Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 14 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.593.2023.4.IK

Obowiązki podatkowe z tytułu nabycia aktywów przez nowozałożoną Spółkę.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie obowiązków podatkowych po stronie Wnioskodawcy z tytułu nabycia aktywów przez nowozałożoną Spółkę jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług w zakresie obowiązków podatkowych po stronie Wnioskodawcy z tytułu nabycia aktywów przez nowozałożoną Spółkę. Wniosek uzupełnili Państwo pismem z 2 sierpnia (data wpływu 3 sierpnia 2023 r.) oraz w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 25 września 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

P to polska spółka akcyjna należąca do Skarbu Państwa oferująca instrumenty służące rozwojowi przedsiębiorstw, jednostek samorządu terytorialnego oraz osób prywatnych, inwestująca w zrównoważony rozwój społeczny i wzrost gospodarczy państwa. Do grupy P należy m.in. spółka …., prowadząca działalność m.in. jako zarządzający częściami portfeli inwestycyjnych funduszy inwestycyjnych zamkniętych aktywów niepublicznych na zlecenie … i na podstawie umów, o których mowa w art. 46 ust. 3a ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi („UFI”). Fundusze te działają w formule tzw. funduszu funduszy, tj. inwestujących w fundusze … prowadzące działalność jako alternatywne fundusze inwestycyjne, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. a) Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zmiany dyrektyw 2003/41/WE i 2009/65/WE oraz rozporządzeń (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 1095/2010 Tekst mający znaczenie dla EOG. W ramach prowadzonej działalności … zarządza częściami następujących portfeli inwestycyjnych: • …. („Fundusze” lub „FIZ’). Uczestnikami Funduszy są R. lub B. („Uczestnicy”). Fundusze korzystają zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych ze zwolnienia przedmiotowo-podmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 53a) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych („Ustawa o CIT”), zgodnie z którym zwolnieniu podlegają przychody podmiotu wdrażającego instrument finansowy, o którym mowa w rozdziale 10 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014­2020 lub w rozdziale 10 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027, w szczególności odsetki, opłaty gwarancyjne, dywidendy i inne przychody osiągnięte z inwestycji realizowanych przez ten podmiot - w części zwiększającej wkład finansowy z programów służących realizacji umowy partnerstwa. Fundusze uzyskały w przeszłości wkład finansowy z programów służących realizacji umowy partnerstwa. Aktywa Funduszy („Aktywa”) obejmują posiadane bezpośrednio tytuły uczestnictwa w: a) polskich spółkach z o.o., akcyjnych, komandytowych i komandytowo-akcyjnych b) spółkach z siedzibą w …; c) spółkach …, d) spółce z siedzibą … oraz posiadane pośrednio tytuły uczestnictwa w spółce z siedzibą ... Wśród Aktywów niektórych Funduszy znajdują się również aktywa (udziały, akcje tytuły uczestnictwa) generujące dochody (przychody), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 57 a) i f) ustawy o CIT. Rozważany jest transfer Aktywów z Funduszy do nowozałożonej spółki mającej status alternatywnej spółki inwestycyjnej („ASI”) („Transfer”, „Transakcja”) w trybie przewidzianym w art. 32a Ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o systemie instytucji rozwoju („USIR”). Na moment składania wniosku ASI jeszcze nie istnieje, będzie utworzona przez … i zarządzana przez ... Zgodnie z procedurą opisaną w art. 31a USIR, uczestnicy Funduszu w wyniku tego Transferu otrzymają udziały w nowozałożonej ASI. Po dokonaniu Transferu, ASI stanie się właścicielem Aktywów a Uczestnicy Funduszy (czyli R i B) staną się inwestorami ASI w proporcji, w jakiej byli dotychczas uczestnikami FIZ. Po zrealizowaniu Transferu Aktywów Fundusze nie będą już prowadzić aktywnej działalności inwestycyjnej, wobec czego będzie mogła zostać podjęta decyzja o likwidacji Funduszy. W takim wypadku doszłoby do umorzenia wyemitowanych przez Fundusze certyfikatów inwestycyjnych poprzez wypłatę uzyskanych środków pieniężnych uczestnikom, proporcjonalnie do liczby posiadanych przez nich certyfikatów inwestycyjnych. Ze względu na fakt, że większość Aktywów FIZ zostanie przekazana do ASI w wyniku Transferu, wartość środków pochodzących z wykupu i umorzenia certyfikatów będzie istotnie niższa niż wartość wynikająca z wyceny aktywów Funduszy opublikowanej przed Transferem (gdyż wartość aktywów FIZ będzie pomniejszona o wartość aktywów przeniesionych do ASI). Statuty FIZ nie dopuszczają możliwości wypłat bez wykupu certyfikatów inwestycyjnych. Niniejszy wniosek o interpretację jest składany przez … jako podmiot planujący utworzenie ASI zgodnie z art. 14n § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej.

W uzupełnieniu do wniosku wskazali Państwo, że:

1)Co należy rozumieć pod pojęciem użytym we wniosku - „Uczestnik”, proszę to wyjaśnić?

Odp: Są cztery Fundusze (…). Uczestnikami 3 pierwszych Funduszy jest B.. Uczestnikiem … jest B. oraz R. Uczestnik funduszu inwestycyjnego to podmiot, który posiada jednostki uczestnictwa/certyfikaty inwestycyjne funduszu.

2)Jakich faktycznie czynności dokonują Państwo (P) w związku z Transferem Aktywów z FIZ do ASI, w sytuacji gdy „Uczestnikiem” jest B. lub R?

Odp: P. będzie wspólnikiem nowozałożonej ASI, do której zostanie wniesiony wkład w postaci Aktywów. P. jako wspólnik ASI podejmie uchwałę zgromadzenia wspólników (akcjonariuszy) ASI o podwyższeniu kapitału zakładowego ASI, ze wskazaniem m.in., że nowo wyemitowane udziały (akcje) w ASI zostaną pokryte wkładem niepieniężnym w postaci Aktywów.

3)Kto dokona transferu Aktywów do nowozałożonej spółki ASI?

Odp: Transfer ma odbyć się zgodnie z art. 32a USIR. W myśl tego przepisu, uczestnicy Funduszy mogą w drodze uchwały postanowić o nieodpłatnym przeniesieniu aktywów danego Funduszu na wskazaną w uchwale alternatywną spółkę inwestycyjną, zarządzaną przez R. lub jego spółkę zależną (tj. …).

4)Czy otrzymają Państwo (P.) jakiekolwiek wynagrodzenie z tytułu transferu Aktywów Uczestnika – B. z FIZ do ASI lub z tytułu transferu Aktywów Uczestnika – P., jeżeli tak, to proszę wskazać od kogo i w jakiej formie?

Odp: Nie

5)Kogo sytuacji podatkowej dotyczy pytanie nr 7 tj. proszę wyjaśnić czy pytanie dotyczy Transferu Aktywów z FIZ do ASI dokonanego przez Uczestnika – B. lub Transferu Aktywów z FIZ do ASI dokonanego przez Uczestnika – P. czy Państwa (P.)?

Odp: Pytanie dotyczy wyłącznie sytuacji podatkowej P. Dla uniknięcia wątpliwości wnosimy o przeformułowanie pytania nr 7 na „Czy w związku z Transferem Aktywów Wnioskodawca będzie miał jakiekolwiek obowiązki na gruncie VAT, a jeśli tak - to jakie?”.

Przeformułowane stanowisko: Wnioskodawca w związku z Transferem nie będzie miał żadnych obowiązków na gruncie VAT.

Uzasadnienie: bez zmian.

6)Czy opisany we wniosku transfer aktywów będzie/nie będzie:

-ściąganiem długów, w tym factoringu;

-usługą doradztwa;

-usługą w zakresie leasingu.

Odp: Nie.

7)Czy opisany we wniosku transfer aktywów będzie/nie będzie usługą dotyczącą praw i udziałów odzwierciedlających:

-tytuł prawny do towarów;

-tytuł własności nieruchomości;

-prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości;

-udziały i inne tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części;

-prawa majątkowe, których instrumentami bazowymi są towary, mierniki i limity wielkości produkcji oraz uprawnienia do emisji zanieczyszczeń, i które mogą być zrealizowane poprzez dostawę towarów lub świadczenie usług innych niż zwolnione z podatku?

Odp: Nie.

8)Jaką formę prawną będzie miała nowozałożona alternatywna spółka inwestycyjna?

Odp. Będzie to najprawdopodobniej spółka komandytowo-akcyjna.

Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług ostatecznie sformułowane w piśmie z 25 września 2023 r.

Czy w związku z Transferem Aktywów Wnioskodawca będzie miał jakiekolwiek obowiązki na gruncie VAT, a jeśli tak - to jakie?

Państwa stanowisko w sprawie ostatecznie sformułowane w piśmie z 19 września 2023 r.

Wnioskodawca w związku z Transferem nie będzie miał żadnych obowiązków na gruncie VAT. W razie uznania, że zbycie udziałów/akcji/jednostek uczestnictwa w formie Transferu Aktywów jest opodatkowane VAT, wówczas czynność taka korzystała będzie ze zwolnienia od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40a i 41 ustawy o VAT.

UZASADNIENIE Uwagi ogólne

Zgodnie z art.14n Ordynacji podatkowej, przepisy art. 14k i art. 14m Ordynacji podatkowej stosuje się odpowiednio w przypadku: zastosowania się przez spółkę do interpretacji indywidualnej wydanej przed powstaniem spółki na wniosek osób planujących utworzenie tej spółki - w zakresie dotyczącym działalności tej spółki. W zakresie skutków podatkowych dla nowoutworzonej ASI, zgodnie z art. 14n, jako zainteresowany występuje P. planujący utworzenie tej ASI. Art. 14n nie uściśla pojęcia „utworzenie spółki” (nie definiują go także jakiekolwiek inne przepisy Ordynacji podatkowej). Jednak, jak wskazuje się w orzecznictwie, np. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 26 marca 2014 r. (I SA/Gd 170/14), „W praktyce zainteresowanymi są: podatnicy, płatnicy, inkasenci, osoby trzecie odpowiedzialne za zobowiązania podatników, osoby, u których wystąpiła lub może wystąpić zaległość podatkowa, planujący utworzenie spółki, a także przedsiębiorcy zamierzający utworzyć oddział lub przedstawicielstwo.” Z tego względu, ww. podmiot ma interes prawny w ustaleniu skutków podatkowych dla nowoutworzonej ASI. Przepisy prawa Zgodnie z art. 32a USIR uczestnicy Funduszy mogą w drodze uchwały postanowić o nieodpłatnym przeniesieniu aktywów danego Funduszu na wskazaną w uchwale alternatywną spółkę inwestycyjną, zarządzaną przez R. lub jego spółkę zależną (…). W takim wypadku wyłącznie uczestnicy takiego funduszu mogą być inwestorami ASI. Zgodnie z procedurą opisaną w art. 32a USIR, Transfer Aktywów wymagać będzie: - uchwały zgromadzenia inwestorów Funduszy o nieodpłatnym przeniesieniu Aktywów na ASI, oraz - uchwały zgromadzenia wspólników (akcjonariuszy) ASI o podwyższeniu kapitału zakładowego ASI, ze wskazaniem m.in., że nowo wyemitowane udziały (akcje) w ASI zostaną pokryte wkładem niepieniężnym w postaci Aktywów. Dodatkowo zgodnie z USIR: - przeniesienie Aktywów FIZ na ASI traktowane jest jako wniesienie wkładu przez wspólnika lub akcjonariusza alternatywnej spółki inwestycyjnej, będącego jednocześnie uczestnikiem funduszu inwestycyjnego zamkniętego, obejmującego prawa uczestnictwa tej spółki. - z dniem przeniesienia Aktywów na ASI, ASI wchodzi w prawa i obowiązki FIZ wynikające z umów regulujących nabycie tych aktywów oraz stosuje zasady realizacji praw i obowiązków wynikających z posiadania przez fundusz przenoszonych aktywów i dla celów realizacji tych praw i obowiązków alternatywna spółka inwestycyjna staje się stroną tych umów; - ASI wstępuje z dniem przeniesienia Aktywów w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki funduszu inwestycyjnego zamkniętego pozostające w związku z przenoszonymi aktywami; - wartość przenoszonych Aktywów: a) ustala się na podstawie ostatniej wyceny wartości aktywów netto Funduszu Inwestycyjnego sporządzonej zgodnie ze statutem Funduszu Inwestycyjnego przed dniem podjęcia uchwały zgromadzenia inwestorów Funduszy o nieodpłatnym przeniesieniu Aktywów na ASI; b) wskazuje się w uchwale, zgromadzenia inwestorów Funduszy o nieodpłatnym przeniesieniu Aktywów na ASI. Konstrukcja prawna stworzona przez art. 32a Ustawy USIR w sposób kazuistyczny reguluje kwestię transferu Aktywów z FIZ do ASI. W zakresie skutków ekonomicznych zbliżona jest do instytucji przekazu znanego kodeksowi cywilnemu, choć sama w sobie przekazem nie jest. Podobieństwo do przekazu polega na skróceniu obrotu i przez to uproszczeniu schematu transferu Aktywów. Bez powyższych zapisów, transfer Aktywów z FIZ do ASI byłby wieloetapowy np.: (i) najpierw Aktywa musiałby zostać zbyte przez FIZ na rzecz uczestnika, następnie (ii) uczestnik wniósłby Aktywa do ASI w zamian za udziały (akcje) ASI, i ostatecznie (iii) nastąpiłaby likwidacja FIZ, w efekcie której uczestnik otrzymałby środki z umorzenia certyfikatów, w tym środki przeznaczone na wcześniejsze nabycie od FIZ Aktywów. USIR umożliwia przeniesienie Aktywów bezpośrednio z FIZ do ASI (z pominięciem uczestnika). Z perspektywy FIZ, transfer ten będzie nieodpłatny, ale uczestnik otrzyma w zamian za transfer dokonany przez FIZ udziały w ASI (przy czym USIR przyjęła fikcję prawną, że transfer ten jest wniesieniem wkładu przez wspólnika lub akcjonariusza alternatywnej spółki inwestycyjnej do ASI). W świetle powyższego, USIR w pewien sposób rozszerza znaczenie wywodzącego się z kodeksu spółek handlowych pojęcia „wniesienia wkładu” do spółki o „transfer aktywów opisany w art. 32a USIR”. Innymi słowy należy przyjąć, że skutkiem przeprowadzenia procedury transakcyjnej opisanej w art. 32a USIR, uczestnik dokona wkładu niepieniężnego w postaci Aktywów do ASI, w zamian za udziały/akcje ASI. Podstawą takiej transakcji będzie wprost brzmienie ustawy.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, do Aktywów objętych planowanym Transferem należą: posiadane bezpośrednio tytuły uczestnictwa w: a) polskich spółkach z o.o., akcyjnych, komandytowych i komandytowo-akcyjnych b) spółkach …; c) spółkach z siedzibą ….), d) spółce z siedzibą … oraz posiadane pośrednio tytuły uczestnictwa w spółce z siedzibą .. i spółce z siedzibą ... Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług („ustawa o VAT”), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; eksport towarów; import towarów na terytorium kraju; wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju; wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody.

Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 40a) i 41 ustawy o VAT, zwolnione są usługi, w tym także usługi pośrednictwa, których przedmiotem są udziały w: a) spółkach, b) innych niż spółki podmiotach, jeżeli mają one osobowość prawną - z wyłączeniem usług przechowywania tych udziałów i zarządzania nimi oraz usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2021 r. poz. 328, 355, 680, 1505, 1595 i 2140), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie. Na gruncie podatku od towarów i usług transakcja zbycia udziałów/akcji/jednostek uczestnictwa nie podlega opodatkowaniu. Zarówno posiadania, jak i zbycia udziałów nie można uznać bowiem za działalność gospodarczą. Zwykłe wykonywanie prawa własności posiadanych Aktywów w postaci ich zbycia nie jest działalnością gospodarczą, która podlegałaby pod podatek VAT. Potwierdzenie powyższego stanowiska zawarto zarówno w orzecznictwie TSUE (wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 6 lutego 1997 r., C- 80/95) jak i stanowiskach polskich organów podatkowych (np. w interpretacji Ministra Finansów z 30 lipca 2014 r., ITPP1/443-490/14/AJ, interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 6.09.2011 r., IPPP3/443-757/11-4/LK).) Na marginesie należy wskazać, że z orzecznictwa TSUE, wynika, że w pewnych okolicznościach posiadanie udziałów w spółkach może być traktowane jako działalność gospodarcza w rozumieniu przepisów VAT (w szczególności jeżeli udziałowiec aktywnie angażuje się w zarządzania spółką - tak np. wyrok TSUE z 20.06.1991 r. sygn. C-60/90). Tym niemniej, w orzeczeniu tym (i podobnych), TSUE nie wywodzi wniosku, że w razie zbycia udziałów istnieje obowiązek naliczenia VAT - TSUE stwierdza, że w przypadku gdy posiadanie udziałów/akcji może zostać uznane za prowadzenie działalności gospodarczej, to udziałowcowi przysługiwać będzie (w całości lub części) prawo do odliczenia VAT (np. VAT od usług doradczych związanych z nabyciem i sprzedażą udziałów). Powyższe orzecznictwo nie jest zatem istotne z perspektywy obowiązku naliczenia VAT przy okazji Transferu Aktywów. W opisanej sytuacji nie ma wątpliwości, że transakcja pozostaje poza VAT przede wszystkim dlatego, że nie stanowi działalności gospodarczej. Ponadto, Aktywa nie są towarem w rozumieniu ustawy o VAT, do zbycia dochodzi nieodpłatnie, a zbywającym nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu Aktywów. Gdyby jednak z jakichkolwiek przyczyn organ doszedł do wniosku, że zbycie udziałów/akcji/jednostek uczestnictwa w formie Transferu Aktywów jest opodatkowane VAT, wówczas czynność taka korzystałaby - zdaniem Wnioskodawcy - ze zwolnienia od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40a i 41 ustawy o VAT. Zgodnie z tymi przepisami, zwolnione z VAT są: usługi, w tym także usługi pośrednictwa, których przedmiotem są udziały w: a) spółkach, b) innych niż spółki podmiotach, jeżeli mają one osobowość prawną – z wyłączeniem usług przechowywania tych udziałów i zarządzania nimi; oraz usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2021 r. poz. 328, 355, 680, 1505, 1595 i 2140), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, że Wnioskodawca w związku z Transferem Aktywów nie będzie mieć żadnych obowiązków na gruncie VAT, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem” podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy o VAT:

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006, str. 1, ze zm.).

Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Z opisu sprawy wynika, że należą Państwo (P.) do grupy … i prowadzą Państwo działalność m.in. jako zarządzający częściami portfeli inwestycyjnych funduszy inwestycyjnych zamkniętych aktywów niepublicznych. W ramach prowadzonej działalności zarządzają Państwo częściami portfeli inwestycyjnych wymienionymi w opisie sprawy wniosku ORD-IN (Fundusze lub FIZ). Uczestnikami Funduszy są R. lub B.. Aktywa Funduszu („Aktywa”) obejmują posiadane bezpośrednio tytuły uczestnictwa w : a) polskich spółkach z o.o., akcyjnych, komandytowych i komandytowo-akcyjnych b) spółkach z siedzibą …; c) spółkach z siedzibą .., d) spółce z siedzibą … oraz posiadane pośrednio tytuły uczestnictwa w spółce ... i spółce z siedzibą …. Wśród Aktywów niektórych Funduszy znajdują się również aktywa (udziały, akcje tytuły uczestnictwa) generujące dochody (przychody), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 57 a) i f) ustawy o CIT. Rozważany jest transfer Aktywów z Funduszy do nowozałożonej spółki mającej status alternatywnej spółki inwestycyjnej („ASI”) („Transfer”, „Transakcja”) w trybie przewidzianym w art. 32a Ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o systemie instytucji rozwoju („USIR”). Na moment składania wniosku ASI jeszcze nie istnieje, będzie utworzona przez P. i zarządzana przez P.. Zgodnie z procedurą opisaną w art. 31a USIR, uczestnicy Funduszu w wyniku tego Transferu otrzymają udziały w nowozałożonej ASI.

Ponadto będą Państwo wspólnikiem nowozałożonej ASI, do której zostanie wniesiony wkład w postaci Aktywów. Jako wspólnik ASI podejmą Państwo uchwałę zgromadzenia wspólników (akcjonariuszy) ASI o podwyższeniu kapitału zakładowego ASI, ze wskazaniem m.in., że nowo wyemitowane udziały (akcje) w ASI zostaną pokryte wkładem niepieniężnym w postaci Aktywów.

Transfer Aktywów ma odbyć się zgodnie z art. 32a USIR. W myśl tego przepisu, uczestnicy Funduszy mogą w drodze uchwały postanowić o nieodpłatnym przeniesieniu aktywów danego Funduszu na wskazaną w uchwale alternatywną spółkę inwestycyjną, zarządzaną przez R. lub jego spółkę zależną (…).

Z tytułu transferu Aktywów Uczestników z FIZ do ASI nie otrzymają Państwo wynagrodzenia.

Opisany we wniosku transfer aktywów nie będzie ściąganiem długów, w tym factoringu; usługą doradztwa; usługą w zakresie leasingu. Transfer aktywów nie będzie również usługą dotyczącą praw i udziałów odzwierciedlających tytuł prawny do towarów; tytuł własności nieruchomości; prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości; udziały i inne tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części; prawa majątkowe, których instrumentami bazowymi są towary, mierniki i limity wielkości produkcji oraz uprawnienia do emisji zanieczyszczeń, i które mogą być zrealizowane poprzez dostawę towarów lub świadczenie usług innych niż zwolnione z podatku.

Zgodnie z art. 32a ust. 1 Ustawy z dnia 4 lipca 2019 r.o systemie instytucji rozwoju (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1103):

Zgromadzenie inwestorów funduszu inwestycyjnego zamkniętego, którego częścią portfela inwestycyjnego na dzień wejścia w życie ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz.U. poz. 1079) zarządza Polski Fundusz Rozwoju lub jego spółka zależna, jest uprawnione do podjęcia uchwały o nieodpłatnym przeniesieniu aktywów tego funduszu inwestycyjnego zamkniętego, innych niż instrumenty rynku pieniężnego, o których mowa w art. 2 pkt 21 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, skarbowe papiery wartościowe i depozyty, na wskazaną w uchwale alternatywną spółkę inwestycyjną, zarządzaną przez Polski Fundusz Rozwoju lub jego spółkę zależną, której wspólnikami są wyłącznie uczestnicy tego funduszu inwestycyjnego zamkniętego. Uchwała zgromadzenia inwestorów o przeniesieniu aktywów funduszu inwestycyjnego zamkniętego jest podjęta, jeżeli głosy za przeniesieniem aktywów oddali uczestnicy reprezentujący 100% ogólnej liczby certyfikatów inwestycyjnych tego funduszu.

Stosownie do art. 32a ust. 4 ww. ustawy:

Przeniesienie aktywów funduszu inwestycyjnego zamkniętego na alternatywną spółkę inwestycyjną traktowane jest jako wniesienie wkładu przez wspólnika lub akcjonariusza alternatywnej spółki inwestycyjnej, będącego jednocześnie uczestnikiem funduszu inwestycyjnego zamkniętego, obejmującego prawa uczestnictwa tej spółki, o których mowa w art. 8c ust. 1 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.

Zgodnie zaś z ust. 6 ww. artykułu:

Po podjęciu uchwał, o których mowa w ust. 1 i 3, towarzystwo funduszy inwestycyjnych, działając w imieniu funduszu inwestycyjnego zamkniętego, oraz zarządzający alternatywną spółką inwestycyjną, działając w imieniu alternatywnej spółki inwestycyjnej, zawierają umowę, na podstawie której aktywa funduszu zostaną przeniesione, na warunkach wskazanych w uchwale, o której mowa w ust. 1. Zawarcie umowy i przeniesienie aktywów funduszu na zasadach określonych w uchwale, o której mowa w ust. 1, nie stanowi działania niezgodnego z interesem uczestników tego funduszu oraz inwestorów alternatywnej spółki inwestycyjnej.

Nie sposób zatem uznać, iż w przypadku Państwa mamy do czynienia z wniesieniem wkładu do ASI w postaci aktywów funduszy inwestycyjnych zamkniętych. W wyniku przeprowadzenia procedury opisanej w art. 32a ustawy o systemie instytucji rozwoju, to Uczestnicy Funduszy (czyli R i B) dokonują wkładu niepieniężnego w postaci Aktywów do ASI, za który w zamian otrzymują udziały w ASI.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości „Czy w związku z Transferem Aktywów będziecie Państwo mieć jakiekolwiek obowiązki na gruncie VAT” należy zauważyć, że opodatkowaniu VAT podlegają tylko takie zdarzenia gospodarcze, w ramach których świadczeniu jednej strony (dostawie towarów bądź świadczeniu usługi) odpowiada świadczenie wzajemne drugiej strony tj. odpłatność (w praktyce rozumiane najczęściej jako wynagrodzenie pieniężne otrzymywane w zamian za dostarczone towary lub wykonane usługi).

Zgodnie z procedurą opisaną w art. 32a USIR, Transfer Aktywów wymaga:

-uchwały zgromadzenia inwestorów Funduszy o nieodpłatnym przeniesieniu Aktywów na ASI, oraz

-uchwały zgromadzenia wspólników (akcjonariuszy) ASI o podwyższeniu kapitału zakładowego ASI, ze wskazaniem m.in., że nowo wyemitowane udziały (akcje) w ASI zostaną pokryte wkładem niepieniężnym w postaci Aktywów.

Dodatkowo zgodnie z USIR:

-przeniesienie Aktywów FIZ na ASI traktowane jest jako wniesienie wkładu przez wspólnika lub akcjonariusza alternatywnej spółki inwestycyjnej, będącego jednocześnie uczestnikiem funduszu inwestycyjnego zamkniętego, obejmującego prawa uczestnictwa tej spółki;

-z dniem przeniesienia Aktywów na ASI, ASI wchodzi w prawa i obowiązki FIZ wynikające z umów regulujących nabycie tych aktywów oraz stosuje zasady realizacji praw i obowiązków wynikających z posiadania przez fundusz przenoszonych aktywów i dla celów realizacji tych praw i obowiązków alternatywna spółka inwestycyjna staje się stroną tych umów;

-ASI wstępuje z dniem przeniesienia Aktywów w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki funduszu inwestycyjnego zamkniętego pozostające w związku z przenoszonymi aktywami;

-wartość przenoszonych Aktywów:

a)ustala się na podstawie ostatniej wyceny wartości aktywów netto Funduszu Inwestycyjnego sporządzonej zgodnie ze statutem Funduszu Inwestycyjnego przed dniem podjęcia uchwały zgromadzenia inwestorów Funduszy o nieodpłatnym przeniesieniu Aktywów na ASI;

b)wskazuje się w uchwale, zgromadzenia inwestorów Funduszy o nieodpłatnym przeniesieniu Aktywów na ASI.

Tym samym zgodnie z zapisami USIR transfer Aktywów z Funduszu do ASI powinien być traktowany jako wniesienie wkładu.

Z opisu sprawy wynika, że nowoutworzona ASI otrzyma aktywa w postaci akcji, udziałów i tytułów uczestnictwa od Uczestników. Zatem w ramach procedury opisanej w art. 32a USIR, uczestnik dokona wkładu niepieniężnego w postaci aktywów do ASI, w zamian za tytuły uczestnictwa emitowane przez ASI.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że transfer aktywów z FIZ do ASI na podstawie art. 32a USIR traktowany jako wniesienie wkładu niepieniężnego do ASI nie spowoduje powstania po Państwa stronie czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Tym samym Transfer Aktywów z FIZ do ASI na podstawie art. 32a USIR traktowany jako wniesienie wkładu niepieniężnego do ASI nie spowoduje powstania po Państwa stronie obowiązków na gruncie podatku VAT.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług. Ocena prawna Państwa stanowiska w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00