Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.419.2023.4.IK

Prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup Usług doradczych

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup Usług doradczych. Uzupelnili Państwo wniosek – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 lipca 2023 r. (data wpływu 17 lipca 2023 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Podmioty uczestniczące w procesie

A. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Wnioskodawca”) podlega w Rzeczypospolitej Polskiej obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy) i jest czynnym podatnikiem VAT. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest … oraz wykonywanie działalności firm centralnych (head offices) i holdingów, w stosunku do inwestycji realizowanych przez spółki zależne Wnioskodawcy.

Aktualnie Udziałowcem Wnioskodawcy, posiadającym 100% udziałów w kapitale zakładowym Wnioskodawcy, jest … (dalej: „Udziałowiec” lub „ListCo”), spółka prawa luksemburskiego z siedzibą w Luksemburgu. Udziałowiec jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w Luksemburgu. Przedmiotem działalności ListCo jest m. in. wykonywanie funkcji holdingu finansowego; planuje się aby ListCo pełniła funkcje wsparcia dla Wnioskodawcy (np. w zakresie relacji inwestorskich).

W skład grupy kapitałowej, do której należy Udziałowiec i Wnioskodawca (dalej: „Grupa”) należy szereg (głównie) polskich podmiotów, stanowiących spółki zależne Wnioskodawcy (struktura pionowa, w której udziałowcem Wnioskodawcy jest ListCo, zaś Wnioskodawca jest podmiotem nadrzędnym dla szeregu spółek operacyjnych, głównie działających w Polsce).

Wnioskodawca jest jednocześnie największym podmiotem operacyjnym wchodzącym w skład Grupy, jak również podmiotem rozpoznawalnym na rynku, o ugruntowanej historii działalności na terytorium Polski. Z perspektywy wyników finansowych Grupy, jak również z perspektywy inwestorów czy partnerów handlowych Grupy, wyniki finansowe Wnioskodawcy są kluczowe. Grupa jest bowiem postrzegana przez pryzmat sytuacji finansowej Wnioskodawcy.

Przygotowanie do IPO

W ostatnich miesiącach Wnioskodawca podjął działania, które w założeniu miały doprowadzić do przeprowadzenia tzw. pierwszej oferty publicznej (dalej: „Initial Public Offering”, „IPO”) Grupy (czy też Wnioskodawcy jako podmiotu centralnego w Grupie) na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych (dalej: „GPW”; względnie na innej istotnej giełdzie papierów wartościowych działającej na rynku europejskim). W ramach oferty publicznej nie zakładano emisji nowych udziałów (akcji), a wyłącznie częściową sprzedaż istniejących pakietów.

W trakcie prac dotyczących IPO ustalono, że dla skutecznego IPO niezbędna jest reorganizacja struktury kapitałowej Grupy, co doprowadziło m.in. do powołania Udziałowca i wyboru Udziałowca jako podmiotu, którego akcje miały być przedmiotem oferty publicznej (Udziałowiec został powołany z zamiarem przeprowadzenia IPO). Miało to uzasadnienie m.in. w zakresie prezentowania oferty Grupy do zagranicznych inwestorów oraz budowania narracji o Grupie jako graczu międzynarodowym. Dlatego też, dalsze prace nad IPO były prowadzone przez Wnioskodawcę, z założeniem, że sama oferta publiczna obejmie nie udziały (akcje) Wnioskodawcy, ale jego bezpośredniego udziałowca - ListCo. Przedmiotem oferty miały być istniejące akcje (bez nowej emisji).

Wnioskodawca oraz ListCo (zwani dalej łącznie „Spółkami”) podjęli szereg czynności mających na celu przygotowanie ListCo do debiutu na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych w trybie przeprowadzenia IPO. Celem podjętych działań było m. in. wzmocnienie wizerunku i marki poprzez rozpowszechnienie wiedzy o działalności Spółek, podniesienie wiarygodności oraz prestiżu marki wśród inwestorów (czy pracowników) oraz poprawa efektywności operacyjnej Grup.

Z uwagi na sytuację ekonomiczną oraz międzynarodową, Grupa nie podjęła jeszcze finalnej decyzji czy: i) IPO zostanie przeprowadzone w najbliższym czasie (np. do 3 lat); ii) IPO zostanie przeprowadzone w dalszym horyzoncie czasowym (np. później niż za 3 lata); iii) IPO nie zostanie przeprowadzone, jak również iv) który podmiot finalnie będzie listowany. Innymi słowy, IPO na ten moment nie zostało całkowicie wykluczone - potencjalnie zostało odłożone do momentu powstania warunków sprzyjających inwestowaniu oraz stabilizacji gospodarczej.

Przygotowania Grupy do IPO

Pomimo odłożenia decyzji o debiucie na giełdzie, Spółki poniosły szereg wydatków związanych z przygotowaniem Grupy do IPO oraz zwiększenia prawdopodobieństwa zakończenia się podjętych działań sukcesem (uzyskania zadowalającego poziomu finansowania od przyszłych akcjonariuszy).

W dużej mierze wydatki zostały poniesione przez Wnioskodawcę, który rozważa zrefakturowanie części wydatków na ListCo (względnie na inne spółki zależne). Alokacja wydatków nastąpi według klucza opartego na przyporządkowaniu poszczególnych zakupionych usług do tego podmiotu, który w opinii Spółek, ostatecznie z niej skorzysta ekonomicznie (także mając na względzie, że planowane IPO zostało odłożone w czasie). Z perspektywy alokacji istotne są następujące kwestie:

- ListCo stanowi holding, a jego dotychczasowy wybór jako emitenta podyktowany był m.in.: (i) chęcią przyciągnięcia uwagi zagranicznych inwestorów - IPO obejmowałoby bowiem akcje podmiotu z siedzibą w Luksemburgu i funkcjonującego według luksemburskiego prawa, a więc którego zasady funkcjonowania były bardziej zrozumiałe dla zagranicznych inwestorów oraz (ii) rozdzielenia w ramach Grupy, roli spółek, które będą realizować obowiązki wynikające ze statusu spółki publicznej oraz spółki skupiającej na sobie funkcje operacyjne,

- głównym aktywem ListCo są udziały Wnioskodawcy, zatem potencjał inwestycyjny oceniany przez przyszłych inwestorów oceniany byłby przez pryzmat wyników finansowych czy też planów biznesowych realizowanych przez Wnioskodawcę właśnie.

Koszty doradcze

Po przeprowadzonej alokacji poniesionych kosztów (zgodnie ze wskazanym powyżej kluczem), Wnioskodawca uznał, że następujące kategorie kosztów powinny zostać poniesione przez ListCo: doradztwo związane z zatrudnianiem pracowników ListCo, jak również pozyskiwaniem powierzchni biurowej dla potrzeb prowadzenia działalności w Luksemburgu.

Jednocześnie Wnioskodawca przyporządkował do swojej działalności następujące kategorie kosztów usług doradczych (od podmiotów niepowiązanych):

Kategoria kosztu

Uzasadnienie dla przyporządkowania kosztu do działalności Wnioskodawcy

Przygotowanie założeń do strategii i samej strategii komercyjnej Grupy

Strategia w dużej mierze opiera się na działalności Wnioskodawcy i rozwoju działalności

Wnioskodawcy, czy też jego spółek zależnych (których działalność w całości zależy od Wnioskodawcy, zaś wyniki finansowe tych spółek i Wnioskodawcy są konsolidowane) i nowych inicjatyw, które mają sens biznesowy tylko w związku z działalnością Wnioskodawcy. Wnioskodawca aktualnie realizuje tę strategię.

Ocena poziomu przygotowania Wnioskodawcy, spółek zależnych i ListCo do udziału w procesie IPO (istotne w kontekście prospektu)

Ocena objęła różne aspekty działalności Wnioskodawcy oraz jego spółek zależnych (których działalność w całości zależy od Wnioskodawcy, zaś wyniki finansowe tych spółek i Wnioskodawcy są konsolidowane); rezultatem oceny były również wytyczne co do zmian, które Wnioskodawca mógł wdrożyć i aktualnie z nich korzysta. Z tych wytycznych, w tym z wdrożonych procedur, korzystano przy przygotowaniu dokumentacji dla ListCo.

Przeprowadzenie komercyjnego due diligence

Badanie due diligence było niezbędne dla przeprowadzenia IPO i określenia atrakcyjności Wnioskodawcy (jako głównego aktywa ListCo) dla

inwestorów; wnioski z tego badania zostały wykorzystane przez Wnioskodawcę dla celów zarządzenia ewentualnymi ryzykami i nieefektywnościami.

Przeprowadzenie prawnego due diligence

J.w.

Przeprowadzenie finansowego due diligence

J.w.

Przeprowadzenie due diligence w obszarze HR i ESG

J.w.

Przygotowanie VDR dla potrzeb powyższych due diligence

J.w.

Przygotowanie struktury Grupy dla potrzeb notowania na GPW (doradztwo prawne i podatkowe), w tym:

-zdefiniowanie kroków prawnych mających na celu uproszczenie struktury udziałowców Wnioskodawcy (pośrednich i bezpośrednich) tak, żeby umożliwić realizację IPO,

-określenie konsekwencji prawnych i podatkowych zdefiniowanych kroków,

-przygotowanie dokumentacji prawnej dotyczącej tych kroków (angażujących ListCo, spółki przejęte przez Wnioskodawcę, jak również spółki dominujące względem ListCo), w tym dokumentacji dotyczącej połączeń spółek (które finalnie zostały przejęte przez Wnioskodawcę), jak również obejmowania udziałów Wnioskodawcy przez akcjonariuszy ListCo / ListCo (w ramach poszczególnych kroków reorganizacji),

-przygotowanie due diligence prawnego, finansowego i podatkowego podmiotów przejmowanych przez Wnioskodawcę,

-przygotowanie dla banków raportów podsumowujących przeprowadzoną reorganizacją w związku z procesem pozyskania wskazanych wyżej pozyskania wskazanych wyżej consent letters od kredytodawców (jak powyżej).

Przygotowanie struktury holdingowej i jej uproszczenie było niezbędne, żeby możliwe było IPO. Uproszczenie struktury w dużej mierze obejmowało przejmowanie podmiotów nadrzędnych przez Wnioskodawcę, jak również wnoszenie udziałów Wnioskodawcy do ListCo i reorganizację kapitału zakładowego ListCo i podmiotów przejmowanych przez Wnioskodawcę (tak, by umożliwić połączenia oraz IPO). Reorganizacja struktury holdingowej była więc niezbędna z perspektywy Wnioskodawcy (który przejął szereg podmiotów w ramach reorganizacji), w tym ze względu na umożliwienie oferty publicznej Wnioskodawcy i / lub ListCo.

Badania due diligence przejmowanych spółek były niezbędne dla bezpieczeństwa prawnego i ekonomicznego Wnioskodawcy.

Doradztwo prawne związane z uzyskaniem zgody instytucji finansujących na reorganizację oraz IPO

Wnioskodawca jest stroną umów kredytowych, bez zgody banków niemożliwa byłaby reorganizacja i IPO.

Pozyskanie tzw. Consent letters od banków zapewniających finansowanie dłużne na rzecz Grupy, tj. uzyskanie zgody kredytodawców na reorganizację Grupy

J.w.

Przygotowanie polityki osobowej oraz polityki wynagrodzeń dla ListCo oraz Wnioskodawcy (istotne w kontekście prospektu emisyjnego i dalszego motywowania pracowników)

Zdefiniowanie sposobu wynagradzania kluczowej kadry - zarówno na poziomie Wnioskodawcy, jak i ListCo - pozwala Wnioskodawcy kształtować wynagrodzenia kadry zarządzającej i kadry nadzorczej (w oparciu o pozyskane informacje).

Opracowanie programów motywacyjnych dla pracowników (w tym tzw. kluczowych menedżerów) oraz partnerów handlowych wdrażanych w związku z planowanym IPO

Opracowanie tych programów miało na celu motywację pracowników i współpracowników Wnioskodawcy (bazując na pozytywnym przekazie wynikającym z IPO). Możliwe jest dalsze wykorzystanie założeń z tych programów dla celów IPO, jak również dla motywowania pracowników i współpracowników dla potrzeb działalności operacyjnej.

Stworzenie modelu finansowego wyceny Wnioskodawcy jako głównego aktywa operacyjnego ListCo

Wnioskodawca otrzymał informację na temat możliwego podejścia do wyceny Wnioskodawcy w przyszłości (co jest istotne również w kontekście budowania wartości i strategii Wnioskodawcy).

Przygotowanie kryteriów realizacji celów (tzw. KPI - Key Performance Indicators) w zakresie polityki ESG dla Wnioskodawcy, ListCo oraz współpracujących z nią spółek operacyjnych (istotne w kontekście prospektu)

Odpowiednie KPI w zakresie ESG będą niezbędne dla Wnioskodawcy w kontekście komunikacji z interesariuszami w najbliższych latach.

Wdrożenie przez Wnioskodawcę systemu raportowania SAP, w tym systemu finansowo - księgowego

Oprocesowanie raportowania finansowego i zarządczego jest istotne z perspektywy bieżącej działalności Wnioskodawcy oraz raportowania do instytucji finansowych (może być wykorzystywane aktualnie).

Doradztwo w zakresie sposobu rozliczenia rachunkowego wcześniejszych akwizycji spółek dokonywanych przez Wnioskodawcę i sposobu ujęcia tych akwizycji w księgach rachunkowych

Było to niezbędne dla rozliczeń rachunkowych Wnioskodawcy.

Doradztwo w zakresie dostosowania systemów raportowania zarządczego Wnioskodawcy, ListCo oraz podmiotów zależnych Wnioskodawcy

Oprocesowanie raportowania finansowego i zarządczego jest istotne z perspektywy bieżącej działalności Wnioskodawcy oraz raportowania do instytucji finansowych (może być wykorzystywane aktualnie).

Doradztwo w zakresie poziomu zwrotu finansowego dla interesariuszy w związku z planowanym IPO

Oprocesowanie raportowania finansowego i zarządczego jest istotne z perspektywy bieżącej działalności Wnioskodawcy oraz raportowania do instytucji finansowych (może być wykorzystywane aktualnie); pozwala na kalkulacje atrakcyjności inwestycyjnej Spółki (i ListCo) dla potrzeb interesariuszy.

Doradztwo w przedmiocie przygotowania komunikacji marketingowej do nowych oraz dotychczasowych inwestorów ListCo (doradztwo w zakresie PR przy IPO)

Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca jest głównym aktywem ListCo, przedmiotem komunikacji i PR była i będzie w przyszłości głównie strategia Wnioskodawcy oraz informacje o Wnioskodawcy.

dalej łącznie jako: „Usługi doradcze”

Powyższe kategorie kosztów Usług doradczych były ponoszone przez Spółkę i możliwe, że będą też ponoszone w przyszłości (jeśli rezultaty usług będą wymagały aktualizacji), w sytuacji powrotu do rozmowy na temat IPO.

Niniejszym wnioskiem o interpretację Wnioskodawca zamierza potwierdzić możliwość ujęcia w wyniku podatkowym kosztów Usług doradczych, jak również odliczenia VAT z faktur dokumentujących Usługi doradcze.

W uzupełnieniu do wniosku wskazali Państwo, że:

1.na jakim etapie (proszę opisać stopień zaawansowania prac) podjęto decyzję, że to akcje Udziałowca a nie Państwa będą przedmiotem IPO?

Decyzja o tym, że ... (dalej: ListCo) może zostać podmiotem, którego akcje będą notowane na giełdzie papierów wartościowych została podjęta po przeprowadzeniu analiz dotyczących przygotowania Wnioskodawcy (jako głównego podmiotu operacyjnego) do IPO, zaplanowaniu działań w kontekście przygotowania procedur dla potrzeb IPO i wypracowania optymalnej struktury pod kątem IPO (analizy prawne i analizy biznesowe dotyczące giełdy, na której będą notowane akcje, a także obowiązków w zakresie raportowania).

Potwierdzeniem tej decyzji było podpisanie i złożenie wniosku do odpowiednich władz finansowych nadzorujących proces wprowadzania papierów wartościowych na giełdę (koniec 2021 r.).

Patrząc na stopień zaawansowania prac i harmonogram, to decyzja o tym, że to ListCo może zostać podmiotem notowanym była konsultowana mniej więcej po przekroczeniu połowy całego procesu przygotowania do IPO (który to proces trwał kilkadziesiąt miesięcy, około dwóch lat; z czego najintensywniejsze były pierwsze miesiące) (druga połowa 2021 r.). Finalne odzwierciedlenie tej decyzji (złożenie wniosku do właściwych władz nadzorujących) miało miejsce pod koniec procesu (koniec 2021 r.).

Wnioskodawca nadmienia dodatkowo, że w niektórych przypadkach rozliczał się z doradcami dopiero po zakończeniu całego procesu przygotowania do IPO, czyli w 2022 r. W części przypadków rozliczenie nastąpiło (jednorazowe wsparcie) w trakcie 2021 r.

2.jakie przesłanki przemawiają za tym, że koszty usług doradczych są kosztem poniesionym w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów?

Przygotowanie do IPO (czego elementem jest przeprowadzenie procesów due diligence, określenie strategii i jej wdrożenie, przygotowanie struktury dla IPO, przygotowanie mechanizmów motywujących pracowników i współpracowników, itd.) dotyczy głównie Wnioskodawcy (główny podmiot w Grupie). Więc to głównie Wnioskodawca jest odbiorcą i beneficjentem tych usług. Stąd też, Wnioskodawca jako beneficjent i odbiorca tych usług, jest w stanie wykazać związek IPO z prowadzoną działalnością gospodarczą (operacyjną). Poniżej przedstawiono przykładowe kategorie kosztów poniesionych przez Wnioskodawcę i ich wpływ na sytuację Wnioskodawcy. Bardziej szczegółowe informacje są przedstawione we wniosku.

Jak wskazano we wniosku, Wnioskodawca poniósł np. koszty przygotowania strategii, która powinna być wdrożona przez Wnioskodawcę i komunikowana w ramach IPO jako strategia ListCo (a pośrednio Wnioskodawcy, bo tu są główne zasoby do realizacji tej strategii). Koszty strategii dotyczą działalności operacyjnej Wnioskodawcy i wpływają na proces kształtowania pozycji rynkowej Wnioskodawcy, a tym samym osiąganie przychodów przez Wnioskodawcę (względnie ograniczanie kosztów).

Wnioskodawca ponosił również koszty due diligence, które w rezultacie dały obraz sytuacji Wnioskodawcy (komercyjnej, prawnej, podatkowej) i pozwoliły na zaadresowanie tematów, stanowiących potencjalne obszary, w których Wnioskodawca powinien dokonać korekt. Może mieć to wpływ na zabezpieczenie ogólnej pozycji Wnioskodawcy jako partnera handlowego czy pracodawcy.

Wnioskodawca ponosił również koszty dotyczące promocji i budowania marki Wnioskodawcy (w tym koszty public relations) jako partnera handlowego czy pracodawcy. Wiarygodność i rozpoznawalność marki Wnioskodawcy (która jest definiowana jako główna marka będąca pośrednio w zasobach ListCo, a bezpośrednio w zasobach Wnioskodawcy), która zostanie wzmocniona poprzez proces IPO, powinna pozwolić na rozszerzenie oferty franczyzowej, zwiększenie dostępności nowych lokalizacji, a tym samym zwiększenie sprzedaży realizowanej przez Wnioskodawcę. Co więcej, wiarygodność Wnioskodawcy będącego stroną umów kredytowych z bankami (dane finansowe Wnioskodawcy mają bezpośredni wpływ na dane ujawniane w prospekcie) - poprzez IPO - rośnie i dzięki temu Wnioskodawca może potencjalnie uzyskać korzystniejsze parametry umów na finansowanie, co może pozwolić na zabezpieczenie źródła przychodów (inwestycje) i dalszy rozwój sprzedaży.

3.czy przedmiotem wniosku są wyłącznie koszty poniesione przez Państwa czy także koszty poniesione przez Udziałowca?

Przedmiotem wniosku są wyłącznie koszty poniesione przez Spółkę.

4.czy zamierzają Państwo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów także wydatki które zostaną alokowane na inne Spółki z Grupy (w tym Udziałowca), czy wyłącznie wydatki przypadające na Państwa?

W przypadku wydatków, które zostaną zrefakturowane na inne spółki z Grupy, będą one stanowić koszty uzyskania przychodów Spółki (co do zasady, chyba że zastosowanie znajdą poszczególne wyłączenia).

Wynika to z faktu, że wystąpi - dla Spółki - jednoznaczny przychód przy refakturowaniu tych wydatków. Te wydatki nie są przedmiotem niniejszego wniosku.

5.czy wydatki zostaną zrefakturowane na Udziałowca (względnie na inną spółkę z grupy)?

W przypadku wydatków, które bezpośrednio i wyłącznie dotyczą Udziałowca, Spółka zamierza zrefakturować je na ListCo. Te wydatki nie są przedmiotem niniejszego wniosku.

6.czy działalność gospodarcza, jaką Państwo prowadzą, jest działalnością wyłącznie opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, czy oprócz ww. działalności prowadzą Państwo również działalność gospodarczą zwolnioną od podatku od towarów i usług lub niepodlegającą opodatkowaniu tym podatkiem?

W przeważającej części, działalność Spółki podlega opodatkowaniu VAT i daje prawo do odliczenia VAT. W ograniczonym stopniu, w Spółce występuje sprzedaż zwolniona z VAT. Spółka nie stosuje jednak współczynnika VAT przy odliczaniu VAT od kosztów pośrednich (z uwagi na znikomy poziom sprzedaży zwolnionej z VAT; zgodnie z art. 90 i 91 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług).

7.jakie korzyści dla swojej Spółki zamierzali/zamierzają Państwo odnieść poprzez przeprowadzenie tzw. pierwszej oferty publicznej („IPO”) na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych?

Przygotowanie do IPO (czego elementem jest przeprowadzenie procesów due diligence, określenie strategii i jej wdrożenie, przygotowanie struktury IPO, przygotowanie mechanizmów motywujących pracowników i współpracowników, itd.) dotyczy głównie Wnioskodawcy (główny podmiot w Grupie). Więc to głównie Wnioskodawca jest odbiorcą i beneficjentem tych usług. Wnioskodawca jako beneficjent i odbiorca tych usług, jest w stanie wykazać związek IPO z prowadzoną działalnością gospodarczą (operacyjną).

Bardziej szczegółowe informacje są przedstawione we wniosku. Dodatkowo w odpowiedzi na pytanie 4. przedstawiono dodatkowe informacje, jak poszczególne kategorie kosztów (związanych z przygotowaniem do IPO) wpływają na ogólną działalność Wnioskodawcy.

8.czy usługi doradcze związane z IPO są/będą związane wyłącznie z wykonywaniem przez Państwa czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług i w czym przejawia się ten związek?

Są to koszty usług o charakterze pośrednich, które mają wpływ na ogólną działalność Spółki. W związku z tym, w sposób pośredni wpływają m.in. na budowanie wiarygodności wśród dostawców i klientów, a także zwiększają wiarygodność Spółki w zakresie oferty franczyzowej.

9.czy faktury dokumentujące nabycie usług doradczych zostały/zostaną wystawione na Państwa tj. ... jako nabywcę?

Tak, z uwagi na fakt, że Spółka była odbiorcą tych usług.

Pytanie w podatku od towarów i usług

Czy w okolicznościach wskazanych w opisie stanu faktycznego Wnioskodawca jest / będzie uprawniony do obniżenia VAT należnego o VAT naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup Usług doradczych?

Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku od towarów i usług

Zdaniem Wnioskodawcy, w okolicznościach wskazanych w opisie stanu faktycznego Wnioskodawca jest / będzie uprawniony do obniżenia VAT należnego o VAT naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup Usług doradczych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniami przewidzianymi w tym przepisie.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy:

- odliczenia dokonuje podatnik VAT czynny;

- usługi z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca wskazuje, że na dzień zakupu Usług doradczych oraz odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących ich nabycie, Wnioskodawca był i nadal pozostaje podatnikiem VAT czynnym (oraz planuje pozostać w przyszłości), o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, a zatem pierwsza z ww. przesłanek została spełniona w sprawie.

Drugim z warunków umożliwiających podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia VAT naliczonego jest związek nabytych usług z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość odliczenia VAT naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tj. w szczególności w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych z VAT lub niepodlegających VAT.

Podkreślenia przy tym wymaga, że prawo do odliczenia przysługuje również w przypadku istnienia pośredniego związku między ponoszonymi wydatkami, a wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu. Ze związkiem pośrednim mamy do czynienia w sytuacji, gdy ponoszone wydatki nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych obrotach, przy czym ich ponoszenie warunkuje prowadzenie działalności opodatkowanej.

Powyższe stanowisko potwierdzone jest w orzecznictwie sądowo-administracyjnym, przykładowo: NSA w wyroku z 31 sierpnia 2018 r. (sygn. I FSK 1370/16) wskazał że: „(...) co do zasady niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy zakupami a konkretną transakcją opodatkowaną. (...) Odstępstwem od tej zasady będzie możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z wydatków poniesionych na tzw. koszty ogólne (...) na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku od towarów i usług należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach wystawionych za usługi doradztwa podatkowego związane z całokształtem działalności gospodarczej”.

Analogiczne stanowisko prezentowane jest w utrwalonej linii orzeczniczej TSUE, przykładowo w orzeczeniu z dnia 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/98 Abbey National plc, TSUE stwierdził, że brak bezpośredniego związku z konkretną czynnością podlegającą opodatkowaniu nie wyklucza prawa odliczenia podatku VAT w przypadku tzw. kosztów ogólnych działalności podatnika, gdy koszty te mogą być przypisane do ogólnej działalności podatnika, która opodatkowaniu podlega. Podatnikowi przysługuje wówczas prawo odliczenia podatku naliczonego.

W ocenie Wnioskodawcy w niniejszej sprawie możliwe jest wykazanie pośredniego związku wydatków poniesionych na zakup przedmiotowych usług z działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy. Uporządkowanie struktury, raportowania, polityki ESG służy poprawie efektywności działalność Wnioskodawcy. Zwiększenie prestiżu marki Wnioskodawcy, nieodłącznie związane z debiutem giełdowym, mogło przyczynić się do zwiększenia zainteresowania współpracą po stronie potencjalnych kontrahentów i partnerów biznesowych, a także pozytywnie wpłynęłoby na zachowania konsumentów, dla których stanowiłoby to zachętę do dokonywania zakupów w sieci sklepów Wnioskodawcy. Powyższe wzmocniłoby także pozycję Wnioskodawcy jako pracodawcy, byłaby ona bowiem postrzegana jako podmiot wiarygodny i rozpoznawalny.

Wnioskodawca wskazuje przy tym, że w jego opinii, bez znaczenia dla możliwości odliczenia VAT naliczonego z faktur wystawionych przez kontrahentów Wnioskodawcy w odniesieniu do kosztów Usług doradczych pozostaje fakt, że IPO nie doszło do skutku, ponieważ jak zostało wykazane w stanowisku Wnioskodawcy w zakresie odpowiedzi na pytanie 1., pomimo tego, że ostatecznie proces IPO został zaniechany przez Wnioskodawcę, usługi zakupione przez Wnioskodawcę były i są wykorzystywane w bieżącej działalności spółki, opodatkowanej podatkiem VAT. Ponadto wskazać należy, że na moment poniesienia kosztów Wnioskodawca nie był w stanie racjonalnie przewidzieć, że do IPO nie dojdzie, gdyż odstąpienie od wejścia na giełdę było konsekwencją wystąpienia zewnętrznych czynników, niezależnych od Wnioskodawcy opisanych na wstępie stanu faktycznego (zmiana koniunktury i otoczenia inwestycyjnego).

Powyższe stanowisko potwierdza m. in. interpretacja indywidualna z dnia 2 sierpnia 2019 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012.302.2019.2.RR, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że: „w okolicznościach analizowanej sprawy Spółka zachowuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z przygotowaniem przeprowadzenia restrukturyzacji grupy. Zatem, podjęcie decyzji, w wyniku której nie doszła do skutku pierwsza publiczna emisji akcji, nie będzie miało wpływu na prawo do odliczenia podatku naliczonego”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j.Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawa o VAT:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powołanego art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast pośredni związek nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy występuje wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu.

O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Powyższe regulacje oznaczają, że aby stwierdzić, czy podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy zbadać wyłącznie związek ponoszonych wydatków z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni. Podatnik musi jednak wykazać związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE. Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Dyrektywa 2006/112/WE jako fundamentalną cechę podatku od wartości dodanej wskazuje zasadę neutralności podatku. Cechą podatku od wartości dodanej, wskazaną w ust. 2 art. 1 ww. Dyrektywy, jest faktyczne obciążenie ciężarem podatku od wartości dodanej jedynie konsumpcji towarów i usług. Z treści tego przepisu należy wnioskować, że podatek ten nie powinien obciążać podmiotów biorących udział w obrocie towarami i usługami, niebędących ich ostatecznymi odbiorcami. Należy jednak zwrócić uwagę, że zgodnie z postanowieniami art. 1, podatek powinien być naliczany na wszystkich stadiach obrotu, z etapem sprzedaży detalicznej włącznie. Mechanizmem zapewniającym obciążenie podatkiem wyłącznie ostatecznych odbiorców towarów i usług, przy jednoczesnym naliczaniu podatku na każdym etapie obrotu, jest wskazane w ust. 2, prawo do odliczenia od podatku należnego podatku zapłaconego przy nabyciu towarów i usług. Ograniczenie prawa do odliczenia podatku przez podatnika, podobnie jak wszelkie odstępstwa od zasady powszechności opodatkowania, powinny mieć charakter wyjątkowy i mogą być wprowadzane jedynie na podstawie wyraźnych przepisów prawa.

Szczegółowe zasady realizacji prawa do odliczenia podatku zawierają przepisy Tytułu X Dyrektywy 2006/112/WE. Z tego powodu należy uznać, że przepisy tego Tytułu należą bez wątpienia do najistotniejszych regulacji ww. Dyrektywy. Neutralność podatku od wartości dodanej dla podatnika wyraża się, m.in. dążeniem do poszukiwania, wdrażania i ochrony rozwiązań legislacyjnych zapewniających stan prawny, w którym wartość podatku zapłaconego przez podatnika w cenie zakupywanych przez niego towarów i usług wykorzystywanych do celów działalności opodatkowanej, nie będzie stanowić dla podatnika ostatecznego kosztu. Podatnik musi mieć zapewnioną możliwość odzyskania podatku naliczonego związanego ze swoją działalnością opodatkowaną. Wszelkie korzystne dla podatnika konsekwencje wynikające z koncepcji neutralności podatku, są traktowane w doktrynie wspólnego systemu VAT, jako fundamentalne prawo podatnika, nie zaś jako jego przywilej.

Zasada neutralności podatku VAT, a także kwestia pośredniego związku pomiędzy podatkiem naliczonym VAT a czynnościami opodatkowanymi jako warunku wystarczającego do zachowania prawa do odliczenia VAT były przedmiotem licznych orzeczeń TSUE m.in. wyrok z 15 stycznia 1998 r. w sprawie C-37/95 (Państwo Belgijskie v. Ghent Coal Terminal NV), wyrok z 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/98 (Abbey National plc v. Commissioners of Customs & Excise), wyrok z 26 maja 2005 r. w sprawie C-465/03 (Kretztechnik AG v. Finanzamt Linz), wyrok z 27 września 2001 r. w sprawie C-16/00 (CIBO Participations SA v. Directeur régional des impôts du Nord-Pas-de-Calais). TSUE podkreślał, że co do zasady, prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje podatnikom wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną. Jednakże, brak bezpośredniego związku z konkretną czynnością podlegającą opodatkowaniu nie wyklucza prawa do odliczenia podatku VAT w przypadku tzw. kosztów ogólnych działania podatnika, o ile koszty te mogą być przypisane do działalności podatnika podlegającej opodatkowaniu VAT.

W wyżej cytowanym orzeczeniu TSUE C-37/95 Trybunał stwierdził (odwołując się do zasady neutralności podatku VAT), że w sytuacji kiedy nabycie towarów i usług zostało poczynione z zamiarem wykorzystania ich do działalności opodatkowanej, ale z powodów pozostających poza kontrolą podatnika, nie wykorzystał on nabytych towarów i usług w prowadzeniu tej działalności, prawo podatnika do odliczenia podatku VAT zostaje zachowane. W świetle powołanego wyroku należy stwierdzić, że w przypadku gdy zakup danego towaru przez Wnioskodawcę jest dokonany z zamiarem wykorzystania tego towaru do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, to pomimo utraty danego towaru z przyczyn niezależnych, tj. w sposób niezawiniony, czy jak to ujął Trybunał – „z powodów pozostających poza kontrolą podatnika”, jego prawo do odliczenia w związku z nabyciem tego towaru zostaje zachowane.

Zatem niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie związku pomiędzy zakupami a konkretną transakcją opodatkowaną. Prawo do odliczenia podatku naliczonego powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim działalność podatnika daje to prawo. Aby odliczenie podatku było dopuszczalne, transakcja powodująca naliczenie podatku winna pozostawać w ścisłym związku z transakcjami, które rodzą prawo do odliczenia. W ten sposób prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług zakłada, że poczynione wydatki stanowią element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzącym prawo do jego odliczenia.

Prawo do odliczenia podatku VAT od usług doradczych powinno być powiązane przede wszystkim z przeznaczeniem tych konkretnych usług. Z uwagi na fakt, że usługi doradcze stanowią szerokie spectrum, każdy podatnik powinien być w stanie dokonać samodzielnej oceny związku poniesionego wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą i wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi. Ustawodawca nie wskazał usług doradczych w katalogu usług wykluczonych z odliczenia VAT, co oznacza, że w celu weryfikacji, czy w danym przypadku występuje prawo do odliczenia kierować należy się ogólnymi zasadami związanymi z odliczeniem VAT przy nabyciu towarów i usług.

W zakresie realizacji przez Państwa prawa do odliczania podatku naliczonego od wydatków na nabycie usług doradczych istotne znaczenie ma okoliczność zmiany podmiotu listowanego, którego akcje będą notowane na giełdzie papierów wartościowych w trakcie procesu przygotowania IPO. Z uwagi na powyższe rozważają Państwo refakturowanie części wydatków na Udziałowca (względnie na inne spółki zależne). Państwa zdaniem alokacja wydatków nastąpi według klucza opartego na przyporządkowaniu poszczególnych zakupionych usług do tego podmiotu, który skorzystać ma ekonomicznie na ich zakupie (z uwzględnieniem odłożenia IPO w czasie). Założono, że Udziałowiec powinien ponieść koszty związane z doradztwem w zakresie zatrudniania pracowników dla Udziałowcy, jak i również pozyskiwaniem powierzchni biurowej w Luksemburgu. Reszta kosztów przyporządkowana została do Państwa działalności.

Zdaniem Organu, nie można jednak uznać, że w prezentowanym przypadku będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia od przyporządkowanych przez Państwa do swojej działalności usług doradczych (wyszczególnionych w tabeli) wynikających z faktur otrzymanych po zmianie podmiotu listowanego, gdyż dotyczą one już jej Udziałowca (tj. „nowego” podmiotu listowanego). Niesłuszne jest zatem przyjęcie, że spółka prawa luksemburskiego powinna ponieść koszty jedynie w zakresie usług doradczych dot. zatrudnienia pracowników dla Udziałowcy oraz w związku z pozyskaniem powierzchni biurowej w Luksemburgu.

Analiza sprawy wskazuje, że również inne usługi doradcze odnoszą się do spółki luksemburskiej, bowiem w wyniku procesu przygotowującego do przeprowadzenia IPO to ten podmiot wszedł w rolę podmiotu listowanego i to właśnie ten podmiot rozpatrywać należy jako nabywcę usług doradczych, pomimo faktu, że faktury wystawiane były na Państwa.

W przedmiotowej sprawie decyzja o zmianie podmiotu listowanego nastąpiła po połowie całego procesu przygotowania do IPO, tj. w 2021 r. Same natomiast wydatki na ten cel były ponoszone w trakcie 2021 r., ale również po zakończeniu całego procesu, czyli w 2022 r. Co istotne usługi ukierunkowane na przygotowanie prospektu emisyjnego obejmujące wydatki na usługi doradcze dotyczyły zarówno Państwa jak i Udziałowca - spółki prawa luksemburskiego, a więc innego podmiotu gospodarczego. Nie można zatem przyjąć, że wydatki te dotyczą tylko i wyłącznie Państwa działalności gospodarczej. W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia ze zmianą podmiotu listowanego w trakcie procesu przygotowania do IPO - to akcje Udziałowca miały być notowane na giełdzie papierów wartościowych, dlatego też dalsze prace nad IPO były prowadzone przez Państwa, z założeniem, że sama oferta publiczna obejmie nie Państwa udziały (akcje), ale Państwa bezpośredniego Udziałowca. Tym samym, w związku z podjęciem decyzji o zmianie podmiotu listowanego, to ten „nowy” podmiot listowany (Udziałowiec - spółka luksemburska) stał się niejako „bezpośrednim beneficjentem usług” ukierunkowanych na przygotowanie do IPO obejmujących wydatki na usługi doradcze. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że znaczna część faktur dokumentujących nabyte usługi została wystawiona po zakończeniu całego procesu przygotowania do IPO, czyli po zmianie podmiotu listowanego. Oznacza to tym samym, że możliwe było już wtedy wystawienie faktur na rzecz podmiotu, który miał debiutować na giełdzie - czyli na Udziałowca, a nie na Państwa. W związku z faktem, że nie zamierzają Państwo refakturować znacznej części kosztów ww. usług doradczych na Udziałowca należy przyjąć, że nie będą mieć Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków, które nie dotyczą bezpośrednio Państwa ale „nowego” podmiotu listowanego.

W odniesieniu natomiast do tych wydatków, które zostały rozliczone jeszcze w 2021 r. i miały związek z przeprowadzeniem IPO dla Państwa (bądź Grupy), a więc zostały poniesione przed zmianą podmiotu listowanego - prawo do odliczenia podatku naliczonego należy oceniać w kontekście zaniechania przez Państwa inwestycji związanej z notowaniem Państwa udziałów (akcji) na giełdzie papierów wartościowych.

W tym zakresie uwzględnić należy wskazówki wynikające z orzeczenia TSUE C-37/95, z którego wynika, że w sytuacji kiedy nabycie towarów i usług zostało poczynione z zamiarem wykorzystania ich do działalności opodatkowanej, ale z powodów pozostających poza kontrolą podatnika, nie wykorzystał on nabytych towarów i usług w prowadzeniu tej działalności, prawo podatnika do odliczenia podatku VAT zostaje zachowane.

Zatem wskazać należy, że zaniechanie inwestycji nie powoduje obowiązku korygowania odliczonego wcześniej podatku VAT, jeżeli zaniechanie następuje z przyczyn niezależnych od podatnika. Jeżeli natomiast zaniechanie wynika z samodzielnej decyzji podatnika, która podyktowana jest względami biznesowymi i rozpatrywana jest w kategoriach ewentualnych korzyści ekonomicznych, które może przynieść lub nie - należy uznać, że postępowanie takie nie jest podyktowane czynnikami losowymi, pozostającymi odrębnymi i niezależnymi od woli podatnika.

W przedmiotowej sprawie zaniechanie przez Państwa ww. inwestycji wiązało się z podjęciem decyzji o zmianie podmiotu listowanego, gdyż w trakcie prac dotyczących IPO ustalono, że dla skutecznego IPO niezbędna jest reorganizacja struktury kapitałowej Grupy, co doprowadziło m.in. do powołania Udziałowca i wyboru Udziałowca jako podmiotu, którego akcje miały być przedmiotem oferty publicznej. Zaniechanie inwestycji związanej z notowaniem udziałów (akcji) Państwa (bądź Grupy) na giełdzie papierów wartościowych wynikało zatem z samodzielnej decyzji podatnika, która podyktowana była względami biznesowymi i w ocenie Organu nie wynikało z przyczyn niezależnych od woli podatnika. Tym samym nie zachowają Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację ww. inwestycji związanej z notowaniem Państwa udziałów (akcji) na giełdzie papierów wartościowych, gdyż zaniechanie to - ze względu na zmianę podmiotu listowanego - nie nastąpiło z przyczyn pozostających poza Państwa kontrolą, lecz było wynikiem zmiany planów biznesowych.

Zaniechanie ww. inwestycji przez Państwa w opisanych okolicznościach nie pozostaje zatem obojętne wobec prawa do odliczenia podatku naliczonego i w przypadku realizacji tego prawa przez Państwa skutkować będzie koniecznością dokonania korekty uprzednio odliczonego podatku.

Należy ponadto wskazać, że identyfikują Państwo możliwość wykazania pośredniego związku wydatków poniesionych na zakup usług doradczych ze swoją działalnością opodatkowaną. Wskazują Państwo bowiem, że przygotowanie do IPO (czego elementem jest przeprowadzenie procesów due diligence, określenie strategii i jej wdrożenie, przygotowanie struktury dla IPO, przygotowanie mechanizmów motywujących pracowników i współpracowników, itd.) dotyczy głównie Państwa (główny podmiot w Grupie), a więc to głównie Państwo są odbiorcą i beneficjentem tych usług i są Państwo w stanie wykazać związek IPO z prowadzoną działalnością gospodarczą. Jako przykładowe kategorie kosztów, które mają wpływ na Państwa sytuację, podają Państwo:

- koszty przygotowania strategii, która powinna być wdrożona przez Państwa i komunikowana w ramach IPO jako strategia Udziałowcy (a pośrednio Państwa, bo tu są główne zasoby do realizacji tej strategii). Koszty strategii dotyczą Państwa działalności operacyjnej i wpływają na proces kształtowania jej pozycji rynkowej, a tym samym osiąganie przez Państwa przychodów (względnie ograniczanie kosztów);

- koszty due diligence, które w rezultacie dały obraz sytuacji Państwa (komercyjnej, prawnej, podatkowej) i pozwoliły na zaadresowanie tematów, stanowiących potencjalne obszary, w których Państwo powinni dokonać korekt. Może mieć to wpływ na zabezpieczenie ogólnej pozycji Państwa jako partnera handlowego czy pracodawcy;

- koszty dotyczące promocji i budowania Państwa marki (w tym koszty public relations) jako partnera handlowego czy pracodawcy. Wiarygodność i rozpoznawalność Państwa marki (która jest definiowana jako główna marka będąca pośrednio w zasobach Udziałowcy, a bezpośrednio w Państwa zasobach), która zostanie wzmocniona poprzez proces IPO, powinna pozwolić na rozszerzenie oferty franczyzowej, zwiększenie dostępności nowych lokalizacji, a tym samym zwiększenie sprzedaży realizowanej przez Państwa. Ponadto rośnie wiarygodność Państwa jako strony umów kredytowych z bankami (Państwa dane finansowe mają bezpośredni wpływ na dane ujawniane w prospekcie) - dzięki temu mogą Państwo potencjalnie uzyskać korzystniejsze parametry umów na finansowanie, co może pozwolić na zabezpieczenie źródła przychodów (inwestycje) i dalszy rozwój sprzedaży.

W ocenie Organu wykazany przez Państwa związek poniesionych wydatków na nabycie usług doradczych z Państwa bieżącą działalnością gospodarczą jest zbyt daleko idący i nie uzasadnia możliwości skorzystania przez Państwa z prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Z uwagi na sytuację ekonomiczną oraz międzynarodową, Grupa nie podjęła jeszcze finalnej decyzji czy IPO nie zostanie przeprowadzone, ewentualnie w jakim czasie będzie przeprowadzone. Zostało ono potencjalnie odłożone do momentu powstania warunków sprzyjających inwestowaniu oraz stabilizacji gospodarczej. Można więc przyjąć, że IPO na ten moment nie zostało całkowicie wykluczone. Dokonując jednak oceny prawa do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych przez Państwa wydatków na nabycie usług doradczych należy przede wszystkim uwzględnić fakt zmiany podmiotu listowanego i w konsekwencji uznać, że:

- nie będą Państwo mieli prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych po zmianie podmiotu listowanego, gdyż dotyczą one już jej Udziałowca (tj. „nowego” podmiotu listowanego) oraz

utracą Państwo prawo do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków poniesionych na nabycie ww. usług doradczych, które zostały poniesione przed zmianą podmiotu listowanego i miały związek z przeprowadzeniem IPO dla Państwa (bądź Grupy) ze względu na zaniechanie przez Państwa inwestycji związanej z notowaniem Państwa udziałów (akcji) na giełdzie papierów wartościowych, co w przypadku realizacji tego prawa przez Państwa skutkować będzie koniecznością dokonania korekty uprzednio odliczonego podatku.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług, natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy :

-stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,

-zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie, wynikające z opisu sprawy bądź własnego stanowiska nieobjęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej,

przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej,

przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00