produktów,

- czy Spółka może uznać, iż spełnia warunki wskazane w art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT w sytuacji gdy osiągnięcie przychodów z produktów wcześniej nieoferowanych, wystąpi w jednym z dwóch następujących po sobie lat podatkowych,

- czy koszty poniesione przez Spółkę w związku z uczestnictwem w targach, prowadzeniem działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowej, przygotowaniem dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów.

Z uwagi na braki formalne wniosku, wezwaliśmy Państwa, pismem z 23 czerwca 2023 r., o ich uzupełnienie. Wezwanie zostało odebrane 3 lipca 2023 r., uzupełnienie do ww. wniosku wpłynęło 10 lipca 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego, która w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Spółka zajmuje się projektowaniem, produkcją i sprzedażą (…) odzieży (…), na potrzeby różnych (…). Przychody ze sprzedaży produktów są w całości opodatkowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a rok podatkowy Spółki pokrywa się z rokiem kalendarzowym.

Dodatkowo, Wnioskodawca nie korzysta/nie będzie korzystać ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy o CIT.

Zgodnie z treścią art. 18eb ust. 2 ustawy o CIT wszystkie produkty sprzedawane przez Spółkę są przez nią wytwarzane, a oferowane przez nią produkty, charakteryzują się wysokim stopniem zindywidualizowania. Wynika to z faktu, że Spółka sprzedaje swoje produkty co do zasady jedynie w sytuacji wygrania przez nią przetargu rozpisanego przez zewnętrznego zamawiającego. W ramach rozpisywanych przetargów potencjalni kontrahenci indywidualnie określają specyfikację techniczną/wymagania dotyczące zamawianych produktów. Z tego względu nie zdarza się, aby dwa różne przetargi w sposób identyczny określały wymagania co do produktów będących przedmiotem przetargu.

Powyższy model wpływa również na to, że Spółka co do zasady sprzedaje swoje wyroby na rzecz podmiotów niebędących podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT (niniejszy wniosek dot. jedynie produktów w zakresie w jakim przychody z ich sprzedaży dokonywane są na rzecz podmiotów niepowiązanych).

Tym samym w sytuacji wyboru Spółki jako dostawcy określonych produktów, Spółka każdorazowo prowadzi prace przygotowawcze, w tym prace rozwojowe mające na celu stworzenie nowego produktu spełniającego zewnętrznie określone wymagania. Prace te prowadzone są przez specjalistów zatrudnionych w Spółce w działach (…). W sytuacji wygrania przetargu, Spółka prowadzi produkcję prototypową następującą po etapie prac przygotowawczych i rozwojowych i po wyeliminowaniu ewentualnie ujawnionych wad, przechodzi do etapu stricte produkcyjnego.

Dodatkowo zdarza się, że Spółka wykonuje dodatkowe zlecenia powstałe w następstwie wygranego przetargu. Takie sytuacje mają miejsce, gdy po zrealizowaniu zamówienia – zamawiający zgłasza zapotrzebowanie na dokonanie poprawek, czy też wprowadzenie zmian do dostarczonych mu produktów. W konsekwencji takich zgłoszeń Spółka pracuje nad nowymi rozwiązaniami, ulepszającymi dotychczasowy produkt zaoferowany temu konkretnemu zamawiającemu.

Z wyżej wymienionych względów sprzedawane przez Spółkę produkty mają charakter zindywidualizowany i jako takie – są unikalne.

Co prawda, Spółka posiada w swojej ofercie uniwersalną linię produktową – jednakże obejmuje ona jedynie kroje różnego rodzaju produktów. Tym samym, nawet w przypadku zdecydowania się kontrahenta na jakiś produkt z uniwersalnej linii produktowej – produkt ten jest dostosowywany do oczekiwań kontrahenta na poziomie materiałów, z których zostanie wykonany ostateczny produkt. Tym samym, niniejszy wniosek dotyczy jedynie produktów wytwarzanych przez Spółkę tj. produktów zindywidualizowanych i dotychczas nieoferowanych.

Celem dotarcia do możliwie jak najszerszego grona potencjalnych odbiorców, Spółka w sposób konsekwentny prowadzi działania marketingowe mające na celu reklamę oferowanych produktów, technologii oraz rozwiązań. W tym celu Spółka prowadzi kampanie reklamowe, jak również uczestniczy w szeregu wydarzeń branżowych, takich jak targi, konferencje, wydarzenia promocyjne, programy partnerskie, sympozja. W trakcie tych wydarzeń Spółka ma możliwość prezentowania swojej oferty potencjalnym klientom. Takie działania przyczyniają się do promowania marki Spółki oraz jej produktów, jak również upowszechniają wiedzę o wysokiej jakości stosowanych przez nią rozwiązań. Ww. akcje, w których uczestniczy Spółka, prowadzą do powstania po stronie Spółki różnego rodzajów kosztów, m.in.:

- Uczestnictwa w targach i wydarzeniach;

- Wynajmu przestrzeni na terenie targów;

- Przygotowania i organizacji stoisk wystawowych, w tym m.in.:

-roll-upów;

-wynajmu sprzętów na stanowisko;

-wynajmu monitora;

-sesji zdjęciowych z produktami Spółki;

-przygotowania filmu promocyjnego w pięciu wersjach językowych, który wyświetlany jest na stoisku Spółki w trakcie targów;

-transportu niezbędnych dla stanowiska elementów;

- Przygotowania materiałów promocyjnych takich jak m.in.:

-ulotek;

-broszur;

-banerów;

-katalogów informacyjnych;

-upominków w postaci m.in. notesów, kubków, długopisów, koszulek, naszywek itp. oznaczonych marką Spółki;

- Wykupienia pozycjonowania w oficjalnych katalogach targów;

- Zakupu biletów lotniczych dla pracowników, zakwaterowania i wyżywienia oraz wynagrodzenia pracowników obsługujących stoisko Spółki;

- Przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, przystąpienie do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom;

- Przygotowania kampanii marketingowych w Internecie, w tym za pośrednictwem platform social media.

Spółka wskazuje, że koszty związane z podejmowanymi przez nią wyżej wymienionymi działaniami, są ponoszone w celu zwiększenia przychodów Spółki i osiągnięcia przychodów z produktów dotychczas nieoferowanych, nie są jej zwracane w jakiejkolwiek formie i stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

W piśmie z 10 lipca 2023 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazali Państwo, że:

1.Do kosztów wskazanych w art. 18eb ust. 7 pkt 1 ustawy o CIT Spółka pragnie zaliczyć koszty poniesione na:

- uczestnictwo w targach i wydarzeniach;

- wynajem przestrzeni wystawienniczej na targach;

- przygotowanie i organizację stoisk wystawowych, tj. koszty:

-roll-upów;

-wynajmu sprzętów na stanowisko;

-wynajmu monitora;

-sesji zdjęciowych z produktami Spółki;

-przygotowania filmu promocyjnego w pięciu wersjach językowych, który wyświetlany jest na stoisku Spółki w trakcie targów;

-transportu niezbędnych dla stanowiska elementów;

-zakup biletów lotniczych dla pracowników;

-zakwaterowanie i wyżywienie pracowników.

Do kosztów działań promocyjno-informacyjnych określonych w art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT Spółka pragnie zaliczyć:

- przygotowanie materiałów promocyjnych takich jak:

-ulotki;

-broszury;

-banery;

-katalogi informacyjne;

-upominki w postaci notesów, kubków, długopisów, koszulek, naszywek – oznaczonych marką Spółki.

- wykupienie pozycjonowania w oficjalnych katalogach targów;

- przygotowanie kampanii marketingowych w Internecie, w tym za pośrednictwem platform social media.

Ponadto, za koszty uzyskania przychodu poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży w ramach tzw. ulgi na ekspansję, o której mowa w art. 18eb ustawy o CIT Spółka pragnie uznać wydatki poniesione na przygotowanie dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu.

2. Wszystkie kategorie wydarzeń wskazanych w stanie faktycznym mają charakter targów, a tym pojęciem można objąć targi, konferencje, wydarzenia promocyjne, programy partnerskie oraz sympozja.

Jak wynika ze słowników internetowych poprzez „targi” należy rozumieć „wystawę handlową” lub pojęcie to oznacza „«wystawę krajową lub międzynarodową dającą przegląd eksponatów z różnych dziedzin produkcji» . Tym samym kluczowym kryterium pozwalającym ocenić czy dane wydarzenie ma charakter targów jest kwestia „wystawienia” oferty produktów danego podmiotu.

W przypadku wszystkich opisanych wydarzeń, w których Spółka bierze udział to kryterium jest spełnione. W trakcie każdego rodzaju wydarzeń wskazanych w stanie faktycznym Spółka prezentuje swoje produkty, technologie i rozwiązania. Wnioskodawca angażuje personel, organizuje miejsce wystawowe oraz przygotowuje materiały reklamowe. Każdorazowo prezentowane są manekiny z dotychczasowymi produktami czy pokazywane próbki rozwiązań.

Rozróżnienie terminologiczne pomiędzy poszczególnymi rodzajami wydarzeń wynika z ich różnej skali czy też organizatora. Spółka ponownie informuje, że uczestniczy w licznych wydarzeniach o charakterze targów takich jak:

- targi;

- wydarzenia promocyjne;

- programy partnerskie;

- konferencje;

- sympozja.

Targi to największe wydarzenia branżowe o zasięgu europejskim lub światowym, które organizowane są w dużych przestrzeniach wystawienniczych. Przykładem takich targów są targi (…).

Wydarzenia promocyjne/programy partnerskie mają bardziej ograniczony charakter. W zależności od organizatora/partnera na wydarzenia promocyjne czy spotkania partnerskie zapraszane jest kilka – kilkanaście podmiotów, które mają możliwość zaprezentowania swojej oferty w przygotowanej przestrzeni wystawienniczej.

Konferencje/Sympozja charakteryzują się licznymi panelami eksperckimi i teoretycznymi poświęconymi najnowszym trendom branżowym. Zapraszani są na nie teoretycy oraz praktycy z całego świata, co przyciąga również na nie osoby, które są odpowiedzialne za organizację przetargów dla różnych (…). Co najistotniejsze jednak, w trakcie konferencji/sympozjów udostępniana jest również przestrzeń wystawiennicza, gdzie podmioty mogą prezentować swoje produkty. Spółka korzysta z tej możliwości i organizuje stoisko wystawowe, gdzie potencjalni zamawiający mogą zapoznać się z ofertą Spółki.

Spółka wskazuje, że ze względu na specyfikę branży, targi czy wydarzenia (mające charakter targów) stanowią wyłączną przestrzeń, w ramach której potencjalni zamawiający mogą zapoznawać się z ofertą dostępnych na rynku rozwiązań. Zgodnie z doświadczeniem Spółki, nie są bowiem praktykowane spotkania indywidualne pomiędzy potencjalnym zamawiającym, a potencjalnym dostawcą rozwiązania technologicznego.

Oznacza to, że dla Wnioskodawcy kluczowe jest, aby uczestniczyć w jak najliczniejszych wydarzeniach, różniących się między sobą skalą czy rodzajem, zapewniających możliwość prezentowania swoich produktów, technologii czy rozwiązań.

Ponadto, w celu sprecyzowania Spółka wskazuje, że pytania wskazane we wniosku o wydanie interpretacji – dot. jedynie wydarzeń, które zawierają element wystawienniczy, charakteryzujący targi. W przypadku wydarzeń, w których Spółka nie prezentowałaby swoich produktów czy rozwiązań – Wnioskodawca nie zamierza rozliczać poniesionych na nie kosztów w ramach ulgi na ekspansję.

3. Koszty poniesione na udział w targach, konferencjach, wydarzeniach promocyjnych, programach partnerskich czy sympozjach, które Spółka zamierza rozliczyć w ramach ulgi na ekspansję mają tożsamy charakter (żadne z tych wydarzeń nie ma właściwych tylko sobie kosztów). Tym samym, wszystkie koszty wymienione w punkcie 1 dot. targów i wydarzeń były ponoszone w związku z uczestnictwem w targach, konferencjach, wydarzeniach promocyjnych, programach partnerskich oraz sympozjach.

4. Spółka uzyskuje przychody inne niż z zysków kapitałowych.

5. Pragną Państwo uzyskać ocenę wydatków wymienionych w punkcie 1 w kontekście targów, a także wszystkich wymienionych wydarzeń, tj. konferencji, wydarzeń promocyjnych, programów partnerskich oraz sympozjów. Jak Spółka wskazała w punkcie 2 wszystkie te wydarzenia mają charakter targów, a ich różne nazewnictwo wynika z ich różnej skali. Tym samym, z punktu widzenia ich celów i przeznaczenia, Państwa zdaniem, można je wszystkie ujmować jako „targi” w rozumieniu art. 18eb ustawy o CIT.

Pytania

1. Czy Spółka może uznać udział w opisanych w stanie faktycznym targach/wydarzeniach za działania podjęte w celu osiągnięcia przychodów z wcześniej nieoferowanych produktów?

2. Czy Spółka może uznać, iż spełnia warunki wskazane w art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT w sytuacji gdy osiągnięcie przychodów z produktów wcześniej nieoferowanych, wystąpi w jednym z dwóch następujących po sobie lat podatkowych?

3. Czy koszty poniesione przez Spółkę w związku z uczestnictwem w targach, prowadzeniem działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowej, przygotowaniem dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1.

Państwa zdaniem, udział w opisanych w stanie faktycznym targach/wydarzeniach, powinien zostać uznany za działania podjęte w celu osiągnięcia przychodów z wcześniej nieoferowanych produktów.

Ad. 2.

Państwa zdaniem, warunek zawarty w art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT jest spełniony w przypadku gdy osiągnięcie przychodów z produktów wcześniej nieoferowanych, wystąpi w jednym z dwóch następujących po sobie lat podatkowych.

Ad. 3.

Państwa zdaniem, koszty poniesione przez Spółkę w związku z uczestnictwem w targach, prowadzeniem działań promocyjno-informacyjnych w tym zakupu przestrzeni reklamowej, przygotowaniem dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów.

Uzasadnienie stanowiska Nr 1.

Uzasadniając własne stanowisko, wskazali Państwo, że Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ponosi szereg kosztów związanych z reklamą swoich produktów oraz innymi działaniami marketingowymi.

Wśród tych działań o charakterze marketingowym regularnie podejmowanych przez Wnioskodawcę jest uczestnictwo w targach branżowych. Uczestnictwo w targach ma na celu przede wszystkim promowanie produktów Spółki oraz innowacyjności stosowanych przez nią rozwiązań. Spółka uczestnicząc w targach zwiększa rozpoznawalność swojej marki oraz promuje się na arenie międzynarodowej, co przekłada się bezpośrednio na zawierane przez Spółkę kontrakty. W szczególności, Wnioskodawca podkreśla, że posiadanie rozpoznawalnej i ugruntowanej renomy na rynku międzynarodowym owocuje zaproszeniami do uczestnictwa w przetargach czy bezpośrednimi zapytaniami ofertowymi.

Ponadto udział w tego typu wydarzeniach pozwala Spółce na badanie trendów rynkowych, poznanie produktów konkurencji, a co za tym idzie dostosowanie i rozwijanie swojej oferty pod kątem wymagań potencjalnych kontrahentów.

W celu najefektywniejszego zaprezentowania swoich usług, Spółka korzysta na targach z materiałów promocyjnych takich jak m.in. banery, katalogi informacyjne, ulotki, roll-upy. Spółka prezentuje pozostałym uczestnikom targów swoje wyroby również przy pomocy filmów promujących oraz sesji zdjęciowych z produktami Spółki. Na stoisku Spółki dostępne są drobne upominki w postaci m.in. notesów, kubków, długopisów, koszulek, naszywek itp. oznaczonych marką Spółki.

Specyfika branży wysoko zindywidualizowanej odzieży (…) sprawia, że Spółka dokonuje każdorazowo sprzedaży w drodze przetargu lub zindywidualizowanego zlecenia – również w ramach współpracy wynikającej z wygranego przetargu. Celem Spółki jest pozyskiwanie zaproszeń do udziału w przetargach, uczestnictwo w nich oraz końcowe wygranie przetargu i sprzedaż swoich produktów. Dzięki czynnemu uczestnictwu w targach, Spółka ma możliwość promowania swojej marki, przygotowania swoich produktów na potrzeby zmieniających się oczekiwań rynku, tak by w konsekwencji swoich działań uzyskać zaproszenia do udziału w przetargu, który może zaowocować przychodem po stronie Spółki.

Ponadto, Spółka uczestniczy w innych wydarzeniach, takich jak konferencje, wydarzenia promocyjne, programy partnerskie, sympozja. W ich ramach Spółka również buduje relacje z potencjalnymi kontrahentami, promuje swoją markę czy pozyskuje wiedzę dot. najnowszych trendów rynkowych.

Wszystkie te działania mają jednoznacznie na celu zwiększenie rozpoznawalności Spółki oraz poznanie nowych, potencjalnych klientów co umożliwi uczestnictwo w przetargu i poprzez jego wygranie – osiągnięcie przychodów. Tym samym, w ocenie Spółki wszystkie te działania przyczyniają się do osiągnięcia przychodów z produktów Spółki. Spółka podejmuje bowiem te działania w celu promowania swojej marki, rozwiązań i produktów – po to aby w przyszłości osiągać przychody ze sprzedaży.

Spółka podkreśla przy tym, że sprzedawane przez nią produkty mają charakter „produktów dotychczas nieoferowanych”. Wynika to z faktu, że produkty są sprzedawane co do zasady jedynie w sytuacji wygrania przez Spółkę przetargu rozpisanego przez zewnętrznego zamawiającego. To zaś oznacza, że każdorazowo Spółka opracowuje i wytwarza produkty pod indywidualnie określane specyfikacje, które są w każdym przetargu inaczej określane. Tym samym, wszystkie produkty Spółki są unikatowe i niepowtarzalne, a tym samym, nie można uznać, że były wcześniej oferowane.

Ponadto w ocenie Spółki nie jest wymagane wykazanie rzeczywistego wpływu poniesionych kosztów związanych z promocją produktów Spółki na osiągnięcie przychodów z produktów dotychczas nieoferowanych. Wnioskodawca podkreśla, że taki warunek nie został wprost wyrażony w treści art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT, który wskazuje jedynie, że koszty rozliczane w ramach ulgi na ekspansję muszą być ponoszone „w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży”. Innymi słowy, to cel ponoszonych wydatków determinuje potencjalną możliwość rozliczenia ich w ramach ulgi na ekspansję, a nie ich rzeczywisty wpływ na zwiększenie przychodów z produktów w rozumieniu art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT.

Znajduje to potwierdzenie m.in. w stanowisku wyrażonym w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 14 listopada 2022 r. sygn. 0111-KDIB1- 3.4010.366.2022.1.MBD, w której organ stwierdził: Tym samym, aby skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT, nie jest konieczne wskazanie, że koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT, rzeczywiście przyczyniły się do zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów.

Mając powyższe na uwadze, wskazać należy, że stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy dla możliwości skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT, niezbędne jest wykazanie przez Wnioskodawcę związku pomiędzy kosztami uzyskania przychodów poniesionymi w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT, a osiągniętymi przychodami, o których mowa w art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT, tj. czy dla skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT, Wnioskodawca musi udowodnić, że koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT, rzeczywiście przyczyniły się do zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, czyli, czy dany koszt wpłynął na zwiększenie przychodów, należy uznać za prawidłowe.

W związku z tym, z punktu widzenia oceny możliwości rozliczenia danego kosztu w ramach ulgi na ekspansję – najważniejszy jest sam cel jego poniesienia, a ten w ocenie Spółki jest jednoznaczny – Spółka ponosi koszty związane z promocją swoich produktów, po to aby w przyszłości powiększać swoje przychody.

Mając na uwadze powyższe Spółka stoi na stanowisku, że działania podejmowane przez Spółkę, polegające na udziale w opisanych w stanie faktycznym targach oraz innych wydarzeniach, powinny zostać uznane za działania podjęte w celu zwiększenia przychodów na gruncie art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT, tj. w przypadku Spółki za działania podjęte w celu osiągnięcia przychodów z wcześniej nieoferowanych produktów.

Uzasadnienie stanowiska Nr 2.

Uzasadniając własne stanowisko, wskazali Państwo, że zgodnie z art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT podatnik jest uprawiony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

W przypadku Spółki warunek ten będzie dotyczył osiągnięcia przychodów ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych.

Ze względu na model prowadzenia działalności oraz sprzedaży opisany w stanie faktycznym – Spółka osiąga w zasadzie wyłącznie przychody z produktów dotychczas nieoferowanych.

Ponadto, ze względu na treść art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT tj. z którego wynika, że w przypadku osiągnięcia przychodów z produktów dotychczas nieoferowanych ustawodawca nie przewidział wartości do jakiej trzeba odnosić wartość tak osiągniętych przychodów (jak w przypadku wzrostu przychodów ze sprzedaży produktów) – w ocenie Spółki, aby móc skorzystać z tej preferencji podatkowej, konieczne jest osiągnięcie jakichkolwiek przychodów z produktów dotychczas nieoferowanych.

Wątpliwość Spółki budzi natomiast rozumienie okresu „2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów” w zakresie w jakim weryfikuje się osiągnięcie przez Spółkę przychodów z produktów dotychczas nieoferowanych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku tej przesłanki wystarczające jest osiągnięcie jakichkolwiek przychodów ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w jednym z dwóch następujących po sobie lat, począwszy od roku w którym doszło do poniesienia kosztu. Innymi słowy – okresem w trakcie którego weryfikuje się osiągnięcie przychodów z produktów dotychczas nieoferowanych jest jeden dwuletni okres, składający się z dwóch kolejnych następujących po sobie lat podatkowych.

Ocena Wnioskodawcy oparta jest o szereg przesłanek:

- Wykładnia literalna (językowa).

Wykładnia literalna (językowa) polega na dokonywaniu interpretacji prawnych przy wykorzystaniu reguł znaczeniowych (semantycznych) i konstrukcyjnych (syntaktycznych i stylistycznych) języka prawnego, a także na zastosowaniu reguł poprawnego myślenia i specyficznych reguł logiki prawniczej (T. Stawecki/P. Winczorek 2003 s. 171). Przy czym odwołując się do wykładni językowej sędziowie często przytaczają definicje słownikowe danego wyrażenia (patrz np. Uchwała Sądu Najwyższego z 18.9.1989 r., VI KZP 10/82). Powyższe prowadzi do wniosku, że odwoływanie się do regulacji słownikowej jest jak najbardziej słuszne.

W pierwszej kolejności, Spółka podkreśla więc, że gdyby intencją ustawodawcy było, to aby podatnik musiał osiągnąć przychody z produktów dotychczas nieoferowanych zarówno w roku poniesienia kosztów oraz w następnym – posłużyłby się sformułowaniem „w każdym”, „w obu” lub innym sformułowaniem bezpośrednio wskazującym, na więcej niż jeden okres, w trakcie którego następuje weryfikacja. Innymi słowy treść przepisu art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT brzmiałaby następująco:

„Podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w [w każdym z] 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.”

Jednakże, w miejscu powyżej zastąpionym przez Wnioskodawcę widniej sformułowanie „okresie”, które zgodnie ze słownikiem internetowym PWN ma następujące znaczenie: „1. «czas trwania czegoś» (...) 5. «czas, w którym ma miejsce jakieś zjawisko cykliczne i po jego upływie powtarza się jego przebieg»”.

W ocenie Wnioskodawcy znaczenie tego sformułowania wskazuje na to, że jest to jeden przedział czasu, który w przypadku ulgi na ekspansję, składa się z dwóch kolejnych następujących po sobie lat podatkowych.

- Wykładnia operatywna.

Powyższe rozumienie zostało również potwierdzone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Zgodnie z interpretacją indywidualną z 19 stycznia 2023 r. sygn. 0111-KDIB1-3.4010.565.2022.2.AN: Z wprowadzonych regulacji art. 18eb ustawy o CIT, wynika, że wymóg dwuletniego wzrostu przychodów należy uznać za spełniony w sytuacji, gdy przyrost przychodów względem dnia odniesienia (ostatniego dnia roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia wydatków uprawniających do pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zastosowaniem ulgi) nastąpi choćby w jednym z wyznaczonych treścią przepisu art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT dwóch lat podatkowych.

- Wykładnia autentyczna.

Powyższe zrozumienie tego przepisu jest również tożsame z dostępnymi, aktualnymi wypowiedziami przedstawicieli Ministerstwa Finansów – autorów treści analizowanego przepisu. W pierwszej kolejności Wnioskodawca wskazuje na odpowiedź Ministra Finansów z 2 stycznia 2023 r. na interpelację nr 37741 z 13 grudnia 2022 r. Pana Posła Grzegorza Gaży dotyczącą warunków korzystania z tzw. ulgi na ekspansję (ulgi prowzrostowej). Artur Soboń, Sekretarz Stanu z upoważnienia Ministra Finansów wskazał w niej: W kontekście przedstawionego w interpelacji pytania o sposób rozumienia wymogu dwuletniego wzrostu przychodów należy uznać, że będzie on spełniony, jeśli przyrost przychodów względem dnia odniesienia (tj. ostatniego dnia roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia wydatków uprawniających do pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zastosowaniem ulgi) nastąpi choćby w jednym z wyznaczonych treścią interpretowanego przepisu dwóch lat podatkowych.

Jeżeli więc wymóg ten jest tak rozumiany w zakresie weryfikacji wzrostu przychodów (gdzie ustawodawca przewidział dodatkowe kryteria porównania), to tym bardziej należy go odnosić do okresu weryfikacji na potrzeby odnoszenia przychodów z produktów dotychczas nieoferowanych.

Tożsame stanowisko zostało również wyrażone w odpowiedzi na zapytanie dziennikarzy weryfikujących to zagadnienie. W artykule: „Ulga na ekspansję: Właściwa jest najnowsza wykładnia fiskusa” opublikowanym przez Dziennik Gazetę Prawną 10 stycznia 2023 r. wskazano, że: Warunek wzrostu przychodów w dwuletnim okresie jest spełniony, jeżeli nastąpi on w jednym z dwóch następujących po sobie lat – potwierdził w rozmowie z DGP Jarosław Szatański, dyrektor departamentu podatków dochodowych w Ministerstwie Finansów.

Przyznał, że resort zmienił wykładnię w myśl zasady in dubio pro tributario, czyli rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika. Wcześniej bowiem dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 14 listopada 2022 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.366.2022.1.MBD) – twierdził co innego. Wskazywał, że wzrost musi nastąpić w obydwu latach. To natomiast wykładania mniej korzystne dla podatników.

Dodatkowo, Wnioskodawca podkreśla, że w jego ocenie celowym jest użycie liczby mnogiej w sformułowaniu odnoszącym się do „produktów dotychczas nieoferowanych”. Zdaniem Wnioskodawcy użycie liczby mnogiej oznacza, że weryfikując osiągnięcie przychodów z tych produktów w dwuletnim okresie – podatnik powinien badać ich osiągnięcie w stosunku do całego bloku nieoferowanych dotychczas produktów.

Innymi słowy, jeżeli w roku podatkowym poniesienia kosztów, o których mowa w art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT, status produktów nieoferowanych dotychczas posiadało np. 5 produktów – to osiągnięcie jakichkolwiek przychodów związanych z tymi produktami w roku poniesienia kosztów lub w kolejnym roku podatkowym – uprawnia podatnika do skorzystania z ulgi na ekspansję.

Gdyby intencją ustawodawcy było aby podatnicy weryfikowali osiągnięcie przychodów „per” każdy nieoferowany dotychczas produkt, ustawodawca posłużyłby się w treści art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT liczbą pojedynczą. Tym samym przepis brzmiałby następująco: „Podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, (...) osiągnął przychody ze sprzedaży produktu dotychczas nieoferowanego, (...)”.

Zdaniem Wnioskodawcy zastosowanie przez ustawodawcę liczby mnogiej było celowym działaniem, które pozwala definiować nieoferowane wcześniej produkty jako grupę produktów. Działanie ustawodawcy było celowe z uwagi na ekspansywny charakter ulgi. W przypadku użycia liczby pojedynczej, ustawodawca znacząco zawęziłby zakres stosowania ulgi na ekspansję.

Tym samym weryfikacja uprawnienia do skorzystania z ulgi na ekspansję powinna wyglądać następująco:

1. Ustalenie statusu produktów nieoferowanych w 2022 r.;

2. Ustalenie czy w 2022 r. poniesiono koszty uzyskania przychodów w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów (art. 18eb ust. 1 w zw. z art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT);

3. Weryfikacja czy w 2022 r. – Spółka osiągnęła przychody z produktów dotychczas nieoferowanych (jakiekolwiek przychody z wszystkich dotąd nieoferowanych produktów);

4. Weryfikacja czy w 2023 r. (drugi kolejny rok podatkowy 2-letniego okresu) – Spółka osiągnęła przychody z produktów nieoferowanych w 2022 r. (jakiekolwiek przychody z wszystkich produktów nieoferowanych w 2022 r.).

Jeżeli weryfikacja w kroku 3 lub 4 przyniesie pozytywny wynik – Spółka jest uprawniona do rozliczenia ulgi na ekspansję w 2022 r.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy warunek zawarty w art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT, spełniony jest w przypadku, gdy osiągnięcie przychodów z wcześniej nieoferowanych produktów, wystąpi w jednym z dwóch następujących po sobie latach podatkowych.

Uzasadnienie stanowiska Nr 3.

Uzasadniając własne stanowisko wskazali Państwo, że zgodnie z art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.

Natomiast art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT stanowi, że za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:

1) uczestnictwa w targach poniesione na:

a.organizację miejsca wystawowego;

b.zakup biletów lotniczych;

c.zakwaterowanie i wyżywienie pracowników.

2) działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek dotyczących produktów;

3) dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;

4) przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;

5) przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.

Poniżej Wnioskodawca wskazał przyporządkowanie kategorii ponoszonych przez niego wydatków do kategorii kosztów kwalifikowanych określonych w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT.

- Koszty uczestnictwa w targach i innych wydarzeniach.

- Organizacja miejsca wystawowego.

W tym miejscu należy wskazać, że ustawodawca nie wprowadził definicji legalnej pojęcia „organizacji miejsca wystawowego”. Ponadto, nie wskazano również katalogu przykładowych czynności, wchodzących w skład tego pojęcia. Tym samym, aby ustalić treść tego pojęcia, należy odwołać się do potocznego brzmienia tych słów. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl):

a)„organizacja” to: „2. «sposób zorganizowania czegoś» 3. «organizowanie czegoś»”,

b)„miejsce” oznacza natomiast: „3. «część jakiejś przestrzeni, na której ktoś przebywa, coś się znajduje lub odbywa; też: pomieszczenie służące określonym celom»

c)„wystawa” to: „1. «wystawiony na pokaz zbiór przedmiotów» 2. «miejsce, w którym wystawia się takie zbiory» 3. «okno sklepowe z wyłożonymi na pokaz towarami»”.

Tym samym poprzez „organizację miejsca wystawowego” należy rozumieć – sposób w jaki organizuje się lokalizację lub pomieszczenie, którego przeznaczeniem jest eksponowanie (w kontekście ulgi na ekspansję) produktów danego podatnika i samego podatnika. W związku z tym, w ocenie Spółki, wszelkie wydatki mające na celu przygotowanie miejsca wystawowego mogą być rozliczane w ramach przedmiotowej kategorii kosztów kwalifikowanych, o ile są związane z eksponowaniem produktów Spółki. Tym samym należy uznać, iż wydatki poniesione przez Spółkę na:

- uczestnictwo w targach i wydarzeniach;

- wynajem przestrzeni wystawienniczej na targach;

- przygotowanie i organizację stoisk wystawowych, w tym m.in.:

-roll-upów;

-wynajmu sprzętów na stanowisko;

-wynajmu monitora;

-sesji zdjęciowych z produktami Spółki;

-przygotowania filmu promocyjnego w pięciu wersjach językowych, który wyświetlany jest na stoisku Spółki w trakcie targów;

-transportu niezbędnych dla stanowiska elementów

– stanowią koszty uczestnictwa w targach i mieszczą się w przedmiotowym katalogu. Koszty te bowiem były ponoszone przez Spółkę w celu przygotowania przez nią miejsca wystawienniczego.

- Koszty zakupów biletów lotniczych dla pracowników oraz zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników.

Ponadto, w ramach tej kategorii Spółka zamierza rozliczyć również koszty expressis verbis wskazane w art. 18eb ust. 7 pkt 1 lit. b oraz c ustawy o CIT, tj. koszty zakupu biletów lotniczych dla pracowników oraz koszty zakwaterowania i wyżywienia pracowników.

Koszty te są ustalone za pomocą przygotowanej ewidencji, która umożliwia przypisanie ich do poszczególnych targów lub innych wydarzeń opisanych w stanie faktycznym. W związku z powyższym rozliczone w ramach ulgi na ekspansję zostaną jedynie te koszty, które zostały poniesione w zw. z konkretnymi targami/wydarzeniami.

- Koszty działań promocyjno-informacyjnych.

Spółka wskazuje, że kategoria kosztów kwalifikowanych określona w art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy CIT stanowi otwarty katalog. Zgodnie bowiem z tym przepisem kosztami kwalifikowanym ulgi na ekspansję są: „koszty działań promocyjno-informacyjnych w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów”.

W pierwszej kolejności należy ustalić znaczenie słów „działania promocyjno-informacyjne”. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl):

a)„działać” to „3. «oddziaływać na kogoś lub na coś»”;

b)„promocja” to: „1. «działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia; też: każde z tych działań»;

c)„informować” to: „«udzielać informacji, wskazówek, podawać do wiadomości».

Mając na uwadze powyższe słownikowe znaczenia, w ocenie Spółki, poprzez „działania promocyjno- informacyjne” w rozumieniu ulgi na ekspansję, należy rozumieć takie czynności podejmowane przez podatnika, które mają na celu oddziaływanie na potencjalnych kontrahentów poprzez zwiększanie popularności produktów w drodze udzielania o nich informacji.

Ponadto, ustawodawca, poprzez posłużenie się sformułowaniem „w tym” w treści tego przepisu wskazał na przykłady działań promocyjno-informacyjnych, które mogą być potencjalnie rozliczone w ramach ulgi na ekspansję. Jednakże posłużenie się sformułowaniem „w tym” oznacza, że ten katalog ma charakter otwarty i jako taki jest ograniczony jedynie ogólnym rozumieniem pojęcia „działań promocyjno-informacyjnych”. Niezbędne jest jedynie, aby koszty działań promocyjno-informacyjnych dotyczyły produktów.

Wymienione przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego działania, na które Spółka ponosi koszty promocji, są niewątpliwie działaniami promocyjno-informacyjnymi. Należą do nich:

- Przygotowanie materiałów promocyjnych takich jak m.in.:

-ulotki;

-broszury;

-banery;

-katalogi informacyjne;

-upominki w postaci m.in. notesów, kubków, długopisów, koszulek, naszywek itp. oznaczonych marką Spółki;

- Wykupienie pozycjonowania w oficjalnych katalogach targów;

- Przygotowania kampanii marketingowych w Internecie, w tym za pośrednictwem platform social media.

Należy podkreślić, że czynności te zmierzają do zwiększenia popularności produktów Spółki i jednocześnie stanowią komunikowanie (informowanie) o produktach Spółki, technologiach w nich wykorzystywanych oraz o jakości jakie one oferują. Zarówno poprzez social media, jak i katalogi informacyjne, ulotki produktowe czy też rollupy, Spółka zwiększa świadomość o jej produktach.

Ponadto Spółka w swych działaniach promocyjnych wykorzystuje portale społecznościowe takie jak np. (...), gdzie informuje swoich potencjalnych klientów o swojej działalności i wyrobach, które oferuje swoim kontrahentom. Zdaniem Spółki wszystkie wyżej przytoczone wydatki stanowią koszty wskazane w art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT.

Potwierdzenie takiego stanowiska zostało wyrażone w interpretacji indywidualnej z 23 grudnia 2022 r. sygn. 0111-KDIB2-1.4010.412.2022.1.AR, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, uznał za prawidłowe twierdzenie wnioskodawcy, że wydatki poniesione:

- na przygotowanie materiałów reklamowych m.in. koszty druku katalogów;

- na nabycie przestrzeni reklamowej w sieci i promocji w social mediach, np. (...);

- na przygotowanie tekstów reklamowych, projektowania i wysyłki newsletterów, udostępniania materiałów reklamowych

stanowią koszty wskazane w art. 18eb ust. 7pkt 2 u.p.do.p.

- Koszty przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu.

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego, wydarzenia, w których uczestniczy Spółka, prowadzą do powstania po stronie Spółki różnego rodzajów kosztów, w tym m.in. kosztów przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, przystąpienie do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.

Ww. koszty ponoszone przez Spółkę zostały wskazane wprost w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT jako koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy koszty poniesione przez Spółkę w związku z uczestnictwem w targach, prowadzeniem działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowej, przygotowaniem dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie możliwości uznania:

- udziału w opisanych we wniosku targach/wydarzeniach za działania podjęte w celu osiągnięcia przychodów z wcześniej nieoferowanych produktów – jest nieprawidłowe,

- że Spółka spełnia warunki wskazane w art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT w sytuacji gdy osiągnięcie przychodów z produktów wcześniej nieoferowanych, wystąpi w jednym z dwóch następujących po sobie lat podatkowych – jest nieprawidłowe,

- za wydatki poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, wskazanych we wniosku wydatków:

- na upominki w postaci notesów, kubków, długopisów, koszulek, naszywek – oznaczonych marką Spółki,

- uczestnictwa w opisanych we wniosku wydarzeniach

 – jest nieprawidłowe.

- pozostałych wydatków wskazanych we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r., poz. 2105, ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Jedną z form wsparcia przedsiębiorców w ramach Polskiego Ładu jest ulga na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, czyli tzw. „ulga na ekspansję”. Celem ulgi jest zachęcenie przedsiębiorców do rozwoju swojej działalności i rozszerzania działalności nie tylko na rynek krajowy, ale także na zagraniczne rynki zbytu.

Zauważyć należy, że ulga na ekspansję polega na odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów bezpośrednio wytworzonych przez podatnika i zbywanych na rzecz podmiotów niepowiązanych. Ulga umożliwia odliczenie wydatków dwa razy – zarówno jako koszty uzyskania przychodów, jak i w ramach samej ulgi (do kwoty 1 mln zł).

Podatnik będzie mógł zatem odliczyć wskazane poniżej koszty od podstawy opodatkowania, jeżeli po skorzystaniu z ulgi, w okresie 2 następujących po sobie lat podatkowych, począwszy od roku, w którym poniesione zostały koszty zwiększenia przychodów (dokonano odliczenia):

- zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub

- osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub

- osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Regulacje dotyczące tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) art. 18eb, który w ust. 1 stanowi, że

podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.

Według art. 18eb ust. 2 ustawy o CIT,

przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika.

W świetle art. 18eb ust. 3 ww. ustawy,

przez zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w ust. 1, rozumie się odpłatne zbycie produktów do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4.

W myśl art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT,

podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Art. 18eb ust. 5 ustawy o CIT stanowi, że

przy ustalaniu spełnienia warunku, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się wyłącznie przychody, z których dochód podlega opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Według art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT,

za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:

1) uczestnictwa w targach poniesione na:

a)organizację miejsca wystawowego,

b)zakup biletów lotniczych dla pracowników,

c)zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników;

2) działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;

3) dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;

4) przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;

5) przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.

Należy zauważyć, że powyższy katalog kosztów ponoszonych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uprawniający do ulgi ma charakter zamknięty. Ocena, czy dany wydatek mieszczący się w powyższym katalogu może być uznany za podlegający odliczeniu, powinna być dokonywana w każdym przypadku indywidualnie.

Zgodnie z art. 18eb ust. 8 ustawy o CIT,

podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

Stosownie do treści art. 18eb ust. 9 ustawy o CIT,

odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

Natomiast art. 18eb ust. 10 ustawy o CIT stanowi, że

koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Ad. 1 i 2.

Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 dotyczą ustalenia, czy Spółka może uznać udział w opisanych w stanie faktycznym targach/wydarzeniach za działania podjęte w celu osiągnięcia przychodów z wcześniej nieoferowanych produktów.

W zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 sformułowali Państwo natomiast następujące wątpliwości, czy możecie Państwo uznać, iż spełniacie warunki wskazane w art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT, w sytuacji gdy osiągnięcie przychodów z produktów wcześniej nieoferowanych, wystąpi w jednym z dwóch następujących po sobie lat podatkowych.

Zauważyć należy, że oba przywołane powyżej pytania odnoszą się do przychodów ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości, wskazać należy, że z przywołanego powyżej art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT wynika, iż podatnik będzie mógł odliczyć wskazane koszty poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży od podstawy opodatkowania, jeżeli po skorzystaniu z ulgi, w okresie 2 następujących po sobie lat podatkowych, począwszy od roku, w którym poniesione zostały koszty zwiększenia przychodów (dokonano odliczenia), osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych.

Ustawodawca nie dokonał na potrzeby ulgi na ekspansję, zdefiniowania – występującego w art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT – pojęcia „produktów dotychczas nieoferowanych”. Posługując się językowym rozumieniem tego zwrotu, należy uznać, że do oferty przedsiębiorstwa produkcyjnego powinno zostać wprowadzone dobro materialne (zgodnie z definicją z art. 18eb ust. 2 ustawy – rzecz wytworzona przez podatnika), które różniłoby się od dotychczas oferowanego asortymentu w stopniu pozwalającym uznać, że przedsiębiorca rozszerza działalność na nowy segment rynku. Z produktem dotychczas nieoferowanym będziemy mieli więc do czynienia, w przypadku gdy skala zmian bądź usprawnień względem dotychczas oferowanych przez podatnika produktów uzasadnia przekonanie, że mamy do czynienia z nowym produktem w ujęciu rodzajowym. W konsekwencji wszelkie zmiany bądź usprawnienia, w tym opracowanie nowych technologii zaangażowanych w proces produkcji, które nie skutkują powstaniem nowego rodzaju produktu (nawet znacząco różniącego się pod kątem specyfikacji technicznej na tle dotychczasowej oferty przedsiębiorcy) należy zakwalifikować jedynie jako innowacje w obrębie dotychczas wytwarzanego produktu.

Jak wskazano w uzasadnieniu do projektu ustawy wprowadzającej omawiany art. 18eb ustawy o CIT (druk 1532) proponowana ulga skierowana jest zarówno do przedsiębiorców osób fizycznych, jak i do osób prawnych. Zakłada odliczenie od podstawy opodatkowania wydatków, będących kosztami podatkowymi w rozumieniu ustawy, poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów (w tym nieoferowanych dotychczas przez podatnika do sprzedaży), jak również związanych z osiągnięciem takich przychodów w przypadku produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju (rynku zbytu).

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego wskazać należy, że z tzw. „ulgi na ekspansję”, o której mowa w przepisach art. 18eb ustawy o CIT, mogą skorzystać podatnicy, którzy wytworzyli produkty w ramach swojej działalności gospodarczej. Zgodnie bowiem z art. 18eb ust. 2 ustawy o CIT przez „produkty” rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika. Wsparciem w ramach ulgi, w świetle art. 18eb ust. 3 ustawy o CIT wymienionych regulacji objęte zostało odpłatne zbycie produktów wytworzonych przez podatnika, do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

W kontekście powyższych wykładni należy dokonać oceny, czy przedstawione w opisie sprawy produkty spełniają wymóg „nieoferowania” ich dotychczas przez Państwa do sprzedaży.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że zajmujecie się Państwo projektowaniem, produkcją i sprzedażą (…) odzieży (…), na potrzeby różnych (…). Wszystkie sprzedawane produkty są przez Państwa wytwarzane, a oferowane produkty, charakteryzują się wysokim stopniem zindywidualizowania. Wynika to z faktu, że sprzedajecie Państwo swoje produkty co do zasady jedynie w sytuacji wygrania przetargu rozpisanego przez zewnętrznego zamawiającego. W ramach rozpisywanych przetargów potencjalni kontrahenci indywidualnie określają specyfikację techniczną/wymagania dotyczące zamawianych produktów. Z tego względu nie zdarza się, aby dwa różne przetargi w sposób identyczny określały wymagania co do produktów będących przedmiotem przetargu. Tym samym w sytuacji wyboru Państwa jako dostawcy określonych produktów, każdorazowo prowadzicie Państwo prace przygotowawcze, w tym prace rozwojowe mające na celu stworzenie nowego produktu spełniającego zewnętrznie określone wymagania. Prace te prowadzone są przez specjalistów zatrudnionych u Państwa w działach (…). W sytuacji wygrania przetargu, prowadzicie Państwo produkcję prototypową następującą po etapie prac przygotowawczych i rozwojowych i po wyeliminowaniu ewentualnie ujawnionych wad, przechodzicie do etapu stricte produkcyjnego. Dodatkowo zdarza się, że wykonujecie Państwo dodatkowe zlecenia powstałe w następstwie wygranego przetargu. Takie sytuacje mają miejsce, gdy po zrealizowaniu zamówienia – zamawiający zgłasza zapotrzebowanie na dokonanie poprawek, czy też wprowadzenie zmian do dostarczonych mu produktów. W konsekwencji takich zgłoszeń pracujecie Państwo nad nowymi rozwiązaniami, ulepszającymi dotychczasowy produkt zaoferowany temu konkretnemu zamawiającemu. Z wyżej wymienionych względów wskazali Państwo, że sprzedawane przez Państwa produkty mają charakter zindywidualizowany i jako takie – są unikalne.

Spółka posiada w swojej ofercie uniwersalną linię produktową – jednakże obejmuje ona jedynie kroje różnego rodzaju produktów. Tym samym, nawet w przypadku zdecydowania się kontrahenta na jakiś produkt z uniwersalnej linii produktowej – produkt ten jest dostosowywany do oczekiwań kontrahenta na poziomie materiałów, z których zostanie wykonany ostateczny produkt. Tym samym, niniejszy wniosek dotyczy jedynie produktów wytwarzanych przez Spółkę tj. produktów zindywidualizowanych i dotychczas nieoferowanych.

Państwa zdaniem, sprzedawane produkty mają charakter „produktów dotychczas nieoferowanych”. Wynika to z faktu, że produkty są sprzedawane co do zasady jedynie w sytuacji wygrania przez Spółkę przetargu rozpisanego przez zewnętrznego zamawiającego. To zaś oznacza, że każdorazowo opracowujecie Państwo i wytwarzacie produkty pod indywidualnie określane specyfikacje, które są w każdym przetargu inaczej określane. Tym samym, wszystkie Państwa produkty są unikatowe i niepowtarzalne, a tym samym, nie można uznać, że były wcześniej oferowane.

Z powyższym stanowiskiem Organ podatkowy nie może się jednak zgodzić. Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazać bowiem należy, że z opisu zawartego we wniosku wynika, iż dotychczas zajmowali się Państwo projektowaniem, produkcją i sprzedażą (…) odzieży (…), na potrzeby różnych (…).

W świetle wyjaśnień dotyczących rozumienia pojęcia „produktów dotychczas nieoferowanych” nie można uznać za takie produktów różniących się od dotychczas wytwarzanych specyfikacją techniczną, wymaganiami dotyczącymi zamawianych produktów, rozwiązaniami ulepszającymi dotychczasowy produkt czy materiałami, z których wykonany zostanie ostateczny produkt. Skomponowanie na nowo np. prac przygotowawczych, w tym prac rozwojowych mających na celu stworzenie, w Państwa opinii, nowego produktu spełniającego zewnętrznie określone wymagania również nie spełnia warunków do uznania ich za „produkty dotychczas nieoferowane”, podobnie jak prowadzenie produkcji prototypowej następującej po etapie prac przygotowawczych i rozwojowych. Mimo takich zmian oferujecie Państwo nadal (…) odzież (…), a nie „produkty dotychczas nieoferowane”.

Z uwagi na fakt, że oferowanych przez Państwa produktów nie można uznać za „produkty dotychczas nieoferowane”, to nie można uznać udziału w opisanych w stanie faktycznym targach/wydarzeniach za działania podjęte w celu osiągnięcia przychodów z wcześniej nieoferowanych produktów.

Jednocześnie z tego samego powodu, nie można uznać, iż spełniają Państwo warunki wskazane w art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT w sytuacji gdy osiągnięcie przychodów z produktów, w Państwa opinii, wcześniej nieoferowanych, wystąpi w jednym z dwóch następujących po sobie lat podatkowych.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 1 i 2 należy uznać za nieprawidłowe.

Ad. 3.

W zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 3 sformułowali Państwo z kolei następujące wątpliwości, czy koszty poniesione w związku z uczestnictwem w targach, prowadzeniem działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowej, przygotowaniem dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów.

Przy czym jak wynika z Państwa uzupełnienia pragniecie Państwo uzyskać ocenę wydatków w kontekście targów, a także innych wydarzeń, tj. konferencji, wydarzeń promocyjnych, programów partnerskich oraz sympozjów.

Jak wynika z opisu sprawy, celem dotarcia do możliwie jak najszerszego grona potencjalnych odbiorców, w sposób konsekwentny prowadzicie Państwo działania marketingowe mające na celu reklamę oferowanych produktów, technologii oraz rozwiązań. W tym celu prowadzicie Państwo kampanie reklamowe, jak również uczestniczycie w szeregu wydarzeń branżowych, takich jak targi, konferencje, wydarzenia promocyjne, programy partnerskie, sympozja. W trakcie tych wydarzeń macie Państwo możliwość prezentowania swojej oferty potencjalnym klientom. Takie działania przyczyniają się do promowania marki oraz Państwa produktów, jak również upowszechniają wiedzę o wysokiej jakości stosowanych przez Państwa rozwiązań. Ww. akcje, w których Państwo uczestniczycie, prowadzą do powstania po Państwa stronie różnego rodzajów kosztów, m.in.:

- uczestnictwa w targach i wydarzeniach;

- wynajmu przestrzeni na terenie targów;

- przygotowania i organizacji stoisk wystawowych, w tym m.in.: roll-upów, wynajmu sprzętów na stanowisko, wynajmu monitora, sesji zdjęciowych z Państwa produktami, przygotowania filmu promocyjnego w pięciu wersjach językowych, który wyświetlany jest na Państwa stoisku w trakcie targów, transportu niezbędnych dla stanowiska elementów;

- zakupu biletów lotniczych dla pracowników, zakwaterowania i wyżywienia oraz wynagrodzenia pracowników obsługujących Państwa stoisko,

- przygotowania materiałów promocyjnych takich jak m.in.: ulotek, broszur, banerów, katalogów informacyjnych; upominków w postaci m.in. notesów, kubków, długopisów, koszulek, naszywek itp. oznaczonych marką Spółki;

- wykupienia pozycjonowania w oficjalnych katalogach targów;

- przygotowania kampanii marketingowych w Internecie, w tym za pośrednictwem platform social media;

- przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, przystąpienie do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.

Wskazali Państwo, że wydatki te nie są Państwu zwracane w jakiejkolwiek formie i stanowią dla Państwa koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Ustalając czy wskazane koszty stanowią koszty kwalifikowane, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT należy pamiętać, że katalog kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, uprawniających do ulgi, ma charakter zamknięty. Zatem, tylko wydatki w nim wskazane mogą być odliczone jako koszty kwalifikowane. Jednocześnie ocena, czy dany wydatek mieszczący się w powyższym katalogu może być uznany za podlegający odliczeniu, powinna być dokonywana w każdym przypadku indywidualnie.

Jednocześnie należy podkreślać, że na gruncie prawa podatkowego obowiązuje prymat wykładni gramatycznej (językowej). W granicach wykładni obowiązujących przepisów prawa nie mieści się taka ich interpretacja, która prowadzi do wykreowania nowych norm prawnych, niezawartych w przepisach. Każda bowiem wykładnia powinna się sytuować w ramach możliwego sensu językowego danego pojęcia czy wyrażenia (por. np. wyrok NSA z 16 czerwca 2021 r., sygn. akt III FSK 32/21 i z 19 września 2018 r., sygn. akt I GSK 2788/18, CBOSA). Odstąpienie przez interpretatora od sensu literalnego przepisu jest uzasadnione wyłącznie szczególnie ważnymi powodami. Takimi powodami mogą być np. wartości konstytucyjne. Na gruncie prawa podatkowego kierowanie się wykładnią celowościową, to jest z pominięciem woli „historycznego” prawodawcy, w oderwaniu od innych rodzajów wykładni, może prowadzić do wypaczenia rzeczywistych intencji prawodawcy, dowolności w stosowaniu prawa i do związanej z nią utraty poczucia pewności prawnej (R. Mastalski, Wprowadzenie do prawa podatkowego, Warszawa 1995, s. 112 i n.; por. uchwałę NSA z 29 maja 2000 r., FPS 2/00, ONSA 2001/1/2, M. Podat. 2000/7/3, Pr. Gosp. 2000/10/25, Glosa 2000/10/37, POP 2001/5/131, M. Prawn. 2000/10/643).

Ulga zawarta w art. 18eb ustawy o CIT stanowi odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania. W tym przedmiocie znane jest stanowisko sądownictwa, zgodnie z którym wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od generalnej zasady powszechności opodatkowania, a więc przy wykładni przepisów dotyczących ulg i zwolnień podatkowych nie jest dopuszczalne posługiwanie się wykładnią rozszerzającą. Tego rodzaju interpretacja kłóciłaby się bowiem z wyrażoną w art. 84 Konstytucji zasadą powszechności opodatkowania (przykładowo: wyrok NSA z 14 maja 2015 r., sygn. akt II FSK 94/14).

Zgodnie z powołanym powyżej art. 18eb ust. 7 pkt 1 ustawy o CIT, za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty uczestnictwa w targach poniesione na:

a)organizację miejsca wystawowego,

b)zakup biletów lotniczych dla pracowników,

c)zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników.

Mając na uwadze powyższe uwagi należy wskazać, że kosztami uczestnictwa w targach są wydatki poniesione przez Państwa jedynie w związku z udziałem w targach, a więc wydatki poniesione na:

- wynajem przestrzeni wystawienniczej na targach,

- przygotowanie i organizację stoisk wystawowych, tj. koszty:

-roll-upów,

-wynajmu sprzętu na stanowisko,

-wynajmu monitora,

-transportu niezbędnych dla stanowiska elementów,

- zakupu biletów lotniczych dla pracowników,

- zakwaterowanie i wyżywienie pracowników.

Jednocześnie należy zauważyć, że wydatków poniesionych przez Państwa na:

- sesję zdjęciową z produktami Spółki,

- przygotowanie filmu promocyjnego w pięciu wersjach językowych, który wyświetlany jest na stoisku Spółki w trakcie targów

– nie należy zaliczyć do ww. katalogu kosztów.

Koszty te nie są/nie będą bowiem ponoszone na organizację miejsca wystawowego, również z oczywistych literalnych względów nie dotyczą/nie będą dotyczyły kosztów wymienionych w ww. lit. b i c powołanego przepisu. Nie sposób uznać, że w jakikolwiek sposób przyczyniają/przyczynią się do organizacji (zorganizowania) miejsca wystawowego.

Koszty te mogą/będą mogły jednak zostać uwzględnione w ramach kosztów działań promocyjno-informacyjnych (art. 18eb ust. 7 pkt 2), o ile zostają/zostaną wykorzystane w wymienionym w tym przepisie zakresie.

Do kosztów uczestnictwa w targach, nie mogą Państwo natomiast zaliczyć ww. wydatków związanych z udziałem w innych wydarzeniach niż targi.

Posługując się wykładnią językową, należy bowiem zauważyć, że zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego (https://sjp.pwn.pl) termin „targi” to wystawa krajowa lub międzynarodowa dająca przegląd eksponatów z różnych dziedzin produkcji. Wobec powyższego określane przez Państwa mianem „wydarzeń”: konferencje, sympozja, wydarzenia promocyjne, programy partnerskie, jeśli nawet w ich trakcie mają Państwo możliwość zaprezentowania swojej oferty w przygotowanej przestrzeni wystawienniczej, nie mogą być utożsamiane ze zdarzeniem, jakim są targi. Dla przykładu, według internetowego słownika języka polskiego „konferencja” to spotkanie przedstawicieli jakichś instytucji lub organizacji w celu omówienia określonych zagadnień. Z kolei „sympozjum” to zebranie specjalistów z jakiejś dziedziny poświęcone omówieniu jakiegoś zagadnienia lub wymianie myśli na określony temat. Skoro ustawodawca w art. 18eb ust. 7 pkt 1 lit. a ustawy o CIT za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje wyłącznie koszty uczestnictwa w targach, przedstawioną przez Państwa wykładnię tego terminu, obejmującą konferencje, sympozja, wydarzenia promocyjne, programy partnerskie, należy uznać za zbyt rozszerzającą, wykraczającą poza literalne brzmienie przepisu.

W art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT ustawodawca, w ramach kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów wymienia koszty poniesione na działania promocyjno-informacyjne, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów.

Ustawodawca nie zdefiniował tego typu działań, lecz wskazał jedynie przykładowe rodzaje kosztów, które wchodzą w zakres wskazanego przepisu.

W związku z brakiem definicji ustawowej „działań promocyjno-informacyjnych”, posłużyć się należy definicją zawartą w słowniku języka polskiego. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN, poprzez pojęcie „promocja” należy rozumieć m.in. „działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia”. Natomiast, poprzez pojęcie „informacja” rozumieć należy czynności związane z „udzielaniem informacji, wskazówek, podawaniem do wiadomości”. Tym samym, zgodnie z powyższymi definicjami, „działaniami promocyjno- informacyjnymi” będą działania, których zamiarem będzie zwiększenie popularności danego produktu oraz udzielanie w jego zakresie potrzebnych informacji.

Mając na uwadze powyższe do koszów działań promocyjno-informacyjnych mogą Państwo zaliczyć wydatki poniesione na:

- przygotowanie materiałów promocyjnych takich jak:

-ulotki,

-broszury,

-banery,

-katalogi informacyjne,

-wykupienie pozycjonowania w oficjalnych katalogach targów,

- przygotowanie kampanii marketingowych w Internecie, w tym za pośrednictwem platform w social mediach,

- sesję zdjęciową z produktami Spółki,

- przygotowanie filmu promocyjnego w pięciu wersjach językowych, który wyświetlany jest na stoisku Spółki w trakcie targów.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że do kosztów działań promocyjno-informacyjnych nie mogą Państwo zaliczyć wydatków poniesionych na upominki w postaci notesów, kubków, długopisów, koszulek, naszywek – oznaczonych marką Spółki.

Należy bowiem wskazać, że internetowy słownik języka polskiego wskazuje, iż „promocja” to działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia; też: każde z tych działań. Z kolei „informacja” to „to, co powiedziano lub napisano o kimś lub o czymś, także zakomunikowanie czegoś”. Ponieważ w przepisie art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT mowa o działaniach promocyjno-informacyjnych, zatem odliczeniu w ramach ulgi podlegają wyłącznie wydatki, które mają charakter zarówno promocyjny jak i informacyjny. Ponadto ustawodawca w powołanej regulacji wymienia formy działań promocyjno-informacyjnych takie jak: zakup przestrzeni reklamowej, przygotowanie strony internetowej, publikacje prasowe, broszury, katalogi informacyjne i ulotki dotyczące produktów, w ramach których poniesione wydatki może odliczyć podatnik korzystający z ulgi na ekspansję.

Nieodpłatne przekazywanie gadżetów reklamowych z logo Spółki, tj. notesów, kubków, długopisów, koszulek, naszywek należy uznać bardziej za działania o charakterze reklamowym i reprezentacyjnym niż za działania promocyjno-informacyjne. Nie promują one konkretnego produktu, ani nie informują o żadnym konkretnym produkcie.

Z kolei do wydatków sklasyfikowanych w art. 18eb ust. 7 pkt 5 ustawy o CIT, mogą Państwo zaliczyć koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, a więc koszty przystąpienia do przetargu, a także ponoszone w celu składania ofert innym podmiotom.

Zatem Państwa stanowisko dotyczące pytania Nr 3, w zakresie możliwości uznania za wydatki poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, wskazanych we wniosku wydatków:

- na upominki w postaci notesów, kubków, długopisów, koszulek, naszywek – oznaczonych marką Spółki,

- uczestnictwa w opisanych we wniosku wydarzeniach

 – jest nieprawidłowe.

- pozostałych wydatków wskazanych we wniosku – jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych wskazać należy, iż rozstrzygnięcie w nich zawarte nie są wiążące dla tutejszego Organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, osadzonych w określonym stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w każdej z nich zawarte są wiążące.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00