Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 21 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.509.2023.2.AKA

Uwzględnienie w podstawie opodatkowania całości należnego Spółce od Kontrahenta Wynagrodzenia w związku z obsługą Akcji A i Akcji B oraz prawo do odliczenia przez Kontrahenta podatku VAT naliczonego z faktur otrzymanych od Spółki dokumentujących wykonanie usług.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

7 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 7 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie:

  • uwzględnienia w podstawie opodatkowania całości należnego Spółce od Kontrahenta Wynagrodzenia w związku z obsługą Akcji A i Akcji B,
  • prawa do odliczenia przez Kontrahenta podatku VAT naliczonego z faktur otrzymanych od Spółki dokumentujących wykonanie usług.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 17 listopada 2023 r. (wpływ 17 listopada 2023 r.).

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem wspólnym

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

  • A. Spółka Akcyjna

2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

  • B. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Uwagi ogólne

Przedmiotem przeważającej działalności Zainteresowanego będącego stroną postępowania (dalej: Spółka, Wnioskodawca) jest działalność agencji reklamowych sklasyfikowana jako PKD 73.11.Z.

Spółka specjalizuje się w usługach marketingowych oraz w usługach w zakresie wsparcia procesów sprzedaży. Realizowane usługi obejmują usługi wsparcia konsultantów sprzedaży, promocji marek i produktów w punktach ich sprzedaży, organizację programów konsumenckich, organizację imprez marketingowych (event marketing), usługi merchandisingu, usługi audytu retail oraz zarządzanie strukturami handlowymi.

Usługobiorcami Spółki są głównie przedsiębiorcy z branży (…),(…),(…) oraz (…).

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT.

Przedmiotem przeważającej działalności Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania, tj. B. spółka z o.o. (dalej: Kontrahent lub Zleceniodawca) jest sprzedaż hurtowa wyrobów (…) sklasyfikowana jako PKD (…).

Kontrahent specjalizuje się w dystrybucji wyrobów (…) powiązanych oraz rekwizytów (…), w tym (…) (dalej łącznie zwane jako „Wyroby (…)”) oraz działalności marketingowej nastawionej na zwiększanie sprzedaży produktów grupy C.

Spółka oraz Kontrahent w dalszej części wniosku będą określani łącznie jako Strony.

Spółka współpracuje z Kontrahentem w zakresie:

  • świadczenia przez Spółkę usług na rzecz Kontrahenta oraz
  • nabycia przez Spółkę Wyrobów (…) od Kontrahenta.

Współpraca następuje wg zasad przewidzianych w umowach zawartych pomiędzy Spółką a Kontrahentem oraz na podstawie ustaleń operacyjnych.

Umowa o świadczenie usług - ramowe zasady współpracy

W dniu 25 stycznia 2019 r. Spółka, jako Zleceniobiorca, zawarła z Kontrahentem (Zleceniodawcą) umowę o świadczenie usług (dalej: Umowa o świadczenie usług). Przedmiotem Umowy o świadczenie usług jest ustalenie ogólnych (ramowych) zasad współpracy, dotyczących przeprowadzania i koordynacji przez Spółkę niepublicznych akcji wspierających sprzedaż (dalej: Akcji), organizowanych przez Zleceniodawcę na terytorium Polski w okresie obowiązywania Umowy, polegających w szczególności na przekazywaniu niepublicznej informacji konsumenckiej (...) konsumentom Wyrobów (…), tak aby osoby trzecie niebędące konsumentami Wyrobów (…) nie mogły zapoznać się z jej treścią. W szczególności, przedmiotem Umowy o świadczenie usług jest ustalenie zasad w zakresie organizacji i koordynacji działań realizowanych z udziałem hostess i koordynatorów (supervisorów), skierowanych przez Spółkę do przeprowadzenia danej Akcji zgodnie z zamówieniem Zleceniodawcy. Szczegółowe warunki dotyczące przeprowadzenia danej Akcji są określane w odrębnych zleceniach składanych Spółce przez Zleceniodawcę.

Na potrzeby organizacji akcji wsparcia sprzedaży, w ramach których wyroby z oferty Kontrahenta są przedmiotem sprzedaży na rzecz konsumentów po obniżonej, promocyjnej cenie lub są wydawane nieodpłatnie, Spółka nabywa odpłatnie od Zleceniodawcy te wyroby na własny rachunek, w tym rekwizyty (…) (urządzenia (…); dalej: Wyroby, Urządzenia).

Ponadto Spółka zobowiązała się do zakupu na rzecz Zleceniodawcy materiałów reklamowych, takich jak ulotki, plakaty, naklejki, stojaki i inne o podobnym przeznaczeniu, niezbędnych do wykonania Akcji zgodnie z wytycznymi Zleceniodawcy (dalej: Materiały), a także do wykonania działań logistycznych i magazynowania Materiałów. Wszelkie Materiały zakupione przez Spółkę na rzecz Zleceniodawcy w celu wykonania Akcji będą stanowiły własność wyłącznie Zleceniodawcy. Spółka będzie zobowiązana do zwrotu Materiałów niezwłocznie, na każde żądanie Zleceniodawcy, w tym w szczególności po zakończeniu obowiązywania Umowy o świadczenie usług.

Wnioskodawca wskazuje przy tym, że Materiały nie są Wyrobami nabytymi przez Spółkę od Kontrahenta i wydawanymi lub sprzedawanymi po promocyjnych cenach uczestnikom Akcji (Wyroby te oraz zasady ich wydawania/sprzedaży uczestnikom Akcji zostały wskazane w dalszej części Wniosku).

Umowa o świadczenie usług ma zastosowanie do dwóch rodzajów Akcji:

a)Akcji cyklicznych „standard”, tj. Akcji, które polegają na kompleksowej obsłudze akcji wspierających sprzedaż we wskazanych przez Zleceniodawcę lokalizacjach, w szczególności poprzez zapewnienie odpowiedniej ilości hostess oraz supervisorów dla każdej z prowadzonych akcji, komunikacji ze Zleceniodawcą oraz raportowaniu przebiegu Akcji. Spółka każdorazowo dokona rozliczenia akcji z podwykonawcami,

b)Akcji „ad-hoc” polegających na realizowaniu projektów o charakterze krótkookresowym.

Spółka po otrzymaniu od Zleceniodawcy zlecenia przeprowadzenia Akcji zobowiązana jest do przedstawienia Zleceniodawcy kosztorysu wstępnego Akcji, zawierającego oszacowanie wszystkich możliwych do przewidzenia kosztów planowanej Akcji w jak najkrótszym czasie, nie później jednak niż na 5 dni roboczych od daty złożenia przez Zleceniodawcę danego zlecenia.

Zakres każdego zlecenia przeprowadzenia Akcji wynika z otrzymanego zapytania ofertowego. Przeprowadzenie Akcji wymaga kompleksowej koordynacji przebiegu Akcji przez Spółkę, w tym sporządzenia jej planu, całościowej organizacji i nadzoru poszczególnych etapów i czynności, a także podsumowania operacyjnego i rozliczenia finansowego. Zakres odpowiedzialności Spółki może obejmować w szczególności:

a)Przeprowadzenie Akcji zgodnie z jej założeniami i zaakceptowanym kosztorysem,

b)Zorganizowanie „castingu”, umożliwiającego wybór hostess i supervisorów hostess do Akcji według wcześniej określonych przez Zleceniodawcę kryteriów,

c)Zapewnienie obecności hostess i supervisorów na szkoleniach organizowanych przez Zleceniodawcę lub przeprowadzenie szkolenia według wytycznych Zleceniodawcy w ustalonych zakresach,

d)Przygotowanie miejsc (punktów sprzedaży) w sposób umożliwiający skuteczne i profesjonalne przeprowadzenie Akcji,

e)Zapewnienie ustalonej ilości hostess i supervisorów w wyznaczonych miejscach i terminach,

f)Kontrolę poprawności wykonywania usług przez hostessy (przeprowadzaną przez supervisorów),

g)Zakup przez Spółkę na rzecz Zleceniodawcy (jedynie w przypadku wyraźnie wskazanym w zamówieniu i uzgodnionym przez Spółkę oraz Zleceniodawcę) lub odbiór z uzgodnionych miejsc, magazynowanie i dystrybucję Materiałów, które są niezbędne do przeprowadzenia poszczególnych Akcji, w tym materiałów komunikacyjnych (dalej: Materiały Komunikacyjne; Materiały Komunikacyjne zaliczają się do Materiałów wskazanych powyżej),

h)Zakup przez Spółkę Wyrobów z oferty Zleceniodawcy, a następnie ich sprzedaż konsumentom po cenie promocyjnej lub nieodpłatne wydanie konsumentom na warunkach wynikających z założeń Akcji,

i)Uzyskanie przez Spółkę danych konsumentów celem wprowadzenia ich do bazy danych Kontrahenta na warunkach wynikających z założeń Akcji, tj. z uwzględnieniem ograniczeń w zakresie ilości wydawanych wyrobów oraz częstotliwości ich wydawania temu samemu konsumentowi w określonym okresie czasu,

j)Przygotowanie grafików z wykazem godzin świadczenia usług przez hostessy i supervisorów, a także raportowanie wyników każdej Akcji wyznaczonym pracownikom Zleceniodawcy,

k)Przygotowanie raportów z przebiegu Akcji (tygodniowych lub innych - w zależności od opisu Akcji),

l)Zabezpieczenie logistyki Materiałów niezbędnych do prowadzenia Akcji (w tym Materiałów Komunikacyjnych) z magazynów Spółki oraz ze wskazanych przez Zleceniodawcę miejsc do punktów objętych Akcją,

m)Przeprowadzenie niezbędnego szkolenia dla hostess i supervisorów oraz zobowiązanie ich do zapoznania się oraz przestrzegania przepisów polskiego prawa, reguł uczciwej konkurencji, dobrych obyczajów,

n)Wszystkie inne prace wyraźnie uzgodnione przez Spółkę oraz Zleceniodawcę w formie zamówień w zakresie organizacji Akcji.

Spółka zobowiązana jest przy wykonywaniu zleconych czynności stosować się do wszelkich wskazówek i wytycznych Zleceniodawcy, jak również utrzymywać kontakt z wyznaczonymi przedstawicielami Zleceniodawcy.

Spółka będzie odpowiadać za organizację castingów na hostessy i supervisorów do obsługiwania danej Akcji. Spółka zobowiązała się do wyznaczenia koordynatora, który będzie koordynował całość współpracy pomiędzy Zleceniodawcą a Spółką.

Spółka zobowiązała się zawrzeć z wybranymi do prowadzenia Akcji hostessami oraz supervisorami umowy zlecenia lub inne umowy, których przedmiot oraz zakres obowiązków hostessy lub supervisora odpowiada całokształtowi czynności wynikających z Umowy o świadczenie usług, obejmujących cały okres trwania danej Akcji.

Spółka każdorazowo zapewni dla danej Akcji odpowiednią liczbę hostess oraz supervisorów niezbędnych do przeprowadzenia danej Akcji. Spółka w miarę możliwości dążyć będzie do stworzenia stałej pod względem osobowym grupy supervisorów i hostess obsługujących Akcje Zleceniodawcy.

Spółka jest zobowiązana do rozliczenia po zakończeniu Akcji oraz zwrotu niewykorzystanych Materiałów, w tym Materiałów Komunikacyjnych pozostałych po Akcji. Warunki przekazania niewykorzystanych Materiałów oraz Materiałów Komunikacyjnych są ustalane na bieżąco przez przedstawicieli Zleceniodawcy oraz Spółki.

Materiały dla hostess niezbędne do realizacji zamówienia są dostarczane przez Zleceniodawcę lub projektowane i wykonane przez Spółkę w zależności od ustaleń wynikających z danego zamówienia. Właścicielem materiałów jest, z wyłączeniem osób trzecich, Zleceniodawca.

Zleceniodawca ma prawo prowadzić we własnym zakresie kontrolę sposobu wykonywania przez hostessy czynności w ramach Akcji.

Zleceniodawca zobowiązał się do powiadomienia Spółki o dacie planowanej Akcji z odpowiednim wyprzedzeniem umożliwiającym przeprowadzenie Akcji oraz do przekazania Spółce wszystkich wymaganych informacji niezbędnych do sporządzenia kosztorysu danej Akcji. Informacje te będą przekazane w formie zapytania ofertowego i w szczególności będą obejmowały:

a)charakter i mechanikę Akcji,

b)miejsce Akcji,

c)kryteria doboru hostess i supervisorów,

d)ilość godzin usług świadczonych przez hostessy,

e)inne wymagania Zleceniodawcy w zakresie danej Akcji oraz wskazówki niezbędne do należytego przeprowadzenia danej Akcji.

Ponadto Zleceniodawca umożliwi Spółce kontaktowanie się ze wskazanymi przedstawicielami Zleceniodawcy w celu konsultacji w zakresie bieżących spraw dotyczących przebiegu danej Akcji.

Z tytułu należytego wykonania zobowiązań określonych w Umowie o świadczenie usług Spółce przysługuje wynagrodzenie. Mechanizm kalkulacji wynagrodzenia obejmuje następujące etapy:

  • przed każdą planowaną Akcją Spółka przygotowuje, w ustalonym terminie ofertę zawierającą kosztorys wstępny wskazujący koszty Akcji,
  • w kosztorysie wstępnym Spółka przedstawia przewidywane koszty Akcji oraz naliczoną na ich podstawie prowizję należną Spółce. Kategorie bezpośrednich kosztów Akcji obejmują w szczególności:
  • koszty wynagrodzenia hostess oraz supervisorów skalkulowane w oparciu o przewidywaną ilość godzin pracy hostess oraz supervisorów (Umowa o świadczenie usług zawiera uzgodnione stawki godzinowe wynagrodzenia za pracę hostess),
  • koszt Wyrobów z oferty Kontrahenta, które w ramach Akcji zostaną przez Spółkę sprzedane konsumentom po cenie promocyjnej lub zostaną wydane konsumentom nieodpłatnie,
  • koszt zakupu Materiałów na rzecz Zleceniodawcy, ich odbioru, przechowania oraz dystrybucji,
  • pozostałe koszty, w tym związane z wynajęciem oraz odpowiednim przygotowaniem miejsc objętych Akcją,
  • po zakończeniu każdej Akcji w ustalonym terminie Spółka przedstawia kosztorys powykonawczy danej Akcji, oparty na kosztorysie wstępnym, w którym wskazuje faktyczną ilość godzin przepracowanych przez hostessy i supervisorów oraz koszty zakupu Wyrobów Kontrahenta, koszt zakupu Materiałów, ich odbioru, przechowania i dystrybucji, a także ewentualne uprzednio zaakceptowane przez Zleceniodawcę (w formie wiadomości email) koszty dodatkowe oraz prowizję Spółki,
  • kosztorys powykonawczy podlega akceptacji przez Zleceniodawcę w ciągu 7 dni roboczych od jego dostarczenia prze Spółkę. W przypadku braku odpowiedzi w tym terminie, kosztorys powykonawczy uważa się za zaakceptowany bez zastrzeżeń. Zgłoszenie zastrzeżeń do kosztorysu powykonawczego oznacza brak jego akceptacji w całości do momentu wyjaśnienia wszelkich spornych elementów. W zakresie zgłoszonych zastrzeżeń Spółka dokonuje zmiany w kosztorysie powykonawczym lub przedstawia uzasadnienie dla odmowy jej dokonania. Po odrzuceniu kosztorysu powykonawczego Spółka sporządza go na nowo z uwzględnieniem zgłoszonych uchybień. Kosztorys powykonawczy uwzględniający zgłoszone uchybienia nie może zostać odrzucony. Zleceniodawca może jednak zgłosić do niego zastrzeżenia.
  • zaakceptowany kosztorys powykonawczy stanowi dla Spółki podstawę do wystawienia faktur z tytułu wynagrodzenia Spółki za kompleksowe przeprowadzenie Akcji w kwocie obejmującej poniesione przez Spółkę koszty przeprowadzenia Akcji oraz prowizję należną Spółce, skalkulowaną na bazie sumy kosztów przy zastosowaniu uzgodnionego współczynnika. W razie zgłoszenia zastrzeżeń do zmodyfikowanego kosztorysu powykonawczego uwzględniającego usunięcie uchybień, faktura będzie wystawiona na pozycje, których nie dotyczą zastrzeżenia. Na pozycje, których dotyczą zastrzeżenia, faktura będzie wystawiona po wyjaśnieniu tych zastrzeżeń.
  • Spółka na każde żądanie Zleceniodawcy umożliwi mu wgląd do faktur dotyczących wszelkich kosztów poniesionych przez Spółkę w związku z przeprowadzeniem Akcji i będących podstawą do ustalenia wynagrodzenia Spółki w kosztorysie powykonawczym.
  • Podstawę rozliczenia Akcji stanowią: zaakceptowany przez Zleceniodawcę kosztorys powykonawczy, zaakceptowany przez Zleceniodawcę raport rozliczający pobrane przez Spółkę Materiały Komunikacyjne oraz wystawione i udokumentowane przez Spółkę faktury, obejmujące wynagrodzenie kosztorysowe, a także uprzednio zaaprobowane przez Zleceniobiorcę koszty dodatkowe.

Umowa sprzedaży Wyrobów (…) - ramowe zasady współpracy

W dniu 29 czerwca 2020 r. Spółka, jako kupujący, zawarła ze Zleceniodawcą umowę sprzedaży Wyrobów (…) (dalej: Umowa sprzedaży wyrobów (…)).

Przedmiotem Umowy sprzedaży wyrobów (…) jest kompleksowe ustalenie zasad oraz warunków współpracy pomiędzy Spółką a Zleceniodawcą w zakresie sprzedaży i dystrybucji Wyrobów (…). Umowa reguluje zasady logistyki Wyrobów (…) do Spółki oraz zasady płatności i pozostałe zobowiązania oraz uprawnienia stron umowy. W szczególności umowa reguluje warunki we wskazanych poniżej obszarach:

  • system składania i przyjmowania zamówień na Wyroby (…) oferowane przez Zleceniodawcę,
  • asortyment (warianty) Wyrobów (…), do zakupu których zobowiązana jest Spółka, (na podstawie Aneksu nr (…) specyfikacja asortymentu została zaktualizowana),
  • cennik Wyrobów (…),
  • zobowiązanie Spółki do stosowania się do zasad przechowywania Wyrobów (…) oraz do zasad obrotu detalicznego wyrobami (…), które to zasady zostały ujęte w załącznikach do umowy,
  • szczególne warunki płatności,
  • okres obowiązywania umowy (na podstawie Aneksu (…) obowiązywanie umowy przedłużono do 31 grudnia 2023 r.),
  • ochrona danych osobowych.

Akcje wsparcia sprzedaży

Na podstawie Umowy o świadczenie usług Spółka realizuje akcje wsparcia sprzedaży, w ramach których, w porozumieniu ze Zleceniodawcą, wykorzystuje Wyroby (…) nabyte uprzednio na własny rachunek od Zleceniodawcy na podstawie Umowy sprzedaży wyrobów (…).

Przedmiotem niniejszego wniosku są akcje przeprowadzane z wykorzystaniem Wyrobów m.in.(…), tj. urządzenia (…), oznaczone w dalszej części wniosku jako Akcja A oraz Akcja B.

Akcje są niepublicznymi akcjami marketingowymi wsparcia sprzedaży w ramach których Uczestnicy za pośrednictwem Hostessy dokonali rejestracji w bazie danych Kontrahenta i udzielili wszelkich niezbędnych zgód za pośrednictwem Hostessy.

Przy czym nabyte przez Spółkę od Zleceniodawcy Wyroby (…) są kluczowym elementem przeprowadzanej akcji wsparcia sprzedaży, tzn. bez wyrobu (…) niemożliwym byłoby przeprowadzenie akcji.

Akcja A - Akcja wsparcia sprzedaży „X + 1”

Akcja A stanowi niepubliczną akcję wsparcia sprzedaży Wyrobów (…) wprowadzonych do sprzedaży na rynku polskim przez Kontrahenta, w ramach której jej uczestnicy mają możliwość dokonania jednocześnie zakupu wyrobów (…) (wkładów) po cenie sprzedaży od detalisty (punktu sprzedaży) oraz otrzymania nieodpłatnie Urządzenia (tj. egzemplarza urządzenia (…)) od Spółki (za pośrednictwem hostessy) w punkcie sprzedaży detalicznej, pod warunkiem, że w okresie 9 miesięcy poprzedzających nabycie wyrobów (…) w ramach Akcji A osoba ta nie otrzymała już egzemplarza Urządzenia w ramach wcześniej przeprowadzanych, na zlecenie Kontrahenta, akcji wsparcia sprzedaży.

Urządzenia są uprzednio nabywane przez Spółkę od Kontrahenta na warunkach określonych w Umowie sprzedaży wyrobów (…).

Celem akcji jest prezentacja i umożliwienie wypróbowania walorów urządzenia przez jego potencjalnych nabywców - konsumentów wyrobów (…), w tym wskutek przekazania informacji o urządzeniu w zamiarze zwiększenia jego sprzedaży w obrocie komercyjnym na warunkach rynkowych. Jednej osobie może być wydany jedynie 1 egzemplarz Urządzenia. Otrzymane Urządzenie bezwzględnie nie może być przedmiotem dalszej sprzedaży.

Organizatorem Akcji A jest Zleceniodawca.

Akcja A trwa w wyznaczonym okresie lub do wyczerpania zapasów.

Akcja A ma charakter niepubliczny i przeznaczona jest wyłącznie dla zaproszonych do udziału w niej uczestników, którzy:

1.są (...) i posiadają co najmniej ograniczoną zdolność do czynności prawnych;

2.są konsumentami Wyrobów (…);

3.dokonali rejestracji administrowanej przez Zleceniodawcę jako organizatora w dniu dokonania zakupu, za pośrednictwem hostessy.

Uczestnictwo w Akcji A jest dobrowolne. Warunkiem koniecznym uczestnictwa w Akcji A jest wyrażenie zgody przez uczestnika na udział w akcji. Uczestnik, w ramach udziału w Akcji A, może otrzymać Urządzenie.

Uprawnienia związane z przyznaniem wydania jednego egzemplarza Urządzenia nieodpłatnie leżą po stronie Spółki. Realizacja Akcji A przebiega w następujący sposób:

1.uczestnik Akcji A po uzyskaniu informacji o Akcji A od pracowników Spółki lub innych podmiotów działających na zlecenie Spółki w drodze niepublicznej komunikacji, tak aby osoby trzecie niebędące konsumentami wyrobów nikotynowych nie mogły zapoznać się z ich treścią, dokonuje zakupu w ramach jednej transakcji sprzedaży określonej w regulaminie Akcji A ilości (x) paczek wkładów określonego rodzaju oferowanych w danym punkcie sprzedaży w czasie trwania Akcji A,

2.po nabyciu określonej w regulaminie Akcji A ilości (x) paczek wkładów określonego rodzaju oferowanych w danym punkcie sprzedaży, uczestnik udaje się do hostessy Spółki w celu okazania paragonu za zakup x paczek wkładów i rejestracji u hostessy;

3.dokonanie powyższych czynności uprawnia uczestnika Akcji A do nieodpłatnego otrzymania od hostessy Urządzenia.

Z Akcji A nie mogą skorzystać: pracownicy Spółki ani osoby prowadzące działalność w ramach sieci będącej właścicielem punktów sprzedaży detalicznej, jak również ich wstępni i zstępni lub, małżonkowie, a także jakiekolwiek inne osoby zatrudnione lub świadczące usługi na rzecz osób lub firm związanych z realizacją Akcji A.

Każdy uczestnik uprawniony jest do skorzystania z Akcji A wyłącznie jeden raz, tj. może otrzymać wyłącznie 1 egzemplarz Urządzenia. Otrzymany egzemplarz Urządzenia nie może być przedmiotem obrotu handlowego, bowiem ma na celu jedynie jego prezentację i wypróbowanie przez nowego użytkownika.

Wydanie Urządzenia uczestnikowi może zostać zrealizowane wyłącznie w dniu dokonania rejestracji w bazie Kontrahenta za pośrednictwem hostessy, w punkcie sprzedaży, w którym dokonał rejestracji i zakupu wkładów.

Ponadto pokreślić należy, że nabyte przez Spółkę od Zleceniodawcy Urządzenia są substratem przeprowadzanej akcji wsparcia sprzedaży, tzn. bez wydania Urządzenia traktowanego przez Spółkę jako prezent małej wartości, niemożliwym byłoby przeprowadzenie akcji.

Spółka posiada ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości osób, którym przekazała nieodpłatnie Urządzenie. Ewidencja ta stanowi ponadto narzędzie kontroli w zakresie:

1.częstotliwości wydań Urządzenia na rzecz poszczególnych konsumentów. Zgodnie z zasadami przyjętymi przez Spółkę i Zleceniodawcę konsument może otrzymać nieodpłatnie Urządzenie tylko raz w okresie 9 miesięcy, oraz

2.wartości Urządzenia wydanego poszczególnym konsumentom w roku podatkowym w celu potwierdzenia, że nie przekracza ona kwoty 100 zł w roku podatkowym.

Spółka wskazuje przy tym, że traktuje wydawane Urządzenia jako prezenty o małej wartości.

Akcja B - Akcja wsparcia sprzedaży „X+1 - detal”

Akcja B stanowi niepubliczną akcję wsparcia sprzedaży Wyrobów (…), wprowadzanych do sprzedaży na rynku polskim przez Zleceniodawcę, w ramach której jej uczestnicy mają możliwość dokonania jednocześnie zakupu Wyrobów (…) (wkładów do urządzeń (…)) po cenie detalicznej od detalisty oraz zakupu Urządzenia (…) za 1 PLN od Spółki (za pośrednictwem hostessy) w punkcie sprzedaży detalicznej.

Urządzenia są uprzednio nabywane przez Spółkę od Kontrahenta na warunkach określonych w Umowie sprzedaży wyrobów (…).

Organizatorem Akcji B jest Zleceniodawca.

Akcja B trwa w wyznaczonym okresie lub do wyczerpania zapasów.

Akcja B ma charakter niepubliczny i przeznaczona jest wyłącznie dla zaproszonych do udziału w niej uczestników, którzy:

1.są (...) i posiadają co najmniej ograniczoną zdolność do czynności prawnych;

2.są konsumentami Wyrobów (…);

3.dokonali rejestracji administrowanej przez Spółkę jako organizatora w dniu dokonania zakupu, za pośrednictwem hostessy.

Uczestnictwo w Akcji B jest dobrowolne. Warunkiem koniecznym uczestnictwa w Akcji B jest wyrażenie zgody przez uczestnika na udział w akcji. Uczestnik, w ramach udziału w Akcji B, może nabyć Urządzenie za 1 PLN.

Realizacja Akcji B przebiega w następujący sposób:

1.uczestnik Akcji B po uzyskaniu informacji o Akcji B od pracowników Spółki lub innych podmiotów działających na zlecenie Spółki w drodze niepublicznej komunikacji, tak aby osoby trzecie niebędące konsumentami wyrobów nikotynowych nie mogły zapoznać się z ich treścią, dokonuje zakupu w ramach jednej transakcji sprzedaży określonej w regulaminie Akcji B ilości (x) paczek wkładów określonego rodzaju oferowanych w danym punkcie sprzedaży w czasie trwania Akcji B,

2.po nabyciu określonej w regulaminie Akcji B ilości (x) paczek wkładów określonego rodzaju oferowanych w danym punkcie sprzedaży, uczestnik udaje się do hostessy Spółki w celu okazania paragonu za zakup x paczek wkładów i rejestracji u hostessy;

3.dokonanie powyższych czynności uprawnia uczestnika Akcji B do nabycia od hostessy Urządzenia za 1 PLN. Sprzedaż Urządzenia jest dokonywana przez hostessę i ewidencjonowana na kasie fiskalnej.

Z Akcji B nie mogą skorzystać pracownicy Spółki ani osoby prowadzące działalność w ramach sieci będącej właścicielem punktów sprzedaży detalicznej, jak również ich wstępni i zstępni lub małżonkowie, a także jakiekolwiek inne osoby zatrudnione lub świadczące usługi na rzecz osób lub firm związanych z realizacją Akcji B.

Sprzedaż Urządzenia uczestnikowi za 1 PLN może zostać zrealizowane wyłącznie w dniu dokonania rejestracji w bazie Kontrahenta za pośrednictwem hostessy, w punkcie sprzedaży, w którym dokonał rejestracji i zakupu wkładów.

Zakupy wkładów dokonywane przez uczestnika nie mogą być związane z działalnością gospodarczą lub zawodową.

Każdy uczestnik uprawniony jest do skorzystania z Akcji B wyłącznie jeden raz.

Koszty Akcji oraz wynagrodzenie Spółki

W związku z realizacją Akcji A oraz Akcji B Spółka ponosi koszty bezpośrednie z tytułu:

1.Rekrutacji, zatrudnienia oraz szkolenia hostess i supervisorów,

2.Obsługi logistyki Materiałów wydanych przez Kontrahenta, a w określonych przypadkach także z tytułu nabycia tych materiałów - jeżeli ich zakup został zlecony przez Kontrahenta,

3.Nabycia Wyrobów (Urządzeń) wykorzystanych przez Spółkę (zgodnie z zasadami opisanymi powyżej), przy czym:

a)W odniesieniu do Akcji A koszt Spółki odpowiada cenie nabycia Urządzenia przez Spółkę (jako że Urządzenia są następnie wydawane Uczestnikom nieodpłatnie).

b)W odniesieniu do Akcji B koszt Spółki odpowiada różnicy między ceną nabycia Urządzenia przez Spółką a ceną sprzedaży Urządzenia Uczestnikowi Akcji (koszt stanowi kwotę ceny nabycia Urządzenia przez Spółkę pomniejszonej o 1 PLN),

4.Ewentualnych dodatkowych wydatków.

Wszystkie te koszty w dalszej części Wniosku określane są jako „Koszty bezpośrednie”.

Z tytułu należytego przeprowadzenia Akcji A i Akcji B Spółce przysługuje wynagrodzenie obejmujące m.in. Koszty bezpośrednie - tj. koszty związane z realizacją Akcji A i Akcji B, wszystkie ww. Koszty bezpośrednie tym samym stanowią element kalkulacji wynagrodzenia.

Dodatkowo wynagrodzenie obejmuje także prowizję Spółki oraz należność uzgodnioną przez Spółkę z Kontrahentem, która nie jest uzależniona od wysokości kosztów realizacji akcji marketingowych, w zakresie koordynacji regionalnej i centralnej. Ta część wynagrodzenia ustalana jest ryczałtowo.

Z tytułu należytego przeprowadzenia Akcji A i Akcji B Spółce przysługuje wynagrodzenie (dalej: „Wynagrodzenie”) obejmujące:

1.Koszty bezpośrednie,

2.Dodatkowe wynagrodzenie obejmujące:

  • prowizję Spółki, oraz
  • kwotę należną Spółce z tytułu koordynacji centralnej i regionalnej, ustaloną ryczałtowo.

Koszty określone ryczałtowo, które nie są wprost uzależnione od innych kosztów. Tak określane Wynagrodzenie Spółki wskazywane jest na fakturach VAT wystawianych przez Spółkę z tytułu realizacji Akcji. Wynagrodzenie jest powiększane o należny podatek VAT w stawce 23% (w odniesieniu do całego Wynagrodzenia).

Pytania

1.Czy w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym świadczenia Spółki na rzecz Kontrahenta w związku z obsługą Akcji A oraz Akcji B Spółka powinna uwzględnić w podstawie opodatkowania wg właściwej stawki podatku VAT całość należnego jej Wynagrodzenia?

2.Jeśli stanowisko przedstawione w pytaniu nr 1 jest prawidłowe, czy Kontrahentowi przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur otrzymanych od Spółki dokumentujących wykonanie usług mających w całości za przedmiot realizację akcji wsparcia sprzedaży Wyrobów i w konsekwencji obejmujących całe należne Spółce Wynagrodzenie?

Stanowisko Zainteresowanych

Zdaniem Wnioskodawcy i Kontrahenta:

1.W przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym, świadczenia Spółki na rzecz Kontrahenta w związku z obsługą Akcji A oraz Akcji B, Spółka powinna uwzględnić w podstawie opodatkowania wg właściwej stawki podatku VAT całe należne jej Wynagrodzenie, w tym wszystkie poniesione przez Spółkę Koszty bezpośrednie.

2.Jeśli stanowisko przedstawione w pytaniu nr 1 jest prawidłowe, Kontrahentowi przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur otrzymanych od Spółki dokumentujących wykonanie usług mających w całości za przedmiot realizację akcji wsparcia sprzedaży Wyrobów i w konsekwencji obejmujących całe należne Spółce Wynagrodzenie, w tym wszystkie poniesione przez Spółkę Koszty bezpośrednie.

Poniżej Spółka i Kontrahent przedstawiają uzasadnienie swojego stanowiska.

Uzasadnienie do pyt. nr 1 - świadczenie kompleksowe oraz zasady kalkulacji Wynagrodzenia

Spółka przedstawia następujące stanowisko w zakresie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego.

W opinii Spółki, świadczenia Spółki na rzecz Zleceniodawcy w związku z obsługą Akcji A oraz Akcji B stanowią usługę mającą za przedmiot realizację akcji wsparcia sprzedaży Wyrobów. W konsekwencji, Spółka powinna uwzględnić w podstawie opodatkowania wg właściwej stawki podatku VAT całość należnego jej Wynagrodzenia, w tym wszystkie poniesione przez Spółkę Koszty bezpośrednie, tj.:

1.Koszt rekrutacji, zatrudnienia oraz szkolenia hostess i supervisorów,

2.Koszt obsługi logistyki Materiałów wydanych przez Kontrahenta, a w określonych przypadkach także koszt nabycia tych materiałów - jeżeli ich zakup został zlecony przez Kontrahenta,

3.Koszt nabycia Urządzeń wykorzystanych przez Spółkę w kwocie:

a)w przypadku Akcji A: będącej ceną nabycia Urządzenia od Kontrahenta - dotyczy Urządzeń wydanych przez Spółkę nieodpłatnie uczestnikom Akcji A lub

b)w przypadku Akcji B: będącej różnicą pomiędzy ceną nabycia Urządzeń przez Spółkę (po cenie wynikającej z Umowy sprzedaży wyrobów (…)) od Kontrahenta a ceną sprzedaży przez Spółkę na rzecz Uczestnika Akcji B, tj. 1 PLN.

Koszt ewentualnych dodatkowych wydatków.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931), zwanej dalej „Ustawą VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

2.eksport towarów,

3.import towarów na terytorium kraju,

4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lud do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W celu określenia skutków świadczenia Spółki w podatku VAT należy zdefiniować charakter oraz przedmiot czynności dokonywanych przez Spółkę na gruncie przepisów Ustawy VAT, a następnie określić sposób ich opodatkowania.

Należy stwierdzić, że świadczenia realizowane przez Spółkę nie stanowią dostawy towarów na rzecz Kontrahenta. Nie dochodzi bowiem do przekazania Kontrahentowi prawa do rozporządzania towarem (w szczególności Urządzeniem) jak właściciel. Jako świadczenie na rzecz osoby prawnej (Kontrahenta), które nie stanowi dostawy towarów, świadczenie Spółki wpisuje się natomiast w definicję usługi zawartą w ustawie VAT.

Realizacja usługi wymaga dokonania przez Spółkę następujących czynności:

a)sporządzenia projektu akcji i wstępnego kosztorysu,

b)nabycia od Kontrahenta Urządzeń będących przedmiotem Akcji A oraz Akcji B oraz zapewnienia ich dostępności w punktach sprzedaży detalicznej objętych akcją wsparcia sprzedaży,

c)przygotowanie lokalizacji do przeprowadzenia akcji,

d)zapewnienia w punktach sprzedaży obecności hostess, które dokonają sprzedaży Urządzenia po promocyjnej cenie bądź wydadzą nieodpłatnie konsumentom Urządzenie,

e)szkolenia hostess i supervisorów oraz koordynacji ich pracy,

f)rejestracja konsumentów w bazie danych Kontrahenta) dokonania (za pośrednictwem hostess) sprzedaży Urządzenia po promocyjnej cenie lub wydanie nieodpłatnie konsumentom Urządzenia,

g)obsługi logistyki Materiałów,

h)raportowania przebiegu i wyników Akcji A oraz Akcji B,

i)rozliczenia i sporządzenia kosztorysu powykonawczego.

Ponadto, w uzgodnionych przypadkach Spółka dokonuje zakupu materiałów na zlecenie Zleceniodawcy. Przy czym należy podkreślić, że Spółka nabywa Urządzenia bezpośrednio od Zleceniodawcy, na rzecz którego wykonuje akcje wsparcia sprzedaży.

Spółka pragnie zaznaczyć, że realizowana przez nią usługa nie stanowi organizacji programu lojalnościowego ani innej formy akcji promocyjnej związanej z wydawaniem nagród konsumentom.

Rozstrzygnięcia wymaga, czy z uwagi na fakt dokonywania przez Spółkę wielu różnych czynności (punkty a-h powyżej), świadczenie Spółki stanowi kompleksową usługę, czy też obejmuje ono odrębne usługi, z których każda powinna być zaklasyfikowana i ujęta odrębnie na potrzeby rozliczenia podatku VAT.

Rozważania wymaga także kwestia zasad kalkulacji Wynagrodzenia należnego Spółce z tytułu realizacji usługi - tj. określanie, czy wszystkie elementy Wynagrodzenia, w tym Koszty bezpośrednie składają się łącznie na zapłatę Kontrahenta na rzecz Spółki w związku z realizowaną usługą marketingową.

Zagadnienie kompleksowego świadczenia na gruncie przepisów VAT było przedmiotem orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W wyroku TSUE z 21 lutego 2008 r. w sprawie C-425/06 Part Service Srl, pkt 48) stwierdzono „Niemniej, gdy czynność obejmuje kilka świadczeń, powstaje pytanie, czy należy ją uważać za jednolitą czynność czy też kilka odrębnych i niezależnych świadczeń, które należy oceniać oddzielnie”.

Zgodnie z utrwaloną linią orzeczniczą TSUE, nie należy w sposób sztuczny rozdzielać świadczenia, które w aspekcie gospodarczym stanowi jedną transakcję. Przykładowo, w zacytowanym powyżej wyroku TSUE zawarto następujące tezy „(...) każde świadczenie powinno być zwykle uznawane za odrębne i niezależne (...). Jednakże w pewnych okolicznościach formalnie odrębne świadczenia, które mogą być wykonywane oddzielnie, a zatem, odpowiednio, prowadzić do opodatkowania lub zwolnienia, należy uważać za jednolitą czynność, gdy nie są niezależne.” (pkt 50 - 51) oraz „Można również uznać, że jednolite świadczenie występuje w przypadku, gdy dwa lub więcej elementów albo dwie lub więcej czynności, dokonane przez podatnika, są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie tylko jedno niepodzielne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny (...)” (pkt 53). Podobnie orzeczono w wyroku TSUE z 2 grudnia 2010 r. w sprawie C-276/09 Everything Everywhere (pkt 21 oraz 23), w którym stwierdzono ponadto, iż „transakcja złożona z jednego świadczenia w aspekcie gospodarczym nie powinna być sztucznie rozdzielana, by nie pogarszać funkcjonalności systemu podatku VAT” (pkt 22).

W opinii Spółki, na szczególną uwagę zasługują kryteria oceny charakteru usługi, przyjęte przez TSUE w wyroku z 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen i OV Bank i przytoczone w pkt 21 tego wyroku „W kwestii tej Trybunał orzekł, że mamy do czynienia z jednym świadczeniem, zwłaszcza w przypadku, gdy kilka elementów powinno zostać uznanych za konstytutywne dla świadczenia głównego, podczas gdy, przeciwnie, jedno lub więcej świadczeń powinno być postrzegane jako jedno lub więcej świadczeń pomocniczych dzielących los prawny świadczenia głównego” oraz w pkt 27 „Jeśli chodzi z kolei o kwestię, czy tego rodzaju jedno złożone świadczenie powinno być kwalifikowane jako świadczenie usług, to wymaga ona zidentyfikowania dominujących składników tego świadczenia (...).”

Z analizy powyżej zacytowanych tez TSUE wynika, że przy ocenie jednorodności transakcji należy uwzględnić następujące kryteria:

1.gospodarczy aspekt świadczenia,

2.współzależność świadczeń, w tym charakter poszczególnych świadczeń, tj. określenie, czy są one konstytutywne czy pomocnicze.

Ad 1 - gospodarczy aspekt świadczenia

Przywołanie przez TSUE aspektu gospodarczego świadczy, w opinii Spółki, o tym, że ocena charakteru świadczenia powinna być dokonana w sposób kompleksowy, z uwzględnieniem określenia celu ekonomicznego świadczenia oraz jego beneficjenta.

Celem gospodarczym usługi Spółki jest wsparcie sprzedaży towarów Zleceniodawcy. Z punktu widzenia Kontrahenta istotne jest nabycie jednolitej usługi marketingowej, której celem ma być zwiększenie sprzedaży jego wyrobów. W tym kontekście samo wydanie Urządzeń nieodpłatnie, w charakterze prezentu o małej wartości lub ich sprzedaż za 1 PLN konsumentom przez Spółkę jest jedynie narzędziem służącym do realizacji tego celu. Podobnie inne elementy usługi realizowanej przez Spółkę (w tym zapewnienie obecności hostess czy materiałów promocyjnych w punktach sprzedaży) pozwalają realizować zakładany cel. Zatem wszystkie świadczenia zapewniane przez Spółkę składają się na realizację jednej usługi, która powinna być rozpatrywana łącznie.

Cel gospodarczy usługi jest realizowany w wyniku skłonienia konsumentów, którzy są nabywcami wyrobów (…) do nabycia po promocyjnej cenie Urządzenia lub do odbioru tego Urządzenia nieodpłatnie. Potwierdzeniem statusu nabywcy jako konsumenta wyrobów (…) i jednocześnie warunkiem do skorzystania z oferty promocyjnej jest zakup przez niego innych wyrobów Zleceniodawcy. W opinii Spółki fakt, iż konsument wejdzie w posiadanie Urządzenia, zwiększa prawdopodobieństwo, iż w przyszłości dokonując wyboru wyrobów (…) (wkładów) zdecyduje się na wyroby oferowane przez Zleceniodawcę przystosowane do użytku wraz z Urządzeniem.

Tym samym, oczekiwanym i finalnym efektem usługi świadczonej przez Spółkę na rzecz Kontrahenta jest wsparcie sprzedaży jego towarów. Głównym beneficjentem jest więc Zleceniodawca. Korzyść uzyskana przez konsumentów ma wpłynąć na ich postrzeganie marki wyrobów oferowanych przez Zleceniodawcę oraz identyfikację z tą marką, lecz nie jest celem samym w sobie, dla którego usługa jest realizowana, a jedynie środkiem, który ma umożliwiać osiągnięcie tego celu.

Zdaniem Spółki nie można racjonalnie przyjąć, że korzyść uzyskana przez uczestników (tutaj: konsumentów) Akcji A oraz Akcji B (tj. zakup Urządzenia po promocyjnej cenie lub otrzymanie nieodpłatnie) jest wynikiem realizacji innych celów i założeń biznesowych niż zwiększenie rozpoznawalności marki Kontrahenta i wpływ na realizowaną przez niego sprzedaż wyrobów. Tym samym korzyść otrzymywana przez konsumentów nie jest celem samym w sobie, a jedynie środkiem pozwalającym na właściwą realizację założeń Spółki i Kontrahenta.

Wskazać przy tym należy, że trudno traktować każdą akcję promocyjną, w której konsument otrzymuje zachętę do zakupu jako akcję, której beneficjentem ma być konsument. Taka interpretacja w szczególności nie znajduje uzasadnienia w przypadku Akcji A oraz Akcji B, których zasady jednoznacznie przewidują, iż uczestnik akcji może nabyć lub otrzymać tylko jeden egzemplarz Urządzenia.

Sprzedaż Urządzenia po cenie promocyjnej lub jego nieodpłatne wydanie to jedyny element Akcji A oraz Akcji B, który ma zapewnić wsparcie sprzedaży wyrobów Konsumenta. Usługa Spółki pozbawiona tego elementu straciłaby uzasadnienie ekonomiczne z punktu widzenia Zleceniodawcy. Nie można bowiem racjonalnie przyjąć, że sama obecność hostess w punktach sprzedaży (w sytuacji, gdyby nie dokonywały one sprzedaży po cenie promocyjnej bądź nie wydawały nieodpłatnie Urządzenia) wpłynęłaby na preferencje zakupowe konsumentów w sposób oczekiwany przez Zleceniodawcę / Kontrahenta.

Ponadto Spółka pragnie podkreślić, że w orzecznictwie TSUE brak jest wymogu, aby wynagrodzenie za świadczenie jednorodne było ustalone jako kwota łączna. W szczególności TSUE nie wskazał, iż możliwość ustalenia odrębnie wartości (ceny) poszczególnych świadczeń przesądza o tym, iż wspólnie nie stanowią one świadczenia jednolitego. Przykładowo w wyroku z 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen i OV Bank, TSUE orzekł „Uwypuklona w pytaniu okoliczność, że w umowie zostały przewidziane dwie odrębne ceny za dostarczenie oprogramowania bazowego i za jego przystosowanie nie jest sama w sobie decydująca. Okoliczność ta nie przeczy bowiem ani obiektywnemu ścisłemu związkowi, który został właśnie wskazany w odniesieniu do owej dostawy i przystosowania, ani ich przynależności do jednolitej transakcji gospodarczej (zob. podobnie ww. wyrok w sprawie CPP, pkt 31).” (pkt 25). Tym samym o kwalifikacji świadczeń Spółki nie powinien przesądzać fakt, iż Spółka jest w stanie wyodrębnić kwotowo poszczególne elementy świadczenia, w tym m.in. określić wynagrodzenie za zapewnienie obecności hostess oraz supervisorów i jednocześnie określić odrębnie wartość świadczenia w części odnoszącej się do kosztu poniesionego w związku z różnicą pomiędzy ceną nabycia przez Spółkę Urządzenia, a ceną jego sprzedaży przez Spółkę bądź nieuzyskaniem żadnej ceny sprzedaży (w związku z nieodpłatnym wydaniem).

W związku z powyższym, przyjmując za kryterium cel gospodarczy, jakiemu ma służyć świadczenie realizowane przez Spółkę na rzecz Zleceniodawcy, należy stwierdzić, że stanowi ono niepodzielną usługę polegającą na wsparciu sprzedaży, której głównym i zamierzonym beneficjentem jest Zleceniodawca.

Ad 2 - współzależność świadczeń

W opinii Spółki wszystkie powyżej wymienione czynności, składające się łącznie na świadczenie Spółki, stanowią niezbędne elementy kompleksowej usługi realizacji akcji wsparcia sprzedaży.

Brak jest racjonalnych podstaw do wyodrębniania w kontekście gospodarczym którejkolwiek z czynności i traktowania jej jako oddzielne, niezależne świadczenie. Zaniechanie wykonania którejkolwiek z ww. czynności skutkowałoby niepowodzeniem akcji z punktu widzenia Kontrahenta. Przykładowo, brak obecności hostess w punktach sprzedaży uniemożliwiłby realizację świadczenia w części polegającej na sprzedaży Urządzenia bądź nieodpłatnym wydaniu Urządzenia będącego - zdaniem Spółki, prezentem o małej wartości w rozumieniu ustawy VAT. Podobnie, w przypadku gdyby hostessy były obecne, ale nie dokonywałyby sprzedaży produktów w cenie promocyjnej lub nie wydawały nieodpłatnie konsumentom Urządzenia, będącego w ujęciu Spółki prezentem o małej wartości, główny cel akcji nie zostałby osiągnięty, w związku z czym takie wyodrębnione świadczenie pozostawałoby bezsprzecznie poza zainteresowaniem Kontrahenta, a tym samym brakiem zlecenia dla Spółki, a w konsekwencji nie doszłoby do wykonania żadnego świadczenia przez Spółkę.

Odnosząc się do określenia charakteru poszczególnych świadczeń cząstkowych jako konstytutywnego bądź pomocniczego, czy też (posługując się inną terminologią użytą przez TSUE) dominującego, należy stwierdzić, że w analizowanym stanie faktycznym poszczególne świadczenia są ściśle zespolone ze sobą, w stopniu, który sprawia, że je wszystkie można rozpatrywać jedynie łącznie - jako czynności składające się na jedną usługę marketingową realizowaną przez Spółkę na rzecz Kontrahenta. Wskazane wyżej elementy usługi są wobec tego jedynie poszczególnymi działaniami realizowanymi w celu wykonania jednego, niepodzielnego świadczenia na rzecz Kontrahenta przez Spółkę - nie odrębnymi świadczeniami, które mogą być wykonywane niezależnie od siebie. Wobec tego niemożliwe wydaje się wyodrębnienie poszczególnych świadczeń Spółki na rzecz Kontrahenta. W tym kontekście należy wskazać, że świadczenie polegające na sprzedaży Urządzenia bądź jego wydaniu jest bezpośrednio uzależnione od świadczenia polegającego na zapewnieniu obecności hostess w punktach sprzedaży. W przypadku nieobecności hostess nie doszłoby do sprzedaży bądź wydania Urządzenia. Z kolei, pomimo, iż z punktu widzenia operacyjnego, możliwe byłoby co prawda samo tylko zapewnienie obecności hostess w punktach sprzedaży bez podejmowania przez nie żadnych działań wobec konsumentów, to jednak działanie takie byłoby pozbawione uzasadnienia ekonomicznego (podczas gdy aspekt gospodarczy świadczenia jest uznawany w orzeczeniach TSUE odnoszących się do jednorodności świadczeń jako jedno z głównych kryteriów).

Można więc „bez popadania w sztuczność” stwierdzić, że poszczególne świadczenia realizowane przez Spółkę składają się łącznie na kompleksową usługę wsparcia sprzedaży i że nie stanowią one odrębnych usług polegających m.in. na sprzedaży i wydaniu Urządzenia oraz odrębnej od nich usługi zapewnienia obecności hostess w punktach sprzedaży (parafrazując tezę TSUE zawartą w wyroku z 29 marca 2007 r. w sprawie C-111/05 Aktiebolaget NN, w pkt 25) „Z powyższego stwierdzenia wynika, po pierwsze, że wszystkie elementy, z których składa się transakcja będąca przedmiotem sprawy przed sądem krajowym, wydają się niezbędne dla jej wykonania, a po drugie, że są one ze sobą ściśle związane. W tych okolicznościach nie można bez popadania w sztuczność uznać, że klient nabędzie najpierw kabel światłowodowy, a następnie, od tego samego przedsiębiorcy, usługi związane z ułożeniem tego kabla (zob. analogicznie ww. wyrok w sprawie Levob Verzekeringen i OV Bank, pkt 24).

Ponadto należy stwierdzić, że stanowisko Spółki w zakresie jednorodnego charakteru świadczenia oraz braku podstaw do wyodrębniania np. świadczenia w części polegającej na sprzedaży Urządzenia po cenie promocyjnej lub jego nieodpłatnym wydaniu nie koliduje z głównym założeniem podatku VAT, tj. opodatkowaniem poszczególnych etapów obrotu, aż do etapu sprzedaży detalicznej.

Dodatkowo, Spółka i Kontrahent zaznaczają, że na jednorodną usługę, wskazuje także sposób kalkulacji Wynagrodzenia. Zgodnie z opisem powyżej, Spółka, określając należne jej Wynagrodzenie, pod uwagę bierze m.in. wszystkie Koszty bezpośrednie świadczenia usługi oraz inne elementy składające się na należne Spółce Wynagrodzenie.

Wobec tego, zdaniem Spółki, dokonując rozliczeń z Kontrahentem Spółka powinna wystawiać faktury VAT uwzględniające całość Wynagrodzenia Spółki. Całość Wynagrodzenia powinna przy tym podlegać opodatkowaniu VAT.

Uzasadnienie do pyt nr 2 - odliczenie podatku VAT naliczonego

Jednocześnie w ocenie Wnioskodawcy i Kontrahenta, Kontrahentowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wykonanie przez Wnioskodawcę kompleksowych usług wsparcia sprzedaży wyrobów. Tym samym Spółka odliczy podatek VAT liczony od całego Wynagrodzenia Spółki.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak zostało wskazane powyżej, warunkiem do dokonania odliczenia VAT naliczonego w związku z dokonanymi zakupami jest wykazanie związku między zakupami a działalnością opodatkowaną podatnika. Bez znaczenia jest przy tym, czy związek ten jest pośredni czy bezpośredni.

W opisanym stanie faktycznym / zdarzeniu przyszłym, wydatki ponoszone przez Kontrahenta związane są z realizacją Akcji A oraz Akcji B, tj. przeprowadzeniem akcji promocyjnych mających na celu zwiększenie jego wolumenu sprzedaży (tj. prowadzenia działalności opodatkowanej VAT).

Tym samym, poniesione przez Kontrahenta wydatki, związane z realizowanymi akcjami promocyjnymi będą ściśle powiązane z jego działalnością (tutaj: ze sprzedażą wyrobów Kontrahenta, a więc działalnością opodatkowaną VAT). Wobec tego będzie istniał niewątpliwy związek pomiędzy poniesionymi wydatkami a czynnościami opodatkowanymi VAT.

W konsekwencji, zdaniem Kontrahenta, będzie on uprawniony do dokonania odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych w związku z nabyciem usługi opisanej powyżej. Bez znaczenia dla tej konkluzji jest przyjęty sposób kalkulacji Wynagrodzenia Spółki, tj. uwzględnienie w wynagrodzeniu opodatkowanym VAT Kosztów bezpośrednich Akcji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie:

  • uwzględnienia w podstawie opodatkowania całości należnego Spółce od Kontrahenta Wynagrodzenia w związku z obsługą Akcji A i Akcji B - jest prawidłowe.
  • prawa do odliczenia przez Kontrahenta podatku VAT naliczonego z faktur otrzymanych od Spółki dokumentujących wykonanie usług - jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Dodatkowe informacje

Informuję, że obecnie obowiązuje:

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

  • stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia
  • zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

A. Spółka Akcyjna (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00