Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 27 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.427.2023.1.AS

Brak prawa do odliczenia z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu, których koszt sfinansowany zostanie ze środków z dotacji.

Interpretacja indywidualna– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do pomniejszenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(…) utworzony został na mocy Rozporządzenia Rady Ministrów (…).

Wnioskodawca posiada osobowość prawną i jest czynnym podatnikiem VAT.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności komercyjnej (podlegającej, co do zasady opodatkowaniu) nie wykonuje czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług, za wyjątkiem sprzedaży szkoleń finansowanych ze środków publicznych oraz wynajmu lokali mieszkalnych dla pracowników. Przychodami Wnioskodawcy są również otrzymywane subwencje i dotacje.

W związku z powyższym Wnioskodawca dla celów odliczenia podatku naliczonego, od wydatków mieszanych, tj. tych których nie można bezpośrednio przyporządkować do konkretnej kategorii czynności (opodatkowanej VAT/niepodlegającej VAT) stosuje wskaźnik proporcji rocznego obrotu, o którym mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej „ustawa o VAT”).

Głównym przedmiotem działań Wnioskodawcy jest (…).

(...).

Wnioskodawca realizuje również zlecone mu zadania ustawowe określone w przepisach o (…) oraz w przepisach rozporządzenia PE i Rady (…).

Celem zadań ustawowych, które obejmują działania dotyczące funkcjonowania (…), zdolnej do konkurowania na rynku europejskim i opierają się na najnowszych osiągnięciach nauki polskiej i światowej w dziedzinie (…), jest zapewnienie (…).

Wnioskodawca prowadzi także działalność na zasadach określonych w ustawie z 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, wydzieloną pod względem finansowym i rachunkowym, m.in. w zakresie:

·sprzedaż – wydawnictwa;

·sprzedaż – pozostała działalność naukowa – laboratoria;

·sprzedaż – sympozja, konferencje, szkolenia;

·sprzedaż – pozostała działalność naukowa -zlecenia obce;

·sprzedaż – usługi laboratoryjne;

·sprzedaż – działalność rolnicza;

·sprzedaż – działalność pozostała;

·czynsze – lokale mieszkalne;

·dzierżawa, najem – pozostałe;

·sprzedaż – hotele i podobne obiekty zakwaterowania;

·sprzedaż – ośrodek szkoleniowy.

Działalność gospodarcza, o której mowa wyżej, jest prowadzona przez komórki organizacyjne, zgodnie z zakresem ich zadań, określonym w regulaminie organizacyjnym (...).

Lider Konsorcjum zawarł z Wnioskodawcą oraz z trzema pozostałymi uczestnikami, umowę konsorcjum, kwalifikującego się jako grupa operacyjna (…) pod nazwą (…).

(...) umowa została zawarta w ramach prowadzonej działalności naukowej i badawczej, a nie w ramach działalności gospodarczej.

Konsorcjum zostało powołane w celu opracowania szczegółowego planu operacji pt. (…). Celem operacji jest znaczne podwyższenie trwałości (…), a następnie opracowania i założenia wniosku jako konsorcjum o dofinansowanie i zawarcie umowy o dofinansowanie projektu przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z siedzibą w (…).

Do zadań Konsorcjum określonych w umowie konsorcjalnej oraz w szczegółowym opisie planowanej operacji, stanowiącym integralna cześć umowy, należy:

·organizacja wspólnych działań w zakresie objętym projektem,

·ustalanie zakresu prac i badań, podział zadań między Członków oraz ich realizacja w terminach określonych w projekcie,

·współdziałanie w celu zrealizowania projektu zgodnie z warunkami Umowy o Dofinansowanie tak, aby został osiągnięty cel projektu.

Jednostką reprezentującą Konsorcjum – koordynatorem współpracy Członków – jest Lider, którym nie jest Wnioskodawca.

Wnioskodawca, jako Członek Konsorcjum zgodnie z umową konsorcjalną jest zobowiązany w szczególności do:

· realizacji zadań przypisanych mu zgodnie z wypracowanym opisem operacji zawartym we wniosku o dofinansowanie, obowiązującymi przepisami prawa krajowego i Unii Europejskiej oraz dokumentami projektowymi w szczególności wytycznymi i przewodnikami znajdującymi zastosowanie do środków przyznanych jako dofinansowanie;

· osiągnięcie założonych celów i wskaźników określonych we wniosku o dofinansowanie, za osiągnięcie których, zgodnie z ustalonym między Stronami podziałem ról i zadań dany, uczestnik Konsorcjum będzie odpowiedzialny;

· zapewnienia sfinansowania kosztów stanowiących wymagany wkład własny oraz kosztów niekwalifikowanych dla realizacji operacji we własnym zakresie, oraz finansowanie operacji ze środków własnych do czasu otrzymania refundacji lub zaliczki zgodnie z umową o dofinansowanie;

· wzajemnego informowania się o każdym fakcie, który mógłby mieś wpływ na możliwość prawidłowej realizacji operacji lub osiągniętych celów operacji lub wskaźników projektu;

· osiągnięcia celów i wskaźników zadeklarowanych we wniosku o dofinansowanie;

· promowania operacji oraz informowania o osiągniętych rezultatach na każdym etapie jej realizacji.

Lider Konsorcjum jako przedstawiciel Członków zawarł umowę o przyznanie pomocy z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Środki finansowe na realizację projektu będą przekazywane w formie refundacji przez ARiMR na rachunek bankowy Lidera, a następnie przekazywane za jego pośrednictwem na rachunki bankowe Członków konsorcjum. Lider będzie przekazywał Członkom środki finansowe zgodnie z kosztorysem operacji, harmonogramem płatności oraz harmonogramem wykonania operacji, w terminie 14 dni od daty wpływu środków na rachunek Lidera.

Strony Konsorcjum ponoszą solidarną odpowiedzialność za prawidłową realizację operacji wobec instytucji przyznającej dofinansowanie.

Każdy z członków konsorcjum jest odpowiedzialny za należyte wykonanie przydzielonych mu do realizacji zadań. W razie niewykonania lub nienależytego wykonania przydzielonych zadań, członek konsorcjum przejmuje odpowiedzialność za uczynienie zadość roszczeniom z tym związanym.

W przypadku wezwania przez uprawniony podmiot do zwrotu całości lub części przekazanego dofinansowania wraz z należnymi odsetkami lub do zapłaty kary umownej, korekty finansowej lub jakiejkolwiek innej płatności o charakterze sankcji finansowej za naruszenie przepisów lub procedur obowiązujących przy realizacji operacji, obowiązkiem realizacji powyższych roszczeń finansowych w stosunkach wewnętrznych Konsorcjum, zostanie obciążony ten Członek Konsorcjum, którego działania lub zaniechania doprowadziły do zastosowania takiej sankcji finansowej.

Prawa majątkowe powstałe w trakcie i w bezpośrednim związku z realizacją projektu do wyników badań naukowych albo prac rozwojowych należą do członka konsorcjum, które je stworzył. W przypadku wspólnej pracy nad konkretnym wynikiem operacji, prawa należą wspólnie do członków konsorcjum.

Wskazane wyżej zasady dotyczące wszelkich praw własności intelektualnej powstałe w ramach realizacji projektu, przysługują do podlegających ochronie przejawów działalności członka konsorcjum, zarówno w postaci ukończonej, jak i nieukończonej, bez względu na formę i sposób utrwalenia.

(...)

W ramach realizacji projektu Wnioskodawca sprawuje nadzór i odpowiada za wykonanie poszczególnych zadań: (...).

Finansowanie będzie wypłacane w 2 ratach.

Podstawą do wyliczenia kwoty pomocy do wypłaty są faktycznie i prawidłowo poniesione koszty kwalifikowalne z uwzględnieniem odpowiednich zapisów umowy o przyznanie pomocy, jednak w wysokości nie wyższej niż suma kosztów kwalifikowalnych wykazana dla operacji w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji, (...).

W związku z ponoszonymi wydatkami kwalifikowanymi część tych wydatków będzie opodatkowana podatkiem VAT, tzn. wydatki będą zawierały podatek naliczony, gdyż będą ponoszone na rzecz podatników VAT, którzy opodatkują swoje usługi/ towary. Wydatki te będą ściśle powiązane z realizowanym projektem w ramach umowy o przyznanie pomocy. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu, będą wystawiane na Wnioskodawcę.

W trakcie realizacji projektu oraz przez okres 5 lat od dnia otrzymania płatności końcowej będzie prowadzona i aktualizowana strona internetowa, na której wszelkie rezultaty projektu będą nieodpłatnie udostępniane do publicznej wiadomości.

Efekty powstałe w wyniku realizacji ww. projektu Wnioskodawca będzie wykorzystywał wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z tym Wnioskodawca nie planuje osiągać wynagrodzenia za przyznanie prawa do wykorzystania uzyskanych wyników realizacji projektu.

Projekt jest realizowany w ramach działalności badawczej i naukowej, a nie komercyjnej Zainteresowanego. Wnioskodawca nie planuje również osiągać innych przychodów w związku z realizacją opisanego projektu tzn. wyniki prac projektu nie będą przez niego bezpośrednio komercjalizowane, nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Pytanie

Czy na tle tak przedstawionego stanu faktycznego, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Zainteresowanemu przysługuje prawo do pomniejszenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu, których koszt zakupu sfinansowany zostanie ze środków otrzymanej dotacji na podstawie umowy o przyznanie pomocy?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Zainteresowanemu nie przysługuje prawo do pomniejszenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu, których koszt zakupu zostanie sfinansowany ze środków otrzymanej dotacji na podstawie umowy o przyznanie pomocy.

Uzasadnienie Państwa stanowiska w sprawie

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Zgodnie z ww. przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

·nabycia towarów i usług,

·dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W ocenie Wnioskodawcy fakt, iż w przedstawionym stanie faktycznym występuje on jako jednostka przeprowadzająca jedynie prace badawcze, a wyniki tych prac nie będą przez Wnioskodawcę bezpośrednio komercjalizowane. Zainteresowany dokona publikacji wykonanych przez siebie badań i ich wyników i nie uzyska żadnego wynagrodzenia za licencję lub przeniesienie części praw autorskich majątkowych lub praw własności przemysłowej jakie może, ale nie musi wystąpić.

Należy podkreślić, że środki otrzymane przez Wnioskodawcę na realizację projektu są przeznaczone de facto wyłącznie na pokrycie kosztów badań naukowych. W świetle powyższego brak jest uzasadnionych przesłanek do skorzystania przez Wnioskodawcę z prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego na fakturach związanych z realizacją projektu finansowanego w ramach umowy o przyznanie pomocy. Jak wskazano bowiem w przepisie art. 86 ustawy o VAT, ustawodawca zezwolił na odliczenie podatku naliczonego wyłącznie w zakresie, w jakim towary i usługi służą wykonywaniu czynności opodatkowanych. Odliczyć można zatem w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi a takimi są niekomercyjnie prowadzone badania naukowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku– jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W świetle tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Pod pojęciem działalności gospodarczej należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W tym miejscu wskazać należy, że konsorcjum jest organizacją zrzeszającą kilka podmiotów gospodarczych na określony czas, w konkretnym celu. Jakkolwiek ani w prawie cywilnym, ani w prawie podatkowym nie występuje legalna definicja konsorcjum, przyjmuje się, że zawarcie umowy konsorcjum możliwe jest na podstawie art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.) w ramach tzw. swobody umów.

W konsekwencji strony zawierające umowę konsorcjum mogą ją ukształtować w sposób dowolny, byleby jej treść lub cel nie sprzeciwiały się ustawie, zasadom współżycia społecznego oraz właściwości takiego stosunku. Konsorcjum nie jest podmiotem gospodarczym, nie posiada osobowości prawnej ani podmiotowości prawnej, nie musi być rejestrowane, ani mieć odrębnej nazwy czy też siedziby. Podmioty tworzące konsorcjum są, co do zasady, niezależne w swoich dotychczasowych działaniach (czyli w działaniach niezwiązanych z konsorcjum), a w działaniach związanych z konsorcjum realizują wspólne przedsięwzięcie objęte porozumieniem. Zawierając umowę konsorcjum podmioty mogą określić, kto będzie reprezentował konsorcjum na zewnątrz (lider konsorcjum). Co do zasady, konsorcja nie mają też wspólnego majątku (chociaż mogą mieć wspólne konto rozliczeniowe), a wszelkie formy płatności regulowane są przez lidera konsorcjum.

Konsorcjum, w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego, nie może być zatem uznane za podatnika VAT. Zatem przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum są odrębnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Oznacza to, że działając w ramach konsorcjum powinni oni do wzajemnych rozliczeń stosować ogólne reguły wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych.

Z opisu sprawy wynika, że Zainteresowany jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Głównym przedmiotem działań Wnioskodawcy jest prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz działalności badawczo-rozwojowej. Lider Konsorcjum zawarł z Wnioskodawcą oraz z trzema pozostałymi uczestnikami, umowę konsorcjum. Z punktu Wnioskodawcy umowa została zawarta w ramach prowadzonej działalności naukowej i badawczej, a nie w ramach działalności gospodarczej. Wnioskodawca, jako Członek Konsorcjum jest zobowiązany m.in. do realizacji zadań przypisanych mu we wniosku o dofinansowanie; osiągnięcie założonych celów i wskaźników; zapewnienia sfinansowania kosztów stanowiących wkład własny oraz kosztów niekwalifikowanych we własnym zakresie, oraz finansowanie operacji ze środków własnych do czasu otrzymania refundacji lub zaliczki; wzajemnego informowania się o faktach, mających wpływ na operację; osiągnięcia celów i wskaźników; promowania operacji oraz informowania o osiągniętych rezultatach. Lider Konsorcjum jako przedstawiciel Członków zawarł umowę o przyznanie pomocy z ARiMR. Środki finansowe na realizację projektu będą przekazywane w formie refundacji przez ARiMR na rachunek bankowy Lidera, a następnie przekazywane Członkom konsorcjum. Prawa majątkowe powstałe w ramach projektu do wyników badań naukowych albo prac rozwojowych należą do członka konsorcjum, które je stworzył. W przypadku wspólnej pracy nad konkretnym wynikiem operacji, prawa należą wspólnie do członków konsorcjum. (...). Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu, będą wystawiane na Wnioskodawcę. W trakcie realizacji projektu oraz przez okres 5 lat od dnia otrzymania płatności końcowej będzie prowadzona i aktualizowana strona internetowa, na której wszelkie rezultaty projektu będą nieodpłatnie udostępniane do publicznej wiadomości. Efekty powstałe w wyniku realizacji ww. projektu Zainteresowany będzie wykorzystywał wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza. Wyniki prac projektu nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii braku prawa do pomniejszenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W rozpatrywanej sprawie związek taki nie występuje. Jak wskazał Wnioskodawca, efekty projektu będą wykorzystywane wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza. Wyniki prac projektu nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, (...).

Podsumowując, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy, Zainteresowanemu nie przysługuje prawo do pomniejszenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu, których koszt zakupu sfinansowany zostanie ze środków otrzymanej dotacji na podstawie umowy o przyznanie pomocy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00