Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 15 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.937.2023.1.AK

Obowiązki płatnika związane z organizowaną akcją promocyjną dla nowych klientów Spółki - tj. osób fizycznych nie będących polskimi rezydentami podatkowymi.

Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

akres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika związanych z organizowaną akcją promocyjną dla nowych klientów Spółki - tj. osób fizycznych nie będących polskimi rezydentami podatkowymi.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A. (dalej: "Spółka", „Wnioskodawca”) jest domem maklerskim prowadzącym działalność na rynku OTC (ang. over-the-counter) oraz na rynku giełdowym. Spółka oferuje klientom możliwość inwestowania online za pośrednictwem platform transakcyjnych (…) instrumentów finansowych. Wśród oferowanych instrumentów znajdują się w szczególności instrumenty pochodne CFD (ang. contracts for difference), ale również akcje i tzw. ETF-y (ang. exchange traded funds). Spółka prowadzi działalność maklerską na podstawie zezwolenia udzielonego przez Komisję Papierów Wartościowych i Giełd z (…) 2005 r. o nr (…) oraz podlega nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego. Działalność maklerska Spółki prowadzona jest z zastosowaniem platform transakcyjnych, pozwalających na składanie przez klientów zleceń transakcji za pośrednictwem sieci Internet. Obecnie A. posiada w swojej ofercie ponad (…) instrumentów pochodnych CFD, w tym około 50 opartych na parach walut, ponad 20 opartych na towarach oraz ponad 30 opartych na indeksach, ponad 1900 opartych na akcjach spółek notowanych na giełdach (tzw. CFD Equity) oraz ponad 150 opartych na amerykańskich i europejskich funduszach typu ETF, z możliwością dodania nowych instrumentów pochodnych CFD do oferty. A. jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Polski, tj. podatnikiem podatku dochodowego w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2022, poz. 2587, ze zm.). A. jest jednostką dominującą w Grupie Kapitałowej, w skład której wchodzą oddziały zagraniczne i spółki zależne. Wnioskodawca w I kwartale 2023 r. zorganizował akcję promocyjną (dalej: „Promocja”) dla nowych klientów. Promocja polegała na przyznaniu każdemu nowemu klientowi darmowej akcji (o równowartości do 2000 zł) spółki wybranej przez A. Szczegółowe zasady dotyczące Promocji zostały określone przez Spółkę w Regulaminie promocji „(…)” z dnia (…) 2023 r. Warunkiem uzyskania akcji w Promocji było założenie konta inwestycyjnego w A. oraz wpłacenie depozytu w dowolnej kwocie. Promocja skierowana była do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Osobami uprawnionymi do skorzystania z Promocji były zarówno osoby fizyczne, mające status polskiego rezydenta podatkowego (dalej: "Rezydent") w rozumieniu z art. 3 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2022., poz. 2647, ze zm.) (dalej: „ustawa o PIT”), jak i osób posiadających ograniczony obowiązek podatkowy w Polsce, tj. nierezydentów podatkowych z innych krajów UE, w rozumieniu z art. 3 ust. 2a ustawy o PIT (dalej: „Nierezydent”), na terenie których Wnioskodawca chciał uzyskać efekt w postaci wzrostu sprzedaży ze źródeł wskazanych powyżej. Wnioskodawca pragnie również wskazać, że pytania postawione w dalszej części Wniosku dotyczyć będą wyłącznie osób, które wzięły udział w Promocji i posiadały status Nierezydenta. W efekcie powyższej Promocji Spółka pozyskała ok. 60 tysięcy klientów, z czego ok. 25 tysięcy posiadało status Nierezydentów. Jednocześnie Wnioskodawca chciałby podkreślić, iż nie posiada certyfikatów rezydencji potwierdzających miejsce rezydencji podatkowej klientów. Ponadto, przekazanie akcji przez Spółkę klientom w ramach Promocji nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, jak również na Spółce nie ciążą podatkowe obowiązki sprawozdawcze w związku z przekazaniem akcji gratisowych. Powyższe zostało potwierdzone w otrzymanej przez Spółkę interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „Dyrektor KIS”) z dnia 15 maja 2023 r. znak pisma: 0114-KDIP3-1.4011.31.2023.3.MS2 (dalej: „Interpretacja”). Dyrektor KIS uznał, że świadczenia dokonywane przez Spółkę na rzecz klientów w ramach Promocji będą stanowiły nagrody uzyskane w ramach sprzedaży premiowej towarów lub usług w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT i będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie tegoż przepisu. Organ podatkowy potwierdził ponadto: „W konsekwencji, na Państwu z rzeczonego tytułu nie będą ciążyły obowiązki płatnika, albowiem uczestnicy Akcji Promocyjnej uprawnieni będą do zastosowania ww. zwolnienia od podatku.” W związku z powyższym, Spółka nie jest zobowiązana pobierać zryczałtowanego podatku u źródła oraz wystawiać stosownych deklaracji, jak ma to miejsce w przypadku płatnika zryczałtowanego podatku. Spółka powzięła jednak wątpliwości co do prawidłowości postępowania w zakresie konieczności sporządzania i wysyłania informacji IFT-1/IFT-1R.

Pytania

Czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do sporządzania i przesłania Nierezydentom oraz właściwemu urzędowi skarbowemu formularzy IFT-1/IFT-1R?

Państwa stanowisko w sprawie

Spółka nie będzie zobowiązana do sporządzenia i wysłania Nierezydentom oraz właściwemu urzędowi skarbowemu formularzy IFT-1/IFT-1R.

Uzasadnienie

Analiza przepisów dotyczących obowiązku wystawiania IFT-1/IFT-1R.

Zgodnie z art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, przy pomocy których naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonują swoje zadania, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (IFT-1/IFT-1R), również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4.

W razie zaprzestania przez płatnika prowadzenia działalności przed upływem terminu dla złożenia informacji, o których mowa w ust. 2, informacje te płatnik składa nie później niż w dniu zaprzestania prowadzenia działalności (art. 42 ust. 3 ustawy o PIT). Stosownie natomiast do treści art. 42 ust. 4 ustawy o PIT, na pisemny wniosek podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, płatnik, w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku, jest obowiązany do sporządzenia i przesłania podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imiennej informacji, o której mowa w ust. 2 pkt 2 (IFT-1). Ponadto, w myśl art. 42 ust. 6 ustawy o PIT, informacje, o których mowa w ust. 2 pkt 2, sporządzają i przekazują również podmioty, o których mowa w art. 41, gdy na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub ustawy nie są obowiązane do poboru podatku, o którym mowa w art. 29-30a. Przepisy ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.

W pierwszej kolejności należy wskazać, iż Spółka w zakresie ww. Promocji dla swoich klientów otrzymała Interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora KIS. Wnioskodawca występując z wnioskiem o interpretację pragnął potwierdzić m.in., że świadczenia otrzymywane przez klientów Spółki w ramach Promocji stanowią nagrody w sprzedaży premiowej i na podstawie art. 21 ust 1 pkt 68 ustawy o PIT będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego oraz, że w związku z tym Spółka nie będzie pełnić obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych ani posiadać obowiązków sprawozdawczych w związku z przekazywaniem świadczeń w ramach Promocji. Organ podatkowy w wydanej Interpretacji potwierdził prawidłowość stanowiska Spółki w tym zakresie. W szczególności, Dyrektor KIS uznał, że świadczenia dokonywane przez Spółkę na rzecz klientów w ramach Promocji będą stanowiły nagrody uzyskane w ramach sprzedaży premiowej towarów lub usług w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT i będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie tegoż przepisu. Dyrektor KIS potwierdził zatem brak obowiązków sprawozdawczych po stronie Spółki wskazując, że: „W konsekwencji, na Państwu z rzeczonego tytułu nie będą ciążyły obowiązki płatnika, albowiem uczestnicy Akcji Promocyjnej uprawnieni będą do zastosowania ww. zwolnienia od podatku.”

W związku z powyższym, Spółka nie jest zobowiązana pobierać zryczałtowanego podatku u źródła oraz wystawiać stosownych deklaracji, jak ma to miejsce w przypadku płatnika zryczałtowanego podatku. Zatem w ocenie Spółki, zgodnie z treścią wydanej Interpretacji, nie będzie pełnić obowiązków płatnika, do których w ocenie Spółki należy również wystawianie informacji IFT-1/IFT-1R. Spółka zwraca również uwagę, że informacje IFT-1/IFT-1R w praktyce nie pomagają Nierezydentom w prawidłowym rozliczaniu ewentualnych podatków od tego typu dochodów w kraju ich rezydencji podatkowej. Wynika to m.in. z faktu, że w informacji IFT-1/IFT-1R wszystkie wartości wykazywane są w walucie polskiej, a formularz prezentuje dane zgodnie z polskimi przepisami podatkowymi. A to prowadzi do wniosku, że dane przedstawione w informacji IFT1/IFT-1R mogą być dla Nierezydentów niezrozumiałe, jak również utrudnione może być ich wykorzystanie w procesie ewentualnego rozliczania podatku lokalnie z danego tytułu.

Ponadto, zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy o PIT, rezydenci podatkowi z innych niż Polska krajów podlegają w Polsce jedynie tzw. ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, tzn. wyłącznie od dochodów osiąganych na terytorium Polski. Na podstawie art. 30 ust. 9 ustawy o PIT, przepis ust. 1 pkt 2 stosuje się z uwzględnieniem właściwych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania wynika natomiast, że tego rodzaju przychody (tzw. inne dochody) uzyskane w Polsce opodatkowane są w kraju zamieszkania otrzymującego należności, czyli w przypadku Nierezydentów w kraju ich zamieszkania (poza Polską). Co więcej, Wnioskodawca dokonał również ogólnej analizy implikacji podatkowych przyznania akcji gratisowych na lokalnych rynkach krajów UE, na których organizował Promocję. Z przedmiotowej analizy wynika, że przekazane akcje gratisowe w ramach Promocji co do zasady, zgodnie z najlepszą wiedzą Wnioskodawcy, nie powinny podlegać opodatkowaniu w krajach rezydencji podatkowej klientów, którzy otrzymali akcje gratisowe ze względu w szczególności na niską wartość otrzymanego świadczenia i nieprzekroczenie progów implikujących obowiązek podatkowy w krajach UE (np. w Rumunii nagrody poniżej 600 RON nie są przedmiotem opodatkowania). Mając powyższe na uwadze, przedmiotowe przychody uzyskiwane przez Nierezydentów nie podlegają opodatkowaniu ani w Polsce ani - zgodnie z najlepszą wiedzą Wnioskodawcy - również w krajach ich rezydencji podatkowej. To oznacza, że wystawienie przez A. ok. 25 tysięcy deklaracji IFT-1 / IFT-1R nie przełoży się na zwiększenie realizacji obowiązku podatkowego po stronie Nierezydentów, a jedynie zwiększy ilość pracy administracyjnej po stronie Spółki i organu podatkowego.

Co kluczowe również, Spółka pragnie podkreślić, że akcja gratisowa otrzymana w ramach Promocji - będzie w przyszłości, w momencie sprzedaży akcji gratisowej, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od przychodów z kapitałów pieniężnych po stronie Nierezydenta na zasadzie samoopodatkowania, stosownie do przepisów lokalnych obowiązujących w tym zakresie w kraju rezydencji podatkowej Nierezydenta. W momencie bowiem sprzedaży przedmiotowej akcji gratisowej otrzymanej w ramach Promocji, klient A. - inwestor rozpozna przychód z kapitałów pieniężnych, który - w tym wypadku bez możliwości obniżenia go o koszt podatkowy, co również zostało potwierdzone w Interpretacji - będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym na zasadzie samoopodatkowania w kraju rezydencji podatkowej Nierezydenta. I w tym zakresie, na potrzeby ułatwienia klientom Nierezydentom prawidłowego rozliczenia rocznego podatku od przychodów ze sprzedaży akcji (w tym akcji gratisowej), odpowiednie zagraniczne oddziały A. dostarczają klientom dane podatkowe, niektóre z nich na oficjalnych formularzach podatkowych będących odpowiednikiem PIT-8C w Polsce. Klienci m.in. na podstawie przedmiotowych danych dokonują rozliczenia rocznego podatku z kapitałów pieniężnych w kraju swojej rezydencji podatkowej. Reasumując, mając na uwadze wyżej wskazane argumenty tj. w szczególności:

1) Treść wydanej Interpretacji wskazującej na brak obowiązków płatnika, w tym sprawozdawczych po stronie A. w związku przeprowadzoną Promocją;

2) Obowiązujące zasady opodatkowania w zakresie zarówno samego przyznania akcji gratisowej (co do zasady brak podatku), jak i jej późniejszej sprzedaży (podatek od przychodów z kapitałów pieniężnych), w opinii Wnioskodawcy, Spółka nie ma obowiązku wystawienia informacji IFT-1/IFT-1R i wysłania jej Nierezydentom i do odpowiedniego urzędu skarbowego w związku z przekazaniem akcji gratisowych w ramach Promocji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Wskazana wyżej zasada ograniczonego obowiązku podatkowego stanowi, że Rzeczpospolita Polska ma prawo do opodatkowania osób fizycznych niebędących jej rezydentami podatkowymi, ale tylko w zakresie dochodów uzyskiwanych ze źródła przychodów położonych na jej terytorium. Nie są natomiast w Polsce opodatkowane osoby fizyczne z tytułu dochodów, których źródło jest położone za granicą. Warunkiem posiadania w Polsce statusu podmiotu o ograniczonym obowiązku podatkowym jest brak na terytorium Polski miejsca zamieszkania lub zakładu.

Stosownie do art. 3 ust. 2b ww. ustawy:

Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

1)pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;

2)działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;

3)działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;

4)położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;

5)papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;

6)tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;

6a) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;

7)tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;

8)niezrealizowanych zysków, o których mowa w art. 30da.

Katalog dochodów (przychodów) wymienionych w art. 3 ust. 2b ww. ustawy, nie jest katalogiem zamkniętym. Ustawodawca dopuszcza istnienie także innych dochodów, które należy uznać za osiągnięte na terytorium Polski.

W przepisie tym przewidziano opodatkowanie oparte na zasadzie „źródła”. Jeżeli źródło przychodów nierezydenta znajduje się na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej, to Rzeczpospolita Polska ma prawo opodatkować dochody uzyskane z tego źródła na zasadach obowiązujących w tym państwie (ograniczony obowiązek podatkowy).

Art. 4a ww. ustawy stanowi, że:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:

  • obliczenie,
  • pobranie,
  • wpłacenie

- podatku, zaliczki.

Z kolei stosownie do art. 30 § 1 ww. ustawy:

Płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.

Przechodząc na grunt ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy wskazać, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle powyższego przepisu, podatkiem dochodowym nie są obciążone wyłącznie dochody wymienione w art. 21, 52, 52a i 52c ww. ustawy oraz dochody, od których zaniechano poboru podatku. Zatem, wszelkie dochody podatnika niewymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień bądź zaniechań są opodatkowane.

Rodzaje źródeł przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie w pkt 9 wymieniono:

Inne źródła.

Natomiast w myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy, w tym również premie przyznawane w związku z uczestnictwem w różnego rodzaju akcjach, czy programach.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy:

Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-4b, 5a oraz 13-16, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

W myśl natomiast art. 41 ust. 1 cyt. ustawy:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zgodnie natomiast z art. 42 ust. 1 ww. ustawy:

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Na mocy art. 42 ust. 1a omawianej ustawy:

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Z opisu niniejszej sprawy wynika, że Spółka w I kwartale 2023 r. zorganizowała akcję promocyjną dla nowych klientów. Promocja polegała na przyznaniu każdemu nowemu klientowi darmowej akcji (o równowartości do 2000 zł) spółki wybranej przez A. Szczegółowe zasady dotyczące Promocji zostały określone przez Spółkę w Regulaminie promocji. Warunkiem uzyskania akcji w Promocji było założenie konta inwestycyjnego w A. oraz wpłacenie depozytu w dowolnej kwocie. Promocja skierowana była do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Osobami uprawnionymi do skorzystania z Promocji były zarówno osoby fizyczne, mające status polskiego rezydenta podatkowego jak i osób posiadających ograniczony obowiązek podatkowy w Polsce, tj. nierezydentów podatkowych z innych krajów UE. W efekcie powyższej Promocji Spółka pozyskała ok. 60 tysięcy klientów, z czego ok. 25 tysięcy posiadało status Nierezydentów. Jednocześnie Wnioskodawca chciałby podkreślić, iż nie posiada certyfikatów rezydencji potwierdzających miejsce rezydencji podatkowej klientów.

Z opisu sprawy wynika także, że Spółka uzyskała już od organu interpretację indywidualną odnośnie przedstawionego opisu sprawy, w której organ przeanalizował warunki niezbędne do zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku wypłaty nagród w ramach sprzedaży premiowej w sytuacji, gdy wartość nagrody nie przekroczy 2.000 zł.

W konsekwencji, na Państwu z rzeczonego tytułu nie będą ciążyły obowiązki płatnika, albowiem uczestnicy Akcji Promocyjnej uprawnieni będą do zastosowania ww. zwolnienia od podatku.

Państwa wątpliwości z tytułu złożonego wniosku dotyczą obowiązku wystawienia informacji IFT1/IFT1R dla podatnika biorącego udział w akcji promocyjnej w sytuacji, w której nagroda nie przekroczyła kwoty 2000 zł a odbiorcą nagrody jest nierezydent.

Zgodnie z wyżej już cytowanym art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom,, o których mowa w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych – imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (IFT-1/IFT-1R), również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4.

Natomiast art. 42 ust. 6 ww. ustawy wskazuje, iż:

Informacje, o których mowa w ust. 2 pkt 2, sporządzają i przekazują również podmioty, o których mowa w art. 41, gdy na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub ustawy nie są obowiązane do poboru podatku, o którym mowa w art. 29-30a. Przepisy ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.

W konsekwencji informacja IFT-1/IFT-1R obejmuje przychody (dochody), o których mowa w art. 29-30a ustawy uzyskiwane przez osoby podlegające w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Przepis art. 42 ust. 3 cyt. wyżej ustawy stanowi, iż:

w razie zaprzestania przez płatnika prowadzenia działalności przed końcem lutego roku następującego po roku podatkowym, płatnik przekazuje informacje, o których mowa w ust. 2, w terminie do dnia zaprzestania działalności.

Zgodnie z art. 42 ust. 4 ww. ustawy:

Na pisemny wniosek podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, płatnik, w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku, jest obowiązany do sporządzenia i przesłania podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imiennej informacji, o której mowa w ust. 2 pkt 2.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych regulują obowiązek sporządzania informacji o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez osoby fizyczne niemające w Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania (IFT-1/IFT-1R). Obowiązek ten - w przypadku dochodów (przychodów), zwolnionych z opodatkowania na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub ustawy - wynika z art. 42 ust. 6 ww. ustawy.

Mając na uwadze powyższe na Spółce organizującej akcję promocyjną skierowaną do nierezydenta w sytuacji przekazania nierezydentowi „akcji za darmo na dobry początek” o wartości nie przekraczającej 2000 zł na Państwu jako płatniku nie ciąży obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego. Spółka zobowiązana jest zgodnie z brzmieniem art. 42 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do sporządzenia i przekazania informacji IFT-1/IFT-1R.

Państwa stanowisko uznano za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje Odnosząc się do powołanej we wniosku interpretacji KDIP3-1.4011.31.2023.3.MS2 należy wyjaśnić, że fakt, iż organ upoważniony wydał odmienną interpretację jest niewątpliwie niepożądany z punktu widzenia zasady zaufania do organów, o której mowa w art. 121 § 1 Ordynacji podatkowej. Niemniej jednak, trudno wymagać, aby organ, stosując przepisy Ordynacji podatkowej, powielał błędne stanowisko, tym bardziej, gdy uznał okoliczność istnienia przeszkód dla wydania tożsamej interpretacji na podstawie złożonego wniosku. Odmienne zatem rozstrzygnięcia, dokonane nawet w analogicznych zagadnieniach, nie mogą stanowić podstawy do żądania analogicznego rozstrzygnięcia sprawy, jeśli stoi temu na przeszkodzie treść przepisów prawa. Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej na podstawie art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej przysługuje prawo zmiany z urzędu wydanej interpretacji, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

  • zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 14c§ 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00