Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 20 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.591.2023.3.AD

Możliwość odliczenia składek na ubezpieczenie społeczne od podatku dochodowego od osób fizycznych z przychodu uzyskanego z pracy najemnej na terytorium Austrii.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 października 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 2 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia składek na ubezpieczenie społeczne. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 października 2023 r. (data wpływu: 26 października 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan polskim rezydentem podatkowym podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Jednocześnie uzyskuje dochody z tytułu najemnej pracy zarobkowej z Austrii.

Stosownie do obowiązujących przepisów prawa podatkowego w powiązaniu z uregulowaniami umów i konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania zobowiązany jest Pan do złożenia zeznania w Polsce i wykazania w nim dochodów osiągniętych w Austrii, stosując przy tym metodę proporcjonalnego odliczenia.

W zeznaniu podatkowym za 2021 r. wykazał Pan dochody z Austrii obliczone zgodnie z art. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pomniejszając przychód o 30% diet przysługujących pracownikowi za każdy dzień pobytu za granicą oraz składki ubezpieczenia społecznego zapłacone do obowiązkowego systemu ubezpieczeń społecznych w Austrii. Takie ustalenie dochodu zostało zakwestionowane przez organ podatkowy. Jako argumentację podano fakt, że składki zostały już uwzględnione za granicą przy obliczaniu podatku dochodowego i w Polsce należy wykazać przychód [dochód brutto], czyli opodatkować również składki zapłacone ze środków podatnika do zagranicznego obowiązkowego systemu ubezpieczeń społecznych.

Uzupełnienie wniosku

W uzupełnieniu wniosku podaje Pan, że:

Składki na ubezpieczenia społeczne, o których mowa we wniosku:

Zostały zapłacone w 2021 r. z Pana środków do obowiązkowego ubezpieczenia społecznego zgodnie z obowiązującymi w Austrii przepisami;

Nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;

Nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

Nie zostały zwrócone w jakiejkolwiek formie;

Zostały odliczone od przychodu w Austrii w procesie wyliczania dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania;

Nie zostały odliczone od podatku na podstawie art. 27b ust. 1 pkt 2.

Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne zapłacone w Austrii stanowi przychód przed dokonaniem jakichkolwiek odliczeń i ulg.

Pobyt w Austrii nie jest:

związany z odbywaniem podróży służbowej,

związany z udziałem w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo sił państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom oraz nie jest związany z pełnieniem funkcji obserwatora w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych.

Nie jest Pan członkiem służby granicznej.

Pytanie

Czy w zeznaniu podatkowym składanym w Polsce z uwzględnieniem dochodu uzyskanego z innego kraju Unii Europejskiej/w tym przypadku z Austrii/ i podlegającego opodatkowaniu w Polsce przy zastosowaniu metody proporcjonalnego odliczenia uwzględnia się przychód pracownika pomniejszony zgodnie z art. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i objaśnieniami Ministerstwa Finansów zawartych na stronach internetowych w objaśnieniach dotyczących „Opodatkowania dochodów z pracy najemnej wykonywanej za granicą” o 30% diet przysługujących pracownikowi za każdy dzień pobytu za granicą i kwotę składek ubezpieczenia społecznego zapłaconego do obowiązkowego systemu ubezpieczeń społecznych?

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że wniosek o interpretację indywidualną dotyczy możliwości odliczenia od dochodu składek na ubezpieczenia społecznych zapłaconych ze środków podatnika do zagranicznego systemu ubezpieczeń społecznych - w tym przypadku w Austrii.

Pana stanowisko w sprawie

W sformułowanym w uzupełnieniu wniosku własnym stanowisku podaje Pan, że Pana zdaniem składki na ubezpieczenia społeczne zapłacone ze środków podatnika do zagranicznego obowiązkowego systemu ubezpieczeń społecznych podlegają odliczeniu od dochodu stosownie do art. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan w uzupełnieniu wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie wskazuję że, z uwagi na fakt, że Pana wniosek w zakresie możliwości odliczenia składek na ubezpieczenie społeczne dotyczy 2021 r., przepisami mającymi zastosowanie na gruncie przedstawionej we wniosku sprawy są przepisy ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.), tj. przepisy ustawy w brzmieniu obowiązującym w 2021 r.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb i art. 30da-30f, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot składek zapłaconych w roku podatkowym ze środków podatnika na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne podatnika lub osób z nim współpracujących, zgodnie z przepisami dotyczącymi obowiązkowego ubezpieczenia społecznego obowiązującymi w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 13a-13c.

Na podstawie art. 26 ust. 13a tej ustawy:

Wydatki na cele określone w ust. 1 podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Stosownie do art. 26 ust. 13b ww. ustawy:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2a, nie dotyczy składek:

1)których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska;

2)odliczonych w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, lub w Konfederacji Szwajcarskiej od dochodu (przychodu) albo podatku osiągniętego w tym państwie, albo od podatku na podstawie art. 27b ust. 1 pkt 2.

Według art. 26 ust. 13c cytowanej ustawy:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2a, stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, w którym podatnik opłacał składki na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne.

Zatem, należy podkreślić, że prawo do odliczenia zapłaconych za granicą składek na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne zostało uzależnione przez ustawodawcę od łącznego spełnienia warunków określonych w art. 26 ust. 1 pkt 2a i ust. 13a-13c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Mianowicie odliczenie składek jest możliwe, jeżeli:

-nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie,

-podstawy wymiaru nie stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska,

-nie zostały odliczone w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, lub w Konfederacji Szwajcarskiej od dochodu (przychodu) albo podatku osiągniętego w tym państwie, albo od podatku na podstawie art. 27b ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

-istnieje podstawa prawna wynikająca z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, w którym podatnik opłacał składki na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne.

W przedmiotowej sprawie wskazał Pan, że składki na ubezpieczenia społeczne, o których mowa we wniosku zostały w 2021 r. odliczone od przychodu w Austrii w procesie wyliczania dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania.

Skoro zatem składki na ubezpieczenie społeczne zostały odliczone od przychodu w Austrii w procesie wyliczania dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania za 2021 r., to zgodnie z art. 26 ust. 13b pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych brak jest podstaw prawnych do ich odliczenia przez Pana.

Tym samym stanowisko Pana należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00