Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 7 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.760.2023.2.DJ

Możliwość skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych z instytucji Unii Europejskiej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 października 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 19 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 grudnia 2023 r. (wpływ 5 grudnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan polskim rezydentem podatkowym. Podatek dochodowy za 2022 r. rozliczył Pan w formie skali podatkowej. Głównymi źródłami Pana dochodów jest praca wykonywana na podstawie umowy o pracę oraz umów zleceń i umów o dzieło. Jest Pan również specjalistą w zakresie pozyskiwania środków finansowych, grantów, dotacji itd. oraz zarządzania organizacjami tzw. „trzeciego sektora”. Swoją wiedzę i doświadczenie zdobywał Pan w trakcie wielu lat pracy w organizacjach pozarządowych. Jest Pan również ekspertem wpisanym na listę ekspertów prowadzoną przez Komisję Europejską pod numerem (…).

W dniu (…) 2023 r. zawarł Pan umowę nr (…) (dalej. „Umowa”) z (…) (dalej: „Agencja”). Jest to instytucja Unii Europejskiej. Została utworzona przez Komisję Europejską i działa z jej ramienia w ramach przekazanych uprawnień. Agencja podczas podpisywania umowy była reprezentowana przez (…) pełniącego obowiązki kierownika jednostki. Umowa została zawarta na okres od dnia (…) 2023 r. (data podpisania umowy), do maksymalnie dnia (…) 2023 r.

Na podstawie umowy wykonywał Pan pracę polegającą na:

-czytaniu i analizowaniu informacji ogólnych (w tym materiałów informacyjnych),

-udziale w spotkaniach eksperckich (spotkaniach lub odprawach za pośrednictwem internetu),

-uczestnictwie w spotkaniach ewaluacyjnych i potencjalnych przesłuchaniach,

-przygotowywaniu i złożeniu raportów ewaluacyjnych względem ocenianych wniosków o dofinansowania.

Praca mogła być wykonywana zdalnie. W Umowie zawarto szczegółowy opis zasad i warunków realizacji (…), regulamin stanowiący załącznik (…) do Umowy (…). Zgodnie z zapisem (…) umowy, nie stanowi ona umowy o pracę (…). Umowa ma charakter indywidualnego, imiennego kontraktu dotyczącego realizacji pracy opisanej w Umowie. Określa ona prawa i obowiązki stron oraz warunki regulujące relacje między Agencją (Komisją Europejską) i ekspertem oraz podlega pod prawodawstwo Unii Europejskiej.

Podpisanie Umowy było jednoznaczne z wyrażeniem akceptacji (i zastosowania się do) reguł pracy eksperta Komisji Europejskiej.

W umowie określono maksymalną liczbę dni roboczych przeznaczonych na wykonanie pracy, za którą przysługuje wynagrodzenie. Wynagrodzenie zostało określone w sposób ryczałtowy za pełny dzień pracy oraz za połowę dnia pracy w zależności od tego czy praca świadczona była stacjonarnie czy zdalnie. Ponadto w sposób ryczałtowy określono wynagrodzenie za każde wykonane zadanie w przypadku pracy zdalnej. Cała praca wykonywana była w formie zdalnej. Umowa przewidywała również maksymalne wynagrodzenie przysługujące ekspertowi. Wynagrodzenie było wyliczane, w przypadku pracy zdalnej, na podstawie liczby dni roboczych odpowiadających realizowanym zadaniom zdalnym zgodnie z deklaracją eksperta, która została następnie zatwierdzona przez Agencję. Umowa przewidywała również różnego rodzaju zwroty wydatków, np. podróży. Należną kwotę wynagrodzenia do wypłaty ekspert powinien był zgłosić w formie jednego wniosku po uzyskaniu oceny ewaluacyjnej ze strony Agencji (Komisji Europejskiej). Płatność wynagrodzenia mogła zostać dokonana po zatwierdzeniu przez Agencję (Komisję Europejską) raportów oraz wniosków o zapłatę. Wypłata wynagrodzenia nastąpiła w (…) 2023 r. w walucie euro (zgodnie z umową). Nadawcą przelewu była Komisja Europejska.

Zgodnie z umową ekspert musiał pracować niezależnie, we własnym imieniu, a nie w imieniu jakiejkolwiek organizacji. Ponadto ekspert zobowiązany był do:

-oceny każdego wniosku w sposób poufny i uczciwy zgodnie z obowiązującymi przepisami, wykonywania swojej pracy zgodnie ze swoimi najlepszymi umiejętnościami zawodowymi, wiedzą i stosowaniem najwyższych standardów etycznych i moralnych,

-postępowania zgodnie z instrukcjami i harmonogramem podanym przez Agencję.

Ponadto ekspert nie mógł delegować swojej pracy na rzecz innej osoby ani zostać zastąpiony przez inną osobę.

Wedle umowy Agencja lub Komisja może - w trakcie realizacji Umowy lub po jej zakończeniu - przeprowadzać kontrole oraz audyty, mające na celu weryfikację prawidłowej realizacji prac (w tym raportów i wyników) wykonanych w ramach umowy. Ponadto weryfikowana mogła być kwestia tego, czy ekspert wywiązał się ze wszystkich swoich obowiązków. Kontrole i audyty mogą rozpocząć się w ciągu dwóch lat od ostatniej płatności. Przeprowadzona kontrola może być podstawą do wyciągania konsekwencji prawnych i finansowych wobec eksperta. Zgodnie z zapisem umowy nie stanowi ona urnowy o pracę z Agencją (…).

Zważając na opisaną powyżej formę i zakres umowy oraz orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej ("TSUE"), odnoszące się do pojęcia "stosunku pracy" (przykładowo wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 10 września 2015 r. C-47/14) wskazał Pan, że był Pan pracownikiem w rozumieniu prawa europejskiego do którego dochodów mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Nr 260/68 z 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 4 marca 1968 r. z późn zm.). Ponadto, na swojej oficjalnej stronie internetowej UE w zakładce dotyczącej pracy w ramach UE wskazuje na następujące kategorie pracowników:

1.pracownicy zatrudniani na czas nieokreślony (urzędnicy);

2.administratorzy;

3.asystenci;

4.pracownicy kontraktowi;

5.pracownicy na czas określony;

6.pracownicy tymczasowi;

7.stażyści;

8.oddelegowani eksperci krajowi;

9.tłumacze ustni;

10.eksperci UE.

Jednocześnie podkreśla Pan, że zgodnie z linią orzecznictwa TSUE decyzja instytucji wspólnotowej w przedmiocie określenia statusu członka jej personelu i warunki, na jakich jest zatrudniony (świadczy pracę), wiąże krajowe władze administracyjne i sądowe.

W piśmie, stanowiącym uzupełnienie wniosku doprecyzował Pan, że:

-podlegał Pan regulaminowi pracowniczemu urzędników lub warunkom zatrudnienia innych pracowników Wspólnot;

-do wskazanych w opisie stanu faktycznego dochodów, będących przedmiotem zapytania miały zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich.

Jednoznaczna informacja w powyższym zakresie została wspomniana w samym wniosku, gdzie wskazał Pan, że: „Zważając na opisaną powyżej formę i zakres umowy oraz orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej ("TSUE"), odnoszące się do pojęcia "stosunku pracy" (przykładowo wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 10 września 2015 r., C-47/14) wskazać należy, że byłem pracownikiem w rozumieniu prawa europejskiego do którego dochodów mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Nr 260/68 z 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 4 marca 1968 r. z późn. zm.)". Zatem informacja ta została wskazana w części obejmującej opis stanu faktycznego i w swej treści jest jednoznaczna.

Wobec zakresu doprecyzowania wniosku należy zwrócić uwagę, że informacja czy podlegał Pan regulaminowi pracowniczemu urzędników lub warunkom zatrudnienia innych pracowników wspólnot nie ma znaczenia w kontekście treści art. 21 ust. 1 pkt 46a PIT, gdyż przepis ten wymaga jedynie spełnienia dwóch przesłanek do uzyskania zwolnienia przedmiotowego, tj. dochody muszą zostać uzyskane z instytucji Unii Europejskiej bądź Europejskiego Banku Inwestycyjnego, a ponadto do dochodów tych zastosowanie mają przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich. Pozostałe informacje nie mają znaczenia dla uzyskania ww. zwolnienia, w związku z tym informacja w tym zakresie nie powinna wpływać na sposób załatwienia niniejszej sprawy.

Pytanie

Czy dochody, jakie uzyskał Pan z tytułu wykonania prac objętych Umową nr (…) są zwolnione od podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426, dalej: ustawa o PIT) i tym samym nie wymagają wykazania w rocznym zeznaniu podatkowym?

Pana stanowisko w sprawie

Uważa Pan, że wszelkie dochody uzyskane w związku z wykonaniem opisanej we wniosku umowy nr (…) z Agencją (Komisją Europejską) są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o PIT.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o PIT, wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z instytucji Unii Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 04.03.1968, z późn zm.) (dalej: „rozporządzenie 260/68”).

Jak wynika z powyższej regulacji, zwolnienie od podatku dochodowego obejmuje dochody, które spełniają łącznie następujące przesłanki:

-zostały uzyskane z instytucji Unii Europejskiej;

-stosuje się do nich rozporządzenie nr 260/68.

Osiągnięte przez Pana dochody związane z wykonaniem Umowy wypełniają obie te przesłanki. Umowa została zawarta z Agencją, która reprezentowała Komisję Europejską. Zatem dochody zostały uzyskane od Komisji Europejskiej (a dokładniej Agencji reprezentującej Komisję Europejską). Sama Komisja Europejska jest jedną z instytucji Unii Europejskiej - artykuł 13 Traktatu o Unii Europejskiej. Ponadto do dochodów osiąganych na podstawie Umowy zastosowanie znajdzie rozporządzenie nr 260/68, gdyż załącznikiem do umowy jest regulamin (…), a ponadto zakres i forma umowy również wskazują na stosowanie tego rozporządzenia.

Zgodnie z art. 1 rozporządzenia nr 260/68, który stanowi, że podatek od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnotę urzędnikom i innym pracownikom wymienionym w art. 13 akapit pierwszy Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, jest ustalany i pobierany według procedury określonej w niniejszym rozporządzeniu.

Dalej, w art. 2 tego rozporządzenia określone zostało, że opodatkowaniu podlegają - osoby podlegające regulaminowi pracowniczemu urzędników lub warunkom zatrudnienia innych pracowników Wspólnot, w tym korzystające ze świadczeń odszkodowawczych z tytułu pozbawienia stanowiska w interesie służby, z wyłączeniem jednak personelu miejscowego.

Należy również wspomnieć o art. 13 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich stanowiącym, że urzędnicy inni pracownicy Wspólnot objęci są podatkiem na rzecz Wspólnot od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych im przez Wspólnoty, zgodnie z warunkami i procedurą określoną przez Radę, stanowiącą na wniosek Komisji. Są oni zwolnieni z krajowych podatków od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnoty.

Przepisy te pozostają ze sobą w oczywistym związku.

Analizując przepisy unijne należy stwierdzić, że nie ma w nich jednej definicji takich pojęć jak „pracownik" czy „stosunek pracy". W związku z tym konieczne jest zwrócenie uwagi na orzecznictwo TSUE, gdyż stanowi ono jest ze źródeł prawa UE.

Zgodnie z orzecznictwem TSUE przesłanki powstania stosunku pracy są następujące:

-świadczenie pracy na rzecz innego podmiotu za wynagrodzeniem;

-podporządkowanie pracownika, istnienie hierarchii służbowej;

-wymóg dyspozycyjności pracownika.

Regulamin pracowniczy urzędników Unii Europejskiej rozróżnia urzędników od tzw. „innych pracowników". Analizując treść przytoczonej powyżej Umowy, którą zawarł Pan z Agencją (Komisją Europejską) należy przyjąć, że pełnił Pan funkcję „innego pracownika". W imiennej, indywidualnej umowie wskazano warunki i zasady jej wykonywania.

Jednoznacznie wskazują na to poniższe przesłanki:

1.Świadczył Pan pracę na rzecz Agencji reprezentującej Komisję Europejską, której nie mógł Pan delegować na inny podmiot i był Pan zobowiązany do jej osobistego wykonywania (…).

2.Wykonywana przez Pana praca była świadczona pod kierownictwem i nadzorem Agencji (Komisji Europejskiej). Przejawiało się to tym, że:

-Agencja (Komisja Europejska) określiła zakres prac, który miał Pan wykonać na podstawie zawartej umowy, w tym konkretne zadania, czas ich wykonania oraz miejsce ich wykonania;

-zobowiązany był Pan do stosowania wytycznych i harmonogramu prac przekazanego przez Agencję (Komisję Europejską) - (…);

-umowa przewidywała możliwość przeprowadzenia w dowolnym momencie kontroli prawidłowości jej wykonywania/wykonania (…);

-Pana praca (projekty prac) musiała zostać zatwierdzona przez Agencję (Komisję Europejską) i od tej oceny uzależniona była możliwość wypłaty wynagrodzenia (…).

3.Zgodnie z Umową musiał Pan być w pełnej dyspozycyjności co do miejsca i czasu świadczenia pracy.

4.Ponadto za wykonaną pracę przysługiwało Panu wynagrodzenie, przy czym wynagrodzenie mogło zostać wypłacone dopiero po zatwierdzeniu wykonanej pracy.

W Umowie znajduje się zastrzeżenie, że nie stanowi ona umowy o pracę (…). Jednak uważa Pan, że powyższy zapis odnosi się do kwestii istnienia stosunku pracy na polu prawa pracy w rozumieniu ścisłym. Zapis ten należy rozumieć jako nawiązujący do istnienia praw i obowiązków stron umowy o pracę, czyli w zakresie prawa prywatnego (przede wszystkim prawa pracy), a nie w zakresie prawa podatkowego. Powyższy zapis nie stanowi przeszkody do uznania Pana za pracownika w rozumieniu ww. rozporządzenia UE, tylko wyłącza możliwość wzajemnych roszczeń cywilnych stron Umowy. Tym samym do opisanych w niniejszym wniosku dochodów uzyskanych z tytułu pracy świadczonej na podstawie Umowy zawartej z Agencją (Komisją Europejską) stosuje się rozporządzenie nr 260/68.

Należy również podkreślić, że przelew zawierający wynagrodzenie za wykonaną pracę pochodził z Komisji Europejskiej.

Mając powyższe na uwadze uważa Pan, że dochody osiągnięte w związku z wykonaniem pracy na podstawie ww. Umowy objęte są zwolnieniem od podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy PIT, gdyż do dochodów tych stosuje się rozporządzenie nr 260/68, a ponadto dochody te pochodzą od Komisji Europejskiej będącej jedną z instytucji Unii Europejskiej.

Pana stanowisko znajduje potwierdzenie w wielu interpretacjach indywidualnych, w których oceniano taką samą wątpliwość prawnopodatkową. Wszystkie wymienione poniżej interpretacje indywidualne potwierdzają, że tego rodzaju dochody podlegają zwolnieniu przedmiotowemu określonemu w art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy PIT. Jedynie jako przykłady należy przytoczyć następujące interpretacje indywidualne (choć podobnych interpretacji jest znacznie więcej):

-interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 23 maja 2019 r. Nr 0112-KDIL3-1.4011.95 2019.1.AGR;

-interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 25 kwietnia 2019 r. Nr 0113-KDIPT2-3.4011.247.2019.1 AC;

-interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 18 lutego 2019 r. Nr 0114-KDIP3-3.4011.4.2019.1.JM;

-interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 sierpnia 2018 r. Nr 0114-KDIP3-3.4011.327.2018.2 JM;

-interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 27 listopada 2017 r., Nr 0114-KDIP3-3 4011.511.2017.1.JM;

-interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 23 lipca 2020 r. Nr 0115-KDIT2.4011.410 2020.2.ENB;

-interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22 lipca 2020 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.362.2020.1.JM;

-interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 9 lipca 2020 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.295.2020.2.JK3;

-interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 27 kwietnia 2020 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.73.2020.2.JM;

-interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19 marca 2020 r. Nr 0115-KDIT2.4011.32.2020.2.ENB;

-interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 6 lutego 2020 r. Nr 0113-KDIPT2-3.4011.732.2019.MS;

-interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 stycznia 2020 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.624.2019.1.JK3;

-interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 15 lipca 2021 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.452.2021.1.JK2;

-interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 15 lipca 2021 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.450.2021.1.JK2.

Chociaż stanowisko wyrażone w indywidualnej interpretacji prawa podatkowego ma skutek ochronny jedynie w sprawie konkretnego, indywidualnego podatnika to jednak zważając na treść powyższych interpretacji należy podkreślić, że zostały one wydane w bardzo zbliżonych stanach faktycznych. Co więcej celem wydawania interpretacji podatkowych jest ujednolicenie stanowiska Krajowej Administracji Skarbowej wobec zawiłych przepisów prawa podatkowego. Wobec czego powoływanie się na inne interpretacje prawa podatkowego jest uzasadnione.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46a tej ustawy:

Wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z instytucji Unii Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 04.03.1968, z późn. zm.).

W myśl art. 1 wymienionego powyżej rozporządzenia Rady (EWG, EURATOM, EWWIS) Nr 260/68:

Podatek od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnotę urzędnikom i innym pracownikom wymienionym w art. 13 akapit pierwszy Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, jest ustalany i pobierany według procedury określonej w niniejszym rozporządzeniu.

Stosownie natomiast do art. 2 ww. rozporządzenia: opodatkowaniu podlegają m.in. osoby podlegające regulaminowi pracowniczemu urzędników lub warunkom zatrudnienia innych pracowników Wspólnot, w tym korzystające ze świadczeń odszkodowawczych z tytułu pozbawienia stanowiska w interesie służby, z wyłączeniem jednak personelu miejscowego.

Powyższe zwolnienie ma wąski zakres i dotyczy wynagrodzenia i dodatków urzędników i innych pracowników Wspólnot oraz osób, wobec których również znajduje zastosowanie art. 13 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich (Dz. U. z 2004 r. Nr 90 poz. 864/4 z późn. zm.), którego odpowiednikiem jest aktualnie art. 12 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE. C 2012 Nr 326, str. 1).

Zgodnie z art. 12 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej:

Urzędnicy i inni pracownicy Unii objęci są podatkiem na rzecz Unii od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych im przez Unię, na warunkach i zgodnie z procedurą określonymi przez Parlament Europejski i Radę, stanowiące w drodze rozporządzeń zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i po konsultacji z zainteresowanymi instytucjami. Są oni zwolnieni z krajowych podatków od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Unię.

Z opisu stanu faktycznego sprawy wynika, że jest Pan ekspertem wpisanym na listę ekspertów prowadzoną przez Komisję Europejską. (…) 2023 r. zawarł Pan umowę z Europejską Agencją (…). Jest to instytucja Unii Europejskiej. Została utworzona przez Komisję Europejską i działa z jej ramienia w ramach przekazanych uprawnień. Umowa została zawarta na okres od (…) 2023 r. do maksymalnie dnia (…) 2023 r. Na podstawie umowy wykonywał Pan pracę polegającą na: czytaniu i analizowaniu informacji ogólnych (w tym materiałów informacyjnych), udziale w spotkaniach eksperckich (spotkaniach lub odprawach za pośrednictwem internetu), uczestnictwie w spotkaniach ewaluacyjnych i potencjalnych przesłuchaniach, przygotowywaniu i złożeniu raportów ewaluacyjnych względem ocenianych wniosków o dofinansowania. Praca mogła być wykonywana zdalnie.

W Umowie zawarto szczegółowy opis zasad i warunków realizacji, regulamin stanowiący załącznik do Umowy. Zgodnie z zapisem umowy, nie stanowi ona umowy o pracę. Umowa ma charakter indywidualnego, imiennego kontraktu dotyczącego realizacji pracy opisanej w Umowie. Określa ona prawa i obowiązki stron oraz warunki regulujące relacje między Agencją (Komisją Europejską) i ekspertem oraz podlega pod prawodawstwo Unii Europejskiej. Podpisanie Umowy było jednoznaczne z wyrażeniem akceptacji (i zastosowania się do) reguł pracy eksperta Komisji Europejskiej. W piśmie, stanowiącym uzupełnienie wniosku doprecyzował Pan, że: podlegał Pan regulaminowi pracowniczemu urzędników lub warunkom zatrudnienia innych pracowników Wspólnot i do wskazanych w opisie stanu faktycznego dochodów, będących przedmiotem zapytania miały zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich.

Biorąc pod uwagę omówione powyżej uregulowania prawne oraz przedstawiony opis sprawy, w szczególności fakt, że – jak Pan wyjaśnił - do dochodów, będących przedmiotem zapytania miały zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 4 marca 1968 r., z późn. zm.), stwierdzić należy, że zostały spełnione warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem wskazane we wniosku dochody mogą skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że nie należy ich wykazywać w zeznaniu podatkowym.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

W odniesieniu do przywołanych przez Pana interpretacji indywidualnych, stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach (dotyczą innych stanów faktycznych) i nie mają zastosowania, ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00