Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 20 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.567.2023.2.ŻR

Brak zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy usług, które Spółka zamierza świadczyć w ramach działalności Centrum. Zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy usług nauczania języka angielskiego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe w zakresie:

-braku zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy usług, które Spółka zamierza świadczyć w ramach działalności Centrum,

-zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy usług nauczania języka angielskiego.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

-zastosowania 8% stawki podatku VAT dla świadczonych przez Spółkę usług, sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 85.60.10,

-braku zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy usług, które Spółka zamierza świadczyć w ramach działalności Centrum,

-zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy usług nauczania języka angielskiego,

-sposobu ustalenia proporcji.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 16 października 2023 r. (data wpływu 20 października 2023 r.) oraz pismem z 26 października 2023 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi Spółkę z o. o. i zamierza w jej ramach prowadzić Centrum ... dla dzieci w wieku 3-9 lat. Kody PKWiU działalności to 85.59.1 pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane, 85.52.19 pozaszkolne formy edukacji artystycznej, 85.59.11 usługi nauczania języków obcych, 85.60.10.0 usługi wspomagające edukację, 93 usługi związane ze sportem, rozrywką i rekreacją. Spółka będzie na razie korzystała ze zwolnienia podmiotowego z VAT.

Centrum ... w ramach swojej działalności prowadzić będzie następujące zajęcia:

·Warsztaty kreatywne,

·Sztuki piękne (rysunek, modelowanie),

·Studio teatralne,

·Rozwój osobisty,

·Język angielski,

·Budowanie konstrukcji z klocków,

·Wieczory gier planszowych.

Każde z zajęć będą odbywać się jeden lub dwa razy w tygodniu. Spółka będzie zatrudniała wyszkolonych pracowników na podstawie umowy zlecenia.

Główne cele Centrum ... to:

·Działania informacyjne i edukacyjne promujące rozwój dziecka;

·Pomoc w rozwoju zdolności twórczych dziecka;

·Pomoc w rozwoju motoryki małej i inteligencji emocjonalnej;

·Znajomość różnych rodzajów sztuki, artystów i technik;

·Znajomość świata zewnętrznego poprzez różne rodzaje kreatywności;

·Rozwój wyobraźni;

·Podnoszenie świadomości rodziców na temat znaczenia wczesnej edukacji;

·Organizacja czasu wolnego dziecka.

Celem prowadzonych warsztatów nie jest przekazywanie wiedzy, lecz pobudzanie kreatywności oraz kształcenie umiejętności wykorzystywania potencjału własnego mózgu w celu:

·poprawy koncentracji;

·zwiększenia możliwości pamięciowych;

·umiejętności szybszego rozwiązywania problemów;

·poprawy koordynacji wzrokowo-ruchowej;

·poprawy różnych umiejętności szkolnych (wysławiania się, czytania, liczenia, zapamiętywania cyfr, pisania);

·zwiększania zdolności manualnych;

·uaktywniania prawej półkuli mózgu;

·synchronizacji współpracy obu półkul mózgowych;

·zdolności radzenia sobie ze stresem i pozytywnego nastawienia;

·większej pewności siebie.

Są to zatem usługi świadczone w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Spółka będzie korzystała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub ust. 9 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ale zakres pytań dotyczy okresu, kiedy Spółka utraci lub zrezygnuje ze zwolnienia.

Zakres pytań postawionych we wniosku dotyczy okresu kiedy Spółka utraci lub zrezygnuje z tego zwolnienia.

Zakresem pytania oznaczonego w pytaniu numer 1 są usługi świadczone po 30 czerwca 2020 roku. Symbol PKWiU to 85.60.10.0.

Kody PKWiU działalności to 85.59.1 pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane, 85.52.19 pozaszkolne formy edukacji artystycznej, 85.59.11 usługi nauczania języków obcych, 85.60.10.0 usługi wspomagające edukację.

Zarówno usługi, o których mowa w pytaniu numer 2 i 3, będą to usługi w zakresie kształcenia i wychowania, ale Państwa Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy prawo oświatowe. 

Państwa Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe.

Na pytanie: Czy świadczone przez Państwa usługi, o których mowa w pytaniu nr 2 i 3, będą usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług? odpowiedzieli Państwo: Nie, nie będą to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego - zarówno usługi o których mowa w pytaniu 2 i 3.

Następnie na pytanie: Czy usługi nauczania języków obcych (języka angielskiego) świadczone przez Państwa są usługami prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym i podstawowym? wskazali Państwo: Tak, są to usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym i podstawowym.

Nauczyciele nie posiadają wykształcenia pedagogicznego. Firma jest stroną umów o świadczenie usług szkoleniowych w zakresie języków obcych.

Państwa zdaniem, skomplikowane może być ustalenie, jaka część Państwa usług będzie korzystać ze zwolnienia z VAT, jaka ze stawki 8%, a jaka ze stawki 23%, w związku z tym pragną Państwo stosować proporcję.

Spółka będzie świadczyła usługi wyłącznie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Spółka nie będzie wykonywała usług/dostaw towarów w ramach działalności innej niż działalność gospodarcza.

Na pytanie: Czy Państwa Spółka będzie miała możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego do czynności opodatkowanych i do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług? odpowiedzieli Państwo: Tak, Spółka będzie miała możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego do czynności opodatkowanych i do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług.

Pytania

1.(we wniosku oznaczone nr 2) Czy działalność prowadzona przez Państwa Spółkę będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a?

2.(we wniosku oznaczone nr 3) Czy nauczanie języków obcych, mianowicie języka angielskiego, może korzystać ze zwolnienia z VAT, określonego w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1 (stanowisko dotyczące pytania oznaczonego we wniosku nr 2)

Według Państwa, usługi Spółki nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego z VAT określonego w art. 43 ust. 1 pkt. 26 lit. a ustawy o VAT.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Powyższy przepis odsyła bezpośrednio do przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Stosownie zatem do art. 2 pkt 1 ww. ustawy o systemie oświaty, system oświaty obejmuje przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego.

Zgodnie z art. 2 pkt 3b ustawy o systemie oświaty, system oświaty obejmuje placówki artystyczne - ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych.

W powyższym przepisie ustawodawca jasno określił zamknięty katalog (listę) podmiotów podlegających ustawie o systemie oświaty i działających według jej przepisów. Z przepisu tego wynika wyraźnie, że zalicza on przedszkola oraz inne formy wychowania przedszkolnego jak również placówki artystyczne do jednostek tworzących system oświaty.

Państwa Spółka nie ma jednak wpisu do ewidencji prowadzonej przez specjalistyczną jednostkę nadzoru, o której mowa w art. 53 ust. 1 ani do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek (art. 168 ust. 1 i ust. 2), zatem nie jest ona objęta systemem oświaty i z tego względu nie może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego VAT.

Ad. 2 (stanowisko dotyczące pytania oznaczonego we wniosku nr 3)

Państwa zdaniem, w zakresie, w jakim Spółka świadczy usługi nauczania dzieci języka angielskiego, może ona korzystać ze zwolnienia, jako że wynika to stricte z ustawy.

Art. 43 ust. 1 pkt 28 stanowi, że zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od  podatku.

Zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od  zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

I tak, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

Z kolei w myśl art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a)prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b)świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c)finansowane w całości ze środków publicznych

‒ oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z opisu sprawy wynika, że w ramach działalności gospodarczej Spółka zamierza prowadzić Centrum ... dla dzieci w wieku 3-9 lat. Centrum Kreatywności w ramach swojej działalności prowadzić będzie następujące zajęcia:

·Warsztaty kreatywne,

·Sztuki piękne (rysunek, modelowanie),

·Studio teatralne,

·Rozwój osobisty,

·Język angielski,

·Budowanie konstrukcji z klocków,

·Wieczory gier planszowych.

Każde z zajęć będą odbywać się jeden lub dwa razy w tygodniu. Spółka będzie zatrudniała wyszkolonych pracowników na podstawie umowy zlecenia. Celem prowadzonych warsztatów nie jest przekazywanie wiedzy, lecz pobudzanie kreatywności oraz kształcenie umiejętności wykorzystywania potencjału własnego mózgu w celu:

·poprawy koncentracji;

·zwiększenia możliwości pamięciowych;

·umiejętności szybszego rozwiązywania problemów;

·poprawy koordynacji wzrokowo-ruchowej;

·poprawy różnych umiejętności szkolnych (wysławiania się, czytania, liczenia, zapamiętywania cyfr, pisania);

·zwiększania zdolności manualnych;

·uaktywniania prawej półkuli mózgu;

·synchronizacji współpracy obu półkul mózgowych;

·zdolności radzenia sobie ze stresem i pozytywnego nastawienia;

·większej pewności siebie.

Są to zatem usługi świadczone w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zarówno usługi, o których mowa w pytaniu numer 2 i 3, będą usługami w zakresie kształcenia i wychowania. Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe. 

Państwa wątpliwości, w pierwszej kolejności dotyczą zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a usług, które Spółka zamierza świadczyć w ramach działalności Centrum … .

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania.

Ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia.

Natomiast ażeby usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a-c powyższego przepisu. Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.

W wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 wyrażony został pogląd, iż pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Dyrektywy 77/388/EWG powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika. Również w wyroku z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie C-287/00 Trybunał w swym orzeczeniu wskazał, jak należy interpretować zwolnienia przedmiotowe w VAT uregulowane w Dyrektywie 77/388/EWG. W wyroku tym podkreślono, że pojęcia używane do doprecyzowania zakresu zwolnienia powinny być interpretowane ściśle m.in. dlatego, że zwolnienia stanowią wyjątek od zasady powszechności opodatkowania i choćby z tych przyczyn muszą być interpretowane jednolicie.

Jak wyżej wskazano, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia.

Analiza przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że w odniesieniu do usług, które Spółka zamierza świadczyć w ramach działalności Centrum ..., nie znajdzie zastosowanie zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, gdyż jak Państwo wskazali, Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe.

W związku z powyższym usługi, które Spółka zamierza świadczyć w ramach działalności Centrum ..., nie będą korzystały ze zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Państwa wątpliwości dotyczą także kwestii zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy usług nauczania języka angielskiego.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka w ramach działalności Centrum … zamierza świadczyć usługi nauczania języka obcego (języka angielskiego), które to po spełnieniu warunków zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy, mogą korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie tego przepisu.

Odnosząc się zatem do kwestii zwolnienia od podatku – na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy – usług nauczania języka angielskiego, w pierwszej kolejności zauważenia wymaga, że zawarte w tym przepisie zwolnienie od podatku jest najbardziej zawężone merytorycznie, ale jednocześnie nie zawiera żadnych ograniczeń podmiotowych. Skutkiem powyższego z zawartego w ww. przepisie zwolnienia od podatku VAT skorzystać mogą podmioty realizujące naukę języków obcych. Warto zwrócić uwagę, że przytoczony przepis nie precyzuje jakich języków obcych dotyczy zwolnienie, przez co wskazuje na ich szeroki katalog. Przepis art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy obejmuje jednak usługi inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26, pkt 27 i pkt 29 ustawy.

Zatem należy w pierwszej kolejności zbadać, czy ww. usługi nauczania języka angielskiego, które zamierza świadczyć Państwa Spółka, nie stanowią usług wymienionych w tych punktach.

Jak wyżej wskazano, Państwa Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy prawo oświatowe. Ponadto z przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy nie wynika również, ażeby Spółka była uczelnią, jednostką naukową PAN bądź instytutem badawczym. Zatem w odniesieniu do usług nauczania języka angielskiego, Państwa Spółka nie może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Kolejno, z analizy art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy wynika, że warunkiem zastosowania zwolnienia jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji, ale także przesłanki podmiotowej, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania. Zwolnione od podatku jest nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym. Prywatne nauczanie obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność (tj. nauczyciel działa we własnym imieniu). Prywatny charakter nauczania nie zależy od istnienia bezpośredniej relacji umownej między uczącym a uczniem (bądź uczniami), może to być bowiem umowa zawarta przez nauczającego np. z rodzicami uczniów. Bez znaczenia w tej sytuacji pozostaje, czy odbiorcą usługi jest indywidualny uczeń czy też jednocześnie większa liczba osób. W przypadku jednak, gdy nauczyciele świadczący usługi nauczania są zatrudnieni przez inny podmiot, to nie łączy ich bezpośrednia relacja umowna z uczniami, lecz z podmiotem zatrudniającym.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że powyższe jest zgodne ze stanowiskiem Trybunału Sprawiedliwości UE, zajętym w wyroku C-445/05 z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie Werner Haderer, zgodnie z którym nauczanie prywatne obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność. Nie ma przy tym znaczenia okoliczność, czy usługa jest świadczona indywidualnemu uczniowi/słuchaczowi, czy też jednocześnie większej liczbie osób. Z kolei, w wyroku C-473/08 z dnia 28 stycznia 2010 r. w sprawie Eulitz, Trybunał stwierdził, że nauczyciele świadczący usługi w ramach kursów organizowanych przez podmiot trzeci nie mogą zostać uznani za osoby nauczające „prywatnie” w rozumieniu art. 13 część A ust. 1 lit. j) Szóstej Dyrektywy (obecnie art. 132 ust. 1 lit. j) Dyrektywy 2006/112/WE Rady).

W rozpatrywanej sprawie oferowane przez Państwa Spółkę usługinauczania języka angielskiego, nie będą korzystać ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, ponieważ - jak Państwo wskazali – Spółka jest stroną umów o świadczenie usług w zakresie języków obcych. Zatem w niniejszej sprawie nie można uznać, że usługi świadczone przez osoby zatrudnione przez Państwa Spółkę, które prowadzą nauczanie języka angielskiego, stanowią usługi prywatnego nauczania obejmujące czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność.

W związku z tym należy przeanalizować, czy spełnione zostaną przesłanki warunkujące prawo do skorzystania ze zwolnienia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Aby przedmiotowe usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden ze wskazanych poniżej warunków, tj.:

a)formy i zasady tych szkoleń muszą wynikać z odrębnych od podatkowych aktów prawnych,

b)na świadczone szkolenia uzyskano akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,

c)szkolenia muszą być finansowane w całości ze środków publicznych.

We wniosku wskazali Państwo, że zarówno usługi, o których mowa w pytaniu 2 i 3 nie będą usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem usługi nauki języka angielskiego nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a, b, c ustawy.

Skoro zatem wykluczono zastosowanie zwolnienia od podatku dla usług nauczania języka angielskiego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26, 27 i 29 ustawy, to należy przeanalizować czy do usług w zakresie nauczania języka angielskiego, które Państwa Spółka zamierza świadczyć w ramach działalności Centrum ..., znajdzie zastosowanie zwolnienie z opodatkowania określone w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Świadczone przez Państwa Spółkę usługi nauczania języka angielskiego, stanowić będą usługi nauczania języków obcych, tym samym spełnione zostaną warunki dla zastosowania do tych usług zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

W związku z powyższym, usługinauczania języka angielskiego, będą korzystały ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 i 3 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga w zakresie:

-braku zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy usług, które Spółka zamierza świadczyć w ramach działalności Centrum,

-zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy usług nauczania języka angielskiego.

W pozostałym zakresie, tj.

-zastosowania 8% stawki podatku VAT dla świadczonych przez Spółkę usług, sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 85.60.10,

-sposobu ustalenia proporcji,

zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm., dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00